Blijf een stap voor met Kijk Vooruit! Ontdek wat binnenkort op de agenda staat. Dankzij de samenvattingen en analyses krijg je moeiteloos grip op complexe documenten zoals raadsvoorstellen.
Kies een periode
Kies een periode:
April 2024
September 2025 en verder
Augustus 2025
Juli 2025
Juni 2025
Mei 2025
April 2025
Maart 2025
Februari 2025
Januari 2025
December 2024
November 2024
Oktober 2024
September 2024
Augustus 2024
Juli 2024
Juni 2024
Mei 2024
April 2024
Maart 2024
Februari 2024
Januari 2024
December 2023
November 2023
Oktober 2023
September 2023
Augustus 2023
Juli 2023
Juni 2023
Mei 2023
April 2023
Maart 2023
Februari 2023
Januari 2023
December 2022
November 2022
Oktober 2022
September 2022
Augustus 2022
Juli 2022
Juni 2022
Mei 2022
April 2022
Raadsinformatiebrieven
RIB24.069Voortgang gebiedsvisie Driebergen-Zeist
- Document
- RIB24.069 Voortgang gebiedsvisie Driebergen-Zeist.pdf
- Nummer
- RIB24.069
- Datum vergadering
- 28-05-2024
- Onderwerp
- Voortgang gebiedsvisie Driebergen-Zeist
- Datum ontvangst
- 29-04-2024
Analyse van het document
Titel: Voortgang gebiedsvisie Driebergen-ZeistSamenvatting:
De raadsinformatiebrief informeert de gemeenteraden van Utrechtse Heuvelrug en Zeist over de voortgang van het project Driebergen-Zeist. Na voorbereidende werkzaamheden zijn drie ruimtelijke scenario's ontwikkeld: Landschap als basis, Duurzame bereikbaarheid en Knooppuntontwikkeling. Er is een participatieproces gestart met straatgesprekken, interviews en een informatiemarkt. De scenario's worden verder aangescherpt en uiteindelijk samengevoegd tot één voorkeursscenario. De gebiedsvisie, inclusief financiële haalbaarheid en ontwikkelstrategie, wordt na de zomer opgesteld. Raadsleden worden betrokken via participatiemomenten en informatieavonden, met finale besluitvorming aan het einde van het jaar.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke beschrijving van de stand van zaken, het participatieproces, de planning en de betrokkenheid van de raad.
Rol van de raad:
De raad wordt geïnformeerd, uitgenodigd voor participatiemomenten en informatieavonden, en zal uiteindelijk besluiten over de gebiedsvisie en het voorkeursscenario.
Politieke keuzes:
De raad moet afwegen welk scenario het beste past bij de visie en belangen van de gemeente en haar inwoners, rekening houdend met duurzaamheid, bereikbaarheid en landschapsintegratie.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel en Realistisch, maar de Tijdgebondenheid zou duidelijker kunnen met specifieke deadlines voor elke fase.
Inconsequenties:
Er lijken geen duidelijke inconsequenties in het voorstel te zijn.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie met straatgesprekken, interviews, een informatiemarkt en online peilingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien een van de scenario's 'Duurzame bereikbaarheid' heet.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt dat een planeconomisch adviesbureau rekent aan de haalbaarheid van de ontwikkelingen, maar specifieke financiële gevolgen en dekking worden niet gedetailleerd beschreven.
Conclusie:
Het voorstel is goed gestructureerd en lijkt een zorgvuldig proces te volgen met betrekking tot participatie en het ontwikkelen van scenario's. De raad heeft een duidelijke rol en wordt actief betrokken. Financiële details zouden nog verder uitgewerkt moeten worden in de uiteindelijke gebiedsvisie.
RIB24.068Jaarstukken 2023 en ontwerp begroting 2025 gemeenschappelijke regeling Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
- Document
- RIB24.068 Jaarstukken 2023 en Ontwerp begroting 2025 GRAVU.pdf
- Nummer
- RIB24.068
- Zaakcode
- 348053
- Datum vergadering
- 28-05-2024
- Onderwerp
- Jaarstukken 2023 en ontwerp begroting 2025 gemeenschappelijke regeling Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
- Datum ontvangst
- 25-04-2024
Analyse van het document
Titel van het voorstel / amendement of motie: Jaarstukken 2023 en Ontwerp begroting 2025 gemeenschappelijke regeling Afvalverwijdering Utrecht (AVU)Samenvatting: Het voorstel betreft de jaarstukken 2023 en de ontwerp-begroting 2025 van de gemeenschappelijke regeling AVU. De jaarstukken 2023 laten een positief financieel resultaat zien, met minder verwerkt brandbaar afval en GFT dan begroot. Voor 2025 worden geen grote wijzigingen verwacht in de volumes afval en grondstoffen. Er is een kostenstijging voorzien door indexaties. De gemeente Zeist kan instemmen met de jaarstukken 2023 en de ontwerp-begroting 2025, mits de accountant een goedkeurende verklaring afgeeft. De raad wordt geïnformeerd en kan wensen of bedenkingen kenbaar maken.
Volledigheid van het voorstel: Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde financiële analyse en een duidelijke procedure voor goedkeuring en feedback van de gemeenteraad.
Rol van de raad: De raad wordt geïnformeerd over de jaarstukken en de ontwerp-begroting en heeft de mogelijkheid om wensen of bedenkingen te uiten. De raad heeft een controlerende functie en kan invloed uitoefenen op de uiteindelijke zienswijze die naar AVU wordt gestuurd.
Politieke keuzes: De politieke keuzes betreffen de instemming met de financiële kaders en de strategie voor afvalverwerking en -preventie, alsmede de reactie op de ontwikkelingen binnen de afvalketen en de aanpak van CO2-beprijzing en verbrandingsbelasting.
SMART: Het voorstel is Specifiek, Meetbaar, Acceptabel en Realistisch, maar de Tijdgebondenheid is minder duidelijk. Er zijn geen evidente inconsequenties in het voorstel.
Participatie: Het voorstel gaat niet direct in op burgerparticipatie, maar betreft een interne aangelegenheid tussen de gemeente en de gemeenschappelijke regeling AVU.
Duurzaamheid: Duurzaamheid is relevant, gezien de focus op afvalpreventie, betere scheiding van afval en grondstoffen, en de vermindering van CO2-uitstoot door de verwerking van afval.
Financiële gevolgen: De financiële gevolgen zijn gedetailleerd beschreven, met een stijging van de kosten voor Zeist met circa 3,6% voor 2025. Er wordt aangegeven dat deze kosten verwerkt worden in de begroting van RMN en uiteindelijk invloed kunnen hebben op de afvalstoffenheffing voor 2025.
RIB24.067Onderzoeksrapport naar omgang met joods vastgoed tijdens en na WOII
- Document
- RIB24.067 Onderzoeksrapport omgang met joods vastgoed tijdens en na WOII.pdf
- Nummer
- RIB24.067
- Zaakcode
- 345587
- Datum vergadering
- 28-05-2024
- Onderwerp
- Onderzoeksrapport naar omgang met joods vastgoed tijdens en na WOII
- Datum ontvangst
- 25-04-2024
Analyse van het document
Geachte leden van de raad,Via de raadsinformatiebrief d.d. 26 augustus 2022 kenmerk RIB22.096 hebben wij u geïnformeerd over de uitvoering van een onderzoek waarin wij als gemeente Zeist in kaart wilden laten brengen wat de betrokkenheid van de gemeente is geweest bij de koop en verkoop van joods vastgoed en het naoorlogse rechtsherstel voor de slachtoffers. Hierbij wilden wij aandacht voor de rol van de gemeente bij de onteigening, het inventariseren in hoeverre de gemeente in de oorlogsjaren zelf onroerend goed van joden heeft gekocht en hoe er is omgegaan met rechtsherstel en (achterstallige) heffingen als erfpacht, straatgeld en rioolgeld.
Het onderzoek, uitgevoerd door Maarten-Jan Vos, heeft geleid tot het rapport met de titel: "Vermoedelijk met achterlating van meubilair vertrokken". Dit rapport concludeert dat de gemeente Zeist op geen enkele manier betrokken is geweest bij de roof van onroerend goed van joodse inwoners. Alle 15 panden en percelen in Zeist die door de bezetter aan het bezit van joodse burgers waren onttrokken en ook zijn verkocht, zijn na de oorlog weer in hun bezit of dat van nabestaanden gekomen, of er heeft restitutie van de waarde van het bezit plaatsgevonden.
De gemeente heeft in de oorlogsjaren ook nooit zelf joods onroerend goed in beslag genomen, verkocht, aangekocht of bemiddeld bij de aankoop door anderen. De gemeente heeft wel de verordeningen van de bezetter ten uitvoer gebracht, zoals de registratie van alle joodse inwoners in 1941 en de assistentie bij deportaties en het leeghalen van joodse huizen. De gemeentepolitie werd belast met de taak joodse inwoners te arresteren en er zorg voor te dragen dat hun huizen werden afgesloten.
Het rapport laat ook zien hoe de greep van de bezetter op het gemeentelijk bestuur en de gemeentepolitie steeds harder en dwingender werd. Het rechtsherstel na de oorlog was formeel en van empathie verstoken, wat voor veel joodse overlevenden en naasten vaak krenkend en pijnlijk was. Het rechtsherstel maakte geen onderscheid tussen joden en niet-joden en was gericht op restitutie, niet op erkenning en vergoeding van leed.
De Begeleidingscommissie van het onderzoek onderschrijft de conclusies van de onderzoeker volledig en stelt voor om een lesprogramma voor de Zeister scholen te ontwikkelen dat de gevaren van antisemitisme, discriminatie en vervolging tot een actuele en levende ervaring kan maken.
Hoogachtend,
burgemeester en wethouders van Zeist,
de gemeentesecretaris,
de burgemeester,
drs. J. Langenacker / S. Grotens
RIB24.066Wijziging omgevingsplan forensische zorg
- Document
- RIB24.066 Wijziging omgevingsplan forensische zorg.pdf
- Nummer
- RIB24.066
- Zaakcode
- 344554
- Datum vergadering
- 28-05-2024
- Onderwerp
- Wijziging omgevingsplan forensische zorg
- Datum ontvangst
- 25-04-2024
Analyse van het document
Titel en samenvatting:De titel van het voorstel is "Wijziging omgevingsplan forensische zorg". Het voorstel beschrijft de intentie van de gemeente Zeist om regie te houden over de vestiging van forensische zorginstellingen binnen de gemeente. Na een voorbereidingsbesluit in december 2023, dat de vestiging of uitbreiding van forensische zorg tijdelijk onmogelijk maakte, is het doel nu om binnen anderhalf jaar een omgevingsplanwijziging door te voeren. Dit plan moet duidelijkheid scheppen over de mogelijkheden voor vestiging of uitbreiding van forensische zorg in Zeist.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de context, de aanleiding, de doelstellingen en de uitgangspunten voor de wijziging van het omgevingsplan uiteenzet. Het beschrijft ook de communicatie- en participatieaanpak en de relatie met andere beleidsdocumenten.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft een besluitvormende rol. Zij heeft het voorbereidingsbesluit genomen en zal uiteindelijk moeten beslissen over de wijziging van het omgevingsplan.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, betreffen de afweging tussen het belang van forensische zorg en de impact op leefbaarheid, veiligheid en ruimtelijke ordening. Ook moet besloten worden over de locaties waar dergelijke zorginstellingen wel of niet gewenst zijn.
SMART-analyse en inconsequenties:
Het voorstel lijkt Specifiek en Meetbaar in zijn doelstellingen, maar het is niet duidelijk of het Tijdgebonden is, aangezien er geen specifieke deadlines worden genoemd buiten de anderhalf jaar termijn. Het voorstel lijkt geen inconsequenties te bevatten, maar het is belangrijk om te controleren of de voorgestelde aanpak in lijn is met bestaande wetgeving en beleid.
Participatie:
Het voorstel geeft aan dat er vanwege de aard van het onderwerp geen uitgebreide participatie zal plaatsvinden, maar dat er wel aan de procedurevereisten voor het wijzigen van het omgevingsplan zal worden voldaan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet specifiek genoemd, maar kan relevant zijn in de context van ruimtelijke ordening en de impact van zorginstellingen op de omgeving.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of dekking, maar benoemt wel onderzoek naar nadeelcompensatie. Dit suggereert dat er financiële implicaties kunnen zijn die verder onderzocht moeten worden.
RIB24.072Voortgang project verbetering verkeersveilligheid en project bijzondere elementen Slotlaan
- Document
- RIB24.072 Voortgang verbetering verkeersveilligheid en bijzondere elementen Slotlaan.pdf
- Nummer
- RIB24.072
- Zaakcode
- 303019
- Datum vergadering
- 28-05-2024
- Onderwerp
- Voortgang project verbetering verkeersveilligheid en project bijzondere elementen Slotlaan
- Datum ontvangst
- 18-04-2024
Analyse van het document
Titel: Voortgang project verbetering verkeersveiligheid en project bijzondere elementen aan de Slotlaan.Samenvatting:
Het voorstel betreft de uitvoering van de voorkeursvariant ‘verbeterde fietsstrook 1,90’ voor het verbeteren van de (fiets)verkeersveiligheid op de Slotlaan in Zeist, inclusief de invulling van aangenomen moties over laden en lossen en de veiligheid op de 1° Hogeweg. Daarnaast wordt de voortgang van het project ‘Bijzondere Elementen Slotlaan’ besproken, waarbij kunst in de openbare ruimte centraal staat. De uitvoering van de werkzaamheden staat gepland voor juni-augustus 2024, met behoud van toegankelijkheid tot winkels en minimale wegafsluitingen.
Analyse:
1. Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, met een duidelijke beschrijving van de geplande maatregelen, de betrokkenheid van stakeholders, en de planning van de uitvoering.
2. Rol van de raad:
De raad heeft een controlerende en kaderstellende rol. Zij moet toezien op de uitvoering van de besluiten en kan eventueel bijsturen indien nodig.
3. Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de balans tussen verkeersveiligheid, bereikbaarheid van winkels, en het behoud van parkeerplaatsen. Ook de keuze voor kunstwerken in de openbare ruimte is een politieke afweging.
4. SMART-principes:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, en Tijdgebonden. Echter, de Relevantie kan in twijfel worden getrokken als het gaat om de keuze voor kunstwerken; dit is subjectief en kan variëren per stakeholder.
5. Inconsequenties:
Er lijken geen grote inconsequenties in het voorstel te zitten, hoewel de afweging tussen laden/lossen en parkeergelegenheid een uitdaging kan vormen.
6. Participatie:
Het voorstel beschrijft participatie met ondernemers en inwoners, vooral in de keuze voor kunstwerken. Dit lijkt goed geregeld.
7. Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan impliciet een rol spelen in de verbetering van de fietsinfrastructuur en de keuze voor materialen.
8. Financiële gevolgen:
Het voorstel gaat niet in detail over de financiële gevolgen of dekking van de kosten. Dit is een punt dat verder uitgewerkt moet worden voor een volledige beoordeling.
Conclusie:
Het voorstel lijkt goed doordacht en betrekt verschillende stakeholders. De raad zal vooral moeten letten op de financiële onderbouwing en de uitvoering conform de gestelde doelen. Duurzaamheid kan nog een explicietere rol krijgen in de verdere uitwerking.
RIB24.071Ensia-rapportage 2023 informatieveiligheid
- Document
- RIB24.071 Ensia-rapportage 2023 informatieveiligheid.pdf
- Nummer
- RIB24.071
- Zaakcode
- 302854
- Datum vergadering
- 28-05-2024
- Onderwerp
- Ensia-rapportage 2023 informatieveiligheid
- Datum ontvangst
- 18-04-2024
Analyse van het document
Titel: ENSIA-rapportage 2023Samenvatting: De ENSIA-rapportage 2023 betreft de jaarlijkse zelfevaluatie van de gemeente Zeist over de beheersmaatregelen voor informatieveiligheid. De rapportage is gebaseerd op de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) en omvat de zelfaudits op Suwinet, DigiD, BAG, BGT en BRO. Het college legt verantwoording af aan de gemeenteraad en de Rijksoverheid. De IT-auditor heeft bevestigd dat Suwinet aan alle normen voldoet en er is Assurance afgegeven voor het gebruik van DigiD. De gemeente voldoet aan de gestelde normen en moet de zelfevaluaties formeel vaststellen om het verantwoordingsproces te starten.
Volledigheid van het voorstel: Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uitleg van de processen, resultaten van de audits en de stappen die genomen moeten worden voor de formele afhandeling.
Rol van de raad: De gemeenteraad heeft een controlerende rol en moet de zelfevaluaties formeel vaststellen. De raad ontvangt ook de Bestuurlijke rapportage informatieveiligheid voor inzicht in de informatieveiligheid binnen de gemeente.
Politieke keuzes: De raad moet beslissen over de acceptatie van de zelfevaluaties en de verantwoordingsdocumenten. Er kunnen keuzes gemaakt worden over het beleid en de prioriteiten op het gebied van informatieveiligheid.
SMART: Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel en Realistisch. De Tijdgebondenheid is impliciet aanwezig door de jaarlijkse cyclus, maar kan explicieter worden benoemd.
Inconsequenties: Er lijken geen inconsequenties in het voorstel te staan.
Participatie: Het voorstel gaat niet direct in op participatie, maar het gaat over de verantwoording van de gemeente aan de raad en de Rijksoverheid.
Duurzaamheid: Duurzaamheid is niet direct een onderwerp van dit voorstel, tenzij informatieveiligheid wordt gekoppeld aan duurzame digitale ontwikkelingen.
Financiële gevolgen: Het voorstel noemt geen specifieke financiële gevolgen of dekking, maar dit kan onderdeel zijn van de Bestuurlijke rapportage informatieveiligheid of het jaarplan.
Opmerking: De verstrekte informatie is een brief en geen formeel voorstel, amendement of motie. De analyse is gebaseerd op de inhoud van de brief.
RIB24.064Intentieovereenkomst staatsliedenkwartier
- Document
- RIB24.064 Intentieovereenkomst staatsliedenkwartier.pdf
- Nummer
- RIB24.064
- Datum vergadering
- 28-05-2024
- Onderwerp
- Intentieovereenkomst staatsliedenkwartier
- Datum ontvangst
- 17-04-2024
Analyse van het document
Titel en samenvatting:De titel van het voorstel is "Herontwikkeling Staatsliedenkwartier". Het voorstel beschrijft de intentie van Woongroen om in samenwerking met de gemeente Zeist 293 portiekwoningen in het Staatsliedenkwartier te herontwikkelen. De voorkeur gaat uit naar vervanging van de woningen met terugkeergarantie voor huurders en het toevoegen van diverse woningtypen. De herontwikkeling biedt kansen voor ecologische, verkeerskundige en sociale verbeteringen. Een intentieovereenkomst is opgesteld om de processtappen richting een principebesluit van de gemeenteraad vast te leggen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de intenties, processtappen en de betrokkenheid van de gemeente en Woongroen beschrijft. Het benadrukt de noodzaak van participatie en het opstellen van diverse plannen voor de herontwikkeling.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft een besluitvormende rol bij het goedkeuren van het principeverzoek en het omgevingsplan. De raad zal ook betrokken worden bij het participatieproces en de uiteindelijke goedkeuring van de herontwikkelingsplannen.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, omvatten de goedkeuring van de herontwikkeling, de mate van verdichting, de balans tussen verschillende woningtypen, en de inzet op duurzaamheid en sociale verbeteringen.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar en Tijdgebonden, maar het is niet duidelijk of het Ambitieus en Realistisch is zonder meer informatie over de haalbaarheid en de financiële onderbouwing.
Inconsequenties:
Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel, maar de uitkomsten van participatie en verdere planuitwerking kunnen nog tot aanpassingen leiden.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie met de buurt en stelt dat Woongroen in samenspraak met de gemeente het participatietraject zal organiseren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het voorstel kansen biedt voor ecologische verbeteringen en de bouw van energiezuinige woningen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel noemt dat de toevoeging van woningen noodzakelijk is voor de business case, wat suggereert dat er financiële overwegingen zijn. Echter, specifieke financiële gevolgen en dekking worden niet gedetailleerd beschreven in het voorstel.
Conclusie:
Het voorstel voor de herontwikkeling van het Staatsliedenkwartier lijkt een goed uitgangspunt te hebben met aandacht voor participatie, duurzaamheid en sociale verbeteringen. De gemeenteraad zal echter meer informatie nodig hebben over de financiële aspecten en de haalbaarheid om een weloverwogen besluit te kunnen nemen.
RIB24.063Ruimtelijke verkenning Zonneveld
- Document
- RIB24.063 Ruimtelijke verkenning Zonneveld.pdf
- Nummer
- RIB24.063
- Zaakcode
- 306242
- Datum vergadering
- 23-04-2024
- Onderwerp
- Ruimtelijke verkenning Zonneveld
- Datum ontvangst
- 11-04-2024
- Beleidsveld
- Ruimtelijke ontwikkeling en volkshuisvesting
Analyse van het document
Titel en samenvatting:De titel van het voorstel is "Conceptaanvraag zonneveld A12-spoorzone". Het betreft een ruimtelijke verkenning voor de aanleg van een zonneveld in het buitengebied van Zeist, bestaande uit twee deelgebieden met een totale grootte van circa 13 hectare. De gemeente staat positief tegenover de ontwikkeling van deelgebied 1 (8 hectare), maar is terughoudend met deelgebied 2 (5 hectare) vanwege de ligging binnen het Natuur Netwerk Nederland (NNN). De ontwikkelaar, BHM Solar BV, wordt aangemoedigd om de plannen verder uit te werken en een participatietraject te starten.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig te zijn in de zin dat het de intenties van de gemeente, de beleidscontext, de ecologische en andere gemeentelijke belangen, en de verwachtingen van de ontwikkelaar beschrijft. Het geeft ook aan dat er nog geen garantie is op instemming met toekomstige aanvragen.
Rol van de raad:
De raad heeft de beleidsvisie vastgesteld waarbinnen dit voorstel valt en zal waarschijnlijk betrokken worden bij de uiteindelijke besluitvorming over de aanleg van het zonneveld, met name als het gaat om de afweging van de verschillende belangen en de goedkeuring van eventuele financiering.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, betreffen de afweging tussen duurzame energieopwekking en natuurbehoud, de mate van participatie van belanghebbenden, en de integratie van dit project met andere ruimtelijke ontwikkelingen.
SMART:
Het voorstel is nog niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het zich in een verkennende fase bevindt. Er zijn nog geen specifieke doelen of deadlines gesteld.
Inconsequenties:
Er lijken geen duidelijke inconsequenties in het voorstel te staan, maar de uitwerking van de plannen en de afstemming met het NNN-beleid moeten nog plaatsvinden.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie en verwijst naar het "Afwegings- en Toetsingskader participatie 2024". De ontwikkelaar moet nog een participatietraject starten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een zeer relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het de aanleg van een zonneveld betreft, wat bijdraagt aan de verduurzaming van de gemeente Zeist.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen van het voorstel zijn nog niet gespecificeerd. Er wordt niet aangegeven hoe de financiering gedekt wordt, wat waarschijnlijk in een later stadium aan de orde komt.
RIB24.062Rapportage verkenning Upas
- Document
- RIB24.062 Rapportage verkenning U-pas.pdf
- Nummer
- RIB24.062
- Zaakcode
- 265125
- Datum vergadering
- 23-04-2024
- Onderwerp
- Rapportage verkenning Upas
- Datum ontvangst
- 05-04-2024
- Beleidsveld
- Sociaal domein
Analyse van het document
Titel en samenvatting van het voorstel:Het voorstel betreft de "Rapportage verkenning U-pas" van de gemeente Zeist. Het doel is om te beoordelen of de U-pas een geschikt middel is om de toegang tot regelingen op het gebied van cultuur en sport laagdrempeliger te maken voor inwoners met een laag inkomen. De U-pas functioneert als een soort giftcard waarmee inwoners kunnen deelnemen aan diverse activiteiten. Het college heeft besloten de huidige voorzieningen te handhaven en uit te breiden met een Sportfonds voor Volwassenen, en geen U-pas in te voeren. Dit besluit is gebaseerd op de bevindingen uit de verkenning, waarbij de voor- en nadelen van de U-pas zijn afgewogen tegen de huidige regelingen zoals de Geld Terug Regeling (GTR).
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, met een duidelijke uiteenzetting van de doelstellingen, aanpak, ervaringen van andere gemeenten, en een overzicht van voor- en nadelen. Ook worden de financiële en beleidsmatige implicaties besproken.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft een kaderstellende en controlerende rol. Het rapport en de uiteindelijke beleidskeuzes zullen aan de raad worden voorgelegd, waarbij de raad de mogelijkheid heeft om het college van feedback te voorzien en eventueel aanvullende eisen of wijzigingen voor te stellen.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, betreffen de afweging tussen het invoeren van de U-pas en het handhaven of aanpassen van de huidige regelingen. Er moet besloten worden over de mate van keuzevrijheid, stigmatisering, regionale afstemming, en de balans tussen maatwerk en standaardisatie.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) te zijn, met duidelijke doelstellingen en een tijdspad. Er worden geen directe inconsequenties genoemd, maar het is belangrijk dat de raad let op de uitvoerbaarheid en de consequenties voor de doelgroep.
Participatie:
Het voorstel benoemt de participatie van maatschappelijke partners en de inbreng van ervaringen van andere gemeenten. De participatie van de doelgroep zelf wordt niet expliciet genoemd, maar kan worden afgeleid uit de klanttevredenheidsonderzoeken en de focusgroepen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt in dit voorstel niet direct een relevant onderwerp, tenzij men kijkt naar de duurzaamheid van de ondersteuning en de lange termijn effecten op sociale inclusie.
Financiële gevolgen en dekking:
Het voorstel bespreekt de financiële gevolgen van het invoeren van de U-pas versus het handhaven van de huidige regelingen. Er wordt aangegeven dat de huidige regelingen worden gehandhaafd en uitgebreid, wat impliceert dat de financiële gevolgen binnen het bestaande budget moeten worden opgevangen. De specifieke dekking wordt niet gedetailleerd besproken.
RIB24.061Plan 44 sociale woningen De Grift
- Document
- RIB24.061 Plan 44 soc. woningen De Grift.pdf
- Nummer
- RIB24.061
- Datum vergadering
- 23-04-2024
- Onderwerp
- Plan 44 sociale woningen De Grift
- Datum ontvangst
- 04-04-2024
Analyse van het document
Titel van het voorstel: Bouw van 44 sociale huurwoningen in Nijenheim, ZeistSamenvatting: De gemeente Zeist informeert de raad over de voortgang van het plan van Woongroen voor de bouw van 44 sociale huurwoningen naast flat De Grift in Nijenheim. Het plan past grotendeels binnen het bestaande bestemmingsplan en omvat 8 bouwlagen met 2 en 3 kamerappartementen, plus 27 nieuwe parkeerplaatsen. Er is een nieuwe invulling gegeven aan een eerder niet gerealiseerd plan. De ontwikkeling is onderdeel van een versnellingsopgave en omvat ook de herinrichting van het openbaar gebied met klimaatadaptieve maatregelen en inheemse beplanting.
Volledigheid van het voorstel: Het voorstel lijkt volledig, met details over het plan, het proces, de participatie, duurzaamheid, en financiële aspecten. Het bevat ook informatie over de rol van de raad en de politieke keuzes die gemaakt moeten worden.
Rol van de raad: De raad heeft eerder toestemming gegeven voor de bouwmogelijkheden in het bestemmingsplan. Nu is de raad geïnformeerd over de voortgang en zal mogelijk betrokken worden bij de zienswijzeprocedure.
Politieke keuzes: De raad moet afwegen of het plan voldoet aan de behoeften van de gemeenschap, of het voldoet aan duurzaamheidsdoelstellingen, en of de financiële implicaties acceptabel zijn.
SMART: Het voorstel lijkt specifiek, meetbaar, acceptabel, en tijdgebonden. Of het realistisch is, hangt af van de uitvoerbaarheid en de reacties tijdens de zienswijzeprocedure.
Inconsequenties: Er lijken geen directe inconsequenties in het voorstel te zijn, maar de uitkomst van de zienswijzeprocedure kan nog onvoorziene kwesties aan het licht brengen.
Participatie: Er is sprake van participatie door middel van informatiebijeenkomsten en bijeenkomsten met een klankbordgroep, wat wijst op een poging tot betrokkenheid van de gemeenschap.
Duurzaamheid: Duurzaamheid is relevant en wordt aangepakt door klimaatadaptieve inrichting van de parkeerplaats en inheemse beplanting.
Financiële gevolgen: De financiële gevolgen worden niet in detail besproken in de samenvatting, maar er wordt wel vermeld dat er een koopovereenkomst voor de grond zal worden gesloten met Woongroen. Er wordt verwacht dat de raad zal vragen naar een gedetailleerde financiële onderbouwing.
Opmerking: De verstrekte informatie is een brief aan de gemeenteraad en geen formeel voorstel, amendement of motie. Het is een informatief document dat de raad op de hoogte stelt van de voortgang van een project. Voor een volledige analyse zou de raad toegang moeten hebben tot alle relevante documenten, inclusief financiële analyses en rapporten over de impact op de gemeenschap.
RIB24.060Inkorten termijn schuldregeling
- Document
- RIB24.060 Inkorten termijn schuldregeling.pdf
- Nummer
- RIB24.060
- Datum vergadering
- 23-04-2024
- Onderwerp
- Inkorten termijn schuldregeling
- Datum ontvangst
- 04-04-2024
Analyse van het document
Titel: Inkorten termijn schuldregelingSamenvatting:
De Wet wijziging van de Faillissementwet heeft de looptijd van de Wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp) verkort van 36 naar 18 maanden. Dit heeft gevolgen voor de Minnelijke schuldsanering natuurlijke personen (Msnp), uitgevoerd door de RDWI. De aflostermijnen van beide trajecten moeten vergelijkbaar zijn, dus ook de Msnp-termijn wordt gehalveerd. Dit besluit ondersteunt inwoners met schulden om sneller schuldenvrij te zijn en past binnen het programma Meedoen. Voor inwoners die tussen februari en juli 2023 een 36-maanden regeling zijn aangegaan, wordt maatwerk toegepast. De kosten van €25.000 worden gedekt uit bestaande budgetten.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uitleg van de aanleiding, de gevolgen voor de gemeente en de inwoners, en de financiële implicaties.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel beoordelen, eventuele vragen stellen of aanvullingen voorstellen, en uiteindelijk goedkeuren of afwijzen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de verkorting van de schuldregelingstermijn en of de financiële dekking uit bestaande budgetten acceptabel is.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden, met duidelijke doelen en een tijdlijn voor implementatie.
Inconsequenties:
Er lijken geen directe inconsequenties in het voorstel te staan.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet over participatie van inwoners of andere belanghebbenden bij het vormen van dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct een onderwerp van dit voorstel, tenzij men kijkt naar de duurzaamheid van de financiële situatie van inwoners.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn €25.000, die gedekt worden uit bestaande budgetten zonder het begrotingssaldo te beïnvloeden. Er wordt geen extra personele inzet vanuit de gemeente Zeist verwacht.
Op basis van deze analyse kan de raad een geïnformeerde beslissing nemen over het voorstel.
RIB24.059Inzet sociale aanpak en een ruimte in het centrum
- Document
- RIB24.059 Inzet soc. aanpak en ruimte in het centrum.pdf
- Nummer
- RIB24.059
- Datum vergadering
- 23-04-2024
- Onderwerp
- Inzet sociale aanpak en een ruimte in het centrum
- Datum ontvangst
- 04-04-2024
Analyse van het document
Titel: Inzet sociale aanpak en een ruimte in het centrumSamenvatting:
Het voorstel betreft een sociale aanpak gekoppeld aan de renovatie van 351 sociale huurwoningen in het centrum van Zeist. Er zijn zorgen over de leefbaarheid en sociale problematiek die tijdens de renovatie aan het licht kunnen komen. Het plan is om extra ondersteuning te bieden aan de bewoners, de sociale cohesie te versterken en eenzaamheid te verminderen. Dit omvat huisbezoeken, extra inzet van sociale teams en het beschikbaar stellen van een centrale ruimte als 'huiskamer'. Voor de uitvoering is een budget van € 470.000,- voorzien, waarvan € 170.000,- al beschikbaar is.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke beschrijving van de problematiek, de doelstellingen, de betrokken partijen, de financiële implicaties en de fasering van het project.
Rol van de raad:
De raad zal het voorstel moeten beoordelen, goedkeuren en de voortgang monitoren. Ook zal de raad moeten beslissen over de financiering van het project.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze het belangrijk vindt om te investeren in de sociale cohesie en leefbaarheid van het centrum van Zeist. Ook moet er een keuze gemaakt worden over de financiering van het project.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel en Realistisch. De Tijdgebondenheid is ook aanwezig, met een looptijd van 2,5 jaar. Er lijken geen duidelijke inconsequenties te zijn.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de participatie van bewoners en de samenwerking met lokale teams en organisaties.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de renovatie van woningen en de verbetering van de leefomgeving kunnen duurzaamheidsaspecten bevatten.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft een budget van € 470.000,- nodig. Er is al € 170.000,- beschikbaar en er wordt gesuggereerd dat dit bedrag mogelijk hoger wordt door een subsidieregeling. Er moet nog een voorstel komen voor de verdere dekking van de kosten.