08-10-2024 Vergadering Raad 08-10-2024
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening van de vergadering door de voorzitter, mededelingen en vaststellen van de agenda
Joyce Langenacker - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Onbekende spreker
Aat Grinwis - VVD
Marcel Fluitman - CDA
Joyce Langenacker - Voorzitter
Aat Grinwis - VVD
Marcel Fluitman - CDA
Joyce Langenacker - Voorzitter
Annet Ploeg-Bos - ChristenUnie-SGP
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Joyce Langenacker - Voorzitter
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Agendapunt 2 Besluitenlijsten
Joyce Langenacker - Voorzitter
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Joyce Langenacker - Voorzitter
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Joyce Langenacker - Voorzitter
Agendapunt 4 Vaststelling bestemmingsplan Huis ter Heide West
Zeist zet licht op groen voor nieuwbouwproject Huis ter Heide - West
Na veertien jaar van plannen en overleg heeft de gemeenteraad van Zeist unaniem ingestemd met het bestemmingsplan voor Huis ter Heide - West. Het plan voorziet in de bouw van 82 woningen, met een sterke focus op betaalbaarheid, en behoudt tegelijkertijd belangrijke natuurgebieden.
Geschreven door AI
De gemeenteraad van Zeist stemde in met het bestemmingsplan "Huis ter Heide - West". Het plan, dat deel uitmaakt van het gebiedsprogramma Hart van de Heuvelrug, is het resultaat van jarenlange inspraak en overleg. Het oorspronkelijke plan voor 200 woningen werd teruggebracht naar 82 om de sportvelden van SV Zeist te behouden en tegemoet te komen aan financiële afspraken met de provincie. Bovendien is het plan aangepast om het 'driehoeksbos' en de lokale dassenpopulatie te beschermen.
D66-raadslid André de la Porte sprak zijn tevredenheid uit over het proces: "Na vele rondes van inspraak en gesprekken kunnen we eindelijk zeggen dat we iets moois gaan realiseren voor Zeist." Ook GroenLinks sloot zich hierbij aan, zonder verdere toevoegingen.
De VVD, vertegenwoordigd door de heer Van Splunter, benadrukte het belang van betaalbare woningen en prees de interactie tussen de gemeenteraad en de inwoners. "Inwoners constateerden dat naar hun visie is geluisterd en dat er zoveel mogelijk mee is gedaan," aldus Van Splunter.
Mevrouw Roelofsen van Seyst.nu uitte haar tevredenheid over de positieve participatie, maar wees ook op de noodzaak om de vinger aan de pols te houden. "Het verbaast ons nog de brief te ontvangen van 8 oktober, maar daar staan naar mijn idee niet echt nieuwe schokkende dingen in," voegde ze toe.
De heer Fiscalini van Nieuw Democratisch Zeist erkende de inspanningen van de buurt- en belangenvereniging, maar besloot uiteindelijk toch voor het voorstel te stemmen. "Ik heb gematigd vertrouwen in de verdere uitvoering van het bestemmingsplan," verklaarde hij.
Met de unanieme goedkeuring van het bestemmingsplan kan de grond nu worden verkocht aan een ontwikkelaar, waarbij de betrokkenheid van bewoners in het proces gewaarborgd blijft. Het project markeert een belangrijke stap in de ontwikkeling van een robuust natuurgebied gecombineerd met woningbouw, een balans die de gemeente Zeist al jaren nastreeft.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan "Huis ter Heide - West" en het bijbehorende beeldkwaliteitsplan "Huis aan de Bosrand" in de gemeente Zeist. Het plan voorziet in de bouw van maximaal 82 woningen, met een nadruk op betaalbare woningen, als onderdeel van het gebiedsprogramma Hart van de Heuvelrug. Dit programma streeft naar een robuust natuurgebied en omvat ook woningbouwprojecten. Het oorspronkelijke plan voor 200 woningen is teruggebracht naar 82 om de sportvelden van SV Zeist te behouden en tegemoet te komen aan financiële afspraken met de provincie. Na inspraak en zienswijzen, vooral gericht tegen de kap van het 'driehoeksbos', is het plan aangepast om het bos te behouden en de dassenpopulatie te beschermen. Het bestemmingsplan voldoet aan ruimtelijke eisen en voorziet in een mix van sociale huur, middeldure en dure koopwoningen. Er is geen exploitatieplan nodig, omdat de kosten op andere wijze worden gedekt. Het planproces omvatte uitgebreide participatie met bewoners en belanghebbenden. Na vaststelling zal de grond worden verkocht aan een ontwikkelaar, waarbij bewoners betrokken blijven in het proces.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Bestemmingsplan Huis ter Heide - West
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Bestemmingsplan Huis ter Heide - West". Het doel is om het bestemmingsplan en het beeldkwaliteitsplan voor de ontwikkeling van maximaal 82 woningen in Huis ter Heide - West gewijzigd vast te stellen. De nadruk ligt op betaalbare woningen, wat bijdraagt aan het verlichten van de druk op de woningmarkt en de doelen van het gebiedsprogramma Hart van de Heuvelrug. Het plan is aangepast na zienswijzen, met behoud van het driehoeksbos en rekening houdend met de leefomgeving van de das.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met aandacht voor zienswijzen, milieueffecten, en juridische aspecten. Het bevat een gedegen onderbouwing van de keuzes en aanpassingen.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de wijzigingen in het bestemmingsplan en het beeldkwaliteitsplan, en besluiten dat er geen exploitatieplan nodig is.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen woningbouw en natuurbehoud, en de prioritering van betaalbare woningen binnen het plan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aantal woningen en de verdeling van woningtypen. Het is tijdgebonden met een duidelijke planning. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid hangt af van de tenderprocedure en marktpartijen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan en het beeldkwaliteitsplan gewijzigd vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Er is uitgebreide participatie geweest, met input van bewoners en belangengroepen. Het plan is aangepast op basis van zienswijzen en participatieprocessen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een belangrijk aspect, met aandacht voor natuur-inclusief bouwen en duurzame energie. Het plan bevat richtlijnen voor een natuur-inclusieve woonomgeving.
Financiële Gevolgen:
Het plan leidt tot een lager plansaldo van €400.000, gedekt door het Programma Hart van de Heuvelrug. De financiële afspraken worden geborgd in de tenderprocedure met de marktpartij. De kosten van ambtelijke inzet worden gedekt uit de grondexploitatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huis ter Heide - West Hart van de Heuvelrug Woningbouw Driehoeksbos Beeldkwaliteitsplan Zienswijzen Natuur-inclusieve woonomgeving Dassenonderzoek Sociale huurwoningen VerkeersafwikkelingVerfijning van de zoekopdracht:
Joyce Langenacker - Voorzitter
Joyce Langenacker - Voorzitter
Freerk André de la Porte - D66
Joyce Langenacker - Voorzitter
Falco van 't Riet - GroenLinks
Joyce Langenacker - Voorzitter
Ernst van Splunter - VVD
Joyce Langenacker - Voorzitter
Hanny Roelofsen - Seyst.nu
Joyce Langenacker - Voorzitter
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Joyce Langenacker - Voorzitter
Freerk André de la Porte - D66
Falco van 't Riet - GroenLinks
Ernst van Splunter - VVD
Hanny Roelofsen - Seyst.nu
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Agendapunt 5 PlanMER windenergie
Zeist zet streep door windenergieplannen: focus op alternatieven
De gemeenteraad van Zeist heeft besloten om te stoppen met het zoeken naar mogelijkheden voor windenergie op de drie onderzochte locaties. Dit besluit volgt op een rapport van de provincie Utrecht dat deze locaties als niet kansrijk bestempelt. De gemeente zal nu haar Routekaart Nieuwe Energie herzien en zich richten op andere duurzame energiebronnen.
Geschreven door AI
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het voorstel om te stoppen met windenergie op de locaties Brugakker/Couwenhoven, A12/Spoorzone en Kamp van Zeist unaniem aangenomen. De provincie Utrecht had in een planMER aangegeven dat deze locaties niet geschikt zijn voor windenergie, een conclusie die overeenkomt met eerdere bevindingen van de gemeente.
De VVD diende een motie in om bij de herziening van de Routekaart Nieuwe Energie ook alternatieve energiebronnen, zoals kernenergie, te verkennen. "We moeten zo breed mogelijk inzetten," aldus VVD-raadslid Van Splunter. Het college van burgemeester en wethouders stond open voor de motie, maar benadrukte dat kernenergie in Zeist onwaarschijnlijk is vanwege het gebrek aan koelwater.
De motie van de VVD leidde tot een levendig debat. GroenLinks en de SP uitten hun bezorgdheid over de haalbaarheid en duurzaamheid van kernenergie. "We moeten ons richten op bewezen technologieën," stelde GroenLinks-raadslid Van 't Riet. Ook Seyst.nu vond de motie overbodig, aangezien er al een vergelijkbare motie uit 2021 bestaat.
Ondanks de steun van D66, werd de motie uiteindelijk verworpen met 19 stemmen tegen en 12 voor. De raad besloot wel unaniem om het raadsvoorstel aan te nemen en zich te richten op andere vormen van duurzame energie, zoals zonne-energie en aardwarmte.
De gemeente Zeist blijft zich inzetten voor de energietransitie en zal de provincie Utrecht op de hoogte stellen van haar besluit. "We blijven zoeken naar manieren om bij te dragen aan een duurzame toekomst," aldus wethouder Catsburg.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Zeist betreft het vaststellen van zoekgebieden voor windenergie en de voorkeurslocaties binnen de gemeente. De provincie Utrecht heeft in een planMER aangegeven dat de drie onderzochte locaties in Zeist (Brugakker/Couwenhoven, A12/Spoorzone, en Kamp van Zeist) niet kansrijk zijn voor windenergie. Dit komt overeen met eerdere bevindingen van de gemeente. Als gevolg hiervan stelt het college voor om te stoppen met het zoeken naar mogelijkheden voor windenergie op deze locaties. Dit besluit heeft gevolgen voor de doelstellingen van Zeist op het gebied van duurzame energieopwekking, zoals vastgelegd in de Routekaart Nieuwe Energie Zeist. De gemeente erkent dat het niet mogelijk is om de gestelde doelen voor duurzame energieopwekking te halen en zal de Routekaart herzien. Zeist blijft zich inzetten voor duurzame energie door te investeren in zonne-energie en andere initiatieven zoals het ondersteunen van het Regionaal Energiecentrum en het onderzoeken van aardwarmte. De gemeente zal de provincie Utrecht informeren over het besluit en blijft zoeken naar andere manieren om bij te dragen aan de energietransitie.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Vaststellen zoekgebieden planMER windenergie en de voorkeurslocaties voor windenergie
Titel en Samenvatting:
Het raadsvoorstel "Vaststellen zoekgebieden planMER windenergie en de voorkeurslocaties voor windenergie" richt zich op het beëindigen van de zoektocht naar windenergie-opties in drie specifieke gebieden binnen de gemeente Zeist: A12/Spoorzone, Brugakker/Couwenhoven, en Kamp van Zeist. De provincie Utrecht heeft deze locaties niet als kansrijk aangemerkt in hun planMER-onderzoek. Het voorstel erkent dat Zeist zijn doelen voor duurzame energieopwekking niet kan halen en stelt voor om de focus te verleggen naar zonne-energie en andere duurzame initiatieven.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide achtergrond, inclusief eerdere besluiten en participatieprocessen. Het bevat een duidelijke analyse van de onderzochte locaties en de redenen waarom deze niet geschikt zijn voor windenergie.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het stoppen van de zoektocht naar windenergie in de genoemde gebieden en de provincie Utrecht hierover informeren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het accepteren van de beperkingen voor windenergie en het verleggen van de focus naar andere duurzame energiebronnen, zoals zonne-energie, om de energiedoelen te halen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar de haalbaarheid van de alternatieve doelen (zoals 35 hectare zonne-energie) is niet volledig uitgewerkt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële en technische haalbaarheid van de alternatieven kan verder worden onderzocht.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om te stoppen met de zoektocht naar windenergie in de drie genoemde gebieden en de provincie hierover te informeren.
Participatie:
Er is sprake geweest van participatie met inwoners en stakeholders, waaronder een burgerforum en diverse inspraakmogelijkheden. Dit heeft bijgedragen aan de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, gezien de focus op het behalen van energieneutraliteit en het verlagen van CO2-uitstoot. Het voorstel erkent de uitdagingen en zoekt naar alternatieve duurzame oplossingen.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen genoemd voor het stoppen met windenergie, maar er zijn investeringen gedaan in andere duurzame initiatieven, zoals aandelen in Stedin. De dekking van deze investeringen wordt niet specifiek in het voorstel behandeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Windenergie PlanMER Voorkeurslocaties Duurzame energie Routekaart Nieuwe Energie Provincie Utrecht Netcongestie Regionale Energie Strategie (RES) Zonnevelden EnergieneutraalVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Verkennen alternatieve energiebronnen bij nieuwe versie Routekaart." De motie vraagt het college van de gemeente Zeist om bij het opstellen van een nieuwe versie van de 'Routekaart nieuwe energie voor Zeist' niet alleen te kijken naar zonne- en windenergie, maar ook naar andere mogelijke energiebronnen zoals kernenergie, geothermie, waterstof en waterkracht. Dit verzoek komt voort uit de complexiteit van de energietransitie en de beperkte effectiviteit van windenergie in de regio. De motie benadrukt de noodzaak van een duurzame energiemix en verwijst naar de inspanningen van de provincie Utrecht om veilige en schone alternatieven te identificeren.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het verschillende alternatieve energiebronnen benoemt die onderzocht moeten worden. Echter, het biedt geen gedetailleerd plan of tijdlijn voor hoe deze verkenning moet plaatsvinden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om richting te geven aan het energiebeleid van de gemeente door het college te verzoeken om alternatieve energiebronnen te verkennen. De raad moet ook beslissen of ze deze motie willen aannemen en daarmee het college de opdracht geven om de voorgestelde verkenning uit te voeren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de focus willen verbreden van alleen zonne- en windenergie naar een bredere energiemix, inclusief kernenergie en andere alternatieven. Dit kan politieke implicaties hebben, gezien de verschillende standpunten over kernenergie en andere technologieën.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke doelen, meetbare resultaten of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van sommige voorgestelde energiebronnen kan variëren.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en daarmee het college de opdracht geven om de voorgestelde verkenning van alternatieve energiebronnen uit te voeren.
Participatie:
De motie zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het verkennen van alternatieve energiebronnen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in de motie, aangezien het gaat om het vinden van schone en veilige alternatieven voor fossiele brandstoffen.
Financiële gevolgen:
De motie geeft geen specifieke informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het verkennen van alternatieve energiebronnen kan echter aanzienlijke kosten met zich meebrengen, afhankelijk van de diepgang en schaal van de onderzoeken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Energietransitie Alternatieve energiebronnen Kernenergie Geothermie Waterstof Waterkracht Zonne-energie Netcongestie Duurzame energiemix Provincie UtrechtVerfijning van de zoekopdracht:
Joyce Langenacker - Voorzitter
Ernst van Splunter - VVD
Joyce Langenacker - Voorzitter
Wouter Catsburg - Wethouder
Joyce Langenacker - Voorzitter
Joyce Langenacker - Voorzitter
Vincent van Voorden - CDA
Wouter Catsburg - Wethouder
Joyce Langenacker - Voorzitter
Tijmen Visser - Seyst.nu
Joyce Langenacker - Voorzitter
Falco van 't Riet - GroenLinks
Joyce Langenacker - Voorzitter
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Joyce Langenacker - Voorzitter
Wouter Catsburg - Wethouder
Joyce Langenacker - Voorzitter
Vincent van Voorden - CDA
Vincent van Voorden - CDA
Joyce Langenacker - Voorzitter
Ernst van Splunter - VVD
Joyce Langenacker - Voorzitter
Ernst van Splunter - VVD
Joyce Langenacker - Voorzitter
Ernst van Splunter - VVD
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Joyce Langenacker - Voorzitter
Vincent van Voorden - CDA
Vincent van Voorden - CDA
Vincent van Voorden - CDA
Joyce Langenacker - Voorzitter
Ernst van Splunter - VVD
Falco van 't Riet - GroenLinks
Joyce Langenacker - Voorzitter
Falco van 't Riet - GroenLinks
Tijmen Visser - Seyst.nu
Joyce Langenacker - Voorzitter
David Tompot - SP
Joyce Langenacker - Voorzitter
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Joyce Langenacker - Voorzitter
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Vincent van Voorden - CDA
Joyce Langenacker - Voorzitter
David Tompot - SP
Agendapunt 6 Beleidskader Financiële Bestaanszekerheid
Zeist zet in op financiële zekerheid: "Makkelijker kunnen we het wél maken"
De gemeenteraad van Zeist heeft unaniem ingestemd met het Beleidskader Financiële Bestaanszekerheid 2024-2027. Het plan richt zich op het versterken van de financiële zekerheid van inwoners en omvat vier speerpunten, waaronder het bevorderen van structurele financiële zekerheid en het verkleinen van sociaaleconomische gezondheidsverschillen.
Geschreven door AI
Tijdens de raadsvergadering werden twee moties besproken. De eerste motie, ingediend door D66 en gesteund door GroenLinks, Nieuw Democratisch Zeist en de PvdA, riep op tot het vereenvoudigen van aanvraagprocedures voor financiële regelingen. "Des te minder plekken mensen hun aanvragen hoeven te doen, des te beter," aldus D66-raadslid Van den Heuvel. De motie werd unaniem aangenomen. Wethouder Hoogstraten reageerde positief: "We gaan kijken hoe we gegevensdeling en onderlinge toetsing kunnen verbeteren."
De tweede motie, ingediend door de SP, stelde voor om een extra toeslag van €150 te verstrekken aan huishoudens die net buiten de bestaande regelingen vallen. SP-raadslid Tompot benadrukte de noodzaak: "Veel huishoudens met kinderen groeien op in armoede." Echter, de wethouder noemde de motie onuitvoerbaar vanwege de complexiteit en de hoge kosten. Na discussie besloot de SP de motie aan te houden, mede door de toezegging van de wethouder om de lopende pilots in andere gemeenten te volgen.
De raad stemde uiteindelijk unaniem in met het beleidskader. Mevrouw Ploeg van de ChristenUnie-SGP benadrukte het belang van concrete plannen in het uitvoeringsplan: "Het gaat ons niet om inspanning, maar om het effect daarvan." Ook D66 en GroenLinks spraken hun steun uit en prezen de betrokkenheid van maatschappelijke partners.
Met de goedkeuring van het beleidskader zet Zeist een stap richting een toekomst waarin financiële zekerheid voor alle inwoners binnen handbereik ligt. De raad kijkt nu uit naar de verdere uitwerking in het uitvoeringsplan, dat begin volgend jaar wordt verwacht.
Samenvatting
Het raadsvoorstel voor het Beleidskader Financiële Bestaanszekerheid 2024-2027 van de gemeente Zeist richt zich op het versterken van de financiële bestaanszekerheid van inwoners. Het beleidskader omvat een visie, uitgangspunten en vier speerpunten: het bevorderen van structurele financiële zekerheid, het wegnemen van belemmeringen voor deelname aan de samenleving, het voorkomen van financiële problemen, en het verkleinen van sociaaleconomische gezondheidsverschillen. Het voorstel benadrukt een integrale aanpak en samenwerking met partners. De financiële dekking komt uit de stelpost effecten samenleven, zonder invloed op het begrotingssaldo. Na goedkeuring wordt een uitvoeringsplan opgesteld en de voortgang gemonitord.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Beleidskader Financiële Bestaanszekerheid
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Beleidskader Financiële Bestaanszekerheid 2024-2027". Het voorstel richt zich op het versterken van de financiële bestaanszekerheid van inwoners van de gemeente Zeist. Het beleidskader omvat een visie en vier speerpunten die voortkomen uit evaluaties van het vorige beleid en input van partners en inwoners. De speerpunten richten zich op het bieden van structurele financiële zekerheid, het wegnemen van belemmeringen voor participatie, het voorkomen van financiële problemen en het verkleinen van sociaaleconomische gezondheidsverschillen. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om in te stemmen met het beleidskader en de budgettaire consequenties.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd. Het bevat een duidelijke visie, speerpunten en een participatief proces dat is doorlopen om tot het beleidskader te komen. De financiële implicaties zijn ook duidelijk uiteengezet.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om in te stemmen met het beleidskader en de budgettaire consequenties te verwerken in de begroting. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren en mogelijk maken van de uitvoering van het beleid.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde speerpunten en de financiële dekking vanuit de stelpost effecten samenleven. Er moet ook worden overwogen hoe de gemeente haar rol ziet in het versterken van financiële bestaanszekerheid, gezien de beperkingen van gemeentelijk beleid ten opzichte van landelijke inkomenspolitiek.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het duidelijke speerpunten en een tijdsbestek van vier jaar bevat. Echter, de specifieke meetbare doelen en evaluatiecriteria worden pas in het uitvoeringsplan uitgewerkt, wat een potentieel gebrek aan direct meetbare doelen in het beleidskader zelf kan zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met het beleidskader en de financiële dekking zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel benadrukt een breed participatief proces met input van inwoners en partners, wat bijdraagt aan de legitimiteit en draagvlak van het beleidskader.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op sociaaleconomische aspecten.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet. Er is een tekort dat wordt gedekt door de stelpost effecten samenleven, waardoor het voorstel budgetneutraal is. De financiële dekking is structureel en toereikend, zonder effect op het begrotingssaldo.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Financiële bestaanszekerheid Beleidskader Speerpunten Inwoners Armoede Laag inkomen Partners Uitvoeringsplan Preventie Sociaaleconomische gezondheidsverschillenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De motie "M24.028 Motie met betrekking tot het Raadsvoorstel Beleidskader Financiële Bestaanszekerheid 2024-2027" richt zich op het verbeteren van de financiële bestaanszekerheid van huishoudens met een laag inkomen in Zeist. De motie constateert dat een aanzienlijk deel van deze huishoudens moeite heeft om rond te komen en dat armoede vaak leidt tot stress en gezondheidsproblemen. Het stelt voor om een project op te zetten waarbij een aantal huishoudens maandelijks €150 onvoorwaardelijk ontvangen, geïnspireerd door vergelijkbare projecten in andere gemeenten. Dit zou hen financiële ademruimte geven en hun kansen op de arbeidsmarkt verbeteren.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de problematiek en het aandragen van een mogelijke oplossing. Echter, details over de uitvoering, zoals het aantal deelnemende huishoudens en de duur van het project, ontbreken en moeten nog worden uitgewerkt.
Rol van de raad:
De raad moet de motie beoordelen en beslissen of zij het college wil verzoeken om het voorgestelde project op te nemen in het beleidskader. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren en mogelijk maken van de uitvoering van dit project.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij prioriteit wil geven aan directe financiële ondersteuning voor huishoudens met een laag inkomen en of zij bereid is middelen vrij te maken voor een dergelijk project. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de prioriteiten en ideologieën van de verschillende partijen.
SMART en inconsequenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het aantal huishoudens en de exacte duur van het project zijn niet gespecificeerd. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of evaluatiecriteria opgenomen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het college wil verzoeken om het voorgestelde project op te nemen in het beleidskader en hoe zij dit financieel wil ondersteunen.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van de doelgroep in de ontwikkeling of uitvoering van het project. Dit aspect zou verder uitgewerkt kunnen worden om de betrokkenheid en effectiviteit te vergroten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie. Het voorstel richt zich voornamelijk op sociale duurzaamheid door het verbeteren van de financiële situatie van kwetsbare huishoudens.
Financiële gevolgen:
De motie geeft geen gedetailleerde financiële analyse of dekking voor het project. Het is onduidelijk hoe de gemeente de kosten van het project zal dekken, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad bij het nemen van een besluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Financiële bestaanszekerheid Laag inkomen Armoede Stress Gezondheidsproblemen Kinderen Onvoorwaardelijke geldbedrag Project Arbeidsmarkt OnafhankelijkheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie "Financiële bestaanszekerheid: Argument voor Verst(h)andig Gegevensgebruik (AVG)" richt zich op het vereenvoudigen van het aanvraagproces voor financiële bestaanszekerheidsregelingen in de gemeente Zeist. De motie constateert dat er veel verschillende loketten en organisaties zijn die deze regelingen uitvoeren, wat leidt tot complexiteit en onderbenutting. Het college wordt verzocht om te onderzoeken hoe gegevensdeling en een proactieve benadering het aanvraagproces kunnen vereenvoudigen en de toegankelijkheid kunnen verbeteren. De resultaten van deze inventarisatie moeten worden teruggekoppeld aan de gemeenteraad voor verdere bespreking.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van de problemen en het voorstellen van een richting voor verbetering. Echter, specifieke details over hoe de gegevensdeling en proactieve benadering precies vorm moeten krijgen, ontbreken.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende en sturende rol. Ze moeten het college aansturen om de inventarisatie uit te voeren en de resultaten te evalueren om te beslissen over verdere stappen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze prioriteit geven aan het vereenvoudigen van het aanvraagproces en hoe ze de balans willen vinden tussen privacy en efficiëntie in gegevensdeling.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is niet specifiek genoeg over de methoden van gegevensdeling en proactieve benadering. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen, behalve de bespreking vóór de kadernota 2026.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het college de opdracht geven om de voorgestelde inventarisatie uit te voeren en hoe ze de resultaten willen gebruiken in het beleidskader.
Participatie:
De motie erkent dat een deel van de doelgroep niet wordt bereikt en suggereert een proactieve benadering, maar biedt geen concrete participatiestrategie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct onderwerp in deze motie, aangezien het zich richt op administratieve vereenvoudiging en gegevensgebruik.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Het is onduidelijk of de vereenvoudiging van het aanvraagproces kostenbesparend of juist kostbaar zal zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Financiële bestaanszekerheid Gegevensdeling Aanvraagprocedures Loketten Onderbenutting Digitaal loket Pro-actieve benadering Inventarisatie Complexiteit SchaamteVerfijning van de zoekopdracht:
Joyce Langenacker - Voorzitter
Jeroen van den Heuvel - D66
Joyce Langenacker - Voorzitter
Silke Zwart - GroenLinks
Joyce Langenacker - Voorzitter
Tijmen Visser - Seyst.nu
Joyce Langenacker - Voorzitter
Petra Bakels - NieuwDemocratischZeist
Joyce Langenacker - Voorzitter
Laura Hoogstraten - Wethouder
Joyce Langenacker - Voorzitter
Bar Bakker - VVD
Joyce Langenacker - Voorzitter
Jeroen van den Heuvel - D66
Joyce Langenacker - Voorzitter
David Tompot - SP
Joyce Langenacker - Voorzitter
David Tompot - SP
Joyce Langenacker - Voorzitter
Laura Hoogstraten - Wethouder
Joyce Langenacker - Voorzitter
David Tompot - SP
David Tompot - SP
Joyce Langenacker - Voorzitter
David Tompot - SP
David Tompot - SP
Joyce Langenacker - Voorzitter
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Joyce Langenacker - Voorzitter
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Marcel Fluitman - CDA
Marcel Fluitman - CDA
Joyce Langenacker - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Joyce Langenacker - Voorzitter
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Joyce Langenacker - Voorzitter
Wilma Breddels - PvdA
Joyce Langenacker - Voorzitter
Bar Bakker - VVD
Joyce Langenacker - Voorzitter
Bar Bakker - VVD
Joyce Langenacker - Voorzitter
Silke Zwart - GroenLinks
Joyce Langenacker - Voorzitter
Tijmen Visser - Seyst.nu
Joyce Langenacker - Voorzitter
Laura Hoogstraten - Wethouder
Joyce Langenacker - Voorzitter
David Tompot - SP
Joyce Langenacker - Voorzitter
Joyce Langenacker - Voorzitter
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Joyce Langenacker - Voorzitter
Bar Bakker - VVD
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Annet Ploeg-Bos - ChristenUnie-SGP
Joyce Langenacker - Voorzitter
Jeroen van den Heuvel - D66
Joyce Langenacker - Voorzitter
Silke Zwart - GroenLinks
Joyce Langenacker - Voorzitter
Joyce Langenacker - Voorzitter
Joyce Langenacker - Voorzitter
00:47:38 - 00:50:22 - 00:51:23 - 00:51:55 - 00:53:06 - 00:55:08 - 00:56:22 - 00:57:22 - 01:01:46 - 01:02:51 - 01:04:57 - 01:07:01 - 01:07:54 - 01:09:28 - 01:09:56 - 01:09:58 - 01:12:37 - 01:13:59 - 01:14:08 - 01:14:40 - 01:15:08 - 01:15:32 - 01:18:53 - 01:19:53 - 01:20:02 - 01:20:17 - 01:22:36 - 01:23:08 - 01:23:44 - 01:36:12
Petra Bakels - NieuwDemocratischZeist
Wilma Breddels - PvdA
Annet Ploeg-Bos - ChristenUnie-SGP
Agendapunt 7 Beleidskader gezondheid, sport en bewegen 2024-2027
Zeist zet stappen naar gezondere voedselomgeving
De gemeenteraad van Zeist heeft op 8 oktober 2024 een motie besproken over het ontwikkelen van een voedselvisie. Dit initiatief maakt deel uit van het Beleidskader Gezondheid, Sport en Bewegen 2024-2027. De motie benadrukt de noodzaak van een gezonde voedselomgeving, vooral in wijken met een lage sociaal-economische status, om gezondheidsproblemen zoals obesitas en diabetes tegen te gaan.
Geschreven door AI
Tijdens de raadsvergadering werd een amendement van GroenLinks en de Partij van de Arbeid besproken, dat pleitte voor extra aandacht voor de voedselomgeving in het beleidskader. De heer Van Nieuwstadt van GroenLinks benadrukte het belang van voedsel als basisbehoefte: "We waren verbaasd dat voedsel nauwelijks voorkwam in het beleidskader. Het speelt een belangrijke rol over de hele aardbol."
Het college van burgemeester en wethouders, vertegenwoordigd door mevrouw Welting, erkende de gezondheidsverschillen binnen Zeist en benadrukte dat het beleidskader al gericht is op het bevorderen van gezondheid in wijken. "We zijn van plan om initiatieven te bevorderen die de gezondheid van onze inwoners verbeteren, zoals gezonde schoollunches," aldus Welting. Ze waarschuwde echter voor te hoge verwachtingen, gezien de beperkte invloed van de gemeente op zaken als productassortimenten in supermarkten.
De discussie over de invloedssfeer van de gemeente werd verder gevoerd door raadsleden van D66, VVD, CDA en andere partijen. De heer Van den Heuvel van D66 vroeg zich af hoe ver de invloed van de gemeente reikt: "Behoort het tot de invloedsfeer van de gemeente dat wij assortimenten van verkooppunten van voedsel gaan bepalen?"
Uiteindelijk werd het amendement verworpen met 12 stemmen voor en 19 tegen. De motie om een voedselvisie te ontwikkelen werd eveneens besproken. De indieners stelden voor om bestaande instrumenten uit andere gemeenten te gebruiken. Mevrouw Welting stelde voor om eerst een informatiebijeenkomst te organiseren met voorbeelden van andere gemeenten, zodat de raad beter geïnformeerd beslissingen kan nemen. GroenLinks stemde in met dit voorstel en besloot de motie aan te houden.
Met deze stap zet Zeist een eerste stap richting een gezondere voedselomgeving, waarbij de focus ligt op het benutten van bewezen instrumenten en het informeren van de raad over mogelijke beleidsopties.
Samenvatting
De gemeenteraad van Zeist heeft op 8 oktober 2024 het raadsvoorstel Beleidskader Gezondheid, Sport en Bewegen 2024-2027 besproken. In dat kader werd een motie besproken over het ontwikkelen van een voedselvisie voor de gemeente. De motie constateert dat de voedselomgeving in Nederland steeds ongezonder wordt, vooral in wijken met een lage sociaal-economische status, wat bijdraagt aan gezondheidsproblemen zoals obesitas en diabetes. Andere gemeenten hebben al stappen gezet om gezonde voedselkeuzes te bevorderen. De motie benadrukt dat een gezonde voedselomgeving bijdraagt aan het welzijn van inwoners, vooral kwetsbare groepen, en dat de gemeente Zeist een belangrijke rol kan spelen in het stimuleren van gezonde keuzes en het tegengaan van voedselonzekerheid en -verspilling. Het college van burgemeester en wethouders wordt opgeroepen om samen met relevante stakeholders een voedselvisie op te stellen en voor het einde van 2024 een plan van aanpak aan de Raad voor te leggen. De voedselomgeving omvat het aanbod en de sociale normen rondom voedsel, en de motie suggereert extra aandacht voor wijken met een lage sociaal-economische status en aansluiting bij landelijke initiatieven zoals de Citydeal Gezonde en Duurzame Voedselomgeving.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Beleidskader gezondheid, sport en bewegen 2024-2027
#Titel en Samenvatting
Titel: Beleidskader gezondheid, sport en bewegen 2024-2027
Samenvatting: Het beleidskader "Bewegen naar een gezonder leven 2024-2027" van de gemeente Zeist richt zich op het bevorderen van positieve gezondheid door middel van sport en bewegen. Het kader verbindt de visie van de gemeente aan landelijke akkoorden en lokale plannen, met als doel gelijke kansen op gezondheid voor alle inwoners. Het bevat zeven speerpunten, waaronder gezonde leefstijl, gezonde leefomgeving, gezond opgroeien, gezond ouder worden, verkleinen van sociaaleconomische verschillen, toekomstbestendige sportinfrastructuur, en sportstimulering en clubondersteuning. De uitvoering is afhankelijk van de goedkeuring van de benodigde middelen bij de Begroting 2025.
#Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd. Het bevat een duidelijke visie, uitgangspunten en speerpunten. Het verbindt lokale en landelijke beleidsdoelen en biedt een uitgebreide financiële toelichting. De participatie van stakeholders en inwoners is goed gedocumenteerd. Echter, er zijn enkele onzekerheden over de toekomstige financiering, vooral met betrekking tot de afbouw van incidentele middelen.
#Rol van de Raad bij het voorstel
De raad moet instemmen met het beleidskader en de benodigde middelen goedkeuren bij de integrale afweging van de Begroting 2025. De raad speelt een cruciale rol in het waarborgen van de financiële dekking en het monitoren van de voortgang van het beleidskader.
#Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
1. Financiële toewijzing: Beslissen over de toewijzing van extra middelen voor de uitvoering van het beleidskader.
2. Prioritering van speerpunten: Bepalen welke speerpunten prioriteit krijgen bij eventuele budgetbeperkingen.
3. Langetermijninvesteringen: Overwegen van de langetermijninvesteringen in preventieve gezondheidsmaatregelen versus kortetermijnkosten.
#Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). De speerpunten zijn specifiek en meetbaar, en er is een duidelijke tijdlijn voor de uitvoering en evaluatie. Echter, de financiële onzekerheden en afhankelijkheid van toekomstige budgetten kunnen de realisatie van sommige doelen beïnvloeden.
#Besluit dat de Raad moet nemen
De raad moet besluiten om in te stemmen met het beleidskader "Bewegen naar een gezonder leven 2024-2027", onder voorwaarde dat de benodigde middelen worden goedgekeurd bij de Begroting 2025.
#Participatie
Het voorstel benadrukt een intensief participatieproces met stakeholders, inwoners, en adviesraden. Er zijn diverse evaluaties en onderzoeken uitgevoerd om input te verzamelen, wat heeft geleid tot een breed gedragen beleidskader.
#Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een speerpunt, maar de ontwikkeling van een gezonde leefomgeving en de toekomstbestendige sportinfrastructuur impliceren duurzame aspecten. Het benutten van het groene karakter van Zeist draagt bij aan een duurzame leefomgeving.
#Financiële gevolgen
De uitvoering van het beleidskader vereist extra financiële middelen, met een tekort van €72.400 in 2025 en €122.677 vanaf 2026 voor sport en bewegen. Voor gezondheid is er een tekort van €139.207 vanaf 2026. De dekking is deels afhankelijk van incidentele middelen die mogelijk worden afgebouwd. De raad moet deze financiële tekorten adresseren bij de integrale afweging van de Begroting 2025.
#Conclusie
Het raadsvoorstel "Beleidskader gezondheid, sport en bewegen 2024-2027" is een uitgebreid en goed onderbouwd plan dat streeft naar gelijke kansen op gezondheid voor alle inwoners van Zeist. De raad moet echter belangrijke financiële beslissingen nemen om de uitvoering van het beleidskader te waarborgen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gezondheid Sport Bewegen Positieve gezondheid Gelijke kansen Gezonde leefstijl Gezonde leefomgeving Sociaaleconomische gezondheidsverschillen Preventieakkoord SportinfrastructuurVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Toevoegen voedselomgeving aan het beleidskader Gezondheid, Sport en Bewegen 2024-2027". Het amendement stelt voor om de voedselomgeving expliciet op te nemen in het beleidskader van de gemeente Zeist. Dit betekent dat bij het ontwikkelen van de tweede Zeister Omgevingsvisie en het Omgevingsplan ook aandacht wordt besteed aan de voedselomgeving, binnen de invloedssfeer van de gemeente. Het doel is om een meer gebalanceerde benadering van gezondheid te waarborgen, waarbij niet alleen sport en bewegen, maar ook de voedselomgeving een rol speelt in het bevorderen van de algehele gezondheid van de inwoners.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is specifiek en voegt een duidelijke component toe aan het bestaande beleidskader. Het biedt echter geen gedetailleerde uitwerking van hoe de voedselomgeving precies geïntegreerd zal worden, wat verdere specificatie en uitwerking in toekomstige plannen vereist.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen en te besluiten of de voedselomgeving als onderdeel van het beleidskader moet worden opgenomen. Dit vraagt om een afweging van de prioriteiten binnen het gezondheidsbeleid van de gemeente.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de focus op de voedselomgeving voldoende prioriteit heeft binnen het bredere gezondheidsbeleid. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over de toewijzing van middelen en de nadruk op verschillende gezondheidsfactoren.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is specifiek en meetbaar in de zin dat het een duidelijke toevoeging aan het beleidskader voorstelt. Het is echter niet volledig SMART, omdat er geen concrete tijdsgebonden doelen of specifieke meetbare resultaten zijn opgenomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar verdere uitwerking is nodig.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of het amendement wordt aangenomen en de voedselomgeving als onderdeel van het beleidskader wordt opgenomen.
Participatie:
Het amendement zelf zegt weinig over participatie, maar de implementatie ervan kan participatie vereisen van lokale gemeenschappen en belanghebbenden om de voedselomgeving effectief te verbeteren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien een gezonde voedselomgeving vaak ook duurzame keuzes bevordert. Het amendement kan bijdragen aan duurzamere voedselpraktijken binnen de gemeente.
Financiële gevolgen:
Het amendement specificeert geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan impliceren dat verdere financiële planning en evaluatie nodig zijn om de implementatie van de voedselomgeving in het beleidskader te ondersteunen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voedselomgeving Gezondheid Omgevingsvisie Omgevingsplan Sport en Bewegen Leefomgeving Voedselkeuzes Voedselvaardigheid Sociale normen ProductaanbodVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie: Voedselvisie voor de Gemeente Zeist
Samenvatting: De motie roept de gemeenteraad van Zeist op om een voedselvisie te ontwikkelen, gezien de toenemende ongezonde voedselomgeving in Nederland, vooral in wijken met een lage sociaal-economische status. De motie benadrukt dat een gezonde voedselomgeving bijdraagt aan de gezondheid en het welzijn van inwoners, en dat de gemeente een rol kan spelen in het bevorderen van gezonde keuzes en het ondersteunen van lokale duurzame initiatieven. Het college van burgemeester en wethouders wordt gevraagd om samen met stakeholders een voedselvisie op te stellen en voor het einde van 2024 een plan van aanpak aan de Raad voor te leggen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de problematiek en de noodzaak voor een voedselvisie. Het biedt een duidelijke richting en tijdlijn voor het opstellen van een plan van aanpak. Echter, specifieke details over de implementatie en financiering ontbreken.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het college van burgemeester en wethouders aan te sporen tot actie en om het uiteindelijke plan van aanpak te beoordelen en goed te keuren.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of ze prioriteit willen geven aan het ontwikkelen van een voedselvisie en hoe ze de balans willen vinden tussen gezondheid, duurzaamheid en economische belangen van lokale ondernemers.
SMART en Inconsistenties
De motie is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (plan van aanpak voor eind 2024), en tijdgebonden. Echter, het is minder specifiek over de haalbaarheid en relevantie, omdat er geen concrete doelen of middelen worden genoemd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze de motie willen aannemen en het college willen opdragen om een voedselvisie te ontwikkelen.
Participatie
De motie benadrukt het belang van samenwerking met relevante stakeholders, zoals gezondheidsinstanties en lokale ondernemers, wat wijst op een participatieve aanpak.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in de motie, gezien de nadruk op het ondersteunen van lokale duurzame initiatieven en het tegengaan van voedselverspilling.
Financiële Gevolgen
De motie noemt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aandachtspunt voor de raad bij de verdere uitwerking van de voedselvisie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voedselomgeving Gezonde voeding Lage sociaal-economische status (SES) Gezondheidsproblemen Voedselvisie Duurzame initiatieven Voedselonzekerheid Voedselverspilling Preventie StakeholdersVerfijning van de zoekopdracht:
Joyce Langenacker - Voorzitter
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
Joyce Langenacker - Voorzitter
Angèle Welting - D66
Joyce Langenacker - Voorzitter
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
Onbekende spreker
Jeroen van den Heuvel - D66
Joyce Langenacker - Voorzitter
Bar Bakker - VVD
Joyce Langenacker - Voorzitter
Bar Bakker - VVD
Joyce Langenacker - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Joyce Langenacker - Voorzitter
Petra Bakels - NieuwDemocratischZeist
Joyce Langenacker - Voorzitter
Petra Bakels - NieuwDemocratischZeist
Tijmen Visser - Seyst.nu
Tijmen Visser - Seyst.nu
Joyce Langenacker - Voorzitter
David Tompot - SP
Joyce Langenacker - Voorzitter
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
Joyce Langenacker - Voorzitter
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
Joyce Langenacker - Voorzitter
Angèle Welting - D66
Joyce Langenacker - Voorzitter
Angèle Welting - D66
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
Joyce Langenacker - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
Onbekende spreker
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
Joyce Langenacker - Voorzitter
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
Marcel Fluitman - CDA
Marcel Fluitman - CDA
Joyce Langenacker - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Bar Bakker - VVD
Joyce Langenacker - Voorzitter
Tijmen Visser - Seyst.nu
Joyce Langenacker - Voorzitter
Petra Bakels - NieuwDemocratischZeist
Joyce Langenacker - Voorzitter
Annet Ploeg-Bos - ChristenUnie-SGP
Joyce Langenacker - Voorzitter
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
Joyce Langenacker - Voorzitter
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
Joyce Langenacker - Voorzitter
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
Joyce Langenacker - Voorzitter
Angèle Welting - D66
Joyce Langenacker - Voorzitter
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
Joyce Langenacker - Voorzitter
Joyce Langenacker - Voorzitter
01:37:28 - 01:39:59 - 01:42:30 - 01:44:19 - 01:45:22 - 01:45:24 - 01:47:30 - 01:49:03 - 01:49:43 - 01:50:55 - 01:55:16 - 01:59:09 - 02:01:26 - 02:02:58 - 02:04:56 - 02:06:05 - 02:06:49 - 02:07:25 - 02:08:04 - 02:08:29 - 02:09:55 - 02:10:09 - 02:10:54 - 02:13:40 - 02:14:11
Jeroen van den Heuvel - D66
David Tompot - SP
Annet Ploeg-Bos - ChristenUnie-SGP
Agendapunt 8 Preventie-en Handhavingsplan Alcohol 2024-2027
Gemeente Zeist zet in op Strenger Alcoholbeleid: "Zoals de oude zongen, piepen de jongen"
De gemeenteraad van Zeist heeft unaniem ingestemd met het nieuwe Preventie- en Handhavingsplan Alcohol 2024-2027. Het plan, dat is opgesteld met begeleiding van het Trimbos Instituut, richt zich op het verminderen van alcoholgebruik onder jongeren en het bevorderen van verantwoord alcoholgebruik onder volwassenen.
Geschreven door AI
Tijdens de raadsvergadering werd het belang van het plan onderstreept door verschillende partijen. Het plan combineert preventie en handhaving en is gebaseerd op het preventiemodel van Reynolds, dat educatie, regelgeving en handhaving als pijlers heeft. Een recent onderzoek toonde aan dat 75% van de alcoholverstrekkers de leeftijdsgrens niet naleeft, wat een verslechtering is ten opzichte van eerdere jaren. Dit benadrukt de noodzaak van het nieuwe beleid.
Mevrouw Kant van het CDA benadrukte het belang van bewustwording over de gevolgen van alcoholgebruik op jonge leeftijd. "Voor de gezondheid en ontwikkeling van onze kinderen en jongeren is dit cruciaal," aldus Kant. Ook mevrouw Bakels van Nieuw Democratisch Zeist wees op de noodzaak van verbeteringen in zowel preventie als handhaving. Ze pleitte voor meer voorlichting op scholen en strengere controles in supermarkten en horeca.
De VVD, vertegenwoordigd door mevrouw Bakker, riep op tot blijvende betrokkenheid van horeca, slijters en sportverenigingen bij de uitvoering van het plan. "De betrokkenheid van de insprekers tijdens de ronde tafel liet wel zien dat dit stuk heel erg speelt," aldus Bakker.
De ChristenUnie-SGP, bij monde van de heer Wassink, legde de nadruk op handhaving. "Voorlichting en educatie zijn belangrijk, maar handhaving is essentieel," stelde Wassink. GroenLinks, vertegenwoordigd door mevrouw Pereboom, benadrukte de noodzaak van een intensievere aanpak om het nalevingspercentage te verhogen. "Het nalevingsprobleem voldoet bij lange na niet aan het doel van het Nationaal Preventieakkoord," aldus Pereboom.
De wethouder kondigde tijdens de vergadering een herziening van het horecabeleid aan, waarbij de schenktijden van de paracommercie opnieuw tegen het licht worden gehouden. "Zoals de oude zongen, piepen de jongen," citeerde Pereboom, verwijzend naar de invloed van ouders op het alcoholgebruik van jongeren.
Met de unanieme instemming van de raad is het plan nu vastgesteld. De voortgang zal nauwlettend worden gemonitord en eind 2027 geëvalueerd. De betrokken partijen wensen de wethouder veel succes met de uitvoering van het plan.
Samenvatting
Het Preventie- en Handhavingsplan Alcohol 2024-2027 van de gemeente Zeist richt zich op het verminderen van alcoholgebruik onder jongeren en het bevorderen van verantwoord alcoholgebruik onder volwassenen. Het plan, opgesteld met begeleiding van het Trimbos Instituut, combineert preventie- en handhavingsbeleid en is gebaseerd op het preventiemodel van Reynolds, dat educatie, regelgeving en handhaving als pijlers heeft. Belangrijke doelstellingen zijn het terugdringen van alcoholgebruik onder de 18 jaar en het versterken van de naleving van de alcoholwetgeving. Het plan omvat maatregelen zoals het bijwerken van aanvraagformulieren voor evenementen en risicogestuurd toezicht. Uit een recent nalevingsonderzoek bleek dat 75% van de alcoholverstrekkers de leeftijdsgrens niet naleeft, wat een verslechtering is ten opzichte van eerdere jaren. Voor de uitvoering van het plan zijn extra financiële middelen nodig, die bij de begroting van 2025 worden overwogen. Het plan wordt in nauwe samenhang met het nieuwe beleidskader gezondheid, sport en bewegen uitgevoerd, met betrokkenheid van diverse stakeholders zoals sportverenigingen en horecaondernemers. De voortgang van het plan wordt gemonitord en eind 2027 geëvalueerd.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Preventie- en Handhavingsplan Alcohol 2024-2027
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Preventie- en Handhavingsplan Alcohol 2024-2027" van de gemeente Zeist. Het plan richt zich op het verminderen van alcoholgebruik onder jongeren en het bevorderen van verantwoord alcoholgebruik onder volwassenen. Het omvat maatregelen voor naleving van de leeftijdsgrens van 18 jaar en handhaving van de Alcoholwet. Het plan is gebaseerd op een integrale visie met drie pijlers: educatie, regelgeving en handhaving. Het Trimbos Instituut heeft het plan begeleid en opgesteld. De uitvoering is afhankelijk van de goedkeuring van de benodigde middelen bij de begroting van 2025.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke beschrijving van de doelstellingen, maatregelen en betrokken partijen. Het bevat zowel preventieve als handhavingsaspecten en is gebaseerd op wetenschappelijke inzichten.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met het plan en de benodigde middelen goedkeuren bij de integrale afweging van de begroting 2025. De raad speelt een cruciale rol in het besluitvormingsproces en de uiteindelijke goedkeuring van het plan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van financiële middelen voor de uitvoering van het plan. Er moeten keuzes worden gemaakt over de prioritering van middelen voor preventie, handhaving en educatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, met duidelijke doelstellingen en een tijdspad. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige financiële goedkeuring kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met het plan, onder voorwaarde dat de benodigde middelen worden goedgekeurd bij de begroting 2025.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het betrekken van diverse stakeholders, zoals politie, GGD, Jellinek, sportverenigingen en horecaondernemers, via interviews en enquêtes.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het plan vraagt om extra financiële middelen voor handhaving en educatie. Er zijn aanvragen ingediend voor IZA-middelen voor 2025 en 2026. Voor 2027 zijn er nog geen middelen beschikbaar. Er is een aanvraag van €154.000 ingediend bij de Kadernota 2025. De financiële dekking is afhankelijk van toekomstige goedkeuringen en mogelijke kortingen op SPUK-budgetten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Preventie- en handhavingsplan Alcoholwet Trimbos Instituut Jongeren Naleving Educatie Handhaving Regelgeving Alcoholgebruik GezondheidVerfijning van de zoekopdracht:
Jeroen van den Heuvel - D66
Joyce Langenacker - Voorzitter
Esther Kant - CDA
Joyce Langenacker - Voorzitter
Petra Bakels - NieuwDemocratischZeist
Joyce Langenacker - Voorzitter
Bar Bakker - VVD
Petra Bakels - NieuwDemocratischZeist
Bar Bakker - VVD
Joyce Langenacker - Voorzitter
Julian Wassink - ChristenUnie-SGP
Joyce Langenacker - Voorzitter
Ans Pereboom - GroenLinks
Joyce Langenacker - Voorzitter
Jeroen van den Heuvel - D66
Esther Kant - CDA
Julian Wassink - ChristenUnie-SGP
Ans Pereboom - GroenLinks
Agendapunt 9 Revolverend fonds verduurzaming Sport en Cultuur
Zeist zet in op duurzame toekomst met nieuw fonds voor sport en cultuur
De gemeenteraad van Zeist heeft unaniem ingestemd met de oprichting van een revolverend fonds dat sportclubs en culturele instellingen ondersteunt bij het verduurzamen van hun vastgoed. Het fonds biedt leningen tegen gunstige voorwaarden en sluit aan bij de duurzaamheidsambities van de gemeente.
Geschreven door AI
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het voorstel voor een revolverend fonds voor verduurzaming van sport- en cultuurvastgoed in Zeist met enthousiasme ontvangen. Het fonds, dat leningen verstrekt tegen een rentepercentage van nul, moet financiële drempels voor verduurzaming verlagen. Het revolverende karakter zorgt ervoor dat terugbetaalde leningen opnieuw kunnen worden ingezet voor andere projecten.
De heer Visser benadrukte namens zijn partij de zorgvuldigheid van het plan: "Er ligt een goed doordacht plan met voldoende checks en procedures om de financiële risico's zo klein mogelijk te houden." Hij stelde voor om de naam 'revolverend fonds' te vervangen door 'boemerang bijdrage' om de toegankelijkheid te vergroten.
Mevrouw Bakker van de VVD riep het college op om sportverenigingen en culturele instellingen goed bekend te maken met het fonds. "Mocht het goed werken, deel de uitvoering dan ook met andere gemeentes," voegde ze toe.
Hoewel er ook tegenargumenten werden genoemd, zoals de mogelijke impact van een BTW-verhoging op de cultuursector, stemden alle partijen voor het voorstel. Mevrouw Bakels van Nieuw Democratisch Zeist wees op de financiële moeilijkheden van veel organisaties: "Het revolverend fonds kan hier uitkomst bieden."
De SP uitte zorgen over de ongelijkheid die kan ontstaan door de geplande BTW-verhoging, waarbij de cultuursector mogelijk zwaarder wordt belast dan de sportsector. "We roepen het college op om hiermee rekening te houden," aldus de heer Tompot.
GroenLinks steunde het voorstel eveneens en vroeg om extra ondersteuning voor de cultuursector. Mevrouw Folkersma stelde voor dat de gemeente de rol van energiecoach op zich neemt, aangezien er geen landelijke organisatie is die deze taak voor de cultuursector kan vervullen.
Met de goedkeuring van het fonds zet Zeist een belangrijke stap richting een duurzamere toekomst voor sport- en cultuurorganisaties. Een tussentijdse evaluatie zal de effectiviteit van het fonds beoordelen en eventuele aanpassingen mogelijk maken.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de oprichting van een revolverend fonds voor de verduurzaming van sport- en cultuurvastgoed in Zeist. Het doel is om sportclubs en culturele instellingen te ondersteunen bij het nemen van duurzaamheidsmaatregelen, zoals het installeren van zonnepanelen of het isoleren van gebouwen. Het fonds biedt leningen tegen gunstige voorwaarden, met een rentepercentage van nul, om de financiële drempels voor verduurzaming te verlagen. Het revolverende karakter van het fonds zorgt ervoor dat terugbetaalde leningen opnieuw kunnen worden ingezet voor andere projecten. Het voorstel sluit aan bij de duurzaamheidsambities van de gemeente en maakt gebruik van een lijst van maatregelen opgesteld door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Er zijn echter ook risico's, zoals het niet terugkrijgen van leningen en de beperkte capaciteit binnen de organisatie om het fonds te beheren. Het voorstel is goedgekeurd door de gemeenteraad en zal na besluitvorming actief worden gecommuniceerd naar sport- en cultuurorganisaties. Een tussentijdse evaluatie is gepland om de effectiviteit van het fonds te beoordelen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Revolverend fonds verduurzaming Sport en Cultuur
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Revolverend fonds verduurzaming Sport en Cultuur". Het voorstel beoogt de oprichting van een revolverend fonds om sportclubs en culturele instellingen in Zeist te ondersteunen bij het verduurzamen van hun vastgoed. Door middel van renteloze leningen kunnen deze organisaties investeren in duurzame maatregelen zoals zonnepanelen en isolatie. Het fonds is revolverend, wat betekent dat terugbetaalde leningen opnieuw kunnen worden uitgeleend aan andere organisaties. Dit initiatief sluit aan bij de duurzaamheidsambities van de gemeente Zeist en biedt een financieel instrument om de hoge kosten van verduurzaming te overbruggen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de werking van het revolverende fonds, de financiële implicaties, en de risico's. Er zijn echter enkele aandachtspunten, zoals de beperkte capaciteit binnen de organisatie en de risico's voor de cultuursector, die verder uitgewerkt kunnen worden.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad heeft de taak om in te stemmen met de nota en het voorstel goed te keuren. Daarnaast heeft de raad een controlerende rol in het monitoren van de uitvoering en de effectiviteit van het fonds.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met het verstrekken van renteloze leningen en het aangaan van de bijbehorende financiële risico's. Ook moeten ze bepalen of de voorgestelde maatregelen voldoende zijn om de risico's te beheersen.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van de financiële structuur en het aantal leningen. Echter, de realistische inschatting van de werkdruk en de risico's voor de cultuursector zijn minder concreet uitgewerkt. Er zijn geen grote inconsequenties, maar de capaciteit en risico's verdienen meer aandacht.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de nota en de oprichting van het revolverende fonds goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel is tot stand gekomen in samenwerking met interne teams en externe partijen zoals Saestum en SWS. Er is echter geen brede participatie van de betrokken sport- en cultuurorganisaties zelf vermeld.
Duurzaamheid als relevant onderwerp:
Duurzaamheid is een centraal thema in dit voorstel. Het fonds is specifiek gericht op het bevorderen van duurzame investeringen in de sport- en cultuursector.
Financiële gevolgen en dekking:
Het fonds heeft een omvang van €1,5 miljoen, met leningen tot €250.000 per aanvraag. Er zijn kosten verbonden aan de financiële beoordeling en monitoring, waarvoor een jaarlijks budget van €23.500 nodig is. Dit bedrag wordt meegenomen in de tweede bestuursrapportage 2024 en de begroting 2025. De dekking voor deze kosten is nog niet volledig geregeld, wat een aandachtspunt is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Revolverend fonds Verduurzaming Sportclubs Cultuurorganisaties Duurzaamheid Energieneutraal Klimaatverandering Financieel instrument Energiekosten RentepercentageVerfijning van de zoekopdracht:
Joyce Langenacker - Voorzitter
Tijmen Visser - Seyst.nu
Joyce Langenacker - Voorzitter
Bar Bakker - VVD
Joyce Langenacker - Voorzitter
Bar Bakker - VVD
Joyce Langenacker - Voorzitter
Petra Bakels - NieuwDemocratischZeist
Joyce Langenacker - Voorzitter
David Tompot - SP
Joyce Langenacker - Voorzitter
Martine Folkersma - GroenLinks
Agendapunt 10 Overzicht vergaderschema 2025
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Vergaderschema raad 2025
#Titel en Samenvatting
Titel: Vergaderschema raad 2025
Samenvatting: Het voorstel betreft het vaststellen van het vergaderschema van de gemeenteraad voor het jaar 2025. Het schema houdt rekening met de schoolvakanties van basisscholen en de wettelijke verplichtingen rondom de Planning & Control (P&C) cyclus. Het voorstel geeft de Agendacommissie de bevoegdheid om wijzigingen in het schema door te voeren indien nodig. Bijzonderheden in het schema zijn onder andere de wijziging van het aanvangstijdstip van het Politiek spreekuur en de planning van de flexavond op 4 juni vanwege het defilé van de avond4daagse.
#Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is over het algemeen volledig. Het bevat de noodzakelijke informatie over de planning, de betrokken partijen, en de bijzonderheden die van invloed zijn op het vergaderschema. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de participatie, financiële, juridische, en duurzame aspecten, hoewel deze als niet van toepassing zijn gemarkeerd.
#Rol van de raad bij het voorstel
De rol van de raad is om het vergaderschema voor 2025 vast te stellen en de Agendacommissie te mandateren om eventuele wijzigingen door te voeren. Dit betekent dat de raad de uiteindelijke goedkeuring geeft en de Agendacommissie de operationele verantwoordelijkheid krijgt.
#Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De belangrijkste politieke keuze betreft de goedkeuring van het voorgestelde vergaderschema en het mandateren van de Agendacommissie om wijzigingen door te voeren. Dit kan implicaties hebben voor de flexibiliteit en de controle die de raad heeft over zijn eigen vergaderingen.
#SMART-analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek (vaststellen van het vergaderschema), meetbaar (data en tijden zijn duidelijk), acceptabel (rekening houdend met schoolvakanties en wettelijke verplichtingen), realistisch (gebaseerd op voorgaande jaren), en tijdgebonden (voor het jaar 2025). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
#Participatie
Het voorstel vermeldt dat participatie niet van toepassing is. Dit kan logisch zijn gezien het technische en administratieve karakter van het vergaderschema. Echter, het zou nuttig kunnen zijn om te overwegen of er input van raadsleden of andere belanghebbenden nodig is bij het opstellen van het schema.
#Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp beschouwd in dit voorstel. Dit is begrijpelijk gezien de aard van het voorstel, dat voornamelijk administratief is.
#Financiële gevolgen
Er worden geen financiële gevolgen genoemd in het voorstel. Dit is aannemelijk omdat het vaststellen van een vergaderschema doorgaans geen directe kosten met zich meebrengt. Echter, eventuele indirecte kosten, zoals extra vergaderingen of wijzigingen in het schema, worden niet besproken.
Conclusie
Het voorstel voor het vergaderschema van de raad in 2025 is over het algemeen volledig en duidelijk. Het biedt een gestructureerde planning die rekening houdt met belangrijke factoren zoals schoolvakanties en wettelijke verplichtingen. De raad moet beslissen over de goedkeuring van het schema en het mandateren van de Agendacommissie voor eventuele wijzigingen. Hoewel participatie, duurzaamheid, en financiële aspecten als niet van toepassing worden beschouwd, zou een nadere toelichting op deze punten de volledigheid van het voorstel kunnen verbeteren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vergaderschema Agendacommissie Schoolvakanties Basisscholen Ministerie van O&W P&C Cyclus Jaarrekening Begroting Politiek spreekuur Avond4daagseVerfijning van de zoekopdracht:
Joyce Langenacker - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Joyce Langenacker - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Agendapunt 11 Voorgenomen wijzigingsbesluit Gemeenschappelijke regeling GGD regio Utrecht
Gemeente Zeist stemt in met wijziging GGD-regeling
De gemeenteraad van Zeist heeft ingestemd met een wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling GGD regio Utrecht, die de democratische invloed van gemeenteraden moet versterken. De wijziging volgt op een wetswijziging die sinds juli 2022 van kracht is.
Geschreven door AI
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het voorstel om de Gemeenschappelijke Regeling van de GGD regio Utrecht aan te passen, zonder discussie aangenomen. De wijziging is noodzakelijk vanwege de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr), die gemeenteraden meer invloed moet geven op samenwerkingsverbanden zoals de GGD.
Het voorstel werd unaniem aangenomen. Hiermee geeft de gemeenteraad het college van burgemeester en wethouders toestemming om de wijziging door te voeren, tenzij er sprake is van strijd met het recht of het algemeen belang.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft een voorgenomen wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling GGD regio Utrecht (GGDrU) in verband met de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr), die sinds 1 juli 2022 van kracht is. Deze wetswijziging beoogt de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen te versterken door gemeenteraden meer invloed te geven. Het Algemeen Bestuur van de GGDrU heeft een Ontwerp Wijzigingsbesluit aan de deelnemende gemeenten gestuurd, waarop gemeenten hun zienswijzen konden geven. Zeist heeft van deze mogelijkheid gebruikgemaakt en verhelderingen gevraagd. Deze zijn verwerkt in het huidige Voorgenomen Wijzigingsbesluit. De colleges van B en W van de deelnemende gemeenten moeten nu formeel toestemming verlenen voor de wijziging, wat alleen geweigerd kan worden bij strijd met het recht of algemeen belang. Het college van Zeist stelt voor om toestemming te verlenen, waarna het voorstel opnieuw voor finale besluitvorming wordt voorgelegd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Voorgenomen wijzigingsbesluit Gemeenschappelijke regeling GGD regio Utrecht (GGDrU)." Het voorstel betreft het verlenen van toestemming voor het wijzigen van de Gemeenschappelijke Regeling van de GGD regio Utrecht, in lijn met de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) die op 1 juli 2022 in werking is getreden. Deze wetswijziging beoogt de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen te versterken door gemeenteraden meer invloed te geven. Het Algemeen Bestuur van de GGDrU heeft een ontwerp wijzigingsbesluit opgesteld, waarop de deelnemende gemeenten hun zienswijzen konden geven. Na verwerking van deze zienswijzen wordt nu toestemming gevraagd aan de gemeenteraden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de context van de wetswijziging, de procedurele stappen en de verwerking van zienswijzen beschrijft. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere details bieden.
Rol van de raad:
De raad moet toestemming verlenen voor de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling. Deze toestemming kan alleen worden geweigerd als er strijd is met het recht of het algemeen belang.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde wijzigingen voldoende tegemoetkomen aan de eisen van de gewijzigde Wgr en of ze in lijn zijn met de belangen van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het college toestemming te verlenen voor het wijzigen van de Gemeenschappelijke Regeling GGDrU.
Participatie:
Er is geen participatie van burgers of andere belanghebbenden vermeld, aangezien dit niet van toepassing is op dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld, wat suggereert dat er geen directe financiële impact is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke Regeling GGD regio Utrecht (GGDrU) Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Wijzigingsbesluit Democratische legitimatie Invloedsmogelijkheden Zienswijzen Evaluatieverplichting Actieve informatieplicht Algemeen Bestuur Toestemming gemeenteraadVerfijning van de zoekopdracht:
Joyce Langenacker - Voorzitter
Tijmen Visser - Seyst.nu
Angèle Welting - D66
Joyce Langenacker - Voorzitter
Agendapunt 12 Beslissing op bezwaar Stichting Beter Zeist
Raad Zeist verwerpt bezwaar Stichting Beter Zeist: "Geen rechtsgevolg, geen ontvankelijkheid"
De gemeenteraad van Zeist heeft het bezwaar van de Stichting Beter Zeist tegen de vaststelling van de plannen van aanpak voor de implementatie van de Omgevingswet 2024-2032 niet-ontvankelijk verklaard. Het besluit van 26 maart 2024 blijft daarmee in stand, ondanks de bezwaren van enkele raadsfracties.
Geschreven door AI
Tijdens de raadsvergadering werd het advies van de bezwaarschriftencommissie besproken, die stelde dat het bezwaar van de Stichting Beter Zeist niet-ontvankelijk is omdat het besluit geen rechtsgevolgen heeft. De commissie concludeerde dat het besluit niet vatbaar is voor bezwaar of beroep, een advies dat door de meerderheid van de raad werd gevolgd.
De heer Bredius van Nieuw Democratisch Zeist was het hier niet mee eens en pleitte voor ontvankelijkheid van het bezwaar. "Het is binnen de rechtsstaat uiterst belangrijk dat bestuursorganen het procesrecht goed toepassen," stelde hij. Volgens Bredius heeft het besluit wel degelijk rechtsgevolgen, omdat het participatieniveau 'raadplegen' voor de komende tien jaar een verplichting legt bij de gemeente en inwoners. "Dat maakt dat er sprake is van een rechtsgevolg," aldus Bredius, die aankondigde tegen het voorstel te stemmen.
De Partij van de Arbeid, vertegenwoordigd door mevrouw Breddels, was het daar niet mee eens. "De plannen van aanpak binden de gemeente, maar niet de burger," zei ze. Breddels uitte ook kritiek op de Stichting Beter Zeist: "Als je zo'n voorstander bent van transparantie, waarom verstop je je dan in een stichting?"
De SP, bij monde van de heer Tompot, vond dat er een hoorzitting had moeten plaatsvinden. "Wij vinden dat het college de gelegenheid had moeten bieden voor een hoorzitting om de positie van de stichting beter voor het voetlicht te brengen," verklaarde Tompot, die eveneens tegen het voorstel stemde.
De heer André de la Porte benadrukte het vertrouwen in de bezwaarschriftencommissie: "Er is geen enkele reden om te twijfelen aan een commissie die voor ons dit soort zaken uitzoekt." Zijn fractie stemde dan ook voor het voorstel.
Mevrouw Van Kippersluis van ZeisterBelang uitte zorgen over de geloofwaardigheid van de gemeente Zeist. "We zeggen dat we participatie hoog in het vaandel hebben, maar beperken het niveau tot het laagste," aldus Van Kippersluis, die ook tegen het voorstel stemde.
Uiteindelijk stemden Nieuw Democratisch Zeist, de SP en ZeisterBelang tegen het voorstel, maar met een meerderheid van stemmen werd het bezwaar niet-ontvankelijk verklaard. De Stichting Beter Zeist zal per brief op de hoogte worden gesteld van het besluit.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft een beslissing op een bezwaar van de Stichting Beter Zeist tegen de vaststelling van de plannen van aanpak voor de implementatie van de Omgevingswet 2024-2032. De raad heeft op 26 maart 2024 deze plannen vastgesteld, waarna de Stichting Beter Zeist op 6 mei 2024 bezwaar maakte. De bezwaarschriftencommissie adviseerde om het bezwaar niet-ontvankelijk te verklaren omdat het besluit niet appellabel is. Dit advies is gebaseerd op het feit dat het besluit geen rechtsgevolgen heeft en dus niet vatbaar is voor bezwaar of beroep. De raad wordt voorgesteld het bezwaar niet-ontvankelijk te verklaren en het oorspronkelijke besluit in stand te houden.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Beslissing op bezwaar Stichting Beter Zeist
#Titel en Samenvatting
Titel: Beslissing op bezwaar Stichting Beter Zeist
Samenvatting: Het raadsvoorstel betreft een beslissing op het bezwaar van Stichting Beter Zeist tegen de vaststelling van de plannen van aanpak voor de implementatie van de Omgevingswet 2024-2032. De adviescommissie bezwaarschriften heeft geadviseerd het bezwaar niet-ontvankelijk te verklaren omdat het besluit niet appellabel is. Het voorstel is om dit advies te volgen en het oorspronkelijke besluit van 26 maart 2024 in stand te houden.
#Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het een gedetailleerde achtergrond biedt van de gebeurtenissen en communicatie tussen de gemeente en Stichting Beter Zeist. Het bevat ook de juridische overwegingen en het advies van de adviescommissie bezwaarschriften. Echter, er ontbreekt een diepgaande analyse van de inhoudelijke argumenten van het bezwaar.
#Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet een besluit nemen over het al dan niet ontvankelijk verklaren van het bezwaar van Stichting Beter Zeist. Dit houdt in dat de raad moet beoordelen of het bezwaar juridisch gezien in behandeling kan worden genomen.
#Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet kiezen tussen het volgen van het advies van de adviescommissie bezwaarschriften en het niet-ontvankelijk verklaren van het bezwaar, of het bezwaar toch ontvankelijk verklaren en mogelijk een inhoudelijke behandeling starten. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de steun of weerstand tegen de plannen van aanpak voor de Omgevingswet.
#Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Het is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen concrete doelen of meetbare resultaten bevat. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afwezigheid van een inhoudelijke evaluatie van het bezwaar kan als een tekortkoming worden gezien.
#Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om het bezwaarschrift van Stichting Beter Zeist niet-ontvankelijk te verklaren en het besluit van 26 maart 2024 in stand te houden.
#Participatie
Het voorstel vermeldt dat participatie niet van toepassing is. Dit kan als een gemiste kans worden gezien, aangezien participatie van belanghebbenden zoals Stichting Beter Zeist belangrijk kan zijn voor draagvlak en transparantie.
#Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp beschouwd in dit voorstel. Dit is begrijpelijk gezien de aard van het bezwaar, maar duurzaamheid kan indirect relevant zijn voor de implementatie van de Omgevingswet.
#Financiële gevolgen
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen, wat logisch is gezien de aard van het besluit over de ontvankelijkheid van een bezwaar. Er zijn geen kosten of dekkingsvoorstellen nodig voor deze beslissing.
Conclusie
Het raadsvoorstel is juridisch goed onderbouwd en volledig in termen van procesbeschrijving en juridische overwegingen. Echter, het mist een inhoudelijke evaluatie van het bezwaar en participatie-elementen. De raad moet een besluit nemen over de ontvankelijkheid van het bezwaar, waarbij politieke overwegingen een rol kunnen spelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingswet Implementatie Bezwaar Adviescommissie Niet-ontvankelijk Bezwaarschrift Plannen van aanpak Appellabel Bezwaarmaker Algemene wet bestuursrecht (Awb)Verfijning van de zoekopdracht:
Joyce Langenacker - Voorzitter
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Joyce Langenacker - Voorzitter
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Joyce Langenacker - Voorzitter
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Joyce Langenacker - Voorzitter
Wilma Breddels - PvdA
Joyce Langenacker - Voorzitter
David Tompot - SP
Joyce Langenacker - Voorzitter
David Tompot - SP
Joyce Langenacker - Voorzitter
Freerk André de la Porte - D66
Joyce Langenacker - Voorzitter
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang
Joyce Langenacker - Voorzitter
Wilma Breddels - PvdA
Freerk André de la Porte - D66
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang
Agendapunt 13 Benoeming raadsrapporteurs BghU
Drie Raadsrapporteurs Benoemd voor Belastingsamenwerking Utrecht
In een unaniem besluit heeft de gemeenteraad besloten om drie raadsrapporteurs aan te stellen voor de gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking Gemeenten en Hoogheemraadschap Utrecht (BghU). Deze benoeming komt te midden van actuele ontwikkelingen binnen de regeling.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de benoeming van raadsrapporteurs voor de gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking Gemeenten en Hoogheemraadschap Utrecht (BghU). Vanwege actuele ontwikkelingen binnen deze regeling is het wenselijk om raadsrapporteurs aan te stellen. Deze rapporteurs, die als vertegenwoordigers van de raad optreden, volgen de ontwikkelingen en denken mee over zaken zoals het opstellen van zienswijzen. Na een oproep onder de (buitengewone) raadsleden hebben Marcel Pluim, Niels de Kruijf en Ans Pereboom zich aangemeld. Hoewel gebruikelijk is om twee rapporteurs te benoemen, is er besloten om alle drie de kandidaten aan te stellen. Dit besluit is genomen tijdens de openbare raadsvergadering van 8 oktober 2024.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming van raadsrapporteurs gemeenschappelijke regeling BghU". Het voorstel beoogt de benoeming van drie raadsrapporteurs voor de gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking Gemeenten en Hoogheemraadschap Utrecht (BghU). Deze raadsrapporteurs, Ans Pereboom, Marcel Pluim en Niels de Kruijf, zullen namens de gemeenteraad de ontwikkelingen binnen de BghU volgen en bijdragen aan het opstellen van zienswijzen. Hoewel gebruikelijk is om twee raadsrapporteurs te benoemen, is er in dit geval gekozen voor drie kandidaten, wat geen belemmering vormt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de kandidaten voor de benoeming vermeldt en de reden voor hun benoeming toelicht. Het biedt echter weinig informatie over de specifieke taken en verantwoordelijkheden van de raadsrapporteurs.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de benoeming van de raadsrapporteurs goed te keuren. De raad moet ervoor zorgen dat de benoemde personen de belangen van de gemeente adequaat kunnen vertegenwoordigen binnen de BghU.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft het aantal raadsrapporteurs dat benoemd wordt. Hoewel gebruikelijk is om twee raadsrapporteurs te benoemen, is er gekozen voor drie, wat een bewuste afwijking van de norm is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het is specifiek en acceptabel, maar mist meetbare doelen, een tijdsgebonden kader en een duidelijke beschrijving van de verantwoordelijkheden van de raadsrapporteurs.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een oproep is gedaan onder alle (buitengewone) raadsleden om zich kandidaat te stellen, wat wijst op een participatief proces binnen de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op de benoeming van raadsrapporteurs.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen of hoe deze eventueel gedekt worden. Dit kan een belangrijk aspect zijn dat verder verduidelijking behoeft, vooral als er kosten verbonden zijn aan de activiteiten van de raadsrapporteurs.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Raadsrapporteurs Gemeenschappelijke regeling BghU Belastingsamenwerking Hoogheemraadschap Utrecht Auditcommissie Zienswijzen Ontwikkelingen Benoeming Buitengewone raadsledenVerfijning van de zoekopdracht:
Joyce Langenacker - Voorzitter
Joyce Langenacker - Voorzitter
Agendapunt 14 Motie vreemd aan de orde van de dag Onderzoek Zeister winkels bij de tijd
Zeist zegt 'nee' tegen nieuwe discussie over winkeltijden
De gemeenteraad van Zeist heeft besloten om de discussie over de winkeltijden voorlopig te beëindigen. Een motie van het CDA en de ChristenUnie-SGP om het onderwerp tot de volgende raadsperiode niet meer te bespreken, werd echter verworpen.
Geschreven door AI
In een levendig debat op 8 oktober 2024 besprak de gemeenteraad van Zeist een motie die was ingediend door Marcel Fluitman (CDA) en Julian Wassink (CU-SGP). De motie volgde op een onderzoek naar de winkeltijden in de gemeente, waaruit bleek dat 65% van de respondenten tevreden is met de huidige openingstijden. Slechts 7% van de respondenten wenste ruimere openingstijden. Ondanks deze cijfers, blijft het onderwerp de gemoederen bezighouden.
Marcel Fluitman benadrukte dat de motie niet uit de lucht kwam vallen. "Het is niet zomaar uit de lucht komen vallen," zei hij. "We hebben dit onderwerp al vijf keer eerder besproken en het is tijd om het even te laten rusten." Hij pleitte ervoor om de discussie tot de volgende raadsperiode te parkeren, zodat de raad zich kan richten op andere belangrijke zaken.
Julian Wassink voegde daaraan toe dat de motie ook een oproep was aan de collega-raadsleden om niet steeds verrast te worden door nieuwe moties over hetzelfde onderwerp. "Ik hou er niet zo van om op dit soort belangrijke onderwerpen verrast te worden," aldus Wassink.
Toch was niet iedereen het eens met het voorstel. De VVD, vertegenwoordigd door raadslid Grinwis, vond dat het onderwerp nog niet voldoende was uitgediscussieerd. "We hebben nooit een dragend besluit genomen over de winkeltijden," stelde hij. Ook D66 en GroenLinks gaven aan dat ze het gesprek over de winkeltijden willen blijven voeren.
Na een hoofdelijke stemming werd de motie met 11 stemmen voor en 20 tegen verworpen. De discussie over de winkeltijden in Zeist is daarmee nog niet van de baan. De raad zal zich in de toekomst opnieuw over dit onderwerp buigen, mogelijk met een diepgaandere discussie zoals door sommige raadsleden werd voorgesteld.
Samenvatting
De gemeenteraad van Zeist heeft op 8 oktober 2024 een motie besproken naar aanleiding van een onderzoek naar de winkeltijden in de gemeente. Het onderzoek, dat werd uitgevoerd op verzoek van een deel van de raad, had als doel te bepalen of de Winkeltijdenverordening van 2015 nog voldoet aan de huidige eisen en wensen van inwoners en ondernemers. Uit de resultaten bleek dat 65% van de respondenten tevreden is met de huidige openingstijden, terwijl 28% voorstander is van inperking en slechts 7% ruimere openingstijden wenst. De meerderheid van de ondernemers is ook tevreden met de huidige tijden. Gezien de jaarlijkse discussie over de openingstijden, heeft de raad uitgesproken geen behoefte te hebben om dit onderwerp verder te bespreken in de huidige raadsperiode. Het college is verzocht om de handhaving van de vastgestelde openingstijden aan te scherpen. De motie is ingediend door Marcel Fluitman en Julian Wassink van respectievelijk het CDA en CU-SGP.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie "Conclusies n.a.v. onderzoek Zeister winkels bij de tijd" is ingediend door de gemeenteraad van Zeist op 8 oktober 2024. De motie komt voort uit een onderzoek naar de huidige Winkeltijdenverordening van 2015, dat werd uitgevoerd op verzoek van de gemeenteraad. Uit het onderzoek blijkt dat 65% van de respondenten tevreden is met de huidige openingstijden, terwijl slechts 7% ruimere openingstijden wenst. De motie stelt dat er geen behoefte is om dit onderwerp verder te bespreken in de huidige raadsperiode en verzoekt het college om de handhaving van de huidige openingstijden aan te scherpen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het de resultaten van het onderzoek samenvat en een duidelijke conclusie trekt. Echter, het biedt weinig detail over hoe de aangescherpte handhaving eruit zou moeten zien.
Rol van de raad:
De raad speelt een beslissende rol in het al dan niet aannemen van de motie. Ze moeten bepalen of ze akkoord gaan met het voorstel om het onderwerp niet verder te bespreken en de handhaving aan te scherpen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de huidige situatie willen behouden of dat ze verdere discussie en mogelijk herziening van de openingstijden willen overwegen. Ook moeten ze beslissen over de mate van handhaving.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), vooral omdat het niet specificeert hoe de handhaving moet worden aangescherpt. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen aangegeven.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie aannemen, wat zou betekenen dat ze instemmen met het niet verder bespreken van de winkeltijden en het aanscherpen van de handhaving.
Participatie:
De motie verwijst naar een enquête onder inwoners en ondernemers, wat wijst op enige mate van participatie. Echter, verdere participatie wordt niet besproken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in deze motie, aangezien het voornamelijk gaat over openingstijden en handhaving.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe eventuele kosten voor aangescherpte handhaving gedekt zouden worden. Dit is een mogelijk aandachtspunt voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Winkeltijdenverordening Onderzoek Openingstijden Inwoners Ondernemers Enquête Handhaving RIB 24.126 Aanscherping RaadsperiodeVerfijning van de zoekopdracht:
Joyce Langenacker - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Joyce Langenacker - Voorzitter
Aat Grinwis - VVD
Julian Wassink - ChristenUnie-SGP
Joyce Langenacker - Voorzitter
Walter van Dijk - Wethouder
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Joyce Langenacker - Voorzitter
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Joyce Langenacker - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Joyce Langenacker - Voorzitter
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Joyce Langenacker - Voorzitter
Wilma Breddels - PvdA
Joyce Langenacker - Voorzitter
Hanny Roelofsen - Seyst.nu
Joyce Langenacker - Voorzitter
Freerk André de la Porte - D66
Joyce Langenacker - Voorzitter
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang
Joyce Langenacker - Voorzitter
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
Joyce Langenacker - Voorzitter
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Joyce Langenacker - Voorzitter
Bianca Osinga-Tamming - Onafhankelijk raadslid B. Osinga-Tamming
Joyce Langenacker - Voorzitter
Aat Grinwis - VVD
Joyce Langenacker - Voorzitter
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Marcel Fluitman - CDA
Onbekende spreker
Joyce Langenacker - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Aat Grinwis - VVD
Onbekende spreker
Joyce Langenacker - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Joyce Langenacker - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Joyce Langenacker - Voorzitter
Julian Wassink - ChristenUnie-SGP
Joyce Langenacker - Voorzitter
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Joyce Langenacker - Voorzitter
Freerk André de la Porte - D66
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Wilma Breddels - PvdA
Freerk André de la Porte - D66
Joyce Langenacker - Voorzitter
Hanny Roelofsen - Seyst.nu
Joyce Langenacker - Voorzitter
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Joyce Langenacker - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Joyce Langenacker - Voorzitter
Julian Wassink - ChristenUnie-SGP
Joyce Langenacker - Voorzitter
Julian Wassink - ChristenUnie-SGP
Julian Wassink - ChristenUnie-SGP
Joyce Langenacker - Voorzitter
J. Janssen - Griffier
Vincent van Voorden - CDA
Julian Wassink - ChristenUnie-SGP
Silke Zwart - GroenLinks
Freerk André de la Porte - D66
Bar Bakker - VVD
Timo Bakrin - VVD
Hafid Boutahar - D66
Marcel Fluitman - CDA
Dick van Ginkel - D66
Jeroen van den Heuvel - D66
Marco Huijben - VVD
Esther Kant - CDA
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
Bianca Osinga-Tamming - Onafhankelijk raadslid B. Osinga-Tamming
Ruben Pattiasina - D66
Ans Pereboom - GroenLinks
Alexander Pieters - VVD
Annet Ploeg-Bos - ChristenUnie-SGP
Falco van 't Riet - GroenLinks
Hanny Roelofsen - Seyst.nu
Ernst van Splunter - VVD
David Tompot - SP
Tijmen Visser - Seyst.nu
Joyce Langenacker - Voorzitter
J. Janssen - Griffier
Joyce Langenacker - Voorzitter
02:42:47 - 02:45:54 - 02:47:50 - 02:49:27 - 02:49:51 - 02:50:27 - 02:51:08 - 02:51:51 - 02:53:15 - 02:55:33 - 02:56:41 - 02:58:01 - 02:59:17 - 03:00:08 - 03:02:47 - 03:03:54 - 03:08:03 - 03:08:12 - 03:08:22 - 03:09:24 - 03:10:14 - 03:11:00 - 03:11:29 - 03:12:04 - 03:12:49 - 03:18:48 - 03:19:40 - 03:22:06