16-10-2025 Vergadering Raad 16-10-2025
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 Voorafgaand aan de raadsvergadering aanbieden petitie tegen komend verbod toegang honden Waterwinpark.
Dick van Ginkel - Voorzitter
Gastspreker 6 - Gastspreker
Gastspreker 6 - Gastspreker
Joyce Langenacker - Voorzitter
Dick van Ginkel - Voorzitter
Joyce Langenacker - Voorzitter
Agendapunt 1 Opening, mededelingen, vaststellen agenda
Joyce Langenacker - Voorzitter
David Tompot - SP
Joyce Langenacker - Voorzitter
David Tompot - SP
Agendapunt 2 Installatie griffier Eva Lemaier
Joyce Langenacker - Voorzitter
Joyce Langenacker - Voorzitter
Joyce Langenacker - Voorzitter
Eva Lemaier
Joyce Langenacker - Voorzitter
Agendapunt 5 Motie vreemd Verlichting fietsroute Bisschopsweg
Veiligheid op de Bisschopsweg: Gemeenteraad Zeist stemt voor verlichting fietsroute
De gemeenteraad van Zeist heeft ingestemd met een voorstel om de fietsroute over de Bisschopsweg te verlichten. Dit besluit volgt op zorgen over de veiligheid, vooral voor vrouwen, na recente geweldsincidenten. De route is cruciaal voor studenten en werknemers van het UMC, maar wordt vaak vermeden in de vroege ochtend en avond vanwege een gevoel van onveiligheid.
Geschreven door AI
Tijdens de raadsvergadering van 16 oktober 2025 werd het voorstel om de Bisschopsweg te verlichten uitgebreid besproken. David Tompot van de SP benadrukte de urgentie: "Het is de hoogste tijd om als gemeente het voortouw te nemen en deze route eindelijk eens aan te pakken." Hij wees erop dat er al meer dan 20 jaar over de veiligheid van deze route wordt gesproken zonder resultaat.
Wethouder Wouter Catsburg erkende de zorgen en gaf aan dat er al stappen zijn ondernomen. "Er is contact met de gemeente De Bilt en de provincie Utrecht over mogelijke verbeteringen, maar de technische beperkingen van de weg maken het lastig," aldus Catsburg. Hij benadrukte dat er ook wordt gekeken naar een nieuwe doorfietsroute als alternatief.
De discussie in de raad was levendig, met verschillende partijen die hun standpunten naar voren brachten. Ruben Pattiasina van D66 sprak zijn steun uit voor de motie, maar benadrukte het belang van een integrale afweging: "We eisen niet alleen de nacht, maar we eisen ook veilige fietsverbindingen voor iedereen."
GroenLinks, vertegenwoordigd door Roel van Nieuwstadt, stemde tegen de motie vanwege zorgen over de impact op natuurwaarden. "Het gaat niet alleen om de veiligheid, maar ook om de invloed op de natuur," stelde Van Nieuwstadt.
Ondanks de bezwaren van enkele partijen, waaronder Seyst.nu en NieuwDemocratischZeist, die pleitten voor een bredere aanpak van fietsroutes in de gemeente, werd de motie met 15 stemmen voor en 11 tegen aangenomen. Timo Bakrin van de VVD vatte het sentiment van de meerderheid samen: "Wij willen dat je als inwoner van Zeist met een veilig gevoel kan fietsen."
Met de aangenomen motie wordt het college van Zeist nu gevraagd om samen met de gemeenten De Bilt en Utrecht en de provincie Utrecht te werken aan een verlichte fietsroute. Mocht verlichting niet mogelijk blijken, dan wordt er gekeken naar een nieuwe verbinding. De raad hoopt hiermee een stap te zetten naar een veiliger Zeist voor alle fietsers.
Samenvatting
De gemeenteraad van Zeist bespreekt op 16 oktober 2025 een voorstel om de fietsroute over de Bisschopsweg te verlichten. Dit voorstel komt voort uit zorgen over de veiligheid, vooral voor vrouwen, na recente geweldsincidenten. De route is belangrijk voor studenten en werknemers van het UMC, maar wordt vaak vermeden in de vroege ochtend en avond vanwege een gevoel van onveiligheid. De raad overweegt dat verlichting kan bijdragen aan een veiliger gevoel. Het college wordt gevraagd om samen met de gemeenten De Bilt en Utrecht en de provincie Utrecht te werken aan een verlichte fietsroute. Als verlichting niet mogelijk blijkt, wordt er gekeken naar een nieuwe verbinding.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "M25.027 vreemd Verlichten fietsroute over Bisschopsweg". Het doel is om de fietsroute van Zeist naar De Uithof, met name het onverlichte deel over de Bisschopsweg, veiliger te maken door verlichting te installeren. Dit is ingegeven door recente geweldsincidenten tegen vrouwen, waardoor de route als onveilig wordt ervaren. De motie roept op tot samenwerking met de gemeenten De Bilt en Utrecht en de provincie Utrecht om verlichting te realiseren. Indien verlichting niet mogelijk is, wordt voorgesteld een nieuwe verbinding te creëren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in het identificeren van het probleem en het aandragen van mogelijke oplossingen. Het benoemt zowel de noodzaak van verlichting als een alternatieve route indien verlichting niet haalbaar is.
Rol van de Raad:
De raad moet de motie bespreken en goedkeuren, waarna het college wordt verzocht om actie te ondernemen door gesprekken aan te gaan met betrokken gemeenten en de provincie.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze prioriteit willen geven aan de veiligheid van fietsers op deze route en of ze bereid zijn om middelen en inspanningen te investeren in verlichting of een nieuwe route.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het doel (verlichting of nieuwe route), maar mist concrete tijdsgebonden doelen en specifieke criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van een nieuwe route is niet uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de motie steunen en het college de opdracht geven om de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie:
Het voorstel impliceert participatie door samenwerking met andere gemeenten en de provincie, maar er is geen directe betrokkenheid van inwoners of andere belanghebbenden genoemd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar verlichting kan energieverbruik impliceren. Er kan aandacht nodig zijn voor duurzame verlichtingstechnologieën.
Financiële Gevolgen:
De motie specificeert geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Dit zou een aandachtspunt moeten zijn bij verdere uitwerking van de plannen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fietsroute Bisschopsweg Verlichting Onveiligheid Vrouwen Veiligheid Zeist De Uithof Geweldsincidenten StudentenVerfijning van de zoekopdracht:
Joyce Langenacker - Voorzitter
David Tompot - SP
Joyce Langenacker - Voorzitter
Wouter Catsburg - Wethouder
Joyce Langenacker - Voorzitter
Timo Bakrin - VVD
Joyce Langenacker - Voorzitter
Timo Bakrin - VVD
Joyce Langenacker - Voorzitter
Timo Bakrin - VVD
Ruben Pattiasina - D66
Ruben Pattiasina - D66
Joyce Langenacker - Voorzitter
Joyce Langenacker - Voorzitter
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Joyce Langenacker - Voorzitter
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
Joyce Langenacker - Voorzitter
David Tompot - SP
Joyce Langenacker - Voorzitter
Ruben Pattiasina - D66
Joyce Langenacker - Voorzitter
David Tompot - SP
Joyce Langenacker - Voorzitter
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
Joyce Langenacker - Voorzitter
Tijmen Visser - Seyst.nu
Joyce Langenacker - Voorzitter
Vincent van Voorden - CDA
Joyce Langenacker - Voorzitter
Ruben Pattiasina - D66
Joyce Langenacker - Voorzitter
Timo Bakrin - VVD
Joyce Langenacker - Voorzitter
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Joyce Langenacker - Voorzitter
Julian Wassink - ChristenUnie-SGP
Joyce Langenacker - Voorzitter
Bianca Osinga-Tamming
Joyce Langenacker - Voorzitter
Silke Zwart - GroenLinks
Joyce Langenacker - Voorzitter
Joyce Langenacker - Voorzitter
Wouter Catsburg - Wethouder
Tijmen Visser - Seyst.nu
Vincent van Voorden - CDA
Julian Wassink - ChristenUnie-SGP
Bianca Osinga-Tamming
Silke Zwart - GroenLinks
Agendapunt 3 Raadsvoorstel Toekomstvisie Stichtse Lustwarande
Toekomstvisie Stichtse Lustwarande: Een Groene Toekomst met Strakke Spelregels
De gemeenteraad van Zeist heeft ingestemd met de toekomstvisie voor de Stichtse Lustwarande, een plan dat het groene en cultuurhistorische karakter van het gebied moet behouden en versterken. Ondanks een afgewezen amendement van de SP, dat pleitte voor een bredere kernzone, kreeg het voorstel brede steun.
Geschreven door AI
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Zeist werd de toekomstvisie voor de Stichtse Lustwarande besproken. Deze visie, die is opgesteld met input van inwoners en belanghebbenden, biedt richtlijnen voor toekomstige ontwikkelingen in het gebied. Het plan bestaat uit een gebiedsbiografie, een visie op hoofdlijnen met zes uitgangspunten, en spelregels voor veranderingen. Het behoud van het groene karakter en de cultuurhistorische waarde staan centraal, terwijl er ook ruimte is voor nieuwe ontwikkelingen.
David Tompot van de SP diende een amendement in om de oude buitenplaats Kerckebosch volledig binnen de kernzone van de visie te brengen. "Het karakter van het nog aanwezige parkbos zou kunnen worden aangetast, bijvoorbeeld met extra hoogbouw," waarschuwde Tompot. Hij vond het vreemd dat het tegenoverliggende Mijnhardt-terrein wel tot de kernzone werd gerekend, terwijl daar volgens hem minder groenstructuren zijn.
Wethouder Walter van Dijk reageerde namens het college en benadrukte het belang van een goed gedefinieerd gebied. "De Stichtse Lustwarande is een bepalende kernkwaliteit van Zeist," zei Van Dijk. Hij legde uit dat een gespecialiseerd bureau, SteenhuisMeurs, was ingeschakeld om de kernkwaliteiten te definiëren en dat hun advies leidde tot de huidige afbakening. "Het college ontraadt dit amendement vrij dringend," aldus Van Dijk.
Na een stemming werd het amendement van de SP met 21 tegen 5 stemmen verworpen. De toekomstvisie zelf kreeg echter brede steun van de raad. Gerard van Vliet van GroenLinks prees het plan: "Zo'n mooi plan verdient ook wel dat het een uitvoering krijgt die zijn plaats krijgt in het vervolg." Ook Timo Bakrin van de VVD sprak zijn waardering uit voor de participatie die aan de visie voorafging: "Ik wil een groot compliment maken naar de gemeente en alle deelnemers aan die participatiesessies."
Uiteindelijk stemden 25 raadsleden voor de toekomstvisie, waarmee het voorstel werd aangenomen. De visie zal dienen als input voor de Omgevingsvisie 2050 en biedt een kader voor het behoud en de ontwikkeling van de Stichtse Lustwarande.
Samenvatting
De gemeente Zeist overweegt een toekomstvisie voor de Stichtse Lustwarande vast te stellen. Deze visie heeft als doel het gebied te versterken door duidelijke richtlijnen te bieden voor toekomstige ontwikkelingen. De visie bestaat uit drie onderdelen: een gebiedsbiografie, een visie op hoofdlijnen met zes uitgangspunten, en spelregels voor veranderingen. Belangrijke aandachtspunten zijn het behoud van het groene karakter en de cultuurhistorische waarde van het gebied, terwijl er ook ruimte is voor nieuwe ontwikkelingen. De visie is opgesteld met input van inwoners en andere belanghebbenden. Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, en de visie zal dienen als input voor de Omgevingsvisie 2050. De besluitvorming over deze toekomstvisie vindt plaats in oktober 2025.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Vaststellen Toekomstvisie Stichtse Lustwarande
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen toekomstvisie Stichtse Lustwarande." Het doel van het voorstel is om de allure en kwaliteit van de Stichtse Lustwarande te versterken door een toekomstvisie vast te stellen. Deze visie biedt sturing en spelregels voor transformatie, herbestemming en veranderingen in het gebied. Het bestaat uit een gebiedsbiografie, een visie op hoofdlijnen met zes uitgangspunten, en spelregels voor toekomstige ontwikkelingen. Het voorstel is opgesteld met input van diverse stakeholders, waaronder inwoners en projectontwikkelaars.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke onderdelen zoals de gebiedsbiografie, visie op hoofdlijnen en spelregels. Het biedt een goed gestructureerd kader voor toekomstige ontwikkelingen.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel beoordelen en besluiten om de toekomstvisie vast te stellen. Dit besluit is cruciaal voor de verdere ontwikkeling en bescherming van de Stichtse Lustwarande.
Politieke Keuzes:
De raad moet keuzes maken over het behoud van het groene karakter versus de behoefte aan nieuwe ontwikkelingen. Er moet ook worden nagedacht over de balans tussen erfgoedbehoud en moderne behoeften.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de uitgangspunten en spelregels. Het is echter minder specifiek over de tijdsgebonden aspecten en de evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een mobiliteitsplan kan als een lacune worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de toekomstvisie vast te stellen, waarmee het een formeel kader biedt voor toekomstige ontwikkelingen in het gebied.
Participatie:
Er is sprake van participatie op het niveau van raadplegen, met input van diverse stakeholders. Dit heeft geleid tot een breed gedragen visie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een belangrijk onderdeel van het voorstel, met aandacht voor biodiversiteit, klimaatadaptatie en duurzame mobiliteit.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële consequenties voor de gemeente. Het dient als input voor de Omgevingsvisie, wat toekomstige financiële implicaties kan hebben.
In conclusie, het voorstel biedt een gedegen kader voor de toekomst van de Stichtse Lustwarande, met aandacht voor zowel behoud als ontwikkeling, en legt een sterke nadruk op duurzaamheid en participatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toekomstvisie Stichtse Lustwarande Gebiedsbiografie Groen Spelregels Erfgoed Participatie Duurzaamheid Steenhuis Meurs OmgevingsvisieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement "Charema geheel opnemen in kernzone, behorend bij raadsvoorstel Toekomstvisie Stichtse Lustwarande" stelt voor om het gehele terrein van de oude buitenplaats Charema op te nemen in de kernzone van de Stichtse Lustwarande. Dit amendement is ingediend door David Tompot van de SP. Het amendement beoogt de discrepantie tussen verschillende kaarten in het visiedocument op te lossen, waarbij op sommige kaarten Charema volledig binnen de kernzone valt en op andere slechts gedeeltelijk. De SP betoogt dat de historische en landschappelijke waarde van het gehele terrein van Charema rechtvaardigt dat het volledig tot de kernzone behoort.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is specifiek en richt zich op een duidelijk gedefinieerd probleem: de inconsistentie tussen verschillende kaarten in het visiedocument. Het biedt een concrete oplossing door te pleiten voor een uniforme opname van Charema in de kernzone. De toelichting is gedetailleerd en onderbouwd met historische en landschappelijke argumenten.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of het voorstel om Charema volledig in de kernzone op te nemen, wordt aangenomen. Dit vereist een afweging van de argumenten die door de SP zijn gepresenteerd en de mogelijke gevolgen voor de toekomstvisie.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het volgen van de huidige kaart op pagina 8 van de toekomstvisie, die slechts een deel van Charema in de kernzone opneemt, of het amendement steunen dat pleit voor de volledige opname van Charema in de kernzone. Dit kan politieke implicaties hebben, zoals het behoud van cultureel erfgoed versus stedelijke ontwikkeling.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is specifiek en meetbaar in termen van de geografische grenzen die het voorstelt. Het is relevant en tijdgebonden, gezien de behandeling van de toekomstvisie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties binnen het amendement zelf, maar het adresseert juist inconsistenties in het oorspronkelijke visiedocument.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen, wat zou betekenen dat de kaarten in de toekomstvisie worden aangepast om Charema volledig in de kernzone op te nemen.
Participatie:
Het amendement verwijst niet expliciet naar participatieprocessen, maar het is duidelijk dat er eerder vragen door de SP zijn gesteld, wat wijst op enige mate van betrokkenheid en inspraak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar het behoud van historische en landschappelijke elementen kan als een duurzaamheidskwestie worden beschouwd.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Eventuele financiële implicaties zouden afhangen van de gevolgen van het wijzigen van de kernzone, zoals mogelijke beperkingen op toekomstige ontwikkelingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Charema Toekomstvisie Stichtse Lustwarande Kernzone Buitenplaats Kaarten Bospercelen Wandelpaden Buitenplaatslandschap WarandeflatsVerfijning van de zoekopdracht:
Joyce Langenacker - Voorzitter
Walter van Dijk - Wethouder
David Tompot - SP
Joyce Langenacker - Voorzitter
Walter van Dijk - Wethouder
Joyce Langenacker - Voorzitter
David Tompot - SP
Joyce Langenacker - Voorzitter
Onbekende spreker
Joyce Langenacker - Voorzitter
Walter van Dijk - Wethouder
Joyce Langenacker - Voorzitter
Joyce Langenacker - Voorzitter
David Tompot - SP
Joyce Langenacker - Voorzitter
Gerard van Vliet - GroenLinks
Joyce Langenacker - Voorzitter
Timo Bakrin - VVD
Joyce Langenacker - Voorzitter
Freerk André de la Porte - D66
Joyce Langenacker - Voorzitter
Joyce Langenacker - Voorzitter
Joyce Langenacker - Voorzitter
Onbekende spreker
Gerard van Vliet - GroenLinks
Timo Bakrin - VVD
Freerk André de la Porte - D66
Agendapunt 4 Gebiedsvisie Driebergen-Zeist
Groene Lichten voor Gebiedsvisie Driebergen-Zeist: Gemeenteraden Stemmen In**
De gemeenteraden van Zeist en Utrechtse Heuvelrug hebben unaniem ingestemd met de ambitieuze gebiedsvisie voor het gebied rondom station Driebergen-Zeist. Deze visie, die zich richt op duurzame ontwikkeling en behoud van cultuurhistorische elementen, markeert een belangrijke stap in de toekomst van het gebied.
Geschreven door AI
Tijdens een intensief debat in de gemeenteraad van Zeist werden verschillende amendementen en moties besproken. Het voorstel omvat de ontwikkeling van een compacte kern met woningen, werkruimtes en voorzieningen, waarbij duurzame mobiliteit centraal staat. De gebiedsvisie is het resultaat van een intensief proces met uitgebreide participatie en diverse onderzoeken.
Gerard van Vliet van GroenLinks diende een amendement in om het ambitiedocument duurzaamheid als richtinggevend uitgangspunt te hanteren. "Het is belangrijk dat het ambitiedocument wordt gevolgd, tenzij het echt onmogelijk of onhaalbaar is," benadrukte Van Vliet. Het amendement werd echter verworpen met 14 stemmen tegen en 12 voor.
Een motie van GroenLinks om de natuur en ecologische verbindingszones te versterken, werd met een overweldigende meerderheid aangenomen. "Deze ontwikkeling moet echt tot natuurversterking leiden," aldus Van Vliet. De motie kreeg 25 stemmen voor en slechts één tegen.
Een andere motie, ingediend door Tijmen Visser van Seyst.nu, riep op tot onderzoek naar voorrang bij woningtoewijzing voor inwoners van Zeist en de Utrechtse Heuvelrug. "We willen extra aandacht voor onze eigen woningzoekenden," stelde Visser. Deze motie werd echter verworpen met 15 stemmen tegen en 11 voor.
Jan Bredius van NieuwDemocratischZeist pleitte voor meer participatie bij de onderzoeken. "Participatie is een kans om kennis, ervaring en draagvlak op te bouwen," betoogde Bredius. Toch werd deze motie met 22 stemmen tegen en 5 voor verworpen.
De wethouder van Zeist, Angèle Welting, reageerde positief op de aangenomen moties en benadrukte het belang van een integrale afweging in het proces. "We zoeken naar het optimum van de verschillende belangen," aldus Welting.
Met de unanieme goedkeuring van de gebiedsvisie door beide gemeenteraden, kan de volgende fase van start gaan. Deze fase zal verdere onderzoeken en samenwerking met diverse partijen omvatten, waaronder woningcorporaties. De gemeenteraden hebben hiermee een belangrijke stap gezet richting een duurzame en toekomstbestendige ontwikkeling van het gebied rondom station Driebergen-Zeist.
Samenvatting
Het raadsvoorstel voor de gebiedsvisie Driebergen-Zeist richt zich op de toekomstige ontwikkeling van het gebied rondom station Driebergen-Zeist. De gemeenten Zeist en Utrechtse Heuvelrug hebben samen een plan van aanpak opgesteld, dat in 2023 is vastgesteld. De gebiedsvisie is het resultaat van een intensief proces met uitgebreide participatie en diverse onderzoeken. Het voorstel omvat robuuste keuzes voor de ontwikkeling van een compacte kern met woningen, werkruimtes en voorzieningen, waarbij duurzame mobiliteit en behoud van cultuurhistorische elementen centraal staan.
Er zijn enkele uitbreidingen buiten het bestaande stedelijke gebied voorgesteld, die door de provincie zijn bekeken en geen bezwaar opleveren. De gebiedsvisie houdt rekening met de belangen van huidige bewoners en de inpassing van bestaande woningen. De volgende fase, de definitiefase, vereist verdere onderzoeken en samenwerking met diverse partijen, waaronder woningcorporaties.
Er zijn enkele aandachtspunten, zoals de mobiliteitsopgave en de draagkracht van de natuur, die nader onderzocht moeten worden. Ook de financiële haalbaarheid van de gebiedsontwikkeling is een belangrijk aspect, waarbij externe financiering en subsidies een rol spelen. De gemeenten streven naar een duurzame ontwikkeling en hebben hiervoor een ambitiedocument opgesteld.
De gebiedsvisie ligt nu ter besluitvorming voor bij de gemeenteraden van Zeist en Utrechtse Heuvelrug. Na besluitvorming zal de definitiefase starten, waarin verdere plannen worden uitgewerkt en een omgevingsplan wordt opgesteld. Participatie met de samenleving blijft een belangrijk onderdeel van het proces.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement "A25.019 Ambitie Duurzaamheid" betreft een wijziging in het raadsvoorstel "Nota Gebiedsvisie Driebergen-Zeist". Het amendement stelt voor om de formulering van Robuuste Keuze 13 te wijzigen. In plaats van dat het ambitiedocument slechts een uitgangspunt is, wordt het een richtinggevend uitgangspunt dat gevolgd moet worden, tenzij dit onmogelijk of onhaalbaar is, volgens het "comply or explain"-principe. Dit betekent dat ontwikkelaars en eigenaren in het gebied moeten uitleggen waarom ze niet aan de duurzaamheidsambities kunnen voldoen als dat het geval is.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is specifiek en richt zich op een duidelijk onderdeel van de gebiedsvisie. Het biedt een concrete wijziging die de intentie van de duurzaamheidsambities versterkt. Echter, het amendement zou vollediger zijn als het ook richtlijnen of criteria bevatte voor wat als "onmogelijk of onhaalbaar" wordt beschouwd.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijziging in de formulering van Robuuste Keuze 13. Dit betekent dat de raad een standpunt moet innemen over de mate van verplichting die aan de duurzaamheidsambities wordt gekoppeld.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen een flexibele benadering van duurzaamheid, zoals oorspronkelijk voorgesteld, en een meer verplichtende benadering zoals voorgesteld in het amendement. Dit kan invloed hebben op de relatie met ontwikkelaars en eigenaren en op de haalbaarheid van projecten.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement maakt de doelstelling specifieker en meetbaarder door het "comply or explain"-principe. Echter, zonder duidelijke criteria voor "onmogelijk of onhaalbaar" kan er ruimte voor interpretatie en inconsistentie ontstaan.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement aanneemt en daarmee de formulering van Robuuste Keuze 13 wijzigt in de Nota Gebiedsvisie.
Participatie:
Het voorstel zelf zegt weinig over participatie, maar door de wijziging wordt impliciet verwacht dat ontwikkelaars en eigenaren meer verantwoording afleggen over hun keuzes, wat kan leiden tot meer betrokkenheid en transparantie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in dit amendement, aangezien het de ambitie en verplichting tot duurzame ontwikkeling in het gebied versterkt.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf bespreekt geen directe financiële gevolgen. Echter, het kan indirecte financiële implicaties hebben voor ontwikkelaars en eigenaren die moeten voldoen aan de duurzaamheidsambities. Het is onduidelijk of en hoe deze kosten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ambitie Duurzaamheid Gebiedsvisie Driebergen-Zeist Robuuste Keuze 13 Ambitiedocument Ontwikkelaars Eigenaren Richtinggevend uitgangspunt Comply or explain Gerard van Vliet GroenLinksVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel Gebiedsvisie Driebergen-Zeist
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Gebiedsvisie Driebergen-Zeist." Het voorstel beoogt de vaststelling van de Nota Gebiedsvisie Driebergen-Zeist, die de initiatieffase van de gebiedsontwikkeling rondom station Driebergen-Zeist afrondt. Het document maakt robuuste keuzes voor de toekomstige ontwikkeling van het gebied en organiseert de volgende fase, de definitiefase, inclusief het benodigde budget. De visie richt zich op het creëren van een compacte kern met woningen, werkruimtes en voorzieningen, met een focus op duurzame mobiliteit en behoud van cultuurhistorische elementen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke structuur en onderbouwing. Het bevat een uitgebreide toelichting op de gemaakte keuzes, de financiële implicaties, en de participatieprocessen. De volledigheid is goed, hoewel de uiteindelijke financiële haalbaarheid en de exacte invulling van de plannen nog verder onderzoek vereisen.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de Nota Gebiedsvisie en het goedkeuren van het budget voor de volgende fase. De raad moet ook toezien op de voortgang en de participatieprocessen in de definitiefase.
Politieke keuzes:
Belangrijke politieke keuzes omvatten de vaststelling van de gebiedsvisie, de toewijzing van financiële middelen, en de balans tussen stedelijke ontwikkeling en behoud van natuur en cultuurhistorie. Er moet ook worden beslist over de mate van betrokkenheid van woningcorporaties en de aanpak van mobiliteitsuitdagingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) in termen van doelen en budgetten. Echter, er zijn onzekerheden over de financiële haalbaarheid en de exacte omvang van de ontwikkeling, wat de realistische en tijdgebonden aspecten kan beïnvloeden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Nota Gebiedsvisie vast te stellen en het voorgestelde budget voor de volgende fase goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt uitgebreide participatie met bewoners en belanghebbenden, met een focus op advies en informatie. Er is een participatieverslag en een plan voor verdere betrokkenheid in de volgende fase.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een kernonderdeel van het voorstel, met aandacht voor duurzame mobiliteit, klimaatadaptieve buitenruimtes, en een toekomstbestendige ontwikkeling. Er is een Ambitiedocument Duurzaamheid opgesteld.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een incidenteel budget van € 520.000 in 2026 en € 255.000 in 2027. Er is onzekerheid over externe financiering, maar er zijn gesprekken met de provincie en andere partijen over cofinanciering. De financiële haalbaarheid van de gebiedsontwikkeling is een aandachtspunt, met mogelijke risico's voor de gemeenten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gebiedsvisie Driebergen-Zeist Participatie Compacte kern Duurzame mobiliteit Ontwikkelstrategie Cultuurhistorische waarde Natuurlijke omgeving Woningcorporaties Financiële haalbaarheid SamenwerkingsovereenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Evenwichtige verdeling kosten" en is ingediend tijdens de gemeenteraadsvergadering op 16 oktober 2025. Het betreft een project waarbij de gemeenten Utrechtse Heuvelrug en Zeist samenwerken aan de Gebiedsvisie Driebergen-Zeist. Hoewel beide gemeenten een gelijke positie hebben in de samenwerking, is er een voorlopige kostenverdeling afgesproken waarbij Utrechtse Heuvelrug 25% en Zeist 75% van de externe kosten draagt. De motie verzoekt het college om te streven naar een evenwichtige kostenverdeling en de raad hierover te informeren.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in zijn overwegingen en verzoeken. Het benoemt de huidige situatie en de gewenste actie, maar mist specifieke details over hoe de evenwichtige verdeling bereikt kan worden.
Rol van de raad:
De raad moet de motie beoordelen en besluiten of zij het college verzoekt om te streven naar een evenwichtige kostenverdeling. De raad heeft een toezichthoudende rol en moet geïnformeerd worden over de uitkomsten.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de huidige kostenverdeling acceptabel vindt of dat zij een herverdeling wenselijk acht. Dit kan politieke implicaties hebben, zoals het heroverwegen van de samenwerkingsovereenkomst.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn verzoek, maar mist meetbare criteria en een tijdsbestek voor de herverdeling. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid is niet onderbouwd.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de motie aanneemt en het college verzoekt om te streven naar een evenwichtige kostenverdeling.
Participatie:
De motie zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie en lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De motie heeft financiële implicaties, aangezien een herverdeling van de kosten kan leiden tot een andere financiële last voor de gemeente Zeist. Er wordt echter niet aangegeven hoe eventuele extra kosten gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gebiedsvisie Driebergen-Zeist Samenwerking Utrechtse Heuvelrug Organisatiekosten Externe kosten Kostenverdeling Gelijkwaardige positie Fase 1 afrekening Verdeelsleutel OnderbouwingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie: Onderzoek voorrang toewijzing woningen aan inwoners Zeist en Utrechtse Heuvelrug
Samenvatting: De motie, ingediend tijdens de gemeenteraadsvergadering op 16 oktober 2025, vraagt het college om te onderzoeken hoe inwoners van Zeist en Utrechtse Heuvelrug, evenals mensen met een maatschappelijke binding zoals politieagenten en zorgpersoneel, voorrang kunnen krijgen bij de toewijzing van koop- en huurwoningen. Dit verzoek komt voort uit de behoefte om lokale woningzoekenden te ondersteunen en de mogelijkheden binnen de huidige en toekomstige wetgeving te verkennen. Het college wordt verzocht om bij de afronding van fase 1 van het project voorstellen te doen op basis van de onderzoeksresultaten.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft wat er onderzocht moet worden en waarom. Echter, het mist specifieke details over de methodologie van het onderzoek en de tijdlijn voor de uitvoering.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol. Ze moeten de motie goedkeuren en later de voorstellen van het college beoordelen en goedkeuren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze prioriteit willen geven aan lokale woningzoekenden en bepaalde beroepsgroepen, wat kan leiden tot politieke discussies over gelijkheid en rechtvaardigheid in de woningmarkt.
SMART-Analyse en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en acceptabel, maar mist meetbare doelen, een realistische inschatting van de haalbaarheid, en een duidelijke tijdlijn.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze de motie willen aannemen en het college de opdracht willen geven om het onderzoek uit te voeren.
Participatie
De motie zelf zegt weinig over participatie van inwoners of belanghebbenden in het onderzoek, wat een gemiste kans kan zijn voor inclusieve besluitvorming.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan relevant zijn als het gaat om de bouw van nieuwe woningen en de impact op de leefomgeving.
Financiële Gevolgen
De motie vermeldt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het onderzoek en de implementatie van eventuele voorstellen kunnen echter kosten met zich meebrengen die nader onderzocht moeten worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woningzoekenden Doelgroepen Huisvestingsverordening Wetgeving Huurwoningen Koopwoningen Maatschappelijke binding Politieagenten Brandweerpersoneel Zorg- en onderwijspersoneelVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Borging versterken natuur en ecologische verbindingszones". Het richt zich op het versterken van de natuur en ecologische verbindingen in het gebied rond het stationsgebied Driebergen-Zeist. De motie benadrukt het belang van deze verbindingen voor de ecologische hoofdstructuur en vraagt het college om te onderzoeken hoe deze versterkt kunnen worden. Het doel is om meer zekerheid te bieden in het masterplan over de maatregelen die nodig zijn om de ecologische verbindingen te verbeteren, met aandacht voor externe financieringsmogelijkheden.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de zorgen over ecologische verbindingen en biedt concrete stappen voor verder onderzoek en integratie in het masterplan. Echter, het biedt geen gedetailleerde actiepunten of tijdlijnen.
Rol van de Raad:
De raad speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol. Ze moeten de motie goedkeuren en het college aansturen om de voorgestelde onderzoeken en maatregelen uit te voeren.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het prioriteren van ecologische belangen versus andere ontwikkelingsdoelen zoals woningbouw. Er moet een balans worden gevonden tussen natuurbehoud en stedelijke ontwikkeling.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en acceptabel, maar mist meetbare doelen, een tijdsbestek en concrete realistische stappen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de vaagheid kan leiden tot interpretatieverschillen.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze de motie aannemen en het college opdracht geven om de voorgestelde onderzoeken en maatregelen uit te voeren.
Participatie:
De motie erkent de zorgen van natuurorganisaties en de burgercoalitie, maar specificeert niet hoe participatie verder vorm krijgt in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de motie zich richt op het versterken van ecologische verbindingen en natuurbehoud.
Financiële Gevolgen:
De motie vraagt om onderzoek naar externe financiering, maar geeft geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Het impliceert dat financiering mogelijk gezocht kan worden bij de Provincie en het Rijk.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Natuur Ecologische verbindingszones Gebiedsvisie Driebergen-Zeist Stationsgebied Ecologische hoofdstructuur Natuurnetwerk Nederland Kromme Rijngebied Utrechtse Heuvelrug Masterplan Externe financieringVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Meer participatie bij de onderzoeken
Samenvatting: De motie, ingediend tijdens de gemeenteraadsvergadering op 16 oktober 2025, betreft het raadsvoorstel Gebiedsvisie Driebergen-Zeist. De motie benadrukt het belang van participatie, vooral gezien de kritische feedback van belanghebbenden over de huidige participatieprocessen. Het stelt voor dat alle belanghebbenden, inclusief de Burgercoalitie en Utrechts Landschap, een volwaardige rol krijgen in de participatie. Dit omvat betrokkenheid bij het opstellen en begeleiden van onderzoeken op gebieden zoals ecologie, duurzaamheid, mobiliteit en klimaatadaptatie. Het doel is om transparantie te waarborgen en ervoor te zorgen dat de inbreng van belanghebbenden adequaat wordt verwerkt.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de behoefte aan verbeterde participatie en het specificeren van de betrokken partijen. Echter, het mist specifieke details over hoe de participatie praktisch zal worden georganiseerd en welke middelen hiervoor beschikbaar worden gesteld.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen, te debatteren en te beslissen of het college de opdracht krijgt om de participatie te intensiveren zoals voorgesteld. De raad moet ook toezien op de uitvoering en naleving van de motie indien deze wordt aangenomen.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of zij de huidige participatieprocessen voldoende acht of dat er meer inclusieve en uitgebreide participatie nodig is. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van invloed die belanghebbenden krijgen in het onderzoeksproces.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in termen van wie betrokken moet worden, maar mist meetbare doelen, een tijdsbestek en concrete stappen voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering kan complex zijn zonder verdere specificatie.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet beslissen of zij de motie aanneemt en het college opdraagt om de voorgestelde participatieaanpassingen door te voeren.
Participatie
De motie legt sterk de nadruk op participatie door te verzoeken dat belanghebbenden een volwaardige rol krijgen in het onderzoeksproces. Het erkent de kritiek op de huidige participatie en streeft naar verbetering.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, aangezien het expliciet wordt genoemd als een van de onderzoeksgebieden waarbij belanghebbenden betrokken moeten worden.
Financiële gevolgen
De motie specificeert niet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Er kunnen extra kosten verbonden zijn aan het intensiveren van participatieprocessen en het betrekken van meer belanghebbenden, maar dit wordt niet in detail besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Participatie Belanghebbenden Onderzoeken Burgercoalitie Utrechts Landschap Ecologie Duurzaamheid Mobiliteit Klimaatadaptatie DialoogVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Motie tussentijdse informatie voor de gemeenteraad". Het doel van de motie is om de gemeenteraad van Driebergen-Zeist tussentijds te informeren over de resultaten van onderzoeken die worden uitgevoerd in het kader van de Gebiedsvisie Driebergen-Zeist. De motie benadrukt het belang van de kaderstellende rol van de gemeenteraad en stelt dat de raad regie moet hebben op belangrijke momenten in het proces. Door tussentijdse informatie te ontvangen, kan de raad invloed uitoefenen op het op te stellen masterplan.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk maakt wat er van het college wordt verwacht: het verstrekken van tussentijdse informatie en een notitie over de robuuste keuzes. Echter, het mist specifieke details over de frequentie van de rapportages en de exacte inhoud van de notitie.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om als kadersteller en toezichthouder te fungeren. De raad moet de richting en invulling van het masterplan mede bepalen op basis van de tussentijdse informatie die zij ontvangt.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen in hoeverre zij betrokken wil zijn bij de tussentijdse besluitvorming en welke aspecten van het masterplan prioriteit moeten krijgen. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over bijvoorbeeld duurzaamheid, infrastructuur, en sociale voorzieningen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is niet specifiek over de tijdlijn en frequentie van de rapportages. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdsgebonden elementen opgenomen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de motie en daarmee het college opdraagt om tussentijdse informatie te verstrekken en een notitie te maken over de robuuste keuzes.
Participatie:
De motie zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich voornamelijk op de informatievoorziening aan de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan een relevant onderwerp zijn binnen de context van de Gebiedsvisie Driebergen-Zeist.
Financiële gevolgen:
De motie vermeldt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het is onduidelijk of het verstrekken van tussentijdse informatie extra kosten met zich meebrengt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gebiedsvisie Driebergen-Zeist Kaderstellende rol Regie Tussentijdse informatie Onderzoeken Masterplan Robuuste keuzes Notitie Invulling en richting CollegeVerfijning van de zoekopdracht:
Joyce Langenacker - Voorzitter
Gerard van Vliet - GroenLinks
Joyce Langenacker - Voorzitter
Gerard van Vliet - GroenLinks
Joyce Langenacker - Voorzitter
Tijmen Visser - Seyst.nu
Joyce Langenacker - Voorzitter
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Joyce Langenacker - Voorzitter
Angèle Welting - Wethouder
Freerk André de la Porte - D66
Freerk André de la Porte - D66
Joyce Langenacker - Voorzitter
Alexander Pieters - VVD
Alexander Pieters - VVD
Alexander Pieters - VVD
Joyce Langenacker - Voorzitter
Vincent van Voorden - CDA
Joyce Langenacker - Voorzitter
Onbekende spreker
Joyce Langenacker - Voorzitter
David Tompot - SP
Freerk André de la Porte - D66
Onbekende spreker
Joyce Langenacker - Voorzitter
Gerard van Vliet - GroenLinks
Joyce Langenacker - Voorzitter
Onbekende spreker
Alexander Pieters - VVD
Joyce Langenacker - Voorzitter
Gerard van Vliet - GroenLinks
Joyce Langenacker - Voorzitter
Freerk André de la Porte - D66
Joyce Langenacker - Voorzitter
Gerard van Vliet - GroenLinks
Joyce Langenacker - Voorzitter
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Joyce Langenacker - Voorzitter
Onbekende spreker
Joyce Langenacker - Voorzitter
Alexander Pieters - VVD
Joyce Langenacker - Voorzitter
Freerk André de la Porte - D66
Alexander Pieters - VVD
Joyce Langenacker - Voorzitter
David Tompot - SP
Joyce Langenacker - Voorzitter
Gerard van Vliet - GroenLinks
Joyce Langenacker - Voorzitter
Angèle Welting - Wethouder
Joyce Langenacker - Voorzitter
Joyce Langenacker - Voorzitter
Vincent van Voorden - CDA
Joyce Langenacker - Voorzitter
Ernst van Splunter - VVD
Joyce Langenacker - Voorzitter
David Tompot - SP
Joyce Langenacker - Voorzitter
Vincent van Voorden - CDA
Joyce Langenacker - Voorzitter
Joyce Langenacker - Voorzitter
Joyce Langenacker - Voorzitter
Joyce Langenacker - Voorzitter
Alexander Pieters - VVD
Freerk André de la Porte - D66
Joyce Langenacker - Voorzitter
Gerard van Vliet - GroenLinks
Joyce Langenacker - Voorzitter
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Joyce Langenacker - Voorzitter
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Onbekende spreker
David Tompot - SP
Joyce Langenacker - Voorzitter
Freerk André de la Porte - D66
Joyce Langenacker - Voorzitter
Joyce Langenacker - Voorzitter
Joyce Langenacker - Voorzitter
Joyce Langenacker - Voorzitter
Alexander Pieters - VVD
Joyce Langenacker - Voorzitter
Vincent van Voorden - CDA
Joyce Langenacker - Voorzitter
Tijmen Visser - Seyst.nu
Joyce Langenacker - Voorzitter
David Tompot - SP
David Tompot - SP
Joyce Langenacker - Voorzitter
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Joyce Langenacker - Voorzitter
Freerk André de la Porte - D66
Joyce Langenacker - Voorzitter
Bianca Osinga-Tamming
Joyce Langenacker - Voorzitter
Julian Wassink - ChristenUnie-SGP
Joyce Langenacker - Voorzitter
Joyce Langenacker - Voorzitter
Julian Wassink - ChristenUnie-SGP
Onbekende spreker
Joyce Langenacker - Voorzitter
01:11:50 - 01:14:56 - 01:18:26 - 01:21:06 - 01:25:49 - 01:35:35 - 01:38:01 - 01:39:04 - 01:41:22 - 01:44:44 - 01:46:27 - 01:47:29 - 01:48:38 - 01:49:50 - 01:50:44 - 01:54:25 - 01:54:59 - 01:56:24 - 01:57:40 - 01:58:38 - 01:58:52 - 01:59:29 - 02:11:11 - 02:12:56 - 02:13:29 - 02:14:27 - 02:14:47 - 02:15:10 - 02:15:53 - 02:16:38 - 02:17:58 - 02:19:04 - 02:20:05 - 02:21:38 - 02:22:30 - 02:23:09 - 02:24:19 - 02:24:58 - 02:27:36 - 02:28:53 - 02:29:40 - 02:32:07 - 02:33:19 - 02:36:03 - 02:37:39 - 02:38:08 - 02:38:31