24-06-2025 Vergadering Debat over Jaarrekening, 1e Bestuursrapportage en Kadernota 24-06-2025
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening (14.00 uur)
Voorzitter - Joyce Langenacker
Voorzitter - Joyce Langenacker
Agendapunt 2 Jaarstukken 2024 en Resultaatbestemming 2024 (14.05 uur)
Zeist boekt positief resultaat van €5,85 miljoen: Wat te doen met de meevaller?
De gemeente Zeist heeft het jaar 2024 afgesloten met een positief financieel resultaat van €5,85 miljoen, wat €1,29 miljoen gunstiger is dan de bijgestelde begroting. Dit resultaat is mede te danken aan een incidentele meevaller in de OZB-inkomsten. Tijdens het debat op 24 juni 2025 werd er druk gediscussieerd over de bestemming van deze financiële meevaller.
Geschreven door AI
Tijdens de commissievergadering, geleid door voorzitter Joyce Langenacker, werd het raadsvoorstel voor de jaarstukken van 2024 besproken. Wethouder Walter van Dijk presenteerde het positieve resultaat en benadrukte dat de meevaller vooral te danken was aan fluctuaties in het gemeentefonds en een incidentele stijging in de OZB-inkomsten. Ondanks tegenvallers in ICT-kosten en personeelsvoorzieningen, kon de gemeente een positief saldo presenteren.
Jan Bredius van NieuwDemocratischZeist opende het debat met een punt van orde over de invulling van €14 miljoen uit de Reserve Integrale Ontwikkeling Zeist (RIOZ). Hij vroeg het college om duidelijkheid over de besteding van deze middelen. "Het geld klotst tegen de klippen op," stelde Bredius, verwijzend naar de meeropbrengsten uit de OZB en parkeerbelastingen. Hij pleitte ervoor om het positieve saldo niet automatisch aan de RIOZ toe te voegen, maar te overwegen om het terug te geven aan de inwoners.
Wethouder Van Dijk reageerde dat het college de raad uitdaagt om met voorstellen te komen voor de besteding van de middelen. "Wij zullen vanuit het College in onze bijdrage vanavond hier en daar wat voorbeelden geven van zaken waar wij aan denken," aldus Van Dijk. Hij benadrukte dat de uitwerking van de besteding bij de begroting zal plaatsvinden.
De discussie over de bestemming van de financiële meevaller leidde tot verschillende standpunten binnen de raad. Vincent van Voorden van het CDA steunde de oproep van Bredius voor meer duidelijkheid voorafgaand aan de algemene beschouwingen. Daarentegen vonden Roel van Nieuwstadt van GroenLinks en Ernst van Splunter van de VVD dat de raad eerst zelf met voorstellen moest komen. "Laten wij als politieke partij aangeven waar onze prioriteiten liggen tijdens de algemene beschouwingen," stelde Van Splunter.
De discussie over de OZB-inkomsten en de vraag of deze teruggegeven moeten worden aan de inwoners, zorgde voor verhitte debatten. Van Nieuwstadt wees erop dat een verlaging van de OZB vooral ten goede zou komen aan de mensen die het het minst nodig hebben. Bredius hield echter vol dat de meeropbrengsten terug naar de inwoners moeten vloeien, zoals eerder door het college en de VVD was gesuggereerd.
Het debat eindigde zonder een definitieve beslissing over de bestemming van het positieve saldo. De raad zal in de komende weken verder discussiëren over de besteding van de middelen, waarbij zowel het college als de raadsleden hun voorstellen zullen presenteren. De uiteindelijke beslissing wordt verwacht tijdens de raadsvergadering op 8 juli 2025.
Samenvatting
Het raadsvoorstel voor de jaarstukken van 2024 van de gemeente Zeist, onder leiding van wethouder W.J. van Dijk, presenteert een positief financieel resultaat van € 5,85 miljoen, wat € 1,29 miljoen gunstiger is dan de bijgestelde begroting. Dit resultaat wordt beïnvloed door fluctuaties in het gemeentefonds en een incidentele meevaller in OZB-inkomsten, ondanks tegenvallers in ICT-kosten en personeelsvoorzieningen. De jaarstukken geven een overzicht van de gerealiseerde ambities in 2024, waaronder initiatieven voor financiële bestaanszekerheid, gezondheid, sport, onderwijs, duurzaamheid, cultuur, leefomgeving, vluchtelingenopvang, mobiliteit en organisatieontwikkeling. Belangrijke ontwikkelingen zijn onder meer de opening van een nieuw wijkcentrum in Zeist, de lancering van het platform "Zeist, De open slotstad", en de opening van het Utrecht Science Park Zeist. De raad wordt gevraagd de jaarstukken vast te stellen, kennis te nemen van het accountantsproces, en besluiten te nemen op basis van de jaarrekening en het Meerjaren Perspectief Stedelijke Ontwikkeling (MPSO) 2025. De bijlagen van het MPSO worden vanwege het financiële belang van de gemeente geheim verklaard. Het voorstel wordt op 8 juli 2025 in de raadsvergadering besproken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jaarstukken 2024" van de gemeente Zeist. Het document dient als verantwoording van het beleid en de financiële middelen van 2024 en vormt het sluitstuk van de Planning en Control cyclus. De jaarstukken tonen een positief financieel resultaat van € 5,85 miljoen, wat € 1,29 miljoen gunstiger is dan de bijgestelde begroting. Het voorstel vraagt de raad om de jaarstukken vast te stellen, decharge te verlenen aan het college, en besluiten te nemen over grondexploitaties en begrotingswijzigingen. Het document benadrukt ook de behaalde ambities op gebieden zoals duurzaamheid, sociale basis, en onderwijs.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke weergave van financiële resultaten en beleidsmatige ambities. Het bevat ook bijlagen die verdere context en details bieden.
Rol van de raad:
De raad moet de jaarstukken vaststellen, decharge verlenen aan het college, en besluiten nemen over grondexploitaties en begrotingswijzigingen. De raad speelt een cruciale rol in het controleren en goedkeuren van de financiële verantwoording.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de vaststelling van de jaarstukken, de geheimhouding van bepaalde financiële bijlagen, en de goedkeuring van de geactualiseerde grondexploitaties. Er moeten ook beslissingen worden genomen over de bestemming van het positieve financiële resultaat.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële resultaten en beleidsdoelen. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines voor besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de geheimhouding van bepaalde bijlagen kan vragen oproepen over transparantie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten de jaarstukken vast te stellen, decharge te verlenen aan het college, en de voorgestelde grondexploitaties en begrotingswijzigingen goed te keuren.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie van burgers genoemd in het voorstel, hoewel er wel sprake is van betrokkenheid bij bepaalde beleidsinitiatieven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met aandacht voor energietransitie, verduurzaming van woningen, en ondersteuning van lage inkomens bij isolatiemaatregelen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel toont een positief financieel resultaat van € 5,85 miljoen. Er zijn geen specifieke details over hoe eventuele tekorten worden gedekt, maar het positieve saldo suggereert dat er geen directe financiële problemen zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2024 Planning en Control cyclus Voordelig resultaat Accountantsverklaring Meerjaren Perspectief Stedelijke Ontwikkeling (MPSO) Grondexploitaties Sociale Basis Duurzaamheid Mobiliteit OrganisatieVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Resultaatbestemming 2024". Het voorstel beoogt het positieve saldo van de Jaarstukken 2024, dat € 5.854.355 bedraagt, een passende bestemming te geven. Het voorstel omvat twee hoofdpunten: € 150.000 wordt gereserveerd voor onderzoekskosten voor de doorontwikkeling van het gemeentehuis, en het resterende saldo van € 5.704.355 wordt toegevoegd aan de Reserve Integrale Ontwikkeling Zeist (RIOZ). Dit is in lijn met het vastgestelde beleid en biedt investeringscapaciteit voor toekomstige integrale ontwikkelingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de bestemming van het positieve saldo uiteenzet en de redenen daarvoor toelicht. Het biedt een gedetailleerde financiële onderbouwing en verwijst naar relevante beleidsdocumenten.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsvoorstel vast te stellen. Dit is in lijn met hun budgetrecht zoals vastgelegd in de gemeentewet.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde bestemming van het positieve saldo. Dit omvat de keuze om te investeren in de doorontwikkeling van het gemeentehuis en het versterken van de RIOZ.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële bedragen en bestemmingen. Het is tijdgebonden met een duidelijke planning voor besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het bestemmingsvoorstel willen vaststellen zoals voorgesteld door het college.
Participatie:
Er is geen participatie van burgers of andere stakeholders vermeld in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen in de zin dat het positieve saldo van de jaarrekening wordt toegewezen aan specifieke doelen. De dekking komt uit het positieve saldo van de Jaarstukken 2024.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Resultaatbestemming 2024 Jaarstukken 2024 Reserve Integrale Ontwikkeling Zeist (RIOZ) Onderzoekskosten doorontwikkeling gemeentehuis Positief saldo Investering Gemeentehuis aanpassingen Strategisch Financieel Instrumentarium Reflectie Reserve InvesteringscapaciteitVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Rechtmatigheidsverantwoording in de Jaarrekening 2024" van de gemeente Zeist. Het document informeert de gemeenteraad over afwijkingen in de begroting die als onrechtmatig worden beschouwd, maar acceptabel zijn volgens de Financiële Verordening 2024. Het bevat een overzicht van de voorlopige cijfers van de jaarrekening 2024, met specifieke aandacht voor overschrijdingen en onderschrijdingen van lasten en baten per programma. Het voorstel benadrukt dat de raad bij de behandeling van de jaarstukken inhoudelijk kan discussiëren over deze afwijkingen. Ook wordt er aandacht besteed aan investeringskredieten, met name voor de nieuwbouw van de gemeentewerf.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in termen van het verstrekken van de benodigde informatie over de rechtmatigheidsverantwoording en de financiële afwijkingen. Het biedt gedetailleerde tabellen en uitleg over de financiële situatie.
Rol van de Raad:
De raad wordt geïnformeerd over de financiële afwijkingen en speelt een rol in het beoordelen en bespreken van deze afwijkingen tijdens de behandeling van de jaarstukken 2024. De raad heeft ook eerder besluitvorming gedaan over het investeringskrediet.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde afwijkingen acceptabel zijn en of er verdere actie nodig is. Er moeten keuzes worden gemaakt over de bestemming van het jaarresultaat en de beoordeling van de rechtmatigheid van de overschrijdingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist concrete acties of tijdsgebonden doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich voornamelijk op de interne financiële verantwoording en de rol van de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op financiële rechtmatigheid.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel geeft een gedetailleerd overzicht van de financiële afwijkingen en het voorlopige jaarresultaat. Het vermeldt dat er een positief saldo is, maar geeft geen specifieke dekking voor de afwijkingen, behalve dat ze als acceptabel worden beschouwd binnen de bestaande financiële verordening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rechtmatigheidsverantwoording Jaarrekening 2024 Financiële verordening 2024 Begrotingsonrechtmatigheden Programma's (Volwaardig meedoen, Doorpakken voor natuur en klimaat, etc.) Overschrijdingen en onderschrijdingen Voorlopig jaarrekening resultaat Investeringskredieten Nieuwbouw gemeentewerf ReservemutatiesVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Joyce Langenacker
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Voorzitter - Joyce Langenacker
Walter van Dijk - Wethouder
Voorzitter - Joyce Langenacker
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Voorzitter - Joyce Langenacker
Vincent van Voorden - CDA
Voorzitter - Joyce Langenacker
Onbekende spreker
Voorzitter - Joyce Langenacker
Ernst van Splunter - VVD
Wilma Breddels - PvdA
Voorzitter - Joyce Langenacker
Hafid Boutahar - D66
Voorzitter - Joyce Langenacker
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Koos Janssen - Burgemeester
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Voorzitter - Joyce Langenacker
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Voorzitter - Joyce Langenacker
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Voorzitter - Joyce Langenacker
Wilma Breddels - PvdA
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Voorzitter - Joyce Langenacker
Wilma Breddels - PvdA
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Voorzitter - Joyce Langenacker
Wilma Breddels - PvdA
Voorzitter - Joyce Langenacker
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
Voorzitter - Joyce Langenacker
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
Voorzitter - Joyce Langenacker
Ernst van Splunter - VVD
Voorzitter - Joyce Langenacker
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Voorzitter - Joyce Langenacker
Ernst van Splunter - VVD
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Voorzitter - Joyce Langenacker
Ernst van Splunter - VVD
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Voorzitter - Joyce Langenacker
Ernst van Splunter - VVD
Voorzitter - Joyce Langenacker
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
Voorzitter - Joyce Langenacker
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Voorzitter - Joyce Langenacker
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Voorzitter - Joyce Langenacker
Vincent van Voorden - CDA
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Voorzitter - Joyce Langenacker
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Voorzitter - Joyce Langenacker
Hafid Boutahar - D66
Koos Janssen - Burgemeester
Voorzitter - Joyce Langenacker
00:14:55 - 00:16:34 - 00:18:36 - 00:19:06 - 00:19:57 - 00:20:58 - 00:21:54 - 00:22:30 - 00:26:20 - 00:30:06 - 00:30:10 - 00:31:29 - 00:32:49 - 00:32:56 - 00:34:21 - 00:35:31 - 00:36:43 - 00:38:18 - 00:39:45 - 00:41:28 - 00:41:51 - 00:42:58 - 00:44:14 - 00:44:53 - 00:45:57 - 00:49:45
Walter van Dijk - Wethouder
Onbekende spreker
Agendapunt 3 1e Bestuursrapportage 2025 en Kadernota 2026 (14.45 uur)
Groen licht voor Kadernota 2026: Zeist zet in op duurzaamheid en sociale balans
De gemeenteraad van Zeist heeft de Kadernota 2026 goedgekeurd, ondanks de financiële uitdagingen die de komende jaren op de loer liggen. De nota biedt een blik op de toekomst van de gemeente, met een sterke focus op duurzaamheid en sociale balans.
Geschreven door AI
In de raadsvergadering van 24 juni 2025 werd de Kadernota 2026 besproken, een document dat de financiële koers van de gemeente Zeist voor de komende jaren uitstippelt. Hoewel de nota een positief financieel beeld schetst voor 2027, tonen de andere jaren tekorten. De raad heeft de nota echter met vertrouwen aangenomen, mede dankzij de nadruk op het groene karakter en de sociale balans van de gemeente.
GroenLinks: "Investeren in de samenleving"
Roel van Nieuwstadt van GroenLinks benadrukte het belang van investeren in de samenleving. "Samen kiezen we voor hoop, verbinding en solidariteit," zei hij. Van Nieuwstadt prees het biodiversiteitsplan en de succesvolle projecten zoals Vollenhove Vooruit. Hij riep op tot het benutten van reserves voor projecten met hoog maatschappelijk rendement, zoals woningbouw en uitbreidingsplannen van de stadsboerderij De Brink.
CDA: "De kracht van verbinding"
Vincent van Voorden van het CDA sprak over de kracht van verbinding en pleitte voor heldere kaders bij de opvang van vluchtelingen. Hij benadrukte het belang van kunst en cultuur en riep op tot een reële indexatie van subsidies voor culturele instellingen. "We willen een Zeist waarin ruimte is voor ontwikkeling en ontmoeting," aldus Van Voorden.
VVD: "Lastenverlichting voor inwoners"
Ernst van Splunter van de VVD pleitte voor lastenverlichting voor de inwoners van Zeist. Hij stelde voor om een deel van het overschot terug te laten vloeien naar de burgers via de afvalstoffenheffing. "Nu er opnieuw sprake is van een overschot, mogen alle inwoners verwachten dat geld naar hen terugvloeit," zei Van Splunter.
D66: "Bestaanszekerheid als fundament"
Hafid Boutahar van D66 legde de nadruk op bestaanszekerheid en preventie in het sociale domein. Hij pleitte voor een versterking van het sociale basisnetwerk en vroeg aandacht voor jongeren en jongvolwassenen. "Bestaanszekerheid is geen vangnet, maar een springplank," aldus Boutahar.
Participatie en veiligheid
De burgemeester, Joyce Langenacker, benadrukte het belang van participatie en veiligheid. Ze prees de inzet van de gemeente op deze gebieden en kondigde aan dat er gewerkt wordt aan een nieuwe participatieverordening. Ook de inzet van horeca stewards in de Dorpsstraat werd genoemd als een belangrijk middel om de veiligheid te waarborgen.
Toekomstgericht beleid
De Kadernota 2026 biedt een solide basis voor de toekomst van Zeist, met een sterke focus op duurzaamheid en sociale balans. Ondanks de financiële uitdagingen blijft de gemeente investeren in projecten die bijdragen aan een groenere en socialere samenleving. De raad heeft vertrouwen in de koers die is uitgezet en kijkt uit naar de verdere uitwerking van de plannen in de begroting van 2026.
Samenvatting
De Kadernota 2026 van de gemeente Zeist biedt inzicht in het toekomstige financiële perspectief en vormt de basis voor de Begroting 2026. Ondanks positieve beschikbare middelen, toont het meerjarenperspectief tekorten in alle jaren behalve 2027. De nota bespreekt ontwikkelingen in het gemeentefonds en geeft een indicatie van de Meicirculaire. De gemeente wil zelf regie houden op lokale uitwerkingen, met nadruk op het groene karakter en sociale balans. De besluitvorming richt zich op de uitgangspunten voor de Begroting 2026. De raad heeft op 8 juli 2025 besloten de Kadernota vast te stellen, inclusief deze uitgangspunten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "1e Bestuursrapportage 2025". Het doel van deze rapportage is om een actueel beeld te geven van de afwijkingen ten opzichte van de vastgestelde begroting en het bestaande beleid. De rapportage omvat zowel incidentele als structurele afwijkingen en vraagt de raad om besluitvorming over deze afwijkingen en de bijbehorende financiële consequenties. Het gezamenlijke financiële resultaat van de rapportage is een nadeel van € 2.244.000, wat resulteert in een nieuw begrotingssaldo van € 654.000 nadelig. De rapportage bestaat uit vier onderdelen: beleidsrapportage, financiële rapportage, rapportage IAC, heroverwegingen & beleidskeuzes, en rapportage voortgang uitvoeringsprogramma coalitieakkoord.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het zowel de beleidsmatige als financiële aspecten van de afwijkingen behandelt. Het biedt een gedetailleerde toelichting op de financiële consequenties en de status van beleidsvoornemens.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de afwijkingen op het bestaande beleid en de financiële consequenties te accorderen en de voorgestelde begrotingswijzigingen vast te stellen. Dit valt onder hun budgetrecht conform de Gemeentewet.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde afwijkingen en de financiële consequenties daarvan. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen, vooral als het gaat om prioritering van bepaalde beleidsdoelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat voor het oplossen van de financiële nadelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de onzekerheid over toekomstige financiële ontwikkelingen wordt wel erkend.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de afwijkingen en de financiële consequenties te accorderen en de voorgestelde begrotingswijzigingen vast te stellen.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden genoemd in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een thema binnen de beleidsrapportage en het uitvoeringsprogramma van het coalitieakkoord, wat aangeeft dat het een relevant onderwerp is binnen het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen van het voorstel zijn een nadeel van € 2.244.000, wat resulteert in een nadelig begrotingssaldo van € 654.000. De financiële consequenties zijn uitgewerkt in de begrotingswijzigingen 2025017 en 2025018, maar er wordt niet specifiek aangegeven hoe deze gedekt zullen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestuursrapportage 2025 Begrotingswijzigingen Financiële consequenties Beleidsrapportage Structurele effecten Kadernota 2026 Uitvoeringsprogramma Coalitieakkoord Heroverwegingen IAC-voorstellen MeerjarenperspectiefVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kadernota 2026". De Kadernota 2026 biedt inzicht in het toekomstige financiële perspectief van de gemeente Zeist en vormt de basis voor de Begroting 2026. Het document schetst een meerjarig financieel perspectief, waarbij de beschikbare middelen ondanks schommelingen in het gemeentefonds over het algemeen positief zijn, met uitzondering van 2027. De nota informeert over wettelijke en overige ontwikkelingen en wensen voor nieuw beleid, en benadrukt de noodzaak van lokale regie en duurzaamheid. Het uiteindelijke doel is om tot een sluitende meerjarenbegroting te komen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het zowel de financiële uitgangspunten als de contextuele ontwikkelingen schetst die van invloed zijn op de begroting. Echter, de nota is voornamelijk informerend en biedt nog geen concrete oplossingen voor de gesignaleerde tekorten.
Rol van de Raad:
De raad heeft de taak om de Kadernota 2026 vast te stellen, inclusief de uitgangspunten voor de Begroting 2026. Dit valt onder hun budgetrecht zoals vastgelegd in de gemeentewet.
Politieke Keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van middelen, vooral gezien de tekorten in de meerjarenperspectieven. Er moeten beslissingen worden genomen over waar bezuinigingen of investeringen nodig zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het voornamelijk informerend is en geen concrete doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn inconsistenties in de financiële vooruitzichten, met positieve saldi in de Kadernota maar tekorten in het meerjarenperspectief.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Kadernota 2026 vast te stellen, inclusief de uitgangspunten voor de Begroting 2026.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden genoemd in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een belangrijk thema, vooral in relatie tot het groene karakter van de gemeente en de fysieke leefomgeving.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn significant, met zowel positieve als negatieve saldi in verschillende jaren. Er wordt geen specifieke dekking voor de tekorten genoemd, wat een punt van zorg kan zijn voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kadernota 2026 Begroting 2026 Meerjarenperspectief Gemeentefonds Meicirculaire Sociaal domein Coalitieakkoord Bestuursrapportage Structureel saldo Gemeenschappelijke regelingenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als onderwerp "Verhogen budget Rekenkamer" en hoort bij het voorstel RV25.029 Kadernota 2026. Het amendement stelt voor om het budget van de Rekenkamer structureel te verhogen met € 30.000. Dit is noodzakelijk omdat de Rekenkamer in 2025 een tekort van € 27.000 verwacht, dat nog kan worden opgevangen uit de reserves. Echter, voor 2026 zal de reserve naar verwachting slechts € 10.000 bedragen, wat onvoldoende is om twee eigen onderzoeken uit te voeren. De Rekenkamer heeft de raad gevraagd om bij de Kadernota en Programmabegroting 2026 rekening te houden met hun budgetbehoeften.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het identificeert het probleem (tekort aan middelen), biedt een oplossing (structurele verhoging van het budget), en onderbouwt waarom dit nodig is (belang van de Rekenkamer voor de controlerende taak van de raad).
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de toewijzing van extra middelen aan de Rekenkamer. Dit is in lijn met hun verantwoordelijkheid om de Rekenkamer voldoende middelen te bieden voor een goede uitoefening van haar werkzaamheden, zoals bepaald in artikel 81j van de Gemeentewet.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze prioriteit geven aan het versterken van de controlerende functie van de Rekenkamer door het budget te verhogen, of dat ze de middelen elders willen inzetten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar (verhoging met € 30.000), en relevant. Het is echter niet tijdgebonden, hoewel het impliciet is dat de verhoging voor 2026 moet plaatsvinden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze akkoord gaan met de structurele verhoging van het budget voor de Rekenkamer met € 30.000.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. De focus ligt op de interne werking van de gemeenteraad en de Rekenkamer.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de financiële en operationele aspecten van de Rekenkamer.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen in de vorm van een structurele verhoging van het budget met € 30.000. Het geeft echter niet aan hoe deze verhoging gedekt zal worden binnen de bredere begroting van de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkamer Budget Kadernota 2026 Tekort Reserve Onderzoeken Programmabegroting 2026 Gemeentewet Controlerende taak NieuwDemocratischZeistVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Joyce Langenacker
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
Voorzitter - Joyce Langenacker
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
Voorzitter - Joyce Langenacker
Vincent van Voorden - CDA
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
Vincent van Voorden - CDA
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
Koos Janssen - Burgemeester
Wilma Breddels - PvdA
Koos Janssen - Burgemeester
Onbekende spreker
Koos Janssen - Burgemeester
Wilma Breddels - PvdA
Koos Janssen - Burgemeester
Vincent van Voorden - CDA
Koos Janssen - Burgemeester
Vincent van Voorden - CDA
Koos Janssen - Burgemeester
Ernst van Splunter - VVD
Koos Janssen - Burgemeester
Vincent van Voorden - CDA
Koos Janssen - Burgemeester
Onbekende spreker
Vincent van Voorden - CDA
Onbekende spreker
Vincent van Voorden - CDA
Koos Janssen - Burgemeester
Ernst van Splunter - VVD
Koos Janssen - Burgemeester
Onbekende spreker
Koos Janssen - Burgemeester
Ernst van Splunter - VVD
Onbekende spreker
Ernst van Splunter - VVD
Koos Janssen - Burgemeester
Hafid Boutahar - D66
Ernst van Splunter - VVD
Hafid Boutahar - D66
Koos Janssen - Burgemeester
Wilma Breddels - PvdA
Ernst van Splunter - VVD
Koos Janssen - Burgemeester
Wilma Breddels - PvdA
Ernst van Splunter - VVD
Wilma Breddels - PvdA
Ernst van Splunter - VVD
Koos Janssen - Burgemeester
Wilma Breddels - PvdA
Ernst van Splunter - VVD
Koos Janssen - Burgemeester
Wilma Breddels - PvdA
Koos Janssen - Burgemeester
David Tompot - SP
Koos Janssen - Burgemeester
Ernst van Splunter - VVD
Koos Janssen - Burgemeester
David Tompot - SP
Ernst van Splunter - VVD
Koos Janssen - Burgemeester
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang
Koos Janssen - Burgemeester
Ernst van Splunter - VVD
Koos Janssen - Burgemeester
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang
Ernst van Splunter - VVD
Koos Janssen - Burgemeester
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Ernst van Splunter - VVD
Koos Janssen - Burgemeester
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Koos Janssen - Burgemeester
Ernst van Splunter - VVD
Koos Janssen - Burgemeester
Onbekende spreker
Ernst van Splunter - VVD
Koos Janssen - Burgemeester
Vincent van Voorden - CDA
Ernst van Splunter - VVD
Vincent van Voorden - CDA
Ernst van Splunter - VVD
Vincent van Voorden - CDA
Ernst van Splunter - VVD
Koos Janssen - Burgemeester
Ernst van Splunter - VVD
Koos Janssen - Burgemeester
Vincent van Voorden - CDA
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Koos Janssen - Burgemeester
Onbekende spreker
Koos Janssen - Burgemeester
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Koos Janssen - Burgemeester
Vincent van Voorden - CDA
Koos Janssen - Burgemeester
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Koos Janssen - Burgemeester
Ernst van Splunter - VVD
Koos Janssen - Burgemeester
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Ernst van Splunter - VVD
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Koos Janssen - Burgemeester
Onbekende spreker
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Onbekende spreker
Koos Janssen - Burgemeester
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Koos Janssen - Burgemeester
Onbekende spreker
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Koos Janssen - Burgemeester
Onbekende spreker
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Koos Janssen - Burgemeester
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Koos Janssen - Burgemeester
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Koos Janssen - Burgemeester
Hafid Boutahar - D66
Koos Janssen - Burgemeester
Hanny Roelofsen - Seyst.nu
Koos Janssen - Burgemeester
Vincent van Voorden - CDA
Hanny Roelofsen - Seyst.nu
Vincent van Voorden - CDA
Hanny Roelofsen - Seyst.nu
Vincent van Voorden - CDA
Koos Janssen - Burgemeester
Ernst van Splunter - VVD
Koos Janssen - Burgemeester
Hanny Roelofsen - Seyst.nu
Koos Janssen - Burgemeester
Hanny Roelofsen - Seyst.nu
Onbekende spreker
Hanny Roelofsen - Seyst.nu
Onbekende spreker
Hanny Roelofsen - Seyst.nu
Koos Janssen - Burgemeester
Onbekende spreker
Koos Janssen - Burgemeester
Hanny Roelofsen - Seyst.nu
Koos Janssen - Burgemeester
Onbekende spreker
Koos Janssen - Burgemeester
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Koos Janssen - Burgemeester
Ernst van Splunter - VVD
Onbekende spreker
Koos Janssen - Burgemeester
Wilma Breddels - PvdA
Koos Janssen - Burgemeester
David Tompot - SP
Koos Janssen - Burgemeester
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang
Koos Janssen - Burgemeester
Walter van Dijk - Wethouder
Koos Janssen - Burgemeester
Onbekende spreker
Vincent van Voorden - CDA
Koos Janssen - Burgemeester
Walter van Dijk - Wethouder
Onbekende spreker
Vincent van Voorden - CDA
Onbekende spreker
Ernst van Splunter - VVD
Onbekende spreker
Vincent van Voorden - CDA
Ernst van Splunter - VVD
Onbekende spreker
Ernst van Splunter - VVD
Onbekende spreker
Vincent van Voorden - CDA
Ernst van Splunter - VVD
Vincent van Voorden - CDA
Onbekende spreker
Vincent van Voorden - CDA
Ernst van Splunter - VVD
Vincent van Voorden - CDA
Onbekende spreker
Vincent van Voorden - CDA
Onbekende spreker
Vincent van Voorden - CDA
Onbekende spreker
Vincent van Voorden - CDA
Onbekende spreker
Vincent van Voorden - CDA
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Vincent van Voorden - CDA
Ernst van Splunter - VVD
Onbekende spreker
Vincent van Voorden - CDA
Ernst van Splunter - VVD
Onbekende spreker
Vincent van Voorden - CDA
Onbekende spreker
Vincent van Voorden - CDA
Hafid Boutahar - D66
Onbekende spreker
Hafid Boutahar - D66
Vincent van Voorden - CDA
Ernst van Splunter - VVD
Vincent van Voorden - CDA
Onbekende spreker
Vincent van Voorden - CDA
Ernst van Splunter - VVD
Vincent van Voorden - CDA
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
Vincent van Voorden - CDA
Onbekende spreker
Vincent van Voorden - CDA
Onbekende spreker
Vincent van Voorden - CDA
Ernst van Splunter - VVD
Wouter Catsburg - Wethouder
Vincent van Voorden - CDA
Wouter Catsburg - Wethouder
Vincent van Voorden - CDA
Onbekende spreker
Wouter Catsburg - Wethouder
Vincent van Voorden - CDA
Wouter Catsburg - Wethouder
David Tompot - SP
Vincent van Voorden - CDA
Wouter Catsburg - Wethouder
David Tompot - SP
Vincent van Voorden - CDA
Wouter Catsburg - Wethouder
Vincent van Voorden - CDA
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
Wouter Catsburg - Wethouder
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
Wouter Catsburg - Wethouder
Vincent van Voorden - CDA
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang
Wouter Catsburg - Wethouder
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang
Wouter Catsburg - Wethouder
Vincent van Voorden - CDA
Wouter Catsburg - Wethouder
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang
Wouter Catsburg - Wethouder
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang
Vincent van Voorden - CDA
Wouter Catsburg - Wethouder
Vincent van Voorden - CDA
Wouter Catsburg - Wethouder
Vincent van Voorden - CDA
David Tompot - SP
Vincent van Voorden - CDA
Onbekende spreker
Vincent van Voorden - CDA
Vincent van Voorden - CDA
00:58:51 - 01:00:48 - 01:05:31 - 01:10:52 - 01:12:13 - 01:16:12 - 01:16:58 - 01:46:29 - 01:46:51 - 01:46:56 - 01:48:18 - 01:54:15 - 02:38:11 - 02:38:26 - 02:39:15 - 03:48:14 - 04:01:56 - 04:07:00 - 04:09:03 - 04:10:27 - 04:11:26 - 04:12:21 - 04:12:24 - 04:13:31 - 04:14:58 - 04:16:47 - 04:22:01 - 04:23:44 - 04:25:59 - 04:42:14 - 04:44:56 - 04:45:31 - 04:46:36 - 04:47:16 - 04:47:58 - 04:48:43 - 05:00:54 - 05:14:54 - 05:19:32 - 05:29:27 - 05:31:08 - 05:32:16 - 05:38:54 - 05:41:12 - 05:43:00 - 05:45:13 - 05:45:48 - 05:59:53 - 06:02:41 - 06:03:34
Koos Janssen - Burgemeester
01:02:49 - 01:03:33 - 01:04:56 - 01:05:00 - 01:10:49 - 01:10:52 - 01:12:00 - 01:15:09 - 01:17:43 - 01:23:46 - 01:24:55 - 01:27:14 - 01:29:40 - 01:31:26 - 01:32:42 - 01:33:42 - 01:34:01 - 01:35:33 - 01:35:54 - 01:36:37 - 01:37:03 - 01:37:39 - 01:38:45 - 01:40:29 - 01:40:55 - 01:45:04 - 01:46:26 - 01:47:07 - 01:47:47 - 01:51:13 - 01:52:34 - 01:54:12 - 01:54:48 - 01:55:51 - 01:56:35 - 02:04:45 - 02:06:19 - 02:07:13 - 02:07:45 - 02:08:26 - 02:08:30 - 02:10:24 - 02:34:32 - 02:38:04 - 02:39:40 - 02:41:05 - 02:44:45 - 02:48:06 - 02:49:10 - 02:50:08 - 02:50:20 - 02:51:10 - 02:59:07 - 03:10:03 - 03:19:18 - 03:25:42 - 03:48:03 - 03:48:51
Onbekende spreker
01:03:33 - 01:15:12 - 01:16:36 - 01:23:57 - 01:25:41 - 01:45:11 - 01:51:26 - 02:04:53 - 02:06:15 - 02:07:16 - 02:07:47 - 02:45:01 - 02:46:58 - 02:48:10 - 02:50:13 - 02:51:32 - 03:48:11 - 03:59:00 - 04:02:05 - 04:03:31 - 04:08:08 - 04:08:24 - 04:10:30 - 04:12:23 - 04:12:25 - 04:13:40 - 04:15:00 - 04:16:49 - 04:16:49 - 04:17:02 - 04:22:39 - 04:24:32 - 04:26:21 - 04:43:32 - 04:45:35 - 04:48:00 - 04:49:05 - 05:19:44 - 06:02:55
Ernst van Splunter - VVD
01:10:55 - 01:18:37 - 01:24:57 - 01:26:31 - 01:28:12 - 01:30:18 - 01:31:49 - 01:32:25 - 01:33:00 - 01:35:34 - 01:36:22 - 01:37:04 - 01:38:08 - 01:39:42 - 01:41:00 - 01:45:50 - 01:46:48 - 01:46:55 - 01:46:57 - 01:47:09 - 01:55:54 - 01:57:20 - 02:39:48 - 02:51:11 - 04:02:06 - 04:07:02 - 04:08:23 - 04:09:06 - 04:11:35 - 04:22:03 - 04:23:46 - 04:45:00 - 04:46:37 - 05:01:12