06-05-2025 Vergadering Ronde Tafel/Debat Raadsvoorstel Nota risicomanagement en weerstandsvermogen 06-05-2025
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt Ronde Tafel/Debat Raadsvoorstel Nota risicomanagement en weerstandsvermogen
Zeist Stelt Nieuwe Nota Risicomanagement Vast: "Een Stap naar Eenduidigheid"
De gemeenteraad van Zeist heeft de Nota Risicomanagement en Weerstandsvermogen 2025-2028 goedgekeurd. Deze nota, een update van de versie uit 2011, introduceert nieuwe elementen zoals het drie lijnen model en een hoofdstuk over frauderisico’s. Het belangrijkste punt van discussie was de voorgestelde vaste ratio voor het weerstandsvermogen van 1,0.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de weerstandsratio te verlagen van de huidige 2,6 naar 1,0 uitvoerig besproken. Mevrouw van Kippersluis van Zeist de Belang vroeg zich af waarom er zo'n grote stap naar beneden werd gemaakt. "Waarom niet gewoon op 1,5 blijven?" vroeg ze. Wethouder Walder van Dijk legde uit dat de huidige bandbreedte van 1,0 tot 1,5 voor verwarring zorgt. "Risicomanagement moet niet over politieke keuzes gaan, maar over inhoudelijke doelen," aldus Van Dijk.De discussie draaide ook om de vraag hoe de raad geïnformeerd zou worden over eventuele financiële tegenvallers. De heer Boutahar van een andere fractie benadrukte het belang van goede communicatie tussen het college en de raad. "Hoe zorgen we ervoor dat de raad tijdig op de hoogte is van grote tegenvallers?" vroeg hij. De wethouder verzekerde dat er nagedacht zou worden over een verbeterde communicatie.
Een ander punt van discussie was de vrijval van 6 tot 7 miljoen euro in het Rios, het reserve-investerings- en ontwikkelingsfonds. Mevrouw Breddels van de Partij van de Arbeid zag hierin kansen voor investeringen in de gemeenschap. "Wat kunnen we niet voor moois voor onze inwoners doen met dat geld?" vroeg ze retorisch.
De VVD, vertegenwoordigd door de heer Huijben, steunde het voorstel. "Met de onderbouwing die erbij gegeven wordt over de manier waarop hier de risico's beheerst worden, maken we een financieel verantwoorde keuze," stelde hij.
Hoewel er enige aarzeling was over de snelheid van de overgang naar een ratio van 1,0, besloot de raad het voorstel door te geleiden naar de raadsvergadering van 13 mei. Er werd afgesproken dat er nog gekeken zou worden naar tekstuele aanpassingen in de nota en dat de communicatie over risico's verder verbeterd zou worden.
Met deze nieuwe nota zet Zeist een stap naar meer eenduidigheid in haar risicomanagement, met als doel de financiële stabiliteit van de gemeente te waarborgen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Zeist heeft de Nota Risicomanagement en Weerstandsvermogen 2025-2028 vastgesteld. Deze nota is een actualisatie van de versie uit 2011 en bevat enkele nieuwe elementen, zoals aandacht voor het drie lijnen model, soft skills en een hoofdstuk over frauderisico’s. De nota legt een vaste ratio voor het weerstandsvermogen van 1,0 vast en bepaalt dat de reserve weerstandsvermogen jaarlijks wordt aangepast. Het risicomanagementbeleid is bedoeld om risico-bewustzijn te vergroten, risico’s vroegtijdig te signaleren en te zorgen dat risico’s in balans zijn met de weerstandscapaciteit. De nota heeft geen directe financiële gevolgen, maar draagt bij aan de financiële stabiliteit door een gestructureerde aanpak van risicomanagement. Het wettelijk kader voor deze nota is het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) en de Gemeentewet. De raad wordt twee keer per jaar geïnformeerd over de stand van zaken met betrekking tot risicomanagement en weerstandsvermogen. Evaluatie van het beleid vindt elke vier jaar plaats.
-
RV25_013 ( GEWIJZIGD) Raadsvoorstel Nota risicomanagement en weerstandsvermogen 2025-2028 (Getekend).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Nota risicomanagement en weerstandsvermogen 2025-2028". Het voorstel beoogt de vaststelling van een geactualiseerde nota voor risicomanagement en weerstandsvermogen, die de vorige nota uit 2011 vervangt. De nieuwe nota introduceert het drie lijnen model, legt nadruk op soft skills en bevat een nieuw hoofdstuk over frauderisico’s. Het stelt een vaste ratio van 1,0 voor het weerstandsvermogen voor, met jaarlijkse aanpassing van de reserve. Het doel is om risicomanagement te verankeren in de organisatie en de financiële stabiliteit te waarborgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uitleg van de wijzigingen en de redenen daarvoor. Het bevat ook een financiële toelichting en juridische aspecten.
Rol van de raad:
De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van de nota en het toezien op de uitvoering ervan. De raad wordt geïnformeerd over de voortgang en eventuele aanpassingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de acceptatie van de voorgestelde vaste ratio van 1,0 voor het weerstandsvermogen en de jaarlijkse aanpassing van de reserve.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar met de vastgestelde ratio van 1,0. Het is tijdgebonden met een evaluatie elke vier jaar. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Nota risicomanagement en weerstandsvermogen 2025-2028 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere stakeholders in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar het waarborgt financiële stabiliteit door een adequaat weerstandsvermogen. De methodiek voor aanpassing van het weerstandsvermogen verandert, maar er is geen specifieke dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Risicomanagement Weerstandsvermogen Drie lijnen model Soft skills Frauderisico’s Reserve weerstandsvermogen Financiële stabiliteit Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) Financiële verordening Ratio 1,0Verfijning van de zoekopdracht:
-
RV25_013 ( GEWIJZIGD) Raadsvoorstel Nota risicomanagement en weerstandsvermogen 2025-2028.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Nota risicomanagement en weerstandsvermogen 2025-2028". Het voorstel beoogt de vaststelling van een geactualiseerde nota voor risicomanagement en weerstandsvermogen, die de vorige nota uit 2011 vervangt. De nieuwe nota introduceert het drie lijnen model, legt nadruk op soft skills en bevat een nieuw hoofdstuk over frauderisico’s. Het stelt een vaste ratio van 1,0 voor het weerstandsvermogen voor, met jaarlijkse aanpassing van de reserve. Het doel is om risicomanagement te verankeren in de organisatie en de financiële stabiliteit te waarborgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de achtergrond, de noodzaak van actualisatie, als de nieuwe elementen en methodieken beschrijft. Het biedt een duidelijke structuur voor de implementatie en evaluatie van risicomanagement.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de nota vast te stellen en toezicht te houden op de uitvoering ervan. De raad wordt geïnformeerd over de voortgang en eventuele aanpassingen via de begroting en jaarrekening.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de nieuwe nota en de voorgestelde vaste ratio van 1,0 voor het weerstandsvermogen. Dit impliceert een keuze voor een meer gestandaardiseerde aanpak van risicomanagement.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART in de zin dat het specifieke doelen stelt (vaststelling van de nota), meetbaar is (ratio van 1,0), en tijdgebonden (2025-2028). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Nota risicomanagement en weerstandsvermogen 2025-2028 vast te stellen, wat al is gebeurd met 29 stemmen voor en 1 tegen.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere externe stakeholders in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële gevolgen, maar benadrukt het belang van een voldoende weerstandsvermogen voor financiële stabiliteit. De methodiek voor aanpassing van het weerstandsvermogen verandert, maar er is geen specifieke dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Risicomanagement Weerstandsvermogen Drie lijnen model Soft skills Frauderisico’s Weerstandscapaciteit Financiële stabiliteit Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) Financiële verordening Reserve aanpassingVerfijning van de zoekopdracht:
-
RV25_013 (VERVALLEN) Raadsvoorstel Nota risicomanagement en weerstandsvermogen 2025-2028.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Nota risicomanagement en weerstandsvermogen 2025-2028". Het voorstel beoogt de actualisatie van de nota uit 2011 vast te stellen, met behoud van de bestaande theorie en methodiek. Er zijn echter nieuwe elementen toegevoegd, zoals het drie lijnen model, aandacht voor soft skills, en een hoofdstuk over frauderisico’s. De nota stelt een vaste ratio voor het weerstandsvermogen van 1,0 voor en bepaalt dat de reserve weerstandsvermogen eenmaal per jaar wordt aangepast. Het doel is om risicomanagement te verankeren in de organisatie en de financiële stabiliteit te waarborgen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke actualisaties en aanpassingen beschrijft, inclusief de nieuwe focusgebieden zoals het drie lijnen model en frauderisico’s. Het biedt een duidelijk kader voor risicomanagement en weerstandsvermogen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de Nota risicomanagement en weerstandsvermogen vast te stellen. Daarnaast wordt de raad geïnformeerd over de stand van zaken omtrent risicomanagement en weerstandsvermogen via de begroting en jaarrekening.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de nota en daarmee de voorgestelde wijzigingen en focusgebieden goedkeuren. Dit omvat de keuze voor een vaste ratio van 1,0 voor het weerstandsvermogen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART in de zin dat het specifieke doelen en methodieken beschrijft, zoals de vaste ratio van 1,0. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Nota risicomanagement en weerstandsvermogen 2025-2028 vast te stellen.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie van externe partijen of burgers genoemd in het voorstel. De focus ligt op interne communicatie en implementatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het vaststellen van de nota heeft geen directe financiële gevolgen. Het doel is om financiële stabiliteit te waarborgen door een voldoende omvang van het weerstandsvermogen te handhaven. De methodiek voor het aanpassen van het weerstandsvermogen verandert, maar dit heeft geen directe financiële impact.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Risicomanagement Weerstandsvermogen Drie lijnen model Soft skills Frauderisico’s Reserve weerstandsvermogen Financiële verordening Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) Actualisatie WeerstandscapaciteitVerfijning van de zoekopdracht:
Tijmen Visser - Seyst.nu
Tijmen Visser - Seyst.nu
Tijmen Visser - Seyst.nu
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang
Tijmen Visser - Seyst.nu
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
Tijmen Visser - Seyst.nu
Tijmen Visser - Seyst.nu
Marco Huijben - VVD
Tijmen Visser - Seyst.nu
Tijmen Visser - Seyst.nu
Esther Kant - CDA
Tijmen Visser - Seyst.nu
Tijmen Visser - Seyst.nu
Esther Kant - CDA
Tijmen Visser - Seyst.nu
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Walter van Dijk - Wethouder
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Tijmen Visser - Seyst.nu
Tijmen Visser - Seyst.nu
Esther Kant - CDA
Tijmen Visser - Seyst.nu
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
Tijmen Visser - Seyst.nu
Tijmen Visser - Seyst.nu
Tijmen Visser - Seyst.nu
Tijmen Visser - Seyst.nu
Tijmen Visser - Seyst.nu
Tijmen Visser - Seyst.nu
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
Tijmen Visser - Seyst.nu
Tijmen Visser - Seyst.nu
Tijmen Visser - Seyst.nu
Tijmen Visser - Seyst.nu
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang
Walter van Dijk - Wethouder
Tijmen Visser - Seyst.nu
Tijmen Visser - Seyst.nu
Marco Huijben - VVD
Tijmen Visser - Seyst.nu
Marco Huijben - VVD
Tijmen Visser - Seyst.nu
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang
Tijmen Visser - Seyst.nu
Esther Kant - CDA
Tijmen Visser - Seyst.nu
Marco Huijben - VVD
Tijmen Visser - Seyst.nu
Esther Kant - CDA
Tijmen Visser - Seyst.nu
Marco Huijben - VVD
Tijmen Visser - Seyst.nu
Esther Kant - CDA
Tijmen Visser - Seyst.nu
Marco Huijben - VVD
Tijmen Visser - Seyst.nu
Marco Huijben - VVD
Esther Kant - CDA
Tijmen Visser - Seyst.nu
Tijmen Visser - Seyst.nu
Tijmen Visser - Seyst.nu
Wilma Breddels - PvdA
Tijmen Visser - Seyst.nu
Tijmen Visser - Seyst.nu
Niels de Kruijf - ZeisterBelang
Tijmen Visser - Seyst.nu
Wilma Breddels - PvdA
Tijmen Visser - Seyst.nu
Tijmen Visser - Seyst.nu
Tijmen Visser - Seyst.nu
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Tijmen Visser - Seyst.nu
00:12:03 - 00:12:07 - 00:12:10 - 00:13:07 - 00:14:54 - 00:15:39 - 00:16:47 - 00:17:14 - 00:18:40 - 00:19:37 - 00:25:21 - 00:29:12 - 00:32:01 - 00:32:05 - 00:37:43 - 00:39:03 - 00:41:33 - 00:43:24 - 00:46:17 - 00:48:04 - 00:52:09 - 00:52:38 - 00:54:13 - 00:55:45 - 00:57:52 - 00:58:39 - 00:59:02 - 01:01:11 - 01:02:11 - 01:02:17 - 01:03:05 - 01:03:59 - 01:04:58 - 01:05:29 - 01:06:08 - 01:06:23 - 01:06:59 - 01:08:15 - 01:10:04 - 01:11:06 - 01:12:24 - 01:13:12 - 01:13:28 - 01:14:30 - 01:14:53 - 01:15:49