23-01-2024 Vergadering Raad 23-01-2024
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 19.45-19.55 Aanbieden petitie aan plv. voorzitter door Vrienden van de W.A. Hoeve
Aat Grinwis - Voorzitter
Aat Grinwis - Voorzitter
Agendapunt 1 Opening door de voorzitter, vaststellen van de agenda en mededelingen
Aat Grinwis - Voorzitter
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Aat Grinwis - Voorzitter
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Aat Grinwis - Voorzitter
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Aat Grinwis - Voorzitter
J. Janssen - Griffier
Aat Grinwis - Voorzitter
Agendapunt 2 Vaststellen besluitenlijsten
Aat Grinwis - Voorzitter
Aat Grinwis - Voorzitter
Agendapunt 3 Lijst ingekomen stukken raad januari 2024
Aat Grinwis - Voorzitter
Aat Grinwis - Voorzitter
Agendapunt 4 Afscheid raadslid Luca en Installatie nieuw benoemd raadslid Seyst.nu (incl. onderzoek geloofsbrieven)
Aat Grinwis - Voorzitter
Hanny Roelofsen - Seyst.nu
Roy Luca - Seyst.nu
Aat Grinwis - Voorzitter
Ans Pereboom - GroenLinks
Aat Grinwis - Voorzitter
Tijmen Visser - Seyst.nu
Aat Grinwis - Voorzitter
Agendapunt 5 Bestemmingsplan WA Hoeve - Historische Middenas (bevat stemmingen)
Historische Middenas WA-Hoeve krijgt groen licht voor transformatie en nieuwbouw
In een levendig debat heeft de gemeenteraad ingestemd met het gewijzigde bestemmingsplan "WA-Hoeve, Historische Middenas" en het beeldkwaliteitsplan "WA-Hoeve". Ondanks tegenstemmen van NieuwDemocratischZeist en ZeisterBelang, zal de transformatie van bestaande bebouwing en de bouw van maximaal twaalf nieuwe woningen doorgang vinden.
Geschreven door AI
In de raadsvergadering is het aangepaste raadsvoorstel voor de WA-Hoeve met een meerderheid aangenomen. De beslissing maakt de weg vrij voor de renovatie van monumenten en de bouw van nieuwe woningen, een ontwikkeling die past binnen de regionale project "Hart van de Heuvelrug" en de gebiedsvisie van de WA-Hoeve.
Wethouder Van Dijk benadrukte tijdens het debat de noodzaak van de plannen: "Het is cruciaal dat we investeren in deze monumenten om verdere degeneratie te voorkomen." Hij wees erop dat de raad in 2017 bewust heeft gekozen om in dit deel geen sociale woningbouw te plannen, gezien de behoefte aan middelen voor de renovatie.
De discussie werd verder aangewakkerd door een motie die opriep tot compensatie voor het verlies aan sociale woningen. Echter, na verduidelijking door de wethouder dat er al 40 sociale huurwoningen aan de Vijverhof zijn, die onderdeel uitmaken van de historische middenas, trok raadslid Tompot de motie in. "Als de situatie zo is, dan lijkt mij deze motie niet meer zinvol," verklaarde hij.
Ondanks de brede steun voor het voorstel, waren er ook kritische geluiden. Mevrouw van Kippersluis van ZeisterBelang sprak haar zorgen uit over de impact op de natuur: "We praten iedere keer over hoe groen Zeist is, en vervolgens knabbelen we hier en daar wat af." Haar fractie stemde tegen het voorstel, evenals NieuwDemocratischZeist, die de gefaseerde aanpak en het gebrek aan een milieueffectrapportage bekritiseerde.
De aangenomen motie over verticale tuinen bij de ontwikkeling van de voormalige V&D locatie aan de Hogeweg, onderstreept de wens van de raad om duurzaamheid en groen in bouwplannen te integreren.
Met de goedkeuring van het bestemmingsplan zet de gemeente Zeist een stap vooruit in de ontwikkeling van de WA-Hoeve, waarbij de historische waarde behouden blijft en nieuwe woonmogelijkheden worden gecreëerd.
Samenvatting
Samenvatting:
Het aangepaste raadsvoorstel betreft het bestemmingsplan "WA-Hoeve, Historische Middenas" en het beeldkwaliteitsplan "WA-Hoeve". De raad wordt voorgesteld het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen en het beeldkwaliteitsplan ongewijzigd, voor zover het de historische middenas betreft. Dit zal de transformatie van bestaande bebouwing en de bouw van maximaal twaalf nieuwe woningen mogelijk maken. De voorgestelde wijzigingen zijn een reactie op ontvangen zienswijzen en er is vastgesteld dat geen milieueffectrapportage nodig is. Ook is een exploitatieplan niet vereist, omdat kostenverhaal via een anterieure overeenkomst is verzekerd. Het bestemmingsplan en beeldkwaliteitsplan zijn in lijn met de regionale project "Hart van de Heuvelrug" en de gebiedsvisie van de WA-Hoeve. De raad heeft conform besloten, met de kanttekening dat de fracties van NieuwDemocratischZeist en ZeisterBelang tegen hebben gestemd.
Daarnaast is er een motie aangenomen die het college verzoekt om bij de ontwikkeling van het bouwplan voor de voormalige V&D locatie aan de Hogeweg, de aanvragers te wijzen op het belang van verticale tuinen en hen aan te dringen deze in het ontwerp te realiseren, conform een eerdere motie uit 2021.
-
Analyse van het document
Analyse van het raadsvoorstel "WA Hoeve – Historische Middenas"
#Titel en samenvatting
Het voorstel betreft het gewijzigd vaststellen van het bestemmingsplan "WA-Hoeve, Historische Middenas" en het ongewijzigd vaststellen van het beeldkwaliteitsplan "WA-Hoeve" voor zover dit betrekking heeft op de historische middenas. Het plan maakt de transformatie van bestaande bebouwing en de bouw van maximaal twaalf nieuwe woningen mogelijk. Het voorstel omvat de beantwoording van zienswijzen, vaststelling dat geen milieueffectrapportage nodig is, en het niet vaststellen van een exploitatieplan omdat kostenverhaal via een anterieure overeenkomst is verzekerd.
#Volledigheid van het voorstel
Het voorstel lijkt volledig, met een uitgebreide toelichting op de inhoud van het bestemmingsplan, de beantwoording van zienswijzen, en de juridische, financiële en duurzaamheidsaspecten.
#Rol van de raad
De raad heeft de rol van besluitvormer over het bestemmingsplan en het beeldkwaliteitsplan. De raad moet de zienswijzen beoordelen en besluiten over de noodzaak van een milieueffectrapportage en het vaststellen van een exploitatieplan.
#Politieke keuzes
De raad moet afwegen of het plan voldoet aan de behoeften van de gemeenschap, of het past binnen de regionale ontwikkelingsstrategieën, en of het rekening houdt met duurzaamheidsdoelstellingen en de belangen van alle stakeholders.
#SMART en inconsequenties
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke acties en besluiten. Er lijken geen inconsequenties te zijn, aangezien het voorstel rekening houdt met eerdere afspraken en beleid.
#Besluit van de raad
De raad moet besluiten over de vaststelling van het bestemmingsplan en het beeldkwaliteitsplan, inclusief de beantwoording van zienswijzen en de vaststelling dat geen milieueffectrapportage nodig is.
#Participatie
Het voorstel vermeldt dat er verschillende keren met belanghebbenden is gesproken en dat er gelegenheid is geweest om op de gebiedsvisie en het ontwerp van het bestemmingsplan te reageren.
#Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, zoals blijkt uit de afspraken over duurzaam bouwen en natuurinclusief bouwen die in de anterieure overeenkomst zijn vastgelegd.
#Financiële gevolgen
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien alle kosten voor rekening van de initiatiefnemer BPD zijn. De gebruikelijke leges voor de behandeling van een bestemmingsplan bedragen €34.000,-. Eventuele planschade komt ook voor rekening van de initiatiefnemer.
#Conclusie
Het voorstel lijkt goed onderbouwd en volledig, met aandacht voor participatie, duurzaamheid en financiële aspecten. De raad heeft voldoende informatie om een weloverwogen besluit te nemen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Beeldkwaliteitsplan WA-Hoeve Historische Middenas Woningbouw Transformatie Nieuwbouw Zienswijzen Natuur Netwerk Nederland (NNN) MilieueffectrapportageVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel van het voorstel: WA Hoeve – Historische Middenas (gewijzigde versie 17-01-2024)
Samenvatting: Het voorstel betreft het gewijzigd vaststellen van het bestemmingsplan “WA-Hoeve, Historische Middenas” en het ongewijzigd vaststellen van het beeldkwaliteitsplan “WA-Hoeve” voor zover dit betrekking heeft op de historische middenas. Het plan maakt de transformatie van bestaande bebouwing en de bouw van maximaal twaalf nieuwe woningen mogelijk. Het voorstel omvat de beantwoording van zienswijzen, vaststelling dat geen milieueffectrapportage nodig is, en het niet vaststellen van een exploitatieplan omdat kostenverhaal anderszins is verzekerd.
Volledigheid van het voorstel: Het voorstel lijkt volledig, met een uitgebreide toelichting op de achtergrond, de procedure, de ontvangen zienswijzen en de wijzigingen die zijn doorgevoerd. Het bevat ook juridische, financiële en duurzame aspecten.
Rol van de raad: De raad moet het bestemmingsplan en het beeldkwaliteitsplan vaststellen en besluiten over de milieueffectrapportage en het exploitatieplan.
Politieke keuzes: De raad moet afwegen of het plan voldoet aan de wensen en eisen op het gebied van ruimtelijke ordening, duurzaamheid, participatie en financiën.
SMART: Het voorstel lijkt specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART), met duidelijke acties en besluitpunten.
Inconsequenties: Er worden geen inconsequenties genoemd in de samenvatting.
Besluit van de raad: De raad moet besluiten het bestemmingsplan en het beeldkwaliteitsplan vast te stellen, inclusief de beantwoording van de zienswijzen en de vaststelling dat geen milieueffectrapportage nodig is.
Participatie: Het voorstel vermeldt dat er gesprekken zijn geweest met belanghebbenden en dat er gelegenheid was tot het indienen van zienswijzen.
Duurzaamheid: Duurzaamheid is relevant en wordt geadresseerd door de eisen van duurzaam bouwen die zijn vastgelegd in de anterieure overeenkomst met BPD.
Financiële gevolgen: Het voorstel heeft geen financiële gevolgen voor de gemeente; alle kosten zijn voor rekening van de initiatiefnemer BPD. Er zijn leges van toepassing voor de behandeling van het bestemmingsplan.
Motie: De motie over verticale tuinen bij de voormalige V&D is aangenomen en vraagt het college om bij de ontwikkeling van het bouwplan aanvragers te wijzen op het belang van het realiseren van verticale tuinen. Dit is een aparte kwestie, maar toont aan dat de raad waarde hecht aan groene initiatieven in stedelijke ontwikkeling.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Beeldkwaliteitsplan Historische Middenas WA-Hoeve Nieuwbouw Transformatie Zienswijzen Natuur Netwerk Nederland (NNN) Stikstofdepositie Milieueffectrapportage (m.e.r.)Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woonvisie sociale huur woningbouw Willem Arntsz Hoeve (WA Hoeve) renovatie woningdifferentiatie historische Middenas woningtekort ontwikkellocatie woningzoekendenVerfijning van de zoekopdracht:
Aat Grinwis - Voorzitter
David Tompot - SP
Aat Grinwis - Voorzitter
Walter van Dijk - Wethouder
Aat Grinwis - Voorzitter
Walter van Dijk - Wethouder
Aat Grinwis - Voorzitter
David Tompot - SP
Aat Grinwis - Voorzitter
Walter van Dijk - Wethouder
Aat Grinwis - Voorzitter
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Aat Grinwis - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Aat Grinwis - Voorzitter
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Aat Grinwis - Voorzitter
Walter van Dijk - Wethouder
Aat Grinwis - Voorzitter
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Aat Grinwis - Voorzitter
Bas van der Schild - GroenLinks
Aat Grinwis - Voorzitter
Ernst van Splunter - VVD
Aat Grinwis - Voorzitter
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang
Aat Grinwis - Voorzitter
Hanny Roelofsen - Seyst.nu
Aat Grinwis - Voorzitter
Esther Kant - Seyst.nu
Aat Grinwis - Voorzitter
Freerk André de la Porte - D66
Aat Grinwis - Voorzitter
Freerk André de la Porte - D66
Aat Grinwis - Voorzitter
Wilma Breddels - PvdA
Aat Grinwis - Voorzitter
Julian Wassink - ChristenUnie-SGP
Aat Grinwis - Voorzitter
David Tompot - SP
Aat Grinwis - Voorzitter
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Aat Grinwis - Voorzitter
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Aat Grinwis - Voorzitter
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Aat Grinwis - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Bas van der Schild - GroenLinks
Ernst van Splunter - VVD
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang
Hanny Roelofsen - Seyst.nu
Esther Kant - Seyst.nu
Wilma Breddels - PvdA
Julian Wassink - ChristenUnie-SGP
Agendapunt 6 Woningdifferentiatie nieuwbouw Hogeweg 19 (locatie vm. V&D) (bevat stemmingen)
Verticale Tuinen voor Voormalig V&D Pand
De gemeenteraad van Zeist heeft ingestemd met een motie waardoor het voormalige V&D pand aan de Hogeweg een groene metamorfose met verticale tuinen krijgt.
Geschreven door AI
ZEIST - De gemeenteraad van Zeist heeft een stap gezet richting een groenere toekomst. Met een duidelijke meerderheid van 25 stemmen voor en slechts 4 tegen, is de motie voor het realiseren van verticale tuinen bij de locatie van de voormalige V&D aangenomen. De motie, een initiatief van D66, Seyst.nu en VVD, belooft een frisse wind door de Hogeweg te laten waaien.
Freerk André de la Porte (D66) lichtte het voorstel toe: "De grijze uitstraling van het huidige V&D pand is ons een doorn in het oog. Met verticale tuinen kunnen we zonder extra ruimtebeslag de boel flink opfleuren." De motie roept het college op om de aanvragers van het bouwplan te wijzen op het belang van groen in het ontwerp.
Wethouder van Dijk reageerde positief: "Het is goed om te zien dat er eindelijk een haalbaar plan ligt voor deze locatie. We zijn bereid dit verzoek voor te leggen aan de initiatiefnemer." Hij benadrukte wel dat de financiële consequenties nog niet volledig in te schatten zijn.
De heer Fluitman (CDA) steunde de motie, maar waarschuwde voor mogelijke financiële hobbels: "Als het financieel niet haalbaar is, moeten we als raad bereid zijn om mee te financieren."
GroenLinks toonde zich ook enthousiast. "We zien de motie als een aanmoediging voor de ontwikkeling van het project," zei meneer van Trier, met de kanttekening dat eventuele vertragingen vermeden moeten worden.
Niet iedereen was overtuigd. Meneer Bredius (Nieuw Democratisch Zeist) noemde de motie "een flut motie en een ongekend staaltje van tijdsverspilling," verwijzend naar een eerdere motie die al in uitvoering was. Dit leidde tot een felle uitwisseling met meneer van Splunter (VVD), die het belang van groen benadrukte.
Ondanks de kritiek werd de motie aangenomen, en het voorstel voor de herontwikkeling van het V&D pand werd met algemene stemmen goedgekeurd. Zeist kan zich opmaken voor een groener en duurzamer centrum, waarbij de V&D locatie een voorbeeld zal zijn van innovatieve stadsvernieuwing.
Samenvatting
Samenvatting:
Op 23 januari 2024 heeft de gemeenteraad een motie aangenomen met betrekking tot het realiseren van verticale tuinen bij de locatie van de voormalige V&D. De motie, ingediend door Freerk André de la Porte (D66), Hanny Roelofsen (Seyst.nu) en Ernst van Splunter (VVD), bouwt voort op een eerdere motie van 19 januari 2021 die het stimuleren van verticale tuinen voorstelde. De raad overweegt dat de locatie aan de Hogeweg, waar weinig groen is, geschikt is voor een verticale tuin. Het college wordt verzocht de aanvragers van het bouwplan te wijzen op deze motie en aan te dringen op de integratie van verticale tuinen in het ontwerp. De motie is aangenomen met 25 stemmen voor en 4 tegen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verticale tuinen Voormalige V&D Woningdifferentiatie nieuwbouw Duurzaamheid Groenrealisatie Hogeweg Ontwikkeling bouwplan Motie aangenomen Leefklimaat College verzoekenVerfijning van de zoekopdracht:
Aat Grinwis - Voorzitter
Freerk André de la Porte - D66
Aat Grinwis - Voorzitter
Walter van Dijk - Wethouder
Aat Grinwis - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Aat Grinwis - Voorzitter
Falco van 't Riet - GroenLinks
Aat Grinwis - Voorzitter
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Aat Grinwis - Voorzitter
Ernst van Splunter - VVD
Aat Grinwis - Voorzitter
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Aat Grinwis - Voorzitter
Freerk André de la Porte - D66
Aat Grinwis - Voorzitter
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Aat Grinwis - Voorzitter
Wilma Breddels - PvdA
Aat Grinwis - Voorzitter
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang
Aat Grinwis - Voorzitter
Walter van Dijk - Wethouder
Aat Grinwis - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Aat Grinwis - Voorzitter
Ernst van Splunter - VVD
Aat Grinwis - Voorzitter
Hanny Roelofsen - Seyst.nu
Aat Grinwis - Voorzitter
Freerk André de la Porte - D66
Aat Grinwis - Voorzitter
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Aat Grinwis - Voorzitter
Falco van 't Riet - GroenLinks
Wilma Breddels - PvdA
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang
Hanny Roelofsen - Seyst.nu
Agendapunt 7 Parkeerbeleidsnota 2024 - 2028 (bevat stemmingen)
Zeist zet in op duurzaam parkeerbeleid met nieuwe Parkeerbeleidsnota
ZEIST - De gemeenteraad van Zeist heeft na een debat de nieuwe Parkeerbeleidsnota 2024-2028 aangenomen. Met deze nota wil de gemeente de bereikbaarheid en leefbaarheid verbeteren, duurzame mobiliteit stimuleren en de parkeerdruk in het centrum verminderen.
Geschreven door AI
Na een levendige discussie en enkele amendementen is de Parkeerbeleidsnota voor de gemeente Zeist vastgesteld. De nota, die een belangrijke stap markeert in het realiseren van de ambities uit het Mobiliteitsplan, heeft als doel de parkeerproblematiek in Zeist aan te pakken. "We willen een stad waar het prettig wonen is, met minder auto's op straat en meer ruimte voor fietsers en voetgangers," aldus een gemeenteraadslid.
Een belangrijk amendement, ingediend door het CDA en medeondertekend door andere partijen, heeft de voorgestelde parkeerreguleringstijden aangepast. "Het is een compromis dat recht doet aan de belangen van zowel bewoners als bezoekers van ons centrum," verklaarde een CDA-woordvoerder. De parkeerregulering zal nu op vrijdag om 21:00 uur eindigen en op andere dagen om 19:00 uur, in plaats van de voorgestelde 21:00 uur.
De wethouder, meneer Catsburg, gaf aan dat het college de aanpassing van de reguleringstijden kan accepteren en dat deze in de evaluatie meegenomen zal worden. "Het is een versoepeling van de maatregelen die wij hebben voorgesteld en is prima uitvoerbaar," zei hij.
Een motie van de SP, gericht op het direct invoeren van betaald parkeren op de Gijzelaan en Prins Hendriklaan, werd echter verworpen. De wethouder benadrukte het belang van een zorgvuldig proces en beloofde met spoed en voorrang de parkeerknelpunten aan te pakken.
Financieel gezien wil de gemeente de parkeeropbrengsten realistischer begroten en de tarieven aanpassen om de begroting in evenwicht te brengen. De effecten van het beleid zullen gemonitord worden en indien nodig bijgestuurd.
De nieuwe Parkeerbeleidsnota werd uiteindelijk met een meerderheid aangenomen, met de aantekening dat SP, ZeisterBelang en Nieuw Democratisch Zeist tegen stemden. De raad toonde zich overwegend positief over de richting die met de nota wordt ingeslagen en de stappen die worden gezet richting een duurzamere en leefbaardere gemeente.
Samenvatting
Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft de Parkeerbeleidsnota 2024-2028 voor de gemeente Zeist, met als doel het vaststellen van nieuw parkeerbeleid dat bijdraagt aan de ambities van het Mobiliteitsplan. Het voorstel omvat het vaststellen van de Parkeerbeleidsnota (onderdelen A en B), het intrekken van de oude Parkeerbeleidsnota uit 2004, het vaststellen van nieuwe parkeertarieven per 1 april 2024 en een begrotingswijziging voor de financiële effecten.
De nieuwe Parkeerbeleidsnota richt zich op het verbeteren van bereikbaarheid en leefbaarheid, het stimuleren van duurzame mobiliteit en het beter afstemmen van vraag en aanbod van parkeerplaatsen. Dit moet leiden tot minder zoekverkeer, minder auto's op straat en meer ruimte voor fietsparkeren.
Het voorstel is gebaseerd op de Mobiliteitsvisie en het Mobiliteitsplan, waarbij na een participatieproces de ambities zijn uitgewerkt. De nota is tot stand gekomen na gesprekken met stakeholders en een inspraakperiode, waarbij reacties zijn verwerkt in een Reactienota participatie.
Financieel gezien wil de gemeente de parkeeropbrengsten realistischer begroten en de tarieven aanpassen om de begroting in evenwicht te brengen. Juridisch is de nota een beleidsregel waarbij geen bezwaar of beroep mogelijk is, maar wel tegen latere besluiten die de nota betrekken.
Duurzaamheid is een belangrijk aspect, met maatregelen die bijdragen aan het verminderen van autoritten en het stimuleren van fietsgebruik. De effecten van het beleid worden gemonitord en indien nodig bijgestuurd.
Het raadsbesluit is geamendeerd vastgesteld, waarbij de reguleringstijden zijn aangepast. De parkeerregulering stopt op vrijdag om 21:00 uur en op andere dagen om 19:00 uur, in plaats van de voorgestelde 21:00 uur. Dit is een compromis om tegemoet te komen aan de wensen van bewoners, kerken, culturele instellingen en het theater/bioscoop.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Parkeerbeleidsnota 2024-2028". Het voorstel beoogt nieuw parkeerbeleid voor de gemeente Zeist vast te stellen, gericht op het verbeteren van bereikbaarheid en leefbaarheid en het stimuleren van duurzame mobiliteit. Het beleid omvat technische aspecten van parkeren en draagt bij aan een veiliger, gezonder, duurzamer en mooier Zeist door het verminderen van zoekverkeer en het bevorderen van parkeren in garages en fietsparkeren.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een uitgebreide toelichting op de inhoud, participatie, financiële implicaties, juridische aspecten, duurzaamheid, en het verdere proces. Het bevat ook bijlagen met aanvullende informatie.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen, te debatteren, eventuele amendementen in te dienen en uiteindelijk te besluiten over de vaststelling van de Parkeerbeleidsnota.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de inhoud van het parkeerbeleid, inclusief parkeernormen, tarieven, en reguleringstijden. Er zijn keuzes gemaakt over het verhogen van parkeertarieven en het aanpassen van de reguleringstijden, wat politiek gevoelig kan liggen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en een tijdspad voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel zelf, maar het amendement wijzigt de voorgestelde reguleringstijden, wat een aanpassing van het oorspronkelijke voorstel is.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over het vaststellen van de Parkeerbeleidsnota, de bijbehorende verordening parkeerbelasting, en de begrotingswijziging. Het amendement wijzigt de reguleringstijden, wat ook onderdeel is van het besluit.
Participatie:
Het voorstel beschrijft een uitgebreid participatieproces, inclusief gesprekken met stakeholders en een inspraakperiode. De reacties zijn verzameld in een Reactienota participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, met maatregelen die bijdragen aan duurzame mobiliteit en het verminderen van autoverkeer.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bevat een financiële toelichting en een begrotingswijziging. Het streeft naar een realistische begroting die aansluit bij de werkelijke parkeerinkomsten en uitgaven. De financiële effecten van het nieuwe beleid zijn beschreven en opgenomen in de begrotingswijziging.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Parkeerbeleidsnota Mobiliteitsplan Parkeertarieven Duurzame mobiliteit Participatieproces Parkeerregulering Verordening parkeerbelasting Leefbaarheid Bereikbaarheid Financiële effectenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Parkeerbeleidsnota 2024-2028". Het voorstel beoogt nieuw parkeerbeleid voor de gemeente Zeist vast te stellen, dat aansluit bij de ambities van het Mobiliteitsplan. Het beleid richt zich op het verbeteren van bereikbaarheid en leefbaarheid, en het stimuleren van duurzame mobiliteit. Het beleid omvat technische aspecten zoals vraag en aanbod van parkeerplaatsen, maar ook het verminderen van zoekverkeer en het creëren van meer ruimte voor fietsparkeren.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke doelstelling, een uitgebreide participatieprocedure, financiële toelichting, juridische aspecten, duurzame aspecten, en een communicatie- en evaluatieplan.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het parkeerbeleid vast te stellen, inclusief de bijbehorende verordening en begrotingswijziging.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, betreffen de goedkeuring van de nieuwe parkeernormen, tarieven, en de balans tussen de belangen van verschillende stakeholders zoals bewoners, ondernemers en bezoekers.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en een tijdspad voor implementatie. Er worden geen inconsequenties genoemd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Parkeerbeleidsnota 2024-2028 vast te stellen, de oude nota in te trekken, de Verordening parkeerbelasting 2024 vast te stellen, en de begrotingswijziging goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel beschrijft een uitgebreid participatieproces met informatiebijeenkomsten, gesprekken met stakeholders, en de mogelijkheid voor inspraakreacties.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, met maatregelen die bijdragen aan duurzame mobiliteit en het verminderen van autoverkeer.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beschreven in de bijgevoegde begrotingswijziging. Het voorstel beoogt realistische parkeeropbrengsten te genereren en de parkeertarieven aan te passen om de begroting in evenwicht te brengen.
Conclusie:
Het voorstel is goed onderbouwd en lijkt rekening te houden met verschillende aspecten van parkeerbeleid, inclusief duurzaamheid en participatie. De raad dient het voorstel te beoordelen op basis van de inhoud en de impact op de gemeente en haar inwoners.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Parkeerbeleidsnota Mobiliteitsplan Parkeertarieven Duurzame mobiliteit Participatieproces Bereikbaarheid Leefbaarheid Verordening parkeerbelasting Begrotingswijziging ParkeernormenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Parkeerbeleidsnota Uitbreiding parkeergebied Betaald parkeren Geiserlaan Prins Hendriklaan Bewonersvergunningen Parkeerprobleem Adviespanel Parkeeroverlast InvoeringstermijnVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Reguleringstijden Parkeerbeleidsnota Amendement Parkeerregulering Vincent van Voorden Freerk André de la Porte Julian Wassink Marco Huijben Overlast AvondactiviteitenVerfijning van de zoekopdracht:
Aat Grinwis - Voorzitter
Vincent van Voorden - CDA
Aat Grinwis - Voorzitter
Wouter Catsburg - Wethouder
Aat Grinwis - Voorzitter
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang
Aat Grinwis - Voorzitter
Bas van der Schild - GroenLinks
Aat Grinwis - Voorzitter
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang
Aat Grinwis - Voorzitter
Wouter Catsburg - Wethouder
Aat Grinwis - Voorzitter
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Aat Grinwis - Voorzitter
Wilma Breddels - PvdA
Aat Grinwis - Voorzitter
Bas van der Schild - GroenLinks
Aat Grinwis - Voorzitter
Hanny Roelofsen - Seyst.nu
Aat Grinwis - Voorzitter
Hanny Roelofsen - Seyst.nu
Aat Grinwis - Voorzitter
Vincent van Voorden - CDA
Aat Grinwis - Voorzitter
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Aat Grinwis - Voorzitter
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Aat Grinwis - Voorzitter
Wouter Catsburg - Wethouder
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Wouter Catsburg - Wethouder
Aat Grinwis - Voorzitter
Vincent van Voorden - CDA
Aat Grinwis - Voorzitter
David Tompot - SP
Aat Grinwis - Voorzitter
Bas van der Schild - GroenLinks
Aat Grinwis - Voorzitter
Freerk André de la Porte - D66
Aat Grinwis - Voorzitter
Wilma Breddels - PvdA
Aat Grinwis - Voorzitter
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Aat Grinwis - Voorzitter
Bas van der Schild - GroenLinks
Aat Grinwis - Voorzitter
Marco Huijben - VVD
Aat Grinwis - Voorzitter
David Tompot - SP
Aat Grinwis - Voorzitter
Wouter Catsburg - Wethouder
Aat Grinwis - Voorzitter
David Tompot - SP
Aat Grinwis - Voorzitter
Freerk André de la Porte - D66
Aat Grinwis - Voorzitter
Vincent van Voorden - CDA
Aat Grinwis - Voorzitter
Marco Huijben - VVD
Aat Grinwis - Voorzitter
Bas van der Schild - GroenLinks
Aat Grinwis - Voorzitter
Wilma Breddels - PvdA
Aat Grinwis - Voorzitter
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Aat Grinwis - Voorzitter
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Aat Grinwis - Voorzitter
David Tompot - SP
Aat Grinwis - Voorzitter
David Tompot - SP
Aat Grinwis - Voorzitter
Wouter Catsburg - Wethouder
Aat Grinwis - Voorzitter
David Tompot - SP
Aat Grinwis - Voorzitter
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Aat Grinwis - Voorzitter
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Aat Grinwis - Voorzitter
Vincent van Voorden - CDA
Aat Grinwis - Voorzitter
Marco Huijben - VVD
Aat Grinwis - Voorzitter
Vincent van Voorden - CDA
Aat Grinwis - Voorzitter
Freerk André de la Porte - D66
Aat Grinwis - Voorzitter
Marco Huijben - VVD
Aat Grinwis - Voorzitter
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Aat Grinwis - Voorzitter
Bas van der Schild - GroenLinks
Aat Grinwis - Voorzitter
David Tompot - SP
Aat Grinwis - Voorzitter
Aat Grinwis - Voorzitter
01:27:27 - 01:29:46 - 01:31:15 - 01:33:06 - 01:33:35 - 01:34:02 - 01:35:24 - 01:36:44 - 01:37:57 - 01:39:29 - 01:40:00 - 01:40:12 - 01:41:10 - 01:41:20 - 01:41:24 - 01:42:37 - 01:43:25 - 01:44:40 - 01:45:36 - 01:47:45 - 01:48:26 - 01:49:36 - 01:50:35 - 01:51:10 - 01:54:22 - 01:56:09 - 01:57:25 - 01:58:37 - 01:59:24 - 01:59:53 - 02:00:21 - 02:01:10 - 02:03:07 - 02:03:12 - 02:06:57 - 02:08:12 - 02:11:29 - 02:13:19 - 02:14:17 - 02:16:06 - 02:16:36 - 02:17:36 - 02:19:31 - 02:20:08 - 02:20:52 - 02:22:31 - 02:24:17 - 02:24:44
Agendapunt 8 Reflectie RIOZ (bevat stemmingen)
Zeister gemeenteraad omarmt RIOZ voor maatschappelijke projecten
Met een unaniem besluit heeft de gemeenteraad van Zeist ingestemd met de voortzetting van de Reserve Integrale Ontwikkeling Zeist (RIOZ). De raad erkent de meerwaarde van dit financiële instrument en streeft naar een grotere betrokkenheid en transparantie bij het gebruik ervan.
Geschreven door AI
ZEIST - De gemeenteraad van Zeist heeft in een recent debat unaniem ingestemd met de voortzetting van de Reserve Integrale Ontwikkeling Zeist (RIOZ), een fonds dat sinds 2013 wordt ingezet voor maatschappelijk waardevolle voorzieningen. De raadsleden hebben de aanbevelingen uit een recent rapport omarmd, die oproepen tot meer betrokkenheid en een betere rapportage over de bestedingen uit de reserve.
Mevrouw van Kippersluis, die tijdens het debat het woord voerde, benadrukte de noodzaak van reflectie: "Het proces voor het inzetten van het RIOZ is verwaterd. We moeten kritisch kijken of we dit niet enkel gebruiken om onze begroting sluitend te maken." Haar zorgen werden gedeeld door mevrouw Breddels van de PvdA, die vroeg of het college voornemens is het onderzoek naar de effectiviteit van de RIOZ uit te breiden naar andere reserveposten.
De voorzitter van de raad drong aan op een stemverklaring in plaats van een uitgebreid debat, gezien de eerdere discussies die al gevoerd waren. Mevrouw Breddels van de PvdA reageerde enthousiast: "De RIOZ maakt ons altijd heel blij. Laten we creatief nadenken over hoe we dit fonds nog meer kunnen benutten voor mooie en nuttige dingen in Zeist."
Meneer Fluitman zag af van een stemverklaring, terwijl meneer Tompot van de SPj de mogelijkheden die de RIOZ biedt voor de toekomst benadrukte: "Dit raadsvoorstel is een verrijking voor de mogelijkheden die de raad heeft om bij te dragen aan het goede leven in Zeist."
Meneer Bredius sprak alleen maar lof uit over het voorstel en ondersteunde de oproep van de PvdA om de mogelijkheden van de RIOZ verder te verkennen, met de kanttekening dat de budgettaire grenzen bewaakt moeten worden.
De stemming leidde tot een unanieme goedkeuring van het raadsvoorstel, hoewel mevrouw van Kippersluis speels dreigde tegen te stemmen om de voorzitter uit te dagen. Uiteindelijk stemde ook zij in, waarmee de toekomst van de RIOZ in Zeist verzekerd is. De raad kijkt uit naar de creatieve en verantwoorde voorstellen die zullen bijdragen aan de maatschappelijke ontwikkeling van de gemeente.
Samenvatting
Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft de Reserve Integrale Ontwikkeling Zeist (RIOZ), een financieel instrument van de gemeente Zeist dat gebruikt wordt voor het financieren van voorzieningen met maatschappelijke meerwaarde. Het voorstel heeft als doel de meerwaarde van de RIOZ te erkennen en de werking ervan te evalueren. De gemeenteraad wordt geadviseerd in te stemmen met de reflectie op de RIOZ en de aanbevelingen uit het rapport te volgen. Deze aanbevelingen omvatten het stimuleren van de gemeenteraad om meer betrokken te raken bij de reserve, het redeneren vanuit maatschappelijke opgaven in plaats van specifieke domeinen, en het verbeteren van de rapportage over de stortingen in de reserve.
De RIOZ is in 2013 opgericht als reactie op een verandering in de financiering van voorzieningen, waarbij grondexploitaties niet langer winstgevend waren. De reserve heeft strikte voorwaarden voor het onttrekken van gelden en is bedoeld om te sparen voor toekomstige investeringen. Uit een evaluatie blijkt dat de reserve nog steeds waardevol is, maar dat het gebruik ervan is afgenomen en dat de betrokkenheid van de gemeenteraad kan worden verbeterd.
Het raadsbesluit, unaniem aangenomen op 23 januari 2024, stemt in met de voortzetting van de RIOZ en de aanbevelingen uit het rapport. Het voorstel benadrukt de noodzaak van een duurzame aandacht voor de reserve en stelt aanpassingen voor om de betrokkenheid van de gemeenteraad en de transparantie van het proces te vergroten. Financieel gezien wordt erop gelet dat de uitgaven uit de reserve niet hoger zijn dan het beschikbare saldo. Er zijn geen aanvullingen of aanpassingen voorgesteld na de presentatie aan de auditcommissie.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Reflectie Reserve Integrale Ontwikkeling Zeist (RIOZ)". Het voorstel beoogt de meerwaarde van de RIOZ te erkennen en te continueren, met aanbevelingen voor verbetering. De RIOZ is een financiële reserve voor projecten met maatschappelijke meerwaarde, opgericht toen grondexploitaties niet langer winstgevend waren. Het voorstel bevat aanbevelingen om de gemeenteraad meer te betrekken, de focus te verleggen naar maatschappelijke opgaven en het proces van stortingen te verbeteren.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uiteenzetting van de huidige situatie, de resultaten van een evaluatie, en concrete aanbevelingen voor verbetering.
Rol van de raad:
De raad heeft een centrale rol in het sturen van de reserve, het bepalen van de maatschappelijke meerwaarde van projecten die financiering ontvangen, en het goedkeuren van stortingen en onttrekkingen.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, zijn onder andere het al dan niet continueren van de RIOZ, het overnemen van de aanbevelingen, en de mate van betrokkenheid van de raad bij de reserve.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke aanbevelingen en een tijdspad voor implementatie. Er worden geen inconsequenties genoemd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemt met de reflectie en de voorgestelde aanbevelingen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de rol van de raad als volksvertegenwoordiger en suggereert dat dit een stap is naar betere betrokkenheid van de samenleving.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de focus op maatschappelijke meerwaarde kan impliceren dat duurzame projecten ook gefinancierd kunnen worden.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat er meer aanspraak op de reserve kan worden gedaan, maar benadrukt dat uitgaven bewaakt worden om te zorgen dat deze niet hoger zijn dan de beschikbare middelen in de reserve. Er wordt niet gesproken over specifieke dekking van kosten, maar er wordt wel aangegeven dat de reserve behandeld wordt bij de kadernota en jaarrekening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Reserve Integrale Ontwikkeling Zeist (RIOZ) Reflectie Maatschappelijke meerwaarde Stortingen en onttrekkingen Evaluatie Participatie Financiering voorzieningen Aanbevelingen Bestuurlijke planning ProcesoptimalisatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Reflectie Reserve Integrale Ontwikkeling Zeist (RIOZ)". Het voorstel beoogt de meerwaarde van de RIOZ te erkennen en te continueren. De RIOZ is een financiële reserve die wordt ingezet voor projecten met maatschappelijke meerwaarde in de gemeente Zeist. Het voorstel bevat aanbevelingen om de gemeenteraad meer te betrekken bij het beheer van de reserve, de focus te verleggen van domeinspecifieke naar maatschappelijke opgaven, en het proces van stortingen in de reserve te verbeteren.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uiteenzetting van de huidige situatie, de evaluatie van de RIOZ, en de aanbevelingen voor verbetering. Het bevat ook een financiële toelichting en een beschrijving van de rol van de raad.
Rol van de raad:
De raad wordt gestimuleerd om actiever betrokken te zijn bij het beheer van de RIOZ en beslissingen te nemen over de stortingen en onttrekkingen uit de reserve.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemt met de voorgestelde reflectie en aanbevelingen, en hoe ze de betrokkenheid bij de RIOZ wil vormgeven.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met concrete aanbevelingen en een duidelijk tijdspad. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemt met de reflectie en de aanbevelingen, en of ze de RIOZ wil continueren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de rol van de raad als volksvertegenwoordiger en suggereert dat dit een stap is richting betere betrokkenheid van de samenleving.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de reserve kan worden ingezet voor projecten met duurzame meerwaarde.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat er meer aanspraak op de reserve kan worden gedaan, maar benadrukt dat uitgaven bewaakt worden om te zorgen dat deze niet hoger zijn dan het beschikbare bedrag in de reserve. Er wordt niet gesproken over hoe eventuele tekorten gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Reserve Integrale Ontwikkeling Zeist (RIOZ) Reflectie Maatschappelijke meerwaarde Stortingen en onttrekkingen Evaluatie Aanbevelingen Participatie Financiering voorzieningen Strategisch Financieel Instrumentarium (SFI) Bestuurlijke planningVerfijning van de zoekopdracht:
Aat Grinwis - Voorzitter
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang
Aat Grinwis - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Aat Grinwis - Voorzitter
Wilma Breddels - PvdA
Aat Grinwis - Voorzitter
David Tompot - SP
Aat Grinwis - Voorzitter
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Aat Grinwis - Voorzitter
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang
Aat Grinwis - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Wilma Breddels - PvdA
David Tompot - SP
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Agendapunt 9 Strategisch Huisvestingsplan Onderwijs 2024 (bevat stemmingen)
Zeist zet in op toekomstbestendige scholen: Raad stemt unaniem voor vernieuwend onderwijshuisvestingsplan
In een unanieme stemming heeft de gemeenteraad van Zeist het Strategisch Huisvestingsplan Onderwijs 2024 aangenomen. Het plan, gericht op duurzame en passende leeromgevingen, belooft een grote stap voorwaarts voor de onderwijshuisvesting in de gemeente.
Geschreven door AI
ZEIST - De gemeenteraad van Zeist heeft groen licht gegeven voor een ambitieus onderwijshuisvestingsplan dat de komende jaren een grote beweging teweeg moet brengen in de lokale onderwijsinfrastructuur. Het Strategisch Huisvestingsplan Onderwijs (SHP) 2024, dat unaniem werd aangenomen, omvat een reeks maatregelen om de verouderde schoolgebouwen in Zeist te renoveren of te vervangen door nieuwbouw.
De raadsvergadering, die plaatsvond in een constructieve en eensgezinde sfeer, werd gekenmerkt door een motie van D66, VVD en GroenLinks die specifiek aandacht vroeg voor de bereikbaarheid van gymzalen. "Vervoer van leerlingen naar gymzalen snoept tijd af van bewegingsonderwijs. Dat kan niet de bedoeling zijn," benadrukte een raadslid van D66. De motie werd eveneens unaniem aangenomen.
Wethouder Welting van onderwijs, die het voorstel verdedigde, erkende de zorgen: "Het is een doorn in het oog dat leerlingen meer tijd kwijt zijn aan vervoer dan aan bewegen." Zij beloofde de raad op korte termijn een uitgebreide rapportage te leveren over de planning van nieuwe gymlokalen.
De raadsleden prezen de samenwerking tussen de gemeente en schoolbesturen. "Een goed doordacht plan waar wij voornamelijk te spreken zijn over de samenwerking," zei een raadslid van de VVD. Ook Nieuw Democratisch Zeist stemde van harte in met het voorstel, met een speciale vermelding voor de aanpak van het tekort aan gymlokalen.
D66 benadrukte het belang van duurzaamheid en de ambitieuze bouwnormen: "We bouwen die gebouwen voor een jaar of 40, dus dat is die investering dubbel en dwars waard."
Met de vaststelling van het SHP 2024 zet Zeist een belangrijke stap naar een toekomst waarin onderwijs en duurzaamheid hand in hand gaan. Het plan belooft niet alleen een verbetering van de onderwijskwaliteit maar ook een stimulans voor de lokale economie en werkgelegenheid door de bouw- en renovatieprojecten die het met zich meebrengt.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van het Strategisch Huisvestingsplan Onderwijs (SHP) 2024 voor de gemeente Zeist, inclusief de bijbehorende Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs, het Integraal Huisvestingsplan (IHP) en het Programma Onderwijshuisvesting 2024. Het doel is om beleidsuitgangspunten voor onderwijshuisvesting vast te stellen en te zorgen voor duurzame, veilige en passende leeromgevingen. Veel schoolgebouwen in Zeist zijn verouderd en hebben renovatie of vervangende nieuwbouw nodig. Het SHP 2024 is herijkt met aandacht voor inclusiviteit, maatwerk renovatie of nieuwbouw, en hogere kwaliteitseisen voor schoolgebouwen. Extra gemeentelijke middelen en bijdragen van schoolbesturen zijn voorzien voor de financiering. Het IHP geeft per school aan welke maatregelen nodig zijn voor de komende 16 jaar, en het Programma 2024 specificeert de uitvoering voor het komende jaar. De kapitaallasten van de investeringen worden verwerkt in de meerjarenbegroting 2024-2027.
Het raadsvoorstel is unaniem aangenomen met 29 stemmen voor en een motie is aangenomen die aandacht vraagt voor de bereikbaarheid van gymzalen voor scholen en het minimaliseren van busvervoer van leerlingen. Het voorstel is opgesteld in samenwerking met schoolbesturen en is definitief vastgesteld in het Op Overeenstemming Gericht Overleg (OOGO) van 24 november 2023. De financiële consequenties worden verwerkt in de begroting en de reserve onderwijshuisvesting wordt ingezet voor incidentele lasten. Er is aandacht voor duurzaamheid en het optimaliseren van de inzet van gymnastiek- en sportaccommodaties.
-
Analyse van het document
Titel van het voorstel: Vaststelling van het Strategisch Huisvestingsplan Onderwijs 2024, Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs Gemeente Zeist, IHP en Programma Onderwijshuisvesting 2024.
Samenvatting:
Het voorstel betreft de vaststelling van het Strategisch Huisvestingsplan Onderwijs (SHP) 2024, waarin beleidsuitgangspunten voor onderwijshuisvesting zijn vastgelegd. Het plan is gericht op het bieden van een duurzame, veilige en passende leeromgeving in de gemeente Zeist. Veel schoolgebouwen zijn toe aan renovatie of vervangende nieuwbouw. Het SHP 2024 is opgesteld in samenwerking met schoolbesturen en legt de focus op inclusiviteit, maatwerk in renovatie of nieuwbouw, en hogere kwaliteitseisen voor schoolgebouwen. De verordening is aangepast op basis van deze uitgangspunten, en het Integraal Huisvestingsplan (IHP) en Programma 2024 zijn opgesteld, waarin per school de benodigde maatregelen voor de komende 16 jaar zijn aangegeven.
Analyse:
1. Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uiteenzetting van de beleidsuitgangspunten, de aanpassingen in de verordening, en de planning voor de komende jaren. De financiële gevolgen zijn inzichtelijk gemaakt en er is een motie aangenomen die aandacht vraagt voor de bereikbaarheid van gymzalen.
2. Rol van de raad:
De raad heeft een beslissingsbevoegdheid over de beleidsuitgangspunten en moet de verordening vaststellen. Ook moet de raad het IHP en Programma 2024 goedkeuren en de financiële consequenties verwerken in de begroting.
3. Politieke keuzes:
De raad moet afwegen of de voorgestelde beleidsuitgangspunten en de financiële investeringen in lijn zijn met de wensen en behoeften van de gemeente Zeist. Ook moet de raad beslissen over de inzet van de reserve onderwijshuisvesting voor incidentele lasten.
4. SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) te zijn, met duidelijke doelstellingen, een tijdspad en meetbare uitkomsten. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel aangetroffen.
5. Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over de vaststelling van het SHP 2024, de verordening, het IHP en Programma 2024, en de financiële consequenties.
6. Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een Op Overeenstemming Gericht Overleg (OOGO) heeft plaatsgevonden met de schoolbesturen, die instemmen met het voorstel.
7. Relevantie van duurzaamheid:
Duurzaamheid is een belangrijk onderdeel van het voorstel, met de focus op energieneutrale gebouwen en een veilige en gezonde leeromgeving.
8. Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn uitgebreid beschreven, inclusief de extra benodigde kapitaallasten en de inzet van de reserve onderwijshuisvesting voor incidentele lasten. Er is aangegeven hoe deze gedekt worden binnen de meerjarenbegroting 2024-2027.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Onderwijshuisvesting Strategisch Huisvestingsplan (SHP) Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs Integraal Huisvestingsplan (IHP) Programma Onderwijshuisvesting Renovatie en nieuwbouw Kwaliteitskader onderwijsvoorzieningen Normvergoeding Duurzaamheid GymnastieklokalenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de vaststelling van het Strategisch Huisvestingsplan Onderwijs (SHP) 2024, de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs Gemeente Zeist, het Integraal Huisvestingsplan (IHP) en het Programma Onderwijshuisvesting 2024. Het doel is om beleidsuitgangspunten voor onderwijshuisvesting vast te stellen en te formaliseren, met aandacht voor inclusiviteit, maatwerk in renovatie of nieuwbouw, kwaliteitseisen en normvergoedingen. De gemeente en schoolbesturen delen de kosten voor de benodigde investeringen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uiteenzetting van de beleidsuitgangspunten, de aanpassingen in de verordening, en de financiële en juridische implicaties. Er zijn bijlagen bijgevoegd voor verdere details.
Rol van de raad:
De raad heeft een beslissingsbevoegdheid over de beleidsuitgangspunten en moet de verordening vaststellen. Ook moet de raad het IHP en het Programma goedkeuren/bekrachtigen en de financiële consequenties verwerken in de meerjarenbegroting.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van investering in onderwijshuisvesting, de balans tussen renovatie en nieuwbouw, en de verdeling van kosten tussen gemeente en schoolbesturen.
SMART-analyse:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel en Realistisch. De Tijdgebondenheid is aanwezig in de planning voor 2024 en de meerjarenbegroting. Er lijken geen duidelijke inconsequenties aanwezig.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over het vaststellen van het SHP 2024, de verordening, het IHP en het Programma, en de financiële consequenties.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er overleg is geweest met schoolbesturen en dat zij instemmen met de voorstellen. Dit is een vorm van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het beleid gericht is op het realiseren van energieneutrale gebouwen en het bijdragen aan een klimaatneutrale gemeente in 2050.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft een gedetailleerde financiële toelichting, inclusief de extra benodigde kapitaallasten en de inzet van de reserve onderwijshuisvesting voor incidentele lasten. Er worden risico's benoemd, zoals onvoorziene omstandigheden die de planning kunnen beïnvloeden.
Conclusie:
Het voorstel is goed onderbouwd en lijkt rekening te houden met de verschillende aspecten van onderwijshuisvesting, inclusief financiële duurzaamheid en participatie. De raad heeft voldoende informatie om een weloverwogen besluit te nemen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Strategisch Huisvestingsplan Onderwijs (SHP) Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs Integraal Huisvestingsplan (IHP) Programma Onderwijshuisvesting Renovatie en nieuwbouw Kwaliteitskader onderwijsvoorzieningen Duurzaamheid (ENG, BENG) Financiële consequenties Participatie schoolbesturen GymnastiekaccommodatiesVerfijning van de zoekopdracht:
Aat Grinwis - Voorzitter
Jeroen van den Heuvel - D66
Aat Grinwis - Voorzitter
Angèle Welting - D66
Aat Grinwis - Voorzitter
Jeroen van den Heuvel - D66
Aat Grinwis - Voorzitter
Tijmen Visser - Seyst.nu
Aat Grinwis - Voorzitter
Petra Bakels - NieuwDemocratischZeist
Aat Grinwis - Voorzitter
Jeroen van den Heuvel - D66
Aat Grinwis - Voorzitter
Angèle Welting - D66
Aat Grinwis - Voorzitter
Tijmen Visser - Seyst.nu
Petra Bakels - NieuwDemocratischZeist
Agendapunt 10 Toekomst bestendige weekmarkt (bevat stemmingen)
Toekomstbestendige warenmarkt in gemeente: Raad stemt in met investering en nieuwe verordening
In een poging om de lokale warenmarkt toekomstbestendig te maken, heeft de gemeenteraad ingestemd met een eenmalige investering van €60.000,- voor een nieuwe stroomvoorziening en een geactualiseerde marktverordening. Deze stappen moeten de markt in lijn brengen met Europese regelgeving en zorgen voor een eerlijke verdeling van de stroomkosten onder de marktondernemers.
Geschreven door AI
In de raadsvergadering op 27 februari 2024 heeft de gemeenteraad groen licht gegeven voor een investering die de warenmarkt van de gemeente een flinke duw richting de toekomst moet geven. De nieuwe stroomvoorziening, die marktondernemers in staat stelt via een app hun eigen stroomkosten te betalen, en de bijgewerkte marktverordening zijn de speerpunten van het voorstel.
"Deze investering is een stap vooruit naar een zelfvoorzienende en duurzame markt," aldus een gemeenteraadslid tijdens de discussie. De aanpassing van de stroomvoorziening is niet alleen een winst voor de marktondernemers, maar ook voor de gemeente, die streeft naar een kostendekkende situatie.
Ondanks de brede steun waren er kritische geluiden over de details van het voorstel. "Wat beschouwen we als een 'dringende reden' voor verplaatsing van de markt? Zonder duidelijkheid hierover kunnen we eindeloze discussies verwachten," uitte een bezorgd raadslid. Ook de afwezigheid van specifieke verkeersvoorschriften en een evaluatie van het nieuwe stroomsysteem werden aangekaart.
Een ander raadslid vroeg zich af: "Hoeveel kwam de gemeente de afgelopen jaren tekort, en hoe verhoudt zich dat tot de €60.000 investering?" De vraag naar de verplaatsbaarheid van de technologie, mocht de markt van locatie veranderen, werd eveneens opgeworpen.
Wethouder Van Dijk erkende de gedetailleerde vragen en stelde voor om sommige schriftelijk te beantwoorden. "De vragen van het CDA en van NDZ vragen om een ambtelijke afstemming," zei hij. Een voorstel om het agendapunt uit te stellen voor een uitgebreidere discussie kreeg steun, maar uiteindelijk besloot de raad toch in te stemmen met het voorstel.
Met de nieuwe verordening, die vergunningen voor onbepaalde tijd verbiedt en concurrentie vereist, voldoet de gemeente aan de Europese regelgeving omtrent schaarse vergunningen. De marktondernemers hebben positief gereageerd op de nieuwe verdeling van stroomkosten en de verordening.
De raad heeft met deze beslissing een duidelijke boodschap afgegeven: de warenmarkt is een gewaardeerd onderdeel van de gemeenschap en verdient een moderne en rechtvaardige aanpak. De aanpassingen aan de stroomvoorziening worden in juni 2024 verwacht, terwijl de nieuwe marktverordening op 1 mei 2024 van kracht zal zijn.
Samenvatting
Samenvatting:
Het college van de gemeente heeft een voorstel ingediend om de warenmarkt toekomstbestendig te maken. Dit houdt in dat er een eenmalige investering van €60.000,- nodig is voor de aanpassing van de stroomvoorziening op de markt, waardoor de stroomkosten direct door de gebruikers betaald kunnen worden. Daarnaast is een nieuwe marktverordening opgesteld om te voldoen aan Europese regelgeving omtrent schaarse vergunningen. De raad wordt gevraagd akkoord te gaan met deze investering en de nieuwe marktverordening, die ingaat op 1 mei 2024.
De aanpassing van de stroomvoorziening maakt het mogelijk dat marktondernemers hun eigen stroomkosten betalen via een app, wat leidt tot een kostendekkende situatie voor de gemeente. De financiële effecten van deze veranderingen worden in het tweede kwartaal van 2024 gepresenteerd en verwerkt in de begroting voor 2025. Het jaar 2024 wordt gezien als een overgangsjaar, waarin de taakstelling van €34.000,-, voortkomend uit voorstellen van de Inwoners Advies Commissie, verwacht wordt te worden behaald.
De nieuwe marktverordening verbiedt vergunningen voor onbepaalde tijd en stelt dat deze in concurrentie moeten worden uitgegeven. De verordening is geactualiseerd naar de stand van 2024 en bevat diverse kleine wijzigingen. De marktondernemers zijn positief over de nieuwe verdeling van stroomkosten en de verordening.
Tegen het voorstel kan worden ingebracht dat de eenmalige investering noodzakelijk is, en dat de aanpassing van de stroomvoorziening ook gevolgen heeft voor anderen die de voorziening willen gebruiken.
Juridisch gezien is de nieuwe marktverordening nodig vanwege veranderde wetgeving en wordt er een overeenkomst gesloten met het bedrijf dat de betaalapp levert. Duurzaamheid wordt gewaarborgd doordat alle stroom duurzaam wordt ingekocht.
Het voorstel heeft raakvlakken met andere projecten en evenementenbeleid in de gemeente. De planning is dat na goedkeuring van de raad de stroomvoorziening in juni 2024 wordt aangepast en de nieuwe marktverordening in mei 2024 ingaat. Communicatie en participatie met marktondernemers en relevante partijen hebben plaatsgevonden.
De raad heeft op 27 februari 2024 besloten akkoord te gaan met de investering en de nieuwe marktverordening.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Toekomstbestendige warenmarkt". Het voorstel omvat een eenmalige investering in de stroomvoorziening van de markt om kosten te verlagen en een herziening van de marktverordening om te voldoen aan Europese regelgeving betreffende schaarse vergunningen. De investering bedraagt € 60.000,- en de nieuwe marktverordening gaat in per 1 mei 2024. De aanpassing van de stroomvoorziening maakt het mogelijk dat marktondernemers direct voor hun stroomverbruik betalen via een app, wat leidt tot een kostendekkende energievoorziening.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uiteenzetting van de noodzaak voor investeringen, de verwachte financiële effecten, en de juridische aspecten van de nieuwe marktverordening.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om in te stemmen met de investering en de nieuwe marktverordening. De raad heeft hierbij een besluitvormende rol.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de investering en de herziening van de marktverordening de juiste stappen zijn om de markt toekomstbestendig te maken en of de financiële en duurzame voordelen opwegen tegen de kosten.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, en Tijdgebonden. De Relevantie is aanwezig, gezien de noodzaak om te voldoen aan Europese regelgeving en kostenbesparingen te realiseren. Inconsequenties zijn niet direct zichtbaar in de samenvatting.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze akkoord gaat met de investering en de nieuwe marktverordening.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er gesprekken zijn gevoerd met marktondernemers en relevante verenigingen, wat wijst op een vorm van participatie in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien de stroomvoorziening voor de markt duurzaam (groene stroom) wordt ingekocht.
Financiële gevolgen:
De investering van € 60.000,- wordt genoemd, met de verwachting dat deze in 20 jaar wordt terugbetaald door de marktondernemers. De kapitaallasten worden meegenomen in de begroting voor 2025. De financiële effecten worden in Q2 van 2024 gepresenteerd. Het voorstel lijkt een plan te hebben voor de dekking van de kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Warenmarkt Stroomvoorziening Investering Marktverordening Kostenverlaging Europese regelgeving Schaarse vergunningen Marktondernemers Inwoners Advies Commissie (IAC) DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
Aat Grinwis - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Aat Grinwis - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Aat Grinwis - Voorzitter
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
Aat Grinwis - Voorzitter
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Aat Grinwis - Voorzitter
Walter van Dijk - Wethouder
Aat Grinwis - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Aat Grinwis - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Aat Grinwis - Voorzitter
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Walter van Dijk - Wethouder
Agendapunt 11 Motie vreemd aan de orde van de dag Voorkomen inperking bevoegdheden gemeenten inzake infrastructuur (bevat stemmingen)
Samenvatting
De gemeenteraad van Zeist heeft op 23 januari 2024 een motie besproken die zich verzet tegen de voorgestelde EU-verordening Gigabit Infrastructure Act (GIA), die beoogt de uitrol van mobiele infrastructuur te versnellen. De indiener, NDZ, is bezorgd dat deze verordening de bevoegdheden van lokale overheden zal inperken, met name wat betreft de plaatsing van zendmasten en antennes, en dat het zal leiden tot extra administratieve lasten en kortere beslistermijnen voor vergunningen. Daarnaast vreest men dat de snellere uitrol van mobiele netwerken zal leiden tot een toename van dataverkeer, wat weer de noodzaak voor grotere datacentra met zich meebrengt. Deze datacentra verbruiken veel energie en water, wat een probleem vormt gezien de bestaande druk op de energievoorziening en de periodieke tekorten aan schoon water in Zeist en andere Nederlandse gemeenten.
De motie verzoekt het College van B&W om de bezwaren van de gemeente Zeist, zoals ondersteund door de argumenten van Stichting EHS, kenbaar te maken aan de relevante ministeries en het Europees Parlement. De raad wil dat er rekening wordt gehouden met de gevolgen voor het klimaat, energie, gezondheid, biodiversiteit en sociale neveneffecten van digitale media bij de verdere beraadslagingen over de GIA-verordening.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gigabit Infrastructure Act (GIA) Bevoegdheden gemeenten Mobiele infrastructuur Datacentra Energievoorziening Waterverbruik Digitale economie Maatschappelijke impact Klimaat- en energie-effecten Sociale neveneffectenVerfijning van de zoekopdracht: