Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers
Kies een vergadering : 21-09-2023, Vergadering Ronde Tafel (Ruimte) RV Nieuwe verbindingen Den Dolder 21-09-2023
Met elkaar in debat zijn
  • Walter van Dijk - Wethouder
  • Marcel Fluitman - CDA
  • Roy Luca - Seyst.nu
  • Wilma Breddels - PvdA
  • Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
  • Marco Huijben - VVD
  • David Tompot - SP
  • Bas van der Schild - GroenLinks

Nieuwe Verkeersplannen Den Dolder: Raad zoekt balans tussen bereikbaarheid en leefbaarheid


Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

DEN DOLDER – De gemeenteraad van Den Dolder stond voor een uitdagende taak tijdens de recente raadsvergadering: het vinden van een evenwicht tussen de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid van het dorp na de geplande afsluiting van de spoorwegovergang. Het adviesrapport voor nieuwe verkeersverbindingen werd unaniem aangenomen, maar niet zonder intensief debat en kritische vragen aan wethouder Van Dijk.

Politiekverslaggever Rijk de Bat

In een levendige raadsvergadering op 7 november 2023 stond het lot van Den Dolder centraal. De raadsleden hadden de taak om het adviesrapport voor nieuwe verkeersverbindingen te beoordelen, een onderwerp dat de gemoederen flink bezighield. "We moeten een oplossing vinden die recht doet aan de belangen van alle Doldersen," benadrukte wethouder Van Dijk.

De discussie spitste zich toe op de zuidelijke kortsluitroute, waarbij de raadsleden verduidelijkende vragen stelden over de haalbaarheid en de impact op het cultuurhistorische landgoed Den Engh. "Elke optie heeft zijn voor- en nadelen, maar we moeten vooruit," aldus Van Dijk, die aangaf dat er nog geen concrete plannen zijn voor het vertrek van de lokale sausfabrikant Remia, een factor die de verkeersplannen zou kunnen beïnvloeden.

De raad drong aan op duidelijkheid over de financiële consequenties en de noodzaak van een gebiedsvisie voor Den Dolder. "We kunnen niet zomaar een route kiezen zonder de bredere impact op ons dorp te overwegen," stelde raadslid Fluitman kritisch.

Ook de bereikbaarheid van het dorp via het openbaar vervoer was een heet hangijzer. Met de komst van de Politieacademie en de ontwikkeling van de Willem Arntsz Hoeve, is een goede OV-verbinding cruciaal. "We zullen alle opties moeten verkennen om de afstand tussen het station en de bushaltes zo kort mogelijk te houden," verzekerde Van Dijk.

De wethouder beloofde dat er nog ruimte is voor aanpassingen in het centrum van Den Dolder, waarbij de veiligheid van voetgangers en fietsers vooropstaat. "Het centrum wordt een verblijfsgebied waar de aanwezigheid van auto's, fietsers, voetgangers en laad- en losverkeer geoptimaliseerd wordt," lichtte hij toe.

Na een intensieve uitwisseling van argumenten en zorgen, werd het raadsbesluit unaniem genomen. De volgende stappen in het proces omvatten de uitwerking van een definitieve oplossing voor de zuidelijke kortsluitroute, de planning en uitvoering van de noordkant van het project en de communicatie met betrokkenen en inwoners. "We staan voor een complexe uitdaging, maar ik heb er vertrouwen in dat we samen met de inwoners, ondernemers en relevante partijen tot een gedragen oplossing kunnen komen," sloot Van Dijk de vergadering af.

Samenvatting van het voorstel


Samenvatting:

Het raadsvoorstel betreft het advies voor nieuwe verkeersverbindingen in Den Dolder, na de geplande afsluiting van de spoorwegovergang voor gemotoriseerd verkeer. Het doel is om Den Dolder bereikbaar, verkeersveilig en leefbaar te houden. Het voorstel omvat de instemming met het adviesrapport en de opdracht aan het college om een definitieve oplossing voor de zuidelijke kortsluitroute te vinden, in samenwerking met relevante partijen zoals het Rijksvastgoedbedrijf en ProRail.

Het adviesrapport is het resultaat van een uitgebreid onderzoeks- en participatieproces met inwoners, ondernemers en stakeholders. Het rapport bevat voorstellen voor de herinrichting van kruispunten en de aanleg van een kortsluitroute aan de zuidkant van Den Dolder. Er is geen eenduidige conclusie over de beste route voor de kortsluitroute; alle opties hebben voor- en nadelen. Een route over landgoed Den Engh wordt verkeerskundig als meest wenselijk gezien, maar heeft impact op het cultuurhistorische karakter van het landgoed.

Voor het centrum van Den Dolder is een inrichtingsontwerp gemaakt dat het karakter van een centrum met verblijfsfunctie zal krijgen. Het centrum wordt heringericht om de aanwezigheid van auto's, fietsers, voetgangers en laad- en losverkeer te optimaliseren en het verblijfsgebied aangenamer te maken.

Het raadsbesluit is unaniem genomen op 7 november 2023. De volgende stappen in het proces omvatten de uitwerking van een definitieve oplossing voor de zuidelijke kortsluitroute, de planning en uitvoering van de noordkant van het project en de communicatie met betrokkenen en inwoners. Er wordt rekening gehouden met de financiële aspecten en juridische afspraken, en de samenwerking met ProRail en de provincie Utrecht is geïntensiveerd.

Documenten