Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
Dank u wel, voorzitter. De motivering waarom deze motie nu aan de orde is, is eigenlijk dezelfde als bij de vorige. Er zijn mensen die het op dit moment gewoon ontzettend slecht hebben. Deze tweede motie kost de gemeente niet direct geld. Ik hoor mensen om me heen zeggen dat ze best voor een tijdje een ander gezin financieel zouden willen adopteren. Laten wij dat als gemeente niet ontmoedigen, maar juist aanmoedigen. De inlichtingenplicht in de bijstand is een hele zware. We kennen allemaal het verhaal van die mevrouw uit Wijdemeren. Daar willen we toch niet naartoe. Laten we voor elkaar boodschappen doen als het bij de ander even niet lukt. De reparatie van een fiets of auto betalen en laten we zorgen dat we er voor elkaar zijn en elkaar vertrouwen. Dank u wel.
Geachte voorzitter, mag ik nog heel even het woord? Ik dien deze motie enigszins aan te passen, aangezien mevrouw Van Kippersluis mij erop wees dat het bedrag van € 2.500 net iets hoger is dan het bedrag dat vrij geschonken mag worden. Uiteraard willen we mensen niet van de ene in de andere ellende storten. Daarom wil ik het bedrag aanpassen naar € 2.250, aangezien het bedrag dat vrij geschonken mag worden € 2.276 is. Met € 2.250 zit ik eronder. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat mensen enerzijds iets krijgen en vervolgens bij de belastingdienst in de problemen komen, om het maar zo te zeggen. Dank u wel.
Dank u. De ingediende motie is op één punt gewijzigd: het bedrag van 2500 is, gelet op de regelgeving, veranderd in 2250. Dank u wel. Wethouder Hoogstraten, namens de heer W., voor een eerste reactie: ja.
Ja, dank u wel, voorzitter. De motie is aanvaardbaar en vermoedelijk ook uitvoerbaar, maar daarvoor hebben we wel de hulp van de RDWI en de andere gemeenten binnen de RDWI nodig. Dus het woord 'te gelasten' is eigenlijk te strikt, en ik zou willen vragen om de motie te zien als een oproep om met de besturen van de RDWI te overleggen of we het gezamenlijk kunnen wijzigen en de beleidsregel ten aanzien van deze kwestie kunnen aanpassen. Dus, aanvaardbaar en vermoedelijk uitvoerbaar.
Dank u wel, namens de Raad. Dan ga ik nu over naar Silke Zwart. Als de griffier mij helpt, hoef ik niet tegelijkertijd te kijken en te schrijven. Van den Heuvel-Brakels.
Ja, het is een zeer goede motie die we gaan indienen. We willen deze ook graag mede-indienen, als dat mogelijk is. Ik ben dankbaar voor de verbouwingen, nee, het is echt geweldig dat er maximaal gebruik wordt gemaakt van de vrijstelling. Het is eigenlijk jammer dat dit niet altijd zo was, maar zeker in deze tijd is het heel goed dat we dit gaan doen. Tenminste, als de raad met een meerderheid voor stemt. Dank u wel.
Geachte voorzitter, tijdens de behandeling van de vorige motie is al heel duidelijk naar voren gekomen dat er veel problemen zijn onder minima, en dat geldt uiteraard ook voor bijstandsgerechtigden. Daarom is Nieuw Democratisch Zeist zeer voorstander van het verhogen van het bedrag dat niet verrekend hoeft te worden met de uitkering. Momenteel is dat €1.000 of €1.500. Wij pleiten ervoor dit te verhogen naar €2.250 per persoon per jaar. Dit standpunt nemen wij mede in het licht van het verwerpen van de vorige twee moties. Met deze verhoging bevorderen we niet alleen enigszins het welzijn van bijstandsgerechtigden, maar ook de broodnodige solidariteit.
Wij zullen deze zeker steunen. Twee jaar geleden heeft de heer Wassing eigenlijk iets van dezelfde strekking ingediend, dus we kunnen niet anders dan steunen.
Geachte voorzitter, ja, dit past uitstekend in het kader van de vorige motie. Men zegt weleens dat het beter is voor een stad dan voor een dorp. Dit is een heel leuke regeling waarbij de lasten feitelijk gedragen worden door de algemene pot, de rijksbijdrage, de schatkist, hoe u het ook wilt noemen. Wij als gemeente kunnen het verschil maken door mensen een handje te helpen, door mensen die anderen willen helpen, te ondersteunen. Daar komt het eigenlijk op neer: we verlagen de drempel en misschien ook de koudwatervrees om anderen te helpen. Zoals het voorbeeld dat mevrouw Breddels heeft genoemd, dat kan net het verschil maken. Wij willen ook benadrukken dat als je een ander helpt, je daar zelf ook een enorme kick van krijgt. Dus wij zullen deze motie graag ondersteunen en willen mede-indienen. Dank u wel.
Dank u wel, voorzitter. Wij zullen de motie zeker steunen. We hebben echter twee vragen. De eerste vraag is gericht aan de indiener en betreft de constateringen bij het eerste, tweede en derde gedachtestreepje, waar u aangeeft dat het gaat om geld en giften in natura. Uiteindelijk roept u op tot giften, dus is mijn vraag: zijn 'natura' en 'giften' gelijk aan elkaar, of zijn dit twee verschillende zaken? Graag zou ik hierop een toelichting ontvangen.
Mijn andere vraag is gericht aan het college, voorzitter. Ik hoor het college zeggen dat ze de uitvoering achterwege laten, maar dat ze dit wel in brede zin willen doen met de partners binnen de RWD. Stel dat de partners niet willen meewerken, is het dan mogelijk dat we zijdelings maatwerk vragen bij de RI om het alsnog zo uit te voeren?
Dank u wel, voorzitter. Zijsplit heeft nu eigenlijk maar één vraag: waarom zijn wij als mede-indiener op een bepaalde manier gecensureerd? Ik denk hierbij aan een zwart balkje voor de ogen, zeg maar. Dank u wel, voorzitter. Maar wat was...?
Waarom? Ja, dat vraag ik me ook af. Heel goed, nietwaar? Want ik heb gehoord dat bij de motie, ingediend door de Partij van de Arbeid, ook zichtbaarheid had moeten zijn. Er is nu een punt toegevoegd tijdens de vergadering in het belang van Zeist, nietwaar? Dus daarmee heb ik de indiener en de veronderstelde indienende fracties de eer gegeven die daarbij hoort. Dankjewel. Ik ga nu naar de wethouder voor de vragen en daarna naar mevrouw Breddels.
Ik moet even nadenken over welke twee vragen het waren. Het gaat over waarom we eventueel maatwerk nodig hebben en of de andere gemeenten dat willen. Kijk, we hebben deze uitvoeringstaak vanuit de Participatiewet belegd bij de RDWI. Zij voeren dat voor ons uit. In de beleidsregels staat beschreven hoe ze dat uitvoeren. Dit is een taak die ze voor alle gemeenten samen doen, dus niet alleen voor onze gemeente, maar met uitvoeringsregels die ze voor al die gemeenten toepassen om maatwerk te kunnen leveren. Ja, dan moeten we alsnog, zeg maar, die beleidsregels aanpassen en het is gewoon goed om dat met de andere gemeenten te overleggen en van daaruit een besluit te laten nemen door het ABDB. Hoe dat dan gedaan wordt? Ik denk dat het ook maatwerk zou kunnen zijn, maar dan ga je wel weer over een ander vraagstuk en kosten- en uitvoeringsvraagstukken spreken. Het lijkt me gewoon het verstandigste om te kijken met de andere gemeenten die in dezelfde vraagstukken zitten, zoals wij rondom armoede, om te kijken of zij ook denken dat dit een goede maatregel is en om het dan gewoon te gaan toepassen. Als dat niet lukt, dan kom ik bij u terug met een eventueel ander voorstel. Dat lijkt me de meest geijkte route. Ja, dank u.
Ik ontving een vraag van de heer Fluitman, die ik als volgt begrijp: in de huidige beleidsregels wordt onderscheid gemaakt tussen een gift in geld, waarbij €1.000 is toegestaan, en een gift in natura, die tot €1.500 mag bedragen. In deze motie heb ik geen onderscheid gemaakt; het gaat simpelweg om een bedrag van €2.500, of nee, €2.250, ongeacht of het in geld of in natura is. In mijn verhaal maakt dat niet uit. Men mag ook differentiëren: als je bijvoorbeeld €150 als gift in geld ontvangt, is dat ook nog acceptabel. Als je €1.000 aan boodschappen krijgt, is dat het maximum. Is dat voldoende duidelijk voor meneer Vlakmop?
Ja, oké, maar dan, voor de helderheid: u stapt af van de differentiatie en u spreekt gewoon van een eindtotaalbedrag, ongeacht wat er gebeurt. En ik weet niet of dat fiscaal mogelijk is, maar goed, misschien is het verstandig om even uit te zoeken welke mogelijkheden daarin bestaan, wethouder.
Ja, er is inderdaad een verschil. Binnen de vrijstellingen voor giften is een ruime vrijlating opgenomen voor giften in geld, waarbij bedragen tot 1000 euro per kalenderjaar vrijgesteld zijn, ongeacht de bestemming. Voor giften in natura geldt een vrijstelling tot een bedrag van 1500 euro per kalenderjaar. Daarboven kunnen giften in natura ook vrijgelaten worden als dit vanuit het oogpunt van bijstandsverlening verantwoord is. Dit vereist een meer menselijke beoordeling en biedt dus meer ruimte. Dit zou eventueel ook de route kunnen zijn voor het maatwerk dat we vanuit Zeist nodig hebben, mocht dat nodig zijn als we de beleidsregel niet kunnen aanpassen. Er is dus ruimte voor een individuele beoordeling door de regisseur. Hiermee zou je mogelijk de uitvoering van de motie kunnen vinden. Maar goed, nogmaals, ik stel voor dat we eerst overleggen met de andere gemeenten binnen het algemeen bestuur om de beleidsregel aan te passen en een goede uitvoering te waarborgen. Akkoord?
Dank u. Er zijn voldoende beraadslagingen geweest, merk ik. Nu is de motie aan de orde die is ingediend door Cees Punt van de Partij van de Arbeid Zeester, betreffende het toestaan van giften in de bijstand. Wie is er voor deze motie? Dan dienen de tien fracties die vertegenwoordigd zijn in de Raad allemaal hun hand op te steken, want wie is er tegen? Niemand? Dan is de motie unaniem aanvaard. Dank u wel, akkoord. Dank u wel.