Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
We beginnen met de ingezonden brief van 113 Zelfmoordpreventie, waar Annette Ploeg van ChristenUnie-SGP een aantal vragen heeft gesteld over het suïcidepreventiebeleid in Zeist. Ik vat het maar even zo op deze manier samen. Wethouder Welting.
Ja, dank u wel. Goed dat hier raadsvragen over gesteld zijn. Het wetsvoorstel is vorig jaar aangenomen, maar nog niet in werking en de verwachte inwerkingtreding is in de zomer van dit jaar. En dan zal de datum van inwerkingtreding januari '26 zijn, als de begroting niet af is, dus even afhankelijk van hoe en wat. Daarnaast is eerst het ministerie aan zet om landelijk suïcidepreventiebeleid op te stellen. En daarna volgen ook gemeentes met lokaal suïcidebeleid. Er is eerder gesproken over financiën voor het rijk met een bepaald bedrag per inwoner, maar het is nog niet zeker hoeveel dat wordt en via welke weg die financiën beschikbaar worden gesteld aan de gemeentes. Het is wel zo dat we vooruitlopend daarop de gemeentelijke ambitie van Zeist wel hebben dat we kijken hoe we dat vooral in de buurt aanpak Vollenhove een plek kunnen geven, omdat we hebben gezien dat daar wel een aantal incidenten zijn geweest die ook wel impact op de buurt hebben gehad. En daar worden nu verschillende acties ondernomen in preventieve omgang alsook op het moment dat het is gebeurd, in een stukje nazorg. Daarover is ook contact met 113 suïcidepreventie en die ervaringen worden ook gedeeld met het sociaal team, het CJG, partners in politie en welzijn, en binnen het samenwerkingsverband van wijkgericht werken. Dit ook als doel om te kijken van: hé, welke aanpak doen we nou in Vollenhove en wat kunnen we daar nou van leren in andere buurten en wijken om te kijken wat noodzakelijk en wenselijk is? Deze ervaringen zullen dus ook landen in het gemeentelijk suïcidebeleid zodra dat wettelijk van kracht wordt. Dus we zijn al acties aan het ondernemen. We willen eerst even afwachten dat er vanuit VWS ook de ruimte en de middelen beschikbaar worden gesteld, maar we zijn er dus al mee bezig. Dan nog de vraag, want er kwam nog een vraag, hè? Dat was op basis van inwoneraantal is de schatting dat er ongeveer 6 à 7 zelfdodingen zijn geweest in Zeist in 2023. Sinds 2013 is eigenlijk de voorkomendheid, dus zeg maar de aantallen, ongeveer gelijk gebleven. Het is iets licht gedaald. En het jaarlijkse gemiddelde is ongeveer over die afgelopen 10 jaar vergelijkbaar met de schattingen van 2023. Dus het is niet dat er een enorme stijging plaatsvindt en we weten wel dat de impact van zelfdodingen wel heel groot kan zijn in de directe omgeving en zeker als dat ook, zoals we bij Vollenhove, plaatsvindt op een manier die ook in de buurt raakt. De exacte cijfers zijn niet publiekelijk beschikbaar, er zijn wel publieke cijfers over andere gemeenten in de provincie beschikbaar. En op basis van wat ik al zei, schatten wij in dat het 6 à 7 per jaar zijn. Dan was er ook nog een vraag om een indruk te krijgen van de grootte van slachtoffers. Wordt het vergeleken met dodelijke slachtoffers bij verkeersongevallen? Hoeveel doden zijn er dan in Zeist door een verkeersongeval? Op basis van de landelijke cijfers zijn er gemiddeld twee à drie dodelijke slachtoffers door ongevallen in de gemeente. In 2023 was er één dodelijk verkeersongeval in Zeist. Dus ik hoop dat ik daarmee een beetje een beeld geschetst heb en ik denk dat als we wat verder zijn met de wetgeving, dat het dan ook goed is om bij de Raad terug te komen rondom dit beleid.
Tot zo. Voldoende, Annette. Ja, oké, dankjewel. Gaan we naar de 2551. Een van de taken van de provincie is toezicht houden op de taakuitvoering van de gemeente op het gebied van omgevingsrechten en daar is op één onderdeel een deels voldoende beoordeling afgegeven. En Jan, Jan B., die is niet democratisch. Zeist heeft daarover een aantal vragen gesteld. Wethouder Van Dijk.
Ja, dank u wel. Misschien beter om daar nu even naar te kijken. Inderdaad een procesantwoord op te geven, want wij zijn bezig met het opstellen van een nieuw uitvoeringsprogramma en ook met een jaarverslag over 2024. Daar volgt op heel korte termijn een RIB voor, met als bijlage de zojuist genoemde stukken. En als dat ook duidelijk wordt op welke manier we invulling geven aan datgene wat de provincie in de rol van toezichthouder van ons vraagt, daar vindt natuurlijk ook afstemming over plaats met de provincie. Sterker, dat heeft al plaatsgevonden en actieweg. Nou ja, weten we ook dat de provincie het idee heeft dat wij hier echt een goede lijn te pakken hebben als Zeist, maar we komen er binnenkort via een RIB dus nog even inhoudelijk op terug.
Ja voorzitter. Dat stelt het antwoord. Tot voldoende strek tot voldoening geruststelling misschien ook wel. Maar ik had ook gevraagd om: is er een lijst van alle verbeterpunten? En ik heb wel een lijst gezien die is als bijlage meegestuurd. Er zitten ook wat rood, dat is onvoldoende zeg ik, maar het is een ander begrip. Het is niet onvoldoende. Er zijn nog op meer vlakken dat toezicht plaatsvindt door de provincie. Ik vroeg mij af of we het breder kunnen trekken en ook toezicht bij vreemdelingen en toezicht op de financiën, of we die verbeterpunten ook eenvoudig en gemakkelijk in één overzicht verwerkt kunnen krijgen. Misschien kan het ook in de IRB dan of integratie raadsinformatiebrieven RIB aan de orde komen zijn alle gedachten wethouder.
De provincie is inderdaad toezichthouder op heel veel verschillende vlakken. Dus om dat allemaal bij elkaar te voegen, weet ik niet of dat het inzicht zou vergroten. Dat heeft ook allemaal een eigen ritmiek, dus dat komt op andere momenten naar de Raad toe. Zouden we ook kunnen kijken of we sommige dingen kunnen combineren? Maar het lijkt me ingewikkeld. Ik heb zelf bijvoorbeeld ook te maken met de archiefwet waar de provincie de toezichthouder is. Dat komt echt op een heel ander moment, ook een heel ander onderwerp. Maar de manier waarop wij het aanpakken is over het algemeen wel redelijk vergelijkbaar en dat uitvoeringsprogramma dat ik net noemde, is in feite het overzicht van verbeterpunten waar u op doelt. Dus langs die weg komt dat naar u toe en misschien ook wel goed om te melden dat het niet zo hoeft te zijn wat de toezichthouder betreft dat alles direct in het groen staat op 1, 6 plus of iets van die aard. Je moet maar laten zien dat je op één punt zelf overigens een ontwikkeling doormaakt. Dus de lat ligt niet heel erg hoog en dat maakt mede dat wij daar met gemak overheen denken te kunnen springen en de manier waarop we dat gaan doen, laten we dus in de RIB zien. Met als bijlage jaarverslag 24 en uitvoeringsprogramma, wat dus die verbeterpunten in zich draagt. Dank u wel.
Afsluitend, tot slot, deze brief was van twee maanden geleden. Ik had daar ook een vraag over gesteld, maar ik moet eigenlijk bij de provincie zijn. Als het gaat om: waarom krijgen we dat nu te lezen? Deze brief, die van twee maanden geleden is, lijkt met de verwerking van de provincie te maken te hebben. Of hij is niet doorgestuurd? Is het zo dat het college er ook op let dat die stukken wel de Raad bereiken? Of moet ik dan toch echt bij de provincie zijn om die streng aan te kijken en te zeggen: als je belooft dat je een stuk naar de Raad toestuurt, dan moet je dat natuurlijk ook wel doen. Maar is er iets in het proces of de agenda bij het college dat zegt: hé, let erop dat de Raad dat ook ontvangt?
Ja, dan moet ik het antwoord schuldig blijven. Dat heb ik zo even niet scherp. Dat is denk ik een vraag die wat breder strekt dan alleen dit onderwerp. Dus ik stel voor dat we daar even op terugkomen via de agenda. Zou dat bijvoorbeeld kunnen? Ja.