Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
Nadien uiteraard wordt u in de gelegenheid gesteld om vragen te stellen. Ik zou u wel willen verzoeken uw vragen even op te sparen, want wellicht komt het antwoord nog tijdens de presentatie en dan houden we een beetje overzicht in de avond. Als dat allemaal duidelijk is, dan geef ik graag het woord aan meneer Van den Broek. Het woord is aan u. Mag ik beginnen? Voorzitter, u...
Vanuit de gemeente Zeist voor de Gebiedsontwikkeling Driebergen-Zeist en Olaf van den Broek is mijn rechterhand jurist op het gebied van voorkeursrecht, onteigening en vastgoed aankopen en verkopen. Je bent ook makelaar-taxateur. Oh jee. Dus ik zal een beetje, ik zal beginnen met een soort inleiding waar wij staan met de gebiedsontwikkelingen, wat we zeg maar wat wij hebben gedaan, wat zeg maar nog de komende maanden op u afkomt. En Olaf zal vooral ingaan op de technische aspecten van het voorkeursrecht, zodat u straks in de discussie met het College ook beslagen ten ijs bent. En precies weet hoe het voorkeursrecht werkt en wat het is en wat daar de bedoeling van is. Kan ik de presentatie op het scherm krijgen?
Jurist op het gebied van voorkeursrecht, onteigening en vastgoed aankopen en verkopen. Je bent ook makelaar-taxateur. Oh jee. Dus ik zal een beetje, ik zal beginnen met een soort inleiding waar wij staan met de gebiedsontwikkelingen, wat we zeg maar wat wij hebben gedaan, wat zeg maar nog de komende maanden op u afkomt. En Olaf zal vooral ingaan op de technische aspecten van het voorkeursrecht, zodat u straks in de discussie met het College ook beslagen ten ijs bent. En precies weet hoe het voorkeursrecht werkt en wat het is en wat daar de bedoeling van is. Kan ik de presentatie op het scherm krijgen?
Het doel van de informatieavond? De voorzitter heeft het net al een beetje uitgelegd. Wij, Olaf en ik, gaan uitleggen hoe het voorkeursrecht werkt. Dat willen we maximaal 30 minuten voor inruimen en dan is er nog gelegenheid tot het stellen en beantwoorden van technische vragen. Maar wij vinden het ook prettig als er tijdens een sheet een vraag is die u heeft of in het soort onduidelijkheid dat u die gelijk stelt, althans moet je al die vragen ophopen en, nou, dat is misschien wat een onhandige procedure. Wat mij betreft mogen de vragen ook gelijk gesteld worden. Het
Met de bewoners gehad over het voorkeursrecht en dat werkt op die manier prima. Dus ik zou willen voorstellen dat we het zo doen. Voorzitter, oké, dat...
Hebben we net al gehad, dus opening door Marco en ik zal wat zeggen over de stand van zaken van de gebiedsontwikkeling waar we staan. En Olaf vind ik gaan verderop, zeg maar de technische toelichting moet voorkeursrechten werkt onder de Omgevingswet. Stand van zaken gebiedsontwikkelingen doe ik even in grote stappen. En vorig jaar hebben we het plan van aanpak. Gebiedsontwikkeling Driebergen, zei ze, is door beide raden van Utrechtse Heuvelrug en Zeist goedgekeurd en daarmee zijn we aan de slag gegaan. We hebben zeg maar in de loop van dit jaar een aantal scenario's gepresenteerd. Wat het zou kunnen zijn, zeg de toekomstige gebiedsontwikkeling. Daar is op geparticipeerd, zijn allerlei ideeën en voorstellen en ook kritische punten op binnengekomen. Een paar weken geleden heeft bij beide colleges het voorkeursrecht gevestigd. Daar gaan we straks wat meer op in. Het is de bedoeling dat wij nog dit jaar het concept voorkeursscenario zeg maar presenteren. Daar gaan we ook weer participeren. Ook gepresenteerd aan allerlei stakeholdergroepen kunnen we daar ook weer opmerkingen, aanmerkingen en goede ideeën ophalen en dan is de bedoeling dat we in Q1 van 2025 het concept gebiedsvisie zeg maar gereed maken en we hopen de besluitvorming in College en Raad nog voor de zomer van 2025 te kunnen doen met betrekking tot het vaststellen van de gebiedsvisie. De grote stappen we lopen wat uit, hè? Als je ze nog goed kunt herinneren, stond in het plan van aanpak besluitvorming gebiedsvisie eind 24. Nou, dat hebben we niet gehaald, omdat we toch veel meer tijd en energie hebben moeten steken in participatie, ophalen van kennis en kunde bij allerlei experts, maar ook bij bewoners en allerlei andere groepen die betrokken zijn bij het opstellen van de gebiedsontwikkeling. Even kort de uitleg van het voorkeursrecht. Het voorkeursrecht geeft de gemeente het recht op eerste koop als een eigenaar besluit tot verkoop en eigenaar is helemaal niet, zeg maar verplicht om te verkopen, maar wil die zijn perceel zeker op zal verkopen. Dan is zeg maar met de vestiging van het voorkeursrecht zo geregeld dat hij het eerst moet aanbieden aan de gemeente tot koop. De gemeente kan dan een besluit nemen tot wel of niet aankopen van het perceel. Dus ook kan de gemeente dan zeggen, nou u heeft het aangeboden aan de gemeente tot koop. De gemeente is niet geïnteresseerd in uw perceel. U bent vrij zeg maar om het aan een derde te verkopen omdat de gemeente zeg maar het niet op wil pakken. Dus wat heel erg belangrijk is met het voorkeursrecht. De eigenaar is niet verplicht om te verkopen, alleen als de eigenaar wil verkopen is, zeg maar het regime van het voorkeursrecht dat je het eerst aan de gemeente moet aanbieden. Nou komen ze er met elkaar uit de gemeente en de eigenaar. Dan leidt het tot een aankoop van de gemeente voor een bepaald bedrag komen we er niet uit of de gemeente is niet geïnteresseerd in het perceel, dan is de eigenaar, zeg maar gerechtigd om te verkopen aan een willekeurige derde. Ja meneer van Voorden.
Nou stel, ik heb daar een woning. Ja, dat is niet zo overigens en ik moet die dan aanbieden aan de gemeente. Dat wordt dan getaxeerd. Heb ik dat door de gemeente of door die meneer? Misschien nee, ik zag dat dat een externe was, maar dat is uit. Nou kan ik me voorstellen, want als ik nu een huis laat taxeren en ik zet het op Funda, dan heb je grote kans dat het voor meer verkocht wordt dan de prijs die op Funda staat. Hoe werkt dat in dit geval? Want ik kan me voorstellen dat de markt in deze even niet een rol speelt of wordt daar rekening mee gehouden in de taxatie. OK.
Nou stel, ik heb daar een woning. Ja, dat is niet zo overigens en ik moet die dan aanbieden aan de gemeente. Dat wordt dan getaxeerd. Heb ik dat door de gemeente of door die meneer? Misschien nee, ik zag dat dat een externe was, maar dat is uitbesteed. Nou kan ik me voorstellen, want als ik nu een huis laat taxeren en ik zet het op Funda, dan heb je grote kans dat het voor meer verkocht wordt dan de prijs die op Funda staat. Hoe werkt dat in dit geval? Want ik kan me voorstellen dat de markt in deze even geen rol speelt of wordt daar rekening mee gehouden in de taxatie? OK. Zal ik het even beantwoorden? Dit stukje verschijnt ook voor mij helemaal goed. Nee, de grondeigenaar die heeft recht op de werkelijke waarde en de werkelijke waarde is zeer vergelijkbaar aan de marktwaarde, dus wordt...
Zal ik me even verantwoorden? Dit stukje verschijnt ook voor mij helemaal goed. Nee, de grondeigenaar die heeft recht op de werkelijke waarde en de werkelijke waarde. Die is zeer vergelijkbaar aan de marktwaarde, dus wordt
Een verkoper op de peildatum overeen zouden komen. Nou, in deze markt van overbieden en dergelijke is het zo dat de prijs op Funda vaak niet de prijs is waarvoor daadwerkelijk wordt aangekocht, dus je zal als taxateur ook rekening moeten houden met de huidige markt van overbieden. Dus in korte antwoord op jouw vraag, ja, daar wordt rekening gehouden met overbieden, want dat is uiteindelijk dan de marktwaarde voordat het perceel weggaat. Ja. Sorry. Is het dan zo dat? Hij komt tot de markt en er wordt over geboden en is het dan nog steeds aan de gemeente om de keuze te hebben? Wij betalen ook dat bedrag. Ja, als er komt niet op de markt. Ja, hij komt niet op de markt inderdaad dus. De gemeente loopt naar de gemeente. Ja, dus de gemeente heeft eerste recht van koop om voor die marktwaarde zomaar gezegd aan te kopen. Die meneer, die heeft wel iemand die wil eigenlijk wel meer betalen. Kan dat dan nog niet? Nee, nee, nee, dat kan niet. Nee, dus de gemeente heeft het eerste recht van koop en dat voorkeursrecht is ook echt bedoeld om die prijsopdrijving tegen te gaan, hè? Dus de anti-speculatiemaatregelen, ja, niet leuk als je daar woont. In financiële zin is dat niet zo leuk? Nee, als grondeigenaar? Nee, maar dat is dan het algemeen belang, hè? Van het voorkeursrecht wat je dan is afgewogen tegen het individuele belang van de grondeigenaren. En daarbij is het college tot de conclusie gekomen dat het algemeen belang zwaarder moet wegen. En daarbij krijg je ook de marktwaarde dan krijgen zij vergoed, hè dus? Taxatiewaarde wat kan hij dan? Kan hij dan nog wat? Ja, dat kan hij niet verkopen. Het is uiteindelijk aan de verkopende partij of ze tot verkoop willen overgaan. En als de prijs niet bevalt, dan worden er geen zaken gedaan. Dus hij kan geen contra-expertise aanvragen. Dat kan wel, dat kan ook. Ja, dat kan wel. Even
Is het dan zo dat hij komt tot de markt en er wordt over geboden en is het dan nog steeds aan de gemeente om de keuze te hebben? Wij betalen ook dat bedrag. Ja, als er komt niet op de markt. Ja, hij komt niet op de markt inderdaad dus. De gemeente loopt naar de gemeente. Ja, dus de gemeente heeft eerste recht van koop om voor die marktwaarde zomaar gezegd aan te kopen. Die meneer, die heeft wel iemand die wil eigenlijk wel meer betalen. Kan dat dan nog niet? Nee, nee, nee, dat kan niet. Nee, dus de gemeente heeft het eerste recht van koop en dat voorkeursrecht is ook echt bedoeld om die prijsopdrijving tegen te gaan hè? Dus de anti-speculatiemaatregelen, ja niet leuk als je daar woont. In financiële zin is dat niet zo leuk? Nee, als grondeigenaar? Nee, maar dat is dan het algemeen belang, hè? Van het voorkeursrecht wat je dan is afgewogen tegen het individuele belang van de grondeigenaren. En daarbij is het college tot de conclusie gekomen dat het algemeen belang zwaarder moet wegen. En daarbij krijg je ook de marktwaarde dan vergoed, hè dus? Taxatiewaarde wat kan hij dan? Kan hij dan nog wat? Ja, dat kan hij niet verkopen. Het is uiteindelijk aan de verkopende partij of ze tot verkoop willen overgaan. En als de prijs niet bevalt, dan worden er geen zaken gedaan. Dus hij kan geen contra-expertise aanvragen. Dat kan wel, dat kan ook. Ja, dat kan wel. Even ja, dat is eigenlijk al de procedure. Daar
Meneer Bredius. Dan kom ik zo bij u, meneer Bredius. Ja, in dit verband, want u zegt niet verplicht tot verkoop. Ja, maar wat is de ervaring? Blijkt het dan zo'n aangewezen pand niet onverkoopbaar eigenlijk? Gedurende die periode van voorkeursrecht, wat is de ervaring? In zijn algemeenheid wordt er wel aangeboden aan de gemeente. Of is gewoon de hele vraag en aanbodkant komen te vervallen? Met andere woorden, onverkoopbaar. Nee, onverkoopbaar is het niet. Nou, ik ben ook betrokken bij andere vestigingen voorkeursrechten in den lande voor een hele hoop gemeenten. En wat je vaak ziet, is dat niet alle percelen tegelijk worden aangeboden. Er zijn ook mensen die daar willen blijven wonen of werken en die wachten de plannen van de gemeente af. Maar er zijn ook mensen die weg willen of weg moeten. Men wil toch verhuizen naar een bedrijfspand of naar een woning en die mensen zullen het aanbieden aan de gemeente en dan zie je toch heel vaak dat het tot aankoop wordt overgegaan op basis van die marktwaarde. Ja. Maar, mevrouw, mag...
Ja, in dit verband, want u zegt niet verplicht tot verkoop. Ja, maar wat is de ervaring? Blijkt het dan zo'n aangewezen pand niet onverkoopbaar eigenlijk? Gedurende die periode van voorkeursrecht, wat is de ervaring? In zijn algemeenheid wordt er wel aangeboden aan de gemeente. Of is gewoon de hele vraag en aanbodkant gewoon komen te vervallen? Met andere woorden, onverkoopbaar.
Onverkoopbaar is het niet. Nou, ik ben ook betrokken bij andere vestigingen. Voorkeursrechten in den lande voor een hele hoop gemeenten. En nou, wat je vaak ziet is dat niet alle percelen tegelijk worden aangeboden. Er zijn ook mensen die daar willen blijven wonen of die daar willen blijven werken en die wachten de plannen af van de gemeente. Maar er zijn ook mensen die weg willen of weg moeten, hè? Men wil toch verhuizen of naar een bedrijfspand of naar een woning en die mensen zullen het aanbieden aan de gemeente en dan zie je toch heel vaak dat het tot aankoop wordt overgegaan op basis van die marktwaarde. Ja.
Mag ik nog heel even kort die procedure schetsen van de aanwijzingsprocedure, want even ook in reacties. Ja, gaat dat helpen. Ja, misschien moet ik nog even doorgaan. Ja, dat komt niet terug, dus we kunnen misschien toch wel even doornemen die aanwijzingsprocedures weer op deze sheet, want dit is dan wel even in het geheel.
Kort beschreven. Maar het is dus zo dat als men wil verkopen, dan biedt men de percelen te koop aan het college van burgemeester en wethouders. Vervolgens moet het college binnen 6 weken beslissen of zij in onderhandeling wil treden over het aangebodene. Doet het college dat niet tijdig binnen die 6 weken of wordt er een negatief principebesluit over die onderhandelingen genomen, dan is die grondeigenaar weer vrij om het aan een derde te verkopen. Dus ik heb ook het college op het hart gedrukt: alsjeblieft, kom snel met een reactie. Nou, vervolgens, als het college een positief principebesluit neemt, gaan de onderhandelingen van start. Dan zal er een taxateur door het college worden benoemd. Onafhankelijk. Dus ik mag die taxatie daar niet doen, hè? Ik ben al adviseur van de gemeente. En die gaat dan de marktwaarde taxeren en op basis daarvan zal de gemeente een aanbod doen op basis van de marktwaarde aan die grondeigenaar die het perceel heeft aangeboden. Vervolgens kan de grondeigenaar ook nog een eigen makelaar of taxateur inschakelen. Dat zie je ook in de praktijk vaak gebeuren en dan gaat eigenlijk de adviseur van de gemeente in overleg met de adviseur of taxateur van de grondeigenaar om te trachten om tot een vergelijk te komen. Dat is eigenlijk de procedure. Wacht even, ik...
Ook nog een eigen makelaar-taxateur inschakelen. Dat zie je ook in de praktijk vaak gebeuren en dan gaat eigenlijk de adviseur van de gemeente in overleg met de adviseur-taxateur van de grondeigenaar om te trachten tot een vergelijk te komen.
Er zijn wel heel veel vragen, terwijl we nog niet op pagina 3 zijn, merk ik. Ik weet niet of dat heel erg zinvol is. Misschien zou ik toch even willen voorstellen dat de heren wachten, tenzij het op dit punt is. Maar dan ga ik eerst even bij mevrouw Ploeg langs, want die was eerder. En dan mevrouw Breddels, en dan kom ik bij meneer Van Voorden. Ja, mijn vraag gaat over het tijdspad als je perceel binnen dit voorkeursrecht valt en
Bij meneer Van Voorden. Ja, mijn vraag gaat over het tijdspad. Als je perceel binnen dit voorkeursrecht valt en een inwoner ziet ergens een woning, dan zal je toch vandaag een bod moeten doen. Wil die andere woning kunnen kopen en hoe zit het dan met die 6 weken? Ja, jammer als het college er niet is, maar ik heb het college ook geadviseerd om heel snel ook op die aanbieding te beslissen. Dus het college heeft 6 weken de tijd, maar dat kan ook eerder, hè? Het college vergadert ook elke week. Stukken zullen wel voorbereid moeten worden, dus dat zal toch wel een week tot twee weken in beslag nemen.
Bij meneer Van Voorden. Ja, mijn vraag gaat over het tijdspad. Als je perceel binnen dit voorkeursrecht valt en een inwoner ziet ergens een woning, dan zal je toch vandaag een bod moeten doen. Wil je die andere woning kunnen kopen en hoe zit het dan met die 6 weken? Ja, jammer als het college er niet is, maar ik heb het college ook geadviseerd om heel snel ook op die aanbieding te beslissen. Dus het college heeft 6 weken de tijd, maar dat kan ook eerder, hè? Het college vergadert ook elke week. Stukken zullen wel voorbereid moeten worden, dus dat zal toch wel een week tot twee weken in beslag nemen. Dan kom je niet aan, maar het college gaat wel voortvarend te werk, is mij ter ore gekomen en wat ook bij die eerdere avonden aan de orde is geweest. Ik heb toen die mensen ook geadviseerd: nou, mochten jullie al een huis op het oog hebben of daarmee bezig zijn, biedt het dan alvast aan aan de gemeente, dan kan het college al dan niet een positief beginselbesluit nemen. En dan lopen die onderhandelingen alvast al. En dan wacht dan nog heel even met het doen van biedingen op nieuwe woningen, maar zorg eerst dat dat onderhandelingstraject met de gemeente loopt.
Je niet aan, maar het college gaat wel voortvarend te werk, is mij ter ore gekomen en wat ook bij die eerdere avonden aan de orde is geweest. Ik heb toen die mensen ook geadviseerd: nou, mochten jullie al een huis op het oog hebben of daarmee bezig zijn, bied het dan alvast aan aan de gemeente, dan kan het college al dan niet een positief beginselbesluit nemen. En dan lopen die onderhandelingen alvast al. En dan wacht dan nog heel even, wacht nog heel even met het doen van biedingen op nieuwe woningen, maar zorg eerst dat dat onderhandelingstraject met de gemeente loopt.
Ja, dank u wel. Is het niet zo dat de gemeentes de ervaring hebben vrij ruimhartig met die prijzen omhoog te gaan, omdat het alternatief waarschijnlijk onteigening is en dan het eind zowel financieel als in tijd helemaal zoek is?
Ja dank u wel. Is het niet zo dat de gemeentes de ervaring hebben vrij ruimhartig met die prijzen omhoog te gaan, omdat het alternatief waarschijnlijk onteigening is en dan het eind zowel financieel als in tijd helemaal zoek is. Ja, het is mijn ervaring niet omdat de gemeente niets meer, maar ook niet niets minder dan de werkelijke waarde mag vergoeden aan grondeigenaren. Dat is eenmaal zo wettelijk vastgelegd. En je mag als gemeente zijnde ook niet meer bieden dan die marktwaarde, omdat je anders in de staatssteunproblematiek komt te zitten. Dus het is echt nog op dit moment niet meer dan de marktwaarde en op zich is dat ook wel logisch, omdat het een passief verwervingsinstrument is. Dus het initiatief ligt echt bij die grondeigenaar of zij willen verkopen, ja of nee? En inderdaad mocht er sprake zijn van een gedwongen verkoop, ja, dan kom je in die onteigeningsrechtproblematiek te zitten. En dan moet je echt gaan schadeloos stellen en dat gaat dan wel om andere bedragen dan een marktwaarde.
Het is eenmaal zo wettelijk vastgelegd. En je mag als gemeente zijnde ook niet meer bieden dan die marktwaarde, omdat je anders in de staatssteunproblematiek komt te zitten. Dus het is echt op dit moment niet meer dan de marktwaarde en op zich is dat ook wel logisch, omdat het een passief verwervingsinstrument is hè? Dus het initiatief ligt echt bij die grondeigenaar of zij willen verkopen, ja of nee? En inderdaad mocht er sprake zijn van een gedwongen verkoop.
Nog. Ja, nou hebben we het niet specifiek natuurlijk vanavond over Driebergen-Zeist, maar het zijn best wat percelen. Nou kan ik me voorstellen dat in de komende, ik weet niet, 3 à 4 jaar de gemeente 5 à 6 percelen moet gaan aankopen. Dat is een behoorlijk bedrag. Wat gebeurt daar dan mee? Want uiteindelijk wordt dat ook weer verkocht door de gemeente. Worden de lasten dan ook weer gedragen door de kopende partij? En wat als opeens de markt in elkaar stort, hebben wij dan als Zeist een uitdaging of wat? Hoe is dat risico afgedekt? Ja, de
Ja, nou hebben we het niet specifiek vanavond over Driebergen-Zeist, maar het zijn best wat percelen. Nou kan ik me voorstellen dat in de komende 3 à 4 jaar de gemeente 5 à 6 percelen moet gaan aankopen. Dat is een behoorlijk bedrag. Wat gebeurt daar dan mee? Want uiteindelijk wordt dat ook weer verkocht door de gemeente. Worden de lasten dan ook weer gedragen door de kopende partij? En wat als opeens de markt in elkaar stort, hebben wij dan als Zeist een uitdaging of wat? Hoe is dat risico afgedekt? Ja, de gemeente gaat niet aan actief grondbeleid voeren. De bedoeling is dat de gemeente 5 à 6 panden aankoopt die zij van strategisch belang vindt in het kader van de gebiedsontwikkeling. Daar hebben ze waarschijnlijk voor een bepaalde periode die...
De gemeente gaat niet actief grondbeleid voeren. Tussen bedoelingen stelt dat de gemeente 65 panden aankoopt, hè? Die zij van strategisch belang vindt in het kader van de gebiedsontwikkeling. Daar hebben ze waarschijnlijk voor een bepaalde periode die...
Balans staan, maar het is wel de bedoeling dat die huizen dan worden doorgelegd naar de ontwikkelende partijen. Met andere woorden, het is niet de bedoeling dat de gemeente langdurig die huizen in bezit houdt, dus die is juist bedoeld om speculatie tegen te gaan. En die huizen die de gemeente dan verwerft omdat zij die strategisch van belang vindt voor de realisatie van de gebiedsontwikkeling, die worden gewoon doorgelegd naar de partij die gaat ontwikkelen. Voor dezelfde kosten of gaat de gemeente daar nog dezelfde kosten hanteren? Geïndexeerd uiteraard. En wat als de markt onverwachts instort? We verwachten het denk ik allemaal niet, maar stel dat de markt over twee jaar instort, wie draagt dan het risico? De gemeente? Op dat moment draagt de gemeente het risico, ja. Ja, klopt, oké.
Wat als de markt onverwachts instort? We verwachten dat denk ik allemaal niet, maar stel dat de markt over twee jaar instort, wie draagt dan het risico? De gemeente? Op dat moment...
Ja, ik had een vraag. Er werd eigenlijk ook genoemd, zeg maar, dat het onder andere is tegen speculatie en ik denk dat het op zich, als het ontwikkelingen zijn, dat dat wel vaker kan gebeuren. Dus wat is dan de reden waarom gemeenten niet vaker dit instrument inzetten? Of eerder. Dat vind ik een hele goede vraag. Ik zou ook veel gemeenten adviseren om dit instrument snel en adequaat in te zetten. Want ja, het is eenmaal een groot beleidsinstrument dat door gemeenten kan worden ingezet bij gebiedsontwikkeling. En je ziet heel veel grondspeculatie op dit moment in Nederland. Dus ik zou gemeentes ook adviseren om snel tijdig gebruik te maken van het instrument. Ja, helemaal mee eens.
Er werd eigenlijk ook genoemd, zeg maar dat het onder andere is tegen speculatie en ik denk dat het op zich, als het ontwikkelingen zijn, dat dat wel vaker kan gebeuren. Dus wat is dan de reden waarom gemeenten niet vaker dit instrument inzetten? Of eerder.
Dat vind ik een hele goede vraag. Ik zou ook veel gemeenten adviseren om dit instrument snel en adequaat in te zetten. Want ja, het is eenmaal een groot beleidsinstrument dat door gemeenten kan worden ingezet bij gebiedsontwikkeling. En je ziet heel veel grondspeculatie op dit moment in Nederland. Dus ik zou gemeenten ook adviseren om snel tijdig gebruik te maken van het instrument. Ja, helemaal mee eens. Als de gebiedsontwikkeling duidelijk wordt, wordt de grond warmer hè? Zoals wij
Noemen en je wil juist voorkomen dat er te veel gehandeld wordt in die grond waardoor, zeg maar de betaalbaarheid van de gebiedsontwikkeling steeds moeilijker wordt. Ook te meer omdat wij een vrij hoge betaalbaarheid hebben in deze gebiedsontwikkeling. Dus het zal al best wel een hele worsteling zijn om die gebiedsontwikkeling financieel rond te draaien. Dus wij willen ook die grondprijzen in principe zoveel mogelijk zien te dempen. Daar is ook vooral het instrument voor bedoeld. Oké.
Hebben er eigenlijk al min of meer over gehad. Het is vooral, zeg maar ingezet. Met grondspeculatie tegen te gaan, dat is het belangrijkste. En ja, je kan nog heel veel daarbij bedenken, maar wij willen als gemeente of beide gemeentes willen gewoon ervoor zorgen dat die gebiedsontwikkeling betaalbaar is. En een van de instrumenten die je daar kunt gebruiken is, zeg maar het voorkeursrecht om die prijs, zeg maar stabiel te houden. Nou, dit is, zeg maar de contour van het vestigingsgebied binnen de rode lijn. Hij is nog wat ruim genomen en dat dat heeft te maken dat we nog steeds bezig zijn met het, zeg maar het fijn tunen van het, zeg maar het concept voorkeursscenario dus. Vandaar dat we, zeg maar de gebiedskaart wat ruim hebben genomen, dus een deeltje op Utrechtse Heuvelrug en een groot deel op het grondgebied van Zeist. Hier zien we wat specifieker, zeg maar het grondgebied van Zeist en daaruit kunt