- Roy Luca - Seyst.nu
- Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
- Vincent van Voorden - CDA
- Bas van der Schild - GroenLinks
- David Tompot - SP
- Julian Wassink - ChristenUnie/SGP
- Falco van 't Riet - GroenLinks
- Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
- Wouter Catsburg - Wethouder
Zeist zet in op duurzaam parkeerbeleid: nieuwe nota stuit op gemengde reacties
Zeist wil met nieuw parkeerbeleid bijdragen aan een veiliger, gezonder en duurzamer Zeist. De plannen roepen echter vragen op bij inwoners en raadsleden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
ZEIST – De gemeente Zeist heeft een nieuwe Parkeerbeleidsnota gepresenteerd die moet zorgen voor minder auto's op straat en een betere afstemming van vraag en aanbod van parkeerplaatsen. De nota, die deel uitmaakt van het bredere Mobiliteitsplan, heeft als doel de leefbaarheid en bereikbaarheid van de gemeente te verbeteren. Tijdens een recente raadsvergadering werden de plannen besproken, waarbij zowel lof als kritiek te horen was."Het is een pakket van maatregelen dat uiteindelijk moet leiden tot minder parkeerdruk," verklaarde wethouder Katsberg. De voorstellen omvatten onder meer het vergroten van parkeerrayons, het differentiëren van parkeertarieven en het beschikbaar stellen van parkeergarages voor mensen die nu op een wachtlijst voor een vergunning staan.
Echter, de plannen stuiten ook op weerstand. Bewoners van de Gijzelhof en de Prins Hendriklaan uitten hun zorgen over de toenemende parkeerdruk in hun wijken. "We herkennen en erkennen het probleem," reageerde de wethouder, die aangaf liever een integrale aanpak te willen hanteren om het waterbedeffect te voorkomen.
Een ander punt van discussie was de voorgestelde verlenging van de parkeerreguleringstijden tot 21:00 uur. "Waar komt dit opeens vandaan en wat gaat dit kosten?" vroeg raadslid Vincent van Voorden. De wethouder gaf aan dat er geen kosten-batenanalyse is uitgevoerd, maar dat de verandering voortkomt uit de wens van inwoners om 's avonds beschermd te worden tegen parkeeroverlast.
De nota benadrukt ook het belang van duurzame mobiliteit, met maatregelen die bijdragen aan het verminderen van autoritten en het stimuleren van fietsgebruik. Desondanks werd er opgemerkt dat de nota geen directe verwijzing bevat naar het regionaal mobiliteitsplan, dat gericht is op CO2-reductie.
De effecten van het nieuwe beleid zullen worden gemonitord en indien nodig bijgestuurd. "We zullen bij de eerstvolgende tweejaarlijkse telling de uitkomsten bespreken en eventueel met aanvullende maatregelen komen," beloofde de wethouder.
De raad zal op 11 januari verder debatteren over de Parkeerbeleidsnota, met een besluit dat naar verwachting op 23 januari zal volgen.
Samenvatting van het voorstel
Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft de Parkeerbeleidsnota 2024-2028 voor de gemeente Zeist, met als doel het vaststellen van nieuw parkeerbeleid dat bijdraagt aan de ambities van het Mobiliteitsplan. Het voorstel omvat het vaststellen van de Parkeerbeleidsnota (onderdelen A en B), het intrekken van de oude Parkeerbeleidsnota uit 2004, het vaststellen van nieuwe parkeertarieven per 1 april 2024 en een begrotingswijziging voor de financiële effecten.
De nieuwe Parkeerbeleidsnota richt zich op het verbeteren van bereikbaarheid en leefbaarheid, het stimuleren van duurzame mobiliteit en het beter afstemmen van vraag en aanbod van parkeerplaatsen. Dit moet leiden tot minder zoekverkeer, minder auto's op straat en meer ruimte voor fietsparkeren.
Het voorstel is gebaseerd op de Mobiliteitsvisie en het Mobiliteitsplan, waarbij na een participatieproces de ambities zijn uitgewerkt. De nota is tot stand gekomen na gesprekken met stakeholders en een inspraakperiode, waarbij reacties zijn verwerkt in een Reactienota participatie.
Financieel gezien wil de gemeente de parkeeropbrengsten realistischer begroten en de tarieven aanpassen om de begroting in evenwicht te brengen. Juridisch is de nota een beleidsregel waarbij geen bezwaar of beroep mogelijk is, maar wel tegen latere besluiten die de nota betrekken.
Duurzaamheid is een belangrijk aspect, met maatregelen die bijdragen aan het verminderen van autoritten en het stimuleren van fietsgebruik. De effecten van het beleid worden gemonitord en indien nodig bijgestuurd.
Het raadsbesluit is geamendeerd vastgesteld, waarbij de reguleringstijden zijn aangepast. De parkeerregulering stopt op vrijdag om 21:00 uur en op andere dagen om 19:00 uur, in plaats van de voorgestelde 21:00 uur. Dit is een compromis om tegemoet te komen aan de wensen van bewoners, kerken, culturele instellingen en het theater/bioscoop.