Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
Ja, dank je wel. Ik heb eigenlijk twee vragen. Ik zag dat de kosten van het apparaat vanaf 2002 zijn gestegen, en vervolgens nog een keer zijn toegenomen. Ik wil daar graag op ingaan. Wat betreft het blauw, dat zie ik terug in het uniform, en ik vraag me af waarom de kosten die zijn begroot voor milieubeheer op pagina 23 in 23 talen zijn opgenomen. In Friesland wordt er blijkbaar weinig aandacht besteed aan het milieu en klimaat.
Dank u, Voorzitter. Ik heb een paar vragen over de stelling dat het aanbod in dienstverleningskanalen ook wordt versterkt. Mijn eerste vraag gaat eigenlijk over het verhaal dat je hoort, namelijk dat de dienstverlening in termen van aanvragen nog wel vaak betekent dat er aanvragen over Nederland blijven liggen. En dat deze soms niet proactief genoeg worden opgepakt, en of er plannen zijn om hierin sterker te gaan inzetten.
Mijn tweede vraag gaat over de ontwikkelingen bij Driebergen-Zeist en de woningbouw. Is er een vraag voor de houder van de dijk? Destijds, toen die norm werd besproken, is er ook gesproken over de ontwikkelingen in samenhang met de ecologische versterking van het gebied, en of het een nationaal gebied zou worden, gericht op de Kromme Rijnzone. Ik vind het ergens zorgwekkend dat dit nog steeds de bedoeling lijkt te zijn, maar dat de voortgang zich langzaam ontwikkelt. Ik zou hier vandaag graag meer over horen.
Verder is er gesproken over de bouw van 4000 extra woningen voor de woningbouw en het aantrekken van extra faciliteiten. Dat is ook van belang, bijvoorbeeld in deze tijden, voor het gebeuren en het aantrekken van extra investeringen, die niet alleen van belang zijn voor de economie, maar ook voor bijvoorbeeld de biodiversiteit. Dank u wel.
Ik heb drie vraagjes. De laatste tijd lijkt het winkelaanbod opzij nogal leeg, en wat zijn onze plannen daartegen? Leegstand wordt tegenwoordig heel erg vervangen door campers en restaurants, zoals vermeld op pagina 21 in de kade van 2022. Daarover hebben wij toen ook vragen gesteld in verband met de subsidie voor de collectieve aanpak van de verduurzaming van bedrijventerreinen. Onze vraag is eigenlijk hoe dit in 2023 gaat verlopen. Hoe heet het ook alweer? Wordt dit nog steeds opgepakt en blijven we hierin stimuleren? Ik kon het niet echt terugvinden in de begroting, vandaar deze vragen. Vorig jaar hebben we ook gevraagd om correspondentie met wethouder Jansen. We hebben het gehad over het herstelfonds, soepen en katriens, en wat daar tegenover staat. Hoe geven we documenten in en hoe zit het met deze zaak? Dankjewel.
Is de kant van Zeist nu aan Julian om te wassen, of is deze ronde even niet oké? Dan kunnen we naar onze leden van het college gaan. Wie van jullie tweeën wil graag beginnen? Koos Janssen, de burgemeester.
Het is wellicht beter om eerst te zoeken naar de vele instellingen die ook te kampen hebben met aanzienlijke organisatieproblemen. Weet je, ik wilde eigenlijk beginnen met de personele organisatie vanaf morgen, en dan zal ik ook de kwestie van het vluchtelingenwerk meenemen. In andere programma's, en in alle programma's binnen de begroting, is natuurlijk een personele formatie opgenomen, en dat is regulier werk dat mensen doen. Wat er in de begroting gebeurt met betrekking tot het uitroeiingsprogramma, is dat sommige posten worden verhoogd omdat er meer werk is. Omdat we een nieuw uitvoeringsprogramma hebben en we moeten inhalen, hebben we mensen nodig die organisatiekosten, onderzoekskosten of personele kosten maken als ze dat werk gaan doen. Dus een deel van de begroting bestaat uit die twee posten: de bloemen en de grote kosten. In Den Haag blijft inderdaad de vraag, die een eigen betekenis heeft. Ik zal de eerste post, organisatie in ontwikkeling, toelichten als de motor van het denken, en zal de tweede, het uitvoeringsbudget, of wat breder, thuis zijn. Daarin weet je het bedrag even niet. Ik neem de organisatieontwikkeling voor mijn rekening. Wat betreft het uitvoeringsprogramma en de begroting, er is een grote opgave op het gebied van duurzaamheid, sociaal domein, woningbouw, participatie, en al die bedragen worden direct gericht door mensen die in dienst zijn of door externen die voor ons beschikbaar zijn. Maar naast dat werk, moeten er op de een of andere manier medewerkers zijn die dat werkelijk mogelijk maken op de terreinen die ik noemde, en die hebben een meer overkoepelende rol. En dat hebben we precies uitgezocht en dat ga ik ook doen, want het blijkt een bedrag te zijn dat verdeeld is over jaren en functies. Waar kun je aan denken? Aan werving. Er is een vrij grote dynamiek in de doorstroom binnen de gemeente, en de organisatie kan dat op dit moment heel moeilijk aan. Vandaar dat dit tijdelijke budgetten zijn voor de komende jaren om het goed te doen met de berging. We zijn ook problemen tegengekomen en mensen hebben tegenwoordig een maand opzegtermijn. Neem je verantwoordelijkheid voordat je het weet, en dan functioneert de tweejarige met ingehouden adem. Dus ik vind dat er nu een soort inhaalslag plaatsvindt die bijna niet te doen is, en ik vertel je dat dit vlak eigenlijk meer nodig heeft dan het gewone. Dus volgende week is het voorkomen voor een ander deel te maken met financiële ondersteuning. Onze ontwikkeling met zo'n administratie is wat financiële ondersteuning nodig heeft in de zin van administratieve organisatie en accountantschap. Naast het goede werk is het niet. Die twee functies zijn er het eerste jaar. In de jaren daarna, want als we over twee jaar door die berg heen zijn, kan het in het derde en vierde jaar afnemen naar interventies in die tweede ronde met die grotere bedragen moet u denken aan IT-ondersteuning, projectondersteuning en tijdelijke ondersteuning. Het is wel een spil of een school nu alles gaat lopen om schema's voor vier functies om hun tijdelijke bijdrage te leveren, en die tijdelijk weg te krijgen als taak het opdrachtgeverschap van die grote functies die ik noemde, zoals klimaat, sociaal domein, energietransitie. Voortaan denken we na over het WMO-niveau, ik wil het invloedplaatje even daarna groep BMO Iran wordt gedacht. Tijdens de ondersteuning hebben sommige mensen op VWO-niveau die niet in staat zijn om in de gemeente op de omvang van hun afdeling met iedereen functioneringsgesprekken te voeren of het werk bij te praten. Daar moeten we wel frequentie in aanbrengen, dus wees voorzichtig, u mag even aantrekken en nog een wisseling van de wacht tegenkomen. Dat willen we bouwen aan de conserveringstijd dat het dan handig is, ook op beter managementniveau tijdelijk aan bedrijven. En daarnaast zullen we op het vlak van communicatie en informatie redelijk direct bindende tijdelijke uitbreidingen zien. De twee grootste bedragen zijn dus gesplitst over acht of negen functies die vrij precies gedefinieerd zijn en die tijdelijk zijn en daarmee ook bedoeld om die berg te verzetten. Daarna lopen we het bedrag terug naar die drie ton in het laatste jaar en daarna, als we het hofjes onder de wereld nul bereiken. Dat is de achtergrond van dat hele grote bedrag verspreid over diverse verschillende functies.
Ja, ik dank u. Van de markt krijg ik helaas geen duidelijk antwoord om op te rusten. Het is namelijk niet helder wat de staat doet. Wat gaan we hieraan doen? Ik zie bedragen van € 10.000, wat normaal lijkt voor het publiek, en dan hebben we nog € 535. Dit is een zin waarover ik kriskras praat, en ik denk dat deze uitleg heel helder maakt wat de bedoeling van deze post is. Dus daarvoor dank ik u en ik sta open voor suggesties. Nou, het is redelijk gedetailleerd, maar het kost wat en hoe groot de bedragen zijn. Misschien kunnen we dit beter uitwerken, zodat het inzichtelijker wordt waar het precies over gaat met betrekking tot het aanbod van aandelen. Dank u wel.
Ja, misschien moeten we de laatste regel van de tabel buiten beschouwing laten. Daar zijn bedragen voor de jaren '24, '25 en '26 en ook voor het jaar 2000 opgenomen, met €25 voor het komende jaar, 2021, om een redelijk overzicht te hebben van wat we dan gaan doen. We moeten vooral inzichtelijk maken wat we niet gaan doen en wat we wel gaan doen, en wat ze daarvoor nodig hebben in termen van euro's en in termen van menskracht. Maar ja, in 2000 is er gewoon heel veel onderzoek gedaan in de verkenningen. Er zijn heel veel echt grote zaken waarbij je in eerste instantie nog niet precies weet wat de gevolgen zullen zijn. En dat is de reden om een vrij fors bedrag op te nemen, om bijvoorbeeld onderzoeken te kunnen financieren naar toekomstige ontwikkelingen. Het is een goed idee om dit niet verder uit te stellen. En als de radar bijvoorbeeld groen licht geeft, dan wil je ook de middelen hebben om daarop in te spelen. Dus we hebben een soort van stelpost opgenomen. Dat is die laatste regel, die per jaar een totaal van €200 aangeeft. Als er in het komende jaar blijkt dat bepaalde zaken een vervolg nodig hebben, dan is het belangrijk om daarop te kunnen inspelen.
Meneer Kluitman is bezig met onderzoek. Ik begrijp dat we dankbaar zijn voor het antwoord, en Maria is er ook doorheen gekomen. Ik heb er geen verstand van, maar als je onderzoek doet en je wilt vertellen dat je ergens voor betaald bent, dan moet je ook iets hebben waar je iets mee kunt. Maar laten we als voorbeeld een vraag nemen: als we nu kijken naar wat er na punt 10 staat, daar zien we dat de budgethouder voor bezorgingen een bedrag van 325 euro voor 4 jaar heeft opgenomen. Waar staat dat er extra middelen nodig zijn die de kosten reduceren? Hebben we 4000 woningen met dubbelingen, zoals ik op de laatste pagina heb gezien, of moet ik alles bij elkaar optellen? Dus, bevat dit stuk verschillende onderwerpen die met elkaar te maken hebben en die je bij elkaar moet leggen? Ik ben een beetje op zoek naar dat verband.
Het is de voorzitter. Het is geen dubbele uitspraak, want waar ik op doelde, zijn veranderingen in coördinatie en functies die als een draaischijf dienen om werk te laten verrichten door specialisten, of ze nu in eigen dienst zijn of van buitenaf komen, om een duidelijk cluster te vormen binnen het speelhutprogramma, dames en heren. Ik sprak over situaties waarin soms eerst iemand van communicatie of een financieel accountbeheerder nodig is, evenals ICT-ondersteuning, voordat deze naar de voorgrond van de staf met machtige functies kan treden, waarbij coördinerende functies soms achterwege blijven. De functie die u noemde met betrekking tot de woningbouw kan misschien beter toegelicht worden door de wethouder; wellicht kan de andere wethouder daar straks iets over zeggen, of misschien wethouder Van Dijk.
Ik zal de relatie verduidelijken en inzicht geven in alles wat betrekking heeft op reactief gedrag en wat u kunt lenen. Tot slot, op pagina 23 staat de uitleg die ik kan verstrekken. Bijvoorbeeld, dan zal ik u even bijpraten. Zo ontstaat er een relatie. Met dit soort vragen gaat hij ook trots om met vrij grote, forse bedragen. En u...
De zin "Ja daar wordt aan Shell wel het intussen staan." is grammaticaal incorrect en ook inhoudelijk onduidelijk. Het lijkt erop dat er een aantal woorden ontbreken of verkeerd geplaatst zijn om een zinvolle uitspraak te vormen. Om de zin grammaticaal correct te maken, zou ik meer context nodig hebben over wat je precies wilt zeggen. Als je een specifieke boodschap in gedachten hebt, kun je die verstrekken zodat ik je kan helpen met een grammaticaal correcte zin.
Terug naar het onderwerp: er is een misvatting geweest dat de heer Jansen overal over gaat. Dat is natuurlijk niet zo; het is een eigen product. U moet het echt zien als een eigen product. En als u dus leegte wilt vermijden, moet u zich afvragen of dat proportioneel is in relatie tot het gewenste product. De discussie moet zich richten op de inhoud van het vak. Dus daarover gaat echt een andere wethouder, behalve bij...
Binnen het vluchtelingenwerk valt dit onder mijn portefeuille, en het volgende is ongekend. In 1,5 jaar tijd hebben we 1000 vluchtelingen opgevangen en ingeschreven. Er zijn ook allerlei uitdagingen. Er zijn organisaties waar soms 30, 40 of zelfs 45 mensen bezig zijn met regulering. Het is een grote aanpassing, aangezien alles tot nu toe door het rijk betaald wordt. Maar gezien de omvang en de aanhoudende onzekerheid, dachten we dat we een soort ondersteuning moesten bieden. Dit deel zou terugverdiend kunnen worden via vrijwillige bijdragen, maar dat is nog onzeker. Daarom wordt het hier apart vermeld. Er is coördinatie nodig, namelijk op het gebied van beleid. We hebben te maken met oorlogsevacués en Oekraïners, en we hebben dit opgevangen door een draaiend asielzoekerscentrum (AZC). Dus voor dat beleid is echt coördinatie nodig. Het is te gefragmenteerd en kost mensen te veel tijd. Daarom hebben we begeleiding en risicocoördinatie nodig met betrekking tot de locaties. Deze twee aspecten zijn afgerond, en dat vereist ongeveer 2 keer een halve fulltime-equivalent (FTE), wat neerkomt op ongeveer € 85.000. Dat betekent niet dat al het werk daarmee gedaan is, want het is slechts een schatting. Maar we vinden de huisvesting, asiel, integratie en het goede verblijf met alle voorzieningen zo belangrijk dat we zeggen: als we dat niet met meer kracht coördineren, dan ontstaat er een lek in de inhoud en de restauratie bij alle andere mensen die daaraan werken. Dus er is een coördinatiefunctie gecreëerd voor die twee gebieden: huisvesting, locatiemanagement en bedrijfsmanagement. Als we het bij het rijk kunnen declareren, zullen we dat zeker doen, maar het is vanwege de urgentie nu op de agenda gezet. Tot nu toe zijn alle kosten altijd door het rijk betaald, dus we weten niet zeker of dat met deze kosten ook zal gebeuren. Kortom.
Bij de implementatie van participatie is het van belang dat we dit beschouwen als een gids. We zullen een jaar lang oefenen om deze in de praktijk te brengen. Het is essentieel dat de Raden in alle voorstellen een duidelijke lijn kunnen herkennen. Wanneer u toe bent aan kaderstelling en besluitvorming over welk onderwerp dan ook, is het belangrijk dat u de juiste vragen stelt. Dit kan gezien worden als een schaduwspel waarbij de situatie kan veranderen tot het moment dat we een standpunt innemen.
Een handvat is een instrument voor BMW-medewerkers die bij de voorbereiding moeten nagaan wat het antwoord is op de verschillende vragen die DigiD stelt. Er vinden gesprekken plaats om te bepalen met welk doel een instantie verantwoording moet afleggen over de wijze van pacificatie, de processen, de procedures en de betrokken actoren. Daarnaast is het een intern document dat vereist dat onze medewerkers geschoold worden in de toepassing ervan. Zonder beoordeling blijft het slechts een handvat. Het is belangrijk dat dit eigendom breed wordt gedragen door elke medewerker, aangezien zij allen te maken hebben met de samenleving van buitenaf.
De samenleving zelf is ook betrokken, dus we willen het handvat niet alleen kwetsbaar maken, maar ook beschikbaar stellen tijdens avonden of bijeenkomsten over specifieke onderwerpen. Samen zoeken we naar de juiste antwoorden en betekenis als het gaat om participatie. Dit streven is verwoord in verschillende thema's. Gedurende het jaar willen we twee keer een gesprek hebben met betrokkenen om te zien of de handvatten de gewenste vrijheid bieden.
We hebben gekeken naar de benaderingen van ProDemos en andere gemeenten. Deze komen niet terug in de Raad, maar de onderbouwing van onderwerpen wel. We zullen twee keer een gesprek voeren over de implementatie en toepassing van het handvat voor participatie.
De heer Hoendervanger en Jan Reek hebben interessante vragen gesteld. Hoe zit het met het vervangen van dat archiefstuk? Het is een oud stuk, maar wij zijn natuurlijk veel actiever bezig met elkaar dan voorheen. We hebben allerlei manieren van participatie geïntegreerd. Uiteindelijk zal dit landen in de participatieverordening, een wettelijk instrument. Op 26 september jongstleden heeft de minister van Binnenlandse Zaken een ontwikkeling van de wet naar de Kamer gestuurd. Binnenkort zal de Kamer dit behandelen. Als het Parlement groen licht geeft, zullen wij ook op lokaal niveau de uitdaging aangaan om formele regels in te vullen, zodat we een wettelijke verankering krijgen die verder gaat dan inspraak en ook participatie omvat. Dit is iets waar we komend jaar ook weer aan zullen werken.
Ja, de term 'jeugdoverlast' komt ook ter sprake als we het hebben over het werk van Walter van Lijn. Dat gaat namelijk over het vinden van 'George's Jeugddromen'. Wij vinden het belangrijk om contact te leggen met degenen die voor overlast zorgen. Wij zien dit eigenlijk als een kans om te onderzoeken wat er echt aan de hand is en of er sprake is van een zorgvraag of iets dergelijks. Bijvoorbeeld, dan kun je die interventie als preventief beschouwen. Als er andere problemen zijn, kan het uiteindelijk leiden tot criminaliteit. Je kunt dan preventief ingrijpen en de regels duidelijker stellen. Dus dat is vooral bedoeld om jeugdoverlast te bestrijden. We proberen aan de ene kant de sociale aanpak te hanteren en aan de andere kant de strenge aanpak, beide in te zetten waar nodig, in samenwerking met het onderwijs en de zorg, of om een repressieve aanpak te voeden. Daar komt het onderwerp 'jeugdboa' vandaan. Het is de bedoeling om, samen met Europa, in Nederland uitvoeringsprogramma's te ontwikkelen, ook via de portefeuille van Walter, om twee jeugdboa's aan te stellen voor een periode van twee jaar. Dit zijn natuurlijk mensen die niet als de boeman gezien moeten worden, maar die wel kunnen ingrijpen als het nodig is. Het is de bedoeling dat de sociale en de strenge aanpak met elkaar samenwerken en de dingen op de juiste plek aanpakken. Dat was eigenlijk het verhaal.
Dank u wel, voorzitter. Ik heb toch nog een aanvullende vraag voordat ik afrond. In het uitvoeringsplan zie ik onder andere staan dat er allerlei boa's zullen komen. Zijn dit boa's die zich specifiek richten op dergelijke bedrijven of op jongeren? We...
We hebben hier in Zeist een hecht team binnen het korps dat zich specialiseert in jeugdzaken. Dit is ook een onderwerp dat voortkomt uit het politieke akkoord en dat we al eerder hebben besproken, al hebben we het er misschien nog niet zo uitgebreid over gehad.
Ja, financieel gezien zit het als volgt in elkaar: er zijn heroverwegingen gemaakt en er is besloten om een aanpassing in de budgetten door te voeren. Hierdoor krijgen we de komende jaren minder financiële ruimte voor de capaciteit van de boa's. Dit staat echter tegenover het feit dat er vanuit een algemene bijdrage van bedrijven, die de gemeente middelen hebben verschaft specifiek voor investeringen in boa's, weerstand is. In het uitvoeringsprogramma hebben we de ambitie opgenomen om te investeren in een coach voor de jeugd, die eigenlijk al bij de boa's betrokken is. Op dit moment is de situatie dusdanig dat extra ondersteuning niet meer nodig is. Echter, we hebben als burgemeester nog niet de beschikking over voldoende boa's. Daar willen we de komende twee jaar meer dan twee miljoen dollar in investeren, zodat dit ook ten goede komt aan de politie en andere diensten. Per saldo is het echt een investering in de capaciteiten van de boa's, ook in plaatsen zoals Zeist. Oké.
De tekst lijkt een transcriptie van gesproken taal te zijn en bevat veel onduidelijkheden en fouten. Ik zal proberen de tekst grammaticaal correct te maken, maar sommige delen zijn onduidelijk en kunnen niet nauwkeurig worden gecorrigeerd zonder meer context. Hier is een poging:
"Is de kentekenregistratie al gestart? Het wordt in de documenten als een experiment genoemd. Bij kentekenregistratie is er altijd een complicatie die te maken heeft met de legitimiteit. Wat is de titel om dat te doen? Zou het Openbaar Ministerie er een probleem van kunnen maken? En ik weet zeker dat er een strategie is. Hebben we te maken met een privacyprobleem? Zouden de bewoners bezwaar kunnen maken? Dat gebeurt ook weleens. En men denkt: 'We hoeven niet te weten dat ik doordeweeks daar ben,' want alle soorten worden geregistreerd. Vanuit die twee invalshoeken moet het zeer nauwkeurig bekeken worden. Ik heb het al eens aangekaart bij de driehoek: de officier van justitie, de burgemeester en ikzelf. We gaan proberen er een einde aan te maken door een proef van enkele jaren te draaien in bepaalde wijken. Het lijkt erop dat kentekenregistratie kan helpen bij het voorkomen van winkeldiefstal of fraude. Omdat sommige incidenten in Nederland, en ook in de omgeving van Zeist, een extra waarschuwingssignaal kunnen zijn van 'Er zijn ongenode gasten in je wijk.' Ja, en dat is de wereld die mogelijk achter die misdrijven zit. Dus er zijn wel wat beperkingen, maar we hopen toch in de loop van volgend jaar te starten. Ja, oké."
Let op: Deze tekst is nog steeds verre van perfect, omdat de oorspronkelijke betekenis op veel plaatsen onduidelijk is. Het is aangepast om grammaticaal correct te zijn, maar de inhoudelijke coherentie kan niet gegarandeerd worden zonder verdere context.
Marchien kort het bedrag dat voor de begroting zal worden gebruikt. Je ziet dat bij de uitvoering van de kentekenregistratie ook de voorafgaande controles, die met het inzetten van instrumenten werken, effectief zijn.
Geen bedrag is nodig. Nee, want anders geef ik het alleen maar uit. Het maatschappelijk rendement in Voorburg is hoog. Dat is leuk, maar ik ben dankbaar.
Deze zin is erg verwarrend en lijkt een reeks losse fragmenten te bevatten die niet logisch met elkaar verbonden zijn. Het lijkt erop dat de tekst een gesprek of discussie weergeeft, maar zonder context is het moeilijk om een coherent geheel te vormen. Ik zal proberen de tekst te herschrijven tot een grammaticaal correcte versie, maar houd er rekening mee dat de betekenis kan veranderen omdat de oorspronkelijke intentie niet duidelijk is:
"Ja, misschien denken we al dat we het antwoord weten, maar de mening van de burgers is eigenlijk anders. Dat is wat Wouter Padberg, verantwoordelijk voor de portefeuille Dienstverlening en Burgerzaken, verder zal onderzoeken. En toen kon hij ineens de discussie niet meer voeren, omdat we misschien te simplistisch dachten, ja. Dus daarom zal Marco Ruiters om verduidelijking vragen."
Let op dat deze herschrijving een interpretatie is en dat de oorspronkelijke betekenis van de tekst niet duidelijk is. Het is mogelijk dat de tekst anders geïnterpreteerd moet worden.
De tekst lijkt een reeks losse zinnen en fragmenten te bevatten die niet logisch met elkaar verbonden zijn. Om de tekst grammaticaal correct te maken, moeten we aannames doen over de bedoeling van de schrijver en de context. Hier is een poging om de tekst grammaticaal correct te maken, hoewel de betekenis nog steeds onduidelijk kan zijn:
"En dan is er waarschijnlijk vertrouwen in de burgemeester. Straks komt er nog een aanvulling. Als we klaar zijn, gaan we naar Walter van Dijk, behalve hij."
Let op dat deze correctie ervan uitgaat dat "In de burgemeester" betekent "vertrouwen in de burgemeester", en dat "behalve en" verwijst naar "behalve hij". De zin "Klaar gaan we naar Walter van dijk" is geïnterpreteerd als "Als we klaar zijn, gaan we naar Walter van Dijk". De betekenis van de tekst blijft echter onduidelijk zonder verdere context.
Ja, dank u, voorzitter. Misschien moet de vraag over dienstverlening, die met name bij collega Casper ligt, door Theo laten worden beantwoord, want dit kan ook onderbouwd worden. Kom jij, Human? Het gaswinningsgebied staat vast, dus dat komt misschien later als eerste aan bod. Even over de communicatie vanuit het gebruikersniveau over de grote overheden: het begon met ruimte voor een aantal omzetberekeningen, waaronder ook weer uw afvalstoffenheffing. Maar uiteindelijk leidde dit tot verschillende permissies. In de loop van de tijd, waaronder een percentage van die incidenten, wat bedoelde u? Daarnaast speelde mee dat in het bericht van de nieuwe donorwet, hoe het daar staat met de grens tussen huurwoningen en de OZB, en ja, jaarlijks betalen we geen B of C, dat is niet direct te zeggen. Dus in die zin komt er een actie, en is dat gecommuniceerd. Als u vragen heeft over het proces, dan is daar vanuit onze afdeling communicatie over geschakeld met de luchtbode en vanuit de uitkomsten met de raad. Veel meer kwalitatieve zaken werden niet besproken. Maar zoals het nu in de nieuwsbode staat, klopt het verhaal. Dan was er een vraag aan u, meneer Bredius, over die film en de € 80.000. Daar zou ik willen verwijzen naar bijlage 3.1, Voetstukken is een document. Het gaat over de uitvoering van de positie en het wordt een beetje afgeteld, want veel van de zaken uit de uitgangspositie hebben een plek gekregen in het coalitieprogramma en daarmee in het uitvoeringsprogramma. En daarmee is er een beweging ontstaan en voor de drie zaken komen we zo meteen nog even specifiek terug. Geldt dat niet voor de uitwerking van die zaken? Het eerste bedrag van € 480, maar er zit een hele inhoudelijke onderbouwing bij de stukken van master, bijna drie punten over de uitvoering van de oppositie. Dan de bedreigingen die aan de Tweede Kamer vroeg, aanvullend inhoudelijk beantwoord ik over de veiligheid, mevrouw Schimmel, het is goed om te zeggen dat datgene wat nu genoemd is, is opgenomen. En zo is het ook toegezegd bij de commissie in jullie midden, dat dat eigenlijk de indicatoren zijn, dus in feite geen inspectie gemaakt. Steeds iets voor ons gaat als startpunt en het idee is dat daar het oude commissie overgebracht is. Op welke manier kun je je dus verder verrijken? Met de juiste intercollegiale bijvoorbeeld, op dit moment zijn we bezig met factsheets voor het sociaal domein. Daar gaat het weer over torens, prestatie-indicatoren, resultaatindicatoren en dat moet allemaal op elkaar aansluiten, zodat we naar het gesprek over de begroting en over de jaarrekening toe kunnen werken, waarbij alles inhoudelijk gevoerd kan worden. Inderdaad, in de basis van wat over cijfers gaat, is dat denk ik wel de goede manier om te kunnen faciliteren door die indicatoren en inzichten te maken. En dan niet zoals ze dat eerder deden, door een kengetal in het brandjaar, geraamd die jaar steeds voller werd, dat al naar de trekkingsrechten aan overwintering, maar ook op een relatieve transitie van verlangen die daarbij de automissie gaan we in gesprek over verdere aanvullingen. Dit is het minimum, dus wat wettelijk vereist is blijven we doen en verrijken we dus genoodzaakt te doen, maar er is meer mogelijk, te beginnen met het sociaal domein, waar natuurlijk heel veel van de begroting naartoe gaat. Dus vandaar dat we daar natuurlijk met prioriteit nog even het gesprek daarover voeren in de oude commissie. Dan is er ook nog een vraag over de beleidsindicatoren en extern inhuren, en die zit anders in elkaar dan andere effecten maken met het feit dat daar in de begroting gaat over de situatie waarin je aan de ene kant van de formatie dus interne kracht hebt en aan de andere kant specifieke zaken zoals op dit moment eigenlijk maar met het uitvoeringsprogramma. Dat zijn volgens Cruz woningen extra te realiseren op die derde lijstvorming zijn allemaal impulsen, zou je kunnen zeggen. Daar wordt specifiek in het grote proces gekeken naar welke inzet van extern inhuren daarom nodig is, en de optelsom daarvan is dan als ik kijk naar de realisatie, dus vriendin jaarrekening terugkijkt over dit jaar, al zit het anders in elkaar, dan zul je altijd hoger uitkomen. Dat heeft te maken met het vertrek van mensen uit de organisatie waarbij tijdelijke vervanging nodig is, te maken met ziekte door ruimte, waardoor je tijdelijke externe menskracht nodig hebt. En er zijn heel veel verklaringen, zoals het niet de organisatie waardoor die realisatie over het algemeen hoger uitkomt dan in de begroting. Maar dan raakt dat ook wel een klein beetje een vraag van, wat is eigenlijk het belang van operationele kosten dan dat? Je kunt je voorstellen dat dat vragen ook moet vanuit de raad en daarover. Dat zit bijvoorbeeld, zeg maar neerwaartse trend. Die heeft te maken met twee jaar geleden de heroverweging hebben gehad, zagen aankomen dat kort pijn. Zagen wij, want alles in twee jaar, maar in ieder geval toen deed het structureel 7 tot 10 miljoen tekort met zijn moeder die heros mee in de war antwoorden bewegingen gehad die tot voorstellen geleid hebben om ja tekorten te ontvangen van de gemeente organisatie, maar niet per se de omvang, maar wel de kosten daarvan daarna dia zeer groot. Jongens adviescommissie is dat nog een keer heeft dat. Dus nou ja, zeg maar producties op de totale kosten van de organisatie. Wat betekent dat personen op het overwerken gepaard gaan leven gaat en dat is wat je niet wilt zien in jouw plaats kosten dus dat dat is de vraag daarvoor dan naar GroenLinks nu. Dat gaat over de versterking van de kromme Heuvelrug. Nou ja 3.1 heeft vaak meer te maken, want kind van die 3 onderzoeksrichtingen uit de positie die dieven en uitvoeringsprogramma zitten, gaat precies hierover. U kijkt hier dus in die bijlage 3.1 bedoelde. Daar staat in dit gebied gaan doen, dus ik wil even wat daarmee beschreven op inhoud van de iemand die voor de film over te zeggen, maar die jongen € 80.000 die is bedoeld om uiteindelijk hiermee aan de slag te gaan. Dus het stond in de provincie en het krijgt de vereiste aandacht.
Je bent enerzijds gekomen door de goede kooi voor konijnen. Anderzijds is het ook, zeg maar, de verbinding tussen het Huis van Arbeid en de spreuk. Volgens mij zie je die vergelijking niet terug in paragraaf 3.1, dus waarschijnlijk wordt daar iets gemist.
De tekst die je hebt gegeven lijkt een reeks losse zinnen en fragmenten te bevatten die niet logisch met elkaar verbonden zijn. Het lijkt erop dat de tekst willekeurig is samengesteld of uit context is gehaald. Om de tekst grammaticaal correct te maken, moet er een samenhangende structuur en betekenis zijn. Hier is een poging om de tekst te herschrijven tot een grammaticaal correcte alinea, maar let op dat de betekenis nog steeds onduidelijk kan zijn vanwege de oorspronkelijke fragmentatie:
"Het zou kunnen dat er in de begroting niet veel te vinden is over biodiversiteit binnen het uitvoeringsprogramma, ondanks dat er een sportmaatje bij betrokken is. Daarentegen is er wel een duidelijk verschil als het gaat om de beschikbare middelen voor burgers over de periode; er zijn namelijk miljoenen beschikbaar gesteld. Natuurlijk is de situatie in het Huis van het Boek in Den Haag anders."
Deze tekst is nu grammaticaal correct, maar de inhoudelijke samenhang en de bedoeling van de oorspronkelijke tekst blijven onduidelijk. Als je een specifieke context of een duidelijker bericht wilt overbrengen, geef dan meer informatie zodat ik je beter kan helpen.
Het is lastig om de gegeven zin grammaticaal correct te maken zonder de betekenis te veranderen, omdat de oorspronkelijke zin erg verwarrend is en het lijkt alsof er meerdere gedachten door elkaar lopen. Hier is een poging om de zin te herschrijven op een manier die grammaticaal correct is, maar de betekenis kan afwijken van wat oorspronkelijk bedoeld was:
"Maar je hebt jouw mening; ik weet niet precies wie de fabriek in deze tijd zou runnen, dus we moeten het gemis daarvan maar accepteren."
De tekst lijkt een reeks losse fragmenten te bevatten die niet logisch met elkaar verbonden zijn. Om de tekst grammaticaal correct te maken, moeten we aannames doen over de bedoeling en context. Hier is een poging om de tekst coherent en grammaticaal correct te maken:
"We zouden toch gaan? Zo rond twee uur, toen we voor de 23ste, drie keer een bedrag van €1.000 voor de komende drie jaar bespraken. Bedrijven zijn dan op zoek en moeten een paar zaken regelen. Het..."
Let op dat de tekst nog steeds onvolledig is ("Het..."), omdat het niet duidelijk is wat er na "Het" zou moeten volgen. Om de tekst volledig grammaticaal correct te maken, is meer context nodig.
Deze zin is niet alleen grammaticaal incorrect, maar ook inhoudelijk onsamenhangend. Om de tekst grammaticaal correct te maken, moet er een samenhangende zin of paragraaf van gemaakt worden. Echter, zonder context is het moeilijk om de bedoeling van de oorspronkelijke schrijver te achterhalen. Hier is een poging om een grammaticaal correcte zin te maken, maar let op dat de betekenis speculatief is:
"Ik heb een fijne tijd gehad op een andere plek, waar ik nodig was. Aan de universiteit waren er wel 59 mensen, maar daar gaat het niet om."
Deze zin is grammaticaal correct, maar het is belangrijk om te benadrukken dat de inhoudelijke betekenis ervan een interpretatie is, aangezien de oorspronkelijke tekst geen duidelijke context of betekenis heeft.
De tekst die u heeft verstrekt is erg verwarrend en lijkt een reeks ongerelateerde zinnen en fragmenten te bevatten. Het is moeilijk om de oorspronkelijke bedoeling van de tekst te begrijpen, maar ik zal proberen om de grammatica te corrigeren en een samenhangende alinea te vormen. Houd er rekening mee dat de betekenis van de tekst mogelijk niet volledig behouden blijft, omdat de oorspronkelijke context en bedoeling niet duidelijk zijn.
Het is fijn dat we nu dat beeld hebben. Er zat een 'a' in. De leegstand gaat slecht, waardoor iemand levenslang toegang kan krijgen tot dieren in Zeist. Er zijn inderdaad veel vragen over deze situatie, vooral omdat Senna vertrekt. Dat is zeker waar en het is goed. Er zijn meer winkels die aangegeven hebben dat ze zullen vertrekken, maar daartegenover staat dat er ook veel organisaties en winkels zijn die toekomen en zich vestigen. Dus de leegstand, bijvoorbeeld in de Slotlaan, lijkt bijna niet aanwezig te zijn, met slechts een beperkt aantal uitzonderingen. Hoe je het ook bekijkt, het is duidelijk dat de situatie verbetert. Een paar jaar geleden lag het aantal leegstaande panden tussen de 20 en zelfs 25 tot 30. Nu zien we dat er goede ontwikkelingen zijn, hetzelfde geldt voor de Hogeweg, Voorheuvel en het Emmaplein, waar een aantal nieuwe winkels zijn gekomen. Dit roept vragen op: hoe zit het precies? Er zijn ongeveer 15 tot 16 nieuwe winkels in het centrum, wat een verbetering is vergeleken met de situatie waarin winkels vertrokken. Dit is ons beeld en, voor zover ik weet, wordt dit beeld ook bevestigd door onderzoek en organisaties zoals ANS, die dit bijhouden. Het gaat goed met de winkels, zeker in Zeist, als het gaat om het aantrekken van een jonger publiek.
Let op: Deze tekst is een interpretatie en poging tot verbetering van de gegeven fragmenten. Het kan zijn dat de oorspronkelijke betekenis verloren is gegaan door het gebrek aan context.
Dank u wel, Voorzitter. Wordt er dan overal een beetje toezicht gehouden? Onze tegenwoordige stuurvrouw is eigenlijk alleen maar in de supermarkt. Je ziet haar bij de kapper, als je naar een restaurant gaat, maar hoe zit het met de diversiteit? Bijvoorbeeld, hoe is het beeld van die kleine, specifieke winkeltjes? Het zijn juist die mystieke plekken die karakter geven. Ja, dan ontbreekt het een beetje aan variatie, dus het is voornamelijk terrasjes en andere gezellige dingetjes. Maar qua diversiteit lijkt het erop dat veel mensen echt naar de buitenwijken moeten gaan om te winkelen.
Ja, maar dat herken ik niet als juist. Probeert u nu tegen te spreken dat de manieren van vormen en opvoeden verschillen? Ik woon al 20 jaar hier, maar tot wie richt ik mij? De kracht van de zetten van Zeist ligt bij de winkels. Dat zijn dus niet de ketens, want we hebben slechts een beperkt aanbod en bovendien onderscheiden we ons niet van Utrecht, Veenendaal of andere plaatsen. Het zijn juist die specifieke Zeister ondernemers, zoals Poels, die een regionale functie vervullen. Mensen komen daarvoor naar Zeist toe, en dat is echt aantoonbaar. En natuurlijk geldt dat ook voor andere zaken, zoals bijvoorbeeld de volwasseneneducatie, maar misschien is dat niet relevant. Er zijn echter een aantal echt heel specifieke winkels bijgekomen, geen horeca, maar echt zaken waarvan we denken dat ze het bedrijfsleven versterken en bijdragen aan de kracht van de bedrijven. Het winkelaanbod in het centrum van Zeist zorgt dus voor buitengewoon veel levendigheid. Oh jee, wij en bijvoorbeeld de dierenwinkel, als die grondig wordt doorzocht, dan blijkt dat ik die ook niet vertrouw.
Maar goed, over die € 480.000 heb ik nog een vraag die ik wil stellen. Ik heb om een toelichting gevraagd. De wethouder verwijst naar toelichting 3.1, maar die bestaat niet, net zomin als het bedrag. De vraag is: wat houdt het inspelen op de actuele ontwikkelingen binnen deze drie onderzoeksrichtingen in, en kan de wethouder een onderverdeling maken van hoe deze post is opgebouwd, inclusief de transformatie? Paragraaf 237, die wordt genoemd, is mij bijgebleven omdat er een zin in staat die ik me herinner; het wordt daarin nader toegelicht. U heeft iets meer beschreven, dus het kan per verhaal verschillen, enzovoort.
De tekst die u heeft verstrekt lijkt een ongestructureerde verzameling van zinnen en fragmenten te zijn, die mogelijk uit een gesproken context komt en niet goed is getranscribeerd. Het is moeilijk om de tekst volledig grammaticaal correct te maken zonder de oorspronkelijke betekenis en context te kennen. Ik zal proberen de tekst te herstructureren tot een coherent geheel, maar houd er rekening mee dat sommige delen mogelijk niet correct geïnterpreteerd kunnen worden vanwege de onduidelijke structuur.
Hier is een poging om de tekst grammaticaal correct te maken:
"Als u ambitieus bent, probeer dan de status die in dat document is aangegeven te bereiken. Op dit moment bevindt de situatie zich in een bepaalde fase. De productie is natuurlijk niet iets dat je zomaar realiseert, zeker niet als het gaat om grote ambities zoals die online zijn uitgesproken. Een flink aantal van deze ambities heeft een plek gekregen in het uitvoeringsprogramma, en er zijn drie onderwerpen die extra aandacht hebben gekregen. We weten dat we aan deze dagen willen gaan werken.
De Raad heeft ook goedkeuring gegeven aan de positie waarin we ons bevinden. We zitten nu in een andere fase dan voorheen, wat ook invloed heeft op andere zaken. Neem bijvoorbeeld het geld dat in bezit is; dit raakt aan de ambitie om 4000 woningen te bouwen. Het is duidelijk dat we mensen nodig hebben, zoals een programmamanager of een kwartiermaker, om een start te maken met een programma dat uiteindelijk kan leiden tot een nieuwe kern. Dit zijn zaken waarvan we weten dat we ze gaan doen, maar de inhoud is nog niet ver genoeg ontwikkeld.
De precieze verdeling van de 480 over de drie onderwerpen is nog niet vastgesteld. Als het anders moet zijn, dan zullen we dat aanpassen. Ik zou graag terugkomen op het specifieke punt dat u heeft gemaakt. De rechterlijke wegen, zeg maar, daarvoor geldt dat we proberen dit expliciet op te nemen in de oppositie. Het wordt niet weggestopt in een zinnetje; het wordt wel degelijk genoemd en is ook zeker opgevallen bij bijvoorbeeld de belangenvereniging.
Wat betreft Huis ter Heide en de noodleningen, daar geldt dat de provincie een revisie heeft uitgevoerd die te maken heeft met het noodzakelijk onderhoud van de Amersfoortseweg. De provincie heeft de vier betrokken gemeenten bijeengebracht om te bespreken of we hier samen aan kunnen werken. Met andere woorden, van deze drie zaken verwacht ik dat de wegen onze eerste aandacht zullen krijgen. Dank u wel."
Let op: Deze herstructurering is slechts een interpretatie en kan afwijken van de oorspronkelijke bedoeling van de tekst. Het is aan te raden om de tekst te verduidelijken met de oorspronkelijke spreker of schrijver voor een accurate weergave.
We zijn al enige tijd in goed overleg over een zeer brede agenda, die voornamelijk over veiligheid gaat en waarbij we samenwerken met verschillende partijen, zoals de politie. Het is duidelijk dat dit soort inspanningen duurder uitvallen voor bedrijven, maar ook voor burgers, die niet alleen als inwoners betrokken zijn, maar ook omdat het veel energie kost. Ja, energie, want als je een resultaat behaalt dat echt betekenis heeft, dan zie je dat terug in de panels. Er zijn prachtige voorbeelden van hoe breed het onderwerp is en hoe intensief we erover in gesprek zijn, waardoor het de nodige aandacht krijgt. Dit komt inderdaad tot uiting in de begroting, maar soms krijgt het misschien minder aandacht dan andere onderwerpen. We moeten soms onze aanpak veranderen en kunnen veel anders doen om vooruitgang te boeken, ook al kan dit pijnlijk zijn voor ondernemers. En dan, tot slot, de kwestie van de glasvezel. Die is nog steeds zeer actueel. Er worden afspraken gemaakt over het herstelwerk dat wordt uitgevoerd. Ik heb gezien dat in sommige gevallen de communicatie tussen de betrokken partijen beter kan. Het is niet goed om zaken op de lange baan te schuiven. Als iemand van de gemeente zich er persoonlijk mee bemoeit, kan dat de uitvoering en de uiteindelijke resultaten ten goede komen. Soms gaat dat met vallen en opstaan, maar uiteindelijk is het resultaat goed. We hebben goede afspraken gemaakt en die worden nageleefd.
Dank u wel. Ik heb nog een vraag: gaan ze dat echt volledig voorkomen, zodat wij niet onverwachts voor de kosten van de herstelwerkzaamheden komen te staan?
Waar zijn dus de kosten van die generatie? Als je wilt dat de gemeente dit laat doen, moet je een goede aanleg regelen. Dan moet je afspraken maken met KPN, want die afspraken zijn bindend. Ja, dat is zo. Vervolgens moet je er natuurlijk wel bovenop zitten. Het is van belang om misschien jarenlang te luisteren naar allerlei signalen op dit moment, want dat kan aanleiding zijn om zelf vanuit de openbare ruimte te gaan kijken wat er aan de hand is. Vervolgens moet je met elkaar in gesprek gaan om de aangevoerde herstelwerkzaamheden uit te voeren en een kwaliteitsbeoordeling te bespreken die je gewoon bij de gemeente kunt aankaarten.
De lezingen, los van de vraag die naar buiten is gebracht, willen dit realiseren. Er staat nieuwbouw gepland bij Driebergen-Zeist, en dit is ook voorzien voor 2024. Dit jaar wordt tweemaal genoemd, namelijk 2024, twee keer, en 2,5 keer om mijn blaas iets meer uitleg te geven over wat de bedoeling is van deze opdracht.
Deze zin is nogal verwarrend en lijkt een reeks losse gedachten of notities te bevatten die niet logisch met elkaar verbonden zijn. Om de tekst grammaticaal correct te maken, moeten we aannames doen over de bedoeling van de schrijver en de zin opnieuw structureren. Hier is een poging:
"Dat is iets wat we in ieder geval beloven: voor het debat zullen we ook goede namen laten ontwerpen. Maar de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van de 53 duwwerken ligt bij ons. Dus ik heb het genoteerd."
Let op dat "53 duwwerk" niet duidelijk is in deze context. Het lijkt een specifieke term of een projectnaam te zijn, maar zonder verdere context is het moeilijk om de zin volledig correct te maken. Ik heb het in de tekst gelaten zoals het was, ervan uitgaande dat het een specifieke term is die de lezer zou begrijpen.
De tekst die u heeft gegeven is erg verwarrend en lijkt een reeks losse fragmenten te bevatten die niet logisch met elkaar verbonden zijn. Om de tekst grammaticaal correct te maken, moet ik aannames doen over de bedoeling en de context, omdat de oorspronkelijke zinnen niet coherent zijn. Hier is een poging om de tekst te herschrijven tot iets dat grammaticaal correct is, hoewel de betekenis nog steeds onduidelijk kan zijn:
"Maar voor ons is het ook een kwestie van drankgelagen. Bijlage 3 bevat op een aantal plekken de verkeerde namen, hoewel er ook goede namen in staan. We moeten de namen zorgvuldig controleren, maar dat kan pas na dinsdag. Dus, zoals we zien dat er veel aankopen worden gedaan, stelt u precies twee vragen, en bijna alles lijkt daarmee beantwoord te zijn. Dank daarvoor."
Let op: Deze herformulering is slechts een interpretatie en kan afwijken van de bedoelde inhoud van de oorspronkelijke tekst. Het is belangrijk om de context en de bedoeling van de schrijver te kennen om een accurate correctie te kunnen maken.
Ja, ik had een vraag die aan u beantwoord was, en ik heb ook nog een andere vraag. Verder wil ik van tevoren zeggen dat het op zich een goede manier is om met dit systeem te werken; het is allemaal mogelijk, vernieuwend en biedt ook meer ruimte voor een zichtbaardere fractie als geheel om ervaringen met elkaar te delen over diverse onderwerpen. De belasting daarop zit nog wel in mijn geheugen. Ik heb nog een vraagje over het laatste punt, hè? Over de vragen waarop ik een antwoord had gekregen. Ik ben het niet eens met de dienstverlening zoals die nu wordt aangeboden, maar dat terzijde. Ik had nog een vraag over de extra etages die beschikbaar worden gesteld voor de bouw van 4000 woningen; dat is op zich begrijpelijk. Maar goed, ik kijk zeker ook uit naar de vragen die aan de wethouder gesteld zullen worden over diversiteit en de uitvoering daarvan. Dan zou ik ook graag meer willen weten over de besluitvorming, dus ja, waarom wordt dit alleen met de woningbouwer besproken en niet in een breder kader?
Er is iemand met een vraag die misschien vanavond behandeld moet worden, betreffende een planeet. Deze vraag zal in twee delen worden opgesplitst, terwijl het gaat over 50.325.000 internetgebruikers die naar uw beeld kijken. De vraag is of dit aanvullend is of niet. Wat betreft de prioriteit, het gaat om een half miljoen. Dit bedrag is van belang bij het opbouwen, dat is uitgevallen. Het uitvoeringsprogramma volgt op het coalitieprogramma, dus er is niet altijd voldoende tijd geweest om dit volledig te ontleden. Maar als de bedragen vaststaan, dan kan het gaan om klachten over het internet, waar niets aan te doen is. Het is dus geenszins uitgesloten dat uiteindelijk mensen hier sterker van worden, waarschijnlijker zelfs dan dat alleen het niveau van concreetheid van de uitwerking ondergaan wordt.