Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
Blijft er in deze pilot aandacht om te schakelen tussen voor, met en door inwoners tijdens het gehele proces, dus van behoefteonderzoek naar aanvraag, naar toekennen en uiteindelijk natuurlijk ook de uitvoering. We hebben wel aandachtspunten. De buurten die nu worden genoemd voor deze pilot zijn ook buurten met veel kwetsbare inwoners die nauwelijks in staat zijn om hun hoofd boven water te houden, laat staan om dit soort initiatieven op een goede manier vorm te geven in de praktijk. We zien dat
Buurten ook meer moeite hebben met het aanvragen van het wijkbudget. In West zien we hierin wel een verschuiving dat door de intensivering van onze opbouwwerker, die daar veel ondersteuning in biedt, dat er nu ook wel bij de kwetsbare buurten meer wijkbudgetten worden aangevraagd. De juiste begeleiding van de aanvraag voor het buurtbudget is ons inziens van cruciaal belang, maar ook oog te houden voor het proces daarna waarin het initiatief opgezet wordt en vorm krijgt. Hierdoor zal ook ruimte ontstaan voor structurele inbedding, zullen nog meer mensen uit de buurt aanhaken en zal het eigenaarschap bij de buurt blijven. Ook wanneer besloten zal worden om deze pilot in krachtige wijken te laten plaatsvinden, is ondersteuning cruciaal. Hierdoor zullen er ook linken komen met alle partners die in het wijkteam zitten. Als afsluiting wil ik graag hopen dat de Raad ons enthousiasme ook deelt met goede begeleiding. Tijdens het hele proces geloven wij dat deze pilot niet alleen slaagt, maar ook bijdraagt aan sterkere buurten. Meer verbondenheid tussen bewoners en een inspirerend voorbeeld vormt voor de rest van Zeist. Dank u wel voor het woord. Nou, graag gedaan dat woord gegeven. Dankjewel Inge en ook namens collega. Ik ga nu kijken naar de raadsleden of zij vragen hebben aan jullie insprekers en dat doen we dan een op een. Dus als een vraag gesteld wordt, ga ik ook kijken naar het antwoord en dan nu. Marcel Fluitman daar naar. Ruben Marcel Fluitman CDA. Je was even weg uit de vergadering en dat ding is meteen afgesloten, maar hij doet het weer. Dank bij de insprekers voor hun inspraakreactie.
Hun inspraakreactie. Een vraag aan Jan De Omnium. In het stuk wordt gesproken over een initiatiefbegeleider. In hoeverre zit dat jullie werk in de weg? Als je antwoord geeft, moet je weer even op het knopje drukken. Nou, kijk, allereerst is het belangrijk dat het werk goed gebeurt. En als tweede dan wie doet het? En er zit een groot deel van de overlap in het werk. Maar nou ja, ik denk dat we daar naderhand wel uitkomen. Zeker als het ingebed wordt in het wijkgericht werken. Ik zou bijna zeggen, je ontkomt niet aan ons, dus. Ja, nee, dat weet ik, maar zijn jullie niet bang dat er weer een schakel tussen komt, want je hebt dan de wijkmanager. Je hebt Meander Omnium met al zijn tentakels in de wijk, dan krijgen we zometeen een initiatiefbegeleider. Zou dat niet het proces juist vertragen in plaats van dat je snel zou willen schakelen? Mag ik een moment, OK? Ik denk zeker, mag dat zo of niet, OK? Ik denk dat het zeker een extra schakel zou kunnen zijn, maar ik denk ook zeker dat wij het zouden kunnen doen als opbouwwerker. Maar het lijkt me ook een invullingskwestie dat ik denk ook heel erg goed ambtelijk zou kunnen worden afgestemd. Maar ik lees dat het geen ambtenaar wordt, dus weer iemand van buiten. Uiteindelijk zal de pilot meer vorm moeten krijgen dan alleen het voorstel. Eigenlijk zouden jullie hetgeen wat die initiatiefbegeleider doet, dat zouden jullie ook kunnen doen, zoals het in dit raadsvoorstel staat. Ja, OK, dank je wel voor het verwoorden, dankjewel. Ruben Patriassila D66 en dan kom ik bij je. Ik zal het zeer kort maken, maar mijn vraag was eigenlijk hetzelfde als de heer Vlijtman stelde, want jullie benoemen terecht volgens mij dat het belang van goede begeleiding essentieel is. En er staat hier een paragraaf over begeleiding en ondersteuning en daarbij vroeg ik me eigenlijk af, wat zouden jullie daar graag aan toegevoegd zien? Anders inzien denken jullie dat dit de lading dekt? Kunnen wij hier iets in wat echt bijdraagt aan die begeleiding die die mensen nodig hebben volgens jullie? Waar wij ons voornamelijk ook zorgen over maken, is de tijdspanne. Er is in het raadsvoorstel gesproken over afronding van de pilot eind 2026, wanneer de, zoals ik het raadsvoorstel heb gelezen, betekent dit dat de aanvragen moeten zijn gedaan en goedgekeurd en uitgevoerd. Dat lijkt me zeer, zeer beperkte tijd. Het gaat om heel veel verschillende belangen die in de wijk zullen gaan spelen en het gaat om best wel wat budget. De één wil een tuin, de ander wil daar bijvoorbeeld wel een bankje en de ander maakt zich zorgen dat er op dat bankje overlast door komt, dus dat zijn allemaal processen die heel veel tijd en heel veel zorgvuldigheid vragen en die je niet gewoon met een hamerklap kunt afronden eigenlijk. Dankjewel Wilma Bredels van nu nog Partij van de Arbeid en dan Jan Bredius. Wilma Bredels nou als je wel een felicitatie waard vindt, ik heb twee vragen of één nog om de beurt. OK prima aan Stichting Beter Zeist en wie van u beantwoordt dat? Dat is aan u. U heeft net als ik de bijdrage van Meander Omnium gehoord en dan vraag ik mij af, zou dat uw mening over dit plan kunnen veranderen omdat het in dit plan niet alleen gaat om de hoogopgeleide mensen die hun woordje wel kunnen doen, maar dit plan ook duidelijk bedoeld is voor de kwetsbaren in de samenleving. Nee, ik denk dat het geen invloed heeft. De suggestie die de vraag wekt, is dat wij alleen contact hebben in onze wijken met hoger opgeleide goedgebekte mensen. Dat is natuurlijk een klein misverstand. Wonen in zeker in hoger derde Kerkebos. Ongeveer de helft van de bewoners zit daar niet in een koopwoning, maar in een huurwoning. Dus dat betekent dat je al een heel breed palet krijgt en we proberen samen met collega's van de Vereniging Kerkebos in toenemende mate mensen te bereiken en we denken dat we daar een complementaire rol kunnen spelen.
Omdat wij toch net weer wat meer dan Meander om meer gewoon van persoon tot persoon allerlei contacten in de wijk hebben en makkelijker datgene kunnen doen wat ook in het vorige debat aan de orde kwam. Makkelijker kunnen proberen mensen te stimuleren drempels te verlagen om ook als ze niet gewend zijn mee te doen aan dit soort projecten. Oké.
Met allerlei wijken contacten en we hebben natuurlijk ook, laten we zeggen, de andere burgerinitiatieven gedaan en inderdaad is er behoefte aan goede begeleiding, maar vooral ook een hele snelle besluitvorming, zodat je niet weken moet wachten op een goedkeuring of wat dan ook. Ik weet niet hoe de ervaring van Meander Omnium is, maar er zijn een aantal van die dingen die tijdens de rit snel geregeld moeten worden, zodat de mensen in die wijk niet het gevoel krijgen dat ze aan het lijntje worden gehouden of dat het te lang duurt, want dan haken ze weer af. Dus eigenlijk is mijn oproep: maak het niet te bureaucratisch. Als er schakels weg kunnen, vind ik het prima, het kost ook minder geld. En maak gebruik van alle mogelijkheden die er in zo'n wijk of buurt zijn, alle mogelijkheden en gebruik ook alle kanalen die daarvoor zijn. En of dat nou buurtorganisaties zijn of andere groepen of wat dan ook, gebruik ze en doe het snel. En probeer iedereen in zijn waarde te laten. OK, dankjewel. Je had nog een tweede vraag, ik neem aan Miranda, ja, nee. Ga je gang. Nee, nee, er staat hier nu bijdrage. Ik heb hem goed gelezen. Er staat wel een vraagteken achter, maar het tweede deel van de zin, ja. Ik interpreteer dat een beetje als een aanname, want u schrijft: wie nemen de moeite om aanvragen in te dienen als de kans beperkt is om gekozen te worden door een initiatievenraad? Dat komt op mij over als een aanname. Want hoe kunt u dat weten? Er is een opmerking, laten we zeggen, mensen willen niet geloot worden, om maar te zeggen uitgeloot of ingeloot. Mensen willen iets bijdragen. En natuurlijk, maar dat je een soort lotingsproces creëert, dan heb je in feite al uitvallers. En je weet niet zeker of je de goede mensen hebt geloot. Mensen die initiatief hebben, die willen meewerken, die hard willen meewerken, of ze nou veel bagage hebben of weinig bagage. Letterlijk iedereen wil best zijn bijdrage leveren, maar wil niet afgewezen worden. Dat is punt. Yes, Jan Bredius, Nu Democratisch Zeist. Ja voorzitter, dank u wel. Twee vragen aan Stichting Beter Zeist. De eerste gaat over: het is een pilot hè? En de buurten van de pilot die in het voorstel zitten, worden buurten genoemd. Er lijken vragen over te zijn namens Stichting Beter Zeist. Welke buurten zouden volgens Stichting Beter Zeist aan de orde moeten zijn?
In het kader van de pilot. De tweede vraag gaat ook over die loting, hè? Daarvan geeft u aan, hebt u ook vragen over? Maar we kennen ook burgerberaad bijvoorbeeld. Nou, dat zijn er 100, ook via loting, het burgerberaad. Dat is onze conclusie als...
En daar is ook resultaat geboekt. Dus in het kader van de pilot, waarom zouden we dit niet een kans geven en is dan de subvraag welk ander alternatief zou er bestaan in plaats van loting? Als je zegt, we willen goede mensen hebben, kan ook via loting, maar welk ander alternatief zou er zijn? Dankjewel. Ik dacht dat het laatste. De vraag al iets.
Gaan niet van vandaag of morgen. Die bestaan heel lang. Mensen kennen elkaar en weten wie wat doet en wie bereid is om iets te doen. En als je dat niet weet, dan weet je buurman het wel, dus je moet daar gebruik van maken. En daarom denk ik dat loting gewoon een beetje een raar fenomeen is, ook in vergelijking met burgerberaad. Burgerberaad is een beleidsberaad. Er worden mensen ook voor betaald. Hier worden mensen niet voor betaald, neem ik aan. Bovendien zijn burgerberaden niet iets wat je echt vele dagen doet. Hier gaat het om contact, betrokkenheid gedurende langere tijd en dat is heel iets anders. Dan moet je ingroeien. Dan moet je je contacten hebben, dat gaat echt vanzelf. Als de mensen goed begeleid worden en als ze uitgedacht worden, maar betaling heeft daar geen zin voor.
En de eerste vraag over de wijken. Over de wijken ja, oké de wijken. Ja, kijk, je kunt elke wijk nemen die je wilt. Ik vind het wel een beetje raar overigens dat daar geen andere invloed op uitgeoefend wordt, maar misschien heeft de gemeente informatie die ik niet ken. Maar ik zie, er zijn inderdaad wel wijken waar nog wel een groot verschil is tussen de verschillende inkomens en mogelijkheden die mensen hebben. Ik kan me voorstellen dat men daarom dat doet in, laten we zeggen, buurten die wat meer geëquipeerd zijn met goede organisaties.
Maar ik kan me ook voorstellen dat men het doet omdat er bepaalde ingrepen zijn die worden verwacht. En ja, in feite nu al. Een soort voortraject probeert mensen te contacten zodat het niet te hard valt wat men beoogt. Maar goed, dat is een ander idee. Het thema zal straks zeker nog wel aan de orde komen tussen raad en college, denk ik. Kort nog, meneer, een kleine aanvulling. Kiezen voor wijken betekent dat je dus een aantal wijken uitsluit in...
We hebben wel eens vaker gezegd in dit huis: soms gaat de gemeente nieuwe projecten en processen aan, en dat is een leerproces, helemaal terecht. Wij snappen dat als je iets nieuws doet, dat je moet leren, maar ieder leerproces voor de gemeente is ook een leerproces voor de bewoners. En wij pleiten er dus regelmatig voor: als je dit soort gemeentebrede pilots of gemeentebrede ontwikkelingen doet, probeer daar ook samen te werken met anderen die gemeentebreed denken, zodat je als het ware de implementatie in de volgende fase, als dat doorgaat en als het een succes wordt, wat voorgebakken hebt. Dankjewel voor de toevoeging. Martine de Vos, GroenLinks. Ik heb twee vragen, de eerste vraag is aan MeanderOmnium. Heeft u zelf ook het idee dat het op dit moment, zoals het er nu in het raadsvoorstel staat dat...
Nee, dat denk ik eigenlijk niet. Nee, ik denk dat er goed is nagedacht over de initiatieven. Ik ben even de initiatievenbegeleider, daar ben ik sorry voor. En daarbij de initiatievenraad. En ik denk dat het juist heel erg sterk is bij de items. Dit zou inderdaad
Gaan afspreken dat die raad alleen maar op één moment bij elkaar zou komen om alle initiatieven te kunnen beoordelen. Maar goed, dat is invulling en nu aan de hand van dit raadsvoorstel kan ik daar eigenlijk geen antwoord op geven en denk ik juist dat het niet zo hoeft te zijn dat het stroperig zou zijn. Tweede ja, kort toe een korte aanvallende vraag op uw antwoord. Zou zo'n initiatiefraad gewoon niet juist het initiatief kunnen downsizen, want als je als je straat je twee wipkippen wil en dan zit iemand uit, weet ik waar, dan moet er een raad komen die gaat beslissen of jij die wipkippen wil of niet. Jullie moeten toch lekker lokaal op dat straatniveau lekker laten regelen. U gaat over uw eigen vragen, maar als voorzitter zeg ik, laten wij onze gasten toch vooral een beetje bedienen met open vragen. Maar hoe kijkt u daar tegenaan? Wat is precies de vraag of dat ik wipkippen doe bij jou? Ik houd mijn vraag even in totdat ik met het college van Martine had.
Niet weet of dat nou een open vraag is, maar ik ga het toch maar even doen en dat is een vraag aan Peter Zeist. Ik hoor u eigenlijk elke keer zeggen dat er in elke buurt altijd wel initiatiefnemers zijn en dat er altijd wel mensen zijn die iets willen oppakken. Ik zie u nee schudden, maar volgens mij hoorde ik u dat toch echt zeggen. Maar ik denk dat er ook wel buurten zijn waarin dat niet zo is. Waarin het dus een stuk ingewikkelder is om mensen te bereiken. Dus, hoe ziet u dat dan voor zich? Zou u een plan van aanpak dan hebben om die mensen wel te bereiken en hoe, hoe zou u dat dan doen? En goed, het is heel lastig om in buurten die dus laten we zeggen, veraf staan van de gemeente om daar initiatieven te ontplooien. Daar zul je dus heel goed contact met de mensen moeten hebben en mensen die ook vertrouwd worden in de buurt. En dan willen de mensen wel wat aannemen van elkaar, maar veel minder van een overheid en misschien ook van een zorginstelling of een welzijnsinstelling die dus langskomt. En daar moet je dus heel voorzichtig in zijn. Mijn ervaring is dat het soms jaren duurt.
Voor hen om gaat. En, als je dat contact hebt en dat hebben soms mensen in zo'n wijk, er zijn altijd opinieleiders of mensen die wat dingen doen op welk niveau dan ook. En als je die erbij betrekt, dan kan het succes hebben. Als je dat vertrouwen niet weet te winnen door de juiste mensen mee te nemen, dan kun je het schudden. Ik weet niet of dat een antwoord is. Ja, dat is zeker een antwoord, maar volgens mij is mijn angst een beetje dat we dan toch elke keer dezelfde mensen weer in de buurt aan zet laten zijn en niet de mensen die er normaal gesproken niet bij zijn. Dat is een beetje de zorg. Wat de reactie nog daarop zie ik, ik zie dat die tebraak wat ik zie. In het voorstel is dat er een onderscheid gemaakt wordt tussen buurten die collectief wat meer ervaring hebben met participeren in projecten en buurten die daar minder collectieve ervaring in hebben. Ik denk dat je daarop doelt. Zorg nou dat daar waar die ervaring er niet is, dat dat ondersteund wordt. Wat wij merken is dat in buurten die nog geen...
De buurt aan zet laten zijn en niet de mensen die er normaal gesproken niet bij zijn. Dat is een beetje de zorg. Wat de reactie nog daarop is, ik zie dat die te braaf is. In het voorstel is dat er een onderscheid gemaakt wordt tussen buurten die collectief wat meer ervaring hebben met participeren in projecten en buurten die daar minder collectieve ervaring in hebben. Ik denk dat je daarop doelt. Zorg nou dat daar waar die ervaring er niet is, dat dat ondersteund wordt wat wij merken.
Jaren ervaring mee heeft als bestuurslid of wat dan ook. Als die eens komt praten en gewoon zegt van nou zo en zo zou je dingen kunnen doen dat dat werkt en dat is een, dat is nou, dat is nou weer een stukje faciliteit wat jullie vanuit je netwerk in de verschillende wijken kunnen doen, maar wat wij natuurlijk uit onze contacten binnen het platform van Beterzijde te kunnen doen. En daar zit wel een belangrijk ding in bovendien. Als je buurtbudget hebt en je kunt er concrete dingen in de wijken mee doen, dan wordt het wel makkelijker. Zeker als dat wat publiciteit krijgt om mensen aan de praat te krijgen die normaal niet praten. Wij zien, wij zien goede mogelijkheden om nieuwe gezichten. Ik denk dat het zelfs stimulerend kan werken. Dankjewel weer. Volgens mij zijn we door de vragen eronder heen, hè, ik zit, ik heb geen yes meesprekers hartelijk dank, blijf vooral zitten. Luister. Deze wethouder kan wel hebben dat we gewoon een ronde doen met 3 vragen per persoon. Ja ja, dus ik kijk naar de raad wie de vragen wil stellen. Ik zie Ruben als eerste en dan kom ik bij.
Ruben Patricia, dank. Ik heb 4 vragen, maar ik zal het zo kort mogelijk houden. Dank dat dit voorstel er ligt. Ik ben er erg blij mee dat het nu op de agenda staat en ik hoop ook dat we er snel mee kunnen beginnen. Ik maak er gewoon 3 vragen van, denk ik. Eén vraag die ik had: ik snap dat dit een pilot is en ik hoop natuurlijk dat het succesvol is en dat we het kunnen gaan continueren. We hebben heel recent ook een plan biodiversiteit gehad waar voor een heel groot deel ook op hele slimme manieren gebruik wordt gemaakt van cofinanciering. En ik was benieuwd of daar hier ook wat cofinanciering kan betekenen, omdat er best wel veel stichtingen en fondsen zijn die juist ook op deze domeinen van leefbaarheid initiatieven ondersteunen. Dus die vraag heb ik. De andere vraag hangt een beetje samen met de discussie die hier net gevoerd werd. Ik snap de keuze voor de wijken die hier gedaan zijn, maar dan is het ook wel een beetje de vraag van: wat is het instrument om het even plat te slaan? Buurtbudget. En ik vind dat voor een pilot hier een goede keuze wordt gemaakt.
Buurtbudget is voor mij ook een breder instrument om het zo te zeggen. Gisteren waren we nog bij een bijeenkomst voor de woningcorporaties waar ze zeiden, nou, leefbaarheid is echt een groeiend probleem. We moeten daar heel scherp op zijn, dus in die zin vind ik het heel goed passen. Maar ik vind het een instrument dat geschikt is voor niet alleen, maar voor slecht naar beter, maar ook een instrument dat geschikt is voor goed naar beter en ik. Nou ja, misschien daar een reflectie op hoe de wethouder daar naar kijkt. Los van het feit dat ik de keuze nu prima vind voor de pilot. Mijn laatste vraag is, er wordt gesproken over evaluatie aan het eind. Waarop wil de wethouder of het college evalueren en wat zijn dan de punten wanneer het succesvol wordt beoordeeld en wanneer het minder succesvol wordt beoordeeld? Dankjewel Ruben Julian Wassink, ChristenUnie, SGP. Ja, mijn vraag borduurt voort op de laatste vraag van de heer Pathiasina, want er staat in het raadsvoorstel namelijk dat het één van de
Nou ja, los te maken. Dat is een best ingewikkeld meetbaar begrip dus inderdaad ook. Hoe operationaliseer je dat dus wanneer is eigenaarschap bereikt? Dankjewel Bart Bakker VVD. Dankjewel. OK, ik ben wel hoorbaar, alleen niet zichtbaar. Helemaal prima. Ja, allereerst. De initiatiefbegeleider aangezien dat iemand is die nog moet worden ingehuurd. Hoe gaan we dat doen? En in hoeverre loopt deze pilot als we niet per se iemand gelijk vinden? Zeker omdat we zo'n kort tijdsbestek hebben. Zijn er al plannen voor hoe zit dat in elkaar? Daarnaast hoe zetten we 2-t weg in die
Ik zou ook nog wel graag wat meer reflectie willen vanuit het college over hoe wordt omgegaan met het juist betrekken van inwoners en dat het niet een feestje wordt van de bekende mensen. Dat was het. Oké, dankjewel. Ik heb Jan Marcel.
En belangenverenigingen ingezet. Het lijkt erop alsof dat in dit stuk in het raadsvoorstel niet naar voren komt. Nog even een toelichting graag van de wethouder over waarom deze wijken precies, kan de wethouder dat nog even goed toelichten? En ook de laatste vraag dan over die loting: heeft het college nagedacht over andere manieren om deze initiatieven bijeen te roepen of in te schakelen? Zijn er over initiatieven nagedacht dan loting? Dankjewel Jan Marcel Fluiter, CDA. Sorry, ja, dank u wel voorzitter. Ja, de eerste vraag is: waarom kosten maken voor een initiatiefbegeleider, terwijl wij?
Hebben die waarvan ik ook net gehoord heb die dat ook prima zouden kunnen. En zeker denk ik ook in samenwerking met de wijkmanagers. Volgens mij ligt daar heel veel expertise en heel veel. Ja, hoe moet je het samenstellen binnen de wijk dus iemand nieuw werven? Ik weet niet hoe het allemaal werkt, maar volgens mij is dat niet. Wanneer het debat dus dus de vraag is.
Dus waarom die keus? En daarbij zou ik ook willen vragen, als er zo'n angst is dat er misschien wel heel veel geld wordt uitgegeven zonder dat het simpel zou zijn, zou je daar misschien nog een gradatie kunnen maken dat je zegt voor bedrag X nog even een toets, maar bedrag Y niet. Dus maak het wat simpeler en wat toegankelijker. En wat ik ook wel gehoord heb en waar ik het ook wel mee eens ben, is dat de pilotperiode natuurlijk wel heel kort is. En wat zou er op tegen zijn om die pilotperiode te laten eindigen een jaar later?
Sorry, dankjewel Marcel Vlijtman. Dan ga ik naar Martien, de volksman van GroenLinks en dan naar ****. Ja, die laatste vraag had ik ook, hè? Omdat er zorg is over dat jaar, dus waarom is er voor een jaar gekozen en zou dat misschien dus langer kunnen? Maar een andere vraag is, even een soort dubbelcheck: bij mij is dat buurtbudget een aanvulling op de andere vormen van budgetten, zoals het wijkbudget van Meander of het budget voor wijkgericht werken. Volgens mij is het antwoord daar ja op, maar is dat qua communicatie eigenlijk wel handig? Want we willen het volgens mij eenvoudiger en overzichtelijker maken, maar nu komt er dus nog een budget bij. Dus is het op termijn misschien niet handiger om die drie bij elkaar te bundelen? Dus even een vraag hoe daarover nagedacht wordt en wat de verschillen dan precies zullen zijn. Dat was hem. OK, en tenslotte **** van keke. Ja, ik heb eigenlijk nog een vraag over en dat is de vraag. Toch blijkt uit het voorstel dat de achtergrond waarom de keuze is gevallen op de betreffende wijken toch meer gaat om het sociale afstandsverhaal ook. Ik vraag me af, het is een pilot nog.
Hoog in zeeënkwartier om te kijken of het in zo'n wijk ook werkt. Want het is nu één pilot. En wellicht ons nu op één soort, twee soorten wijken. Hetzelfde afstand hebben we tussen haakjes anderen om zo te noemen. Maar waarom moet gewoon kiezen voor een wijk waar
Ook waarschijnlijk initiatieven zijn en ook uit de samenleving om te kijken of een pilot ook daar zou kunnen werken. En in de opmerking over het budget. Er was inderdaad een bedrag gereserveerd, nodig voor de uitvoeringskosten, maar het komt er heel mooi uit op het 2e. Ik vind het heel toevallig, maar goed. Maar dat was een opmerking, geen vraag. OK, dankjewel. OK, ronde wethouder, ik geef je graag het woord. Ik ga even kijken hoever ik kom en waar nodig schakel ik links en rechts mijn secondanten erin. Is cofinanciering een optie zoals dat ook bij de pilot of bij het plan over de biodiversiteit aan de orde is gekomen? Jazeker, kijk op het moment dat er initiatieven komen vanuit de samenleving en die weten ook hun weg te vinden naar andere fondsen. En dat gebeurt natuurlijk ook vaker. Ja, dan is dat zeker een optie en het gebeurt ook wel op dit moment met initiatieven. Kijk wat we wel zien en dat komt ook even.
Ook uit de samenleving om te kijken of een pilot ook daar zou kunnen werken. En in de opmerking over het budget het. Het was inderdaad, er is hier een bedrag gereserveerd nodig voor de uitvoeringskosten, maar het komt er heel mooi uit op het 2e. Ik vind het heel toevallig, maar goed. Maar dat was een opmerking, geen vraag. OK, dankjewel. OK, ronde wethouder, ik geef je graag het woord. Ik ga even kijken hoever ik kom en waar nodig schakel ik links en rechts mijn secondanten erin. Is cofinanciering een optie zoals dat ook bij de pilot of bij het plan over de biodiversiteit aan de orde is gekomen? Jazeker, kijk op het moment dat er initiatieven komen vanuit de samenleving en die weten ook hun weg te vinden naar andere fondsen. En dat gebeurt natuurlijk ook vaker. Ja, dan is dat zeker een optie en het gebeurt ook wel op dit moment met initiatieven. Kijk.
Is dat die vaak hun weg niet weten te vinden. Dus ergens is het ook heel mooi, hè? Er komt ook een vraag vanuit, volgens mij, de fractie van GroenLinks, hè? Is dit nou een aanvulling op het buurtbudget dat er al is? Ja, dat is zo. We gaan ook een overzicht maken van alle verschillende budgetten die er zijn. En daarbij zou het natuurlijk ook heel interessant zijn. Ik spreek ook regelmatig met verschillende serviceclubs, maar
Serviceclubs, maar ook andere initiatieven die zeggen, goh. Zijn er ook initiatieven in Zeist die een steuntje kunnen gebruiken, hè? Financiële ondersteuning kunnen gebruiken, dus in die zin denk ik dat het ook heel goed is om te kijken. Ja, dus cofinanciering laat ik een kort antwoord houden. Ja, dat behoort tot de mogelijkheden. En het is ook goed, denk ik, dat we ook daar leerlessen bij op gaan doen of dat meenemen in de leerles die we hier op willen doen. Dan de keus voor de buurt en de wijken, hè, is het alleen maar van slecht naar beter of ook van slecht naar goed en ook van goed naar beter. Zo heb ik hem even als ik het geluisterd heb. Ja zeker, kijk uiteindelijk is dit een pilot die geëvalueerd moet worden en op het moment dat uw Raad, en dat zal waarschijnlijk de toekomstige Raad zijn, hè, als je kijkt naar de pilotperiode. Nou, op het moment dat we dat structureel willen financieren, want dit is nu gedaan met UVP-middelen, hè? Vandaar dat het ook een pilot is op het moment dat dat structureel wordt. Ja, kunnen we natuurlijk ook zeker kijken naar andere buurten en dan is het zeker niet alleen beperkt tot, ik noem maar even, van slecht naar goed. Dan kan het ook zeker van goed naar beter, dus het is ook afhankelijk van de initiatieven die er komen. Wat vooral wat we hebben beoogd met deze pilot is dat we, hè, we hebben natuurlijk ook een verkenning gedaan bij initiatieven die er eerder zijn geweest, is dat we een paar dingen hebben gemerkt. Eén daarvan is, hè, sommige buurten en wijken weten beter de weg te vinden dan anderen. We willen met dit budget niet alleen het betreffende initiatief stimuleren en mogelijk maken en juist ook wel een groter bedrag voor initiatieven mogelijk maken, maar juist ook iets doen in die buurten en wijken, hè? Dus het doet ook iets met de wijk. Dat is ook de reden waarom we voor die initiatievenraad hebben gekozen om mensen een soort eigenaarschap te geven.
Nu richten we ons echt op die wijken en buurten waarvan wij denken dat we daar de meeste winst kunnen halen als het gaat over het eigenaarschap en het zelf initiatief nemen. In je buurt, dat gaan we natuurlijk in nauwe samenspraak doen met Meander Omnium, maar ook met andere partners die in het netwerk informele zorg en ondersteuning zitten. Want er zijn natuurlijk niet alleen Meander is actief, er zijn veel meer partners die daarbij betrokken zijn.
En daar gaan we in de pilot ook kijken hoe we dat vorm gaan geven. Maar voor de toekomst is dat zeker de optie, dus ik hoop dat ik daarmee de vraag beantwoord heb. Ik doe even de check bij de heer Pathiasine of die ook beantwoord is. Als het gaat om de evaluatie, dan kijk ik even ook naar...
Naar mijn rechterzijde. Wat we daarover? Ja, wanneer is het succesvol of niet? Wat ik daar in algemene zin over wil merken. We moeten er natuurlijk scherp op zijn. Het is een pilot en we moeten daar ook lerenderwijs met de partners goed kijken van hè? Sommige dingen zijn wel of niet meetbaar. Dat is ook de vraag van de ChristenUnie. Sommige dingen zijn wel merkbaar, dus ik hoor ook hier van de Raad, hè? Timmer het niet helemaal dicht aan de voorkant en maak het niet te bureaucratisch, dus de vraag is even, kun je aan de voorkant allerlei KPI's met elkaar gaan definiëren en allerlei het moet daar en daar en daar aan voldoen. Volgens mij is dat niet het karakter van deze pilot, maar ik denk dat we natuurlijk zeker ook wel met de professionals en...
Of is het merkbaar? Nou, dat vind ik nog wel even eentje waar we goed naar moeten kijken, maar misschien dat Marcel er nog een aanvulling op wil doen. Nou, de evaluatie, zeg maar, en hoe we gaan monitoren. Dat wordt de komende tijd nog uitgezocht, maar je kunt gewoon denken natuurlijk aan massale informatie als het type initiatieven dat straks wordt ingediend. Hoogte van de bedragen die straks verstrekt worden. Maar ook gewoon leren van de inrichting, hè? Want we gaan straks een initiatievenraad oprichten, dus daar willen we straks inwoners voor gaan vragen. Dat
Dus, daar zijn eigenlijk zoveel mogelijk mensen uit de wijk gewoon open bevraagd of ze willen deelnemen aan de initiatievenraad. En vervolgens is daar nog een kleine loting om geweest voor de afspiegeling. We weten eigenlijk niet of dat bij ons nodig is. Dat gaan we dan zien, maar die initiatievenraad die gaan we vooral gebruiken om de pilot in te richten. Dus we willen ook met de initiatievenraad gaan kijken van ja, over welke bedragen hebben we het straks? Hoe is de verdeling over de verschillende buurten? Wat voor type aanvragen kunnen we verwachten en hoe moet dat aanvraagproces eruitzien? Moeten we dat verdelen in kleine categorieën, zodat we bijvoorbeeld bij kleine bedragen dat sneller kunnen verstrekken? Dus we willen ook gaan leren hoe we dat straks met inwoners samen doen. En wat denk ik voor ons als gemeente wel een leerpunt is, is ook van hoe gaan we zelf om met de initiatieven die ingediend worden? Is daar bijvoorbeeld afdeling Borne bij nodig? Komt daar onderhoud bij kijken? Gaat het om kunstprojecten die geplaatst moeten worden in de wijk en hoe gaan we daar als gemeente mee om? Dat is ook een van de leeraspecten voor ons in deze pilot. Nou, ik hoop daarmee, voorzitter, dat ik in ieder geval de vragen rondom de evaluatie heb beantwoord, maar kijk even of die ook voor de ChristenUnie en D66 nu voldoende getackeld zijn of dat dat nog vervolg gaat. OK, dan kwam de VVD met: ja, hoe zet je nou zo'n groot bedrag weg? En wat als je iemand niet kunt vinden? Nou, ik kan mevrouw Bakker niet zien.
Eigenlijk ook al vanuit de andere fracties gesteld werd, in hoeverre kan die pilotperiode niet langer gesteld worden? Want het is een korte periode. Ja, daar sta ik zeker voor open, maar dat is ook de reden waarom we gekozen hebben voor eind 2026. Dat heeft ook te maken met dat het UVP-middelen zijn, hè, dus dat het uit het uitvoeringsprogramma van deze coalitie komt. Als u als raad zegt, ja, maar dat kan wat ons betreft ook verlengd worden met een jaar, dan staan wij daar zeker voor open. Maar nou, dat is ook iets waarvan ik even bij de raad de toets doe of u daar, hè, dus dan blijft het bedrag wel hetzelfde, maar nemen we een langere periode omdat er ook een aanloop zit. Het heeft vooral te maken met dat er gekoppeld is aan de UVP-middelen.
Op verzoek van de Raad hoor dat. Dat is de reden. Dus daarmee heb ik volgens mij de vraag van de CDA-fractie, denk ik, ook beantwoord. Als de Raad dat graag ziet, dan staan we daar zeker voor open. Als het gaat over die initiatiefbegeleider, wat als je die niet kunt vinden? Nou ja, we hebben eigenlijk wel vertrouwen in de manier, hè. En ook het enthousiasme dat we bij onze belangrijke partner Merel Nylon zien, dat we daar gaan kijken. Van: hoe kunnen we die rol invullen? Kan dat ook in het takenpakket van iemand liggen die dit nu al doet? We zien in ieder geval wel dat bij de uitvraag die we gedaan hebben, de inventarisatie, hè, die u ook ziet bij de stukken, hè? Want het is natuurlijk niet alleen het raadsvoorstel.
Maar ook in ieder geval verkenning. Dat we juist zien dat het begeleiden, hè, dat mensen ook zeggen, het is deels het budget waar we tegenaan lopen. We willen iets meer en het budget is niet toereikend en een ander belangrijk punt wat er steeds uit naar voren komt, is van goh ja, iemand die ook met ons meeloopt om ook de weg binnen de gemeente, hè, kwam ook wel naar voren van ja, op het moment dat je een kunstproject hebt of je hebt beheer openbare ruimte bij nodig dat mensen ook
Mensen ook goed aangehaakt te houden. Dus in die zin heb ik er vertrouwen in dat we met de verschillende partners daar zeker uit moeten kunnen komen. Nou, was er nog een vraag van de VVD-fractie, de reflectie over hoe omgegaan wordt met... en toen hield mijn pen er even mee op, mevrouw Bakker, dus misschien kunt u mij nog even helpen. Ik probeer altijd snel mee te schrijven, maar soms lukt me dat niet helemaal. Dus kunt u de vraag nog even herhalen? Dat we de juiste mensen vinden. Dat was hem, ja, maar ook daar hebben we volgens mij antwoord gegeven dat we juist door met alle partners die ook actief zijn in de wijk en ook de link juist te leggen met het wijkgericht werken, zoals ook door Meander Omnia wordt aangegeven, dat we daar juist ook hopen dat we daar... nou hè, dat dit gaan we niet alleen als gemeente soort van... nou, we hebben een leuk plan bedacht en zo gaan we het doen. Nee, eigenlijk is het meer dat we alle partners in de wijk die al actief zijn in de buurten daar samen mee willen optrekken en vooral ook vanuit de bewoners zelf willen laten komen. Dan kwam de vraag van NDZ. De expertise over de wijk- en buurtverenigingen. Nou hè? Wat dat betreft kan dat zeker en we hebben er hier nu voor gekozen om het te doen in de buurten die nog niet zo goed georganiseerd zijn, maar hè? Er werd door de insprekers ook een suggestie gedaan van goh, we zijn altijd bereid om daar onze kennis en expertise ook te delen. Hoe hebben wij dingen aangepakt? En ik denk dat ook daar hè, en de wijkmanagers, maar ook de opbouwwerkers van Meander een hele mooie verbindende rol kunnen hebben om te kijken van goh, laten we nou eens mensen met elkaar in contact brengen. Hoe hebben sommige initiatieven dat met elkaar gedaan? Dus nou die suggestie dat het niet gebruik zou ervan maken. Volgens mij mooie suggestie om dat wel in het vervolgstadium te doen. Dan waarom deze wijken? Nou, ik kijk ook even naar Marcel of jij daar een nadere toelichting op wil geven. Waarom specifiek deze? Voor wat betreft het centrum en ook West. Het sluit heel erg mooi aan op het buurt- en wijkgerichte werken en ook zeg maar de focus die op deze buurten ligt vanuit het buurt- en wijkgerichte werken en misschien bijvoorbeeld in het centrum dat ze druk bezig zijn met de sociale renovatie. Er zijn ook analyses voor gemaakt voor die buurten, maar je ziet dat het een winst zou opleveren voor de buurt op het gebied van leefbaarheid. En het sluit ook heel erg mooi aan op het traject waar de wijkprofessionals al mee bezig zijn. Onder andere rondom die sociale innovatie, sociale renovatie. Als het gaat om West, zeg maar dat komt voort uit het beleidskader, gezondheid, sport en bewegen, het GSBB. Waarin al is geconstateerd dat de gezondheidsverschillen zijn in West ten opzichte van andere wijken en de GGD heeft daar nog een nadere analyse op verricht. En dan zie je inderdaad wat meer sociale problematiek in Kouwenhoven ten opzichte van andere buurten in Zeist. Nou, dat is ook waar, zeg maar, het buurt- en wijkgericht werken zich de komende tijd op wil richten. Om met name die gezondheidsverschillen terug te dringen en wij denken dat dit een hele mooie kans is voor deze buurten om daar winst in te bouwen qua sociale cohesie, qua leefbaarheid, iets samen doen met de inwoners, maar samen iets doen met de inwoners en de professionals. Dus op allerlei manieren denken we dat dit winst oplevert en vandaar de keuze voor deze buurten. Even interruptie van David. David Tompotas. Nou, niet direct een interruptie, maar ik wilde misschien zometeen nog. Ik had zelf nog wat vragen ook, maar dat kan dus al meteen wel. Ga door. Dan de loting. Zijn er ook andere manieren om deze initiatievenraad bij elkaar te krijgen? Ja, kijk, het beeld ontstaat misschien nu dat we per se loting gaan toepassen en volgens mij is dat meer... kijk, we zouden het mooi vinden als we in samenspraak ook met alle professionals en ook actieve bewoners en de opbouwwerkers kunnen...
Kijken van hé, wat zijn nou bewoners die zich hiervoor willen aanmelden? Dat het niet nodig hoeft te zijn om te gaan loten, omdat er gewoon voldoende, nou ja, verschillende typen mensen in zo'n initiatievenraad zitten. Maar als het nodig zou moeten zijn om daar, net als bij het Vollenhoven adviesteam, om dan gericht te kijken van hé, wie benaderen we allemaal en kunnen we daar een mooie afspiegeling van bewoners uit de wijk krijgen? Als je bijvoorbeeld alleen maar mensen hebt van een bepaalde leeftijd, terwijl je zegt, ja, ik zou daar ook wat jongeren bij willen betrekken. Kijk, dat zou een reden kunnen zijn om te zeggen, we gaan toch een stukje loting toepassen. Het is dus niet de bedoeling om de loting toe te passen op de initiatieven zelf, maar meer op de initiatievenraad. Dus in die zin proberen we op verschillende manieren te kijken en loting kan toegepast worden op het moment dat we het idee hebben dat we niet die pluriformiteit uit de wijk helemaal hebben. Dus die loting wordt niet in eerste instantie gebruikt. Eerst wordt gekeken, zijn er geschikte kandidaten voor? Moet ik het zo zien om dan vervolgens een loting toe te passen. Ja, ik probeer het te begrijpen. We hebben gekeken hoe dat in Vollenhoven is gegaan bij de totstandkoming van het Vollenhoven adviesteam. Toen is er gewoon breed uitgevraagd in de wijk of mensen zich in eerste instantie daarvoor wilden aanmelden. En daar werd best enthousiast op gereageerd. Er zijn veel aanmeldingen gekomen. En toen is er in een later stadium een loting geweest omdat het te maken had met de afspiegeling van het aantal deelnemers, zeg maar.
Dan het CDA. Waarom kosten maken voor een initiatievenmakelaar? Nou, volgens mij heb ik die vraag eerder net ook al beantwoord dat we gewoon kijken, hè? In overleg met Meander, maar ook met andere partners die actief zijn in de wijken, op welke manier we deze initiatievenmakelaar inzetten. Het is niet de bedoeling dat het teveel overlap heeft en dat het een soort drukte wordt van allerlei mensen die zich bezighouden met initiatieven. Het is juist ook waar we in overleg met Meander, omdat die natuurlijk ook al veel dingen doen op het gebied van buurtinitiatieven, hebben gezegd: "Hé, waar kan het een aanvulling zijn?" en dat we ook echt iemand hebben die hier dedicated ook gewoon dit kan oppakken, dus zo is die eigenlijk bedoeld. Kijk even naar de heer Vlijtman, voorzitter, of daarmee de vraag beantwoord is. Oh, OK ja. Ja, ik ben nog niet helemaal overtuigd door het antwoord. Het is me iets te ruim. Ik zou graag willen zien dat u zegt: "In eerste instantie kijken we met anderen om hoe we daar verder vorm aan geven." Ja. Nou, als u dat zo opschrijft, dan ben ik blij. Nou dat. Volgens mij staat het ook echt wel in het voorstel dat we daarin, ik kijk even, daar hebben we iets over gezet in het raadsvoorstel zelf. Maar ik kom daar zo wel eventjes op terug. Maken we het niet te hoogdrempelig? Nou, dat is zeker niet de bedoeling, dan zullen we even helder zijn. Een initiatievenmakelaar is geen ambtenaar. Er wordt een opdracht uitgezet om de juiste persoon voor deze functie, voor deze tijdelijke functie, te vinden. En er zal wel nauw samengewerkt worden met de wijkmanager en mijn vraag is of u de rol van deze functionaris of van deze functie wil invullen in overleg met anderen. Nou, dat kunnen we zeker toevoegen. Dat vind ik prima, zeker, maar daar betrekken we ook andere partners dan Meander bij, want er zijn gewoon heel veel partijen actief. Maar ik zal deze zin geen enkel probleem om die toe te voegen. Het lijkt me nu alsof er een vacature opengesteld wordt, maar laten we gebruik maken van de aanwezige kennis. Helemaal terecht punt, dat kunnen we. U had nog niet zelf interesse, hè? Soms ben je op zoek naar wat nieuws in je carrière. Ga door buurt die je goed kent. Als het gaat over, maken we het niet te hoogdrempelig. Nou, dat is juist niet de bedoeling. En ik denk dat de pilot ook moet uitwijzen, hè, ook samen juist met die buurtbewoners. Voor welke bedragen doen we nou? Spreken we nou? Welke, hè, wat spreken we af? Voor welke initiatieven hou het laagdrempelig? Het is zeker niet de bedoeling om er een bureaucratisch, centralistisch geheel van te maken, maar juist de buurt ook, hè, en de initiatievenraad zelf eigenaarschap te geven. Dus het is niet bedoeld als een soort log bureaucratisch fenomeen. Het is bedoeld als een raad van, hè, misschien klinkt de initiatievenraad al meteen als iets heel groots, maar het is juist bedoeld dat inwoners zelf met een stuk ondersteuning vanuit een partij als bijvoorbeeld Meander en initiatievenmakelaar om te kijken met elkaar van: "Hé, welke spelregels bespreken bewoners zelf onderling met elkaar af?" Dat is echt een idee achter dit verhaal. En daar kan dus ook zijn tot €2.000 gaan we er niet te moeilijk over doen of tot €4.000? Ik verfijn dat u zegt dat dat open blijft en dat dat nog nader ingevuld kan worden. Even aanvullend. Het zijn er twee dan die er komen per wijk één. Is nog niet bekend, kan dezelfde persoon zijn, kan ook zijn dat we het verdelen. Dat gaan we even bekijken in overleg met Meander. Ja, het zal mijn voorkeur hebben helemaal op zo'n raad wel vanuit de wijk samen te steken. Nee, nee, nee, de initiatievenraad. Ik dacht even dat u bedoelde de initiatievenbegeleider? Nee, twee raden zeker, zeker. Het idee is juist ook dat het in de wijk zelf, nee, laat dat even geen misverstand over staan. Volgens mij heb ik de vraag van de pilotperiode ook al beantwoord, dus dat kan behoort zeker tot de mogelijkheden. Even kijken hoe de raad daarin staat. Als de raad nu al zegt, ja, verleng dat met een jaar en met ieders welbevinden, dan kan dat wat mij betreft. En als het dan gaat over buurtbudget, is dat een aanvulling. Ja, die vraag heb ik beantwoord. Zij speelt nu. Volgens mij heb ik aangegeven, hè, waarom niet ook wijken waar nou bijvoorbeeld een Lyceumkwartier of Kerkenbos? Ja, volgens mij ga ik me dan herhalen, voorzitter. We hebben voor nu in de pilot gekozen. Juist voor deze wijken en neemt niet weg dat we natuurlijk goed evalueren, kijken welke ervaringen we daaraan opdoen en parallel daaraan staat het natuurlijk eenieder vrij, hè? Laat het even helder zijn dat er allerlei initiatieven in de samenleving plaatsvinden. Dat stopt niet met deze pilot buurtbudget, hè? Dat gaat gewoon door, dus. Bewoners of dat nou iets Auschwitz, Den Dolder of het is Kerkenbos of Licsen die een goed idee hebben. Die kunnen altijd doorgaan met eigen initiatieven en dan kijken we altijd als gemeente in samenspraak met onze partners in de wijk waar daar ruimte en mogelijkheden voor zijn. Ik ga nog even, ik ga nog even in een tweede ronde vragen en dan gaan doen. We denk ik. Ik zag Marcel al inventariseren, dan kom ik zo op terug, maar kijk even nog naar David had een vraag aan Jan David Tom Pot. Ja, dank u wel, voorzitter. Ik had even een vraagje allereerst over pagina 5 van die bijlage. Er wordt gesteld dat buurtbudgetten verschillende vormen kunnen worden gegoten, wordt over gesproken over incidentele budgetten, maar ook over structurele budgetten die er elk jaar een bijdrage aan kan worden gegeven. En ik vroeg me even af als bij deze pilots. Zijn al die vier die mogelijkheden die op pagina 5 staan opgesomd, zijn die ook aan de orde in die pilot of? Want als stel als bijvoorbeeld over structurele budgetten gaat en de pilot doet, laten we even zeggen, 2026, 2027 dan zou dat geld natuurlijk langer kunnen doorlopen dan de pilot. Dan vragen ze even hoe dat dan zit of hoe dat op welke wijze dat dan wordt hoeft te regelen is. Ja, een tweede vraag. Ja, ik had werd net natuurlijk al gezegd of opgemerkt door de wethouder dat het nog niet echt een nog verder wordt uitgewerkt. Soort van maximum bedrag wat een initiatief kan krijgen.
Raad van hè? Misschien klinkt de initiatievenraad al meteen als iets heel groots, maar het is juist bedoeld dat inwoners zelf met een stuk ondersteuning vanuit
Vanuit een partij als bijvoorbeeld Meander en initiatievenmakelaar om te kijken met elkaar van hé, welke spelregels bespreken bewoners zelf onderling met elkaar af? Dat is echt een idee achter dit verhaal. En daar kan dus ook zijn tot € 2.000 gaan we er niet te moeilijk over doen of tot € 4.000? Ik verfijn dat u zegt dat dat open blijft en dat dat nog nader ingevuld kan worden. Even aanvullend. Het zijn er twee dan die er komen per wijk één. Is nog niet bekend, kan dezelfde persoon zijn, kan ook zijn dat we het verdelen. Dat gaan we even bekijken in overleg met Meander ja, het zal mijn voorkeur helemaal op zo'n Raad wel vanuit de wijk samen te steken. Nee, nee, nee, de initiatievenraad. Ik dacht even dat u bedoelde de initiatievenbegeleider? Nee, twee raden zeker zeker. Het idee is juist ook dat het in de wijk zelf nee laat dat even geen misverstand over bestaan. Volgens mij heb ik de vraag van de pilotperiode ook al beantwoord, dus dat kan behoort zeker tot de mogelijkheden. Even kijken hoe de Raad daarin staat. Als de Raad nu al zegt, ja, verleng dat met een jaar en met ieders welbevinden, dan kan dat wat mij betreft. En als het dan gaat over buurtbudget, is dat een aanvulling. Ja, die vraag heb ik beantwoord. Zij speelt nu. Volgens mij heb ik aangegeven, hè, waarom niet ook wijken waar nou
Nou bijvoorbeeld een Lyceumkwartier of Kerkenbos? Ja, volgens mij ga ik me dan herhalen, voorzitter. We hebben voor nu in de pilot gekozen, juist voor deze wijken en dat neemt niet weg dat we natuurlijk goed evalueren, kijken welke ervaringen we daaraan opdoen en parallel daaraan staat het natuurlijk eenieder vrij, hè? Laat het even helder zijn dat er allerlei initiatieven in de samenleving plaatsvinden. Dat stopt niet met deze pilot buurtbudget, hè? Dat gaat gewoon door. Dus bewoners, of dat nou iets is in Den Dolder of het is Kerkenbos of Lyceumkwartier, die een goed idee hebben, die kunnen altijd doorgaan met eigen initiatieven en dan kijken we altijd als gemeente in samenspraak met onze partners in de wijk waar daar ruimte en mogelijkheden voor zijn. Ik ga nog even, ik ga nog even in een tweede ronde vragen en dan gaan we dat doen, denk ik. Ik zag Marcel al inventariseren, daar kom ik zo op terug, maar ik kijk even nog naar David. David had een vraag aan Jan. David Tompot. Ja, dank u wel, voorzitter. Ik had even een vraagje allereerst over pagina 5 van die bijlage. Er wordt gesteld dat buurtbudgetten in verschillende vormen kunnen worden gegoten. Er wordt gesproken over incidentele budgetten, maar ook over structurele budgetten die er elk jaar een bijdrage aan kunnen worden gegeven. En ik vroeg me even af, als bij deze pilots al die vier mogelijkheden die op pagina 5 staan opgesomd, zijn die ook aan de orde in die pilot? Want stel, als het bijvoorbeeld over structurele budgetten gaat en de pilot doet, laten we even zeggen, 2026, 2027, dan zou dat geld natuurlijk langer kunnen doorlopen dan de pilot. Dan vraag ik me even af hoe dat dan zit of op welke wijze dat dan geregeld moet worden. Ja, een tweede vraag. Ja, ik had werd net natuurlijk al gezegd of opgemerkt door de wethouder dat het nog niet echt verder wordt uitgewerkt. Soort...
Nog steeds dat er ook weer buurtinitiatieven kunnen worden, zal ik maar zeggen. Dat die mensen daar bij de gemeente kunnen aankloppen. En ik vroeg me even af wat we nu hebben. Over het bedrag van 2 ton is het ook denkbaar voor de wethouder om bijvoorbeeld een kleiner deel, een vrij deel van die 2 ton bijvoorbeeld te reserveren voor andere wijken die niet binnen de pilot vallen, zodat je niet nu misschien een discussie krijgt of dat je een situatie krijgt dat stel als een wijk, bijvoorbeeld het Staatsliedenkwartier, die misschien net buiten deze pilot valt, dat daar een goed initiatief vandaan gaat komen binnen een jaar of zo dat dat dan op voorhand zou worden afgewezen. Dus dat waren even mijn twee vragen, dankjewel. Jan, je had ook nog één ja, want ik zat toch nog even te kauwen op de keuze van die wijken, want je hebt nu twee specifieke wijken waarbij je eigenlijk zegt: we willen het een kans geven. Maar het doel van een pilot is natuurlijk een andere. Dat is dat je ervan wil leren en dat je bij de rest van Zeist in de buurten van Zeist wel inzetten. Dus de vraag is niet zozeer of je problemen aan wil pakken, dan is het meer de vraag: wat kan ik leren van deze wijken, van deze pilots en maak...
Dat er ook weer buurtinitiatieven kunnen worden, zal ik maar zeggen. Dat die mensen daar bij de gemeente kunnen aankloppen. En ik vroeg me even af wat we nu hebben. Over het bedrag van 2 ton is het ook denkbaar voor de wethouder om bijvoorbeeld een kleiner deel, een vrij deel van die 2 ton, bijvoorbeeld te reserveren voor andere wijken die niet binnen de pilot vallen, zodat je niet nu misschien een discussie krijgt of dat je een situatie krijgt dat, stel dat een wijk, bijvoorbeeld het Staatsliedenkwartier, die misschien net buiten deze pilot valt, dat daar een goed initiatief vandaan gaat komen binnen een jaar of zo, dat dat dan op voorhand zou worden afgewezen. Dus dat waren even mijn twee vragen, dankjewel. Jan, je had ook nog één ja, want ik zat toch nog even te kauwen op de keuze van die wijken, want je hebt nu twee specifieke wijken waarbij je eigenlijk zegt: we willen het een kans geven. Maar het doel van een pilot is natuurlijk een andere. Dat is dat je ervan wil leren en dat je bij de rest van Zeist, in de buurten van Zeist, wel inzet. Dus de vraag is niet zozeer of je problemen aan wil pakken, dan is het meer de vraag: wat kan ik leren van deze wijken, van deze pilots? En...
Je hebt dan niet moeilijk door juist misschien wel de wijken met de grootste problemen te kiezen en zou je bijvoorbeeld. Dat werd door. Zij speelt nu ook die vraag werd ook gesteld. Dat je zegt, nou, we pakken twee totaal verschillende typen wijken om dus verschillende
Zaken te leren. Kan de wethouder daar nog antwoord op geven? En dan denk ik dat we daarna bijna kunnen gaan concluderen, wethouder. Ja, eerste vraag van de SP, hè? Incidentele en structurele middelen. Dit is eenmalig, dus dit zijn nu incidentele middelen. Neemt niet weg dat in de verkenning wel de vraag is gesteld over structurele... Ik word even, moet iets... Oh, dus als het u onderling oké is, even de check, dus dit zijn eenmalige incidentele middelen vanuit het UVP. Neemt niet weg dat er initiatieven kunnen zijn die vragen om structurele ondersteuning en dat is ook iets wat we...
Mij. Met deze pilot ook mee willen nemen. En ook als de pilot geëvalueerd wordt en we komen daar dan als college, waarschijnlijk een volgend college hoor, maar bij u terug met de ervaringen erover en hoe continueren we dit, dat we daar ook oog voor moeten hebben voor initiatieven die een structurele financiële ondersteuning vragen en daar zul je dan ook in je begroting ruimte en plek voor moeten vinden. Dus dat is even het verhaal. Het tweede is: dan gaat het over, hè? Er worden nog zaken verder uitgewerkt. Is het ook mogelijk om andere wijken van deze € 200.000 daar een deel voor te reserveren? Nou, in eerste instantie zou ik eigenlijk dat voor nu niet willen doen, want wat we nu doen is dat we ook focus aanbrengen. Dat zorgt zowel niet alleen...
Actief zijn om gewoon echt te zeggen, nou hè, we hebben zowel budget beschikbaar voor de capaciteit die nodig is, hè? Om dit aan te jagen en te ondersteunen als ook om initiatieven mogelijk te maken, neemt niet weg dat als wij merken van hé na een jaar of 1,5, hè? Dat zullen we ook in overleg met de partners doen van hé. De uitputting van het budget loopt heel moeizaam of stroef of wat dan ook. Ja, dan kunnen we altijd natuurlijk bijstellen met elkaar, maar voor nu om al te zeggen, nou, van die 2 ton ga ik nu al €50.000 bijvoorbeeld beschikbaar stellen voor dat. Dat zorgt wel weer dat we de focus weer hè. Dan gaat ook de focus van de initiatiefnemer weer verspreid worden en als we niet oppassen dan komt er een buurt, hè? Dat is misschien ook wel antwoord meteen op NDZ, dan maak je het niet moeilijk. Ja, dat klopt. Misschien maken we het ook wel moeilijk en aan de andere kant is juist nu even focus aanbrengen op deze twee buurten waar je ook met elkaar gaat kijken. Zowel van hé. Hoe kun je initiatieven stimuleren? Maar hoe kun je ook zorgen dat je bewoners aanjaagt en stimuleert om nou...
Ja, dat kan ook overschaduwd worden door, nou, stel dat als we wel zouden zeggen joh, een willekeurige wijk mag ook een initiatief. Ja, die komen dan vervolgens voortvarend met een initiatief. En dan terwijl ik dacht, nee, mag ik even? We hadden juist deze dubbele doelstelling. Ik kijk ook even zo naar de partners van Miranda om te zien wat hun reflectie daarop is, maar dat ik wel denk, het is ook goed om soms gewoon nu in deze pilot echt die focus te houden. Dat is, denk ik, even het antwoord. David nog, ja Dick en dan David eerst, dan Dick afronden de volgorde van af, want een beetje vrij zijn. Ik bedoel, het wordt ook bekendgemaakt straks omdat inwoners van Zeist misschien dat heel veel inwoners wel enthousiast zijn, maar ook wel inwoners die net buiten die twee pilotwijken wonen en die misschien wel ideeën hebben voor een bepaald initiatief. En dan is het toch even de vraag van, wat doet dan? Wat wil het college dan doen met dat soort initiatieven die dan net buiten die wijken zouden vallen, bijvoorbeeld de Staatsliedenkwartier of Vollehoven? Worden die dan geparkeerd, of zegt de gemeente, dat college dan straks van nou misschien even geduld hebben, misschien dat er op een later moment wel geld beschikbaar is, hè? Dat er wel iets mee kunnen doen dat je niet gelijk alles categorisch dan afwijst, omdat het misschien bepaalde initiatieven net buiten die wijken vallen. Vraag is helder, kort antwoord van de wethouder. Oh kijk, wat ik al zei, op het moment dat zich een initiatief voordoet waarvan we denken, goh, dat is zo'n mooi initiatief, dan gaan we natuurlijk niet zomaar de deuren sluiten als gemeente of als college. En dan kan het best zijn dat wij in samenspraak met onze partners zeggen. Nou, laten we eens kijken, welke middelen zijn er? Kan het uit een ander budget of wellicht zelfs dat we kijken? Goh, beste raad, hè? We hebben nu een heel initiatief of een heel mooi initiatief, wat daar net buiten valt. We hebben ervaringen mee opgedaan, dus het is ook niet allemaal in beton gegoten. Maar voor nu zeggen we, bij de start van deze pilot laten we focus aanbrengen. Dat geeft wat meer richting. Dankjewel. **** van KEK ik begrijp inderdaad de keuze voor de wijken, maar misschien is de optie om als we te zijner tijd evaluatie gaan opstellen om ook over te geven wat er uit de andere wijken in die periode is aangevraagd, want ze hebben eigenlijk nooit iets gehad van de wijk. Budgetten zijn er wel, maar we hebben nooit eigenlijk een overzicht gehad van wat mij specifiek van wat er uit welke buurt voor vragen komt. En misschien is nu een mooie gelegenheid om dat inderdaad nu te combineren met die pilot. Zo kunt vergelijken van hoe wat er binnenkomt aan de aanvragen zonder zo'n extra begeleiding in de wethouder knikken. Klopt, klopt, zeker kijk, en we hebben natuurlijk ook weer de afgelopen jaren allerlei initiatieven gehad. En wat ik wel bijvoorbeeld interessant vind om te merken, is dat ik bepaalde buurten gewoon zie die dan ook heel goed hun weg weten te vinden naar bepaalde particuliere fondsen, hè, neem de Van Tellingen of bepaalde serviceclubs dus in die zin, hè? De eerste vraag van uw raad over cofinanciering nou, misschien kunnen we eens kijken of we een overzicht kunnen geven. Onze partners weten daar ook veel van om even te kijken van hé, wat is er nou de afgelopen jaren zoal de revue gepasseerd? Ik hoor in ieder geval een oproep vanuit de fractie van Zeist.nu om de komende tijd. Ook als we deze pilot voor deze twee buurten gaan doen om natuurlijk ook bij...
Doen dat je niet gelijk alles categorisch dan afwijst, omdat het misschien bepaalde initiatieven net buiten die wijken vallen. Vraag is helder, kort antwoord van de wethouder: Oh kijk, wat ik al zei, op het moment dat zich een initiatief voordoet waarvan we denken, goh, dat is zo'n mooi initiatief, dan gaan we natuurlijk niet zomaar de deuren sluiten als gemeente of als college. En dan kan het best zijn dat wij in samenspraak met onze partners zeggen: Nou, laten we eens kijken, welke middelen zijn er? Kan het uit een ander budget of wellicht zelfs dat we kijken: Goh, beste raad?
Hè? We hebben nu een heel mooi initiatief, wat daarnet buiten valt. We hebben ervaringen mee opgedaan, dus het is ook niet allemaal in beton gegoten. Maar voor nu zeggen we, bij de start van deze pilot: laten we focus aanbrengen. Dat geeft wat meer richting. Dankjewel. **** van KEK, ik begrijp inderdaad de keuze voor de wijken, maar misschien is het een optie om, als we te zijner tijd evalueren, te kijken naar wat er uit de andere wijken in die periode is aangevraagd, want ze hebben eigenlijk nooit iets gehad van de wijk. Budgetten zijn er wel, maar we hebben nooit eigenlijk een overzicht gehad van wat er specifiek uit welke buurt voor vragen komt. En misschien is het nu een mooie gelegenheid om dat inderdaad nu te combineren met die pilot. Zo kun je vergelijken wat er binnenkomt aan de aanvragen zonder zo'n extra begeleiding. De wethouder knikt. Klopt, klopt, zeker. Kijk, en we hebben natuurlijk ook weer de afgelopen jaren allerlei initiatieven gehad. En wat ik wel bijvoorbeeld interessant vind om te merken, is dat ik bepaalde buurten gewoon zie die dan ook heel goed hun weg weten te vinden naar bepaalde particuliere fondsen, hè, neem de Van Tellingen of bepaalde serviceclubs. Dus in die zin, hè? De eerste vraag van uw Raad over cofinanciering, nou, misschien kunnen we eens kijken of we een overzicht kunnen geven. Onze partners weten daar ook veel van om even te kijken van hé, wat is er nou de afgelopen jaren zoal de...
Bij te houden welke andere initiatieven er zoal in Zeist zijn en die zijn er volop, kan ik u zeggen. Dus ik ga even het net ophalen. Ik heb drie toezeggingen gehoord deze laatste. Ook twee tekstuele op het punt van de invulling van de begeleidingsfunctie en op het punt van loten. En ik zag volgens mij fracties wat met elkaar in gesprek zijn over het punt van de lengte van de pilot. Klopt, dat was dat ja volgens mij. Ik kijk even naar de collega's, maar is het merendeel het ermee eens om te kijken of we die pilot een jaar kunnen verlengen? En dan zou het misschien wat zijn om wel eind '26 even een soort tussenevaluatie te hebben om even te kijken van oké, hoe zit het erbij, hoe loopt het, moet er bijgestuurd worden of noem maar op, dus dat we eind '26 een tussenevaluatie krijgen, maar de pilot laten lopen tot eind '27. Ik beschouw het een beetje als dat we nu in het debatrol zitten, dus ik ga rondkijken of we misschien anderen willen reageren op deze voorzet van Fluitband. Ik vind het een uitstekend voorstel. Ik kan me daar helemaal in vinden. De verlenging van een jaar met de tussenevaluatie, want het is volgens mij een proces dat vraagt om bijsturen zo snel als het kan, dan wel de vraag of dat past binnen de financiële kaders die zijn meegegeven in dit raadsvoorstel. Anderen die zich willen uitspreken op dit punt? Ja, ik vind het een goed idee, maar ik zou er dus voor pleiten om dan wel bij die 2 t te houden, omdat er ook al zorgen waren of we dat goed op krijgen voor die tijd. Dus als dat een antwoord is op de vraag over de financiële kaders, dan denk ik dat dat juist. We hebben nu die 2 t staan. We rekken de tijd op. We vragen die tussenevaluatie en dan zien we eind '26 of de 2 t op is of dat er nog 1,5 t over is en dan kunnen we met elkaar weer kijken. Van oké, hebben we een goede keuze gemaakt, moeten we het bijstellen? Noem maar op, dus laten we bij het bedrag houden, tijd oprekken, tussen e. Bij die tussenevaluatie kijken waar je over staat. Dank voor de toevoeging. Wilma wil iets zeggen of je prima Jan. Nou ja, dan bij de tussenevaluatie ook of er wijken toegevoegd moeten of buurten toegevoegd moeten worden. Dus ik wil daar toch wel de. Ik vind die verlenging prima, maar
Voor ideeën? Andere nog? Maar misschien kun je uitspreken nu. Wat ik zou mij kunnen voorstellen, dat is een goed idee. Zolang we inderdaad het oude niet te houden en dat we dan in brede zin een evaluatie doen, zodat we dan ook alle punten hier liggen. Maar laten we ook kijken als er dan evaluatie is dat er ook ruimte is eventueel om te zeggen van nou, de pilot is geslaagd. Ja ja ja, is het een idee dat we, laat ik zeggen, kijk ook even naar de wethouder, want met deze, laat ik zeggen, de gedane toezeggingen en eigenlijk deze vraag die de Raad formuleert, zouden we kunnen besluiten om het onderwerp niet in debat te brengen, maar door te gaan naar de Raad en dus aan de wethouder te vragen om voor die raadsbehandeling de teksten in het raadsvoorstel aan te passen. En dat betekent als we dan nu zeggen we daar formeel geen debat over gehad. Is het iets meer ruimte ook in de raadsvergadering om daar bij stil te staan?