Een besluit terugkijken

Zoek en kijk hoe het besluit door gemeenteraad is genomen.

Kijk terug

Hierover praat de raad

Bekijk de analyses en samenvattingen van documenten.

Kijk vooruit

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers
Kies een vergadering : 23-01-2024, Vergadering Raad 23-01-2024
Met elkaar in debat zijn
  • Vincent van Voorden - CDA
  • Wouter Catsburg - Wethouder
  • Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang
  • Bas van der Schild - GroenLinks
  • Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
  • Wilma Breddels - PvdA
  • Hanny Roelofsen - Seyst.nu
  • David Tompot - SP
  • Marco Huijben - VVD

Zeist zet in op duurzaam parkeerbeleid met nieuwe Parkeerbeleidsnota


ZEIST - De gemeenteraad van Zeist heeft na een debat de nieuwe Parkeerbeleidsnota 2024-2028 aangenomen. Met deze nota wil de gemeente de bereikbaarheid en leefbaarheid verbeteren, duurzame mobiliteit stimuleren en de parkeerdruk in het centrum verminderen.

Politiekverslaggever Rijk de Bat

Na een levendige discussie en enkele amendementen is de Parkeerbeleidsnota voor de gemeente Zeist vastgesteld. De nota, die een belangrijke stap markeert in het realiseren van de ambities uit het Mobiliteitsplan, heeft als doel de parkeerproblematiek in Zeist aan te pakken. "We willen een stad waar het prettig wonen is, met minder auto's op straat en meer ruimte voor fietsers en voetgangers," aldus een gemeenteraadslid.

Een belangrijk amendement, ingediend door het CDA en medeondertekend door andere partijen, heeft de voorgestelde parkeerreguleringstijden aangepast. "Het is een compromis dat recht doet aan de belangen van zowel bewoners als bezoekers van ons centrum," verklaarde een CDA-woordvoerder. De parkeerregulering zal nu op vrijdag om 21:00 uur eindigen en op andere dagen om 19:00 uur, in plaats van de voorgestelde 21:00 uur.

De wethouder, meneer Catsburg, gaf aan dat het college de aanpassing van de reguleringstijden kan accepteren en dat deze in de evaluatie meegenomen zal worden. "Het is een versoepeling van de maatregelen die wij hebben voorgesteld en is prima uitvoerbaar," zei hij.

Een motie van de SP, gericht op het direct invoeren van betaald parkeren op de Gijzelaan en Prins Hendriklaan, werd echter verworpen. De wethouder benadrukte het belang van een zorgvuldig proces en beloofde met spoed en voorrang de parkeerknelpunten aan te pakken.

Financieel gezien wil de gemeente de parkeeropbrengsten realistischer begroten en de tarieven aanpassen om de begroting in evenwicht te brengen. De effecten van het beleid zullen gemonitord worden en indien nodig bijgestuurd.

De nieuwe Parkeerbeleidsnota werd uiteindelijk met een meerderheid aangenomen, met de aantekening dat SP, ZeisterBelang en Nieuw Democratisch Zeist tegen stemden. De raad toonde zich overwegend positief over de richting die met de nota wordt ingeslagen en de stappen die worden gezet richting een duurzamere en leefbaardere gemeente.

Samenvatting van het voorstel


Samenvatting:

Het raadsvoorstel betreft de Parkeerbeleidsnota 2024-2028 voor de gemeente Zeist, met als doel het vaststellen van nieuw parkeerbeleid dat bijdraagt aan de ambities van het Mobiliteitsplan. Het voorstel omvat het vaststellen van de Parkeerbeleidsnota (onderdelen A en B), het intrekken van de oude Parkeerbeleidsnota uit 2004, het vaststellen van nieuwe parkeertarieven per 1 april 2024 en een begrotingswijziging voor de financiƫle effecten.

De nieuwe Parkeerbeleidsnota richt zich op het verbeteren van bereikbaarheid en leefbaarheid, het stimuleren van duurzame mobiliteit en het beter afstemmen van vraag en aanbod van parkeerplaatsen. Dit moet leiden tot minder zoekverkeer, minder auto's op straat en meer ruimte voor fietsparkeren.

Het voorstel is gebaseerd op de Mobiliteitsvisie en het Mobiliteitsplan, waarbij na een participatieproces de ambities zijn uitgewerkt. De nota is tot stand gekomen na gesprekken met stakeholders en een inspraakperiode, waarbij reacties zijn verwerkt in een Reactienota participatie.

Financieel gezien wil de gemeente de parkeeropbrengsten realistischer begroten en de tarieven aanpassen om de begroting in evenwicht te brengen. Juridisch is de nota een beleidsregel waarbij geen bezwaar of beroep mogelijk is, maar wel tegen latere besluiten die de nota betrekken.

Duurzaamheid is een belangrijk aspect, met maatregelen die bijdragen aan het verminderen van autoritten en het stimuleren van fietsgebruik. De effecten van het beleid worden gemonitord en indien nodig bijgestuurd.

Het raadsbesluit is geamendeerd vastgesteld, waarbij de reguleringstijden zijn aangepast. De parkeerregulering stopt op vrijdag om 21:00 uur en op andere dagen om 19:00 uur, in plaats van de voorgestelde 21:00 uur. Dit is een compromis om tegemoet te komen aan de wensen van bewoners, kerken, culturele instellingen en het theater/bioscoop.

Documenten