Een besluit terugkijken

Zoek en kijk hoe het besluit door gemeenteraad is genomen.

Kijk terug

Hierover praat de raad

Bekijk de analyses en samenvattingen van documenten.

Kijk vooruit

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers
Kies een vergadering : 05-09-2023, Vergadering Raad 05-09-2023
Met elkaar in debat zijn
  • Koos Janssen - Burgemeester
  • Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist

Zeist Zet In Op Onafhankelijke Behandeling Bezwaarschriften


In een unanieme beslissing heeft de gemeenteraad van Zeist besloten om een volledig externe adviescommissie in te stellen voor de behandeling van bezwaarschriften. Deze stap markeert een significante verandering in de juridische procedure en wordt gezien als een verbetering van de dienstverlening en een verhoging van de juridische kwaliteitszorg.

Samenvatting van het voorstel


Samenvatting:

Het raadsvoorstel betreft het instellen van een volledig externe adviescommissie voor de behandeling van bezwaarschriften tegen besluiten van de gemeenteraad van Zeist. Sinds 2006 werden deze bezwaarschriften behandeld door een commissie met een externe voorzitter en twee interne leden van team Juridische Zaken. Het voorstel is om nu twee externe leden toe te voegen naast de externe voorzitter, met ondersteuning van een ambtelijk secretaris van team Juridische Zaken. Dit zou de dienstverlening verbeteren en de juridische kwaliteitszorg binnen de gemeente verhogen. De meeste bezwaarschriften richten zich tegen besluiten van het college en de burgemeester, en slechts sporadisch tegen raadsbesluiten. Het college heeft al besloten om bezwaarschriften tegen hun besluiten door een volledig externe commissie te laten behandelen. Om uniformiteit te creëren, wordt voorgesteld dit ook voor raadsbesluiten te doen. De nieuwe werkwijze zou efficiënter zijn en de doorlooptijd van bezwaarprocedures verkorten. De Verordening adviescommissie bezwaarschriften 2023 moet worden vastgesteld en de versie uit 2006 ingetrokken. De raad heeft unaniem besloten dit voorstel aan te nemen in de vergadering van 5 september 2023. De nieuwe verordening treedt in werking op 1 oktober 2023.

Documenten