Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
Zijn er fracties die nog een tweede termijn bepaalde punten aan de orde willen stellen, en zo ja, welke fracties zijn dat? Wie wil zijn punt nu naar voren brengen? Wie nog meer naast GroenLinks? Nou, dat doen we zonder pauze, hè? Denk ik, ja. Dan ga ik nu over naar de heer Luca van Zijsplit en daarna naar Hannie Roelofsen van Zijsplit.
Dank u wel, voorzitter. Er zijn nog een aantal vragen die niet beantwoord zijn. De vraag is nu eigenlijk of deze schriftelijk beantwoord zullen worden, of moet ik ze nog een keer stellen?
Weet u of u uw inbreng schriftelijk heeft ingeleverd? Drie partijen hebben dat namelijk niet gedaan: het CDA, Zeister Belang en de Socialistische Partij. Zij zijn in de tweede termijn niet meer teruggekomen. We zijn echter wel blij dat we, mede dankzij de interrupties, de volledigheid bij hun inbreng hebben kunnen realiseren. Dit is ook bij velen gebeurd. Als u het gevoel heeft dat een aantal vragen nog onvoldoende beantwoord zijn, kunt u die dan heel kort noemen? Of vindt u dat toch fijner? Noemt u alstublieft even het onderwerp, en ik zal vervolgens kijken of we het genoteerd hebben en of de leden van het college van B en W daar een reactie op kunnen geven. Wilt u het onderwerp even kort noemen?
Het gaat om de kinderopvang waar de opvangplekken worden opgeheven wegens een gebrek aan personeel. Hoe staat het met het aansluiten van de huisartsen op het GGZ-netwerk? Even kijken hoor. De scholen worden ondersteund bij het aantrekken van leraren voor het onderwijs in Zeist. Komt er een breder actieplan in 2023? En hoe is de Raad daarbij betrokken? Even kijken hoor.
Hè? Over de kinderopvang en de ontbinding die plaatsvindt zal iemand vanuit het Burgerlijk Wetboek (BW) dadelijk een antwoord geven. Ook over de aansluiting van huisartsen bij dat netwerk, wat zojuist genoemd werd, ja.
Controleer alstublieft of de wethouder op de hoogte is van de situatie in de Raad. Mocht dit nog niet het geval zijn, dan zullen we dit buiten de vergadering om behandelen en vervolgens een schriftelijke reactie geven. Dank u wel. Nu is het woord aan Roel van Nieuwstadt, fractievoorzitter van GroenLinks. Ja.
Ja, dank u wel, voorzitter. Ik heb een vraag gesteld over de voorbereidingen voor het bouwen van woningen. Ik denk dat deze een beetje tussen wal en schip is gevallen. We hebben natuurlijk in het coalitieakkoord kunnen lezen dat we onszelf een ambitieuze doelstelling hebben opgelegd. Daarbij wordt een aanzienlijk aantal genoemd, en wij zijn benieuwd, nu de tijd verstrijkt, welke concrete maatregelen er al genomen kunnen worden in de voorbereiding op het bouwen van die grote hoeveelheid woningen. Ook vragen we ons af wat we bijvoorbeeld op de termijn van een half jaar aan concrete resultaten kunnen verwachten.
Ik kijk even naar de leden van B en W. Ik denk dat, wat betreft de woningen, wethouder Weltino naar aanleiding van de gedachtewisseling van vanmorgen in B en W, ook wel de Raad voor een deel in de gedachtevorming kan betrekken. En kunt u de vraag over onderwijs en kinderopvang stellen? Ja, wethouder Hoogstraten, dat zal ik doen.
Ja, ook voor mij is dit de eerste keer. Ik zal even antwoorden op de vraag: "Hoe kunnen huisartsen aansluiten bij het netwerk en de GGZ in de wijk?" Ja, dat is een hele goede vraag en dat is inderdaad een van de onderdelen waarover we in overleg zijn met de huisartsen. Help me even, de Vereniging van Huisartsen uit Unicum, dankjewel. Er is zelfs een wat groter overleg met de regio Zuidoost-Utrecht, 'In verbinding' zoals dat heet. Daar zit Unicum, maar ook allerlei thuiszorgorganisaties, de sociale teams en de gemeentes die samenwerken. Daarnaast hebben we in Zeist netwerkmanagers die kijken hoe we die verbinding kunnen maken met de sociale teams, met de eerstelijnszorg zoals fysiotherapie, maar ook met de GGZ in de wijk en de sociale teams daarin. Dus ja.
Dank u wel, voorzitter. Ik zal deze kwestie iets strenger aanhalen. Met betrekking tot de kinderopvang ontvangt u van mij nog een schriftelijke reactie; ik moet hierover nog wat informatie inwinnen. Wat het lerarentekort betreft, in het brede actieplan daarover en hoe de Raad daarbij betrokken wordt, denk ik dat het goed is om te vermelden dat dit thema in het laatste directeurenoverleg aan bod is gekomen. Ik verwacht ook dat in het eerstvolgende bestuurlijke overleg met alle schoolbesturen dit thema door de scholen zelf is benoemd. Dat vind ik belangrijk, want dit is weer zo'n vraagstuk waarbij je echt gezamenlijk moet optrekken. Zij hebben ook het probleem aangekaart van wat er gebeurt als de ene leraar door een andere school wordt overgenomen, wat enige ongemakkelijkheid veroorzaakt. Ze willen ook gezamenlijk een voorstel doen over hoe we het werken als docent in Zeist aantrekkelijker kunnen maken. Ik wil dit meenemen in de afstemming die ik de komende tijd heb met de scholen en schoolbesturen over de educatieve agenda. Daarbij zullen we ook het vraagstuk van de kwaliteit van de docenten bespreken, want we weten allemaal dat dit heel bepalend is. Uiteindelijk hangt alles af van goede docenten. We zullen bekijken wat we als gemeente ondersteunend kunnen doen, want primair is de verantwoordelijkheid bij de schoolbesturen zelf. Maar we kunnen zeker meedenken. Ik wil u laten weten dat dit een thema is dat op de agenda staat, de aandacht heeft van de schoolbesturen en waar we dus kijken waar we als gemeente een rol in kunnen spelen.
Dan de vraag over de 4000 woningen. Ik denk dat we naar voren moeten laten komen dat we hierover in het college hebben gesproken, over hoe we dit met elkaar berekenen. We zullen hierover nog terugkomen richting de Raad. Voor nu wil ik zeggen dat we als uitgangspunt nemen dat alles wat vanaf 1 januari 2022 van start gaat en nog niet is begonnen met bouwen, we dat als uitgangspunt nemen. Dit vraagt ook iets van het ambtelijk apparaat. Vanavond is de vraag gesteld door meerdere van u: wat is de draagkracht van het ambtelijk apparaat? Wat kunnen ze aan? U heeft een stevige ambitie als college, maar die moet ook realistisch zijn. Wat wij zeggen is dat we in die 4000 woningen ook de plannen die we al in het vooruitzicht hebben, moeten meenemen, maar wel de plannen die nog niet in de realisatiefase zitten. Ook plannen zoals Willemyns Hoeven, die nog verder uitgewerkt moeten worden en veel vragen van het ambtelijk apparaat, maar ook zaken die nog helemaal in de beginfase zitten, zoals Driebergen-Zeist, waar nog geen concreet plan ligt maar waar we wel ambities hebben. In totaal willen we als ijkpunt 1 januari 2022 nemen, waarbij we in de uitwerking van de begroting die eraan komt en het uitvoeringsplan dat we gaan maken, natuurlijk ook moeten kijken: oké, wat zetten we dan in welke tijd weg? Kijkend naar de haalbaarheid en hoe het ambtelijk apparaat dat kan verwerken. Dat is wat ik voor nu wil zeggen. Ik kijk ook even naar de fracties die daar vragen over hebben gesteld, voorzitter, of dit voor nu voldoende is en dat we daar op een later tijdstip ook op terugkomen.
De conclusie kan dan zijn dat we de stukken in voldoende mate hebben gedebatteerd en dat ze begeleid kunnen worden naar de Raad door de heer Luca. Wat zeg je? Oh, er was nog een vraag over, maar vergeet het. Ja, neem me niet kwalijk, het Stimuleringsfonds.
Zoals ik al heb aangegeven, zijn veel maatregelen nu al rendabel, nietwaar? Dus de vraag is of we nog een subsidiemogelijkheid of iets dergelijks moeten creëren. Op dit moment zijn er in de markt ook veel voordelige leningen beschikbaar. Overigens is dit wel een onderzoeksrichting op dit moment. In de regio lopen ook een aantal pilots, zoals in Wijk bij Duurstede. Deze pilot wordt nauwlettend gevolgd en lijkt succesvol te zijn. Echter, juridisch gezien zijn er nog veel haken en ogen, want wat ze daar hebben gedaan, mag eigenlijk niet. Maar ze hebben het toch gedaan, hè? Dit heeft te maken met de koppeling van de financiering aan de baatbelasting en aan de woning. Het is dus wel een onderzoeksrichting, maar we willen ook de bestaande pilots goed bekijken. Vervolgens, als we ons geld ergens in investeren, moeten we bepalen of dit voor Zeist het juiste middel is, of dat we meer moeten inzetten op bijvoorbeeld het vergemakkelijken van processen. We sluiten niets uit en het is zeker een richting waarover we nadenken. Maar we zeggen niet bij voorbaat dat dit de oplossing zal zijn, hoewel we er wel mee bezig zijn.
Dank u wel voor het antwoord waar ik meer op doelde. Misschien kunt u dat gelijk verhelderen. Is het mogelijk om aan de inwoners van Zeist, in onze kernen, bijvoorbeeld de BTW-regeling en terugvordering van dat soort zaken die nu of in de toekomst spelen, kenbaar te maken? Op die manier kunnen we een extra inhaalslag maken voor die mensen die nu zeggen: "We hebben het nog staan, laten we het ook inzetten." En ja, wat betreft het verduurzamen, deelt u die mening? Dat is een oefening van belang.
Wat mij betreft valt dat onder het kopje 'het de inwoners makkelijker maken', hè? Bijvoorbeeld, mijn groene huis kan daar uitstekend bij aansluiten, want het invullen van die formulieren is nog wel een gedoe. Althans, de BTW van de panelen gaat er ook af, waardoor je de BTW niet meer hoeft terug te vragen. Straks, dus. Er zijn allerlei maatregelen in gang gezet om het de inwoners makkelijker te maken.
Voorzitter, dank u wel. Wij hadden nog een vraag over de nieuw te bouwen woningen. In de opgave waarin Hannie Roelofs heel specifiek gevraagd heeft, zou het college bereid zijn om serieus te willen kijken naar een regeling van een half jaar tot een jaar? Een toewijzing aan onze inwoners van Zeist voordat het regionaal wordt aangeboden, om de wachtlijsten daadwerkelijk terug te kunnen brengen. Ik zou heel graag dat antwoord willen weten van het college, want anders overwegen wij met een motie te komen. De andere buurgemeente boekt daar namelijk successen mee. Het lijkt ons ook wel passend. U zegt nee, maar wij horen van wel. Dan hoor ik graag waarom niet. Het zou in ieder geval een mooie stap zijn voor onze jongeren en ouderen om doorstroming te bevorderen. En of het juridisch, wat ik begrepen heb, nu kan, want dat bleek eerder niet mogelijk, maar dat schijnt nu wel mogelijk te zijn. Ik hoor dat graag, en ook het percentage, want wij hebben een afspraak dat 30% haalbaar moet zijn, maar daar wordt sowieso 50% gehandhaafd.
Ja, ik aarzel wat, hè? Want u introduceert nu een geheel nieuw thema in het debat. Of staat het ook in de bijdrage? Als dat zo is, dan trek ik mijn opmerking helemaal terug en vraag ik de wethouder daarop te reageren. Dan heb ik niet goed geluisterd, maar ja, ik moet ook op zoveel dingen letten. Hé, dankjewel. Komt er iemand iets over zeggen? Ja?
Ja, ik vind het altijd een lastige discussie, omdat ik niet helemaal precies begrijp waar het over gaat. Gaat het nu over de huurwoningen of heeft u het over koopwoningen wat betreft het toewijzen van huurwoningen? Die worden verhuurd via de sociale sector, hè? De sociale huurwoningen via de corporaties. Daar hebben we de mogelijkheid om 25% maatwerk te leveren. En we hebben de corporaties gestimuleerd om die mogelijkheid ook volledig in te zetten. Daar zitten allerlei vraagstukken in waarom we vragen aan de corporaties om dat te doen, en soms is dat ook voor de eigen inwoners, bijvoorbeeld rondom senioren die graag willen verhuizen maar in hun eigen woonwijk willen blijven wonen. Dus het toepassen van dat soort specifieke maatregelen passen we toe. Maar het is niet de oplossing voor de wachttijd van 10 jaar. Dat wil ik daarbij aangeven. De discussie zelf komt wel weer terug. Maar hé, de huisvestingsverordening. Er komen een aantal ontwikkelingen aan waardoor we met elkaar uitgebreid het gesprek gaan voeren over wonen en de woonvisie. Eén daarvan is dat u vandaag, als het goed is, de voortgangsrapportage met de woningbouwmonitor en de versnellingsopgave krijgt. U krijgt binnenkort de evaluatie van de prestatieafspraken. Naar aanleiding van het rekenkamerrapport is gezegd dat we, voordat we in gesprek gaan met de corporaties, eerst een gesprek met de Raad moeten voeren om u beter in positie te brengen. Het doel is om na de zomer met u in gesprek te gaan over de prestatieafspraken met de corporaties, ook om gewoon met elkaar de dilemma's te delen. Dat doen we ook omdat we een nieuwe minister van Wonen hebben, Hugo de Jonge, en die heeft een woondeal richting het land uitgestrooid waarbij hij de provincie heeft gevraagd om een woningbouwopgave te starten. Daarvoor heeft hij ook aangegeven dat er een groot deel sociaal en betaalbaar moet zijn, hè? Daar zijn ook financiën bij. Op dit moment is er vanuit de provincie een soort eerste indicatiebod gedaan, maar aan het einde van het jaar moeten we vanuit de regio ook een echt bod gaan doen. Dat is ook een verhaal wat we in de U10 met elkaar gaan afspreken. Maar ik denk dat het heel goed is om ook de Raad daarin goed te betrekken. Een ander punt dat gaat komen, is dat we bezig zijn met de woonvisie. Daarin hebben we afgesproken om iedere twee jaar de woondifferentiatie met elkaar af te stemmen. Dat komt er ook aan. Plus dat we opnieuw de huisvestingsverordening moeten gaan vaststellen voor volgend jaar, voor vier jaar. Dus het gesprek over woningen, het toewijzen van woningen en de vraagstukken die komen in het najaar allemaal op ons af en daar wil ik na de zomer het gesprek over starten. Dus ik zou u willen oproepen om uw wensen of gedachten ook naar voren te brengen. Ik denk dat het het meest zinvol is om die mee te nemen in de discussie.
Ik dank mevrouw Straat, de wethouder, voor de beantwoording. U haalde een aspect aan waarom ik de vraag stelde. Het eerste punt betrof de startkoopwoningen om de doorstroming van onze jongeren te bevorderen, die naar een koopwoning willen of willen doorstromen naar een oudere woning. Zo komt er een gezinswoning vrij op de markt, en er wordt gekeken of deze binnen het eerste halfjaar tot een jaar specifiek voor onze Zeister inwoners beschikbaar kan worden gemaakt. Die specifieke groep bedoel ik, en ik ben het eens met uw antwoord over de sociale huisvesting. We moeten nog onderzoeken of we in samenwerking met de corporaties hierin iets kunnen betekenen. Het gaat juist om die groep, omdat we nu ook de ambitie hebben om te versnellen. U geeft al aan dat de jeugd zich over het land verspreidt. We moeten actie ondernemen om juist nu die kans te benutten, zodat onze jongeren die in onze kernen en in Zeist willen blijven, die kans ook daadwerkelijk krijgen in het eerste halfjaar tot een jaar. Ik vraag u of dat mogelijk is, omdat ik weet dat projectontwikkelaars graag willen voldoen aan een verzoek dat vanuit het college en de raden komt. Daarom breng ik dit punt graag naar voren en wil ik er later met alle plezier verder over praten. Ik geef het graag als positieve bagage mee, zodat we er, indien mogelijk, gezamenlijk gebruik van kunnen maken. Dank u wel, voorzitter.
Ter aanvulling wil ik nogmaals benadrukken dat we het gesprek zullen voeren, maar dat het dan uitsluitend over nieuwbouwprojecten en nieuw gerealiseerde woningen zal gaan. We hebben dit bijvoorbeeld al gedaan bij de jongerenwoningen in het oudste deel van de stad, waar we dergelijke afspraken hebben gemaakt. Echter, we kunnen dit niet afdwingen. Dat is mij bekend en ik zal het verder moeten onderzoeken.
Dank ook voor de manier van afronden, want daarmee hebben we recht gedaan aan zoveel mogelijk vragen en inbreng van de kant van de Raad. En dat is juist de bedoeling op zo'n avond als deze, met het debat. Het is weliswaar een hele zit geweest, maar het was alleszins de moeite waard. Dus dank voor uw bijdrage, en de conclusie kan zijn dat de Raad ermee instemt, of de aanwezige raadsleden stemmen ermee in dat we de stukken begeleiden naar de raadsbehandeling voor besluitvorming. Akkoord.