Ronde Tafel Integraal Veiligheidsplan 2024-2027
Ja, dank u wel, voorzitter. En welkom iedereen vanavond hier in deze raadszaal om dit onderwerp met elkaar te bespreken. Een belangrijk onderwerp wat ons betreft: het Integraal Veiligheidsplan 2024-2027. Mijn naam is Martijn Bosma. Ik ben adviseur veiligheid hier bij de gemeente Zeist. En naast mij ziet u een heleboel mensen zitten, allemaal gasten en partners met wie wij veel samenwerken. Als gemeente koos ik ervoor om u heel even voor te stellen aan verschillende personen. De Vries, teamchef van de politie; Marjolein Uilenbroek van de politie; Jeroen Hakkert van de brandweer; en Camiel Schuurmans van RK Zeist. Ja, welkom allemaal. Het Integraal Veiligheidsplan, daar gaan we vanavond over spreken. Het eerste wat denk ik opvalt, en misschien goed om even te zeggen, is dat het niet alleen van Zeist is, maar ook van Bunnik, Leusden en Woudenberg. En waarom die gemeenten er ook bij zijn? Misschien is dat de vraag. We vormen samen met die gemeenten het basisteam, waarvoor de politie zorg draagt. Dus in die zin hebben we ervoor gekozen om nu voor het eerst gezamenlijk voor een integraal veiligheidsplan te kiezen. Daar zijn natuurlijk overwegingen voor gemaakt. Maar dat komt vooral omdat we dan met dezelfde speerpunten kunnen werken en de politie ook de capaciteit daar veel beter op kan afstemmen en inzetten. Dus in die gezamenlijkheid hebben we daarvoor gekozen. Nou, hier ziet u inderdaad de politie. Het OM is vandaag helaas afwezig, maar met de vier burgemeesters erbij wordt die samenwerking versterkt en kunnen we eigenlijk gezamenlijk werken aan leefbaarheid en veiligheid. Ik kreeg vooraf al de vraag hoe dit stuk zich verhoudt tot andere stukken. We hebben het gemeentelijk integraal veiligheidsplan dat echt van ons is, maar het begint eigenlijk op landelijk niveau. Daar hebben we de landelijke veiligheidsagenda van het Ministerie van Justitie en Veiligheid. En dan zakken we eigenlijk steeds verder af. We gaan naar een veiligheidscoalitie waarin 38 gemeenten samenwerken op het gebied van veiligheid en die hebben ook weer een uitvoeringsplan. Maar wij hebben hier, als gemeente met de andere vier gemeenten op basisteamniveau, het integraal veiligheidsplan voor ZBLV en dat vertalen wij elk jaar weer. Dus het beleidsplan is voor vier jaar, maar per jaar hebben wij een jaarplan waarin wij ook de uitvoering beschrijven: wat gaan we doen en hoe gaan we het doen? We gaan inderdaad voor die leefbare en veilige samenleving. Dat doen we, zoals ik net al zei, in een uitvoeringsplan dat we periodiek vastleggen. We betrekken de raad er natuurlijk bij, in die zin dat u in een nieuwsbrief over veiligheid op de hoogte wordt gehouden. De pitch over veiligheid wordt periodiek gehouden en ook de thema-avonden over veiligheid worden georganiseerd. Dus in die zin houden we de raad actief betrokken, vooral als we kijken naar de speerpunten waar we voor staan in dit integraal veiligheidsplan. Dat zijn toch georganiseerde ondermijnende criminaliteit, digitale veiligheid en cybercriminaliteit, maatschappelijke onrust en maatschappelijke verbinding. Eigenlijk zijn deze drie thema's vooral ook vanuit het landelijke niveau naar het lokale niveau gezakt. Op basisteamniveau hebben we er nog 'verbinding, zorg en veiligheid' aan toegevoegd en lokaal echt voor Zeist 'veiligheid in de wijk'. Ik had gehoopt en verwacht dat we hier nog een wijkmanager zouden hebben die daar iets over zou kunnen toelichten, maar helaas is die op dit moment niet aanwezig. Ik heb hier wat partners opgesomd met wie wij aan die leefbaarheid en veiligheid werken. Nou, ze zijn hier niet allemaal en dit zijn met name de lokale partners. We hebben nog veel meer partners. Maar goed, ik zou graag eigenlijk de partners die hier wel aanwezig zijn even het woord willen geven om ook even toe te lichten wie ze zijn, wat ze doen en wat hun relatie tot dit plan is.
Meneer Bijl, dank u wel. Dan wil ik nu graag het woord geven aan Marjolein Uilenbroek, namens de politie, om het een en ander te vertellen over de rol van de politie in het veiligheidsplan en het belang van ketensamenwerking en veiligheid in de wijk. U krijgt daar twee minuten voor. Gaat uw gang. Wilt u de microfoon aanzetten, alstublieft?
Ja, bij deze. Als we maar twee minuten hebben, dan zal ik van wal steken. Wat wij betreft, wij zijn allereerst heel blij dat het een gezamenlijk plan is. Omdat we dan ook als basisteam, zeg maar, onze krachten kunnen bundelen en dus ook gezamenlijk kunnen kijken welke van deze partners, maar ook andere partners, daarin de beste kaarten heeft om de veiligheid aan te pakken. We zijn ons er ook van bewust dat het niet alleen een probleem is, of in ieder geval een zaak is waar de politie iets aan moet doen, maar dat we daar samen in moeten optrekken. Dus dat is voor ons heel fijn, omdat we daarin dus onze taak kunnen pakken, maar ook hulp kunnen vragen als dat uitkomt, of een van onze veiligheidspartners iets laten doen. We zijn betrokken bij de totstandkoming van het plan. Dat betekent dat we hebben meegedacht en meegepraat, zodat het ook past in de speerpunten die wij als politie hebben, zowel als basisteam maar ook als district en als eenheid. En we blijven betrokken, dus ook bij de uitvoeringsplannen stemmen we continu af met gemeenten, maar ook met andere partners. Wat gaan we dan doen? Dus in die zin zijn wij blij met het plan en willen we alleen maar verder bouwen aan de uitvoering ervan. Ben ik binnen de tijd?
Ja, volgens mij is het ruim, maar dit was wat u wilde opmerken, dus.
Het is van belang dat we een gezamenlijk plan hebben waarbij we samenwerken met partners en waarbij wij betrokken blijven bij de uitvoering van deze speerpunten, los van de dagelijkse veiligheidskwesties en meldingen die op ons afkomen. Dit betekent dat er ook andere zaken zijn dan de hier genoemde speerpunten. Maar als het gaat om de projecten die we uitvoeren, de aandachtspunten waarop we ons richten en de ontwikkelingen die we nastreven, dan zijn dit de punten die we bedoelen.
Graag wil ik nu Camiel Schuurmans, de directeur van RK Zeist, bedanken.
Voorzitter, ik zit hier mede namens Woongoed Zeist. Samen zijn wij de volkshuisvesters in Zeist, goed voor zo'n 9.500 tot 10.000 woningen in deze mooie gemeente. Een volkshuisvester houdt zich natuurlijk bezig met het bouwen en verduurzamen van woningen en het beschikbaar houden ervan tegen een betaalbare prijs. Maar hebben wij de afgelopen decennia ook niet een toename in meldingen gezien wat betreft leefbaarheid en veiligheid? Groot landelijk onderzoek toont aan dat sinds eind jaren '90 de integratie in wijken ernstig afneemt en de segregatie daarmee toeneemt. Arme wijken worden armer en rijke wijken worden rijker. Dat heeft tal van oorzaken: sterke schouders verdwijnen, wijken uit, en mensen met een hulpvraag komen juist de wijk instromen. Denk niet alleen aan mensen met een status, maar ook aan de GGZ-cliënten. Dit maakt de wijken per saldo ook zwakker. U moet zich realiseren dat 80% van alle nieuwe huurders die zich bij ons melden, afhankelijk zijn van een uitkering. En dat is heel fors, mag ik benadrukken. In diezelfde wijken waar corporatiebezit dus in grote mate aanwezig is, wordt ook 80% meer last van leefbaarheid, veiligheid en een gevoel van onveiligheid ervaren. En dat is iets waar we samen met de partners ons tegen keren. En dat doen we al bijna 25 jaar binnen het wijkgericht werken. Dus ik ben ook blij dat dit in het hart van deze presentatie staat, waarin politie, gemeente, corporaties, zorg en welzijn zich in de buurt, in de wijken manifesteren tegen de problematiek die zich daar voordoet. Niet vanuit de kolom, niet vanuit je eigen organisatie, maar vanuit de problemen geredeneerd. Dus ik doe graag via u, voorzitter, een oproep om het wijkgericht werken niet alleen te omarmen, maar voor de komende jaren ook verder te versterken. Laat ik het daarbij houden. Dank u.
Dank u wel voor uw oproep aan mij als Voorzitter, maar u bedoelt waarschijnlijk een oproep aan de Raad, neem ik aan.
Ja, dank u. Meneer Jeroen Hakker is de postcommandant van de brandweer in Zeist.
Ik zit hier inderdaad namens de brandweer Zeist. Brandweer Zeist is een onderdeel van de Veiligheidsregio Utrecht. Ik ben hier vooral voor de uitvoerende taken. U ziet mij samen met de jongens en meiden op de weg. Ik sluit graag aan bij beleidsmatige stukken, maar die gaan nog via de veiligheidsregio. In de lijn van mijn werkzaamheden zit ik vooral op het niveau van samenwerken met verschillende partijen, en ik hoop u daarover te kunnen informeren. Kort maar krachtig.
Korter kon het niet. Ik neem aan dat er nog vragen zullen volgen, dank u wel. Het was ook de bedoeling dat meneer Bülent Isik, de wijkmanager, hier zou zijn, omdat het natuurlijk specifiek over de wijken gaat, maar hij was verhinderd. Coach, als u daarover iets wilt zeggen, heel graag. Want het...
Bedankt. Het sluit ook heel goed aan, zowel op de prent als op wat Camiel Schuurmans naar voren brengt. Bij ons speelt het ook een rol. Ja, op het schakelpunt van leefbaarheid en veiligheid kan wijkgericht werken van wezenlijke betekenis zijn. Hierover hebben we in de Raad ook wel eens gesproken. Stel dat er een incident plaatsvindt, dan rollen we niet zomaar plannen uit over de hele wijk. We kijken niet in gelijke mate naar elke plek, maar we vragen ons af: wat is nou precies de analyse? Wat is er precies aan de hand? Dan vragen we ons af in het team wijkgericht werken, waarin de corporatie, de gemeente, de politie en het jeugd- en jongerenwerk zitten: wie heeft de beste kaart om wat te doen? En dan, ja, dan gaan we op die specifieke plek in die wijk iets doen. Het kan zijn dat een van die partners het niet redt en dat er opgeschaald moet worden binnen een kolom, bijvoorbeeld van wijkgericht werken naar een bestuurder, een wethouder, de burgemeester of de wijkagent die naar de politiechef gaat, of wie dan ook actief is in de wijk, om te zorgen dat er genoeg kracht, aandacht en inzet geleverd wordt om iets te doen. Om dit plan voor te bereiden, zijn de wijkwethouders op pad geweest in de verschillende wijken om wijkgericht op te halen wat voor de mensen in de buurten en straten de belangrijkste punten zijn. Dus ik denk dat het wel goed is, hè? Anders had Bullen Time misschien aandacht kunnen vragen, maar zowel de voeding van dit plan vanuit de samenleving als het wijkgericht werken bij de aanpak is voor ons heel belangrijk. En die staan niet alleen, want wij moeten voor rugdekking en vooruitgang zorgen als dat nodig is.