Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
We komen bij de RIB's, de RIB 24 03, over de Wet Goed Verhuurderschap, een vraag van Shirin van Lunteren van de SP. Sinds kort is de Wet Goed Verhuurderschap van kracht, die de positie van huurders op een aantal punten probeert te versterken, onder andere door het inrichten van een meldpunt. Zij vraagt zich af of we dit in Zeist op een goede en voldoende manier hebben georganiseerd, zodat huurders ook weten waar zij terecht kunnen. Dus, wat ik zal doen, is samen met u naar de wethouder gaan om te bespreken of er nog iets toegevoegd moet worden.
Dank u wel, voorzitter. Ik wil allereerst zeggen dat de SP enorm verheugd is dat het gelukt is om een meldpunt per 1 januari operationeel te krijgen. Kun je dat wel zeggen? Ja, het is wettelijk verplicht, maar het moet ook daadwerkelijk gerealiseerd worden, dus hartelijk dank daarvoor, dat is echt geweldig. En inderdaad, zoals de voorzitter net al aangaf, omdat er zoveel huurders zijn die van deze informatie op de hoogte moeten zijn, wil de SP er ook zeker van zijn dat al deze mensen daadwerkelijk bereikt worden. Vandaar deze vragen. We...
Laura Hoogstraten, laten we zeggen dat de oproep verstaan is en dat ik daar extra naar zal kijken. Er is in ieder geval met het vaststellen van het besluit van het meldpunt in december een persbericht uitgegaan, en het heeft ook in de lokale kranten gestaan, maar in de landelijke pers is eveneens van alles gecommuniceerd. Maar goed, dat kan wat extra aandacht gebruiken en een paar keer herhaald worden. Die oproep hoor ik ook. Verder geeft u aan dat er nu alleen een formulier is, wat trouwens nog niet het juiste formulier was. Iemand anders heeft me erop gewezen dat het een onbestendig formulier is waarop je eigenlijk helemaal niet makkelijk een klacht kunt invullen. Er is geen duidelijk regionaal formulier en het is gewoon nog niet gelukt om dat in december op gang te krijgen, maar dat zal zo snel mogelijk gebeuren. Daarnaast geeft u aan dat er ook gebeld kan worden. Nou, er kan altijd naar het klantcontactcentrum gebeld worden, hè? We communiceren in de gemeente altijd met een vast nummer, maar ik kan wel zeggen dat het klantcontactcentrum goed geïnstrueerd is en over alle informatie beschikt. Zij weten waar het over gaat en kunnen dus desnoods ook de vraag online invullen namens een melder. En we zullen ook kijken of we het op de website zelf wat prominenter kunnen neerzetten. Uw suggestie nemen we mee.
Bedankt voor het antwoord, al is het nog niet helemaal duidelijk. Het zou fijn zijn als jullie ook het telefoonnummer van het klantcontactcentrum op die site zouden zetten. Ik...
Voorafgaand komen we bij de RIB 24-0-14 over de kaders voor de begroting van 2025 van de VVD, Jarno Gosman. In het document beschrijft de VU een aantal ontwikkelingen die zich mogelijk kunnen voordoen. Echter, tot op heden heeft de VU hier geen consequenties aan verbonden, wat leidt tot een aantal vragen. Deze vragen betreffen de visie van ons college op deze ontwikkelingen en welk effect deze op termijn voor de gemeente kunnen hebben. Is dit zo te begrijpen? Ik denk aan veiligheid, de locoburgemeester, ja.
Ja, dank u wel, voorzitter. Het leuke van de VRU is natuurlijk dat ze gespecialiseerd zijn in het inschatten van risico's en van tevoren bedenken wat er allemaal kan gebeuren. Daar zijn ze heel erg goed in, en dat is ook eigenlijk waar ze nu, in het kader van de financiën, laten zien wat dat inhoudt. Kijk, de VRU en de gemeente staan natuurlijk in een hele dynamische samenleving. En dat heb je ook gezien, bijvoorbeeld in de aard van de werkzaamheden of wat er gebeurt rondom een situatie met corona. Hoe moeten ze daar dan in schakelen? Ook de opvang van vluchtelingen, waar ze met de Oekraïners acties hebben moeten ondernemen, maar ook denk aan de effecten van de energietransitie en veranderingen in het klimaat. Neem bijvoorbeeld het gevaar van bosbranden of de dingen die meekomen met nieuwe energiebronnen. Er zijn dus best wel heel veel dynamische elementen waar je als VRU gewoon over na moet denken om met elkaar de juiste maatregelen te nemen. Maar ook bijvoorbeeld de rechtspositie van de vrijwilligers, zoals de brandweervrijwilligers. Dat was dan ook iets wat naar voren kwam door Europese wetgeving. En daar moet je dan als VRU ook op handelen. En dat heeft dan financiële gevolgen. Maar ook, kijkend naar bijvoorbeeld Amersfoort die gegroeid is, dat heeft dan weer effecten op de aanrijtijden van de brandweer. Nou, dat soort dynamische ontwikkelingen zien we gebeuren, en het is eigenlijk heel goed dat de VRU daarover in een vroegtijdig stadium nadenkt. Ze hebben dus nu ook een aantal acties in gang gezet om daar ook gewoon uiteindelijk een goede onderbouwing voor te krijgen. Wat dat dan eventueel gaat betekenen op financieel gebied, en dus dat. Het is positief dat de risico's in beeld zijn. Het moet gewoon verder onderzocht worden, en dat weten ze ook. Want als we het wel hadden geweten, dan had het gewoon in de begroting van 2025 gestaan. Dus zodra er meer beeld is, zal vanuit de VRU daar gewoon een raming voor gegeven worden, en de betekenis wat het financieel betekent uitgewerkt worden voor de gemeente en eigenlijk ook voor onszelf. Ja.
Dankjewel daarvoor. Dan komen we bij RB 24-022, de alternatieve Ring Utrecht. SP-lid David Tompot heeft de stukken goed gelezen en gezien dat op bladzijden 31 en 33 twee zaken worden genoemd waarover inderdaad vanuit Zeist vaker is gesproken: de route van de buslijn en een directe fietsverbinding vanuit USP. Hij vraagt zich af of, gelet op het feit dat het ook ondertekend is door de gemeente, dit nu een vaststaand feit is. En ik zie dat Wouter Catsburg staat te popelen.
Nu dat een feit is, is dat het. Dat is wel heel positief geformuleerd. Nee, wat er natuurlijk met de aarde gebeurd is, is dat we de minister een suggestie hebben gedaan over hoe ze de verbreding van de snelweg bij Amelisweerd op een andere manier vorm kunnen geven, zodat het toch toekomstbestendig is. En dat is op verzoek van het ministerie zelf gedaan. Dus het is een alternatief plan dat wij aanbieden. En ja, als de minister daarin meegaat, dan is dat ons advies. Zoals u ook kunt lezen in de beantwoording van de vragen die vandaag met het raadslid zijn meegekomen, is dat alle maatregelen die genoemd worden ook daadwerkelijk genomen moeten worden. Maar een zekerheid is dat natuurlijk niet, hè? Dus of ze er definitief gaan komen, als de huidige plannen zoals we die nu voorliggen doorgaan, dat kan ik nu niet zeggen. Overigens, wat de voorzitter ook al zei, het zijn geen nieuwe plannen. Deze plannen liggen al heel lang op tafel; de doorfietsroute of een goede, veilige en comfortabele route staat ook in ons eigen coalitieakkoord. En ook in het akkoord van de provincie wordt die genoemd. En dus een goede busverbinding met Utrecht Science Park en Zeist c.q. Amersfoort is ook al een onderwerp waar al heel veel onderzoeken naar zijn gedaan in de afgelopen jaren, dus los van de Aarhus-conventie zijn dat sowieso twee trajecten die lopend zijn. Dus met of zonder Hogeschool Utrecht kan dat op tafel komen. Overigens, u stelt een wat suggestieve vraag: kan onze raad zich hiertegen nog uitspreken? Nou, hiertegen zou ik liever niet hebben, maar hierover wellicht wel, op het moment dat het de bevoegdheid is van de raad. Dat zal waarschijnlijk bij een OV-verbinding wat anders zijn dan bij een fietsverbinding die door onze gemeente loopt. Maar uiteraard, op het moment dat er besluiten genomen moeten worden die betrekking hebben op Zeist en waar u als raad de beslissingsbevoegdheid heeft, zal dat uiteraard hier bij de raad terugkomen om, om het maar eens positief te framen, hiervoor te stemmen.
Ja, dank u wel, voorzitter, en dank aan de wethouder. Ik ben de burgemeester dankbaar voor zijn antwoord over het ARU. Het is op zich wel fijn om te horen dat, mochten er ontwikkelingen zijn waarbij een nieuwe buslijn zou worden aangelegd of een doorgaande fietsroute, dit nog langs de Raad komt. Bij het lezen van het hele ARU kreeg ik namelijk de indruk dat alles al min of meer besloten was en dat er al een handtekening van het college onder stond, waardoor de Raad het alleen nog maar ter kennisgeving zou hoeven te lezen. Gelukkig blijkt de situatie toch wat genuanceerder te zijn. Wat dat betreft, hoop ik ook dat de Raad te zijner tijd goed geïnformeerd wordt, zodat, zoals het in een democratie hoort, iedereen op de hoogte is. Ja, dank voor uw reactie. Dank u wel.
Ook, maar dan weten we wat nu precies de status is van dat alternatief voor de Ring Utrecht. Is dat een stuk dat van de bestuurstafel is gekomen? En is dat een plan dat nog in al zijn onderdelen moet worden goedgekeurd door de diverse gemeenteraden?
Nee, de minister heeft de stad en provincie Utrecht gevraagd om een alternatief aan te bieden voor de verbreding van de snelweg bij Amelisweerd. De stad Utrecht en de provincie hebben die uitdaging aangenomen en een alternatief plan bedacht. Op enig moment zijn de omliggende gemeenten hierbij betrokken geraakt, omdat het natuurlijk impact heeft op het omliggende netwerk. De status is nu niets meer of minder dan een plan dat aan het kabinet is aangeboden om te beoordelen of dit wellicht een goed alternatief is voor het genomen tracébesluit. Dus in die zin heeft het geen enkele status, behalve die van een plan. Het is ook niet door de gedeputeerde of Provinciale Staten, noch door de gemeenteraad van Utrecht vastgesteld. Het is een bestuurlijk plan vanuit de provincie en de stad Utrecht dat door de omliggende gemeenten wordt gesteund. Het heeft niet meer dan de status van een plan. Sorry.
Laat ik mij voorstellen: ik ben Carlo. We gaan een onvoorbereid gesprek in, maar laat ik opmerken dat als twee fracties de behoefte hebben om een bijeenkomst over een RIB (Raadsinformatiebrief) te houden, er een bijeenkomst georganiseerd kan worden. Dus mijn suggestie zou zijn om dat verzoek samen met een andere fractie te doen, als die behoefte er is. Dan plannen we een avond en kan iedereen zich voorbereiden op het gesprek. Wethouder.
Uiteraard is er ruimte voor het stellen van vragen; die mogelijkheid was er natuurlijk ook al een aantal weken geleden, toen alle raadsleden uitdrukkelijk werden gevraagd om hun vragen in te dienen. Het wordt gepresenteerd als een gelegenheid waarbij jullie van harte welkom zijn om vragen te stellen. Dus ook vandaag, tijdens de nieuwsflits, zullen de vragen die door raadsleden aan de AU zijn gesteld, besproken worden. Er is dus ruimte om rechtstreeks vragen aan de AU te stellen. Daartoe bent u ook uitgenodigd in de nieuwsflits. U bent, naar mijn mening, uitgebreid over deze mogelijkheid geïnformeerd.
Het is terecht dat u dat noemt. De Raad moet alert blijven. Maar we hadden vanmiddag op een andere plek ook al een gesprek, waarbij ik voor mezelf constateerde dat wij als Raad echt harder moeten trekken, ook aan wat er allemaal in de context gebeurt. De lijn 10 is hier bijvoorbeeld al heel lang niet meer langsgekomen, gewoon als thema, op welke manier dan ook. Dat moeten wij onszelf aantrekken, nietwaar? Als eerste, nee, dat moeten wij onszelf aantrekken, en volgens mij ondersteunt deze ontwikkeling dat alleen maar. Dus ik herhaal: als er behoefte is aan een bijeenkomst, dan kan die worden belegd ter afronding. Carla.
Carla, ja, ik heb u gezegd dat Tinus niet is langsgekomen, maar waar ging het over bij de ronde tafel? Hier in het beleid heb ik daar wel degelijk naar verwezen.
Ja, ik denk even na of ik aanhaak op de woorden; dat moeten we onszelf aantrekken. Ik mag toch aannemen dat, als er informatie vanuit die groep van 10 is die voor ons als Raad belangrijk is, wij geïnformeerd worden. In plaats daarvan lijkt het alsof wij iedere maand moeten vragen: "Is er nog nieuws vanuit uw groep van 10?"
Het is zeker Marcel, zo bedoelde ik het ook niet. Wij hebben daar zelf ook een verantwoordelijkheid. Ook rapporteurs, bijvoorbeeld over onze externe communicatie, hebben die intentie; het is de bedoeling dat de terechte toevoegingen voor jou duidelijk zijn. We gaan naar Dijnselburg, waar de RIB plaatsvindt. We blijven bij David Tompot van de SP. Dijnselburg heeft een uitgebreide RIB en een van de cruciale punten die daarin terugkomen, is de vraag of het park openbaar is of niet. Eigenlijk vraagt David Tompot om nog eens preciezer te kijken naar de opvatting van het college en of openbaarheid ook voor het college een doel is dat het onderzoek behelst. Wat wordt er besproken, wat staat er te gebeuren en wat is de inzet van het college op dit punt? Ik neem aan dat wethouder Walter hier tijdens de Gebedsweek op zal ingaan.
Ja, dank u voor de interessante vragen; wij zijn het daarmee eens. Het is inderdaad zo dat we op 25 januari een bijeenkomst organiseren. We hebben ons specifiek op dit gebied voorbereid en veel van de antwoorden op uw vragen zullen daar aan bod komen. Bovendien is het juist de bedoeling om die avond verdieping te zoeken. Dus het antwoord op het proces zou eigenlijk zijn: laten we het gesprek hierover voeren op 25 januari in deze zaal, en niet vanavond. Als u daarmee akkoord kunt gaan, dan zou dat het voorstel zijn, voorzitter.
Voorzitter, dank u wel. Ja, op zich kan ik daar wel mee leven. 25 januari is natuurlijk ook binnenkort, over ruim een week. In dat geval beschouwen we deze vragen als een goede voorbereiding, zodat we ook op die avond een goed antwoord kunnen krijgen. Dus ik hoop dat de antwoorden dan ook gegeven kunnen worden op deze prangende vragen voor de SP. Laat ik het hierbij laten voor nu.
We hebben nog twee RIBSTRIB 24 27 huisvestingen voor AMV in Zeist. Gerard van GroenLinks vraagt zich af wat wij doen, met alle respect die uit zijn vragen spreekt. Hij vraagt ook hoe wij kwetsbare jongeren begeleiden. Ik weet niet of we meteen ook de tweede RIB kunnen bespreken; is dat hetzelfde? Ik neem aan dat Laura daarop zal antwoorden, nietwaar? Over de tweede RIB zijn er ook complimenten voor wat er op het water gebeurt. Maar Trump, kunnen we iets meer vertellen over de toekomst en de positie daarvan? Wil je iets toevoegen, Gerard? Ja.
Ja, dank u, voorzitter. De vraag ging niet alleen over hoe we kwetsbare jeugd begeleiden, maar vooral over de manier waarop we de jeugd die kwetsbaar is voor mensenhandel, arbeidsuitbuiting en seksueel misbruik beschermen. We moeten waarborgen dat dit niet plaatsvindt. Dank u.
Ja, dank u voor de vraag. Het klopt inderdaad dat de aanwezigen een kwetsbare groep vormen. Het is een doelgroep die gemakkelijk te benaderen is voor misbruik of uitbuiting. Ze wonen daar met begeleiding van Nidos, die dag en nacht toezicht biedt. Dit toezicht vindt plaats op de locatie zelf en dankzij dit toezicht kunnen we voorkomen dat er ongewenste situaties ontstaan, zowel in als rondom het gebouw. Daarnaast is er een wijk die de locatie omringt, waarin ook een buurtpreventie-app actief is en waar de wijkmanager en het wijkteam goed zijn aangesloten. Deze locatie is goed bekend met dergelijke vraagstukken. We doen er alles aan om te voorkomen dat er vervelende situaties ontstaan.
Bij de andere RIB is er een breed overzicht van alle informatie rondom vluchtelingenopvang in Zeist, inclusief integratie en inburgering. We gaan natuurlijk alles doen wat in onze macht ligt. Het is een belangrijke locatie omdat het opvang biedt aan mensen, maar het is ook echt een goede plek waar mensen tot rust kunnen komen. Het werkt goed; mensen voelen zich er prettig en het gaat goed daar. COA en Defensie zijn in overleg over hoe het verder moet met het WSK, maar wij zullen vanuit onze kant natuurlijk alles doen om te zorgen dat we dit zo lang mogelijk kunnen voortzetten.
Daarnaast was er een vraag over het detentiecentrum in Zeist. Voorheen was er personeel vanuit het COA uit Amersfoort, maar dit wordt nu vanuit Kamp Zeist gedaan. Het detentiecentrum in Zeist streeft ernaar om de ervaring voor gezinnen en minderjarige vluchtelingen zo goed mogelijk te maken, gezien de omstandigheden. Het is belangrijk dat het centrum kindvriendelijk is ingericht, met de mogelijkheid voor familie om samen te zijn in aparte woningen op het terrein zelf. Het is een bewaring met zoveel mogelijk vrijheid, zodat het niet alleen veilig en efficiënt is, maar ook humaan en duurzaam. Er worden op verschillende manieren maatregelen genomen om de detentie te verzachten. Medewerkers dragen geen uniform, het buitenterrein is ingericht om te spelen, met een zandbak, trampoline, fietsjes, stepjes, een sportveld en binnen is er een goede speelruimte met speelgoed en een ruimte om schoolwerk te doen. Er is een gemeenschappelijke keuken, dus alles wordt zo goed mogelijk ingezet. De reacties van de mensen die daar verblijven zijn, gezien de omstandigheden, positief over de opvang zelf.
Er is gevraagd of we in de raadsinformatie expliciet aandacht kunnen besteden aan de kracht van de vrijwilligers. We zullen daar zeker iets over meenemen en vertellen. Ik vind het leuk om te vermelden dat we gaan starten met het project 'Buddy to Buddy'. Dit project koppelt inwoners aan nieuwkomers met dezelfde interesses, zodat ze samen kunnen sporten of activiteiten kunnen ondernemen die ze leuk vinden. Het is een mooi project dat al in Leersum wordt uitgevoerd en dat we nu ook in Zeist verder gaan invullen.