Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers

Kies een vergadering

Kies een vergadering: 09-12-2025, Vergadering Vragenuur Lijst ingekomen stukken 09-12-2025
Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie. Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven. Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.

C Raadsinformatiebrieven


Marco Huijben - VVD

Zeist en Doorstroompunt Zuidoost Utrecht schooljaar 24/25 en zij wees mij er zojuist op dat in vraag 3 één typefout staat, daar staat 50%, maar dat moet 40% zijn, dus dat dat maar even genoteerd is. En voor de beantwoording van die vragen geef ik het woord aan Wethouder Welting. Ja, dank u wel, Voorzitter. Nou, allereerst fijn.

Angèle Welting - Wethouder

U wel, voorzitter. Nou, allereerst fijn dat de complimenten zal ik ook doorgeven aan de medewerkers die hier actief in zijn in het leerplichtteam. Ja, de vraag als het gaat over die wachtlijsten bij ISK, dat heeft met name te maken met de doorstroming van leerlingen op het ISK naar het regulier onderwijs. Daar vragen wij zowel in de regio als ook lokaal aandacht voor, om te kijken hoe nieuwkomers leerlingen ook beter vanuit de ISK-school in Utrecht door kunnen stromen naar het reguliere school. Dus daar helpen we scholen ook bij. En mocht het nou zo zijn dat er leerlingen zijn die geen onderwijs ontvangen omdat er geen plek is op die ISK-school, dan kijken we in de tussentijd wat we wel kunnen doen, even voor de helderheid. Die ISK is de middelbare school. Dat doen we in de provincie Utrecht met alle gemeentes samen. Die zitten in Utrecht centraal op school en als het gaat om het basisonderwijs, dan organiseren wij dat veelal gewoon op onze eigen scholen. Zowel de AZC-school die op kamp van Zeist actief is alsook de Wegwijzer en Op Dreef die veel nieuwkomersonderwijs bieden. Nou, ik zie een vraag van mevrouw Van Lunteren, u heeft een vervolgvraag.

Marco Huijben - VVD

Een vervolgvraag. Ja dank u wel Voorzitter

Chimène van Lunteren - SP

En dank u wel, wethouder, voor de beantwoording. Ik heb even een aanvullend vraagje: wat maakt het nou zo lastig dat die doorstroom zo stagneert?

Angèle Welting - Wethouder

Is dat niet alle scholen, zal ik maar zeggen, klaarstaan om deze en niet de kennis en expertise hebben om deze nieuwkomersleerlingen op te vangen. Formeel zijn ze na twee jaar klaar met het nieuwkomersonderwijs, maar de vraag is ja, zijn ze dan ook echt klaar om naar een reguliere school te gaan? Dat is één en twee. Is dat er ook gewoon wel plek moet zijn, dus het is ook nog hè? Soms zien we ook gewoon dat het leerlingen zijn waarvan nog niet helder is wat de definitieve uitstroomplek is, dus die zitten nog in de procedure. Dus er zijn meerdere oorzaken die spelen sowieso. Want als ik even naar de beantwoording. Maar het is goed om we hebben binnenkort ook voornemens om in de Q1 de Raad te informeren over het doorstroompunt en ook met het oog op de nieuwe wet die eraan gaat komen. Ik denk dat het goed is dat we dit punt dan ook meenemen, dan kunnen we er wat langer op inzoomen van hoe loopt dat nou in de praktijk? Nou heel kort dan ook op de vraag. Ik zal kort en bondig zijn en dan kunnen we ook in perspectief van deze avond waar we u mee gaan nemen over. Hoe werkt dat nou precies met leerplicht en doorstroompunt wat uitgebreider erop ingaan? Maar ik zal wel even naar de andere vragen gaan, hoor ja, als het gaat om vraag als het gaat trouwens over. Er zit nog een verschil tussen jeugdhulp en de uitstroom uit de ISK-school, dus dat moeten we even onderscheid in maken, want het zijn twee verschillende dingen ten aanzien van de wachtlijsten in de jeugdhulp. Dat betekent dus niet dat een leerling geen onderwijs krijgt. Ik denk dat dat even een belangrijk is. We moeten samen met het samenwerkingsverband en met de partners van het Centrum voor Jeugd en Gezin gewoon kijken. Kunnen we passend onderwijs bieden en wat is er eventueel nog extra nodig en waar dat nodig is, doen we dat ook gewoon door bijvoorbeeld extra expertise in te zetten, hè? Even ter voorbeeld, de AZC-school die heeft duidelijk aangegeven, wij hebben wat extra's nodig voor onze leerlingen. Kunnen we dat met de gemeente Zeist ook organiseren en dat doen wij door bijvoorbeeld speltherapie in te zetten in de klassen als een soort collectieve voorziening zodat alle leerlingen daar ook baat bij hebben, waardoor ze minder uit te vallen uit de klas. Om maar even een voorbeeld te geven, zo probeer je de verbinding tussen jeugdhulp en onderwijs ook te maken met elkaar dan als het gaat over de vrijstellingen. Ja, die, dat is een recht wat ouders hebben op die vrijstelling en wat wij doen is hè? We hebben daar wettelijk ook niet een soort stok om, hè? We hebben alleen de wortel, zeg ik maar even om ouders wel te verleiden. Wat is nou de reden dat u kiest voor deze vrijstelling? Op levensovertuigingsovertuiging is dat vaak gebaseerd. Nou, we hebben de afgelopen periode alle ouders die gebruik maken van deze vrijstelling ook uitgenodigd voor een gesprek. Het eigenlijk wel goed vinden dat alle kinderen gewoon naar een reguliere school gaan, hè? Of gewoon naar school. Een deel van hen heeft ook die uitnodiging gebruik gemaakt en een deel geeft ook aan niet in gesprek te willen. Nou ja, dat blijft een lastige, want in principe ja mogen ouders op basis van. Deze vrijstelling op basis van hè, want ik kan geen passende plek voor mijn kind vinden. Mogen ze gebruik maken van deze vrijstelling? Maar we blijven dus wel in gesprek, want het gaat wel over van. Hé, wat is de reden dat u dit deze vrijstelling wilt en kan het zijn dat er geen passend aanbod is? Moeten we ook daar met het samenwerkingsverband daarnaar kijken dan als het gaat over? De zorg en preventieprocessen terwijl de formatie eigenlijk is het een ook wel een goed teken, want het betekent dat het werk van de leerplichtambtenaren ook meer naar de voorkant is gegaan, hè? Dus wat we eigenlijk liever willen is, is niet alleen maar hè. Als het helemaal uit de hand loopt en een leerling valt uit dat je dan pas in actie komt, maar dat we juist veel meer aan de voorkant al gaan kijken hoe we preventief kunnen voorkomen dat het erger wordt. En het team leerplicht nou, die is daar ook in aan het ontwikkelen en daarin willen we dus ook die die nou de steeds groter wordende groep. Leerlingen die uitvalt, want het is wel een vraagstuk, willen we veel meer aan de voorkant met vroeg signalering ook andersom redeneren dus niet alleen maar op school afwezigheid, maar juist veel meer met de met de scholen ook op school aanwezigheid gaan focussen. En dat vraagt dus ook iets van de scholen zelf, hè? Dus dit is niet iets wat we alleen maar als team leerplicht zelf doen, maar wat we juist ook in samenspraak met de scholen doen. Hè hoe? Hoe actief ben je als school zelf om te te sturen op die school aanwezigheid vanuit die positieve gedachten? Nou, ik denk dat het goed is dat we daar ook in die avond die we gaan organiseren, ook verderop op terugkomen voor het doorstroompunt is dat iets anders, hè? Met de nieuwe wet komt er ook een verbreding van die doelgroep en daar gaan we dan ook naar kijken dat we daar voldoende middelen voor hebben. Er komt ook wel met de nieuwe wetgeving. Gaan we de de de leeftijdsgrens ook omhoog gooien van 23 naar 27? En wordt het nou de verschillende potjes die er zijn, wat meer ontschot dus daar kun je ook makkelijker leerlingen bij de kop pakken. Nou, ik denk dat het goed is dat ik de andere zaken dat we die ook gewoon meenemen in de avond die we gaan organiseren in begin van het van dit nieuwe jaar is dat akkoord. Ja prima, daar kijk ik naar uit en nogmaals een compliment voor het team leerplicht. Want als ik naar die foto kijk, doen ze het maar met zijn vieren 11.000. Kinderen monitoren nou, dat lijkt me een hele klus, dus fantastisch gedaan en bedankt voor de beantwoording. Ja, heel goed, nou mooi, je kan in de zak.

Chimène van Lunteren - SP

Kijk ik naar uit en nogmaals een compliment voor het team leerplicht. Want als ik naar die foto kijk, doen ze het maar met zijn vieren. 11.000 kinderen monitoren, nou, dat lijkt me een hele klus, dus fantastisch gedaan en bedankt voor de beantwoording. Ja, heel goed, nou mooi, je kan in de zak.

Marco Huijben - VVD

Dank daarvoor, dan zijn we er nog één, dames en heren. Dan wens ik u een goed fractieberaad en sluit ik de bijeenkomst.