ZEIST - De gemeenteraad van Zeist heeft unaniem ingestemd met een reeks vernieuwde leidende principes voor de uitvoering van de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO). De principes zijn gericht op preventie, laagdrempeligheid en maatwerk binnen heldere kaders.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een recente vergadering heeft de gemeenteraad van Zeist de nieuwe leidende principes voor de Jeugdwet en WMO omarmd. De principes, die voortkomen uit een herijking van de visie op de uitvoering van deze wetten, zijn unaniem aangenomen. De discussie in de raad belichtte de noodzaak van een soepele overgang tussen jeugdzorg en WMO, de inzet van ervaringsdeskundigen en het belang van cliënttevredenheid.
Silco Zwart van GroenLinks benadrukte het belang van de principes en de noodzaak voor aandacht bij de overgang van jeugdzorg naar WMO. "Het is van belang dat er aandacht is voor de regie van de behandelingen en ook voor de financiering van de overgang," zei Zwart. Hij riep ook op tot steun voor een overgangsperiode van 18 naar 21 jaar in de jeugdzorg.
David Tompot van de Socialistische Partij (SP) gaf aan dat zijn partij het voorstel zal steunen, maar miste enkele adviezen van het AdviesNetwerk Zeist, zoals het afgeven van beschikkingen voor langere tijd. "Het is vaak een extra grote last voor cliënten met een chronische aandoening om jaarlijks opnieuw te moeten bewijzen dat ze recht hebben op zorg," lichtte Tompot toe.
Hannie van Kippersluis van Zeister Belang sprak over de goede voornemens in het voorstel, maar uitte zorgen over de concrete invulling en de evaluatiemomenten. Desondanks gaf zij aan dat haar partij het voordeel van de twijfel aan de wethouder wil geven en hoopt op een concreter uitvoeringsplan.
De nieuwe principes zijn een reactie op de toenemende zorgkosten en de noodzaak om adequate zorg te bieden binnen financiële kaders. De raad heeft besloten deze principes te hanteren en uitvoeringsplannen zullen worden opgesteld om ze in de praktijk te brengen. De gemeentelijke organisatie zal de principes breder implementeren, met feedback van het AdviesNetwerk Zeist verwerkt in het definitieve voorstel.
De volgende stappen voor de gemeente Zeist omvatten het ontwikkelen van uitvoeringsplannen en het implementeren van de principes in de organisatie. De mogelijke gevolgen van het besproken voorstel zullen nauwlettend worden gevolgd, met bijzondere aandacht voor de overgang van jeugdzorg naar WMO en de inzet van ervaringsdeskundigen.
Samenvatting van het voorstel
Samenvatting:
Sinds de decentralisatie in 2015 voert de gemeente Zeist de Jeugdwet en WMO uit via het CJG en Sociaal Team. Er is een herijking van de visie op deze uitvoering geweest, resulterend in zeven leidende principes. Deze principes zijn gericht op preventie, nabijheid en laagdrempeligheid in de wijken, het stimuleren van veerkracht en zelfstandigheid, vakmanschap binnen een duidelijk kader, continu reflecteren en leren, basiskennis en -expertise met specialisme, en het leveren van basiszorg met procesregie voor specialistische hulp. De toename van kosten in de zorgsector en de noodzaak voor adequate zorg binnen financiële kaders hebben geleid tot deze herijking. De raad heeft unaniem besloten deze principes te hanteren. Uitvoeringsplannen zullen worden opgesteld om deze principes in de praktijk te brengen en de gemeentelijke organisatie zal de principes breder implementeren. Feedback van het AdviesNetwerk Zeist is meegenomen in het definitieve voorstel. Bijlagen bij het voorstel bevatten de uitgewerkte principes, het advies van het ANZ en de reactie van het college daarop.
Documenten
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Leidende principes bij de uitvoering van de Jeugdwet en WMO". Het voorstel omvat de invoering van zeven leidende principes voor de uitvoering van de Jeugdwet en WMO in de gemeente Zeist. Deze principes zijn gericht op preventie, nabijheid en laagdrempeligheid in de wijken, het stimuleren van veerkracht en zelfstandigheid, werken vanuit vakmanschap binnen een helder kader, continue reflectie en leren, basiskennis en expertise gekoppeld aan specialisme, en het leveren van basiszorg met procesregie voor specialistische en langdurige hulp.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, met een duidelijke uiteenzetting van de leidende principes en de context waarin deze zijn ontwikkeld. Het bevat ook informatie over de financiële situatie en de noodzaak van herijking van de aanpak.
Rol van de raad:
De raad heeft een kaderstellende rol en moet de leidende principes vaststellen. Dit past binnen de bevoegdheden van de raad om richting te geven aan de uitvoering van gemeentelijke taken.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, betreffen de prioritering van preventie, de inrichting van de lokale teams, de mate van zelfstandigheid die van inwoners verwacht wordt, en de balans tussen generalistische en specialistische zorg.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) te zijn, met duidelijk omschreven principes en een plan voor de implementatie ervan. Er worden geen directe inconsequenties genoemd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de leidende principes vast te stellen als uitgangspunt voor de uitvoering van de Jeugdwet en WMO.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het AdviesNetwerk Zeist (ANZ) is geraadpleegd en dat hun feedback grotendeels is overgenomen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid in de zin van milieu en ecologie lijkt niet direct relevant, maar duurzaamheid in de zin van houdbaarheid van zorg en ondersteuning is een kernonderdeel van het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel erkent de stijgende kosten in de zorg en de noodzaak om deze te beheersen. Er wordt echter niet specifiek ingegaan op de financiële gevolgen van de implementatie van de leidende principes of hoe deze gedekt worden. Dit zou in de uitvoeringsplannen nader uitgewerkt moeten worden.
-
-
-
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Leidende principes bij de uitvoering van de Jeugdwet en WMO". Het voorstel omvat een herijking van de visie op de rol en taken van het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) en Sociaal Team (ST) in Zeist. Dit heeft geleid tot zeven leidende principes die als uitgangspunt dienen bij de uitvoering van de Jeugdwet en WMO. Deze principes zijn gericht op preventie, nabijheid en laagdrempeligheid in de wijken, het stimuleren van veerkracht en zelfstandigheid, werken vanuit vakmanschap binnen een duidelijk kader, continue reflectie en leren, basiskennis en -expertise gekoppeld aan specialisme, en het leveren van basiszorg met procesregie voor specialistische en langdurige hulp.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, met een duidelijke uiteenzetting van de leidende principes en de context waarin deze zijn ontwikkeld. Het bevat ook informatie over de financiële situatie en de noodzaak van herijking.
Rol van de raad:
De raad heeft een kaderstellende rol en moet de leidende principes vaststellen. Dit past binnen de bevoegdheden van de raad om richting te geven aan de uitvoering van gemeentelijke taken.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, betreffen de prioritering van preventie, de mate van inzet op nabijheid en laagdrempeligheid, de balans tussen zelfstandigheid en ondersteuning, en de verdeling van middelen tussen basiszorg en specialistische hulp.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) te zijn, met duidelijk gedefinieerde principes en een plan voor de implementatie ervan. Er worden geen directe inconsequenties genoemd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de leidende principes als uitgangspunt te hanteren bij de uitvoering van de Jeugdwet en WMO.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het AdviesNetwerk Zeist (ANZ) is geraadpleegd en dat hun feedback grotendeels is overgenomen. Dit duidt op een vorm van participatie in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de focus op preventie en het stimuleren van zelfstandigheid kunnen bijdragen aan de duurzaamheid van de zorg.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat de kosten voor Jeugdhulp en WMO zijn gestegen en dat deze stijging deels wordt opgevangen door compensatie van het kabinet. Er wordt niet specifiek ingegaan op de financiële gevolgen van de leidende principes zelf of hoe deze gedekt worden.