- Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
- Julian Wassink - ChristenUnie/SGP
- Wilma Breddels - PvdA
- David Tompot - SP
- Marco Huijben - VVD
- Roy Luca - Seyst.nu
- Marcel Fluitman - CDA
- Bas van der Schild - GroenLinks
- Ruben Pattiasina - D66
- Walter van Dijk - Wethouder
Den Dolder op weg naar nieuwe verkeersverbindingen
Raad Zeist stemt in met adviesrapport en zet stappen voor zuidelijke kortsluitroute
Politiekverslaggever Rijk de Bat
ZEIST – De gemeenteraad van Zeist heeft unaniem ingestemd met het adviesrapport voor nieuwe verkeersverbindingen in Den Dolder. Het rapport, voortkomend uit een uitgebreid participatieproces, bevat voorstellen voor de herinrichting van kruispunten en de aanleg van een kortsluitroute aan de zuidkant van het dorp. "We moeten door en een keertje uitkomen," benadrukte raadslid Breddels (PvdA) tijdens het debat.De raad gaf het college ook opdracht om in samenwerking met het Rijksvastgoedbedrijf te komen tot een definitieve oplossing voor de zuidelijke kortsluitroute. "Het is geen eenvoudig besluit, maar het huidige voorstel met de verbinding over het landgoed Den Eng is de laatste mogelijkheid binnen de meegegeven kaders," stelde raadslid Patissier (D66).
Tijdens het debat werden zorgen geuit over de impact van de voorgestelde routes op het groen en cultuurhistorisch karakter van het landgoed Den Eng. "Een weg over landgoed Den Eng betekent hoe dan ook een aantasting van een stuk cultuurhistorie," merkte raadslid Visser Klini (Nieuw Democratisch Zeist) op. Wethouder Van Dijk verzekerde dat in de verdere gesprekken groen en ecologische waarden nadrukkelijk aan de orde zullen komen.
De raad drong aan op duidelijkheid over de financiële consequenties van de verschillende routes en de planning van het project. "We willen weten wat het gaat kosten en wat de gevolgen zijn als het niet lukt," zei raadslid Fluitman (CDA). De wethouder gaf aan dat de planning ambitieus is en afhankelijk van de medewerking van het Rijksvastgoedbedrijf.
Ook de bereikbaarheid van het station en het centrum voor openbaar vervoergebruikers was een punt van aandacht. Raadslid Tompot (SP) pleitte voor het serieus onderzoeken van de mogelijkheid om de busroute dichter bij het station te houden.
Het college zal de komende tijd het gesprek aangaan met het Rijksvastgoedbedrijf en komt terug naar de raad met een voorstel waarin alle varianten, inclusief de financiële en ecologische aspecten, tegen elkaar worden afgewogen. "We hebben een hard hoofd in de planning van ProRail, maar we gaan proberen zo snel mogelijk tot duidelijkheid te komen," aldus wethouder Van Dijk.
Samenvatting van het voorstel
Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft het advies voor nieuwe verkeersverbindingen in Den Dolder, na de geplande afsluiting van de spoorwegovergang voor gemotoriseerd verkeer. Het doel is om Den Dolder bereikbaar, verkeersveilig en leefbaar te houden. Het voorstel omvat de instemming met het adviesrapport en de opdracht aan het college om een definitieve oplossing voor de zuidelijke kortsluitroute te vinden, in samenwerking met relevante partijen zoals het Rijksvastgoedbedrijf en ProRail.
Het adviesrapport is het resultaat van een uitgebreid onderzoeks- en participatieproces met inwoners, ondernemers en stakeholders. Het rapport bevat voorstellen voor de herinrichting van kruispunten en de aanleg van een kortsluitroute aan de zuidkant van Den Dolder. Er is geen eenduidige conclusie over de beste route voor de kortsluitroute; alle opties hebben voor- en nadelen. Een route over landgoed Den Engh wordt verkeerskundig als meest wenselijk gezien, maar heeft impact op het cultuurhistorische karakter van het landgoed.
Voor het centrum van Den Dolder is een inrichtingsontwerp gemaakt dat het karakter van een centrum met verblijfsfunctie zal krijgen. Het centrum wordt heringericht om de aanwezigheid van auto's, fietsers, voetgangers en laad- en losverkeer te optimaliseren en het verblijfsgebied aangenamer te maken.
Het raadsbesluit is unaniem genomen op 7 november 2023. De volgende stappen in het proces omvatten de uitwerking van een definitieve oplossing voor de zuidelijke kortsluitroute, de planning en uitvoering van de noordkant van het project en de communicatie met betrokkenen en inwoners. Er wordt rekening gehouden met de financiële aspecten en juridische afspraken, en de samenwerking met ProRail en de provincie Utrecht is geïntensiveerd.