Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers

Kies een vergadering

Kies een vergadering: 14-01-2025, Vergadering Raad 14-01-2025
Met elkaar in debat zijn
  • Joyce Langenacker - Voorzitter
  • Walter van Dijk - Wethouder
  • Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie. Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven. Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.

Lijst Ingekomen stukken raad januari


Joyce Langenacker - Voorzitter

Januari. Die hebben we natuurlijk vorige week uitgebreid behandeld. Zowel de lijst ingekomen stukken als de beantwoording van raadsvragen door het college, maar er staat ook nog hier op de agenda voor kennisgeving aannemen. De raadsinformatiebrieven, bent u akkoord dat we die af... Tim, ja, ik hoor, ik zie dat u daar nog een opmerking over wil maken. De heer Bredius gaat... ja, dank u wel voorzitter, ja, met de uitzondering van...

Walter van Dijk - Wethouder

Gaat ja dank u wel voorzitter ja, met de uitzondering van PR 25 019, die bij het volgende agendapunt aan de orde komt. Heeft u mij heel goed bijgestaan of gecorrigeerd? Dat klopt, dat agendapunt of die brief hebben we inderdaad verplaatst naar vandaag en die wordt betrokken bij de mondeling te beantwoorden vragen over Den Dolder. Klopt, de overige punten tik ik dan hierbij af en dan zijn we aangekomen bij agendapunt 4. Dan wil ik vragen aan de heer van Ginkel, **** van Ginkel, onze plaatsvervangend voorzitter van de Raad, om mijn rol hier als voorzitter van de Raad over te nemen, zodat ik zo direct als portefeuillehouder het woord kan voeren naar aanleiding van de vragen die u stelt en heeft gesteld. Dank burgemeester Langakker, collega's. Door de Raad is afgelopen week initiatief genomen tot het stellen van een aantal vragen. Daar zijn alle fracties via de fractievoorzitters ook bij betrokken geweest. We komen straks bij de beantwoording van mevrouw Langenakker op deze vragen. Maar ik heb begrepen dat het verzoek is om allereerst nog het woord te geven aan Roel van Nieuwstadt, sprekend namens ook de opstellers van de vraag, meneer Roel van Nieuwstadt, GroenLinks, het woord is nu aan u. Dankjewel voorzitter, dames en heren. Een bijzonder woord van welkom aan de inwoners uit Den Dolder uiteraard. Voorzitter, we leven in merkwaardige tijden. Er gebeuren rare dingen en op 2 januari heeft zich een drama afgespeeld in Den Dolder. Op klaarlichte dag is er een vrouw neergestoken en die is daardoor komen te overlijden. En vrij snel na het gevangennemen van de verdachte bleek dat het hier gaat om een cliënt van de instelling Fivoor. En daarmee werd het hele dorp eigenlijk 7 jaar in de tijd teruggeworpen. Een ingrijpend verhaal. En namens de Raad zou ik in ieder geval gevoelens van medeleven willen uitspreken, uiteraard voor de nabestaanden. Maar ook voor de mensen die wonen in de buurt van het slachtoffer en eigenlijk alle inwoners van Den Dolder. Want een dergelijke gebeurtenis grijpt iedereen aan, vooral ook omdat dit de tweede keer in 7 jaar is dat dit gebeurt. Ik wil ook namens de Raad mijn waardering uitspreken voor de voortvarende manier waarop het college op dit moment en dan met name in de rol van de burgemeester en de wijkwethouder zich inspannen om een luisterend oor te hebben voor de inwoners van Den Dolder. Den Dolder verkeert op dit moment naar mijn idee in een soort collectieve rouw. En het gaat gepaard met heel veel verdriet, heel veel pijn, heel veel angst en ook heel veel boosheid en dat is voorzitter volstrekt begrijpelijk. Er leven veel vragen bij de inwoners van Den Dolder, maar uiteraard ook bij de Raad, zoals gezegd. Wij gaan zo een aantal vragen behandelen waar de burgemeester antwoord op gaat geven en die zijn vormgegeven door de inzet van twee van de Raadsleden hier aanwezig. Het zou zomaar kunnen zijn voorzitter dat niet op al die vragen een volledig antwoord kan worden gegeven, omdat er nog het nodige aan zorgvuldig onderzoek moet worden gedaan. En dat gaat enige tijd op zich laten wachten. Maar de uitkomst van die onderzoeken is heel erg belangrijk voor stevige vervolgstappen. Het kan zijn dat in de periode tot dat die antwoorden verschijnen er toch enige frustratie optreedt en ik denk dat het heel erg belangrijk is dat wij met zijn allen goed in verbinding blijven. En ik richt me dan ook in het speciaal tot de bewoners van Den Dolder. Er zijn al lijnen gelegd door de actie van het college en er zijn raadsleden en buitengewoon raadsleden die in Den Dolder wonen, die sommigen van u bekend zijn. En hier ziet u 33 raadsleden en een aantal buitengewoon raadsleden die op dit moment volledig betrokken zijn bij wat zich in Den Dolder afspeelt. En dat betekent dus ook dat als u problemen voelt, als u vragen heeft, als u zorgen heeft dat u zich ook tot al deze raadsleden kunt wenden, want wij voelen samen de verantwoordelijkheid om al uw zorgen en uw vragen te horen. En door te spelen naar die instanties en die personen die daar echt iets mee moeten doen. Want we hebben een gezamenlijk belang. En dat is een spoedig herstel van de leefbaarheid in Den Dolder. Dankjewel voorzitter. Dank Roel van Nieuwstadt, sprekend namens de hele Raad, in dit geval. Ik kijk even rond, kan ik door naar de burgemeester voor de beantwoording van de vragen. Ik zie dat dat zo is, mevrouw Langakker, doet u het vanaf het spreekgestoelte, neem ik aan? Wordt er zo een burgemeester Joyce Langenacker. Wel voorzitter. En dank aan de heer van Nieuwstadt, met ja in mijn ogen een heel, heel, heel mooi medeleven wat u heeft, nou ja, laten zien richting de inwoners van Den Dolder en ook de nabestaanden. Ik heb natuurlijk ook al op verschillende momenten op verschillende plekken namens het hele college en ook namens u als Raad ons medeleven betuigd. En zoals de heer van Nieuwstadt ook al aangaf. Ja, de wonden zijn weer opengegaan in Den Dolder en het is aan ons allen om te kijken hoe wij, hoe we er weer een leefbare en veilige Den Dolder kunnen gaan krijgen. In de afgelopen week twee weken heb ik heel veel inwoners van Den Dolder gesproken, waaronder ook de inwoners die natuurlijk de moeite hebben genomen om bij de bewonersbijeenkomst afgelopen vrijdagavond te zijn. De zorg, u zei het al, van de inwoners is groot en de vraag of ze nog wel veilig zijn. Die klinkt luid en duidelijk. Als burgemeester ben ik verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid en ik neem vanuit die verantwoordelijkheid de regie om samen met de instellingen en de politie de veiligheidsvragen die er liggen verder op te pakken. Een aantal concrete maatregelen die zijn reeds genomen om de veiligheid te vergroten. Wat is er dan gebeurd de afgelopen week? Er wordt extra gesurveilleerd door de politie in het dorp. De boa's van de gemeente, die zijn extra aanwezig in Den Dolder en daarnaast is een zorgvuldige afweging gemaakt. Meteen na het afschuwelijke steekincident in Den Dolder door Fivoor, om alle patiënten opnieuw te scannen en te kijken of er nog wel voldoende mogelijkheid was om hen straks weer met verlof te laten gaan. Een beperkt aantal patiënten mag op dit moment onder begeleiding naar het dorp en dat geldt ook voor de cliënten van Altrecht. En andere patiënten die blijven op dit moment nog op het terrein. Patiënten wordt verzocht het centrum en de woonwijk te vermijden. Er zijn buurtcoaches in het dorp en op het terrein actief en aanspreekbaar en ook zijn de tijden van aanwezigheid van de buurtcoaches verder uitgebreid. Tijdens de bijeenkomst en tijdens de een-op-een gesprekken die ik en we hebben gevoerd, hebben we met elkaar de constructieve ideeën om na die verschrikkelijke gebeurtenis de veiligheid weer te vergroten, verzameld en de komende week vindt er ook regelmatig overleg plaats met inwoners en de verschillende groepen in Den Dolder die zich hebben geformeerd. De eerste afspraak staat daarbij ook gepland en daarin werken we in grote snelheid toe naar concrete maatregelen. Los van de maatregelen die ik net al heb genoemd en acties voor de langere termijn. Wat ons betreft om daarmee Den Dolder weer zo snel mogelijk leefbaar en veilig te maken. Dan kom ik op de vragen die u heeft ingestuurd en ik wil daar met u doorheen lopen. Ik kijk eerst even naar de even kijken, hoor de eerste vragen. Ja dan zal je net zien dat ik even kijken. Mijn eerste pagina is er niet. Die ligt misschien nog op mijn bureau, excuus, kunnen jullie even kijken pagina een met de vragen. Kijk, ja, alleen daar staan bij mij ook antwoorden op en die en die en die heeft u ze niet op staan. Ja, kijk even rond nee precies. Ik kom ook niet. Ja ja, excuus mensen, dat is net even ja, ik ik dank ja, want ik wil u wel eventjes goed meenemen. Allereerst de vraag gaat over, kunt u ons een overzicht geven van de 2017 door alle partijen genomen maatregelen om de veiligheid van de inwoners in Den Dolder te vergroten? Dat was de vraag, welke partijen droegen daar verantwoordelijkheid in? Wat waren de conclusies van de gehouden evaluaties en welke structurele verbeteringen zijn daaruit voortgekomen? Even om u mee te nemen. In 2017 was de moord op Anne Faber de aanleiding om alle betrokken partijen en hun werk onder de loep te nemen. Bij Fivoor zitten mensen met en zonder forensisch kader. De patiënt die in 2017 een moord pleegde, was een tbs-patiënt. Er is onderzoek gedaan door en naar de kliniek en de uitkomst was onder meer dat er geen tbs met zedendelinquenten meer in Fivoor Den Dolder geplaatst zijn na 2017. Er waren ook verbeterpunten op het vlak van het werk tussen zorg voor patiënt en veiligheid voor de omgeving. Dat rapport van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid heeft daar hele specifieke aanbevelingen in gedaan. Daarnaast is er ook een breder pakket aan maatregelen ingezet. Per partij en in gezamenlijkheid zijn er allerlei afspraken toen gemaakt en maatregelen genomen. De partijen die op dat moment daar allemaal een verantwoordelijkheid in hebben genomen, waren de gemeente natuurlijk, de politie, maatschappelijke organisaties, inwoners en ondernemers. Alles gericht op een veilige leefomgeving en daarnaast natuurlijk Fivoor zelf. Ik noem eerst een aantal maatregelen die dus in dat samenspel tussen al die partijen toen tot stand zijn gekomen. En welke maatregelen zijn genomen? Er zijn toen ook tijdelijke maatregelen genomen en structurele maatregelen die zaten aan de ene kant op communicatie. Communicatie was vanaf het begin ontzettend belangrijk om de verbinding weer te gaan maken met het dorp en elke keer te toetsen en dat gaan we nu ook weer doen te toetsen. Of de maatregelen die wij voor ogen hadden en die we die we ophaalden ook daadwerkelijk gedragen werden door het door het hele dorp. Want je kunt aan de ene kant, ik noem het maar even heel concreet ergens een hek zetten, maar dat betekent ook dat er mogelijk in andere delen van Den Dolder problemen zouden kunnen ontstaan. Dus alle maatregelen die ook toen durfden hebben gepasseerd, zijn ook vervolgens besproken en gewogen in hoeverre ze ook voor het hele dorp de veiligheid zouden gaan bevorderen en ook wat dan de beste maatregel zou zijn. Er zijn dus ook in die fysieke leefomgeving. Ik noem net een hek, maar zijn er dus ook allerlei zaken gedaan, waaronder ik noem maar even iets. De verlichting gerepareerd, verbeterd, overtollig groen gesnoeid, straatwerk hersteld, allemaal maatregelen om bepaalde routes richting het dorp weer te verbeteren en daardoor ook de cliënten om te leiden door. Nou ja, niet de wijken die die nou ja, zeg maar het meest normaal gesproken door de cliënten genomen werden. Er zijn ook andere maatregelen genomen rondom veiligheid, rond bij het station en het schoonmaken van allerlei zaken. Daarnaast ook heel belangrijk om te noemen. Heeft Fivoor en Altrecht een aantal belangrijke maatregelen genomen. Namelijk, er is alle adviezen die toen zijn gedaan rond bij de Onderzoeksraad voor Veiligheid, maar ook door de inspectie van gezondheid en jeugd die zijn uitgevoerd en die zijn ook gemonitord en elke keer weer opnieuw bekeken of nog wel voldaan werd aan die adviezen. Er zijn extra buurtcoaches in het dorp ingezet. Afspraken gemaakt met patiënten over aanwezigheid in de buitenruimte en misschien nog wel het allerbelangrijkste om te noemen. Ook toen namen wij als gemeente de regie op een integraal veiligheidsplan. Dus er is toen gezocht naar, nou ja, om om alle maatregelen bij elkaar te halen en daarmee te kijken wat er nodig was om de veiligheid in Den Dolder te waarborgen. Dat allemaal eigenlijk naar aanleiding van uw vraag. En natuurlijk zie ik in die vraag nog veel meer eigenlijk specifieke details die u zou willen weten. Maar ik denk dat het voor dit moment en misschien kunt u daar in tweede termijn, als u mij toch nog iets daarop wilt bevragen nog verder op bevragen. Maar ik denk dat ik daarmee in grote lijnen heb geschetst wat er na 2017 is gebeurd om Den Dolder weer veilig te maken. Uw tweede vraag gaat over van enkele genomen maatregelen, bijvoorbeeld het inzetten van buurtcoaches weten wij dat zij goed werden ontvangen en ook effectief leek te zijn? Wat is de reden dat deze maatregelen inmiddels in capaciteit zijn verminderd en of zelfs helemaal zijn verdwenen? Wij hebben of laat ik het zo zeggen? Er is dus in die tijd is alles op het hoogste niveau. Op een gegeven moment ingeregeld. Maar er is ook steeds elk jaar met elkaar gekeken. Zijn al die maatregelen nog wel nodig? Ik weet ook dat de vorige burgemeester ook heeft gezegd. We moeten met elkaar weer naar een situatie toe waarin wij op een bepaalde manier weer waar alles weer enigszins genormaliseerd is, betekent natuurlijk dat die maatregelen die structureel en langdurig nodig waren, bestaan blijven, maar sommige dingen misschien op een andere manier ingeregeld moeten worden. En wat er toen dus gebeurd is, is dat er tafels zijn gemaakt waarin de meldingen en mogelijke klachten elke keer weer verzameld werden besproken werden en vervolgens gekeken werd wat daar dan op nodig was om om om langdurig veilig te zijn en dat. Die meldingen en ook die overlegstructuren hebben er op een gegeven moment toe geleid dat Fivoor heeft besloten dat de buurtcoaches niet meer nodig waren in het dorp, maar alleen nog maar ingezet werden op het terrein en op een gegeven moment alleen nog maar binnen hun eigen terrein. Dan ga ik naar vraag 3. Dat gaat over. Welke acties gaat het College in de richting van de kliniek en de rijksoverheid ondernemen om op kortst mogelijke termijn het geknakte gevoel van veiligheid van de inwoners van Den Dolder te helpen herstellen en ervoor te zorgen dat het risico op het voorkomen van incidenten in de toekomst verder wordt verkleind? Ik heb u eigenlijk net al in mijn in mijn inleiding daar een denk ik een redelijk. Nou ja, volledig antwoord op gegeven. Mocht u daar nog vragen over hebben dan, dan hoor ik dat zo van u van u graag waar ik nog geen antwoord op heb gegeven net en daar wil ik dus nu even bij stilstaan. Dat is. Wat hebben wij nodig. Richting het rijk. Wij sturen aan op een afspraak met de staatssecretaris. Ik vind het heel belangrijk dat ik nu op korte termijn met de staatssecretaris in gesprek ga en dat heeft alles te maken met dat er in 2017 tijdens de inwonersbijeenkomst toen is beloofd door de toenmalige minister Sander Dekker. Dat Fivoor zou vertrekken en toen is een datum genoemd van vóór uiterlijk 1 januari 2025. Vervolgens hebben Altrecht en Fivoor volgens mij iets van een jaar geleden een brief gestuurd waarin zij zeiden, wij halen de datum van 1 januari 2025 niet, maar wij sturen aan op 1 januari 2027 en dat is ook de datum die op dit moment op allerlei plekken ook tijdens de inwonersbijeenkomst afgelopen vrijdag is genoemd. En daar willen wij ook Fivoor aan houden, maar wij vinden het ook belangrijk, dus dat we niet alleen Fivoor daaraan houden, maar ook de toenmalige minister en dus nu de staatssecretaris die dat onderdeel in haar portefeuille heeft. Dan gaan we naar vraag 4 en dat is zijn er voor het college of rijksoverheid mogelijkheden om in samenhang met het voornemen de komende jaren de activiteiten van de kliniek in onze gemeente te beëindigen. Sluiting van de instelling af te dwingen is het scenario dat door Fivoor wordt geschetst als voor 1 januari 2027 niet een andere locatie buiten zij zal worden gevonden, blijft Fivoor op de huidige locatie is dat een reëel scenario? De gemeente Zeist en daarmee wij als college en daarmee ik als burgemeester houd Altrecht en Fivoor aan de afspraak dat zij de Willem Arntsz Hoeve in 2027 verlaten. Op dit moment loopt op initiatief van de gemeente Zeist een onderzoek naar eventuele verplaatsingsmogelijkheden. Het onderzoek is bedoeld om een goed beeld te krijgen welke mogelijkheden er nog wel of niet zijn voor verplaatsing van Fivoor. Het onderzoek wordt naar verwachting op korte termijn in februari 2025 afgerond. En zal vervolgens met u als Raad worden gedeeld nog in februari. Wij komen nu uit op een datum van 20 februari. En, ik heb toegezegd tijdens de bewonersbijeenkomst afgelopen vrijdag, dat wij vervolgens in een setting met de inwoners van Den Dolder de eerste week na de voorjaarsvakantie. Dit de uitkomsten van dat rapport met hen gaan bespreken. De gemeente doet er doet er alles aan wat binnen onze mogelijkheden ligt om die verplaatsing van Fivoor te bevorderen. De gemeente heeft beperkt invloed op het al dan niet vertrekken van Fivoor. Maar het is dus denkbaar dat Fivoor geen nieuwe locatie kan vinden en niet uit zichzelf vertrekt. We zoeken daarom, want dat is ook een deel van uw vraag op dit moment naar juridische mogelijkheden en bekijken of de inzet van het ministerie zodanig kan zijn dat er perspectief ontstaat op een vertrek van Fivoor uit Den Dolder. Het scenario dat Fivoor op de Willem Arntsz Hoeve verblijft is wat ons betreft niet aan de orde. Dan ga ik naar vraag 5. Kan het college aangeven op welke wijze incidenten in relatie met de instelling op de Willem Arntsz Hoeve worden gemeld door externe buurtbewoners en of ondernemers en zijn deze meldingen terug te vinden in de incidentenrapportages die door de instellingen worden vrijgegeven. Er zijn eigenlijk 3 routes op dit moment en die waren er ook al, maar die hebben we weer wel weer aangescherpt. Ook omdat we het belangrijk vinden. Dat hebben we ook tijdens de bewonersbijeenkomst afgelopen vrijdag gehoord dat niet elke melding vervolg krijgt en ook niet altijd als je belt dat je ook daadwerkelijk wordt teruggebeld, dus het is heel belangrijk en daar hebben we echt een ook ook duidelijke gesprekken met Fivoor over dat er dat we dat dat op dit moment weer steviger en gewoon goed is ingeregeld. Maar er zijn dus 3 routes bij acuut gevaar is het 1 1 2 bellen. Dat geldt voor elke inwoner, maar ook dus in Den Dolder. Als dat aan de orde is, dan hebben we 1, 1, 1 lijn lopen waarbij het gaat over overlastsituaties en waarbij vermoedelijk dus een patiënt van Fivoor betrokken is. Daar is een nummer voor die 24 7 beantwoord. Kort en er is een telefoonnummer voor de buurtcoaches en die buurtcoaches. Die zijn er dus de hele week door tussen 8 uur 's morgens en en 11 uur 's avonds en in het weekend van 3 uur 's middags tot 11 uur 's avonds. Meldingen die worden opgenomen in een overzicht, want dat is uw vraag, hè? Hoe gaan we daarmee om? En Fivoor stuurt dat rond en wordt en dat wordt besproken in het veld tafel overleg met de verschillende partijen en betrokkenen. Wij hebben weer aangestuurd aangestuurd op verscherping daarop, want ik heb wel gezien dat in de afgelopen jaren daar ook daarin. Nou ja, gewoon het het het meldingen niet compleet zijn geweest, hè? We hebben ook afgelopen vrijdag wel echt een aantal voorbeelden daarvan gehoord, dus het is belangrijk dat we dat goed in beeld hebben en zeker in deze periode waarin wij met elkaar de de structurele maatregelen weer gaan bepalen hebben wij sturen wij aan op nou het liefst twee keer per week, maar in ieder geval een wekelijks overzicht van de meldingen en ook hoe we daarmee omgaan en ook hoe we daar. Vervolgens hoe hoe daar opvolging aan kan worden gegeven of moet worden gegeven. Dan is ook nog een vraag van u, oh, nee, dat is was dat dat is de volgende, hè? Dat gaat over het anoniem melden, dus bestaat er in het kader van de meetbaarheid van het gevoel van veiligheid ook de mogelijkheid om anoniem incidenten te melden en zijn er ook anonieme meldingen gedaan en worden die ook getoetst op relevantie? We hebben dat nagevraagd. Op dit moment is het niet bekend of er al anoniem gemeld is, maar Fivoor staat daar voor open, dus die vindt het ook prima hè? Die die die heeft liever een melding dan geen melding, ook omdat ze er dan actief op kunnen handelen en die geven dus aan dat het mogelijk is om anoniem te melden. En als dat de reden zou zijn voor de dorp Doldernaren om nu niet te melden, bijvoorbeeld dat dat wat wat ons betreft zo snel mogelijk. Nou ja, op die manier wel gaat gebeuren, want wij willen gewoon goed zicht en grip hebben op wat er gebeurt in het dorp. Dan agenda of vraag vraag eens even, kan het college nu wij weten dat Fivoor en de Inspectie dit incident gaan onderzoeken, aangeven of bekend is hoe het onderzoek gaat plaatsvinden en wanneer de bewoners en de Raad daar een uitkomst van kunnen verwachten en zou u willen aandringen op openbaarmaking van de onderzoeksresultaten, de inspectie van gezondheid en jeugd zal met vele betrokkenen spreken, want die hebben dus aangekondigd wij doen dit onderzoek nu, wij gaan dit onderzoek doen. En zij zullen dus ook documenten bekijken over beslissingen die eerder zijn genomen. De betrokkenen krijgen dan vervolgens van de inspectie de gelegenheid om concept conclusie op de concept conclusies te te reageren en de Inspectie hoopt dan binnen een half jaar met een eindrapport te komen. Fivoor heeft natuurlijk ook aangekondigd dat zij zelf ook al een intern onderzoek hebben gedaan, maar dat interne onderzoek wordt ook betrokken bij dit onderzoek. Hè? Want dat dat wordt eigenlijk aangeleverd aan de inspectie. Wij zullen er zeker op aandringen dat de conclusies of de onderzoeksresultaten of het liefst alles maar in ieder geval zoveel mogelijk in de openbaarheid kan worden gebracht, zodat we dat ook met u kunnen delen. Ook met de bewoners kunnen delen en daarover met elkaar het gesprek aan gaan. Ook al zijn het natuurlijk conclusies en aanbevelingen die dan richting Fivoor gaan. Is het belangrijk dat wij daar ook met elkaar een beeld van krijgen wat dat dan behelst en hoe we hoe we daar misschien ook. Als gemeente en als Raad op kunnen reageren of mee om kunnen gaan. Ik kom aan bij de laatste vraag die u heeft gesteld op dit moment en dat gaat over de wijze op welke wijze er aandacht besteed wordt aan de impact van dit incident met betrekking tot het personeel van Fivoor ja u geeft zelf ook een aantal leden van de Raad geeft al aan, misschien is dat meer een vraag voor Fivoor en dat is waar, hè? Wij, ik zie daar niet een hele actieve rol van ons, maar Fivoor heeft aangegeven dat zij na het incident extra zorg aan de medewerkers en de patiënten besteden en extra aandacht geven. Aan hun welzijn. Ze proberen iedereen zo goed mogelijk te ondersteunen. En, misschien is het ook wel goed, misschien heeft u het al gezien dat er vandaag een brief is verzonden. Ook vanuit de cliënt één of meerdere cliënten vanuit Fivoor richting de bewonersvereniging van Den Dolder en daarmee alle bewoners van Den Dolder, waarin ze aangeven hoe zeer ook zij geraakt zijn verdrietig zijn over het feit dat een van hun ja mede cliënten dit deze afschuwelijke daad heeft gedaan. En dat geeft ook maar weer aan, zeg ik dan maar ter afsluiting dat geen enkele cliënt van Fivoor natuurlijk hetzelfde is en ook zij deze cliënten. Zich ook aan de andere kant best zorgen maken over hè? Hoe worden wij straks nog ontvangen in het dorp? Wat natuurlijk heel logisch is, maar hè, dus met elkaar moeten we ook weer een manier gaan vinden in al die maatregelen die ik nooit net ook heb benoemd om in de tijd dat Fivoor er nog zit op een op een goede manier met elkaar om te gaan. Punt. Punt. Hartelijk dank Joyce Langenacker voor de uitgebreide beantwoording van deze vragen. Ik ga ervan uit dat de antwoorden van de vragen ook schriftelijk naar de Raad komen de transcriptie natuurlijk. Van deze opname is er ook. Ik ga er ook vanuit dat we de komende periode dit onderwerp nog regelmatig op de agenda zullen hebben. Begin februari hebben we onze vragenlijst ingekomen. Stukken begin februari hebben we ook. Onze Raadsvergadering. Er is altijd de gelegenheid om nog schriftelijke vragen in te dienen. Ik zeg dat even omdat er ook nog vele mogelijkheden komen tot het stellen van verdiepende vragen anders dan vanavond. Maar natuurlijk is het nu ook ruimte om datgene of we gehoord hebben als dat nog leidt tot vragen of reacties om dat te doen. En ik kijk gewoon rond en ik zie als eerste ik kom, ik zie de vingers bij u en ik kom u allen tegemoet. Ik begin met Ernst van Splunter VVD. Ja dank u wel voorzitter even een opmerking vooraf. Wij hebben op de agenda ook een brief mogen ontvangen van de Belangenvereniging Den Dolder en ik wil hierbij mijn waardering uitspreken voor die brief. Niet alleen spreekt die brief ongerustheid boosheid uit wat zeer terecht is, maar ik vind ook in het licht van wat wij vanavond aan het doen zijn en het proberen op te lossen van een heel erg zwaar probleem. Dat de Belangenvereniging Den Dolder daar een uitstekende zet heeft gedaan op het schaakbord en dat wilde ik toch even kwijt. Dat ze ten eerste, en ik ga even naar de antwoorden die de burgemeester heeft gegeven. Dat gaat en dat is misschien wel. Ja, laat ik beginnen met de belangrijkste vraag, want dat gaat namelijk over de inzet van de buurtcoaches. U heeft aangegeven dat de mogelijkheden voor patiënten. Door Fivoor om naar buiten te gaan zijn beperkt. Tegelijkertijd heeft u aangegeven dat de capaciteit van de buurtcoaches is opgeschaald? Is het nu zo dat tijdens die verlofperiodes de buurtcoaches operationeel zijn? Dat zou ik graag willen weten, omdat ik ook het idee heb dat dat het veiligheidsgevoel van de Doldenaren zou kunnen vergroten. Dan de tweede vraag, die gaat over de evaluatie, want daar heb ik voor zover ik dat heb kunnen waarnemen. Geen antwoord op gekregen. Er is wel aangegeven dat er op een gegeven moment is afgeschaald, maar ik zou graag even de relatie gelegd willen zien met de gehouden evaluaties. Dat is de tweede vraag en de derde wat mij betreft in eerste instantie de de laatste vraag, heeft u het gehad over tafels en zou u dat wat kunnen concretiseren? Want ik heb daar niet direct een beeld bij dankuwel. Voorzitter Ernst van Splunter sprekend voor de VVD, ik ga naar Jan Bredius en daarna naar Fluitman u, ik ben alle genoteerd Jan Bredius, nieuw democratisch Zeist, ja, dank u wel voorzitter. Ja voorzitter, er is iets stuk en hoe wordt wat stuk is hersteld is de eerste vraag. En de tweede vraag is de partij vrijhouden, zegt blijven, is niet aan de orde. Kan het college toezeggen dat Fivoor per 1 januari 2027 uit Den Dolder vertrekt? En in dat verband de laatste vraag? Ook als dat betekent dat in het nieuwe omgevingsplan. Dat op zichzelf een hindernis lijkt te vormen. Die hindernissen ook door het college wordt weggenomen. Dank u voorzitter dankjewel Jan Bredius, nieuw democratisch Zeist ga ik daar Marcel Fluitman CDA en daarna kom ik bij Wilma. Marcel Fluitman, ja, dank u wel voorzitter. Ik dank burgemeester voor de uitgebreide beantwoording van de vragen. Ik wil ook bij deze complimenten uitspreken richting het college, maar ook richting de burgemeester over de bijeenkomst afgelopen vrijdag. Ik moet zeggen dat het een een goede bijeenkomst was waar je het heel moeilijk is om zo'n bijeenkomst denk ik daar ja daar te moeten staan, omdat je het antwoord niet kunt geven wat men wel graag wil horen. Maar ik vond het een zeer verbindende bijeenkomst en complimenten daarvoor. Ik heb twee vragen naar aanleiding van uw beantwoording bij vraag. Volgens mij was de vraag 4, zei u dat u alles op ging inzetten dat Fivoor in 2027 zou vertrekken? En ik vroeg me even af, is dat een verspreking, want ik neem aan dat u bedoelde voor en als u in bedoelt, dan vraagt dat misschien nog wat nadere uitleg. En tweede vraag die ik heb zijn. Ja de aantal meldingen die worden bijgehouden. Ik zou graag een aantallen willen zien, maar ook te kijken of er een trend is en te kijken of er naar aanleiding van zo'n trend ook geacteerd wordt. Als er bijvoorbeeld meerdere meldingen zijn, zou ik wel willen weten. Van ja, wat zegt dat en wat doet men dan of is het alleen een lijstje wat bijgehouden wordt? Dus daar zou ik graag meer inzicht in willen hebben. Dank u wel voorzitter dank Marcel Fluitman sprekend voor het CDA Wilma Breddels Partij van de Arbeid, Dank u wel voorzitter en ook dank aan de burgemeester voor het beantwoorden van de vragen. Ik heb ook naar aanleiding van vraag 4 ook nog een vraag, ik heb de burgemeester horen zeggen dat er een onderzoek plaatsvindt, maar of u ook regio gaat het dan gaat het dan alleen over Zeist of wordt er ook gekeken naar bijvoorbeeld Zonnestein of Veldheim of andere zaken hoe is? Is het regionaal bepaald dat? Dat is een vraag, twee is en die hoort eigenlijk meer thuis bij de directeur van Fivoor. Maar ik neem aan dat de contacten tussen de burgemeester en de directeur inmiddels zodanig zijn dat zij die vraag wellicht ook kan beantwoorden en anders kom ik er schriftelijk nu wel een keer op terug. Bij Michael P. Was een van de grote problemen dat er geen volledig risicoprofiel was omdat hij zijn medisch dossier niet wilde vrijgeven, was dat hier wel op orde. Dat was de tweede vraag. Dankjewel Wilma Breddels, Partij van de Arbeid. Schie ik nog andere vingers vanuit de Raad, Carlo Viskenij, nieuw democratisch Zeist. Ja dank u voorzitter even een aanvulling op de vraag van het CDA. Ik heb bij de bijeenkomsten van afgelopen vrijdag ook moeten vernemen dat er inwoners zijn die geen melding doen. Omdat ze van mening zijn. Ja, dat dat voor hen vervelende consequenties kan hebben dan wel andere consequenties. En ik zou er op willen aandringen dat er vanuit het college aan de inwoners wordt gevraagd om toch vooral alle meldingen die zich of alle gevallen die zich voordoen te melden. Om zo een totaal overzicht goed te kunnen krijgen dank Carlo Fiscali INI nieuwe democratisch Zeist Free kan redden rapporten D 66. Ja voorzitter ook vanuit D 66 dank aan de burgemeester voor het beantwoorden en uitgebreid beantwoorden van de vragen. Ja ik, ik denk dat. De ervaring is dat als je dit soort het beantwoorden van dit soort vragen, is een momentopname. Een en er komt nog steeds informatie binnen en er komen ook nog steeds zorgen binnen vanuit Den Dolder. En ik was in ieder geval erg blij om te horen van de burgemeester dat. Hoe verschrikkelijk he deze moord ook is geweest dat naar aanleiding van het vorige situatie in 2017. Dat er al een hele rij maatregelen zijn ingezet, destijds die blijkbaar wel hebben geholpen. En ik hoop wel dat we. Zeker tot aan het vertrek van Fivoor het het zeg maar dit het maatregelen in ieder geval wat wat destijds is ingezet. En waar u ook nu in in uw beantwoording over gesproken heeft zo hoog mogelijk kunnen houden en dan het liefst natuurlijk tot aan 1 januari 2027. Dan heb ik hierover nog twee vragen of opmerkingen een is. U heeft gesproken over de manier waarop meldingen gedaan kunnen worden. Een en nou zijn er ook situaties bekend dat op het moment dat je een melding doet en je denkt dat het iemand is van Fivoor. Dat het mogelijk ook een iemand kan zijn van Altrecht en zou het niet we? Fris zijn en ik denk ook dat de vraag ja die vraag over die meldingen een beetje bij elkaar samenhangen dat toch al die meldingen worden op het moment dat ze gemeld worden, gewoon worden genoteerd en dat de vraag ja, welke cliënt bij welke kliniek hoort eigenlijk niet? Ter beantwoording is of of ter afschuiving is van het telefoonnummer of afhankelijk is van het telefoonnummer, wat op dat moment gebeld wordt of de melding niet op dat moment gedaan wordt. Dus ik zou willen pleiten toch voor een ingang en dan meteen dan het anoniem of niet anoniem ook meenemen. Ik kan me voorstellen dat mensen, zeker gezien. Wat zich hè? Wat zich af heeft gespeeld dat mensen niet het niet erg prettig vinden om hun naam ergens op een lijst te zien verschijnen dus en ga je er dus ook die anonieme meldingen serieus nemen en en ook mee rapporteren in de de rapportages die daar over gaan. Dan heb ik eigenlijk nog een een ja vraag, of eigenlijk opmerking. Er is heel lang gesproken nu over het vertrek van Fivoor en. De moord die op 2 december of 2 januari plaats heeft gevonden, is verschrikkelijk voor de mensen van Den Dolder en ook voor de mensen in de omgeving van Den Dolder hè, dus ik neem Bosch en Duin, maar we hebben ook reacties gezien van mensen uit Bilthoven Noord. En, het is ook verschrikkelijk en dat heeft die brief die we vandaag hebben ontvangen ook nog maar eens een keer aangetoond voor de cliënten van de van de beide klinieken op de Willem Arntsz Hoeve en ook voor het personeel een maatregel dan om al die cliënten binnen te houden, is echt een hele zware maatregel en dat realiseren we ons ook. En ik heb even deze inleiding nodig om mijn opmerking te maken die anders is dan de opmerking die de hele tijd wordt geplaatst van kunnen we Fivoor verplaatsen? Eigenlijk de belangrijkste conclusie die we zouden moeten trekken, is dat de combinatie Fivoor en Den Dolder niet samengaat. Dus het verplaatsen van Den Dolder is het perspectief wat we hebben. Maar we zouden misschien ook eens serieus kunnen kijken naar het sluiten van deze kliniek en kijken of het mogelijk is voor of je voor om deze cliënten op andere plekken en dan misschien zelfs voor sommige cliënten dichterbij hun woonplaats. Zeg maar onder te brengen in een andere locaties van Fivoor, zodat Fivoor na 1 januari de volle druk voelt om zelf op zoek te gaan naar een nieuwe locatie. Dat zou denk ik ook een goede inzet kunnen zijn. Voor de gesprekken die we met Fivoor voert. Als we inderdaad serieus zijn over het vertrek per 1 januari 2027, dank u wel. Dankjewel Freek André de la Porte D 66. Ik denk dat we nu. Door de vragen heen zijn. Ik, kijk naar de burgemeester, bent u zover om direct te antwoorden? Dan is het woord opnieuw aan Joyce Langakker, burgemeester. Oh, ja, hij staat nog aan. Goed zo. Ja dank voor de door de voor de vragen. Ik ga hem proberen om ze allemaal te in één keer te beantwoorden en anders hoor ik graag van u als ik nog iets vergeten ben. De VVD meneer van Splunter die. Gaf aan de ene kant een complimenten aan de belangenvereniging hun toon en en de inhoud de vraag aan mij en ons als college is of de de capaciteit die op dit moment voor de buurtcoaches hè weer die zijn weer opgeschaald, noem ik het maar even. Die zijn vaker nu inzetbaar heb net de tijden ook al even genoemd. Dat is dus echt doordeweek de hele tijd en ook nog in het weekend. En ook niet alleen op het terrein, maar ook juist ook in het dorp. U gaf ook aan. Dat heeft in het verleden ook goed gewerkt en op dit moment is het gewoon de afspraak dat als als we met elkaar ook denken dat dat een in ieder geval een van de van de goede maatregelen is, dat we dat dat dat ook aangeboden blijft tot het moment dat Fivoor of en Altrecht vertrekt. Hè dus met de volgens mij was dat toch uw vraag. Nee, oké, dan heb ik het verkeerd begrepen. Mag u mij nog even uitleggen? Ja, voorzitter ja, excuus dat ik ook niet in eerste instantie heb aangegeven dat ik zeer veel waardering heb voor de inzet van het college en ook alle ambtenaren op het gemeentehuis hier die zich hier ja, ik denk in deze fase zelfs dag en nacht voor inzetten, dus dat ten eerste maar mijn vraag was, had vooral betrekking omdat u aangegeven heeft dat het nog wel voor een beperkt aantal patiënten mogelijk is om het dorp te bezoeken. En ik wil graag weten of op dat moment dat die bezoeken plaatsvinden de buurt coaches operationeel zijn, omdat ik het idee heb dat dat cruciaal is in het veiligheidsgevoel voor de Doldenaar. Ik, ik ga er eigenlijk vanuit van wel, want ik ga er niet vanuit dat cliënten die naar het dorp gaan buiten die tijden om naar het dorp gaan, want dat is dan uw vraag, hè? Ze ga naar het dorp en ze zijn er dan op dat moment ook buurtcoaches aanwezig. Volgens mij klopt dat, maar ik vind het wel even belangrijk. Dit is wel zo'n vraag die ook voor een deel bij Fivoor ligt, noem ik het maar eventjes dus mocht dat anders zijn, dan dan kom ik daar nog op een andere manier even bij terug, maar volgens mij klopt het dat mocht de cliënt in het dorp zijn dat er op dat tijdstip en dat moment ook buurtcoaches zijn. En dan is uw tweede vraag. Het ging wel over het afschalen, dacht ik, dus daar heb ik daar dan net dat antwoord wat ik net gaf, hè? Dat is goed, het blijft op deze manier bestaan, behalve als we denken. Er is op een gegeven moment een andere maatregel, veel effectiever of als ze vertrekken, want dan houdt het natuurlijk ook op, maar dat maar tot die tijd dat wij denken dat deze inzet belangrijk is voor de veiligheid van het dorp. En dat hebben we ook natuurlijk bij die bewonersbijeenkomst gehoord en het belangrijk is dat ze in het dorp aanwezig zijn met een uitgebreid tijdschema dan. Dat is nu de ook de insteek voor de langere termijn. Dan heb ik u iets horen vragen over evaluaties. En, ik moet eerlijk zeggen dat ik dat even wat ingewikkeld durf vind ik. Ik heb wel u bij de eerste beantwoording al gezegd dat er op basis van de verschillende onderzoeken die er zijn gedaan door de inspectie en door de Onderzoeksraad voor Veiligheid in de afgelopen jaren ook meerdere evaluaties zijn gedaan. Waarop is gekeken of de aanbevelingen die uit die onderzoeken zijn gekomen ook daadwerkelijk wel of die wel gestand zijn gehouden hè, noem ik het maar even en of volledig zijn uitgevoerd. Ik moet u eventjes het antwoord schuldig houden of om of daar ook nog andere evaluaties bij zijn betrokken. Dus daar kom ik dan nog eventjes op terug, dan heeft u ook nog iets gezegd over de de veld, de veld tafel veld werktafel noemen we hem hè? Kijk even naar wat zeg je ja veld tafel en u vroeg mij daar iets meer informatie over te geven. Kijk, ik even ook naar de, mag ik daar even ook naar de wethouder kijken, want wat die is, die kunt u daar iets over zeggen. Wethouder van Dijk.

Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist

Dank u wel, voorzitter. Ja, met de uitzondering van PR 25 019, die bij het volgende agendapunt aan de orde komt.

Joyce Langenacker - Voorzitter

Goed in in bijgestaan of gecorrigeerd? Dat klopt, dat agendapunt of die brief die hebben we inderdaad verplaatst naar vandaag en die wordt betrokken bij de mondeling te beantwoorden vragen over Den Dolder. Klopt, de overige punten tik ik dan hierbij af en dan zijn we aangekomen bij agendapunt 4.