Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
Stel ik voor dat we weer verder gaan. Geef ik u even de gelegenheid om rustig te gaan zitten, dan gaan we verder. We gaan een inventarisatie doen. Dat betekent dat we even iedereen bij langs gaan. Alle raadsleden om vragen te stellen aan de wethouder. Ik zou zeggen beperken tot ja, u hoeft er wel niet op te zeggen, want ik ga het rijtje gewoon af, dus dat scheelt. Ik stel voor dat we het houden bij twee vragen in eerste instantie, ook even gelet op de tijd, en dan beginnen we gewoon aan mijn rechterkant. Meneer Bliekendaal namens de Partij van de Arbeid, ga uw gang.
Dankjewel, ik had twee clusters van vragen. De eerste gaat over Frufoma's. Welke invloed heeft de gemeente op de concessies die de provincie afgeeft aan Frufoma die in Zeist en omstreken dan toch voor verlaging van de grondwaterstand zorgt en verdroging in het gebied? En klopt het dat men daar een honderdjarige concessie heeft en hoe lang loopt dat er nog? En vraag twee was meer vanuit Eros Schuller die pleit, zeg maar, dat er een zoneringsplan ook echt komt met rustgebieden. Ja, wordt die ook opgenomen op één of andere manier? In de uitvoeringsprogramma's wordt er aandacht aan geschonken. Dankjewel.
Mijn, ik heb twee vragen. Ik heb wel meer, maar ik mag er twee stellen. Het stuk roept op tot actief grondbeleid en ik was heel benieuwd hoe de wethouder dat voor zich ziet in termen van financiën en uitvoeringscapaciteit. En de tweede vraag is, ik snap de oproep van de insprekers om de waterkwaliteit nadrukkelijker om daar grip op te krijgen. De kaders liggen en water komt eraan. We hebben de blauwe agenda, we hebben een kwaliteitsplan water. Kunnen we een moment vinden om dat met als raad wat dieper met elkaar te bespreken?
Ja, ik ben wel even benieuwd naar de reactie op de vraag van de heer Westen. Hoe het college aankijkt tegen de aanwezigheid van fruittelers in dit gebied en de angst en de zorgen die ik daar hoorde over de toekomst. En het tweede is: ik ben wel benieuwd hoe u het effect en het succes van het uitvoeringsprogramma en de plannen die we vandaag maken gaat bijhouden. Dus bijvoorbeeld over wandelaars die straks denken: yes, ik durf toch weer de straat op, want daar wordt iets over gezegd, hè? Dat is er nu door auto's steeds, dat die daar heel hard langs rijden. Dat soort dingen van: nou, dus we gaan straks investeren. Hoe houdt u bij dat het ook echt een succes is?
De eerste vraag is al gesteld door de heer van de ChristenUnie. De tweede vraag die ik eigenlijk, ja, die was, ik sorry, ik ben. Ik wou de voornaam noemen, dus ik moest even nadenken. En de tweede vraag is inderdaad, ik heb de zorgen gehoord vanuit Westing en Zoon en de vraag aan de wethouder is: blijft de toegangsweg goed toegankelijk voor het vrachtverkeer en bestemmingsverkeer naar de fruittelerij?
Ja, vraag aan de wethouder. Ik lees dat het stuk een advies is. Waarom moeten we het eigenlijk vaststellen? Het is geen visie, het heeft geen kaders. Het is een onderzoek, er wordt opgeroepen tot onderzoek. Kan de wethouder de status van het stuk uitleggen? Dat brengt mij tot het tweede punt: het fietspad over de lage grond, dat wordt uitdrukkelijk genoemd, meewerken aan. Staat er in het stuk en het lijkt of wij geen bevoegdheid hebben, namelijk de provincie alleen. Het gaat wel over een stuk gemeentegrond, dus de vraag is, hoe zit het eigenlijk met het fietspad over de lage grond volgens de wethouder?
Voorzitter. Ik wil graag dat de wethouder wat dieper voor ons ingaat op de financiën. Hoe hangen jouw schuld? Er staat 1,85 miljoen te wachten, maar het is een beetje startgeld. Beetje ambtelijk startgeld, want als je alle dromen wilt verwezenlijken die in de papieren staan, dan gaat het over veel meer geld. Dus ik wil een beetje een doorkijkje. Welk budget hebben we nodig als al die prachtige plannen die nu voorliggen verwezenlijkt moeten worden? En als we dat geld niet bij elkaar gaan krijgen, wat is dan de prioritering van de plannen die er nu voorliggen? Dat is één. Twee. De faunapassages worden ook uitgebreid genoemd in dit stuk van het Kromme Rijn Linie Landschap. Die zijn we ook al tegengekomen bij het bouwen bij Driebergen-Zeist. Ik hoor graag bevestigd dat die faunapassages dus formeel bij dit stuk horen en als we het hebben over het vergaren van financiën om die dingen robuust en zo snel mogelijk aan te leggen, dat het bij dit plan hoort? En daarop aansluitend, hoe gaan we dus zo snel mogelijk ervoor zorgen dat er geld komt om die broodnodige faunapassages aan te leggen?
Ja, dank voorzitter. In het stuk dat de heer De Vos vanuit de werkgroep Kromme Rijn heeft aangegeven, geeft hij aan over de inhoud van die fiets- en wandelroutes dat een aantal aspecten daarin met elkaar in strijd kunnen zijn: natuur en de fietswaarde en wandelwaarde. En de vraag is dan in hoeverre dat samen gaat en moet dat niet uit het plan omdat er niet goed onderzocht is en daar later in brede samenwerking kijken wat wel of niet mogelijk is, want het onderzoek wat wel of niet mogelijk is, is nog niet gebeurd en nu wordt het eigenlijk al concreet aangegeven dat dit in een plan staat en dat is wel voortijdig dus. Is er ruimte om dit uit het plan te halen en daar gewoon zorgvuldig naar te gaan kijken, want anders zouden we nu al een fiat geven, terwijl ik denk dat dat prematuur is. En de tweede vraag is: werkgroep Natuurlijk Zeist West heeft aangegeven dat er door hen voorstellen zijn ingediend met de titel, zeg maar, Boer Burgers en Buitenlijn met een aantal concrete voorbeelden van hoe er zou kunnen worden gewerkt. Ook wat betreft in plaats van een klompenpad vanuit Zeist richting ook andere mogelijkheden. Op die voorstellen, begreep ik uit de reactie, is geen antwoord teruggekomen. Kan de wethouder toelichten waarom welke onderdelen uit dat voorstel niet zouden kunnen worden opgevolgd?
Ja, dank u wel, voorzitter. Ik ben ook erg benieuwd naar het antwoord op de vraag van mijn collega Wassink over de aanwezigheid van fruittelers in het gebied. Maar ik heb ook nog een vraag aan de wethouder. We hebben allemaal de zorgen gehoord van de heer Weste Eng. Wat kunt u toezeggen qua medewerking van de gemeente aan het tegemoetkomen in deze zorgen? Dank u wel.
Dank u wel. Dan kijk ik even naar de wethouder. Heeft u een momentje nodig of kunt u gelijk van start? U denkt gelijk van start te kunnen, nou, daar worden we gelukkig van. Oud-wethouder Catsburg en
Ik begin ook maar gewoon bij het begin. De heer Bliekendaal. Hebben wij invloed op de concessies van de provincie van het Verona? Nee. Uiteraard hebben we in gesprekken in de regio het er wel over. Maar in feite is de provincie natuurlijk bevoegd gezag en daar hebben wij in principe geen stemrecht of iets dergelijks in. Ik heb ook geen idee of er een honderdjarige concessie is of niet. Ik kan me voorstellen dat het zien of zie ik je het wel weet, maar volgens jou is het niet nee, precies ja. Wat betreft het zoneringsplan van het rustgebied, kan jij daar iets over zeggen, Daan?
Ja, ja. Als je kijkt, is best wel veel van het gebied al ontoegankelijk en ingericht als rustgebied. Als je kijkt tussen de A12 en de spoorlijn, ja, dan kan je langs het landgoed Rijnwijk lopen. Je kan er niet in. Ook het boerengebied daartussen, dat is ook ontoegankelijk. Er is een wandelpad langs de Blikkenburgervaart en je kan over de Tiendweg en de Bisschopsweg wandelen. Voor de rest is de natuur eigenlijk ontoegankelijk. En het gebied tussen de Koolen en de Trolakkerlaan, daar zijn geen fiets- of wandelverbindingen op dit moment. Ja, ook daar is de natuur niet toegankelijk, dus in wezen is er al best wel veel rustgebied. Wat dat betreft, natuurlijk is een deel boerenland. Alleen, ja, zeg maar, de toegankelijkheid. Ja, er is dus relatief veel rustgebied, omdat het gewoon best wel een ontoegankelijk gebied voor wandelaars en fietsers is. De focus daarop, zo is het.
De heer Patriarchina over het actief grondbeleid. Nou, dat is dus iets wat we echt provinciaal, ik zou zeggen, minimaal provinciaal moeten oppakken. Want zoals u heeft kunnen lezen, in dit gebied is eigenlijk heel weinig grond niet van privé of ondernemers. We zitten zelf op een heel klein stukje grond. De provincie heeft volgens mij helemaal geen of nauwelijks grond. Dus we zullen echt wel in de regio moeten kijken. Als je schuifruimte wil creëren in dit gebied om bijvoorbeeld natuur toe te voegen of om boeren in de toekomst meer ruimte te kunnen geven, ja, dan zal je ergens grondbeleid moeten gaan voeren, maar wel vanuit de provincie, omdat wij als Zeist daar de middelen niet voor hebben, maar ook de grond er niet voor hebben. Je ziet in het oosten van de provincie, dat is ook een van de pilotgebieden. Het is ook een pilotgebied vanuit Congroep mee. Ook daar zie je dat de provincie wel veel gronden heeft. Er zit ook veel bij Natura 2000, dus daar zie je dat het actieve grondbeleid dat daar gevoerd wordt met de uitruil van gronden heel succesvol is. Dat boeren bij Natura 2000 weggaan en op andere gronden van de provincie terechtkomen, zodat de gronden rondom Natura 2000 teruggegeven kunnen worden aan de natuur. Dus je hebt grond nodig en dat moet je gewoon met elkaar doen. En nou goed, wij kunnen het zelf niet, dus je zal het provinciaal moeten doen en misschien zelfs wel. Het zou heel mooi zijn als de initiatieven vanuit het verleden met een nationale grondbank weer van de grond komen. Maar vooralsnog ben ik heel erg blij met de initiatieven vanuit de provincie dat zij hier echt wel actief op inzetten. Of het heeft waterkwaliteit. Nou, ik denk dat, want het komt regelmatig terug, dus ik denk dat het een goed idee is om daar met elkaar een keer over te spreken. Dus ik kijk de heer Bredius heel vriendelijk aan om dat een keer in te gaan plannen. Overigens is het zo dat de HDSR hiervoor aan de lat staat, ook in dit gebied, en de nutriëntenverontreiniging in het gebied komt grotendeels van de waterzuivering. Nou, dat weten we ook allemaal dat we de waterzuivering natuurlijk binnenkort of de komende jaren fors gaan verbouwen en dus we hopen, en dat is ook een van de lijnen die de HDSR daarin volgt, om te zorgen dat de nutriëntenverontreiniging door de waterzuivering fors omlaag gaat. Morgen in de provincie bespreken we een actieprogramma indirecte directe lozingen, illegale directe lozingen. Dat is ook iets waarvan de provincie zegt, dat hebben we echt in het verleden een beetje veronachtzaamd, dus daar moeten we ook gezien de kaderrichtlijn water echt fors op inzetten. Dus daar zie je dat zowel de provincie als de HDSR echt wel programma's heeft op dit moment om die waterkwaliteit ook in ons gebied, maar in het hele werkgebied te verbeteren. Maar ik denk dat het goed is om hier een keer met elkaar over te spreken, want het is een terugkerend thema. Ja, wat vinden wij van de aanwezigheid van fruittelers? Nou, de heer Westerink heeft natuurlijk een geschiedenis met de gemeente, dus in die zin kan ik wel enigszins begrip opbrengen voor zijn woorden. Maar ik kan me niet voorstellen dat dat is blijven hangen van de gesprekken die wij gevoerd hebben, want vanaf gesprek één, dat keukentafelgesprekken, hebben wij altijd gezegd dat wij onze boeren juist willen koesteren in het buitengebied, omdat zij, dat staat ook in het stuk, zij zorgen mede voor hoe het buitengebied eruitziet en hoe waardevol dat buitengebied is. Dus op het moment dat er wordt gezegd, je hebt de gemeente zoals liever kwijt dan rijk. Nou, misschien is dat een gevoel uit het verleden, maar dat kan absoluut niet het gevoel zijn uit de gesprekken die wij recent gevoerd hebben. En wat betreft de plannen, wat kunnen wij voor de heer Westerink doen? Ja, we hebben in Zeist iets als vooroverleg, dus ik zou willen aanbevelen, ga het traject in van het vooroverleg met de afdeling ruimtelijke ordening, dan krijg je precies te horen wat wel en wat niet kan en hoe het wel en hoe het niet kan. Dus dat is natuurlijk het traject wat je in moet gaan, denk ik, met elkaar en dan hoop ik ook dat er een andere oplossing komt dan dieselaggregaten. Maar als het niet anders kan, dan kan het misschien niet anders. Maar goed, dat is het traject wat gevolgd moet worden in plaats van ik heb een plan en de gemeente moet het maar uitvoeren, want ik wil verder en dat snap ik dat u verder wilt. Zeker omdat jullie nou goed, inderdaad je opvolging. Het is belangrijk dat er inderdaad wat ons betreft agrariërs in het buitengebied blijven, maar dat zou je wel de route moeten volgen en dan bijvoorbeeld via het vooroverleg. Overigens is het ook zo dat toen deze plannen bij ons bekend werden, dit stuk al geaccordeerd was door het college. Dus wij hebben in het voortraject ook niet meegekregen dat deze plannen er waren. Dan even kijken, hoe kan je het effect van het uitvoeringsplan bijhouden? Ja, ik merk toch enige verwarring over het stuk en de heer Bredius noemde het al. Kijk, dit is geen uitvoeringsplan, dat staat natuurlijk ook duidelijk boven kansen voor de Kromme Rijn. Dit is wat wij met u hier voorleggen, is van welke kansen en bedreigingen zien wij in het buitengebied? En we vragen u van, stel dit vast zodat we op basis van dit stuk welke kansen en bedreigingen er zijn bij een uitvoeringsplan kunnen gaan maken. En al dat uitvoeringsplan zitten er dan vervolgens natuurlijk de nodige financiële consequenties aan vast. Dus dit is niet een uitvoeringsplan, want wij gaan fouten, passages maken. Wij gaan de fietspaden aanleggen. Nee, dit zijn de kansen en bedreigingen die in dit gebied zijn en de vraag is, raad, is dit een startdocument waarvan u zegt van ja, wij willen dat het college dat verder brengt tot een uitvoeringsplan. Er zit een deel uitvoeringsplan bij, maar op het moment dat jullie dit vaststellen, gaan we dus die dingen met dat uitvoeringsplan aan de slag. En dan gaan we verder kijken en dan gaan we dus de uitvoering verder opnemen. Maar misschien kun je dat dan wellicht beter uitleggen dan ik in andere woorden, ja.
Nou, kijk. Het heet natuurlijk een uitvoeringsprogramma, maar als je ook kijkt naar de tabellen met de kansen, dat zijn natuurlijk geen uitgewerkte projectplannen. Als je bijvoorbeeld kijkt naar kans bij de kleine bril nieuwe natuur inrichten, dat gaat over het gebied van 25 hectare wat nu nog van een projectontwikkelaar is. Ja, daar is al eerst een schetsontwerp voor moeten gemaakt worden. Daar zullen maatregelen bekeken moeten worden. Welke ga je dan treffen? Daar zal je tot overeenstemming met de grondeigenaar moeten komen en zo heb je eigenlijk per project nog een aantal stappen die je moet nemen voordat het daadwerkelijk echt een projectplan is wat uitvoerbaar is, dus met een begroting, een tijdpad, maatregelen en ook een bijbehorend financieel plan. Ja, een begroting en dekking daarbij. Dus de vraag die nu voorligt, is van ja. Na het onderzoek hebben wij gekeken welke kansen liggen er voor natuur in het gebied om die natuur te versterken? Welke kansen liggen er om het recreatieve netwerk? En dan hebben we het eigenlijk alleen over wat wandel- en fietsverbindingen en welke kansen liggen er voor de toekomst van de landbouw en zijn jullie er akkoord mee dat wij deze kansen gaan uitwerken tot een uitvoeringsprogramma en dus ook de haalbaarheid gaan onderzoeken? Want het is ook ja wat Wouter al zei over de grondpositie is. Het is niet zeker dat alles wat in dit plan staat gaat lukken. Maar goed, dat is wel. Ja, dus dat is de vraag die voorligt, vinden jullie dit een mooie kans om uit te werken tot een uitvoeringsprogramma? Ja, dus
Het woord uitvoeringsplan, dat was, is dat misschien net iets niet handig gekozen. En dat gaat natuurlijk ook wel even in op de vraag die u stelt aan de heer De Vos over dat fietspad, hè, en dat de heer De Vos zegt: "Ja, nee, het moet eerst onderzocht worden." Ja, natuurlijk moet het eerst onderzocht worden, want je kan de wens hebben en het idee hebben dat het kan. Dat hebben we in het verleden natuurlijk ook al gehad, maar het moet ook. Het moet ook uiteindelijk kunnen. Landeigenaren moeten meewerken. De heer Visser gaf nog een punt bij van: "Let op die bodem, kan je daar op die bodem ooit iets, u noemde het een viaduct, ik noem het liever een zwevend fietspad." Dat klinkt wat minder betonachtig, hè? Dus heel veel dingen moeten gewoon uitgezocht worden. Dus als u hier ja tegen zegt, zegt u niet ja tegen er komen van alles en nog wat. Nee, dan zegt u van ga het uitwerken en kijk wat de mogelijkheden inderdaad uiteindelijk zijn. Mevrouw Kant, blijft de toegangsweg toegankelijk? Nou, volgens mij staan er in dit stuk geen enkele belemmerende maatregelen rondom de Tolkenweg of de Bisschopsweg op dit moment. Dus ik kan ze op dit moment niet bedenken. Sterker nog, we hebben ook gezegd van: "Hé, het moet bereikbaar blijven. Men moet het bedrijf gewoon kunnen runnen zoals het is." Dus we gaan geen paaltjes neerzetten zodat de heer Westerng niet meer met zijn trekker naar Bunnik kan rijden, bijvoorbeeld. Nee, het doorgaan van het bedrijf is zeker ons uitgangspunt. Nou, volgens mij heb ik de vraag van de heer Irahhoten inmiddels wel beantwoord. Nou, anders komt het in de tweede ronde misschien.
Meneer Bredius, u heeft niet een microfoon aan staan, dus dan wordt het sowieso even lastig. Ik zou vragen want de heer Bliekendaal heeft ook een vraag. Laten we even de vraag afronden en dan kom ik nog even bij u terug.
Nou, de heer Van Nieuwstadt, ja, de financiën hè? Die 1,50 miljoen is startgeld, maar het is natuurlijk wel een fors startgeld. Die kunnen we niet naar eigen believen inzetten, hè? Dat is vanuit het UPLG. Wel zijn er wel voorwaarden aan dat het in een bepaald gebied en met bepaalde maatregelen moet doen, dus een fietspad mag je hier niet van financieren. Volgens mij is het de groen-blauwe dooradering en de heggen en dergelijke. Dat is wel de opdracht vanuit Den Haag van als je dit geld uitgeeft, dan moet je dat aan verbetering van de groen-blauwe dooradering uitgeven in dit gebied. Ja, 10 hectare nieuwe natuur. En uiteindelijk die prioritering, ja, die zal uiteindelijk in de uitwerking moeten plaatsvinden, want dan weten we ook wat het gaat kosten en wat wij aan de Raad kunnen neerleggen om te financieren. Dus die vuile passage wordt niet formeel bij dit stuk. Volgens mij staat in de biodiversiteitsversie wel een aantal passages ook, hè? Dus daar zijn ze wel heel concreet.
Nee, ik heb dat nog even gecontroleerd bij Bar Bakker. Dus ik heb nog gevraagd, de vrouwelijke passages die nu in dit stuk staan, die staan in het biodiversiteitsplan. Die zijn daar ook begroot, dus die kunnen sowieso wel doorgaan vanuit het biodiversiteitsplan, maar die staan ook in dit stuk omdat ze ook weer de natuur in het gebied versterken. Dus daarvan kan je dan wel zeggen dat ze doorgaan, omdat die al eerder vastgesteld zijn.
Nou, dan de heer Van Vliet. Fietsen en wandelroutes niet goed uitgezocht. Nou, heb ik denk ik net op geantwoord. Het stuk van burgers en buitenlui. Dan.
Ja, ja, het stuk van burgers en buitenlui, die heb ik, ja, Patrick Greeven laten zien en het plan was inderdaad dat eigenlijk langs de natuurvriendelijke sloot die nu langs Kouwenhoven ligt, een wandelpad in de weilanden zou komen te liggen. Plus nog een strook natuur. Ja, uiteindelijk is dat plan gesneuveld omdat de bewoners, zeg maar die aan de kant van die wijk in Zeist, dat niet wilden hebben. En als ik dit plan, dat heb ik ook besproken met bijvoorbeeld Utrechts Landschap, omdat zij daar veel gronden hebben en ook zij geven aan: ja, dit plan willen wij niet, omdat we geen doorsnijding in dit gebied willen hebben. Dus daarom, ja goed, dan zijn die plannen ook niet opgenomen omdat, ja, een kans. De kansen die ik erin heb gezet is eigenlijk een grondeigenaar die mee wil werken en dat er uitzicht op budget is. Ja, en voor dit plan van een tijd geleden, ja, is er geen draagvlak bij bewoners. Er is geen budget en de grondeigenaren willen niet meewerken, dus dan lijkt het niet kansrijk om het uit te werken. Hoe mooi het plan op papier er ook uitzag, want dat kan dus geen doorgang vinden. Daarom.
Ja, en dan de vraag van de heer Bakrin over de zorgen over wat kunnen we toezeggen richting de heer Westing heb ik volgens mij beantwoord. Ik denk dat het goed is dat nogmaals dat het vooroverlegtraject wordt opgestart voordat er verder met de plannen wordt gegaan. Ja, ja.
U wel voor deze antwoorden. De HDSR is overigens het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden voor de luisteraars die later meeluisteren. Meneer Bliekendaal, u had nog een vraag over meneer Bredius, meneer Bliekendaal u als eerst.
Even aan de overzijde. Dank, zeg maar voor je antwoord over de rustgebieden die er dan zijn. De rust wordt gehouden. Hartstikke mooi, maar het ging mij zeggen voor de Kromme Rijn Linie Landschap, zeg maar over een zoneringsplan, dus regels per zone over het gebruik. Dus welke functie heeft dat gebied dan, welke beperkingen, welke afstand, welke bufferzone moet je aanhouden? Dus een soort zoneringsplan maak je soms onderdeel, ook van een bestemmingsplan in de omgevingsplan. Dus men ging het er dan ook echt om van: nou, hoe zorgen we nou, hè, dat die rustgebieden dan ook als een soort beschermd gebied worden, waar rust ook wordt gehouden? Bijvoorbeeld met regels van: nou, hier mag je wel of niet lopen met de hond, je mag hier wandelen, hier mag je niet fietsen. Dus dat daar regels ook worden bepaald en dat doe je vaak in een soort zoneringsplan wat ik als voordeel heb. Dus daar ging het mij eigenlijk om. Wordt hij ook opgenomen voor de Kromme Rijn Linie Landschap, dan weten we dat zijn de rustgebieden en er zijn andere regels voor.
Ik denk inderdaad dat er geen document is voor dat Kromme Rijn Linie Landschap, want dat is ook een vrij nieuwe term. Die is eigenlijk voor dit project in het leven geroepen. Dus er is niet een zoneringsplan voor deze corridor van daar mag je wel komen, daar mag je niet komen. Wat ik heb proberen aan te geven, is dat er gewoon het overgrote gedeelte van het gebied één wandelroute doorheen loopt, het vast doet wegenpad, en dat is eigenlijk de toegankelijkheid. En voor de rest mag je eigenlijk nergens met een hond komen. Dus ja, ik wil alleen maar aangeven dat omdat het gebied zo ontoegankelijk is, dan kan je wel aangeven van hier mag je niet wandelen of fietsen, maar dat mag al bijna nergens. Dus ik kan me wel voorstellen dat als je gaat kijken naar een nieuw wandelpad of nieuwe fietsroute, dat je dan wel gaat kijken naar die buffersonders en zones. Alleen op dit moment zou ik het zelf niet logisch vinden omdat het gebied al zo ontoegankelijk is. Dank u wel, meneer Bredius van NieuwDemocratischZeist.
Toch nog even naar het raadsvoorstel zelf, want ik begrijp nu de wethouder beter. De kansen gaan we uitwerken zoals dat hier in het stuk staat om dan naar een uitvoeringsplan te gaan. Er is geen sprake van een uitvoeringsplan wel, terwijl staat maar mag ik dan naar het dictum van het raadsvoorstel, want daar wordt toch echt gevraagd om aan de raad. Om het uitwerkende uitvoering van het uitvoeringsprogramma en dan staat er in de derde alinea nog de ambtelijke organisatie. De uitvoeringsprogramma uit te laten werken. Dat lijkt dus wel wat de heer Van Vliet ook zegt. Voor ja toch de ideeën die er zijn, de kansen die er zijn. Maar er is een tussenstap. Wat wordt de raad gevraagd om enzovoort? Dus mag ik de wethouder vragen om met de griffie nog even af te stemmen of dat aan de hand van wat we hier hebben besproken en wat de wethouder ook heeft uitgelegd om die drie. Om die twee punten in het raadsvoorstel nog even aan te passen en duidelijker te maken.
Kan ik me zomaar voorstellen dat het inderdaad van invloed is over wel of geen debat, dus daar komen we gewoon nog eventjes straks bij de inventarisatie op terug. Meneer van Vliet had eerst even een hand omhoog, meneer van Nieuwstadt, excuus meneer van Vliet.
Dank u, voorzitter. Nou, microfoon, dank u, voorzitter. Mogelijk heeft de NDZ, zeg maar, of de heer Bredius al ook die vraag deels gesteld, want ik lees echt in de aanbevelingen medewerking verlenen aan fietspad Zeist west naar USP en op het moment dat wij het raadsvoorstel vaststellen, geven we daar dus mee aan dat wij medewerking verlenen. Adviespas West naar USP en zo, en dat geldt eigenlijk ook, zeg maar, dat we niet goed genoeg weten hoe die consequenties zijn, ook met die wandelpaden. Dus ja, ik denk als we zorgvuldig willen kijken wat mogelijk is, niet mogelijk is, dat je eerst dat onderzoek moet doen en dan moet kijken wat mogelijk is, wat niet mogelijk is. En nou goed, dat was eigenlijk de vraag of de opmerking. En de tweede vraag is eigenlijk voorstel vanuit de werkgroepen Kromme Rijncorridor was om over de waterkwaliteit ook in het programma met de provincie dit ook op te nemen als, zeg maar, iets wat je wil vastleggen, zodat je, zeg maar, het geborgd hebt. En ik denk zelf, als je ziet bijvoorbeeld bij de blauwe agenda, dat is een heel mooi plan, maar heel vaak blijft het achter met financiering, is heel moeilijk om rond te krijgen. En juist als je het dan, zeg maar, ook in de samenwerking met de provincie vastlegt, dan weet je meer. Heb je meer zekerheid dat het uitgevoerd wordt? Vandaar de vraag.
Kijk, daar gaat HDSR staat er voor aan de lat hè? En die zal zich ook moeten conformeren aan de Kamer. Ligt neem water wat al eerder genoemd is voor 2027 nou weten we ook allemaal dat we dat niet gaan redden, hè? Maar ook op de site van de HDSR is wel degelijk. Is de HDSR druk bezig om te kijken van hoe kunnen we zo snel mogelijk inderdaad de richtlijn uit de kaderrichtlijn water herhalen en. Als je het dan over borgen hebt, dan denk je, ja, het is een wet. Hè? Dus daar hebben we een aantal voldoen heeft HDSR aan te doen hebben wij aan te voldoen, dus wij zullen steeds ook bij de HDSR ook aandringen van joh we hebben in ons gebied 3 stromen die op dit moment teveel vervuild zijn. Wat ga je eraan doen en dat dat doen we ook en goed, we zijn dus nu met de waterzuivering is er in ieder geval de een hele grote stap die we gaan maken de komende jaren dus. Ja in die zin denk ik dat dat het dit deel wel degelijk gewoon voldoende geborgd is, maar wellicht kunnen we hè? Naar aanleiding van de bijeenkomst die we wellicht over water gaan halen gaan hebben of die we over water gaan hebben dat we daar gewoon even wat meer duidelijkheid met elkaar over hebben van hoe, hoe werkt het, hoe zit het, waar liggen de verantwoordelijkheden en hoe wordt het aangepakt? Ik denk dat dat best wel dat dat misschien het moment. Daar vervolg stappen als dat nodig is over te maken. Ik denk dat het niet nodig is, omdat het gewoon in de wet geborgd is. HDSR is. Staat er voor aan de lat en in de diverse tafels ook waar HDSR aan tafel zit waar wij als gemeente aan tafel zitten, wordt dit ook gewoon besproken.
Ja, dank u wel, voorzitter. Toch even terug naar de financiën. Een deel van mijn vraag daarnet was of de wethouder over de duim een idee kon geven van de hoeveelheid kosten die aan al deze toekomstige uitvoeringsplannen verbonden zijn. Als alle plannen, als alle kansen worden benut, hè? En dan wil ik ook graag weten, wat is dan aan de gemeente, wat is aan het rijk, wat is aan de provincie? Als wij dit goedkeuren en zeggen, ga maar door, dan wil ik graag wel als raadslid weten: over welke getallen hebben we het? Het gaat bijvoorbeeld om, om een voorbeeld te noemen, over de problemen die de PAS-melders hebben. En er zijn ook boeren die een nutriëntenprobleem hebben. Nou, ik zou verwachten dat dat aan de provincie is, maar dat wil ik wel graag weten, want het kan best wel zijn dat er afgesproken wordt: weet je wat, een deel van die kosten gaan naar de gemeente. Dat kan ik me niet voorstellen, maar ik wil het wel graag even zeker weten.
Ja, kijk, heb ik enig idee bij de faunapassage weten we vanuit het biodiversiteitsplan. Ik heb die getallen niet paraat, maar die faunapassages die zijn uitgerekend door een bureau van: Hé, wat kost het nou als je deze maatregelen wil nemen? Voor de rest heb je het over, ja, bijvoorbeeld de verbreding van het fietspad van de Coulan. Ik ken de getallen ook niet wat dat zou kosten, maar ook dat hele plan moet nog gemaakt worden. Inclusief de faunapassage is er nog een natuurgebiedje wat daarbij ingericht moet worden. En op het moment dat je nog niet precies weet wat je gaat doen, is het echt heel erg lastig om die kosten in te schatten. Ik heb deze vraag ook gesteld aan BBZ en ingenieursbureau van: Kan je, heb je wat kengetallen voor me om een beetje een idee te krijgen? En die zeiden van: Ja, die vraag krijg je heel vaak vooraf en die vraag is meestal ontzettend lastig te beantwoorden, omdat als je niet precies weet wat je gaat doen, dat kosten ook niet in te schatten zijn. En vandaar dat, ja, ik kan me voorstellen dat het uitvoeringsprogramma een verwarrende term is, maar in wezen was de vraag: Kan je kijken binnen het Kromme Rijngebied waar de natuur versterkt kan worden, waar er nog kansen voor luwe recreatie liggen, en hoe dat combineert met de toekomst voor de landbouw? Daarvan heb ik eigenlijk een soort kansenkaart gemaakt waarvan ik zeg: Nou ja, volgens mij zijn deze kansen met een grondeigenaar die mee wil werken met uitzicht op financiën, zijn dit de kansen die je moet gaan uitwerken tot uitvoeringsprogramma met een begroting. En ja, we weten wel dat een deel bij de provincie vandaan kan komen via de geldende UPLG die staan gereserveerd. Daarnaast zijn er nog, ja, we hebben ook een hele werksessie gehad met 20 provincieambtenaren om te kijken welke potten er allemaal beschikbaar zijn voor het versterken van natuur en faunapassages. Daar kwamen zijn de komende 4 tot 6 jaar veel provinciale middelen beschikbaar om deze maatregelen uit te voeren, maar daarvoor is het dus inderdaad noodzakelijk om een jaar te nemen om dit allemaal uit te werken, zodat je ook gewoon weet wat zijn de maatregelen, wat kosten ze, hoe gaan we ze dekken?
En komt er een geldvraag, dan komen we uiteraard bij u terug, dus wij gaan geen geld uitgeven zonder dat u er vanaf weet, tenzij het in de bestaande budgetten past.
Nee, en in een poging om te voorkomen dat we misschien een debat moeten gaan voeren, hoor ik graag bevestigd dat wij dus, als we ja zeggen tegen dit raadsvoorstel, daarmee dus niet die zorgen die zijn uitgesproken een fiat geven over de uitvoering van alles wat uitgewerkt gaat worden.
De heer Van Vliet heeft wel terecht als hij zegt, pagina 13 waar staat: meewerken aan, sorry, meewerken aan verlenen fietspad, dat moet zijn medewerking aan onderzoek. Aan dat onderzoek verlenen staat overal onderzoek en hier mist dat, en daardoor zijn wij of niet in ieder geval. Toen dacht ik, hoe zit dat met het uitvoeringsprogramma? Maar goed, er wordt gekeken samen met de griffie van, hoe kunnen we dat precies formuleren? En dan hoeven we wat mij betreft geen debat te komen. Dank.
Dat u daar het antwoord op heeft, is er behoefte aan een debat op het moment dat deze vragen misschien nog iets explicieter, iets duidelijker zijn? Ik zie een hand bij meneer Van Vliet.
Ja, ik had eigenlijk nog één of enkele vragen, dus vandaar gezien de tijd ja, oké, schriftelijk. Nou, wat zegt u? Oké, ja nee, hoe heet het? Als je kijkt, zeg maar, naar de plannen dan enerzijds is dat een heel mooi plan, omdat het natuurversterking en de diverse onderdelen zijn heel, heel mooi. Alleen sommige planonderdelen, zoals wandel- en fietspaden, daar staat echt wel realiseren zonder dat erbij staat van nou moeten we dit wel of niet doen op basis van wat dat zou betekenen voor de natuur. En dat is een wat ander uitgangspunt dan te zeggen hebben we onderzoeken of het mogelijk is. Met andere woorden, in hoeverre gaat de waarde van de natuur en wat het schaadt of juist helpt of hoe je dat op kan lossen? In hoeverre wordt die bij die vraag ook als principiële vraag indringend ook meegenomen? Dat is wel wat heel belangrijk.
Zo kennen we de wethouder inderdaad. Dank, dan kijk ik nog even rond. Is er behoefte dan verder aan het debat? Even los van de punten die we net genoemd hebben? Als dat niet het geval is, dan ja, ga uw gang meneer Visser.
Een korte vraag aan de wethouder: is er een mogelijkheid dat we ook op de hoogte kunnen worden gehouden als er participatieprojecten plaatsvinden, bijvoorbeeld met de ondernemers in dit gebied? En hoe kunnen we dat? Hoe kunnen we daar grip op houden?
Voor dit stuk heeft u vorig jaar een uitgebreid participatieplan gehad, dus daar bent u van op de hoogte gebracht en het vervolgtraject zit, denk ik, voornamelijk in het provinciale Kromme Rijn Linie Landschap programma van Groei de Mee. En daar worden ook bijeenkomsten voor georganiseerd waar u voor wordt uitgenodigd. Maar ja, ik kan me ook voorstellen dat bij
Misschien niet bij ieder traject, maar bij een deel hiervan zullen we ook nog participatie met de omgeving gaan doen. Dus als jullie het prettig vinden om uitgenodigd te worden voor die momenten. Want
De conclusie is dat het raadsvoorstel verder doorgeleid kan worden naar de raadsvergadering van donderdag 11 november 2025. Mocht u overwegen om nog moties en amendementen in te dienen, doe dat dan zo snel mogelijk. Ik dank iedereen voor.