Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
Dan kom ik bij agendapunt 8: Agenda Jeugd en Onderwijs 2023-02-1027. Deze is in één keer op de raadsagenda terechtgekomen. Ik weet niet of er leden van de raad zijn die daar nog iets over willen zeggen, anders gaan we naar de conclusie. Ik zie de heer Bakker, mevrouw Bakels en Tompot. Ook nog eens, en wie is er aan de kant, dacht ik? En Annet Ploeg. Ik begin met Annet Ploeg van de ChristenUnie-SGP.
Ik heb nog twee vragen voor de wethouder, mag dat? Een van mijn zorgen voor de toekomst betreft onze jongeren: de criminaliteit neemt toe en steeds meer kinderen worden geronseld voor drugsactiviteiten. We lezen in deze agenda wel over mediawijsheid, seksuele weerbaarheid en over bijvoorbeeld drugsgebruik. Maar hoe staat het met de weerbaarheid van tieners tegenover drugsactiviteiten? Hoe ziet het college dit? En dan nog een korte vraag: op pagina 25 van de bijlage staan alle deelnemende partijen vermeld. Zijn er partijen die u graag aan tafel had gezien die nu niet deelnemen? Dank u wel.
Ook aan boord van het schip is Jones van de P-partij. Daar ga ik naartoe. Esther van het CDA, oh, dat dacht ik. Nee, was u aan het zwaaien? Ja, dat kan ook. Ja, nee, oké, maar dan ga ik nu naar de heer Tompot van de Socialistische Partij.
Ja, dank u wel, voorzitter. Ik had eigenlijk nog één vraag die bij mij opkwam toen ik dit voorstel las over de agenda voor jeugd en onderwijs. Het gaat in het bijzonder over de bijlage. Daarin staat het een en ander vermeld. We schrijven over een aantal sporen die onder het spoor 'gezonde en veilige ontwikkeling' vallen, waaronder bijvoorbeeld een gezonde levensstijl, mentaal welzijn en nog enkele andere. Ik vroeg mij af, in hoeverre de ventilatie op scholen aandacht krijgt binnen deze agenda. Het is immers bekend, en we hebben er vandaag ook nog iets over gelezen of gezien, dat de ventilatie op veel scholen in Nederland behoorlijk ondermaats is en dat slechte ventilatie een negatieve invloed heeft op de gezondheid van leerlingen. Niet alleen heeft het een negatieve invloed op de gezondheid, maar het beïnvloedt ook de leerprestaties negatief. Dus ik vroeg me af welke plek dit onderwerp inneemt in deze agenda. Dank u.
Dank u wel, voorzitter. Deze agenda is ambitieus, maar mooi en gedegen, en het is verheugend dat er veelal aandacht wordt besteed aan thema's die niet wettelijk verplicht zijn, waaronder het mentaal welzijn. Het is opmerkelijk dat er ook aandacht is voor vragen en problemen die bij het normale opgroeien horen. Hoe eerder jongeren beseffen dat het leven teleurstellingen en tegenslagen kent en hoe ze daarmee om kunnen gaan, des te groter is de veerkracht die ze in het volwassen leven zullen hebben. En dat is precies waar deze agenda vanuit gaat. Ook de aanbeveling voor scholen met kinderen met een beperking is een zeer goed punt, omdat dit de samenhorigheid kan bevorderen. Wel heb ik nog een vraag: zou het een idee zijn om ouders bij enkele sessies uit te nodigen? Zij krijgen dan misschien een handvat aangereikt om thuis met bepaalde vragen en problemen om te gaan. Nieuw Democratisch is enthousiast en stemt dan ook van harte in met deze agenda.
Dank u, voorzitter. Het is inderdaad een mooie agenda. Aan de andere kant is het ook een agenda die aangeeft dat we nog hard aan de slag moeten met een aantal zaken, waaronder de inclusie. Mevrouw Bakels noemde het al: de integratie van speciaal en bijzonder onderwijs in het reguliere onderwijs. Daar hebben we zeker nog een weg te gaan. Onderwijs heeft nu eenmaal ook met financiën te maken; het is niet anders. Ik las vandaag in de krant dat een aantal scholen in, ik meen, Utrecht heeft besloten om de eigen bijdrage niet meer te innen, om zo een vorm van ongelijkheid in ieder geval voor nu weg te nemen. Dit omdat er voldoende ouders zijn die het niet kunnen betalen. Er werd gesuggereerd dit misschien op gemeentelijk niveau te gaan innen. Ik weet niet of dat een goed idee is, maar de financiën zijn wat de Partij van de Arbeid betreft zeker een onderwerp waar we goed naar moeten kijken, als we de kansengelijkheid voor ieder kind willen waarborgen. Maar het is een mooi voorstel en we zullen ermee instemmen.
Dank u. Hiermee denk ik voor een deel de stemverklaringen te kunnen vernemen, maar er zijn ook een aantal vragen gesteld. Ik geef wethouder Angèle Wilting graag de gelegenheid om namens het college van B en W een reactie te geven.
Ja, dank u wel, voorzitter. Allereerst is het fijn dat de Raad positief gestemd is over deze agenda, die, nogmaals benadrukkend, zeker niet alleen uit de koker van de gemeente komt, maar juist echt in samenspraak met alle partners tot stand is gekomen. Daarmee geef ik ook meteen antwoord op de vraag van de ChristenUnie: zijn er nou ook nog deelnemende partijen die hier niet in staan? Nou, het was al een hele uitdaging om met alle zorginstanties, zoals de GGD, de kinderopvang, het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs, deze agenda te maken. Er zullen zeker partijen zijn die we in de toekomst nog verder willen betrekken. En dan moet u ook denken aan sport- en cultuurorganisaties die juist ook zeker iets kunnen betekenen op het gebied van het aanbod en de overloop van school naar naschoolse activiteiten. Maar ik denk dat hier al een ambitieuze agenda ligt. Laten we de komende tijd ook bekijken of daar nog andere partijen bij betrokken moeten worden. Dus nu heb ik heel concreet niet een bepaalde partij in gedachten. Ik vind het al heel mooi om te kijken hoe we in ieder geval, nou ja, bijvoorbeeld 'Sportief Zeist' staat hier niet expliciet op, maar die is bijvoorbeeld wel bij de NPO-gelden betrokken en daar hebben we van de week ook al gezegd van: hé, die doet ook al dingen op scholen. Dus ja, ik kan zeker, als u daar behoefte aan heeft, nog een aantal partijen verder noemen. Ik hoop dat dat een beetje een beeld geeft van uw vraag ten aanzien van criminaliteit en drugsactiviteiten. Nou, het staat misschien niet expliciet in de agenda, maar daarin hebben we een aantal prioriteiten gesteld met alle partners, maar daar komt ook zeker vanuit de gemeente aandacht voor. We hebben bij het laatste overleg, het jeugdagendaoverleg, ook het thema veiligheid op scholen besproken en is er ook een veiligheidsadviseur van de gemeente Zeist in gesprek gegaan met, in dit geval, de VO-scholen. Dus ik kan in ieder geval verzekeren dat dat onderwerp zeker aan de orde komt. Dat is het eerste en het tweede is dat we ook vanuit de gemeente samen bezig zijn met de scholen om een soort langetermijnagenda te maken van onderwerpen die ook gerelateerd zijn aan de agenda 'Meedoen', bijvoorbeeld. Op welke momenten zijn er welke thema's aan de orde en daar willen we ook naast mediawijsheid de veiligheid in en om scholen zeker meenemen, want we hebben recent gewoon echt wel gezien, ook bij een bepaalde school, dat problematiek en potentieel crimineel gedrag niet alleen een probleem in de school is, maar soms ook buiten school. En dat is ook de reden dat we steeds aan het kijken zijn: je kunt niet alles alleen maar isoleren in de school. Problematiek gaat ook naar buiten en daar zijn we zeker over in gesprek met de scholen. Dus dat is zeker een aandachtspunt.
Als het gaat over ventilatie, kan ik u zeggen dat dat niet onderdeel is van deze agenda. Jeugd en onderwijs hebben ons heel erg juist bewust gericht op de inhoudelijke kant, hoe we de aansluiting tussen jeugdhulp en onderwijs kunnen verbeteren, ook waar de actie van MD over gaat: hoe normaliseren we bepaalde vraagstukken? Wat doen scholen al zelf? Hoe voorkomen we dat bepaalde problemen bij het CJG of de specialistische jeugdhulp terechtkomen en hoe organiseren scholen ook zelf vraagstukken als: hoe ga je om met pubers en waar loop je tegenaan? Ook met de jongeren zelf hebben we daarover gesproken. Ventilatie is daar geen onderdeel van. Het is wel zo dat wij samen met alle schoolbesturen in gesprek zijn over de herijking van ons strategisch huisvestingsplan en dat überhaupt de eisen die er nu zijn over onze gebouwen echt meegenomen zijn. Als u daar behoefte aan heeft, dan kan ik zeker daar een keer een schriftelijke rapportage over geven, hoe ver we daarmee staan. Maar er zijn echt ook specifieke uitkeringen vanuit het rijk verstrekt afgelopen jaren om te zorgen dat de scholen voldoen aan alle ventilatienormen. Dus dat is geen onderdeel van deze agenda, maar zeker een aandachtspunt wat we meenemen richting de scholen.
En dan de suggestie of de vraag om de ouders ook uit te nodigen. Nou, ik kan nu zeggen dat eigenlijk zowel bij de kinderopvang en zeker als het gaat om de voor- en vroegschoolse educatie, daar is de ouderbetrokkenheid ook expliciet een onderwerp waar we heel goed kijken hoe we de peuteropvangorganisaties dat nou op een goede manier doen. En dat loopt eigenlijk door in het primair en voortgezet onderwijs. Je ziet natuurlijk wel dat ouderbetrokkenheid verandert als kinderen bijvoorbeeld naar de middelbare school gaan. Dan sta je niet meer elke dag op de stoep en haal je kinderen op. Er is dan een andere vorm van ouderbetrokkenheid, maar als ik zie hoeveel openbare scholen hier ook bijeenkomsten organiseren waar ze ouders uitnodigen om in gesprek te gaan en thema-avonden organiseren, dan vind ik dat er al een hoop gebeurt. Maar het is zeker een goede suggestie om dat mee te nemen.
Tot slot het punt van de Partij van de Arbeid. We hebben natuurlijk hier eerder ook al wel eens een motie gehad over de ouderlijke bijdrage. Dat onderwerp staat ook nog steeds wel op de agenda om met de scholen te bespreken als het gaat over het wel of niet afschaffen of via de gemeente innen van de ouderlijke bijdrage. Ik zie dit als een suggestie, maar dit is zeker iets waar we nog echt aan het begin van de dialoog met de scholen staan, waarbij ik me als portefeuillehouder heel goed realiseer dat de verschillen groot zijn. Een nuance is wel dat ik al met een van de scholen heb gesproken naar aanleiding van de behandeling de vorige keer in de Raad over dit onderwerp, waarvan een school ook zei: "Laat de ouderlijke bijdrage alsjeblieft in stand, want het is de enige manier waarop we kinderen naar de Efteling kunnen brengen." Dus ik wil wel een nuance aanbrengen dat de ouderlijke bijdrage een complex onderwerp is, dat voor- en nadelen kent. Maar dat er ook ouders zijn die zeggen: "Ja, ik kan meeliften op de solidariteit van de andere ouders en daardoor worden ook dingen mogelijk die ik zelf niet kan financieren." Met die nuance wil ik het toch even zeggen dat we dat ook mee moeten nemen in de dialoog die we met de scholen daarover gaan voeren. Tot zover, voorzitter.
Ik keek even naar degene met vragen of opmerkingen om te zien of er nog aanleiding was voor een nadere reactie. Iemand van u? Dank, wethouder, voor de toelichting op de arbeid.