Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
Even scrollen naar de juiste pagina. De eerste vraag ging over het al dan niet meenemen van de Steinlaan. Het korte antwoord is dat zit niet in de opdracht die wij vanuit het college hebben gehad, dus behoort niet tot de scope en daarmee is het inderdaad ook geen onderdeel van deze gebiedsvisie waar de laatste maanden aan gewerkt is. Vraag is aangesteld die ik oppak of er één overzicht mogelijk is van alle vragen en antwoorden van vragen en zorgen die vanuit de samenleving zijn gesteld. En ik neem aan daarmee dus ook binnen de ambtelijke organisatie terecht zijn gekomen. We willen even in overleg met de griffie treden over wat werkbaar is om ook terug te mailen, want ik kan me voorstellen dat dat toch wel redelijk is. We kunnen alles opsturen, maar dat zijn dan waarschijnlijk honderden mails met ontzettend veel gegevens die er vervolgens weer uit moeten. Dus dat moeten we afstemmen. Vraag van de heer Van Voorden over de varianten die zijn verkend, die drie varianten die kunnen wij uiteraard toesturen, die zijn ook gedeeld met de klankbordgroep besproken. Kunnen we meer horen over de alternatieve verkeersroute via de Slotlaan? Die is eigenlijk heel snel weer afgevallen. Die is inderdaad wel degelijk aan de orde gesteld van zou het verkeer niet in de toekomst weer via de Slotlaan kunnen gaan rijden om de markt vrij te houden via de Korte Weeshuislaan en de Slotlaan? Dat zou betekenen dat in die zin de Slotlaan weer op de schop moet, omdat dat nu geen twee richtingen in zich houdt en de ondernemers van de Slotlaan waren daar ook absoluut geen voorstander van. Dat leidde ertoe dat hij eigenlijk weer heel snel ook van tafel verdween. Vraag indien sloop nieuwbouw nooit wat vraag is voorgelegd aan de klankbordgroep. Waarom wordt die keuze nou nu wel voorgelegd aan de Raad? Ik heb geprobeerd in het begin van mijn presentatie bij de beschrijving van de opgave van de gebiedsvisie toe te lichten wat de aanleiding was voor de gebiedsvisie en hoe we in die gebiedsvisie zijn ingegaan op sloop nieuwbouw, dat dat dus nadrukkelijk een opgave is geweest bij het opstellen van de gebiedsvisie. Sterker nog, een uitgangspunt. Wij konden ons echter wel voorstellen dat nou ja, nu het stuk inmiddels aan u gereed is om voor te leggen, zoals dat met de raadsvoorstel is gedaan, dat wel degelijk gevraagd zou kunnen gaan worden van hoe zit het dan met eventueel renoveren of is uitbreiden een optie en om die vraag voor te zijn, hebben we getracht dat ook inzichtelijk te maken in het raadsvoorstel, dus het is geen expliciet onderdeel van de gebiedsvisie, maar wel toegelicht in het raadsvoorstel. De vraag of een aantrekkelijk marktplein ook niet kan worden gerealiseerd als de Klinker blijft bestaan. Ook die heb ik wel getracht toe te lichten in het verhaal wat ik heb gehouden. En dat is nou ja, volgens de heer Tompot, want u stelde die vraag, niet voorstelbaar niet realistisch gezien, dus met name de positie van de Klinker op het huidige marktplein en in feite het daarmee wegnemen van kansen om het gebied aantrekkelijker in te richten met inbegrip van het behoud van het huidig pand. Waarom is de optie renovatie niet aangeboden aan de klankbordgroep? Dat is eigenlijk hetzelfde antwoord als ik net gaf op de vraag van de heer Van Voorden. Wij zijn uitgegaan van de opgave zoals die in de gebiedsvisie is opgenomen en dat is inderdaad niet met de optie renovatie. Hij wordt nu volledigheidshalve wel meegenomen in het raadsvoorstel mocht toch de voorkeur naar uitgaan om te weten wat dat dan in zou houden. De vraag over het handboek, participatie en het toepassen van participatie en hoe dat is vormgegeven. Er is uitgegaan van het niveau raadplegen als je het hebt over de participatieladder en verder hebben wij heel nadrukkelijk maatwerk willen toepassen omdat we gezien deze bijzondere opgave er ook verstandig aan leken te doen om dat maatwerk ook toe te passen in de vorm van individuele gesprekken. Algemene informatie, bijeenkomsten, online enquêtes, het werken met een klankbordgroep. En dat maatwerk heeft uiteindelijk zijn beslag gekregen in de totstandkoming van de visie en is ook toegelicht in het raadsvoorstel en de gebiedsvisie zelf dan aan de vraag van een heel ander woord over fietsenstallingen. Die willen wij meenemen in het haalbaarheidsonderzoek. Onder verwijzing naar uiteraard de opgaven, hoe ook met de verkeersaantrekkende werking van de fiets wordt omgegaan op het moment dat er sprake is van een nieuw huis voor cultuur en ontmoeting. En er is inderdaad vacante ruimte beschikbaar onder één van de panden onder het Emmaplein en die is ook al wel bekeken en gememoreerd als iets om verder in het haalbaarheidsonderzoek mee te nemen. Datzelfde geldt overigens ook voor de nadere onderbouwing van de parkeerbehoefte en de beschikbaarheid in de parkeerplaatsen, zoals die in het centrum van Zeist op maaiveld dan wel reeds in parkeergarages beschikbaar zijn. Een vraag die is gesteld over de route van de bus, hoe gaat de bus nou precies rijden? Feitelijk is dat niet anders dan in de huidige situatie. Nemen we even mee met de slinger door het gebied heen? Antonlaan, Weeshuislaan, linksaf de Voorheuvel op richting rotonde Montaubanstraat, het autoverkeer en het busverkeer in één richting. Feitelijk is dat niet anders dan in de huidige situatie, behalve dat het een honderdtal 150-tal meter meer wordt, omdat er nu niet in feite rechts langs de Emmervesten wordt gereden, maar de Voorheuvel moet worden betreden omdat daar straks het pand komt te staan. Dus de rijrichting wordt in die zin niet anders. De route wordt wel wat langer en de Voorheuvel gaat daarvoor benut worden. Dat waren denk ik de vragen die ik kan beantwoorden en ik geef het graag door. Dankjewel.
De eerste vraag voor mij ging over geluidsoverlast. Hoe weten we zeker dat er straks in één gebouw geen sprake is van geluidsoverlast, zoals nu bij de Peppel wel ervaren wordt? Nou, ik begon mijn antwoord net ook dat de Peppel niet voldoet aan de huidige eisen die aan een podium worden gesteld. Straks bij een nieuw gebouw ga je nieuwbouwen en kan je gewoon beter geluidsisolatie toepassen. Dus uitgangspunt is dat geluidsoverlast daar echt wordt voorkomen. De vraag was of Slotstad RTV niet werd gemist in het overzicht in de presentatie? Ja, dat is inderdaad het geval, die wordt gewoon één van de gebruikers van het nieuwe Huis van Cultuur en Ontmoeting. Zit ook in het programma van eisen, zoals ze is bijgevoegd. Even kijken. De vraag over de tijdelijke huisvestingskosten zullen wij schriftelijk nog even wat nader toelichten. Ik heb poging gedaan om dat net goed te doen, maar dat gaan we nog even op papier zetten. Er was nog een vraag over de atelierruimtes in het nieuwe gebouw. En dan niet de atelierruimtes zoals die nu opgenomen zijn als lesruimtes, maar dus breder inzetbaar. Die zit er nu niet in het programma van eisen, kan eventueel wel meegenomen worden in het haalbaarheidsonderzoek, als dat echt een nadrukkelijke wens is vanuit de Raad. Even kijken, er waren nog vragen over de gebruikers van de Egelinglaan. Ja, gaan we die nog bevragen en hoe zit het met de werkzaamheden die nu buiten plaatsvinden bij de Egelinglaan? Ja, dat is toch echt een vraag voor Kunstenhuis Idea. Zij zijn nou ja, eigenaar en gaan ook over het gebruik van het pand en de buitenruimtes. Kunnen niet uitsluiten dat zij al wel contact hebben gehad met de gebruikers en ze hebben bevraagd in het kader van het programma van eisen, zoals dat is opgesteld in de opdracht van het Kunstenhuis. Maar vraag het vooral aan Kunstenhuis tijdens de ronde tafel, zoals die nog volgt. Volgens mij ben ik dan ook door de vragen heen.
Met de volgende vragen: een vraag, waar komt het idee vandaan? Na eerdere gesprekken over het centrum, is er nu wel draagvlak om de markt herten in te richten? Tijdens onze eerste bewonersavond en de daarbij behorende enquête is er heel veel feedback gekomen om de ambitie om de markt aantrekkelijk te maken. Waarom zou het nieuwe gebouw wel aansluiting vinden bij de omgeving en de levendigheid bieden? Dat heeft te maken met de transparantie van de gevel. Op dit moment zit er een hele dichte gevel op de klinker en in de toekomstige bouw zou dat een veel opener, transparantere met horeca toegevoegde plint kunnen zijn. Kunt u iets duidelijker spreken en de microfoon een beetje? Ja, ik zal iets dichterbij gaan zitten, mijn excuses. En dan de laatste vraag is: wat zijn de ideeën voor het marktplein? Wat kunnen we daar verwachten qua evenementen? Nou, we hebben een centraal open ruimte gemaakt waar de markt kan plaatsvinden en waar andere evenementen ook plaats kunnen vinden. En dan aan de zijkanten, dus richting de rotonde dan wel richting de Voorheuvel Noord, hebben we de vergroening toegepast en op die manier hebben we dat zo ingezet. En dat waren volgens mij en dan hebben we nog één vraag over. Dat was de vraag aan de marktondernemers over jullie betrokkenheid bij de tijdelijke locatie. Doet hij het ja over de plaatselijke markt? Ik hoorde nu vanavond voor het eerst dat dat Voorheuvel Zuid was en een stukje Emmerplein. Dat was nog niet echt besproken, dus ben ik wel benieuwd hoe dat ingemeten is. Want we hebben daar niet over gesproken. Ik denk dat de markt mee is gesproken, heeft er ook niemand over gehoord, dus dat is wel nieuw voor ons.
Laatste vraag is, wat zijn de ideeën voor het marktplein? Wat kunnen we daar verwachten qua evenementen? Nou, we hebben een centraal open ruimte gemaakt waar de markt kan plaatsvinden, waar andere evenementen ook plaats kunnen vinden. En dan aan de zijkanten, dus richting de rotonde dan wel richting de Voorheuvel Noord, daar hebben we de vergroening toegepast en op die manier hebben we dat zo ingezet. En dat waren volgens mij en dan hebben we nog één vraag.
Plaatselijke markt? Ik hoorde nu vanavond voor het eerst dat dat Voorheuvel Zuid was en een stukje Emmerplein. Dat was nog niet echt besproken, dus ben ik wel benieuwd hoe dat ingemeten is. Want we hebben daar niet over gesproken. Ik denk dat de markt mee is gesproken, heeft er ook niemand over gehoord, dus dat is wel nieuw voor ons. Het zou wel een ideale plek zijn om tijdelijk de markt te plaatsen. Maar wij zijn er niet mee bekend voor de rest als klankbordgroep. Ja, nu zitten we een beetje op de wip wat dat betreft, want is
De wip wat dat betreft, want is dit nou inhoud of is dit proces? Het is in ieder geval een antwoord, dank de heer Fluitman. Maar ik denk dat het wel verstandig is om dit ook in de Ronde Tafel te hebben, waar we de insprekers nog een keer aan de orde laten komen, want dan kunnen we ook echt op die inhoud ingaan en op de ideeën van de verschillende mensen over die locatie. Ik denk dat het niet nodig is om daar nu diep op in te gaan.
Is om dit ook in de ronde tafel te hebben, we de insprekers nog een keer aan de orde te laten komen, want dan kunnen we ook echt op die inhoud ingaan en op de ideeën van de verschillende mensen over die locatie. Ik denk dat het niet nodig is om daar nu diep op in te gaan.
Tweede ronde antwoorden gehad. Ik kijk even naar de klok. Het is 10 voor 11. Ik wil uiterlijk om 11 uur stoppen, dus ik kijk u even alle vriendelijk aan. Zijn er nog mensen die een allerlaatste nabrander hebben, dan is dit de gelegenheid en dan moet dat wel binnen 10 minuten afgewerkt kunnen worden. Dus ik ga gauw beginnen met de heer Fiscalini.
Hebben het hier over een gebiedsvisie en dat gaat over een stukje inrichten van de fysieke leefomgeving. Er werd gereageerd op de vraag van de PvdA zeiden over de Steinlaan, maar ik ben toch benieuwd naar hoe dit stukje, want het is een klein stukje van Zeist. En de aanpassing daarvan in het kader van de inrichting van de fysieke leefomgeving zich verhoudt tot de andere omgevingsplannen en omgevingsvisies die we in Zeist hebben. Het is de bedoeling dat er één visie voor heel Zeist geldt en dat er vervolgens één omgevingsplan voor heel Zeist geldt en dan de onderverdeeld. Hoe verhoudt zich dus tot de omgevingsvisie? Dat is uw vraag. Voorzitter, waarom onderbreekt u mij nou? Omdat u heel veel tijd nodig hebt om ik wil alleen maar een hele duidelijke vraag stellen, zodat daar ook een duidelijk antwoord op kan komen en de vraag is nu duidelijk. Dank daarvoor.
En omgevingsvisies die we in Zeist hebben. Het is de bedoeling dat er één visie voor heel Zeist geldt en dat er vervolgens één omgevingsplan voor heel Zeist geldt en dan de onderverdeeld. Hoe verhoudt zich dus
Dat is uw vraag, voorzitter. Waarom onderbreekt u mij nou? Omdat u heel veel tijd nodig hebt. Ik wil alleen maar een hele duidelijke vraag stellen, zodat daar ook een duidelijk antwoord op kan komen.
De gebiedsvisie is zoals die is en zoals die in het stuk staat. Dat heeft in feite ook zijn verband met het omgevingsplan, zoals dat geldt voor dit gebied. Daar zal in de haalbaarheidsonderzoek ook nader op worden ingegaan. De vraag om verder te kijken naar andere plannen waar het betrekking op heeft, is in die zin niet aan de orde.
Uitgangspunt om de gebiedsvisie te ontwikkelen met sloop. Mijn vraag is, hoe is die opgave een uitgangspunt tot u gekomen, meneer Visser? Dank voor deze vraag.
Meneer Visser, projectbegeleider. Is de politie ook betrokken bij dit plan? En dan bedoel ik met name de verkeersafwikkeling rondom het nieuwe plein en ook de zorgen die er heersen voor criminaliteit, met name dan dat stukje achter het nieuw te bouwen gebouw langs. Dank u wel. De rol van de politie op dit moment.
Natuurlijk wel met verkeerskundigen en met collega's die ook thuis zijn in openbare orde en veiligheid verkend, en daar is dit onderwerp zo expliciet nog niet aan de orde gesteld. Mevrouw Roelofsen.
Even kijken, een vraag vanuit de bewoners: als de markt aantrekkelijk maken, maar daar hoef je toch niet, zou ik denken, het hele plein voor open te trekken? Dat kan ook, want dat was eigenlijk met name de vraag: wat meer vergroening, dus dat lijkt me handig. Welke evenementen denkt men aan als u het over evenementen heeft die plaats gaan vinden? En wat betreft het kunsthuis IDEA: er komen twee gebouwen, wat voor winst is er in de exploitatiekosten nu er toch twee gebouwen zijn? Wordt even onderling.
Myrthe zal de vraag over het gebouw beantwoorden over de evenementen. Wij doen geen uitspraak over welk type evenement hier kan plaatsvinden. We bieden in feite alleen het perspectief op het realiseren van een plein waarop een bepaald type evenement kan plaatsvinden. Daar is gewoon een ruimte voor en dat kan zich verhouden tot een muziekoptreden tot bij wijze van spreken Winter Wonderland. Daar gaat dit niet over. Het gaat over het ruimtebeslag wat de nieuwe markt met zich meebrengt dat hier de randvoorwaarden toe biedt en waar bijvoorbeeld in de toekomst ook nog locatieprofielen voor moeten worden vastgesteld.
Het is één gebouw, het nieuwe Huis van Cultuur en Ontmoeting. Het lijken twee gebouwen door de verschillende volumes en een transparante verbinding die erin zit, maar het is wel degelijk één gebouw. Dan zijn...
Gezien de tijd zal het CDA een tweede set technische vragen stellen en die komen deze week nog de kant van de ambtelijke organisatie op. Dank daarvoor, het is een mooi bruggetje naar
Afsluitende mededeling, want als er nog vragen gesteld moeten worden, dan kan dat. De vragen kunnen nog tot uiterlijk 18 december ingediend worden. Dank voor uw bijdrage, dank voor uw beknoptheid. Ik hoop dat dit een mooie aanloop is naar de ronde tafel die wij overmorgen gaan beleven. Dank ook voor de publieke tribune. Ik hoop u donderdag ook weer terug te zien hier. En dank ook voor de beantwoording en voor de heren van de klankbordgroep wel thuis allemaal.