Een besluit terugkijken

Zoek en kijk hoe het besluit door gemeenteraad is genomen.

Kijk terug

Hierover praat de raad

Bekijk de analyses en samenvattingen van documenten.

Kijk vooruit

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers
Kies een vergadering : 25-05-2023, Vergadering Uitloop raad; wordt benut 25-05-2023
Met elkaar in debat zijn
  • Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
  • Ruben Pattiasina - D66
  • Roy Luca - Seyst.nu
  • Wouter Catsburg - Wethouder
  • Marcel Fluitman - CDA
  • Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang
  • Marco Huijben - VVD
  • David Tompot - SP
  • Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist

Provincie Utrecht roept op tot waakzaamheid rondom Schiphol's vliegroutes


Utrechtse zorgen over luchtruimherziening: "Onze leefomgeving staat op het spel"

Politiekverslaggever Rijk de Bat

In een recent debat heeft de Provincie Utrecht haar bezorgdheid geuit over de Ontwerp-Voorkeursbeslissing Luchtruimherziening. De provincie, ondersteund door de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS) en diverse Utrechtse gemeenten, mist duidelijkheid over de impact van nieuwe vliegroutes op de regio. "We kunnen niet toestaan dat de hinder van Schiphol toeneemt voor onze provincie," benadrukte een woordvoerder.

De provincie dringt aan op een project-MER om de gevolgen van routestructuren op woningbouw, energietransitie en natuur te beoordelen. "Het is essentieel dat we de gezondheidseffecten voor onze inwoners grondig onderzoeken," voegde de woordvoerder toe. Een Maatschappelijke Kosten Batenanalyse moet de welvaartseffecten duidelijk maken.

Specifieke zorgen zijn er over de voorgestelde vierde Initial Approach Fix (vierde Fix) die mogelijk nieuwe gehinderden in de provincie tot gevolg heeft. "De effecten van deze vierde Fix zijn nog niet volledig onderzocht," klonk het bezorgd. De provincie pleit voor hogere aanvliegroutes om geluidshinder en CO2-emissies te verminderen.

Tijdens het debat sprak Roel van Nieuwstadt van GroenLinks zijn hoop uit dat de provincie zich aansluit bij andere gemeenten om "met één stem naar Den Haag ons over de vierde aanvliegroute uit te spreken." Hij verwees naar Frankrijk, waar binnenlandse korte vluchten mogelijk verboden worden, als een inspirerend voorbeeld.

De motie die tijdens het debat werd besproken, riep op tot samenwerking binnen de regio en het uiten van zorgen richting het rijk. Na enige discussie werd de tekst van de motie aangepast, waarbij het woord 'standpunt' vervangen werd door 'zorg'. Dit leidde tot brede steun in de raad, hoewel Nieuw Democratisch Zeist de aanpassing als een afzwakking beschouwde.

De motie werd uiteindelijk aangenomen, wat een duidelijk signaal afgeeft dat de Provincie Utrecht waakzaam blijft over de ontwikkelingen rondom Schiphol en de mogelijke gevolgen voor haar inwoners. "Onze leefomgeving staat op het spel," concludeerde een raadslid. "We moeten onze stem laten horen en onze zorgen serieus nemen."

Samenvatting van het voorstel


Samenvatting:

De Provincie Utrecht heeft een zienswijze ingediend als reactie op het Ontwerp-Voorkeursbeslissing Luchtruimherziening. Deze zienswijze is een aanvulling op een eerdere pro-formazienswijze en wordt ondersteund door de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS) en diverse Utrechtse gemeenten. De provincie mist in het ontwerp duidelijkheid over vliegroutes, impact op de grond en de gevolgen voor stedelijke ontwikkeling. Ze benadrukken dat de hinder van Schiphol niet mag toenemen, ook niet voor gebieden verder van de luchthaven zoals de provincie Utrecht.

De provincie vraagt om een project-MER (Milieueffectrapportage) tijdens de uitwerkingsfase om de impact van verschillende routestructuren te beoordelen, met name op woningbouw, energietransitie en natuur. Ook willen ze dat de gezondheidseffecten voor inwoners adequaat worden beoordeeld. Ze pleiten voor een Maatschappelijke Kosten Batenanalyse om de welvaartseffecten te bepalen en willen betrokken worden bij de uitwerking van het plan.

Specifieke zorgen worden geuit over de voorgestelde vierde Initial Approach Fix (vierde Fix) ten zuidoosten van Utrecht of zuidwesten van Gelderland, wat kan leiden tot nieuwe gehinderden in de provincie. De provincie stelt voor om vliegtuigen hoger te laten aanvliegen om geluidshinder en CO2-emissies te verminderen. Ze merken op dat de effecten van de vierde Fix nog niet volledig zijn onderzocht in de Plan-MER.

Tot slot benadrukt de provincie het belang van het in kaart brengen van de effecten op de grond voor de gebieden tot aan de vierde Fix en dat een project-MER noodzakelijk is voor een verantwoorde keuze van nieuwe routes. De provincie kijkt uit naar de definitieve voorkeursbeslissing en hoopt dat hun aandachtspunten worden meegenomen in de planuitwerking. De zienswijze is mede ingediend namens verschillende Utrechtse gemeenten.