De gemeenteraad van Zeist heeft na een levendige discussie ingestemd met het raadsvoorstel 'Nieuwe Verbindingen Den Dolder'. Het voorstel, dat voortvloeit uit een uitgebreid participatieproces, beoogt een herinrichting van de verkeersstructuur na de afsluiting van de spoorwegovergang.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
ZEIST – Na een intensief debat heeft de gemeenteraad unaniem groen licht gegeven voor het raadsvoorstel 'Nieuwe Verbindingen Den Dolder'. Het voorstel, dat het resultaat is van een langdurig onderzoek en participatieproces met inwoners, ondernemers en stakeholders, richt zich op de herinrichting van de verkeersstructuur in het dorp.
De kern van het adviesrapport omvat de herinrichting van de aansluiting Pleineslaan/N238 en een nieuw ontwerp voor de Pleineslaan/Oude Dolderseweg. "We moeten bouwen, bouwen en nog eens bouwen," benadrukte raadslid Roy Luca van Seyst.nu. "Wat er echt moet gebeuren, daar staan we achter."
Een amendement dat werd ingediend om nogmaals naar de alternatieven te kijken, werd na een schorsing voor intern beraad ingetrokken. "Na overleg intern, maar ook even met de wethouder, trekken wij dit amendement in," verklaarde Luca.
Wethouder Van Dijk reageerde op het ingetrokken amendement: "Dit is eigenlijk helemaal niet om te lachen, want als college zien we dit als een echt destructief amendement." Hij benadrukte dat het geen recht zou doen aan het uitgebreide participatietraject en dat het een aanzienlijke kostenstijging zou betekenen.
De raadsleden uitten hun waardering voor het harde werk van alle betrokkenen en benadrukten het belang van een goede oplossing voor de zuidkant van Den Dolder. "Het dorp Den Dolder heeft duidelijkheid en perspectief nodig," zei Annet Ploeg van ChristenUnie-SGP.
Ook werd de aandacht gevestigd op de leefbaarheid en de bereikbaarheid van het openbaar vervoer. "We zouden graag zien dat er meer aandacht is voor de afstand van de bushaltes tot het station," voegde David Tompot van de Socialistische Partij toe.
Met de unanieme instemming van de raad kan het college nu verder met de uitvoering van het plan, dat een nieuwe fase inluidt voor de verkeersstructuur van Den Dolder.
Samenvatting van het voorstel
Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft het adviesrapport 'Nieuwe Verbindingen Den Dolder', dat tot doel heeft de verkeersstructuur in Den Dolder aan te passen na de afsluiting van de spoorwegovergang voor gemotoriseerd verkeer. Het rapport is het resultaat van een uitgebreid onderzoek en participatieproces met inwoners, ondernemers en stakeholders. Het voorgestelde besluit omvat de instemming met het adviesrapport en het geven van een opdracht aan het college van B&W om in samenwerking met relevante partijen een definitieve oplossing voor de zuidelijke kortsluitroute te vinden. Hierbij moeten de impact en consequenties van verschillende varianten in kaart worden gebracht.
De kern van het advies is de herinrichting van de aansluiting Pleineslaan/N238 als een kruispunt met verkeerslichten en een nieuw ontwerp voor de aansluiting Pleineslaan/Oude Dolderseweg. Er is geen eenduidige conclusie over de beste route voor een kortsluitroute aan de zuidkant; alle opties hebben voor- en nadelen. Een route over landgoed Den Engh wordt verkeerskundig gezien als meest wenselijk, maar tast het cultuurhistorische karakter van het landgoed aan. Voor het centrum van Den Dolder is een inrichtingsontwerp gemaakt dat het een verblijfsgebied maakt, met aandacht voor de aanwezigheid van auto's, fietsers, voetgangers en laad- en losverkeer.
Documenten
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting van het voorstel:
De titel van het voorstel is "Advies Nieuwe Verbindingen Den Dolder". Het voorstel beoogt de verkeersstructuur van Den Dolder aan te passen na de afsluiting van de spoorwegovergang voor gemotoriseerd verkeer, om zo de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid te behouden. Het adviesrapport is tot stand gekomen na een uitgebreid onderzoek en participatieproces met inwoners, ondernemers en stakeholders. Het rapport presenteert een voorkeur voor een nieuwe verbindingsroute over landgoed Den Engh en stelt voor het centrum van Den Dolder te herinrichten als verblijfsgebied.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde beschrijving van het proces, de betrokkenheid van belanghebbenden, de onderzochte alternatieven en de aanbevelingen. Het bevat ook informatie over de financiële en juridische aspecten, evenals de geplande vervolgstappen.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad wordt gevraagd in te stemmen met het adviesrapport en het college van B&W opdracht te geven om een definitieve oplossing voor de zuidelijke kortsluitroute te ontwikkelen en voor te leggen aan de raad.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet accepteren van het adviesrapport, het bepalen van de prioriteit van de voorgestelde maatregelen en het afwegen van de impact op de leefbaarheid, cultuurhistorie en financiën.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar de haalbaarheid en relevantie kunnen worden betwist, aangezien er nog geen definitieve oplossing voor de zuidelijke route is en er zorgen zijn over de impact op het landgoed Den Engh. Er lijken geen grote inconsequenties te zijn, maar de afhankelijkheid van de medewerking van het Rijksvastgoedbedrijf en andere stakeholders kan een risico vormen.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten of zij instemt met het adviesrapport en of zij het college opdracht geeft om verder te gaan met de ontwikkeling van een definitieve oplossing voor de zuidelijke kortsluitroute.
Participatie:
Het voorstel benadrukt een uitgebreid participatieproces met inwoners, ondernemers en stakeholders, en de raad wordt geïnformeerd over de ontvangen feedback en de wijze waarop deze is verwerkt.
Relevantie van duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar aspecten zoals verkeersveiligheid, leefbaarheid en de impact op het landgoed wijzen op een impliciete overweging van duurzame ontwikkeling.
Financiële gevolgen en dekking:
Het voorstel geeft aan dat er al € 1.008.604,- aan plankosten is gemaakt en dat er een reserve van € 4 miljoen is voor extra maatregelen. Er wordt gewaarschuwd voor mogelijke extra financiële behoeften en de noodzaak om bij het rijk aan te kloppen voor aanvullende financiering.
-
-
-
-
-
-
-
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het amendement draagt de titel "Amendement Nieuwe verbindingen" en stelt voor om de plannen voor nieuwe verbindingen in Den Dolder Centrum en Zuid on hold te zetten. Dit totdat er een integrale visie is ontwikkeld die alle kwadranten van het gebied verbindt, alle alternatieven zijn onderzocht (inclusief ondergrondse oplossingen), en een afwegingsnotitie is opgesteld in samenspraak met lokale belanghebbenden. Het amendement beoogt de huidige spoorwegovergang open te houden en verbeteringen door te voeren in afwachting van een breed gedragen oplossing.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een duidelijke procedure voorstelt voor het ontwikkelen van een integrale visie en het onderzoeken van alternatieven. Het benoemt ook de betrokkenheid van lokale belanghebbenden en de noodzaak van tijdelijke maatregelen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement aanneemt, wat zou betekenen dat het oorspronkelijke raadsvoorstel wordt gewijzigd. De raad heeft de verantwoordelijkheid om te overwegen of dit amendement in het belang is van de gemeente en haar inwoners.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, omvatten het afwegen van de behoefte aan onmiddellijke actie tegen de wens om een meer doordachte en mogelijk duurzamere oplossing te vinden. Ook moet worden besloten of de extra tijd en middelen die nodig zijn voor het onderzoeken van alternatieven gerechtvaardigd zijn.
SMART:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de stappen die moeten worden genomen. Het is actiegericht door te stellen wat er moet gebeuren. Het is realistisch, uitgaande van de beschikbaarheid van middelen en tijd. Echter, het is mogelijk niet tijdgebonden, omdat er geen specifieke deadlines worden gegeven voor het voltooien van de integrale visie en het onderzoeken van alternatieven.
Inconsequenties:
Er lijken geen directe inconsequenties in het voorstel, maar de afwezigheid van een tijdskader kan leiden tot vertragingen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het amendement aanneemt en daarmee de huidige plannen wijzigt.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door te vereisen dat de afwegingsnotitie in samenspraak met bewoners en ondernemers wordt opgesteld.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt relevant, aangezien het voorstel vraagt om alternatieven te onderzoeken die de leefbaarheid, natuur en biodiversiteit kunnen verbeteren.
Financiële gevolgen:
Het voorstel specificeert niet de financiële gevolgen of dekking. Dit zou een punt van overweging moeten zijn voor de raad bij het nemen van een besluit.
-
-
-
-
-
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting van het voorstel:
Titel: Advies Nieuwe Verbindingen Den Dolder
Samenvatting: Het adviesrapport Nieuwe Verbindingen Den Dolder is het resultaat van een uitgebreid onderzoek en participatietraject om Den Dolder bereikbaar, verkeersveilig en leefbaar te houden na de afsluiting van de spoorwegovergang voor gemotoriseerd verkeer. Het rapport bevat aanbevelingen voor de herinrichting van kruispunten, de aanleg van een kortsluitroute aan de zuidkant van Den Dolder en aanpassingen in het centrum. De studie onderzoekt verschillende varianten voor de kortsluitroute, waarbij een route over landgoed Den Engh verkeerskundig het meest wenselijk is, maar ook ingrijpt op het cultuurhistorische karakter van het landgoed.
Analyse van het voorstel:
1. Volledigheid van het voorstel: Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde beschrijving van het proces, de betrokkenheid van stakeholders, de onderzochte varianten en de afwegingen die zijn gemaakt. Er is aandacht voor participatie, financiële aspecten, juridische kaders en duurzaamheid.
2. Rol van de raad: De raad wordt gevraagd in te stemmen met het adviesrapport en het college opdracht te geven om een definitieve oplossing voor de zuidelijke kortsluitroute te ontwikkelen.
3. Politieke keuzes: De raad moet beslissen over de aanbevelingen in het rapport, waaronder de keuze voor de kortsluitroute en de impact op het cultuurhistorische landgoed Den Engh.
4. SMART-criteria en inconsequenties: Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde aanpassingen, maar de tijdgebondenheid staat onder druk door de wens van ProRail om de overweg uiterlijk in 2026 aan te passen. Er lijken geen grote inconsequenties in het voorstel te zitten.
5. Besluit van de raad: De raad moet besluiten of zij instemt met het adviesrapport en of zij het college opdracht geeft voor de verdere uitwerking van de zuidelijke kortsluitroute.
6. Participatie: Het voorstel benadrukt een zorgvuldig participatieproces met inwoners, ondernemers en stakeholders.
7. Duurzaamheid: Duurzaamheid is relevant, gezien de aandacht voor leefbaarheid, verkeersveiligheid en het behoud van cultuurhistorische waarden.
8. Financiële gevolgen: Het voorstel geeft aan dat er een financiële afspraak is met ProRail en dat er een reserve van € 4 miljoen is voor extra maatregelen. Er is echter een risico dat aanvullende middelen nodig zijn, waarvoor mogelijk een beroep op de gemeente wordt gedaan.