In een poging om inwoners met een laag inkomen meer financiële ademruimte te geven, heeft de gemeenteraad van Zeist een voorstel aangenomen om de vermogensnorm voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen te verruimen. De SP-fractie stemde tegen, na een afgewezen amendement dat terugwerkende kracht beoogde.
Geschreven door AI
ZEIST – De gemeenteraad van Zeist heeft ingestemd met een aanpassing van de kwijtscheldingsregeling voor gemeentelijke belastingen. Hierdoor mogen inwoners met een laag inkomen tot €2.000 meer spaargeld hebben zonder hun recht op kwijtschelding te verliezen. De SP-fractie, die een amendement indiende voor terugwerkende kracht van de regeling, stond alleen in haar strijd en zag het voorstel verworpen.
Tijdens het debat over het raadsvoorstel kwam de SP met een "vrij lijvig amendement", zoals Marco Heijde van WVDU het omschreef. Hij uitte zijn zorgen over de late indiening, wat de voorbereiding bemoeilijkte. SP-raadslid Tompot verdedigde de timing door te wijzen op de drukke agenda van de fractie en het formele recht om amendementen in te dienen tot aan de raadsvergadering zelf.
Het amendement van de SP stelde voor om de regeling met terugwerkende kracht in te laten gaan vanaf 1 januari 2022, in plaats van 1 januari 2023. Tompot betoogde dat de argumenten van het college tegen terugwerkende kracht niet overtuigend waren en dat de regeling een belangrijke steun zou zijn voor mensen "die het echt nodig hebben".
Wethouder Van Dijk weerlegde de argumenten van de SP door te benadrukken dat de keuze voor 1 januari 2023 voortkwam uit het voorkomen van rechtsongelijkheid en uitvoeringsproblemen bij de Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU). Hij wees op de complexiteit van het corrigeren van aanslagen na drie maanden en de kosten die dit met zich mee zou brengen.
Na de uitwisseling van argumenten hield Tompot vast aan het amendement, maar het werd verworpen met alleen steun van de SP-fractie. Carlo Fiscali van Nieuw Democratisch Zeist noemde het voorstel "juridisch een onmogelijkheid" en Wilma Folkersma van GroenLinks vond het "niet uitvoerbaar" en pleitte voor een verhoging van het maximaal toelaatbare vermogen en het oprekken van de inkomensgrens voor kwijtschelding.
Uiteindelijk werd het raadsvoorstel aangenomen, met de kanttekening dat de SP-fractie geacht wordt tegen te hebben gestemd. De nieuwe regeling treedt in werking op 1 januari 2023 en vervangt de oude regeling uit 2015.
Samenvatting van het voorstel
Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft de aanpassing van de kwijtscheldingsregeling voor gemeentelijke belastingen in Zeist. De aanpassing houdt in dat de vermogensnorm voor mensen met een laag inkomen wordt verruimd, waardoor zij tot €2.000 meer spaargeld mogen hebben zonder hun recht op kwijtschelding te verliezen. Deze wijziging is mogelijk gemaakt door de Regeling kwijtschelding belastingen medeoverheden en is bedoeld om AOW'ers en duurzaam arbeidsongeschikten te ondersteunen, maar geldt voor iedereen. Het bestuur van Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU) heeft besloten deze regeling uniform te implementeren in de deelnemende gemeenten vanaf 1 januari 2023. Voor de implementatie in Zeist is instemming van de raad vereist. Het voorstel is om de nieuwe Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen Zeist 2023 aan te nemen. De financiële impact is nog onduidelijk, maar er wordt een indicatie gegeven van een mogelijk tekort van €10.000 voor Zeist. De nieuwe verordening treedt in werking op 1 januari 2023 en vervangt de oude regeling uit 2015. Het raadsbesluit is genomen met de kanttekening dat de SP-fractie geacht wordt tegen te hebben gestemd.
Documenten
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanpassen kwijtscheldingsregeling gemeentelijke belastingen". Het voorstel behelst een wijziging van de Kwijtscheldingsregeling waardoor de vermogensnorm voor minima wordt verruimd. Dit betekent dat mensen met een laag inkomen en een klein spaarpotje tot € 2.000,- meer dan de huidige norm, toch in aanmerking kunnen komen voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. De wijziging is een gevolg van een nieuwe regeling van de Rijksoverheid en wordt uniform geïmplementeerd in de deelnemende gemeenten van de Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU).
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uiteenzetting van de redenen voor de wijziging, de impact op inwoners, en de financiële en juridische implicaties.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de nieuwe Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen Zeist 2023 om deze in werking te laten treden.
Politieke keuzes:
De politieke keuze ligt in het al dan niet verruimen van de vermogensnorm voor kwijtschelding en of de gemeente Zeist de maximale verruiming van € 2.000,- wil hanteren.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke criteria voor de vermogensnorm en een ingangsdatum van 1 januari 2023. Er worden geen inconsequenties genoemd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten de nieuwe verordening vast te stellen en de oude kwijtscheldingsregeling in te trekken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet over participatie, maar de impact op inwoners is wel overwogen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële impact is nog niet volledig te voorspellen, maar er wordt een indicatie gegeven van een tekort van € 10.000,- voor Zeist. Dit zal worden meegenomen in de 1e bestuursrapportage in 2023. De financiële gevolgen voor BghU en de gemeente worden onderscheiden, en er wordt gesuggereerd dat de gederfde belastinginkomsten mogelijk gecompenseerd kunnen worden door aanpassing van de tariefstelling.
Conclusie:
Het voorstel is goed onderbouwd en lijkt gereed voor besluitvorming door de raad. Het biedt een sociale verbetering voor minima door hen meer financiële ademruimte te geven zonder hun recht op kwijtschelding te verliezen. De financiële implicaties zijn nog niet volledig duidelijk, maar er is een plan voor hoe deze in de begroting verwerkt zullen worden.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanpassen kwijtscheldingsregeling gemeentelijke belastingen". Het voorstel behelst een wijziging van de kwijtscheldingsregeling voor gemeentelijke belastingen, waarbij de vermogensnorm voor minima wordt verruimd. Dit betekent dat mensen met een laag inkomen en een klein spaarpotje tot € 2.000,- meer dan de huidige norm, toch in aanmerking kunnen komen voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. Deze wijziging is mogelijk gemaakt door de Regeling kwijtschelding belastingen medeoverheden en dient door de raad te worden goedgekeurd.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uiteenzetting van de wijzigingen, de redenen daarvoor, en de impact op de inwoners. Het bevat ook een financiële en juridische toelichting.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de nieuwe Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen Zeist 2023 om deze in werking te laten treden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de minima extra financiële ruimte willen geven door de vermogensnorm te verruimen. Dit is een politieke keuze die afweging vereist tussen de behoeften van de minima en de financiële gevolgen voor de gemeente.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), omdat het een duidelijk doel heeft, meetbaar is in termen van de vermogensgrens, acceptabel lijkt voor de betrokken partijen, realistisch is gezien de ondersteuning van de regering, en een duidelijke tijdlijn heeft voor implementatie. Er worden geen inconsequenties genoemd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten de nieuwe verordening vast te stellen en de oude kwijtscheldingsregeling in te trekken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om financiële regelgeving.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen voor de gemeente Zeist zijn een indicatieve extra kwijtschelding van € 10.000,-. Dit is nog niet opgenomen in de begroting en zal worden meegenomen in de 1e bestuursrapportage in 2023. De uitvoeringskosten voor BghU bij afwijkende besluiten zullen als meerwerk in rekening worden gebracht. Het voorstel geeft aan dat de financiële impact nog niet volledig te voorspellen is.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Amendement aanpassen kwijtscheldingsregeling gemeentelijke belastingen". Het amendement stelt voor om de kwijtscheldingsregeling voor gemeentelijke belastingen aan te passen zodat deze met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2022 geldt. Dit houdt in dat reeds afgewezen verzoeken opnieuw beoordeeld moeten worden en nieuwe verzoeken over 2022 ook volgens de nieuwe regeling behandeld moeten worden. Daarnaast moet de gemeente Zeist maatwerkoplossingen bieden in gevallen waarin kwijtschelding niet door de BghU kan worden toegekend.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig te zijn in de zin dat het een duidelijke procedure schetst voor het aanpassen van de regeling, het opnieuw beoordelen van verzoeken, en het bieden van maatwerkoplossingen. Het geeft ook een kostenindicatie voor de verwachte financiële impact.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het amendement te beoordelen, te debatteren over de inhoud en de implicaties ervan, en uiteindelijk te stemmen over de goedkeuring of afwijzing van het voorstel.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, betreffen de bereidheid om de kwijtscheldingsregeling met terugwerkende kracht aan te passen, de bereidheid om extra middelen beschikbaar te stellen voor de uitvoering van de regeling, en de keuze om maatwerkoplossingen te bieden waar de standaardprocedure tekortschiet.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, en Tijdgebonden. Het is echter minder duidelijk of het voorstel Acceptabel en Realistisch is, aangezien dit afhangt van de uitvoerbaarheid en de bereidheid van de raad om de benodigde middelen beschikbaar te stellen.
Inconsequenties:
Er lijken geen directe inconsequenties in het voorstel te zitten, maar de praktische uitvoerbaarheid en de impact op de administratieve lasten moeten goed overwogen worden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het amendement aanneemt en daarmee de kwijtscheldingsregeling aanpast met terugwerkende kracht.
Participatie:
Het voorstel spreekt indirect over participatie door te stellen dat belastingplichtigen op de hoogte gesteld moeten worden van de nieuwe regeling en de mogelijkheid om kwijtschelding aan te vragen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, tenzij de kwijtscheldingsregeling ook betrekking heeft op duurzaamheidsgerelateerde belastingen of heffingen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden aangegeven met een kostenindicatie van €10.000 voor extra kwijtscheldingen voor het jaar 2023, en een vergelijkbaar bedrag voor 2022. Er wordt voorgesteld dit mee te nemen in de bestuursrapportage in 2023. Het is echter niet duidelijk hoe deze kosten gedekt worden.
-