- Ruben Pattiasina - D66
- Joyce Langenacker - Voorzitter
Moties Vreemd
Oude koeien uit de sloot halen. Dat doe ik niet. Waar we hier over spreken, zijn deze twee actuele amendementen. Die om veiligheid gaat, die om realisme gaat en op grond daarvan zijn ze ingediend. Ten aanzien van de Panweg wil ik nog een laatste opmerking maken, voorzitter, en dat is dat wij in beginsel voor beperking van de snelheid zijn. Dus het is op zichzelf een goed argument om te zeggen dat de Panweg naar 30 km per uur zou moeten, ware het niet dat in het amendement ook argumenten zijn genoemd die zich daartegen verzetten. En het is de provincie Utrecht en het is de ambulance, de politie en de brandweer die de gemeente adviseren om het niet te veranderen. En dat brengt ons tot steun voor dit amendement. Dank u wel. Ik heb u allemaal gehoord en volgens mij kunnen wij over tot stemming. Dat betekent dat we beginnen met amendement 13. Dat heet anders categoriseren van een aantal straten en een aantal van u heeft al een stemverklaring gegeven, maar toch zijn er nog partijen die een stemverklaring willen geven. Ja, dat is de heer André de la Porte van D66. Wow ja, ja, voorzitter, dank u wel. Korte stemverklaring. We hebben tijdens het debat gesproken over nog een aantal en ook tijdens de ronde tafel ook nog op een aantal andere plekken in Zeist en daar heeft D66 tijdens het debat nog aandacht voor gevraagd. Het betreft hier de Arnhemse Bovenweg en de snelheid die zich daar. Daar maken wij ons ook zorgen over. We hebben aan de wethouder gevraagd of hij rekening mee wil houden met extra maatregelen. Bij de meneer, andere korte even voor de. We gaan. We zijn nu bij het amendement, hè? Goed, amendement ja, dus amendement 13 en nu. Dat dacht ik al even, want u heeft natuurlijk al gereageerd eerder op hoe u aankijkt tegen de amendementen, dus u mag zo nog even bij het voorstel zelf uw bijdrage leveren. Maar ik vraag dus verder, zijn er nog stemverklaringen voor het amendement 13? Dat is niet het geval. Wie stemt voor het amendement 13? Dat is Nieuw Democratisch Zeist, dat is de SP, dat is Zeist.nu en daarmee. Gaan we toch ook nog even? Wie stemt tegen dit amendement? De VVD, GroenLinks, Onafhankelijk Raadslid Oostinga, ChristenUnie, SGP, CDA, Partij van de Arbeid, D66. 6 voor, 24 tegen. Daarmee is het amendement verworpen. Gaan wij naar amendement 14? Dat gaat om de wijziging wegencategorisatie Panweg. Hier heb ik al een aantal stemverklaringen over gehoord. Ik kijk even rond of er nog andere partijen zijn voor een stemverklaring. Dat is niet het geval. Wie stemt voor dit amendement? Dat is of dat zijn SP, Nieuw Democratisch Zeist, Zeist.nu en de VVD. Wie stemt tegen dit amendement? GroenLinks, Onafhankelijk Raadslid Osinga, ChristenUnie, SGP, CDA, D66, Partij van de Arbeid. 11 voor en 19 tegen, dus ook dit amendement is verworpen. Gaan we naar het laatste amendement op dit onderwerp? Dat is amendement 15, anders categoriseren Voorheuvel. Kunnen we daar ook naar de stemming gaan? Denk het wel. Wie stemt voor dit amendement? Dat zijn Nieuw Democratisch Zeist, de SP en Zeist.nu. Wie stemt tegen dit amendement? VVD, GroenLinks, Onafhankelijk Raadslid Oostinga, ChristenUnie, SGP, CDA, Partij van de Arbeid, D66. 6 voor en 24 tegen en ook dit amendement is verworpen. Gaan we naar het agendapunt zelf, het wegencategoriseringsplan en ik begin toch nog even bij de heer André de la Porte voor een stemverklaring. Ja. Ja, voorzitter, dank u wel. Even kijken waar ik gebleven was. Ik was even aan het vertellen hoe tijdens het debat wat we hebben gehad vorige week we nog als D66 aandacht hebben gevraagd voor de snelheid op de Arnhemse Bovenweg. Ook mede ingegeven door de Fietsersbond, die daar in de afdeling Zeist opmerkingen over gemaakt heeft. De wethouder heeft toegezegd dat hij zal kijken naar verkeersmaatregelen die de veiligheid gaan vergroten en te zijner tijd ook gaat kijken naar de Arnhemse Bovenweg op het moment dat daar het onderhoud aan gepleegd moet worden. Wat daar nog meer aan mogelijkheden zijn. Dat was het eerste punt. Tweede punt, waar we ook als D66 aandacht voor gevraagd hebben, is de situatie zoals die geschetst werd bij de Oude Postweg richting Austerlitz. De heer Westerterp heeft daar ingesproken namens de Verkeerscommissie Austerlitz en heeft aandacht gevraagd om toch nog eens even goed te kijken naar de situatie daar. Ook hier heeft de wethouder toegezegd dat hij contact op zal nemen met de verkeerscommissie in Austerlitz voordat deze activiteit gestart wordt om te kijken of daar nog verbeteringen zijn. Dus we danken het college voor deze toezeggingen en wensen het college veel succes met de verdere uitvoering. Dank u wel. Dank u wel. Andere stemverklaringen. Ja, mevrouw Kant, CDA. Dank u wel, voorzitter. Het nieuwe plan dient als kader om de juiste balans te waarborgen. Om de veiligheid en leefbaarheid op de wegen van Zeist te verbeteren met de toezeggingen van de wethouder tijdens het debat van 10 april, die net onder andere ook door D66 zijn genoemd, en de aanpassingen in het raadsvoorstel zal het CDA instemmen met het voorstel dat is voorgelegd. Dank u wel. De heer Van der Schild, GroenLinks, ja. Ik heb het allemaal uitgewerkt, maar in braille beslaat het twee lange pagina's, dus ik heb mijn fractiegenoot Valer van Driet bereid gevonden om een voordracht te doen. Ja. Dankjewel Bas, voorzitter. Met het wegencategoriseringsplan zetten we een belangrijke stap in de richting van een eerlijker en gezonder gebruik van de openbare ruimte. GroenLinks ziet hier een duidelijke verbetering. We doorbreken de vanzelfsprekende dominantie van de auto en kiezen voor balans. In onze visie staat de leefbaarheid van wijken, de veiligheid van verkeersdeelnemers en de gezondheid van bewoners centraal, niet de snelheid van gemotoriseerd verkeer. We blijven dan ook pleiten voor 30 km per uur als norm binnen de bebouwde kom, omdat dit bewezen effecten heeft: minder ongelukken, minder lawaai, schonere lucht en meer ruimte voor voetgangers, fietsers en kinderen die veilig willen buiten spelen. Verschillende vormen van vervoer verdienen gelijke behandeling. De straat is van ons allemaal en niet alleen van de auto. Een lagere maximumsnelheid draagt bovendien bij aan het verminderen van de uitstoot van fijnstof en stikstofdioxide en past daarmee naadloos in ons streven naar een duurzame gezonde leefomgeving. Nou, bij de uitvoering van dit plan sluiten we ons aan bij de punten die door de heer André de la Porte zijn genoemd richting de wethouder. We hopen ook dat die toezeggingen worden nagekomen en om af te sluiten, voorzitter. Deze nieuwe wegencategorisering maakt onze gemeente veiliger, leefbaarder en gezonder. De vaststelling van dit plan brengt ons dichterbij waar GroenLinks voor staat: een leefbare gemeente voor alle inwoners. We stemmen dan ook van harte voor dit voorstel. Dank u wel. Kijk ik rond of er nog andere stemverklaringen zijn. De heer Bredius, Nieuw Democratisch Zeist. Ja, dank u wel, voorzitter. Ja, je kunt natuurlijk dromen, wensdenken of wensbeelden hebben, maar niet als het om veiligheid gaat. En zonder de aanname van de amendementen is het raadsvoorstel niet realistisch. En wij zijn nog steeds realistische mensen. En om die reden zullen wij tegen het raadsvoorstel stemmen. Dank u wel. Volgens mij hebben we daarmee alle stemverklaringen gehad en dan vraag ik u, wie stemt er voor dit voorstel over het wegencategoriseringsplan gemeente Zeist? Dat is de VVD, GroenLinks, Onafhankelijk Raadslid Osinga, ChristenUnie, SGP, CDA, Partij van de Arbeid, D66. Wie stemt er tegen dit plan? Dat is Zeist.nu, Nieuw Democratisch Zeist en de SP. Dan kijk ik even naar mijn 24, 6 tegen en 24 voor. En daarmee is dit plan aangenomen. Ja, dan gaan wij over op de...
Vreemd die vanavond door u zijn ingediend. Dat zijn er 4 en we gaan ze natuurlijk apart behandelen. En dat doen we op volgorde van, nou ja, binnenkomst, en dat betekent dat wij beginnen met de eerste motie vreemd en dat is het actieplan veilige fietsroutes.
