Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
Afgeven? Buurtbudget, dat is niet het geval. Wie stemt voor dit buurtbudget? Voorstel en daarmee is deze. Hij is door de hele gemeenteraad aangenomen en geaccordeerd. Komen wij bij agendapunt 13: het vaststellen van de Huisvestingsverordening regio.
Regio Utrecht, 2023. En voorlichten om deze dus vast te stellen. We hebben één amendement en we hebben een motie. Ik geef eerst het woord aan de heer Pattiasina voor het amendement. Wat voor ligt? Dank u wel, voorzitter. We hebben inderdaad een amendement ingediend. Daar worden drie aanpassingen voorgesteld in de verordening die twee dingen regelen. Het eerste punt wat geregeld wordt met aanpassing één en twee, betreft het werken met één huishoudinkomen. De achtergronden kunnen jullie meer lezen in de toelichtingen, maar de achtergrond is met name de eenduidigheid en dat deze grens beter aansluit bij de leencapaciteit en de financieringsmogelijkheden die er nodig zijn. En daarnaast ondersteunt deze aanpassing ook de kwetsbare positie van eenverdieners op de huizenmarkt. Bij aanpassing drie wordt geregeld dat het derde punt wat erin staat regelt dat de huisvestingsvergunning niet begint met het totaalaanbod aan, maar dat we gaan werken met een verdeling van 40-60. Hierbij eist de gemeente alsnog een huisvestingsvergunning voor 60% van het aanbod nieuwbouw koopwoningen tot vierhonderdvijfduizend euro of 4 t en voor 40% komen de woningen dan als het ware vrij en kunnen ze gekocht en betrokken worden zonder een expliciete vergunning. Er wordt in het huidige voorstel enkel getoetst aan de inkomensgrens en zonder expliciet zicht op de effecten die dit kan hebben op andere passende kopers. In die partijen zie je zien.
Om mee te beginnen. Het is een relatief nieuwe mogelijkheid die gemeenten hebben aan instrumenten om meer regie te nemen op de woningmarkt en in dit geval op de koopwoningmarkt. En dit amendement is mede ingediend door
Door ChristenUnie-SGP, GroenLinks en de VVD. Dank u wel, dan vraag ik mevrouw Ploeg van ChristenUnie-SGP om de motie 'Lokale evaluatie toewijzing' in te leiden. Ja, dank u wel, voorzitter. Er staat een uitgebreide toelichting bij, maar heel kort nog even: in deze motie vragen we steun voor een heldere lokale evaluatie met vooraf geformuleerde criteria. Zoals u weet, is de huisvestingsverordening in regionaal verband opgesteld en daarnaast zit er een kan-bepaling in deze verordening. Dus iedere gemeente kan er één en ander opnemen, maar dat is geen verplichting. Er zijn dus meerdere verschillen tussen alle gemeentes die hieraan meedoen. Daarnaast heeft iedere gemeente ook haar eigen dynamiek in de woningmarkt. Vandaar dat de indieners het van belang vinden dat er een duidelijke lokale evaluatie komt. Juist.
We evalueren in Zeist. Wat is belangrijk voor onze eigen inwoners? Na het vaststellen van deze verordening worden de regels opgesteld. Als raadsleden willen we hier graag actief bij betrokken worden. Dat is wat deze motie vraagt. We hopen op jullie steun te mogen rekenen. Dank u wel. Ik geef het woord aan het college, mevrouw Hoogstraten. Dank u wel, voorzitter. Ten aanzien van het amendement kan ik aangeven dat deze uitvoerbaar is. Het is ook in overleg opgesteld op de wijze waarop het is geformuleerd. En ten aanzien van de motie, deze...
Uitvoerbaar. Het is wel goed om te noemen dat bij punt twee, het actief betrekken van de Raad, dat er wel vanuit de eigen rol van de Raad en vanuit het college. De nadere
De nadere regels opstellen, maar dat we een passende manier zullen vinden om de raad mee te nemen in de uitwerking. Goed, kijk ik eerst nog even bij de indieners of die nog behoefte hebben aan ja, de heer Bakrin, VVD. Ja, dank u wel, voorzitter. Ik begin even met het amendement als dat mag. Dus zoals ook tijdens het debat vorige week aangegeven en zoals wij eigenlijk ook al meer dan een jaar aangeven, hebben wij grote twijfels bij de uitwerking van het onderdeel sociale koop in de huisvestingsverordening. Dus daarom zijn we blij dat dit amendement nu vandaag ligt. En zonder wijziging zouden alle betaalbare nieuwbouw koopwoningen vergunningsplichtig worden en dus ook voor één grote groep mensen. Politieagenten, verpleegkundigen, leraren en andere mensen die grote bijdragen aan onze gemeenschap leveren, voor deze groep mensen wordt die onbereikbaar en dat in een periode dat de prijzen stijgen en er steeds minder vrije sector huurwoningen beschikbaar zijn. Dus door het amendement zal in ieder geval voor 40% van
En daarnaast wordt het onderscheid tussen huishoudens met één of meer inkomens rechtgezet. Dus de VVD hoopt dan ook dat het amendement wordt aangenomen en roept ook de andere partijen op om hiermee in te stemmen. Dank u wel. Andere stemverklaring. Ja, mevrouw Folkersma, GroenLinks. Ja, nog even aanvullend op het amendement. Wij zullen dit dus inderdaad ook gaan steunen. Wij zijn ook mede-indiener. We vinden het namelijk belangrijk dat de verordening nu gewoon doorgaat en dat we nu de volgende stap gaan zetten. Het heeft een jaar geduurd. We hebben lang de discussie gevoerd en natuurlijk hadden wij ook liever gezien dat 100% wel naar de doelgroep gaat, maar soms lukt dat niet, dan moet je een compromis sluiten en wij zijn nu blij dat...
Vinden we acceptabel omdat het toch een positieve uitwerking heeft op de kansen voor die eenpersoonshuishoudens. Dus ja, wij zijn blij dat na een jaar uitstel we nu gewoon verder kunnen. Dank u wel. Zijn er nog andere stemverklaringen op het amendement dat voorligt? Ja, de heer Tompot van de SP. Ja, dank u wel, voorzitter. Ja, we zullen als SP niet gaan instemmen met dit raadsvoorstel. Laat ik zeggen dat het punt waar we nog het minst moeite mee hebben, gaat over die inkomensgrens voor een- of tweepersoonshuishoudens. Ja, oké, dat zou ik nog mee kunnen leven als we dat onderscheid dan zouden wegdoen. Blijft staan echter dat er, ja, wat voor ons onacceptabel is, is dat de gemeente dan straks een huisvestingsvergunning wil gaan afgeven voor woningen tot 4,5 ton om te bewerkstelligen dat die woningen terechtkomen bij de lagere of de middeninkomensgroepen. En dit amendement gaat eigenlijk het oorspronkelijke voorstel toch weer tenietdoen op een manier dat daardoor die lagere of die middeninkomensgroepen voor een deel toch weer achter het net gaan vissen. Wij vinden eigenlijk dat hiermee een vorm van scheve koop ontstaat, dat je dus duurdere inkomensgroepen in die 40% laat meedingen aan woningen die eigenlijk bedoeld zijn voor die middeninkomensgroepen.
Komen. En ja, met die argumenten zullen wij dus niet gaan instemmen met dit amendement. En ja, mocht het amendement het gaan halen, dan zal het voor ons ook een reden zijn om dan niet in te stemmen met het raadsvoorstel. Dank u wel, voorzitter. Dank u wel. Nog andere stemverklaringen op dit amendement? Dan breng ik hem in stemming en dan vraag ik u: wie stemt er voor het amendement dat voorligt? Dat is de hele gemeenteraad, met uitzondering van ZeisterBelang en de SP. Ja, hè? Dat klopt. En meneer Fiscalini is net aangekomen.
Nee, excuus, met meneer Fiscalini erbij 30 voor, twee tegen. Ja, klopt. We hebben één afwezige dan nog, maar hij is dus aangenomen. Dan ga ik naar de motie. Lokale evaluatie toewijzing koopwoningen. Je wil daar nog een stemverklaring over afgeven. De heer Bakrin, VVD. Ja, dank u wel, voorzitter. Ook het geamendeerde voorstel betreft een zwaar instrument en nog steeds een interventie in de koopmarkt. Dus mensen zullen zometeen voor 60% van de betaalbare nieuwbouw koopwoningen een vergunning moeten gaan aanvragen. Dit in de verordening zorgt niet voor een extra betaalbare koopwoning. Wel zorgt het voor een extra administratieve last bij onze toekomstige inwoners. Het is daarom van groot belang om na invoering te toetsen of deze extra last ook de moeite waard is geweest. Misschien slagen nu immers ook al wel de mensen die bedoeld worden in de verordening in het kopen van een nieuwbouw koopwoning.
Betreft, betekent dat ook dat indien uit de evaluatie blijkt dat de maatregel niet effectief is of weinig toevoegt, we het onderdeel dan ook uit de verordening kunnen schrappen. En ik hoop ook dat mijn collega's in de raad het belang van zorgvuldigheid en evaluatie onderschrijven en dus ook instemmen met deze motie. Dank u wel. Nog andere stemverklaringen? Mevrouw Folkersma, GroenLinks, ja, wij gaan deze motie niet steunen. Het opstellen van regels voor toewijzing is volgens mij gewoon een collegebevoegdheid. Het is ook gewoon uitvoering. De raad wordt geïnformeerd via een RIB en daar kun je ook wat van vinden. En die evaluatie gaat sowieso wel.
Regionaal en volgens mij komt daar ook het stuk van Zeist gewoon in meegenomen, dus ik zie niet direct de nut en noodzaak om het te steunen en ik vertrouw er ook gewoon op dat het college gewoon gaat uitvoeren wat we nu hebben afgesproken met elkaar, wat de kaders zijn. Dus wat mij betreft nogmaals discussie voeren is wat mij betreft niet nodig. Wel nog andere stemverklaringen? Dat is niet het geval. Dan vraag ik u, wie stemt er voor deze motie? Seyst.nu, VVD, CDA, ChristenUnie-SGP, Onafhankelijk raadslid Osinga, NieuwDemocratischZeist en D66. Wie stemt er tegen deze motie? ZeisterBelang, GroenLinks, SP en Partij van de Arbeid. Kijk, ik even naar.
10 stemmen tegen en 22 voor. Daarmee is deze motie aangenomen. Gaan we naar het agendapunt zelf, het vaststellen van de huisvestingsverordening. Wie wil daar nog een stemverklaring over afgeven? De heer Bakrin, VVD. Ja, dank u voorzitter. Ruim een jaar geleden spraken we voor het eerst over de huisvestingsverordening en als VVD hadden we direct zorgen bij het onderdeel sociale koop in deze verordening, die zonder aanpassing ervoor zou zorgen dat alle betaalbare nieuwbouw koopwoningen vergunningsplichtig zouden worden. En vorig jaar mei waren we eigenlijk de enige partij die een debat hierover aanvroegen. Gelukkig bleek tijdens dit debat dat er meer partijen waren die zich zorgen maakten. En ik ben dan ook blij dat we nu, een jaar later, uiteindelijk tot een oplossing zijn gekomen voor deze verordening. Met zo'n...
Hun bereidheid tot het luisteren naar de zorgen die geuit werden en de samenwerking in het gehele proces, en in het bijzonder wil ik ook de wethouder en de griffie en de ambtenaren bedanken voor de ondersteuning en het denken naar oplossingen. De VVD zal instemmen met het voorstel. Dank u wel. Omdat er een stemverklaring. Ja, mevrouw Folkersma, GroenLinks. Ja, wij zullen als GroenLinks voor deze verordening stemmen. Het is een verordening met een lange aanloop geweest, maar nu na een jaar hebben we dan toch een verordening met wat aanpassingen waar we als gemeente mee aan de slag kunnen, en daar zijn we blij mee. Het betekent namelijk dat 60% van de woningen die in het nieuwbouwsegment gebouwd gaan worden, worden toebedeeld aan de middengroepen die anders maar heel weinig kans maken op de woningmarkt, en met deze verordening beschermen wij deze groep tegen de uitwassen van de markt, die vooral gaat voor het zekere en het grote geld. Hadden wij liever gezien dat 100% van deze woningen werden toebedeeld aan deze specifieke doelgroep? Ja, was dat haalbaar? Nee, met het compromis dat we nu gesloten hebben, gaan we sturen op de woningmarkt en dat is ook precies de gedachte en de intentie van deze nieuwe wetgeving. We zitten in een woningcrisis en in tijden van crisis moet je soms lef tonen en nieuwe wegen bewandelen, en dat is wat we hier doen. In de kern gaat het hier, en ik herhaal het nog maar een laatste keer, om de verdeling van schaarste, een schaarste die het gevolg is van jarenlang bewust beleid om de sociale huursector te verkleinen ten koste van de middengroepen. Zij kregen en krijgen geen kans meer op een sociale huurwoning, maar ook de vrije markt bood en biedt deze groep geen uitweg. De consequenties voor de middengroepen zijn duidelijk, de sociale sector biedt geen toegang en de markt heeft gefaald. Nu.
En we trekken daarbij grenzen, inkomensgrenzen, en sluiten op die manier met deze verordening de juiste mensen in. En dat vinden wij heel inclusief, heel terecht en heel sociaal. Dus wij stemmen voor deze verordening. We kunnen niet wachten en laten we van start gaan. Dank u wel, mevrouw Ploeg-Bos, ChristenUnie-SGP. Dank u wel, voorzitter. Heel
En de motie aangenomen zijn een heel mooi plan, maar alles staat wel met het bouwen van woningen tot 4 à 5 duizend. Dus we wilden het college meegeven, bouw daar zoveel mogelijk van, dan hebben we nog een mooiere verordening. Dank u wel. Dank u wel, de heer Tom, de heer Tompot, SP. Dank u wel, voorzitter. Ja, zoals eigenlijk net al opgemerkt, of laat ik toch even duidelijkheid geven dat de SP het oorspronkelijke raadsvoorstel, als het niet geamendeerd was geweest, wel had ingestemd. Het geamendeerde voorstel zullen we niet instemmen. Wij, en ik denk ook dat voor ons als SP, vrezen we ook dat met het geamendeerde voorstel dat dat misschien weer juist meer mogelijkheden komen voor ontwikkelaars of makelaars om...
Met 60, 40 en dat het daardoor misschien nog makkelijker wordt om die regels te omzeilen. En dat is voor ons eigenlijk een extra reden, omdat dan die doelstelling al helemaal niet gehaald wordt om
Mevrouw Breddels, Partij van de Arbeid: Dank u wel, voorzitter. Ja, de Partij van de Arbeid had liever 100% gezien, ook zonder meer. Maar soms moet je wat water...
Toch iets te krijgen. Zo simpel is het dus. En u stemt voor, begrijp ik mevrouw Van Kippersluis, zij is de belang. Ja, dank u wel voorzitter, ja, ook even in het kort. Wij waren ook voor het oorspronkelijke raadsvoorstel, maar juist door het amendement en de motie stemmen wij nu tegen. Dank u wel. Hebben wij alle stemverklaringen gehad? Dat is volgens mij het geval, dan vraag ik, wie stemt er voor dit voorstel vaststellen huisvestingsverordening. Zij speelt nu. VVD, GroenLinks, CDA, ChristenUnie-SGP, Onafhankelijk raadslid Osinga, NieuwDemocratischZeist, Partij van de Arbeid, D66 en tegen stemmen.