Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
Nee. Kunt u hier, kunt u dit accorderen? Ja, is het geval, hè? Ja, oké, daarmee hebben wij de eerste bestuursrapportage van 2025 ook vastgesteld. Goed, dan gaan we naar de kadernota. En nu wordt het even een uitdaging, want we hebben natuurlijk met elkaar en net in iets andere manier van besluitvorming of eigenlijk van behandeling de afgelopen tijd voorgesteld en dat betekent dat we nog niet eerder bij een agendapunt ook tegelijkertijd een amendement en volgens mij drie moties behandelen. En toch gaan we dat proberen. Dus dat betekent dat ik een termijn aan u geef waarin u een amendement of motie kunt indienen, noem ik het maar even, kunt toelichten. Dat we daarna een reactie van het college vragen op zowel dat amendement als de moties en dat u.
In uw volgende termijn daarop kunt reageren. Ja, is dat voor u helder? Dan geef ik, kijk ik even rond wie ik als eerste het woord kan geven. Zullen we beginnen bij het amendement? De heer, oh ja, de heer Bredius, ja, u bent de indiener. Ja, voorzitter, ja, ja, wij willen graag kort stilstaan bij dit amendement om extra budget te weten, 30.000 voor de Rekenkamer, 30.000 per jaar. Het is een investering die zichzelf meer dan terugverdient. De Rekenkamer is ons onafhankelijk toetsingsorgaan en ze onderzoekt of ons beleid werkt, of het geld goed wordt besteed en of we doen wat we beloven aan onze inwoners. Dat is essentieel voor de kwaliteit van ons bestuur en het vertrouwen van de samenleving in de overheid en maatschappelijke vraagstukken waar we voor komen te staan. Denk aan jeugdzorg, energietransitie en de woningbouw worden ook steeds complexer en goed onafhankelijk onderzoek is daarom geen luxe, maar een noodzakelijke voorwaarde om als raad goede besluiten te kunnen nemen.
De onderzoeken van de Rekenkamer leiden vaak tot betere werkwijzen, efficiëntere uitgaven en beleidsverbeteringen. En voorzitter, daarom deze oproep om het gevraagde extra budget van 30.000 structureel.
Beschikbaar te stellen. Dank u wel. Dan heb ik de motie 25. Dat is behoud Jobhunter AZC. Wie? Dat is de heer, ja, de heer Van Nieuwstadt, GroenLinks, aan u het woord. Ja, dank u wel, voorzitter. Ongeveer 8 weken geleden, op 16 mei, was er een delegatie van deze raad op bezoek bij het AZC in het kamp van Zeist en we werden daar door Gerben van Os, de locatiemanager, rondgeleid. En hij vertelde ons de dagelijkse gang van zaken en wat er zoal speelt op een AZC waar 400 vluchtelingen en statushouders een plek vinden. En zoals dat vaak gebeurt bij een werkbezoek, stelden wij vanuit de raad aan hem de vraag: is er iets wat wij als raad voor jullie zouden kunnen betekenen? Daar hoefde de locatiemanager niet lang over na te denken. Hij legde onmiddellijk uit wat het voor hem en voor zijn bewoners betekende om deel te mogen nemen aan de pilot Jobhunter. Het is een via de sociale dienst geregeld initiatief waaraan de gemeente Leersum en de gemeente Zeist deelnemen. In Zeist zijn op die manier ongeveer 60 van de bewoners van het AZC aan een baantje geholpen en dat geeft zingeving, dat geeft rust. Dat wordt enorm op prijs gesteld en ik denk dat we er trots op kunnen zijn dat we kunnen vermelden dat in deze pilot Zeist daarin buitengewoon goed presteert.
Is dat die pilot in augustus afloopt en dat er nog iets bedacht moet worden formeel voor de situatie tot aan het eind van dit jaar. En wij vinden het ook verstandig om
Om deze job hunter zijn werk te laten doen in 2026. En dat is waar deze motie om vraagt. Dank u wel. Dan kan ik volgens mij u ook het woord geven over de volgende motie en die heet Slim Parkeren Beaufort Huis. Ja, dat klopt. Dank u opnieuw, voorzitter. Opnieuw namens een aantal mede-indieners een motie die in dit geval gaat over een onderwerp waar men als betrokken partijen bijna 20 jaar en misschien wel langer dan 20 jaar mee bezig is. En dat gaat om het parkeren in de buurt van het Beaufort Huis. Daar komen heel veel mensen op bezoek. Bezoekers van het Beaufort Huis, maar ook bezoekers van het bos, bezoekers van Better Meeting en in toenemende mate mensen die erin slagen om een fiets op een auto te monteren, om vervolgens met die fiets door het bos te gaan rijden, waar je ook wat van kunt vinden. Daar wordt dus op de weg die naar Better Meetings leidt, geparkeerd op een plek waar het eigenlijk niet goed gefaciliteerd is. Auto's staan daar tussen de bomen in kriskras. En als het geregend heeft, staan daar diepe plassen en gaan de auto's nog verder tussen de bomen staan. Daarmee wordt dus een hoop schade aangericht aan de natuur. Mensen die proberen te parkeren op de kleine parkeerplaats van het Beaufort Huis kruisen daarbij het dubbele fietspad dat daar loopt en dat leidt tot gevaarlijke verkeersomstandigheden. En iedereen die langer dan een half uurtje overdag op het terras van het Beaufort Huis zit, kan daarvan getuigen, dus het is verstandig om daarin in te grijpen. Nu wil het toeval dat medio 2026 de provincie, de provinciale weg daar ter plaatse gaat aanpakken en hoe verstandig zou het zijn om deze gebeurtenis te combineren met het aanleggen van een parkeerfaciliteit. Daar moeten een aantal dingen voor gebeuren. Daar is al een onderzoek gedaan. We hebben dat onderzoek ook toegevoegd aan deze motie via het systeem. Daar zal nog waarschijnlijk een vervolgonderzoek gedaan moeten worden en er is geld nodig. En dat is de oproep die wij doen om ervoor te zorgen dat we efficiënt en kostenbesparend.
Rondom de bomen en er een veel veiliger situatie bestaat voor met name het fietsverkeer ter plekke. Dank u wel. Dank u wel. Dan het woord aan de heer Pieters van de VVD over de toekomstvisie dorpsboerderij De Brink. Dank u wel, voorzitter. Dorpsboerderij De Brink speelt al decennialang een hele belangrijke rol in onze gemeente. Afgelopen jaren heeft De Brink het imago kinderboerderij losgelaten en ze heeft zich als dorpsboerderij een belangrijke plek in onze maatschappij ingenomen. Ze hebben hierbij een sociale en verbindende rol voor allerlei lagen van de samenleving, een maatschappelijke rol voor de zorgcliënten en de vrijwilligers met een sociale dagbesteding die daar werken. Een educatieve rol voor kinderen op het gebied van dieren en duurzaam geteeld voedsel, een recreatieve rol voor omliggende wijken en de rest van Zeist, een duurzame rol op het gebied van voedsel, energie en biodiversiteit, en een groene rol waarbij ruim 2,5 hectare groen is om te spelen en met elkaar te verblijven. En waar vind je dat nog midden in een groot dorp? Maar De Brink loopt al langer tegen de grenzen aan. Grenzen voor bezoekers die hun auto of fiets niet kwijt kunnen en daarmee overlast of onveilige situaties veroorzaken. Grenzen voor het personeel omdat er bij slechter weer te weinig binnenruimte is. Grenzen voor de dieren voor onder andere nachtopvang, maar ook grenzen in hun ambities om er voor iedereen te zijn. Ze zijn er voor iedereen, maar ervaring leert dat vooral kleine kinderen komen en een breder deel van Zeist bediend zou kunnen worden en daar willen ze aan werken. Eerder genoemde rollen zijn namelijk van iedereen in Zeist van waarde. En nu de motie. Het bestuur van De Brink heeft vorig jaar een visie ingediend bij de gemeente en uitvoering geven aan deze visie maakt De Brink klaar voor de toekomst en maakt het terrein geschikt voor een bredere doelgroep. Deze bredere doelgroep uit de samenleving, maar ook de toegankelijkheid voor mindervaliden, is nu namelijk een probleem. Met deze motie roept het college op om zo spoedig mogelijk met het bestuur om tafel te gaan en met hen te onderzoeken wat nodig is om deze visie tot uitvoering te brengen.
Te brengen. Ook roepen we het college op de daarvoor ontwikkelde benodigde middelen direct mee te nemen in de begroting voor 2026. Hierbij denken wij vanuit
Vanuit de Brink, maar ook vanuit onszelf aan het publiek. Private samenwerking, want hiertoe is de Brink meer dan toe bereid. Dank u wel. Dank u wel, en dan hebben we nog de vierde motie. De tariefstelling begraafplaats en crematorium. Het woord aan de heer Van Voorden, CDA. Ja, dank u wel, voorzitter. Dat gaat inderdaad over de tariefstelling van onze begraafplaats en crematorium Gedenkpark Zeist de Bos dus. Wat we zien is dat we afgelopen jaar bijna een half miljoen of meer dan een half miljoen meer lees hebben ontvangen dan begroot is en dat van het half miljoen.
Nu ongeveer vierhonderdzeventigduizend euro de reserves ingaan en als zij zijn we van kostendekkende leges. Dus in deze oproep, in deze motie, vragen wij het college te onderzoeken of er wat gedaan kan worden aan de huidige tariefstelling op de begraafplaats en dat te betrekken bij de begroting van 2026.
Dank u wel. Dan gaan we naar een reactie vanuit het college op het amendement en de moties die voorliggen. Even kijken, begin ik? Met de heer Van Dijk. Ja, dank u wel, dat gaat over de €30.000 waarvan NieuwDemocratischZeist voorstelt om die toe te kennen in de zin van structureel budget voor de Rekenkamer. Als college eerder ook aangegeven dat we daar niet direct iets van vinden, lijkt een beetje dus op het vorige voorstel. Het is primair een instrument van de Raad en dat klinkt wat onvriendelijk. Zo is het niet bedoeld. De Rekenkamer bedoel ik dan, dus daar gaat de Raad ook zelf over. Normaal gesproken zouden we ook dan verwachten dat er vanuit de initiatiefnemer een dekking voor het voorstel wordt aangedragen. In dit geval is dat minder passend, omdat
Op het moment dat we dit in de begroting opnemen, maar nogmaals, voorzitter, als college zitten we hier neutraal in en zien we het echt als een afweging die de Raad zal moeten maken. Dank u wel. Dank u wel. Ik kijk even rond, want volgens mij kan ik mij het beste naar mevrouw Welting gaan. Ja, ja, zeker, ja, nee, we waarderen eigenlijk het signaal vanuit de Raad om de Job Hunter voor het AZC te behouden. De resultaten van de pilot onderschrijven wij en ja, die inzet draagt aantoonbaar bij aan de daginvulling, integratie en de participatie van asielzoekers en statushouders. De inzet in Zeist springt er bovendien ook positief uit in vergelijking met andere gemeentes. Dus nou, we kunnen u bevestigen dat de kosten voor verlenging van de inzet van de Job Hunter tot eind 2026 gedekt kunnen worden uit de reserve vluchteling. De inzet van de Job Hunter vindt plaats in samenwerking met de regionale sociale dienst en een plan voor continuering vanaf 2026 is in samenwerking met Utrechtse Heuvelrug ook in voorbereiding. En hierbij verkennen we ook de mogelijkheid om werkgevers uit de regiogemeentes nauwer te betrekken om zo dat arbeidspotentieel en...
En nou, volgens mij ervaren we de samenwerking met COA en de RSD en ook de Utrechtse Heuvelrug als positief en de voortzetting sluit goed aan bij de visie die we hebben op duurzame opvang. Dus wat dat betreft positief, dank u wel. Dan de heer Catsburg. Volgens mij zijn de komende drie moties. Dus dat is wat fijn. De eerste motie, slim parkeren Beauforthuis, als college zou willen aanraden om vooral voor te stemmen. We zijn al een hele poos natuurlijk in gesprek met de betrokken partijen: Staatsbosbeheer, het Beauforthuis, Better Meetings en ook de provincie is aangehaakt. We hebben in het verleden daar op aandringen van vooral het Beauforthuis inderdaad de regie genomen als gemeente en we zijn eigenlijk sinds die tijd best wel goed in gesprek met elkaar. Alleen ja, de laatste slag die wordt nog gemist. Namelijk, het is terrein van Staatsbosbeheer waar het over gaat. Staatsbosbeheer heeft eenvoudigweg geen financiële middelen om dit soort zaken aan te pakken. En ja, dan is het ook best wel lastig om uiteindelijk met elkaar tot afspraken te komen. Dus als met deze motie in de achterzak als de raad er een uitspraak over doet, kunnen wij denk ik op redelijk korte termijn toch de afspraken met de partijen volmaken waarbij ons uitgangspunt is dat het terrein is van Staatsbosbeheer. Dus het zal Staatsbosbeheer zijn wat ons betreft die het werk gaat uitvoeren. Provincie is betrokken, maar verder niet bij de uitwerking van dit traject, hè? Dus die twee zult u toch wel echt los moeten zien van elkaar, maar in die zin is de motie echt wel een steun in de rug om uit dit project vlot te trekken. Dat geldt eigenlijk ook voor de motie rond het Dorpsboerderij De Brink. Daar zijn we ook al heel lang in gesprek met elkaar, goed gesprek. Alleen het is inderdaad best wel een opgave, omdat ja, het is natuurlijk eigendom van de gemeente. De Dorpsboerderij, die pacht dat deels met subsidie van ons ook weer. Het is cultuurhistorie. Mobiliteitsvraag speelt er. De groenvraag speelt er. Klimaatadaptatie speelt er. Dus het is best wel een behoorlijke opgave. En we merken dat in ieder geval de wil bij de Dorpsboerderij is om daar met elkaar toch de stappen te maken die nodig zijn en met deze motie ook weer in de achterzak denk ik dat we ook vanuit de gemeente een steviger geluid kunnen laten horen richting ook de Dorpsboerderij en ook daar gewoon meer gedegen afspraken kunnen maken dan we op dit moment in staat zijn, ook omdat het ons ontbreekt op dit moment aan bijvoorbeeld financiële middelen. Dus ik denk dat deze beide moties ons echt gaan helpen om zij is het ook een stukje mooier te maken voor onze inwoners. En die laatste motie? Ja, ik dank u voor de motie. Een hele sympathieke motie, zeggen we dan geloof ik, hè? Ja, nee, nee dank, want het geeft mij wel even gelegenheid om even de situatie te schetsen, waardoor ook bijvoorbeeld die reserves zijn. Het overschot is ontstaan. Want de Zeister Bosrust heeft natuurlijk in het verleden een mooie stap gemaakt door het creëren van een crematorium. Nou, daardoor zijn er wel een aantal dingen ook blijven liggen. Dat is heel logisch hè? Want de focus lag echt op het realiseren van het crematorium, dus afgelopen jaren zijn we toch al bezig geweest om de boel weer goed op orde te brengen met elkaar soms onder moeilijke omstandigheden. En dat betekent ook dat er afgelopen twee jaar minder investeringen zijn gedaan dan we eigenlijk hadden moeten doen. Ja, en als je geen investeringen doet, hou je ook geld over, hè? Dus dat is enerzijds de ene kant van het verhaal dat er geld over is gebleven. En de andere kant van het verhaal is natuurlijk dat we hebben besloten als raad om 40% van de overheidskosten toe te kennen aan Zeister Bosrust en niet de volle 100%, hè? Dus er zit nog altijd nog een gat van 60% als je het hebt over kostendekkendheid. En ik denk dat we wel de goede stappen hebben gemaakt en dat we de goede stappen blijven maken. Als je ziet wat we de afgelopen periode hebben gerealiseerd in Zeister Bosrust door bijvoorbeeld de nieuwe beheerverordening. Het Poorthuis is geopend. Ik zou zeggen eindelijk een mooie plek waarin we de asuitgifte kunnen doen op een manier die past bij Zeister Bosrust. We gaan een buitenaula organiseren of realiseren. Natuurbegraven, ook een wens van deze raad, wordt mogelijk. We hebben een eigen telefoonnummer gekregen, hè? Dat wat door het voor ook nabestaanden prettiger is om direct te communiceren. Het binnenklimaat hebben we eindelijk op orde gebracht. De bewegwijzering wordt vernieuwd en zo staan er nog veel meer grote investeringen en grote zaken voor Zeister Bosrust op stapel. En dat is ook wel nodig en ik denk ook, mede door het overschot wat ontstaan is, kunnen we ook de investeringen doen die we moeten doen. En, maar goed, en ik denk als we terugkijkend dan uit de grond van mijn hart wil ik ook de medewerkers van Zeister Bosrust ongelooflijk danken voor hun inzet afgelopen jaren. En niet alleen hen natuurlijk ook, maar ook de mensen in dit huis die daaraan bijgedragen hebben. En dan wat de motie betreft, voorzitter. Eigenlijk wat zij voorstellen is eigenlijk ja, wat we eigenlijk ieder jaar doen, hè? We gaan kijken, wat zijn onze kosten, wat zijn onze opbrengsten, wat zijn de investeringen die we willen doen? Wat zijn de markttarieven? Want we zijn toch in de commerciële markt aan de slag, dus die worden allemaal bij elkaar geraapt, allemaal bij elkaar gezet, geanalyseerd om te kijken wat uiteindelijk nou een juiste prijszetting is. En dat betekende bijvoorbeeld vorig jaar dat we de tarieven voor het stil cremeren, dus het cremeren zonder dienst al hebben verlaagd en we gaan dus komend jaar ook weer kijken, zoals we ieder jaar doen. Van nou, welke tarieven zijn, maar conform kunnen wij tarieven verlagen omdat wij verwachten bijvoorbeeld dat dat weer een overschot is, hè? Dus dat wordt ieder jaar gewoon goed bekeken. We hebben een aantal wensen ook vanuit de samenleving, voornamelijk rondom kind begraven bijvoorbeeld van kunnen we daar niet wat te doen aan die tarieven. Dus er wordt ieder jaar gewoon heel goed en heel gestructureerd en heel zorgvuldig gekeken hoe we de tarieven opbouwen. En als we ze
Niet hoeven te verhogen, dan zullen we dat niet doen. Kunnen we ze verlagen, dan zullen we dat doen, maar dit is eigenlijk gewoon de standaardprocedure die we ieder jaar doen. Dus wat ons betreft is deze motie overbodig, voorzitter, want het is eigenlijk vragen naar een werkwijze die we eigenlijk al jaren hanteren. Goed, u heeft een reactie van het college gehad op de moties en het amendement wat voorligt. Ik kijk. Ik geef u nu nog even de gelegenheid om te reageren op datgene wat u gehoord heeft. Of
Heeft. Of eventueel op elkaar en daarna gaan we straks per amendement en daarna per motie gewoon uw stemverklaring vragen en daarna de stemming doen. Maar u kunt als u nu nog behoefte heeft aan een reactie op het college. Dat is geloof ik het geval, dan is dat mogelijk de heer Van Voorden van het CDA. Ja, dank u wel, voorzitter, en dank aan het college voor de beantwoording. En de goede dingen die u noemt, dat zien wij ook, dus ook de complimenten die u gaf aan het personeel.
En ook in dit huis, die delen wij graag. Ik hoorde ook wat u zegt. We gaan kijken naar de tariefstelling waar het kan, zowel naar beneden bijstellen en waar het niet kan, ze willen niet doen. Met die toezegging zullen wij scherp kijken naar de begroting en wil ik deze motie van tafel halen, van de agenda. De motie wordt niet in stemming gebracht. Oké, helder. Bent u, zullen we dan gewoon per amendementen, eerste amendementen en dan motie gewoon?
Vragen en dus ook daarna steeds per onderdeel stemmen. Begin ik met het amendement van het verhogen van het budget Rekenkamer. Wie wil daar een stemverklaring over geven? Dat is niet het geval. Dat is wel het geval. Ja, de heer Visser, zij spelen hier. Ja, dank u wel, voorzitter. Nou ja, met name even als mede-indiener.
Roepen dat we deze motie eerder als motie vreemd aan de orde hebben gehad, waarbij ik volgens mij een hoop steun hoorde, maar met name ook het verzoek breng het op dit moment in. Dus nou ja, daar de oproep even voor in herinnering brengen. Hopelijk kunnen we dat steunen in ieder geval. Zij speelt nu als mede in die stemt uiteraard voor. Wie stemt er voor dit amendement? Dat is de hele gemeenteraad.
Zij is er nu. Ja, dank u wel, voorzitter. Vanuit zij speelt. Nu kunnen wij deze motie ondersteunen. Persoonlijk ken ik vanuit mijn werk het belang van een jobhunter en kan dat alleen maar onderstrepen, de kracht daarvan. Werkgever, waardering, voldoening en het helpt bij integratie, dus uitstekend. Plannen en wij steunen deze motie. Dank u wel. Dan vraag ik u, wie stemt er voor deze motie? Ook dat is de hele gemeenteraad en daarmee is ook deze motie aangenomen. Gaan we naar de motie 19, dat slim parkeren Beaufort huis. Wie wil daar nog een stemverklaring over geven? Dat is niet het geval. Wie stemt voor deze motie? Ook dit is nou een hele gemeenteraad en ook daarmee is deze motie slim parkeren Beaufort huis aangenomen. Hebben we er nog één te gaan bij de kadernota en dat is de toekomstvisie dorpsboerderij de Brink. Wie wil daar een stemverklaring over geven? Nee, geen stemverklaring, nee. Wie stemt voor deze motie? Nou, kijk eens wat een. Ja, eengezindheid, heel fijn dan. Dan.
Dan hebben we de kadernota zelf natuurlijk nog en voor u ligt het voorstel om de Kadernota 2026 vast te stellen, inclusief de uitgangspunten voor de begroting 2026. Wie wil daar een stemverklaring over geven? Ja, de heer Van Voorden, CDA. Ja, voorzitter, dank u wel en ik zal een stemverklaring doen op alle financiële stukken, want daar zullen wij als CDA uiteraard mee instemmen. En nogmaals spreken wij onze waardering uit voor het college en de ambtelijke organisatie voor het geleverde werk en het behaalde positieve financiële resultaat van het afgelopen jaar. Bij onze inbreng twee weken geleden hebben we de nadruk gelegd op de kracht van de verbinding. In een tijd van maatschappelijke spanningen is het van belang koers te houden op waarden die ons verbinden, zoals samenleven, verantwoordelijkheid, fatsoen en omzien naar elkaar. En tijdens die bijdrage vroegen we specifiek aandacht voor drie punten en dat was de vluchtelingenopvang. Het CDA pleit voor duidelijke kaders vooraf in de nota, zodat richting wordt gegeven aan de uitwerking van de lange termijn visie en draagvlak in de samenleving behouden blijft. Hierover hebben we een motie. Die zullen we later deze vergadering behandelen. We hebben ook aandacht gevraagd voor de kunst en cultuur. Wij onderstrepen het belang van een eerlijke indexering voor de culturele sector, vooral voor de verenigingen. De toezeggingen die door het college zijn gedaan, geven ons...
Uitvoering van de begroting. Dit wachten we dan ook af. En als laatste hadden we de samenhang in de besluitvorming. We verzoeken het college om bij toekomstige ontwikkelingen de integraliteit en overzicht te waarborgen, zodat de gemeenteraad haar kaderstellende rol goed kan vervullen. Zoals gezegd, voorzitter, zullen wij instemmen met de financiële stukken. Dank u wel. Anderen nog voor een stemverklaring? Nee, dat is niet het geval. Dan vraag ik u, wie stemde voor de Kadernota 2026? En dat is de hele gemeenteraad.
En daarmee is de kadernota aangenomen. Ik kijk even rond. Heeft u al behoefte aan een korte pauze? Ja, dat we even het financiële deel. Ja, dat heeft u. We gaan 10 minuten schorsen en dan gaan we daar verder met de andere inhoudelijke stukken. Ik schors de vergadering.