30-03-2023 Vergadering Ronde Tafel (2) meesprekers RV Eerste Zeister Omgevingsvisie 30-03-2023
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt Opening Ronde Tafel door de voorzitter
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Agendapunt Ronde Tafel (2) meesprekers RV Eerste Zeister Omgevingsvisie
Zeist zet stappen naar groenere toekomst met Eerste Zeister Omgevingsvisie
De gemeente Zeist heeft tijdens een levendige raadsvergadering de Eerste Zeister Omgevingsvisie 2023-2026 besproken. De visie, die de nadruk legt op waarden en ambities voor de leefomgeving, werd kritisch onder de loep genomen door raadsleden, insprekers en maatschappelijke organisaties.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
ZEIST - De raadszaal was het toneel van een intens debat over de toekomst van Zeist. De Eerste Zeister Omgevingsvisie, een document dat de koers uitzet voor de inrichting van de fysieke leefomgeving, stond centraal. De visie, ontwikkeld in samenwerking met inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties, werd door velen gezien als een stap in de goede richting, maar ook als een werk in uitvoering.Egbert Visser van Stichting Beter Zeist opende de discussie met een kritische noot: "De visie is nog onvoldragen om als Raad over te besluiten." Hij benadrukte de noodzaak van een herziening op basis van burgeramendementen. "Waarom straks als het nu kan?" vroeg Visser zich af, wijzend op de mogelijkheid om de visie aan te scherpen.
Mevrouw Martinus Speekenbrink, namens Stop de Boskap, deelde haar zorgen over de disbalans tussen ruimtelijke ontwikkelingen en omgevingswaarden. "Hoe weeg je ruimtelijke ingrepen af ten opzichte van omgevingswaarde en behoud van natuur?" vroeg ze, pleitend voor een planweger in plaats van een waarde weger.
De heer Harm Claesje, een bezorgde inwoner en leerkracht, pleitte voor een zorgvuldige aanpak van Zeist. "Samen optreden, de omgeving niet verstoren en een mooi Zeist achterlaten voor onze kleinkinderen," zei Claesje.
Sierd de Vos van de werkgroep Kromme Rijn Corridor benadrukte het belang van een evenwicht tussen groen en rood in de omgevingsvisie. "De Kromme Rijn Corridor vervult een essentiële sleutel," stelde De Vos, die opriep tot actief beleid in plaats van een afwachtende houding.
De avond werd afgesloten met een oproep van de raadsleden om de discussie voort te zetten en de burgeramendementen tijdig te overwegen. De raad besloot de vragen aan het college uit te stellen tot na 4 april, om de ingebrachte punten grondig te kunnen overwegen.
Met de Eerste Zeister Omgevingsvisie zet de gemeente Zeist stappen naar een groenere toekomst, maar de weg ernaartoe vraagt om zorgvuldige afwegingen en betrokkenheid van alle partijen.
Samenvatting
Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de Eerste Zeister Omgevingsvisie 2023-2026, een nieuw instrument voor het inrichten van de fysieke leefomgeving in Zeist. Deze visie is ontwikkeld in samenwerking met inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties en legt de nadruk op waarden, ambities en uitgangspunten voor de leefomgeving. Het document heeft een beschrijvend karakter en dient als basis voor toekomstig beleid en regelgeving, met het oog op een Tweede Zeister Omgevingsvisie in 2026.
De visie verlegt de focus van regels naar wat men belangrijk vindt en nodig heeft in de leefomgeving. Het is een vertrekpunt voor de afweging van nieuwe initiatieven en voor het verlenen van vergunningen. De visie stimuleert een waardengedreven inrichting van de omgeving en benadrukt zowel materiële als immateriële elementen die de leefomgeving vormgeven.
Naast de visie is er een stappenplan opgesteld om de Omgevingswet te implementeren tot 2030, inclusief de ontwikkeling van een Omgevingsplan. Dit stappenplan benadrukt de samenwerking met de Zeister samenleving.
Het raadsvoorstel bevat argumenten voor de omgevingsvisie, zoals de nadruk op waarden en de noodzaak van aanvullend beleid. Ook wordt de mogelijkheid om het uitstel van de Omgevingswet te benutten voor aanscherping van de visie genoemd. Er wordt aandacht besteed aan de dilemma's die inherent zijn aan de inrichting van de openbare ruimte en hoe deze aangepakt kunnen worden.
De financiële toelichting vermeldt dat de kosten voor het proces uit het budget voor de invoering van de Omgevingswet zijn betaald. Juridische aspecten worden besproken, waaronder de verplichting om een omgevingsvisie op te stellen en de participatievereisten.
Het verdere proces omvat de planning en uitvoering van de besluitvorming, communicatieplannen en een evaluatie richting de tweede omgevingsvisie.
Het raadsbesluit van 23 mei 2023 omvat de vaststelling van de Eerste Zeister Omgevingsvisie en het stappenplan, met aanvullingen en moties die tijdens de raadsvergadering zijn aangenomen. Deze moties en amendementen richten zich op onder meer de participatie van inwoners, de verankering van bestaand omgevingsbeleid, de inventarisatie en borging van natuur- en groenwaarden, en de ontwikkeling van een systeem voor groencompensatie.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen Eerste Zeister Omgevingsvisie 2023 - 2026". Het voorstel betreft het vaststellen van een omgevingsvisie die de basis legt voor de inrichting van de fysieke leefomgeving in Zeist, conform de Omgevingswet. De visie is tot stand gekomen met inbreng van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties en bevat waarden, ambities en uitgangspunten voor de leefomgeving. Het is een eerste stap naar verdere beleidsontwikkeling en regelgeving, met een tweede visie gepland voor 2026.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke inleiding, argumenten voor en tegen, een financiële en juridische toelichting, en een beschrijving van het participatieproces. Het bevat ook een stappenplan voor de implementatie van de Omgevingswet tot 2030.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de omgevingsvisie vast te stellen en het stappenplan te accorderen. De raad is betrokken geweest bij het participatieproces en zal betrokken blijven bij de verdere uitwerking en evaluatie van de visie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde waarden en ambities overeenkomen met de visie die zij voor de gemeente hebben. Ook moeten zij afwegen of de visie voldoende basis biedt voor toekomstig beleid en regelgeving.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel en Realistisch, maar de Tijdgebondenheid is minder duidelijk omdat het een visie betreft die een basis legt voor toekomstige ontwikkelingen. Er lijken geen directe inconsequenties in het voorstel te staan.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het vaststellen van de Eerste Zeister Omgevingsvisie 2023 - 2026 en het bijbehorende stappenplan.
Participatie:
Het voorstel beschrijft uitgebreid het participatieproces en de betrokkenheid van verschillende stakeholders bij het tot stand komen van de visie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt een relevant onderwerp, aangezien de visie betrekking heeft op de fysieke leefomgeving en de ontwikkeling daarvan. Het is echter niet expliciet genoemd in de samenvatting.
Financiële gevolgen:
De financiële toelichting geeft aan dat de kosten voor het proces tot nu toe gedekt zijn uit het budget voor de invoering van de Omgevingswet. Er wordt ook gesproken over beoogde kosten voor communicatie en digitale toegankelijkheid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvisie Participatie Leefomgeving Waarden Omgevingswet Beleid Stappenplan Inrichting Ambities DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel: Proces ontwikkeling omgevingsvisie
Samenvatting:
De brief van Stichting Beter Zeist, gericht aan de gemeenteraad en de raadswerkgroep Omgevingsvisie, uit zorgen over het proces en de inhoud van de ontwikkeling van de eerste Zeister Omgevingsvisie. De stichting waardeert de pogingen tot dialoog met betrokken burgers en organisaties, maar ziet dat de wetgeving nieuw is voor alle partijen en dat er een zoektocht gaande is naar een bevredigend resultaat. De stichting onderscheidt het proces en de inhoud en geeft aan dat de positie van de samenleving duidelijk verankerd moet worden, niet alleen bij de evaluatie van het plan, maar ook tijdens concrete planontwikkelingsprocessen. De stichting stelt voor om in gesprek te gaan over hoe de positie van de samenleving bij uitwerking en invulling van de omgevingsvisie geborgd kan worden. Ook worden zorgen geuit over essentiële onderdelen van de omgevingsvisie die nog niet voldoende uitgewerkt zijn, zoals het 'goede gesprek' op basis van de waardenweger, de formele omschrijving en vastlegging van de status en gewicht(en) van de wijk- en gebiedswaarden, en de correcte vaststelling van wijk- en gebiedsgrenzen. De stichting verzoekt de raad om het college te bevorderen dat de vertegenwoordiging van de samenleving een formele positie krijgt in het verder uitwerken van de omgevingsvisie en om de omgevingsvisie pas vast te stellen als de inhoud meer in lijn is met de onderwerpen die nu nog onvoldoende tot uitdrukking komen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt een reactie te zijn op het huidige proces en geeft aan dat er nog belangrijke stappen genomen moeten worden om tot een volledige en gedragen omgevingsvisie te komen. Het benadrukt de noodzaak van een formele positie voor de samenleving in het proces en een meer uitgewerkte inhoud van de omgevingsvisie.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om actie te ondernemen om het college aan te sporen de positie van de samenleving te formaliseren en om de omgevingsvisie pas vast te stellen als deze voldoende is uitgewerkt.
Politieke keuzes:
De politieke keuze die gemaakt moet worden, is of de raad het college zal aansporen om de positie van de samenleving te formaliseren en of de raad zal wachten met het vaststellen van de omgevingsvisie tot deze voldoende is uitgewerkt.
SMART:
Het voorstel is specifiek in zijn verzoeken, maar het is niet volledig meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden aangezien het afhankelijk is van de bereidheid van het college en de raad om de verzoeken op te volgen.
Inconsequenties:
Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel zelf, maar het wijst op mogelijke inconsequenties in het huidige proces van de ontwikkeling van de omgevingsvisie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het college zal aansporen om de positie van de samenleving te formaliseren en of zij zal wachten met het vaststellen van de omgevingsvisie tot deze voldoende is uitgewerkt.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van burgerparticipatie en de formele positie van de samenleving in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet direct genoemd, maar kan een onderdeel zijn van de omgevingsvisie en de waarden die daarin worden opgenomen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel gaat niet in op de financiële gevolgen, maar het proces van participatie en het uitwerken van de omgevingsvisie kan financiële implicaties hebben. -
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het amendement is "Verankering bestaand omgevingsbeleid". Het amendement stelt voor om een overzicht te bieden van bestaande gemeentelijke beleidsdocumenten die na de inwerkingtreding van de Omgevingswet blijven gelden. Dit overzicht moet voor 1 januari 2024 aan de raad worden aangeboden en als bijlage aan de omgevingsvisie worden toegevoegd. Het amendement beoogt duidelijkheid te scheppen over de geldigheid van bestaand beleid en hoe dit zich verhoudt tot de nieuwe omgevingsvisie.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een duidelijke opdracht geeft aan het college om een overzicht te creëren van bestaande beleidsdocumenten en hun relatie tot de omgevingsvisie. Het geeft ook een duidelijke deadline voor wanneer dit overzicht beschikbaar moet zijn.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen en te besluiten of het wordt aangenomen. Na aanname is het de taak van de raad om toezicht te houden op de uitvoering van het besluit en te beoordelen of het overzicht voldoet aan de gestelde eisen.
Politieke keuzes:
De politieke keuze die gemaakt moet worden, is of de raad het belangrijk vindt dat er duidelijkheid komt over de geldigheid van bestaand beleid en de relatie met de nieuwe omgevingsvisie. Ook moet worden besloten of de gestelde deadline haalbaar en wenselijk is.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden (SMART), met een duidelijke taak en deadline. Er zijn geen directe inconsequenties te herkennen in de informatie die is verstrekt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of het amendement wordt aangenomen en daarmee of het college de opdracht krijgt om het overzicht te creëren en aan de raad te presenteren.
Participatie:
Het voorstel zegt niets specifieks over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het creëren van het overzicht.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet direct genoemd, maar kan een relevant onderwerp zijn als het gaat om beleidsdocumenten die betrekking hebben op duurzaamheidsdoelstellingen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen of dekking. Het is aan de raad om te vragen naar de kosten van het opstellen van het overzicht en hoe deze gedekt zullen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingswet Omgevingsvisie Beleidsdocumenten Geldigheid Overgangsrecht Beleidsregels Aanpassing Inventarisatie Strategisch beleid Niet-strategisch beleidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van de motie is "Op weg naar het eerste Zeister Omgevingsplan". De motie is aangenomen tijdens de raadsvergadering van 23 mei 2023 en verzoekt het college een procesontwerp (PVA) op te stellen voor de tweede Zeister Omgevingsvisie. Dit procesontwerp moet de rol van inwoners, maatschappelijke organisaties en belangenverenigingen benoemen en aangeven hoe de samenwerking met hen vorm krijgt rondom thema's als groen en natuur, wonen, mobiliteit, economie, gezondheid, duurzaamheid/biodiversiteit, cultuur en recreatie. Ook moet het aangeven hoe omgevingswaarden en -kwaliteiten periodiek worden geëvalueerd.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig te zijn in de zin dat het een duidelijk verzoek aan het college formuleert en de relevante thema's en processen benoemt die in het procesontwerp moeten worden opgenomen.
Rol van de raad:
De raad heeft een kaderstellende en controlerende rol. Zij moet het procesontwerp goedkeuren en kan later controleren of het college het procesontwerp en de daaruit voortvloeiende Omgevingsvisie volgens de gestelde kaders uitvoert.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, betreffen de prioritering van de verschillende thema's, de mate van betrokkenheid van inwoners en belanghebbenden, en de balans tussen ontwikkeling (rood) en groen (bomen).
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel en Realistisch. Of het Tijdgebonden is, hangt af van de termijn waarbinnen het procesontwerp aan de raad wordt aangeboden. Inconsequenties zijn op basis van de verstrekte informatie niet direct zichtbaar.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het college op te dragen het procesontwerp te ontwikkelen en aan de raad voor te leggen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de participatie van inwoners, maatschappelijke organisaties en belangenverenigingen in het procesontwerp.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid en biodiversiteit zijn expliciet genoemd als relevante thema's in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De motie specificeert niet de financiële gevolgen of dekking. Dit zou in een later stadium, bij de uitwerking van het procesontwerp en de Omgevingsvisie, aan de orde moeten komen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvisie Burgeramendement Groenwaarden Procesontwerp (PVA) Rood-Groen balans Belangenverenigingen Samenwerking Duurzaamheid / biodiversiteit Evaluatie omgevingswaarden Maatschappelijke organisatiesVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van de motie is "Motie inventariseren, borgen en evalueren van natuur- en groenblauwe waarden en invoeren gelijkwaardige groencompensatie". De motie, ingediend door Gerard van Vliet van GroenLinks en unaniem aangenomen door de gemeenteraad van Zeist, verzoekt het college om de natuur- en groenblauwe waarden in de gemeente te inventariseren en te borgen. Dit omvat het ontwikkelen van een systeem voor gelijkwaardige groencompensatie bij verlies van groenwaarden door nieuwe ontwikkelingen, geïnspireerd door beleid uit andere gemeenten zoals Amsterdam en Amersfoort. De motie vraagt ook om een stappenplan, regelmatige audits en integratie van deze elementen in de toekomstige omgevingsvisie en -plan.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig te zijn in de zin dat het duidelijke verzoeken aan het college formuleert en verwijst naar bestaande voorbeelden van groencompensatiebeleid.
Rol van de raad:
De rol van de raad is het vaststellen van de motie en het toezicht houden op de uitvoering ervan door het college.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, betreffen de prioriteit van groenbehoud en -compensatie, de mate van inspanning en middelen die de gemeente bereid is te investeren in het inventariseren en borgen van natuurwaarden, en de keuze voor het soort compensatiesysteem.
SMART:
De motie lijkt Specifiek, Meetbaar en Relevant. De vraag of het Acceptabel is, lijkt bevestigd door de unanieme steun. Of het Tijdgebonden is, hangt af van de uitwerking van het stappenplan en de tijdsaanduidingen die nog ontwikkeld moeten worden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het college op te dragen de verzoeken uit de motie uit te voeren.
Participatie:
Het voorstel impliceert participatie door te verwijzen naar het betrekken van initiatiefnemers bij de toetsing aan natuurwaarden bij nieuwe ontwikkelingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een zeer relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat over het behoud en de compensatie van natuur- en groenwaarden.
Financiële gevolgen:
De motie specificeert niet direct de financiële gevolgen of dekking, maar het ontwikkelen van een compensatiesysteem en het uitvoeren van inventarisaties zullen kosten met zich meebrengen. Het is aan het college om dit verder uit te werken en eventueel financieringsbronnen voor te stellen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Groencompensatie Natuurwaarden Groenblauwe waarden Inventariseren Borgen Evaluatie Ecologische verbindingszones Natuurcorridors Omgevingsvisie MonitoringVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Eerste Zeister Omgevingsvisie 2023-2026". Het voorstel betreft het vaststellen van een nieuwe omgevingsvisie voor de gemeente Zeist, die de fysieke leefomgeving inricht volgens de principes van de Omgevingswet. De visie is ontwikkeld in samenwerking met inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties en legt de nadruk op waarden, ambities en uitgangspunten voor de leefomgeving. Het is een beschrijvend document dat dient als basis voor toekomstig beleid en regelgeving, met het oog op een Tweede Zeister Omgevingsvisie in 2026.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uiteenzetting van de inhoud, het proces en de betrokkenheid van de gemeenschap. Het bevat een stappenplan voor de implementatie van de Omgevingswet en een overzicht van de financiële, juridische en procesmatige aspecten.
Rol van de raad:
De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van de omgevingsvisie en het bijbehorende stappenplan. De raad heeft ook de taak om de voorgestelde waarden en ambities te beoordelen en te koppelen aan de omgevingsvisie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van waarden en ambities binnen de omgevingsvisie, zoals de balans tussen groenbehoud en ontwikkeling (rood), en hoe deze keuzes worden geïntegreerd in het toekomstige beleid en regelgeving.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt SMART-elementen te bevatten, zoals specifieke doelstellingen en een tijdgebonden stappenplan. Inconsequenties zijn niet direct zichtbaar in de samenvatting, maar kunnen ontstaan bij de uitvoering van de visie, vooral als het gaat om het balanceren van tegenstrijdige ambities.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over het vaststellen van de Eerste Zeister Omgevingsvisie 2023-2026 en het bijbehorende stappenplan.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de participatie van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties in het ontwikkelingsproces van de visie. Er is een uitgebreid overzicht van participatiemomenten en interacties.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp binnen de omgevingsvisie, gezien de nadruk op groenbehoud en de ontwikkeling van duurzame energie.
Financiële gevolgen:
De kosten voor het ontwikkelen van de visie zijn gedekt uit het budget voor de invoering van de Omgevingswet. Toekomstige kosten zijn voornamelijk communicatief van aard en voor het digitaal toegankelijk maken van de visie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvisie Participatie Groencompensatie Waarden Stappenplan Omgevingswet Beleid Evaluatie Ambities LeefomgevingVerfijning van de zoekopdracht:
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Onbekende spreker
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Onbekende spreker
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Onbekende spreker
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Onbekende spreker
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Onbekende spreker
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Onbekende spreker
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Onbekende spreker
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Onbekende spreker
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Onbekende spreker
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Freerk André de la Porte - D66
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Freerk André de la Porte - D66
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Freerk André de la Porte - D66
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Freerk André de la Porte - D66
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Onbekende spreker
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Freerk André de la Porte - D66
Onbekende spreker
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Freerk André de la Porte - D66
Onbekende spreker
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Onbekende spreker
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Onbekende spreker
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Onbekende spreker
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Gerard van Vliet - GroenLinks
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Onbekende spreker
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Gerard van Vliet - GroenLinks
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Gerard van Vliet - GroenLinks
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Onbekende spreker
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Onbekende spreker
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Gerard van Vliet - GroenLinks
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Gerard van Vliet - GroenLinks
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Onbekende spreker
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Gerard van Vliet - GroenLinks
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Roy Luca - Seyst.nu
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Onbekende spreker
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Onbekende spreker
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Roy Luca - Seyst.nu
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Roy Luca - Seyst.nu
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Onbekende spreker
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Roy Luca - Seyst.nu
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Alexander Pieters - VVD
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Alexander Pieters - VVD
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Onbekende spreker
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Onbekende spreker
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Onbekende spreker
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Onbekende spreker
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Roy Luca - Seyst.nu
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Onbekende spreker
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Onbekende spreker
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Roy Luca - Seyst.nu
Onbekende spreker
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Onbekende spreker
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Gerard van Vliet - GroenLinks
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Onbekende spreker
Gerard van Vliet - GroenLinks
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Roy Luca - Seyst.nu
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Gerard van Vliet - GroenLinks
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Freerk André de la Porte - D66
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Freerk André de la Porte - D66
Hanny Roelofsen - Voorzitter
00:01:54 - 00:07:42 - 00:08:47 - 00:14:35 - 00:16:47 - 00:19:43 - 00:19:54 - 00:25:48 - 00:33:15 - 00:39:00 - 00:45:16 - 00:46:05 - 00:46:08 - 00:48:35 - 00:48:46 - 00:50:00 - 00:50:16 - 00:53:15 - 00:54:49 - 00:55:53 - 01:00:22 - 01:01:27 - 01:01:32 - 01:01:36 - 01:02:05 - 01:02:46 - 01:02:57 - 01:03:03 - 01:04:14 - 01:05:57 - 01:06:04 - 01:06:08 - 01:07:48 - 01:08:43 - 01:08:54 - 01:09:33 - 01:12:01 - 01:12:08 - 01:13:16 - 01:15:55 - 01:16:31 - 01:16:35 - 01:17:19 - 01:18:37 - 01:18:40 - 01:19:44 - 01:19:49 - 01:20:55 - 01:21:47 - 01:24:18 - 01:26:52 - 01:27:37 - 01:27:48 - 01:27:55 - 01:28:43 - 01:29:08 - 01:32:01 - 01:36:00 - 01:37:33 - 01:37:46 - 01:39:41 - 01:40:41 - 01:43:52 - 01:44:39 - 01:45:09 - 01:45:33 - 01:46:01
Onbekende spreker -
00:02:35 - 00:07:48 - 00:09:17 - 00:14:47 - 00:16:58 - 00:19:57 - 00:25:59 - 00:33:35 - 00:39:10 - 00:48:50 - 00:50:39 - 00:53:53 - 00:55:56 - 00:57:05 - 01:00:40 - 01:04:20 - 01:06:14 - 01:07:52 - 01:09:36 - 01:13:25 - 01:16:00 - 01:17:22 - 01:19:53 - 01:21:52 - 01:25:00 - 01:26:54 - 01:28:46 - 01:32:05 - 01:36:41 - 01:38:30 - 01:40:44