Vergadering Vragenuur Lijst ingekomen stukken 21-05-2024
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt Opening vragenuur door de voorzitter
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 139 w/m
Freerk André de la Porte - D66:
- 180 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 169 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 254 w/m
Freerk André de la Porte - D66
Walter van Dijk - Wethouder
Agendapunt Lijst ingekomen stukken raad mei
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 166 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter
Agendapunt A - Post derden
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 208 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 136 w/m
Ruben Pattiasina - D66:
- 222 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 89 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 138 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 286 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- -
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- -
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 201 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 240 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 180 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 466 w/m
Jeroen van den Heuvel - D66:
- 243 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 175 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 271 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 180 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 247 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 170 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 328 w/m
Vincent van Voorden - CDA:
- 229 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 196 w/m
Vincent van Voorden - CDA:
- 203 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 224 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 224 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 146 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 201 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 224 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 179 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 323 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 181 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 187 w/m
Tolga Sungur - Raadsadviseur:
- 216 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 195 w/m
Bar Bakker - VVD:
- -
Angèle Welting - Wethouder:
- 190 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 125 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 149 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 250 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 198 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 152 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 293 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 209 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 207 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 392 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 190 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 296 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 167 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 480 w/m
Ruben Pattiasina - D66
Jeroen van den Heuvel - D66
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Tolga Sungur - Raadsadviseur
Bar Bakker - VVD
Laura Hoogstraten - Wethouder
Agendapunt B - Beantwoording raadsvragen
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- -
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 274 w/m
Bar Bakker - VVD:
- 283 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 227 w/m
Agendapunt C - Raadsinformatiebrieven
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Herontwikkeling Staatsliedenkwartier". Het voorstel beschrijft de intentie van Woongroen om in samenwerking met de gemeente Zeist 293 portiekwoningen in het Staatsliedenkwartier te herontwikkelen. De voorkeur gaat uit naar vervanging van de woningen met terugkeergarantie voor huurders en het toevoegen van diverse woningtypen. De herontwikkeling biedt kansen voor ecologische, verkeerskundige en sociale verbeteringen. Een intentieovereenkomst is opgesteld om de processtappen richting een principebesluit van de gemeenteraad vast te leggen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de intenties, processtappen en de betrokkenheid van de gemeente en Woongroen beschrijft. Het benadrukt de noodzaak van participatie en het opstellen van diverse plannen voor de herontwikkeling.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft een besluitvormende rol bij het goedkeuren van het principeverzoek en het omgevingsplan. De raad zal ook betrokken worden bij het participatieproces en de uiteindelijke goedkeuring van de herontwikkelingsplannen.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, omvatten de goedkeuring van de herontwikkeling, de mate van verdichting, de balans tussen verschillende woningtypen, en de inzet op duurzaamheid en sociale verbeteringen.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar en Tijdgebonden, maar het is niet duidelijk of het Ambitieus en Realistisch is zonder meer informatie over de haalbaarheid en de financiële onderbouwing.
Inconsequenties:
Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel, maar de uitkomsten van participatie en verdere planuitwerking kunnen nog tot aanpassingen leiden.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie met de buurt en stelt dat Woongroen in samenspraak met de gemeente het participatietraject zal organiseren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het voorstel kansen biedt voor ecologische verbeteringen en de bouw van energiezuinige woningen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel noemt dat de toevoeging van woningen noodzakelijk is voor de business case, wat suggereert dat er financiële overwegingen zijn. Echter, specifieke financiële gevolgen en dekking worden niet gedetailleerd beschreven in het voorstel.
Conclusie:
Het voorstel voor de herontwikkeling van het Staatsliedenkwartier lijkt een goed uitgangspunt te hebben met aandacht voor participatie, duurzaamheid en sociale verbeteringen. De gemeenteraad zal echter meer informatie nodig hebben over de financiële aspecten en de haalbaarheid om een weloverwogen besluit te kunnen nemen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herontwikkeling Staatsliedenkwartier Woongroen Portiekwoningen Participatie Sociale huurwoningen Woningtekort Ecologische verbeteringen Energiezuinig VerdichtingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Het voorstel "Buurtaanpak Vollenhove Vooruit" is een uitgebreid en gedetailleerd plan van de gemeente Zeist om de wijk Vollenhove op diverse fronten te verbeteren. Het plan omvat sociale, fysieke en duurzaamheidsinitiatieven, gericht op het verbeteren van de leefbaarheid, veiligheid, gezondheid en sociale cohesie in de wijk. Het voorstel is SMART geformuleerd, met specifieke doelen, acties en een duidelijke tijdlijn tot 2035. Het plan is inclusief en participatief, met een nadruk op samenwerking tussen bewoners, gemeente en andere stakeholders. Duurzaamheid is een belangrijk onderdeel van het voorstel, met initiatieven zoals het aardgasvrij maken van de wijk en het bevorderen van groene energie. De financiële implicaties zijn overwogen, met een budget van € 5.604.000 voor de periode 2020-2025 en een focus op het verkrijgen van extra subsidies en financiering.
De volledigheid van het voorstel lijkt goed, met een uitgebreide beschrijving van de doelen, acties, betrokken partijen en financiën. De raad heeft een toezichthoudende en goedkeurende rol bij het voorstel en moet politieke keuzes maken over de prioritering van middelen en de mate van betrokkenheid bij de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel, maar de uitvoering zal afhangen van de effectiviteit van de samenwerking en de beschikbaarheid van financiering. Het voorstel benadrukt de participatie van bewoners en andere lokale actoren, wat wijst op een inclusieve aanpak. De financiële gevolgen zijn in kaart gebracht en er wordt aangegeven hoe deze gedekt worden, inclusief de mogelijkheid van een nieuwe Regiodeal vanaf 2026.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Buurtaanpak Vollenhove Vooruit Sociale aanpak L-flat Samen werken aan gezondheidswinst Programma Samen Opgroeien Oplossingen op maat voor werk en waardevolle daginvulling Vollenhovepark 2.0 (Her-)inrichten veilige en verbeterde openbare ruimte Ruimte voor ontmoeting Nieuwe woningen toevoegen en nieuwe bewoners aantrekken SamenspelVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijziging omgevingsplan forensische zorg". Het voorstel beschrijft de intentie van de gemeente Zeist om regie te houden over de vestiging van forensische zorginstellingen binnen de gemeente. Na een voorbereidingsbesluit in december 2023, dat de vestiging of uitbreiding van forensische zorg tijdelijk onmogelijk maakte, is het doel nu om binnen anderhalf jaar een omgevingsplanwijziging door te voeren. Dit plan moet duidelijkheid scheppen over de mogelijkheden voor vestiging of uitbreiding van forensische zorg in Zeist.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de context, de aanleiding, de doelstellingen en de uitgangspunten voor de wijziging van het omgevingsplan uiteenzet. Het beschrijft ook de communicatie- en participatieaanpak en de relatie met andere beleidsdocumenten.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft een besluitvormende rol. Zij heeft het voorbereidingsbesluit genomen en zal uiteindelijk moeten beslissen over de wijziging van het omgevingsplan.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, betreffen de afweging tussen het belang van forensische zorg en de impact op leefbaarheid, veiligheid en ruimtelijke ordening. Ook moet besloten worden over de locaties waar dergelijke zorginstellingen wel of niet gewenst zijn.
SMART-analyse en inconsequenties:
Het voorstel lijkt Specifiek en Meetbaar in zijn doelstellingen, maar het is niet duidelijk of het Tijdgebonden is, aangezien er geen specifieke deadlines worden genoemd buiten de anderhalf jaar termijn. Het voorstel lijkt geen inconsequenties te bevatten, maar het is belangrijk om te controleren of de voorgestelde aanpak in lijn is met bestaande wetgeving en beleid.
Participatie:
Het voorstel geeft aan dat er vanwege de aard van het onderwerp geen uitgebreide participatie zal plaatsvinden, maar dat er wel aan de procedurevereisten voor het wijzigen van het omgevingsplan zal worden voldaan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet specifiek genoemd, maar kan relevant zijn in de context van ruimtelijke ordening en de impact van zorginstellingen op de omgeving.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of dekking, maar benoemt wel onderzoek naar nadeelcompensatie. Dit suggereert dat er financiële implicaties kunnen zijn die verder onderzocht moeten worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsplan Forensische zorg Vestiging Leefbaarheid Veiligheid Ruimtelijke ordening Bestemmingsplannen Woonzorgvisie Participatie CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Het rapport "Vermoedelijk met achterlating van meubilair vertrokken. Ontrechting en rechtsherstel van joodse Zeistenaren en de betrokkenheid van de gemeente tijdens de Tweede Wereldoorlog" van Maarten-Jan Vos, uitgevoerd in opdracht van de gemeente Zeist, onderzoekt de gedwongen verkoop van joods onroerend vastgoed tijdens de Tweede Wereldoorlog en de rol van de gemeente Zeist bij de uitvoering van anti-Joodse maatregelen. De begeleidingscommissie van het onderzoek heeft de conclusies van de onderzoeker volledig onderschreven.
Het onderzoek toont aan dat de gemeente Zeist op geen enkele manier direct betrokken was bij de roof van joods vastgoed. Er was geen sprake van inbeslagname, verkoop, aankoop of bemiddeling bij de aankoop van joods onroerend goed door de gemeente. Na de oorlog zorgde de Raad voor Rechtsherstel ervoor dat de 15 panden en percelen in Zeist, die door de bezetter aan joodse burgers waren onttrokken en verkocht, weer in hun bezit of dat van nabestaanden kwamen of dat er restitutie van de waarde van het bezit plaatsvond.
De gemeente Zeist heeft wel de door de bezetter opgelegde anti-Joodse maatregelen uitgevoerd, zoals de registratie van alle joodse inwoners en de ondersteuning van de Hausraterfassung en de Einsatzstab Rosenberg bij het leeghalen van joodse woningen. De gemeentepolitie was belast met het arresteren van joodse inwoners en het verzegelen van hun huizen. Er zijn geen aanwijzingen dat de gemeente hiervan heeft geprofiteerd.
Het onderzoek is beperkt tot de rol van de gemeente als institutie en heeft niet gekeken naar het gedrag van individuele ambtenaren of naar het verzet. Het onderzoek heeft geen nieuwe inzichten of feiten opgeleverd die niet al bekend waren uit eerdere onderzoeken. De begeleidingscommissie stelt voor om een lesprogramma voor Zeister scholen te ontwikkelen om het besef van de gevaren van antisemitisme, discriminatie en vervolging te vergroten en als waarschuwing voor de toekomst te dienen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel van het voorstel / amendement of motie: Jaarstukken 2023 en Ontwerp begroting 2025 gemeenschappelijke regeling Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
Samenvatting: Het voorstel betreft de jaarstukken 2023 en de ontwerp-begroting 2025 van de gemeenschappelijke regeling AVU. De jaarstukken 2023 laten een positief financieel resultaat zien, met minder verwerkt brandbaar afval en GFT dan begroot. Voor 2025 worden geen grote wijzigingen verwacht in de volumes afval en grondstoffen. Er is een kostenstijging voorzien door indexaties. De gemeente Zeist kan instemmen met de jaarstukken 2023 en de ontwerp-begroting 2025, mits de accountant een goedkeurende verklaring afgeeft. De raad wordt geïnformeerd en kan wensen of bedenkingen kenbaar maken.
Volledigheid van het voorstel: Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde financiële analyse en een duidelijke procedure voor goedkeuring en feedback van de gemeenteraad.
Rol van de raad: De raad wordt geïnformeerd over de jaarstukken en de ontwerp-begroting en heeft de mogelijkheid om wensen of bedenkingen te uiten. De raad heeft een controlerende functie en kan invloed uitoefenen op de uiteindelijke zienswijze die naar AVU wordt gestuurd.
Politieke keuzes: De politieke keuzes betreffen de instemming met de financiële kaders en de strategie voor afvalverwerking en -preventie, alsmede de reactie op de ontwikkelingen binnen de afvalketen en de aanpak van CO2-beprijzing en verbrandingsbelasting.
SMART: Het voorstel is Specifiek, Meetbaar, Acceptabel en Realistisch, maar de Tijdgebondenheid is minder duidelijk. Er zijn geen evidente inconsequenties in het voorstel.
Participatie: Het voorstel gaat niet direct in op burgerparticipatie, maar betreft een interne aangelegenheid tussen de gemeente en de gemeenschappelijke regeling AVU.
Duurzaamheid: Duurzaamheid is relevant, gezien de focus op afvalpreventie, betere scheiding van afval en grondstoffen, en de vermindering van CO2-uitstoot door de verwerking van afval.
Financiële gevolgen: De financiële gevolgen zijn gedetailleerd beschreven, met een stijging van de kosten voor Zeist met circa 3,6% voor 2025. Er wordt aangegeven dat deze kosten verwerkt worden in de begroting van RMN en uiteindelijk invloed kunnen hebben op de afvalstoffenheffing voor 2025.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2023 Ontwerp-begroting 2025 Afvalverwijdering Utrecht (AVU) Financiële kaders Zienswijze Accountantsverklaring Tonnages afval Communicatiecampagne afvalpreventie Circulariteit afvalketen CO2 beprijzingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel: Voortgang gebiedsvisie Driebergen-Zeist
Samenvatting:
De raadsinformatiebrief informeert de gemeenteraden van Utrechtse Heuvelrug en Zeist over de voortgang van het project Driebergen-Zeist. Na voorbereidende werkzaamheden zijn drie ruimtelijke scenario's ontwikkeld: Landschap als basis, Duurzame bereikbaarheid en Knooppuntontwikkeling. Er is een participatieproces gestart met straatgesprekken, interviews en een informatiemarkt. De scenario's worden verder aangescherpt en uiteindelijk samengevoegd tot één voorkeursscenario. De gebiedsvisie, inclusief financiële haalbaarheid en ontwikkelstrategie, wordt na de zomer opgesteld. Raadsleden worden betrokken via participatiemomenten en informatieavonden, met finale besluitvorming aan het einde van het jaar.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke beschrijving van de stand van zaken, het participatieproces, de planning en de betrokkenheid van de raad.
Rol van de raad:
De raad wordt geïnformeerd, uitgenodigd voor participatiemomenten en informatieavonden, en zal uiteindelijk besluiten over de gebiedsvisie en het voorkeursscenario.
Politieke keuzes:
De raad moet afwegen welk scenario het beste past bij de visie en belangen van de gemeente en haar inwoners, rekening houdend met duurzaamheid, bereikbaarheid en landschapsintegratie.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel en Realistisch, maar de Tijdgebondenheid zou duidelijker kunnen met specifieke deadlines voor elke fase.
Inconsequenties:
Er lijken geen duidelijke inconsequenties in het voorstel te zijn.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie met straatgesprekken, interviews, een informatiemarkt en online peilingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien een van de scenario's 'Duurzame bereikbaarheid' heet.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt dat een planeconomisch adviesbureau rekent aan de haalbaarheid van de ontwikkelingen, maar specifieke financiële gevolgen en dekking worden niet gedetailleerd beschreven.
Conclusie:
Het voorstel is goed gestructureerd en lijkt een zorgvuldig proces te volgen met betrekking tot participatie en het ontwikkelen van scenario's. De raad heeft een duidelijke rol en wordt actief betrokken. Financiële details zouden nog verder uitgewerkt moeten worden in de uiteindelijke gebiedsvisie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gebiedsvisie Participatieproces Scenario's Driebergen-Zeist Communicatiecampagne Stakeholders Ruimtelijke kwaliteit Ontwikkelstrategie Financiële haalbaarheid VoorkeursscenarioVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Het voorstel betreft de "Raadsinformatiebrief vaststellen U&H-strategie" van de gemeente Zeist, waarin de Uitvoerings- en Handhavingsstrategie (U&H-strategie) voor de periode 2024-2028 wordt gepresenteerd. Deze strategie is een uitwerking van de wettelijke verplichting om een handhavingsbeleid vast te stellen onder de Omgevingswet en vervangt het voorgaande VTH-beleid (Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving) uit 2019. De strategie omvat de aanpak van vergunningverlening, toezicht en handhaving op het gebied van de Omgevingswet, met nadruk op bouwen en ruimtelijke ordening (RO).
De volledigheid van het voorstel lijkt adequaat, met een duidelijke uiteenzetting van de aanleiding, inhoud, positionering, en prioritering van de U&H-strategie, evenals een terugblik op de vorige beleidsperiode en de aanloop tot de huidige strategie.
De rol van de raad bij het voorstel is om kennis te nemen van de inhoud van de U&H-strategie en om eventueel input te leveren voor de doorontwikkeling ervan.
Politieke keuzes die gemaakt moeten worden, betreffen de prioritering van handhavingstaken, de mate van inzet op verschillende gebieden en de afweging tussen verschillende belangen, zoals veiligheid, duurzaamheid en efficiëntie.
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) te zijn, met duidelijke doelstellingen en een gestructureerde aanpak. Eventuele inconsequenties zijn niet direct uit de tekst op te maken.
Participatie wordt niet expliciet genoemd, maar de strategie benadrukt wel het belang van communicatie en overleg met belanghebbenden.
Duurzaamheid is relevant, aangezien de strategie betrekking heeft op de fysieke leefomgeving en de Omgevingswet duurzaamheid als kernwaarde heeft.
De financiële gevolgen van het voorstel worden niet specifiek genoemd, maar er wordt wel verwezen naar de noodzaak van het voldoen aan kwaliteitscriteria en de inzet van personele middelen.
De brief is gedateerd op 1 mei 2024 en lijkt een toekomstig document te zijn, wat vragen oproept over de actualiteit en de waardering met een Raadsinformatiebrief (RIB). Het lijkt erop dat de gemeenteraad niet tijdig is geïnformeerd over de voortgang en de naleving van de kwaliteitscriteria, wat een aandachtspunt is voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Uitvoerings- en Handhavingsstrategie (U&H-strategie) Kwaliteitscriteria Interbestuurlijk Toezicht (IBT) Gemeente Zeist Vergunningverlening Toezicht Handhaving Jaarverslag Uitvoeringsprogramma BeleidsevaluatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel: ENSIA-rapportage 2023
Samenvatting: De ENSIA-rapportage 2023 betreft de jaarlijkse zelfevaluatie van de gemeente Zeist over de beheersmaatregelen voor informatieveiligheid. De rapportage is gebaseerd op de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) en omvat de zelfaudits op Suwinet, DigiD, BAG, BGT en BRO. Het college legt verantwoording af aan de gemeenteraad en de Rijksoverheid. De IT-auditor heeft bevestigd dat Suwinet aan alle normen voldoet en er is Assurance afgegeven voor het gebruik van DigiD. De gemeente voldoet aan de gestelde normen en moet de zelfevaluaties formeel vaststellen om het verantwoordingsproces te starten.
Volledigheid van het voorstel: Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uitleg van de processen, resultaten van de audits en de stappen die genomen moeten worden voor de formele afhandeling.
Rol van de raad: De gemeenteraad heeft een controlerende rol en moet de zelfevaluaties formeel vaststellen. De raad ontvangt ook de Bestuurlijke rapportage informatieveiligheid voor inzicht in de informatieveiligheid binnen de gemeente.
Politieke keuzes: De raad moet beslissen over de acceptatie van de zelfevaluaties en de verantwoordingsdocumenten. Er kunnen keuzes gemaakt worden over het beleid en de prioriteiten op het gebied van informatieveiligheid.
SMART: Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel en Realistisch. De Tijdgebondenheid is impliciet aanwezig door de jaarlijkse cyclus, maar kan explicieter worden benoemd.
Inconsequenties: Er lijken geen inconsequenties in het voorstel te staan.
Participatie: Het voorstel gaat niet direct in op participatie, maar het gaat over de verantwoording van de gemeente aan de raad en de Rijksoverheid.
Duurzaamheid: Duurzaamheid is niet direct een onderwerp van dit voorstel, tenzij informatieveiligheid wordt gekoppeld aan duurzame digitale ontwikkelingen.
Financiële gevolgen: Het voorstel noemt geen specifieke financiële gevolgen of dekking, maar dit kan onderdeel zijn van de Bestuurlijke rapportage informatieveiligheid of het jaarplan.
Opmerking: De verstrekte informatie is een brief en geen formeel voorstel, amendement of motie. De analyse is gebaseerd op de inhoud van de brief.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
ENSIA-rapportage Informatieveiligheid Suwinet DigiD Collegeverklaring IT-audit Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) Assurance Zelfevaluatie Ministerie van BZK/SZWVerfijning van de zoekopdracht:
-
RIB24_072 Voortgang verbetering verkeersveilligheid en bijzondere elementen Slotlaan.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel: Voortgang project verbetering verkeersveiligheid en project bijzondere elementen aan de Slotlaan.
Samenvatting:
Het voorstel betreft de uitvoering van de voorkeursvariant ‘verbeterde fietsstrook 1,90’ voor het verbeteren van de (fiets)verkeersveiligheid op de Slotlaan in Zeist, inclusief de invulling van aangenomen moties over laden en lossen en de veiligheid op de 1° Hogeweg. Daarnaast wordt de voortgang van het project ‘Bijzondere Elementen Slotlaan’ besproken, waarbij kunst in de openbare ruimte centraal staat. De uitvoering van de werkzaamheden staat gepland voor juni-augustus 2024, met behoud van toegankelijkheid tot winkels en minimale wegafsluitingen.
Analyse:
1. Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, met een duidelijke beschrijving van de geplande maatregelen, de betrokkenheid van stakeholders, en de planning van de uitvoering.
2. Rol van de raad:
De raad heeft een controlerende en kaderstellende rol. Zij moet toezien op de uitvoering van de besluiten en kan eventueel bijsturen indien nodig.
3. Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de balans tussen verkeersveiligheid, bereikbaarheid van winkels, en het behoud van parkeerplaatsen. Ook de keuze voor kunstwerken in de openbare ruimte is een politieke afweging.
4. SMART-principes:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, en Tijdgebonden. Echter, de Relevantie kan in twijfel worden getrokken als het gaat om de keuze voor kunstwerken; dit is subjectief en kan variëren per stakeholder.
5. Inconsequenties:
Er lijken geen grote inconsequenties in het voorstel te zitten, hoewel de afweging tussen laden/lossen en parkeergelegenheid een uitdaging kan vormen.
6. Participatie:
Het voorstel beschrijft participatie met ondernemers en inwoners, vooral in de keuze voor kunstwerken. Dit lijkt goed geregeld.
7. Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan impliciet een rol spelen in de verbetering van de fietsinfrastructuur en de keuze voor materialen.
8. Financiële gevolgen:
Het voorstel gaat niet in detail over de financiële gevolgen of dekking van de kosten. Dit is een punt dat verder uitgewerkt moet worden voor een volledige beoordeling.
Conclusie:
Het voorstel lijkt goed doordacht en betrekt verschillende stakeholders. De raad zal vooral moeten letten op de financiële onderbouwing en de uitvoering conform de gestelde doelen. Duurzaamheid kan nog een explicietere rol krijgen in de verdere uitwerking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Slotlaan verkeersveiligheid fietsstrook laden en lossen parkeerplaatsen winkeliers kunst openbare ruimte participatie herinrichtingVerfijning van de zoekopdracht:
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 153 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 297 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 368 w/m
Freerk André de la Porte - D66:
- 187 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 258 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 158 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 180 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 175 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 157 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 170 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 1001 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 191 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 172 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 193 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 201 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 153 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 170 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 288 w/m
Angèle Welting - Wethouder:
- 383 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 157 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 457 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 348 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 286 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 159 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- -