Vergadering Ronde Tafel RV 3e Zeister Steunpakket en aansluitend RT Verordening 1e wijziging begraaf- en crematierechten (Bestuur) 14-04-2022
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt Opening Ronde Tafel door de voorzitter
Aat Grinwis - Voorzitter:
- 106 w/m
Aat Grinwis - Voorzitter
Agendapunt Ronde Tafel RV 3e Zeister Steunpakket
Zeist zet vol in op herstel lokale economie en cultuur met derde ondersteuningspakket
In een unanieme beslissing heeft de gemeenteraad van Zeist ingestemd met het derde Zeister Ondersteuningspakket. Met een totaalbedrag van € 1.380.000,- wordt een breed scala aan lokale sectoren financieel ondersteund om de gevolgen van de coronapandemie het hoofd te bieden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
ZEIST - De Zeister gemeenteraad heeft groen licht gegeven voor het derde Zeister Ondersteuningspakket, een financiële injectie bedoeld om de lokale economie, sportverenigingen en culturele organisaties een stevige duw in de rug te geven na de coronacrisis. "Het is tijd om het vet op de botten weer aan te vullen," verklaarde een optimistische wethouder tijdens de raadsvergadering.Het pakket, dat onder meer een nultarief voor precariobelasting en reclamebelasting in 2022 omvat, werd unaniem door de raad aangenomen. "Diverse organisaties en ondernemingen zitten hier echt op te wachten," benadrukte raadslid Fluitman, die de noodzaak van snelheid onderstreepte.
De financiering van het pakket komt deels uit de reserve RIOZ en deels uit een Rijksbijdrage. Naast belastingverlichting bevat het pakket impulssubsidies voor samenwerkende ondernemers, vergoedingen voor de naleving van controle op coronatoegangsbewijzen, extra investeringen in toerisme en voortzetting van het Ondernemersloket.
Tijdens het debat werden kritische vragen gesteld over de verdeling van de middelen en de impact van het voorstel. "Hoe is de € 1,4 miljoen onderbouwd en hoe beoordelen we of dit genoeg is?" vroeg raadslid Boutahar zich af. Wethouder Catsburg verzekerde dat het bedrag op basis van eerdere ervaringen en verwachtingen toereikend zou moeten zijn.
Een punt van discussie was de ondersteuning van culturele instellingen zoals het Beauforthuis. GroenLinks-raadslid Van Vliet uitte zijn zorgen: "Belangrijke culturele waarden mogen niet verloren gaan." Wethouder Fluitman, verantwoordelijk voor cultuur, legde uit dat het pakket vooral gericht is op het stimuleren van kleinschalige activiteiten en niet zozeer op het in stand houden van grote instellingen.
De raad besloot ook dat ZZP'ers in de culturele sector in aanmerking komen voor de impulssubsidie, een verduidelijking die door Van Vliet werd verwelkomd. "Met deze toezegging ben ik tevreden," reageerde hij.
Het debat sloot af met een algemene consensus om het voorstel op de agenda van de volgende raadsvergadering te plaatsen, waarmee de weg vrij is voor een snelle implementatie van het ondersteuningspakket. "Laten we dit zo snel mogelijk in gang zetten," concludeerde raadslid Pluim, die het belang van het pakket voor de heropleving van Zeist benadrukte.
Samenvatting
Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft het derde Zeister Ondersteuningspakket, bedoeld om de lokale ondernemers, zakelijke partners, sportverenigingen en culturele organisaties financieel te ondersteunen na de impact van de coronapandemie. Het totale bedrag van het pakket is € 1.380.000,-. De financiering komt deels uit de reserve RIOZ (€ 1.130.000,-) en deels uit een Rijksbijdrage voor controle op coronatoegangsbewijzen (€ 250.000,-).
Het pakket omvat onder andere:
- Een nultarief voor precariobelasting en reclamebelasting in 2022.
- Een impulssubsidie voor samenwerkende ondernemers om nieuwe initiatieven te ontplooien.
- Een vergoeding voor de naleving van controle op coronatoegangsbewijzen.
- Extra investeringen in toerisme.
- Voortzetting van het Ondernemersloket voor corona gerelateerde vragen.
- Maatwerkafspraken met zakelijke partners.
- Impulssubsidie voor sportverenigingen en ZZP'ers in de sportsector.
- Garantstelling voor festivals en een impulssubsidie voor culturele initiatieven.
De raad heeft unaniem besloten in te stemmen met het voorstel en de dekking van de kosten. Ook zijn er verordeningen vastgesteld voor het intrekken van de Precariobelasting en Reclamebelasting voor 2022. De uitvoering van het pakket zal via de gemeentelijke website en andere media gecommuniceerd worden, en de voortgang wordt periodiek aan de raad gerapporteerd.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "RAADSVOORSTEL 3e Zeister Ondersteuningspakket (gewijzigd)". Het voorstel omvat een derde ondersteuningspakket voor ondernemers, zakelijke partners, sportverenigingen en culturele organisaties in Zeist, met een totaalbudget van € 1.380.000,-. Dit pakket is bedoeld om de financiële gevolgen van de COVID-19 pandemie te verlichten en om nieuwe initiatieven te stimuleren die de lokale economie en het maatschappelijk leven weer op gang brengen. Het pakket omvat onder andere nultarieven voor precario- en reclamebelasting, impulssubsidies voor ondernemers en sportverenigingen, en ondersteuning voor culturele initiatieven.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uiteenzetting van de doelgroepen, maatregelen, financiële implicaties en dekking van de kosten. Het bevat ook juridische aspecten en een uitvoeringsplan.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren, inclusief de financiële dekking en de intrekking van de relevante belastingverordeningen. De raad heeft ook de taak om toezicht te houden op de uitvoering en de effectiviteit van het pakket.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van middelen, de prioritering van doelgroepen en de balans tussen directe financiële steun en stimulering van nieuwe initiatieven. Ook moet de raad afwegen of de sociale ondersteuning uit het tweede pakket moet worden voortgezet.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelstellingen, budgetten en een tijdlijn. Er worden geen duidelijke inconsequenties genoemd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met het derde ondersteuningspakket en de financiële dekking ervan, en om de relevante belastingverordeningen in te trekken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe de participatie van belanghebbenden is vormgegeven, maar het impliceert dat er overleg is geweest met zakelijke partners en dat er communicatie zal plaatsvinden via de media en accountmanagers.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet specifiek genoemd, maar het stimuleren van lokale economie en maatschappelijk leven kan bijdragen aan een duurzame gemeenschap.
Financiële gevolgen en dekking:
Het voorstel omvat een gedetailleerde financiële toelichting met een overzicht van de kosten en de voorgestelde dekking door de inzet van de reserve RIOZ en een Rijksbijdrage voor de controle van coronatoegangsbewijzen. Er wordt opgemerkt dat niet alle maatregelen volledig zullen worden uitgenut, wat kan leiden tot een lager beroep op de reserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ondersteuningspakket Ondernemers Culturele organisaties Sportverenigingen Zakelijke partners Financiële steun Impulssubsidie Precariobelasting Reclamebelasting CoronamaatregelenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel: Eindevaluatie Tweede Zeister ondersteuningspakket
Samenvatting:
Het Tweede Zeister ondersteuningspakket, ingestemd door de raad op 29 maart 2021, was bedoeld om lokale ondernemers, sociale ondersteuning, sportverenigingen en culturele organisaties te ondersteunen tijdens de coronacrisis. Het pakket omvatte financiële tegemoetkomingen zoals het nultarief voor precario- en reclamebelasting, investeringen in toerisme, advisering van ondernemers, sociale activiteiten voor minima en diverse subsidies voor culturele en sportieve initiatieven. De eindevaluatie toont aan dat de werkelijke uitgaven (€ 755.688) lager waren dan het begrote budget (€ 1.875.000). De raad wordt geïnformeerd over de uitvoering en resultaten van het pakket en de financiële eindbalans.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde uiteenzetting van de verschillende onderdelen van het ondersteuningspakket, de uitgaven, en de impact ervan. Het bevat ook een financiële eindbalans en een vooruitblik naar mogelijke toekomstige ondersteuning.
Rol van de raad:
De raad heeft het ondersteuningspakket goedgekeurd en wordt nu geïnformeerd over de resultaten. De raad kan de uitkomsten evalueren en besluiten nemen over eventuele vervolgacties of aanpassingen in toekomstig beleid.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze tevreden zijn met de resultaten en of ze vergelijkbare pakketten in de toekomst willen blijven ondersteunen. Ook moet worden besloten hoe om te gaan met het niet-uitgegeven deel van het budget.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel en Realistisch. Of het Tijdgebonden is, hangt af van de context van de oorspronkelijke doelstellingen, maar gezien de eindevaluatie lijkt dit ook het geval. Inconsequenties zijn niet direct zichtbaar in de samenvatting.
Besluit van de raad:
De raad moet kennisnemen van de eindevaluatie en besluiten of verdere actie nodig is, zoals het aanpassen van beleid of het opzetten van nieuwe ondersteuningsmaatregelen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt de inspanningen om transparantie te bieden en de gemeenschap te informeren via een webpagina en andere communicatiekanalen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet direct genoemd, maar de ondersteuning van lokale entiteiten kan bijdragen aan de veerkracht en duurzaamheid van de gemeenschap op lange termijn.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met een begroting en werkelijke uitgaven. Er wordt aangegeven dat de werkelijke kosten bij de jaarrekening 2021 worden afgerekend en dat er minder uit het RIOZ wordt onttrokken dan gepland.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ondersteuningspakket Ondernemers Sociale ondersteuning Sportverenigingen Culturele organisaties Precariobelasting Reclamebelasting Toerisme Impulssubsidie CoronacrisisVerfijning van de zoekopdracht:
Aat Grinwis - Voorzitter:
- 133 w/m
Marcel Fluitman - Wethouder:
- 197 w/m
Aat Grinwis - Voorzitter:
- 136 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 140 w/m
Aat Grinwis - Voorzitter:
- 453 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- -
Aat Grinwis - Voorzitter:
- 122 w/m
Hafid Boutahar - D66:
- 232 w/m
Aat Grinwis - Voorzitter:
- 188 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 165 w/m
Aat Grinwis - Voorzitter:
- 146 w/m
Hafid Boutahar - D66:
- 178 w/m
Aat Grinwis - Voorzitter:
- 395 w/m
Marcel Pluim - CDA:
- 227 w/m
Aat Grinwis - Voorzitter:
- 180 w/m
David Tompot - SP:
- 163 w/m
Aat Grinwis - Voorzitter:
- 220 w/m
Annet Ploeg-Bos - ChristenUnie/SGP:
- 184 w/m
Aat Grinwis - Voorzitter:
- 139 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 162 w/m
Aat Grinwis - Voorzitter:
- 159 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 222 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 182 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 175 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 203 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 189 w/m
David Tompot - SP:
- 264 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 174 w/m
Aat Grinwis - Voorzitter:
- 159 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 158 w/m
Aat Grinwis - Voorzitter:
- -
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 193 w/m
Marcel Fluitman - Wethouder:
- 225 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 187 w/m
Marcel Fluitman - Wethouder:
- 299 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 216 w/m
Marcel Fluitman - Wethouder:
- 161 w/m
Aat Grinwis - Voorzitter:
- 215 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 153 w/m
Aat Grinwis - Voorzitter:
- 65 w/m
Hafid Boutahar - D66:
- 186 w/m
Aat Grinwis - Voorzitter:
- 371 w/m
Marcel Fluitman - Wethouder:
- 165 w/m
Aat Grinwis - Voorzitter:
- 136 w/m
David Tompot - SP:
- 193 w/m
Aat Grinwis - Voorzitter:
- 210 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 231 w/m
Aat Grinwis - Voorzitter:
- 234 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 154 w/m
Marcel Fluitman - Wethouder:
- 221 w/m
Aat Grinwis - Voorzitter:
- 213 w/m
David Tompot - SP:
- 283 w/m
Aat Grinwis - Voorzitter:
- 102 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 213 w/m
Aat Grinwis - Voorzitter:
- 130 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 156 w/m
Aat Grinwis - Voorzitter:
- 240 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 173 w/m
Aat Grinwis - Voorzitter:
- 231 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 208 w/m
Aat Grinwis - Voorzitter:
- 142 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 153 w/m
Aat Grinwis - Voorzitter:
- 89 w/m
Aat Grinwis - Voorzitter
00:00:32 - 00:02:18 - 00:06:14 - 00:06:16 - 00:06:50 - 00:08:35 - 00:09:39 - 00:10:18 - 00:12:14 - 00:12:47 - 00:15:11 - 00:22:44 - 00:24:35 - 00:29:21 - 00:30:21 - 00:31:14 - 00:32:35 - 00:33:53 - 00:34:00 - 00:35:49 - 00:35:57 - 00:36:35 - 00:36:58 - 00:37:13 - 00:37:30 - 00:38:16
Marcel Pluim - CDA
Annet Ploeg-Bos - ChristenUnie/SGP
Wilma Breddels - PvdA
Agendapunt Ronde Tafel Verordening 1e wijziging begraaf- en crematierechten
Zeister Bosrust past tarieven aan na onvrede: koeling goedkoper, rouwbezoek duurder
In een recente raadsvergadering is besloten tot een aanpassing van de tarieven voor begraaf- en crematierechten in Zeist. Na klachten over de hoge kosten voor koeling, wordt dit tarief verlaagd. Tegelijkertijd stijgt het tarief voor rouwbezoek.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
ZEIST - De gemeenteraad van Zeist heeft na een levendige discussie besloten om de tarieven voor begraaf- en crematierechten aan te passen. De aanpassing volgt na ontevredenheid onder nabestaanden en uitvaartondernemers over de recente verdubbeling van het tarief voor koeling bij Zeister Bosrust. "We hebben geluisterd naar de kritiek en nemen maatregelen om de dienstverlening rondom afscheid nemen in Zeist aantrekkelijker te maken," verklaarde portefeuillehouder Sander Jansen.De tariefswijziging, die geen invloed heeft op de begroting, zal per 1 juni 2022 van kracht zijn. "Het is belangrijk dat onze tarieven marktconform zijn en dat we een kostendekkend bedrijf hebben," benadrukte Jansen. De koeling, die eerder voor €204 werd aangeboden, zal nu voor €104 beschikbaar zijn. Het tarief voor rouwbezoek stijgt daarentegen van €45 naar €187, wat volgens de portefeuillehouder noodzakelijk is om de benodigde werkzaamheden te dekken.
Raadslid Fluitman, die om een toelichting vroeg, kreeg te horen dat de tarieven zijn aangepast om in lijn te zijn met omliggende gemeentes. "We zagen een significante afname in het gebruik van onze koeling, van 31 keer in 2021 naar slechts 3 keer in de eerste drie maanden van dit jaar," lichtte Jansen toe. "Met deze aanpassing hopen we dat Zeister Bosrust weer een aantrekkelijke optie wordt voor uitvaarten."
De discussie bracht ook de duurzaamheid van het crematorium aan het licht, met Jansen die opmerkte dat Zeist een voorloper is met een elektrische oven en van het gas af is. "We hebben het meest duurzame crematorium en aula complex van heel Nederland," voegde hij eraan toe.
De raad toonde zich tevreden met de uitleg en stemde in met het voorstel. Daarnaast werd de interesse gewekt voor een rondleiding op de begraafplaats, waarbij de wethouder de raadsleden uitnodigde om de recente ontwikkelingen, zoals het islamitisch deel en het natuurbegraven, met eigen ogen te komen bekijken. "Het is goed om te zien wat voor een bedrijf binnen het bedrijf van de gemeente we hebben, met heel veel passie werkende mensen," sloot Jansen af.
Samenvatting
Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft de eerste wijziging van de verordening op de heffing en invordering van begraaf- en crematierechten voor het jaar 2022. De portefeuillehouder Sander Jansen en opsteller S. van Woersem stellen voor om de tarieven aan te passen. De aanleiding is ontevredenheid bij nabestaanden en uitvaartondernemers over de verdubbeling van het tarief voor koeling, wat leidt tot het organiseren van afscheidsdiensten buiten Zeister Bosrust. Daarom wordt voorgesteld dit tarief te verlagen. Tegelijkertijd wordt voorgesteld het tarief voor rouwbezoek te verhogen, omdat het huidige tarief te laag is voor de benodigde werkzaamheden.
De financiële toelichting vermeldt dat de tariefswijzigingen geen begrotingswijziging tot gevolg hebben en dat de effecten op de kosten en opbrengsten van Zeister Bosrust gerapporteerd zullen worden. Juridisch gezien vormt de wijzigingsverordening de basis voor het heffen van de tarieven. Na goedkeuring door de raad zal de verordening gepubliceerd worden en in werking treden de dag na bekendmaking, met gewijzigde tarieven per 1 juni 2022.
Het raadsbesluit, genomen op 19 april 2022, bevestigt de vaststelling van de Verordening tot 1e wijziging van de verordening op de heffing en de invordering van begraaf- en crematierechten 2022.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening tot 1e wijziging van de verordening op de heffing en invordering van begraaf- en crematierechten 2022". Het voorstel beoogt de tarieven voor het gebruik van koeling bij Zeister Bosrust te verlagen en het tarief voor rouwbezoek te verhogen om kostendekkend te kunnen werken. De aanpassing is een reactie op klachten van nabestaanden en uitvaartondernemers en het feit dat diensten worden verplaatst naar andere locaties vanwege de hoge kosten.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, met een duidelijke uiteenzetting van de redenen voor de tariefswijzigingen, de financiële implicaties en de juridische basis voor de wijziging. Het bevat ook informatie over de planning en de communicatie rond de wijziging.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en te besluiten of de voorgestelde wijziging van de verordening wordt aangenomen.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, betreffen de balans tussen kostendekkend werken en het bieden van betaalbare diensten aan de inwoners. Ook moet worden overwogen hoe deze tariefswijzigingen de reputatie van Zeister Bosrust en de tevredenheid van de gebruikers beïnvloeden.
SMART:
Het voorstel lijkt specifiek, meetbaar, acceptabel en tijdgebonden. Het is echter niet duidelijk of het realistisch is, aangezien er geen informatie is over de haalbaarheid van de nieuwe tarieven in de praktijk.
Inconsequenties:
Er lijken geen duidelijke inconsequenties in het voorstel te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de wijziging van de verordening goedkeuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet specifiek hoe de participatie van belanghebbenden is meegenomen in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, tenzij het indirect betrekking heeft op de milieueffecten van begrafenis- en crematiediensten.
Financiële gevolgen:
Het voorstel stelt dat de tariefswijzigingen geen begrotingswijziging tot gevolg hebben. Er wordt gerapporteerd over de effecten op de kosten en opbrengsten bij de eerste en tweede berap (bestuursrapportage). Er wordt niet gesproken over hoe de wijzigingen gedekt worden, maar aangezien het doel is om kostendekkend te werken, lijkt het erop dat de wijzigingen zelfvoorzienend zijn.
Op basis van de verstrekte informatie lijkt het voorstel een reactie te zijn op marktfeedback en een poging om de diensten van Zeister Bosrust concurrerender te maken. Het is aan de raad om te beoordelen of de voorgestelde tariefswijzigingen in het beste belang zijn van de gemeente en haar inwoners.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Begraaf- en crematierechten Tariefswijzigingen Koeling Rouwbezoek Zeister Bosrust Nabestaanden Uitvaartondernemers Kostendekkend TariefstellingVerfijning van de zoekopdracht:
Aat Grinwis - Voorzitter:
- 120 w/m
Marcel Fluitman - Wethouder:
- 265 w/m
Aat Grinwis - Voorzitter:
- 120 w/m
Marcel Fluitman - Wethouder:
- 188 w/m
Aat Grinwis - Voorzitter:
- 152 w/m
David Tompot - SP:
- 185 w/m
Marcel Fluitman - Wethouder:
- 217 w/m
Aat Grinwis - Voorzitter:
- 304 w/m
Ruben Pattiasina - D66:
- 206 w/m
Marcel Fluitman - Wethouder:
- 214 w/m
Ruben Pattiasina - D66:
- 233 w/m
Marcel Fluitman - Wethouder:
- 201 w/m
Aat Grinwis - Voorzitter:
- 445 w/m
David Tompot - SP:
- 189 w/m
Aat Grinwis - Voorzitter:
- 290 w/m
David Tompot - SP:
- 376 w/m
Marcel Fluitman - Wethouder:
- 237 w/m
Aat Grinwis - Voorzitter:
- 125 w/m
Marcel Fluitman - Wethouder:
- 191 w/m
Aat Grinwis - Voorzitter:
- 81 w/m
Vincent van Voorden - CDA:
- 232 w/m
Aat Grinwis - Voorzitter:
- 312 w/m
Marcel Fluitman - Wethouder:
- 218 w/m
Aat Grinwis - Voorzitter:
- 231 w/m