Vergadering Debat Samenleving RV Burgeramendement en aansluitend RT/Debat rv Invulling lastenverlichting 2023 08-12-2022
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 20.00 Debat RV Burgeramendement
Zeist zet in op burgeramendement: experiment voor meer burgerparticipatie
In een poging om de burgerparticipatie te vergroten, start de gemeente Zeist een experiment met het burgeramendement. Dit nieuwe instrument moet inwoners meer invloed geven op de besluitvorming.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
ZEIST – De gemeenteraad van Zeist heeft na een levendig debat ingestemd met het voorstel om te experimenteren met het burgeramendement. Het voorstel, dat in eerste instantie veel vragen opriep over de procedure en de rol van de indieners, is na een ronde tafel en diverse aanpassingen toch aangenomen. "Dit is een stap in de richting van meer burgerbetrokkenheid," aldus voorzitter Carla Vis Scalini.Tijdens het debat werden zorgen geuit over de mogelijke schijnparticipatie en de extra belasting voor de griffie. "We moeten oppassen dat we geen schijnvertoning creëren waarbij burgers hard werken voor iets dat uiteindelijk niet haalbaar blijkt," waarschuwde raadslid Fluitman van het CDA. Hij benadrukte het belang van een duidelijke rolverdeling en het serieus nemen van inwoners.
De VVD, vertegenwoordigd door Van Splunter, sprak zich positief uit over het experiment, mits het niet leidt tot een vermindering van de rol van de raad. "Wij blijven ons werk doen zoals altijd, maar staan open voor verbeteringen vanuit de samenleving," zei hij.
Het burgeramendement kan worden ingediend door kiesgerechtigde inwoners van Zeist, ondersteund door minimaal 50 andere kiesgerechtigden. De griffie zal ondersteuning bieden aan de indieners. "Het is een kans om de kwaliteit van besluitvorming te verhogen," voegde Van Splunter toe.
Er werd ook gesproken over de evaluatie van het experiment. D66 benadrukte het belang van het meten van de toegevoegde waarde voor zowel de lokale democratie als de kwaliteit van de besluitvorming. "We moeten durven stoppen als het niet werkt," stelde de ChristenUnie/SP.
De discussie over de openbaarheid van de namen van de ondersteuners van een burgeramendement leidde tot een duidelijke stellingname van de raad. "Transparantie is belangrijk, de namen moeten bekend zijn," concludeerde Fluitman.
Met de invoering van het burgeramendement hoopt Zeist een nieuwe weg in te slaan naar een meer betrokken samenleving. Het experiment loopt tot 1 maart 2026, waarna de raad zal beslissen over de toekomst van het participatie-instrument.
Samenvatting
Samenvatting:
De gemeente Zeist wil ervaring opdoen met het burgeramendement als participatie-instrument. Het voorstel is om een experimenteerperiode te starten van 1 januari 2023 tot 1 maart 2026. Het burgeramendement stelt inwoners in staat om wijzigingsvoorstellen te doen op besluiten die de gemeenteraad wil nemen. De raad moet zich vervolgens expliciet uitspreken over deze voorstellen. Na discussie in de Ronde Tafel op 29 november 2022 zijn aanpassingen gemaakt aan de tekst van het voorstel, waaronder de experimenteerperiode en de rol van ondernemers en jongeren die niet in Zeist wonen. Het burgeramendement kan worden ingediend door kiesgerechtigde inwoners van Zeist, ondersteund door minimaal 50 andere kiesgerechtigden. De griffie biedt ondersteuning aan de indieners. Het voorstel is aangenomen met de kanttekening dat de fractie van ZeisterBelang geacht wordt tegen te hebben gestemd. Er zal jaarlijks een evaluatie plaatsvinden om te bepalen of het burgeramendement een waardevolle toevoeging is aan de participatiemogelijkheden.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het "Experiment met het burgeramendement" in de gemeente Zeist. Het doel is om ervaring op te doen met het burgeramendement als participatie-instrument, waarmee inwoners direct invloed kunnen uitoefenen op raadsbesluiten door wijzigingsvoorstellen in te dienen. Het experiment loopt van 1 januari 2023 tot 1 maart 2026. Inwoners die kiesgerechtigd zijn kunnen een burgeramendement indienen, ondersteund door minimaal 50 andere kiesgerechtigden. Het amendement moet gericht zijn op wijziging van een raadsvoorstel en mag niet discriminerend of in strijd met goede zeden zijn.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met duidelijke spelregels en een beschrijving van het proces, de rol van de raad, en de juridische en financiële aspecten. Het bevat ook een evaluatieplan.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met het experiment en de spelregels vaststellen. Tijdens het experiment zal de raad de ingediende burgeramendementen behandelen en hierover besluiten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij dit participatie-instrument willen inzetten en hoe zij omgaan met de resultaten van de burgeramendementen. Ook moeten zij de spelregels goedkeuren en eventueel aanpassen op basis van evaluaties.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen, een tijdspad en evaluatiemomenten. Er lijken geen duidelijke inconsequenties te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met het experiment en de bijbehorende spelregels vaststellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door inwoners de mogelijkheid te geven om actief bij te dragen aan de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct een onderwerp van dit voorstel, maar het instrument kan wel worden gebruikt voor voorstellen die duurzaamheid betreffen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen lijken beperkt tot de inzet van griffie-uren. Er wordt verwacht dat dit geen knelpunten zal opleveren, mede door een uitbreiding van de formatie in 2023. Er wordt niet gesproken over specifieke dekking, waarschijnlijk omdat de kosten binnen de bestaande begroting kunnen worden opgevangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Burgeramendement Participatie Experimenteerperiode Inwoners Invloed Raadsvoorstel Amendementgerechtigd Evaluatie Griffie TransparantieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Experiment met het burgeramendement". Het voorstel beoogt een experimenteerperiode te starten van 1 januari 2023 tot 1 maart 2026 waarin inwoners van Zeist die kiesgerechtigd zijn, het recht krijgen om wijzigingsvoorstellen (burgeramendementen) in te dienen op raadsvoorstellen. Deze burgeramendementen moeten door minstens 50 andere kiesgerechtigde inwoners worden ondersteund en kunnen niet gaan over onderwerpen zoals belastingen, begroting, benoemingen of discriminerende zaken.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, met duidelijke spelregels en een beschrijving van de procedure voor het indienen en behandelen van burgeramendementen. Er is aandacht voor juridische en financiële aspecten, alsmede voor de evaluatie van het experiment.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met het starten van het experiment en de spelregels vaststellen. Tijdens het experiment zal de raad de ingediende burgeramendementen behandelen en hierover besluiten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het participatie-instrument van het burgeramendement wil invoeren en hoe zij omgaat met de feedback en resultaten uit het experiment.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel en Realistisch. De Tijdgebondenheid is ook aanwezig, gezien de experimenteerperiode duidelijk is afgebakend. Er lijken geen directe inconsequenties te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het experiment en de bijbehorende spelregels.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door inwoners de mogelijkheid te geven om direct invloed uit te oefenen op de besluitvorming van de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het instrument kan worden gebruikt voor voorstellen die duurzaamheid bevorderen.
Financiële gevolgen:
Er wordt aangegeven dat de griffie ondersteuning zal bieden, wat beslag legt op griffie-uren. Er wordt verwacht dat dit geen knelpunten zal opleveren, mede door een uitbreiding van de griffie in 2023. Er wordt niet gesproken over specifieke financiële dekking, maar de impact lijkt beperkt en beheersbaar.
Conclusie:
Het voorstel is goed uitgewerkt en biedt een duidelijk kader voor het experiment met het burgeramendement. De raad heeft de taak om het voorstel te beoordelen en te besluiten over de implementatie ervan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Burgeramendement Participatie Experimenteerperiode Inwoners Invloed Voorstel Lokale democratie Evaluatie Griffie TransparantieVerfijning van de zoekopdracht:
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 113 w/m
Marcel Fluitman - Wethouder:
- 248 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 215 w/m
Marcel Fluitman - Wethouder:
- 153 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 156 w/m
Dick van Ginkel - D66:
- 197 w/m
Marcel Fluitman - Wethouder:
- 165 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 181 w/m
Marcel Fluitman - Wethouder:
- 173 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 152 w/m
Marcel Fluitman - Wethouder:
- 169 w/m
J. Janssen - Griffier:
- 197 w/m
Marcel Fluitman - Wethouder:
- 240 w/m
J. Janssen - Griffier:
- 233 w/m
Marcel Fluitman - Wethouder:
- 188 w/m
J. Janssen - Griffier:
- 211 w/m
Marcel Fluitman - Wethouder:
- 218 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 168 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 191 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 201 w/m
Marcel Fluitman - Wethouder:
- 216 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 188 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 219 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 163 w/m
Marcel Fluitman - Wethouder:
- 276 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 203 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 273 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 401 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 170 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 228 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 154 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 178 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 187 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 284 w/m
Hafid Boutahar - D66:
- 191 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 273 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 157 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 480 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 196 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 220 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 231 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 109 w/m
Falco van 't Riet - GroenLinks:
- 207 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- -
Hafid Boutahar - D66:
- 210 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- -
Wilma Breddels - PvdA:
- 231 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 135 w/m
Petra Bakels - NieuwDemocratischZeist:
- 161 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 166 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 207 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 122 w/m
M. Junger - SP:
- 142 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 205 w/m
Dick van Ginkel - D66:
- 145 w/m
J. Janssen - Griffier:
- 379 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 72 w/m
M. Junger - SP:
- 193 w/m
Dick van Ginkel - D66:
- 181 w/m
M. Junger - SP:
- 145 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 257 w/m
Dick van Ginkel - D66:
- 149 w/m
M. Junger - SP:
- 207 w/m
Dick van Ginkel - D66:
- 161 w/m
M. Junger - SP:
- 167 w/m
Dick van Ginkel - D66:
- 186 w/m
M. Junger - SP:
- 400 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 177 w/m
M. Junger - SP:
- 270 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 234 w/m
M. Junger - SP:
- 240 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 133 w/m
Marcel Fluitman - Wethouder:
- 190 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 205 w/m
Hafid Boutahar - D66:
- 178 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 139 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 187 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 78 w/m
Dick van Ginkel - D66:
- 174 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 223 w/m
Dick van Ginkel - D66:
- 133 w/m
M. Junger - SP:
- 163 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 179 w/m
M. Junger - SP:
- 187 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 77 w/m
Esther Kant - Seyst.nu:
- 261 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 272 w/m
Marcel Fluitman - Wethouder:
- 180 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 511 w/m
Falco van 't Riet - GroenLinks:
- 259 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 389 w/m
Dick van Ginkel - D66:
- 175 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 102 w/m
Esther Kant - Seyst.nu:
- 149 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 173 w/m
Falco van 't Riet - GroenLinks:
- 163 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 173 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 168 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 224 w/m
Marcel Fluitman - Wethouder:
- 227 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 456 w/m
Marcel Fluitman - Wethouder:
- 347 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 94 w/m
Esther Kant - Seyst.nu:
- 156 w/m
Marcel Fluitman - Wethouder:
- 202 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 245 w/m
Esther Kant - Seyst.nu:
- 180 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 267 w/m
Dick van Ginkel - D66:
- 201 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 100 w/m
Esther Kant - Seyst.nu:
- 197 w/m
Dick van Ginkel - D66:
- 193 w/m
Esther Kant - Seyst.nu:
- 249 w/m
Dick van Ginkel - D66:
- 207 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 124 w/m
Petra Bakels - NieuwDemocratischZeist:
- 160 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 138 w/m
Annet Ploeg-Bos - ChristenUnie/SGP:
- 181 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 165 w/m
J. Janssen - Griffier:
- 182 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 276 w/m
J. Janssen - Griffier:
- 144 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 405 w/m
Annet Ploeg-Bos - ChristenUnie/SGP:
- 176 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 419 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 182 w/m
Annet Ploeg-Bos - ChristenUnie/SGP:
- 175 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 179 w/m
J. Janssen - Griffier:
- 166 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 194 w/m
J. Janssen - Griffier:
- -
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 118 w/m
Hafid Boutahar - D66:
- 180 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 187 w/m
Falco van 't Riet - GroenLinks:
- 180 w/m
Hafid Boutahar - D66:
- 230 w/m
Falco van 't Riet - GroenLinks:
- 167 w/m
Hafid Boutahar - D66:
- 192 w/m
Falco van 't Riet - GroenLinks:
- 153 w/m
Hafid Boutahar - D66:
- 201 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 146 w/m
Dick van Ginkel - D66:
- 172 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 191 w/m
Marcel Fluitman - Wethouder:
- 249 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 91 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 223 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- -
Ernst van Splunter - VVD:
- 149 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 364 w/m
Falco van 't Riet - GroenLinks:
- 178 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 66 w/m
M. Junger - SP:
- 188 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 167 w/m
Esther Kant - Seyst.nu:
- 1200 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 148 w/m
Petra Bakels - NieuwDemocratischZeist:
- -
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- -
Marcel Fluitman - Wethouder:
- 137 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 167 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter
00:00:01 - 00:02:01 - 00:02:43 - 00:04:51 - 00:06:07 - 00:08:11 - 00:09:01 - 00:10:11 - 00:10:58 - 00:11:10 - 00:11:37 - 00:12:26 - 00:15:27 - 00:16:25 - 00:17:43 - 00:18:23 - 00:18:43 - 00:19:12 - 00:20:03 - 00:20:23 - 00:21:02 - 00:21:53 - 00:22:17 - 00:25:40 - 00:29:56 - 00:31:54 - 00:34:14 - 00:34:54 - 00:35:06 - 00:46:30 - 00:48:20 - 00:50:08 - 00:50:21 - 00:50:30 - 00:51:25 - 00:51:43 - 00:55:17 - 00:55:25 - 00:57:30 - 00:59:28 - 01:05:20 - 01:07:34 - 01:09:07 - 01:09:11 - 01:10:36 - 01:12:05 - 01:13:20 - 01:14:49 - 01:15:29 - 01:17:38 - 01:18:22 - 01:18:50 - 01:19:01 - 01:19:30 - 01:20:10 - 01:20:22 - 01:22:56 - 01:26:36 - 01:27:25 - 01:27:56 - 01:28:08 - 01:28:10 - 01:28:20 - 01:28:54 - 01:29:02 - 01:29:05 - 01:29:34
Agendapunt Aansluitend (circa 21.00) RT/Debat rv Invulling lastenverlichting 2023
Zeist zet in op subtiele lastenverlichting voor 2023
In een tijd waarin de kosten voor burgers overal stijgen, heeft de gemeente Zeist besloten om de afvalstoffenheffing voor 2023 niet te verhogen. Dit besluit is een direct gevolg van een positief begrotingssaldo en de wens om de lastendruk voor inwoners licht te verlagen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
ZEIST - De gemeenteraad van Zeist heeft in een recent debat de plannen besproken om de afvalstoffenheffing voor het komende jaar gelijk te houden. Dit besluit, dat voortvloeit uit een positief begrotingssaldo, is bedoeld om de financiële druk op de inwoners van Zeist niet verder te laten stijgen. "We maken denk ik iedere inwoner van Zeist hier een heel klein beetje blij mee," aldus wethouder W. van Dijk.Tijdens het debat kwamen verschillende geluiden naar voren. Sommige raadsleden uitten hun teleurstelling over de geringe impact van de lastenverlichting. "Deze lastenverlichting valt me verschrikkelijk tegen," zei mevrouw Breddels. "Voor dit bedrag kan je 7100 kachels kopen voor Oekraïne, dan doe je wat nuttigs."
De SP en andere partijen stelden voor om de €500.000 te richten op huishoudens met een inkomen rond het sociale minimum, vergelijkbaar met de energietoeslag. "Je helpt er niet iemand echt mee met €15 per jaar," betoogde de SP. "Wij zouden willen zien dat die 5 t naar huishoudens gaat met een inkomen van 120 of 130% van het sociale minimum."
Wethouder Van Dijk benadrukte echter dat de gemeente wettelijk beperkt is in haar mogelijkheden om inkomenspolitiek te bedrijven. "We hebben gekozen om het zo generiek mogelijk te doen. Dus niet alleen de huizenbezitters, maar ook de huurders komen hiervoor in aanmerking," legde hij uit.
De discussie spitste zich ook toe op de vraag of de term 'lastenverlichting' wel de juiste is. "Misschien dat er toch een andere naam aan gegeven kan worden," suggereerde mevrouw Bakels, die de verlichting meer zag als een 'niet-verhoging'.
Ondanks de kritische geluiden, lijkt het erop dat de raad het voorstel zal aannemen, zij het met enige tegenzin van sommige fracties. De wethouder gaf aan dat de naamgeving mogelijk aangepast zou kunnen worden in de communicatie naar de inwoners toe, om de verwachtingen beter te managen.
Het raadsbesluit zal genomen worden in de openbare raadsvergadering op 15 december 2022, waarbij de exacte verlaging van de lastendruk later zal worden vastgesteld en gepresenteerd.
Samenvatting
Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft de invulling van lastenverlichting voor het jaar 2023, specifiek gericht op de afvalstoffenheffing in de gemeente Zeist. De portefeuillehouder is W. van Dijk en het voorstel is opgesteld door P. Deijns. De lastenverlichting is een gevolg van een positief begrotingssaldo en de wens om niet alleen uitgaven te verhogen maar ook de eigen inkomsten te verlagen ten gunste van de inwoners. De raad heeft hiervoor een stelpost van € 500.000 gereserveerd.
Het voorstel omvat twee punten:
- Wijziging van de tarieven van de afvalstoffenheffing voor 2023 door een nieuwe verordening vast te stellen.
- Vaststelling van begrotingswijziging nr. 2023006.
De wijziging van de afvalstoffenheffing is gekozen omdat het een brede groep inwoners bereikt en geen extra uitvoeringskosten met zich meebrengt. De nieuwe tarieven zorgen voor een financiële verbetering voor huishoudens, met verschillende tarieven voor verschillende groottes van huishoudens. De verordening moet voor 1 januari 2023 vastgesteld zijn.
De lastenverlichting heeft ook invloed op de lastendruk van de inwoners van Zeist, die hierdoor licht zal dalen. De exacte verlaging van de lastendruk zal later worden vastgesteld en gepresenteerd.
De financiële effecten van de lastenverlichting bedragen € 500.000, wat overeenkomt met de gereserveerde stelpost. Juridisch gezien is de vastgestelde verordening de basis voor de heffing van de afvalstoffenheffing.
Het proces omvatte een auditcommissie op 29 november, een Ronde Tafel op 1 december, een debat op 8 december en de besluitvorming in de raadsvergadering op 15 december 2022. Het raadsbesluit is genomen met de kanttekening dat de fracties van PvdA, SP en NieuwDemocratischZeist tegen hebben gestemd.
Bijlagen bij het raadsvoorstel zijn de verordening van de 1e wijziging afvalstoffenheffing 2023 en de begrotingswijziging 2023006. Het raadsbesluit is genomen in de openbare raadsvergadering van 15 december 2022.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Invulling lastenverlichting 2023 (Afvalstoffenheffing)". Het voorstel behelst een wijziging van de tarieven voor de afvalstoffenheffing in 2023, waardoor deze licht dalen ten opzichte van 2022. Dit is een uitwerking van een stelpost voor lastenverlichting die in de begroting van 2023 was opgenomen. De wijziging is bedoeld om de financiële druk voor de inwoners van Zeist te verlichten en wordt gefinancierd uit een stelpost van € 500.000.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, met een duidelijke uiteenzetting van de redenen voor de lastenverlichting, de criteria voor de keuze van de maatregel, en de financiële implicaties. Er is ook aandacht voor de juridische basis en de uitvoeringskosten.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de wijziging van de verordening en de bijbehorende begrotingswijziging goed te keuren. Dit is een uitoefening van het budgetrecht van de raad.
Politieke keuzes:
De politieke keuze die gemaakt moet worden, is of de lastenverlichting op deze manier moet worden ingevuld, of dat er alternatieve manieren zijn om de stelpost te besteden.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) te zijn, met duidelijke tarieven en een tijdspad voor implementatie. Er worden geen inconsequenties genoemd in de samenvatting.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de tarieven van de afvalstoffenheffing voor 2023 te wijzigen en de begrotingswijziging vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel zegt niets over participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet direct genoemd, maar kan indirect een rol spelen als de verlaging van de afvalstoffenheffing invloed heeft op afvalgedrag en recycling.
Financiële gevolgen en dekking:
De financiële gevolgen zijn een lastenverlichting van € 500.000, die gedekt wordt door de stelpost lastenverlichting in de begroting van 2023.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Afvalstoffenheffing Lastenverlichting Tarieven Verordening Begrotingswijziging Inwoners Gemeentelijke belastingen Stabiliteitscriteria WOZ-waarde HuishoudensVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Invulling lastenverlichting 2023 (Afvalstoffenheffing)". Het voorstel behelst een wijziging van de tarieven voor de afvalstoffenheffing in 2023, waardoor deze licht dalen ten opzichte van 2022. Dit is een uitwerking van een stelpost voor lastenverlichting die in de begroting van 2023 was opgenomen. Het voorstel omvat ook een begrotingswijziging om de financiële effecten van de tariefswijziging te verwerken.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uiteenzetting van de financiële effecten, juridische basis, en de planning en uitvoering. Het bevat ook de noodzakelijke bijlagen voor de wijziging van de verordening en de begrotingswijziging.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de wijziging van de verordening en de begrotingswijziging goed te keuren. Dit is een uitvoering van het budgetrecht van de raad.
Politieke keuzes:
De politieke keuze die gemaakt moet worden, is of de raad instemt met de voorgestelde lastenverlichting en de wijze waarop deze wordt ingevuld, namelijk via een verlaging van de afvalstoffenheffing.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, en Tijdgebonden. Of het Realistisch is, hangt af van de uitvoerbaarheid en de financiële haalbaarheid, maar daar lijkt rekening mee gehouden te zijn.
Inconsequenties:
Er worden geen duidelijke inconsequenties vermeld in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de tarieven van de afvalstoffenheffing voor 2023 te wijzigen en de begrotingswijziging vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel zegt niets specifieks over participatie van inwoners of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet direct als onderwerp genoemd, maar kan indirect een rol spelen aangezien het over afvalstoffenheffing gaat.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een lastenverlichting van €500.000,- voor de inwoners. Dit wordt gedekt door de stelpost lastenverlichting die in de begroting van 2023 was opgenomen.
Conclusie:
Het voorstel lijkt goed onderbouwd en volledig, met duidelijke financiële en juridische kaders. De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde lastenverlichting en de bijbehorende begrotingswijziging.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Afvalstoffenheffing Lastenverlichting Tarieven Verordening Begrotingswijziging Inwoners Belastingdruk Stabiliteitscriteria Heffingen Financiële effectenVerfijning van de zoekopdracht:
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 127 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 248 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 258 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 170 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 228 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 193 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 167 w/m
Annet Ploeg-Bos - ChristenUnie/SGP:
- 149 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 221 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 178 w/m
Annet Ploeg-Bos - ChristenUnie/SGP:
- 173 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 192 w/m
Petra Bakels - NieuwDemocratischZeist:
- 131 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 172 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 247 w/m
Petra Bakels - NieuwDemocratischZeist:
- 165 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 400 w/m
Esther Kant - Seyst.nu:
- 159 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- -
Walter van Dijk - Wethouder:
- 182 w/m
Esther Kant - Seyst.nu:
- 572 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 77 w/m
Marcel Fluitman - Wethouder:
- 216 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 383 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 191 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- -
E. Westerhof - Ambtelijke ondersteuning:
- 194 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 179 w/m
Esther Kant - Seyst.nu:
- 201 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 282 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 204 w/m
Esther Kant - Seyst.nu:
- 235 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 230 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 93 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 222 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 462 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 184 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 106 w/m
M. Junger - SP:
- 179 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 400 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 247 w/m
M. Junger - SP:
- -
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 177 w/m
Annet Ploeg-Bos - ChristenUnie/SGP:
- 187 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 340 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 193 w/m
Annet Ploeg-Bos - ChristenUnie/SGP:
- 226 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 801 w/m
Annet Ploeg-Bos - ChristenUnie/SGP:
- 228 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 194 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- -
Marcel Fluitman - Wethouder:
- 291 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 166 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 255 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 214 w/m
M. Junger - SP:
- 169 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 353 w/m
Esther Kant - Seyst.nu:
- 268 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 196 w/m
E. Westerhof - Ambtelijke ondersteuning:
- 250 w/m
Esther Kant - Seyst.nu:
- 392 w/m
E. Westerhof - Ambtelijke ondersteuning:
- 228 w/m
Esther Kant - Seyst.nu:
- 393 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 154 w/m
Esther Kant - Seyst.nu:
- 289 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- -
Esther Kant - Seyst.nu:
- 151 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- -
E. Westerhof - Ambtelijke ondersteuning:
- 188 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 182 w/m
Marcel Fluitman - Wethouder:
- 267 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 167 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 188 w/m
Hafid Boutahar - D66:
- -
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 258 w/m
Hafid Boutahar - D66:
- 202 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 132 w/m
M. Junger - SP:
- 219 w/m
Marcel Fluitman - Wethouder:
- 222 w/m
M. Junger - SP:
- 181 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 339 w/m
Hafid Boutahar - D66:
- 190 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 149 w/m
Carlo Fiscalini - Voorzitter
01:30:11 - 01:31:42 - 01:33:42 - 01:34:23 - 01:36:48 - 01:39:08 - 01:43:12 - 01:43:23 - 01:44:43 - 01:45:26 - 01:46:37 - 01:46:44 - 01:47:14 - 01:48:13 - 01:50:21 - 01:51:55 - 01:53:47 - 01:54:23 - 01:54:45 - 01:55:32 - 01:58:39 - 01:59:21 - 01:59:48 - 02:00:46 - 02:01:01 - 02:01:34 - 02:02:43 - 02:04:15 - 02:04:58 - 02:06:31 - 02:07:48
Marco Huijben - VVD
Agendapunt Sluiting
Carlo Fiscalini - Voorzitter:
- 189 w/m