20-05-2025 Vergadering Agendacommissie 20-05-2025
Agendapunt 4h Informatiebijeenkomst ICT Visie 2030 in uitvoering en Cyberveiligheid
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de invoering van een Buurtbudget in de gemeente Zeist, zoals opgenomen in het coalitieakkoord 2022-2026. Het doel is om bewoners meer invloed te geven op hun leefomgeving door middel van financiële middelen voor buurtprojecten. Na een verkenning naar de mogelijkheden van het Buurtbudget, wordt voorgesteld om twee pilotprojecten uit te voeren in Zeist-Centrum en Zeist-West. Deze pilots moeten de praktische haalbaarheid en impact van het Buurtbudget testen. De initiatieven moeten door bewoners zelf worden georganiseerd, vrij toegankelijk zijn, en bijdragen aan de sociale cohesie en leefbaarheid. Een Initiatievenraad, bestaande uit bewoners en professionals, zal de aanvragen beoordelen. De pilots worden gefinancierd met een eenmalig budget van €262.765, waarvan €200.000 direct beschikbaar is voor buurtinitiatieven. De pilots starten in 2025 en lopen tot 2026, waarna een evaluatie volgt.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel Buurtbudget
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Buurtbudget". Het voorstel informeert de raad over de resultaten van een verkenning naar de mogelijkheden van een Buurtbudget en vraagt akkoord voor de uitvoering van twee pilotprojecten in Zeist. Het Buurtbudget is bedoeld om bewoners meer invloed te geven op hun leefomgeving door hen financiële middelen te bieden voor projecten die de leefomgeving verbeteren. De pilots zullen plaatsvinden in Zeist-Centrum en Zeist-West en zijn bedoeld om praktische inzichten te verkrijgen en eventuele problemen te identificeren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke uitgangspunten, randvoorwaarden en een financiële toelichting. Het bevat ook een plan voor evaluatie en communicatie.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de verkenningsstudie en in te stemmen met de uitvoering van de pilots. De raad speelt een beslissende rol in het al dan niet doorgaan van de pilots.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de pilots willen ondersteunen, wat impliceert dat ze de verantwoordelijkheid en invloed van bewoners op hun leefomgeving willen vergroten. Dit kan politieke implicaties hebben voor de verdeling van middelen en prioriteiten binnen de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de pilots hangt af van de uitvoering en evaluatie.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de uitvoering van de pilots volgens de voorgestelde uitgangspunten en randvoorwaarden.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door bewoners te betrekken bij de organisatie en uitvoering van initiatieven. Er wordt een Initiatievenraad opgericht om aanvragen te beoordelen, wat participatie verder bevordert.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een van de thema's waarvoor het Buurtbudget kan worden ingezet, maar het is geen specifieke vereiste. Initiatieven moeten wel in lijn zijn met het duurzame beleid van de gemeente.
Financiële Gevolgen:
Er is een budget van €262.765 beschikbaar, waarvan €200.000 direct voor buurtinitiatieven is bestemd. De overige €62.765 is voor uitvoeringskosten. Het budget is incidenteel en niet structureel, wat in de communicatie wordt meegenomen om verwachtingen te managen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Buurtbudget Pilotprojecten Sociale cohesie Bewonersparticipatie Leefomgeving Initiatievenraad Initiatievenbegeleider Duurzaamheid Gezondheid CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Huisvestingsverordening Regio Utrecht 2023 – versie 2025, gemeente Zeist (betaalbare nieuwbouw koopwoningen tot € 405.000)." Het voorstel beoogt de Huisvestingsverordening aan te passen om meer sturing te geven aan de toewijzing van betaalbare nieuwbouw koopwoningen tot € 405.000 in de gemeente Zeist. Dit wordt mogelijk gemaakt door de invoering van een vergunningplicht en voorrangsregels voor lokale woningzoekenden. Het doel is om de beschikbaarheid van betaalbare woningen voor middeninkomens te vergroten en de doorstroming op de woningmarkt te bevorderen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke uitleg over de wijzigingen, de noodzaak ervan, en de verwachte impact. Er zijn echter enkele kanttekeningen over de implementatie en de tijd die nodig is voor de uitvoering.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren en vaststellen. Ze spelen een cruciale rol in het besluitvormingsproces en de uiteindelijke implementatie van de verordening.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de invoering van de vergunningplicht en de voorrangsregels voor lokale woningzoekenden. Dit omvat keuzes over de inkomensgrenzen en de toepassing van de NIBUD-norm.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de prijsgrens en inkomenscriteria. Het is echter minder tijdgebonden, aangezien de implementatie en evaluatie niet volledig zijn uitgewerkt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering kan complex zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Huisvestingsverordening vast te stellen zoals voorgesteld.
Participatie:
Er is sprake van regionale en lokale participatie, met betrokkenheid van U10-gemeenten en woningcorporaties. Er zijn meerdere bijeenkomsten geweest om input te verzamelen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er wordt een verhoogde capaciteitsdruk verwacht bij de uitvoering van de vergunningplicht. De kosten worden gedekt door de legesverordening, die kostendekkend moet zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huisvestingsverordening Betaalbare nieuwbouw koopwoningen Vergunningplicht NIBUD-norm Middeninkomens Koopprijsgrens Experimentenregeling Woningvoorraad Toewijzing SchaarsteVerfijning van de zoekopdracht:
-
RV25_033 (GEWIJZIGD) Raadsvoorstel Verordening tegemoetkoming kosten kinderopvang (1).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening tegemoetkoming kosten kinderopvang Gemeente Zeist 2025". Het voorstel beoogt de vaststelling van nieuwe kaders voor de uitvoering van de tegemoetkoming kosten kinderopvang in de gemeente Zeist. Er zijn twee regelingen: een voor inwoners met een laag inkomen die werken, studeren, inburgeren of een re-integratietraject volgen, en een voor inwoners met een Sociaal Medische Indicatie (SMI). De verordening is nodig vanwege stijgende kosten en een evaluatie van het beleid in 2024. Het Centrum Jeugd en Gezin (CJG) zal verantwoordelijk worden voor de indicatiestelling van de SMI.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de regelingen, de noodzaak voor de verordening, en de financiële implicaties. Echter, er is beperkte informatie over hoe de stijgende kosten structureel aangepakt zullen worden.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren en de verordening vaststellen. Dit is een besluitvormende rol waarbij de raad de kaders voor de uitvoering van de tegemoetkoming vastlegt.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de verantwoordelijkheid voor de indicatiestelling bij het CJG willen leggen, ondanks de huidige wachtlijsten. Ook moeten ze overwegen hoe om te gaan met de stijgende kosten van de SMI-regeling.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn duidelijke doelen en een tijdlijn, maar de meetbaarheid en haalbaarheid van de kostenbeheersing zijn niet volledig uitgewerkt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële onzekerheden zijn een aandachtspunt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de verordening vast te stellen, waarmee de nieuwe kaders voor de tegemoetkoming kosten kinderopvang worden ingevoerd.
Participatie:
Er is geen specifieke informatie over participatie van inwoners of belanghebbenden in het proces van het opstellen van de verordening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn significant, met stijgende kosten voor de SMI-regeling. De begroting voor 2025 is € 229.809, maar er is een risico dat de werkelijke kosten hoger uitvallen. Er is geen duidelijk plan voor hoe eventuele tekorten gedekt zullen worden, wat een financieel risico voor de gemeente vormt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tegemoetkoming kosten kinderopvang Sociaal Medische Indicatie (SMI) Regionale Sociale Dienst Kromme Rijn Heuvelrug (RSD) Laag inkomen Kinderopvangtoeslag Centrum Jeugd en Gezin (CJG) Evaluatie Begroting Multi-problematiek GemeentefondsVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming lid Raad van Toezicht NUOVO Scholen". Het voorstel betreft de benoeming van mevrouw Monique Stam als lid van de Raad van Toezicht (RvT) van NUOVO Scholen, een stichting die openbaar voortgezet onderwijs verzorgt in meerdere gemeenten. De benoeming is noodzakelijk vanwege het aftreden van een huidig lid, de heer F. Bouchtaoui, per 1 augustus 2025. Mevrouw Stam is voorgedragen vanwege haar expertise in Human Resources, een belangrijk thema binnen het onderwijs. De gemeenteraden van de betrokken gemeenten moeten instemmen met deze voordracht.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en bevat alle noodzakelijke informatie, inclusief de achtergrond, argumenten voor de benoeming, en de juridische en financiële aspecten.
Rol van de raad:
De raad heeft de wettelijke bevoegdheid om leden van de RvT van NUOVO Scholen te benoemen. De raad moet instemmen met de voordracht van mevrouw Stam.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de benoeming van mevrouw Stam, gebaseerd op haar kwalificaties en de aanbevelingen van de RvT en de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de benoeming van mevrouw Stam als lid van de RvT van NUOVO Scholen.
Participatie:
De gemeenschappelijke medezeggenschapsraad heeft positief geadviseerd over de voordracht, wat wijst op betrokkenheid van belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente Zeist, aangezien NUOVO de rijksvergoedingen ontvangt en verantwoordelijk is voor haar eigen uitgaven, inclusief de bezoldiging van de RvT-leden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
NUOVO Scholen Raad van Toezicht (RvT) Monique Stam Human Resource (HR) Gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR) Voortgezet onderwijs Benoeming Gemeenten Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Nieuwegein Functie- en wervingsprofiel F. BouchtaouiVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
1. Titel en Samenvatting:
- Titel: Agendering juni en juli 2025
- Samenvatting: Het voorstel betreft de agendering van diverse raadsvoorstellen en informatiebijeenkomsten voor de maanden juni en juli 2025. Gezien de drukke agenda en de voorbereidingstijd voor onderwerpen zoals de Kadernota, wordt voorgesteld om bepaalde onderwerpen door te schuiven tot na het zomerreces. Er wordt een planning voorgesteld voor de resterende bijeenkomsten, waarbij enkele vergaderingen zijn aangepast en parallelle behandelingen zijn ingeschat. Specifieke voorstellen zoals het Evenementenbeleid en de Wijziging Huisvestingsverordening moeten voor het zomerreces worden behandeld vanwege hun urgentie en koppeling met andere beleidsstukken.
2. Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
- Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde planning en toelichting per onderwerp. Echter, er ontbreekt een diepgaande inhoudelijke analyse van de voorstellen zelf.
3. Rol van de raad bij het voorstel:
- De raad moet beslissen welke voorstellen voor het zomerreces worden behandeld en welke kunnen worden doorgeschoven. Daarnaast moet de raad instemmen met de voorgestelde planning en eventuele aanpassingen.
4. Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
- De raad moet prioriteiten stellen welke onderwerpen urgent zijn en voor het zomerreces behandeld moeten worden. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral bij onderwerpen met een hoge maatschappelijke impact.
5. Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
- Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van andere beleidsstukken kan complexiteit toevoegen.
6. Besluit dat de raad moet nemen:
- De raad moet besluiten welke voorstellen voor het zomerreces worden geagendeerd en instemmen met de voorgestelde planning.
7. Participatie:
- Het voorstel zelf zegt weinig over participatie, maar het agenderen van onderwerpen zoals het Handvat Participatie voor inwoners en initiatiefnemers impliceert betrokkenheid van stakeholders.
8. Duurzaamheid als relevant onderwerp:
- Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in dit voorstel, maar kan relevant zijn in de context van de Omgevingswet en gebiedsvisies.
9. Financiële gevolgen en dekking:
- Het voorstel zelf bespreekt geen directe financiële gevolgen. Echter, de tijdige behandeling van bepaalde voorstellen kan indirect financiële implicaties hebben, zoals bij de Huisvestingsverordening en bouwprojecten. Er wordt geen specifieke dekking genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Agendering Zomerreces Ronde Tafel Debat Informatie bijeenkomsten Evenementenbeleid Huisvestingsverordening Buurtbudget Omgevingswet CyberveiligheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Voorstel agendering juni en juli met toelichting
Samenvatting
In juni en juli 2025 zijn er veel voorstellen ingediend voor agendering, maar vanwege de benodigde voorbereidingstijd is het mogelijk dat niet alles voor het zomerreces kan worden behandeld. Er zijn drie data beschikbaar voor nieuwe bijeenkomsten: 12 juni, 26 juni en 3 juli. Voorstellen zoals het Evenementenbeleid en de Wijziging Huisvestingsverordening moeten voor het zomerreces worden behandeld vanwege hun urgentie en koppeling met andere beleidsstukken. Andere voorstellen, zoals het Buurtbudget en Handvat Participatie, kunnen eventueel worden uitgesteld, hoewel dit tot vertraging kan leiden. Er is ook een voorkeur om de informatiebijeenkomst over ICT Visie 2030 en Cyberveiligheid voor het zomerreces te houden vanwege de urgentie van het onderwerp. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met de voorgestelde planning en te beslissen welke voorstellen eventueel kunnen worden doorgeschoven.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
1. Titel en Samenvatting:
- Titel: Agendering juni en juli 2025
- Samenvatting: Het voorstel betreft de agendering van diverse raadsvoorstellen en informatiebijeenkomsten voor de maanden juni en juli 2025. Gezien de drukke agenda en de voorbereidingstijd voor onderwerpen zoals de Kadernota, wordt voorgesteld om bepaalde onderwerpen door te schuiven tot na het zomerreces. Er wordt een planning voorgesteld voor de resterende bijeenkomsten, waarbij enkele vergaderingen zijn aangepast en parallelle behandelingen zijn ingeschat. Specifieke voorstellen zoals het Evenementenbeleid en de Wijziging Huisvestingsverordening moeten voor het zomerreces worden behandeld vanwege hun urgentie en koppeling met andere beleidsstukken.
2. Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
- Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde planning en toelichting per onderwerp. Echter, er ontbreekt een diepgaande inhoudelijke analyse van de voorstellen zelf.
3. Rol van de raad bij het voorstel:
- De raad moet beslissen welke voorstellen voor het zomerreces worden behandeld en welke kunnen worden doorgeschoven. Daarnaast moet de raad instemmen met de voorgestelde planning en eventuele aanpassingen.
4. Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
- De raad moet prioriteiten stellen welke onderwerpen urgent zijn en voor het zomerreces behandeld moeten worden. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral bij onderwerpen met een hoge maatschappelijke impact.
5. Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
- Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van andere beleidsstukken kan complexiteit toevoegen.
6. Besluit dat de raad moet nemen:
- De raad moet besluiten welke voorstellen voor het zomerreces worden geagendeerd en instemmen met de voorgestelde planning.
7. Participatie:
- Het voorstel zelf zegt weinig over participatie, maar het agenderen van onderwerpen zoals het Handvat Participatie voor inwoners en initiatiefnemers impliceert betrokkenheid van stakeholders.
8. Duurzaamheid als relevant onderwerp:
- Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in dit voorstel, maar kan relevant zijn in de context van de Omgevingswet en gebiedsvisies.
9. Financiële gevolgen en dekking:
- Het voorstel zelf bespreekt geen directe financiële gevolgen. Echter, de tijdige behandeling van bepaalde voorstellen kan indirect financiële implicaties hebben, zoals bij de Huisvestingsverordening en bouwprojecten. Er wordt geen specifieke dekking genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Agendering Zomerreces Ronde Tafel Debat Informatie bijeenkomsten Evenementenbeleid Huisvestingsverordening Buurtbudget Omgevingswet CyberveiligheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Buurtbudget
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de invoering van een Buurtbudget in de gemeente Zeist, zoals opgenomen in het coalitieakkoord 2022-2026. Het doel is om bewoners meer invloed te geven op hun leefomgeving door middel van financiële middelen voor buurtprojecten. Na een verkenning naar de mogelijkheden van het Buurtbudget, wordt voorgesteld om twee pilotprojecten uit te voeren in Zeist-Centrum en Zeist-West. Deze pilots moeten de praktische haalbaarheid en impact van het Buurtbudget testen. De initiatieven moeten door bewoners zelf worden georganiseerd, vrij toegankelijk zijn, en bijdragen aan de sociale cohesie en leefbaarheid. Een Initiatievenraad, bestaande uit bewoners en professionals, zal de aanvragen beoordelen. De pilots worden gefinancierd met een eenmalig budget van €262.765, waarvan €200.000 direct beschikbaar is voor buurtinitiatieven. De pilots starten in 2025 en lopen tot 2026, waarna een evaluatie volgt.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel Buurtbudget
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Buurtbudget". Het voorstel informeert de raad over de resultaten van een verkenning naar de mogelijkheden van een Buurtbudget en vraagt akkoord voor de uitvoering van twee pilotprojecten in Zeist. Het Buurtbudget is bedoeld om bewoners meer invloed te geven op hun leefomgeving door hen financiële middelen te bieden voor projecten die de leefomgeving verbeteren. De pilots zullen plaatsvinden in Zeist-Centrum en Zeist-West en zijn bedoeld om praktische inzichten te verkrijgen en eventuele problemen te identificeren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke uitgangspunten, randvoorwaarden en een financiële toelichting. Het bevat ook een plan voor evaluatie en communicatie.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de verkenningsstudie en in te stemmen met de uitvoering van de pilots. De raad speelt een beslissende rol in het al dan niet doorgaan van de pilots.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de pilots willen ondersteunen, wat impliceert dat ze de verantwoordelijkheid en invloed van bewoners op hun leefomgeving willen vergroten. Dit kan politieke implicaties hebben voor de verdeling van middelen en prioriteiten binnen de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de pilots hangt af van de uitvoering en evaluatie.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de uitvoering van de pilots volgens de voorgestelde uitgangspunten en randvoorwaarden.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door bewoners te betrekken bij de organisatie en uitvoering van initiatieven. Er wordt een Initiatievenraad opgericht om aanvragen te beoordelen, wat participatie verder bevordert.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een van de thema's waarvoor het Buurtbudget kan worden ingezet, maar het is geen specifieke vereiste. Initiatieven moeten wel in lijn zijn met het duurzame beleid van de gemeente.
Financiële Gevolgen:
Er is een budget van €262.765 beschikbaar, waarvan €200.000 direct voor buurtinitiatieven is bestemd. De overige €62.765 is voor uitvoeringskosten. Het budget is incidenteel en niet structureel, wat in de communicatie wordt meegenomen om verwachtingen te managen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Buurtbudget Pilotprojecten Sociale cohesie Bewonersparticipatie Leefomgeving Initiatievenraad Initiatievenbegeleider Duurzaamheid Gezondheid CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Benoemen lid Raad van Toezicht NUOVO scholen
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming lid Raad van Toezicht NUOVO Scholen". Het voorstel betreft de benoeming van mevrouw Monique Stam als lid van de Raad van Toezicht (RvT) van NUOVO Scholen, een stichting die openbaar voortgezet onderwijs verzorgt in meerdere gemeenten. De benoeming is noodzakelijk vanwege het aftreden van een huidig lid, de heer F. Bouchtaoui, per 1 augustus 2025. Mevrouw Stam is voorgedragen vanwege haar expertise in Human Resources, een belangrijk thema binnen het onderwijs. De gemeenteraden van de betrokken gemeenten moeten instemmen met deze voordracht.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en bevat alle noodzakelijke informatie, inclusief de achtergrond, argumenten voor de benoeming, en de juridische en financiële aspecten.
Rol van de raad:
De raad heeft de wettelijke bevoegdheid om leden van de RvT van NUOVO Scholen te benoemen. De raad moet instemmen met de voordracht van mevrouw Stam.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de benoeming van mevrouw Stam, gebaseerd op haar kwalificaties en de aanbevelingen van de RvT en de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de benoeming van mevrouw Stam als lid van de RvT van NUOVO Scholen.
Participatie:
De gemeenschappelijke medezeggenschapsraad heeft positief geadviseerd over de voordracht, wat wijst op betrokkenheid van belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente Zeist, aangezien NUOVO de rijksvergoedingen ontvangt en verantwoordelijk is voor haar eigen uitgaven, inclusief de bezoldiging van de RvT-leden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
NUOVO Scholen Raad van Toezicht (RvT) Monique Stam Human Resource (HR) Gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR) Voortgezet onderwijs Benoeming Gemeenten Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Nieuwegein Functie- en wervingsprofiel F. BouchtaouiVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Verordening wijziging Huisvestingsverordening Regio Utrecht 2023, gemeente Zeist
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de Huisvestingsverordening Regio Utrecht 2023 – versie 2025 voor de gemeente Zeist, met een focus op betaalbare nieuwbouw koopwoningen tot € 405.000. De verordening maakt gebruik van nieuwe mogelijkheden uit de aangepaste Huisvestingswet 2014, die sinds 1 januari 2024 van kracht is. Deze wet stelt gemeenten in staat om regels op te stellen voor de toewijzing van nieuwbouw koopwoningen, met als doel de beschikbaarheid van betaalbare woningen voor middeninkomens te vergroten. De verordening introduceert een vergunningplicht voor deze woningen, gekoppeld aan inkomensgrenzen gebaseerd op de NIBUD-norm. Daarnaast wordt er geëxperimenteerd met voorrang voor lokale woningzoekenden met maatschappelijke en economische binding. De verordening is regionaal afgestemd binnen de U10-gemeenten en zal na besluitvorming op 8 juli 2025 in werking treden. De implementatie vraagt om zorgvuldige voorbereiding en samenwerking met ontwikkelaars.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Huisvestingsverordening Regio Utrecht 2023 – versie 2025, gemeente Zeist (betaalbare nieuwbouw koopwoningen tot € 405.000)." Het voorstel beoogt de Huisvestingsverordening aan te passen om meer sturing te geven aan de toewijzing van betaalbare nieuwbouw koopwoningen tot € 405.000 in de gemeente Zeist. Dit wordt mogelijk gemaakt door de invoering van een vergunningplicht en voorrangsregels voor lokale woningzoekenden. Het doel is om de beschikbaarheid van betaalbare woningen voor middeninkomens te vergroten en de doorstroming op de woningmarkt te bevorderen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke uitleg over de wijzigingen, de noodzaak ervan, en de verwachte impact. Er zijn echter enkele kanttekeningen over de implementatie en de tijd die nodig is voor de uitvoering.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren en vaststellen. Ze spelen een cruciale rol in het besluitvormingsproces en de uiteindelijke implementatie van de verordening.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de invoering van de vergunningplicht en de voorrangsregels voor lokale woningzoekenden. Dit omvat keuzes over de inkomensgrenzen en de toepassing van de NIBUD-norm.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de prijsgrens en inkomenscriteria. Het is echter minder tijdgebonden, aangezien de implementatie en evaluatie niet volledig zijn uitgewerkt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering kan complex zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Huisvestingsverordening vast te stellen zoals voorgesteld.
Participatie:
Er is sprake van regionale en lokale participatie, met betrokkenheid van U10-gemeenten en woningcorporaties. Er zijn meerdere bijeenkomsten geweest om input te verzamelen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er wordt een verhoogde capaciteitsdruk verwacht bij de uitvoering van de vergunningplicht. De kosten worden gedekt door de legesverordening, die kostendekkend moet zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huisvestingsverordening Betaalbare nieuwbouw koopwoningen Vergunningplicht NIBUD-norm Middeninkomens Koopprijsgrens Experimentenregeling Woningvoorraad Toewijzing SchaarsteVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Handvat Participatie voor inwoners en initiatiefnemers
Agendapunt Evenementenbeleid 2025-2029
Agendapunt Vaststellen verordening tegemoetkoming kosten kinderopvang
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de "Verordening tegemoetkoming kosten kinderopvang Gemeente Zeist 2025". Deze verordening legt nieuwe kaders vast voor de uitvoering van financiële ondersteuning voor kinderopvang, uitgevoerd door de Regionale Sociale Dienst Kromme Rijn Heuvelrug (RSD) sinds 2014. Er zijn twee regelingen: voor mensen met een laag inkomen en voor mensen met een Sociaal Medische Indicatie (SMI). De kosten voor de SMI-regeling zijn gestegen, wat aanleiding was voor een evaluatie in 2024. De verordening stelt dat het Centrum Jeugd en Gezin (CJG) verantwoordelijk wordt voor de indicatiestelling van SMI. Er zijn zorgen over stijgende kosten en wachtlijsten bij het CJG. De verordening treedt met terugwerkende kracht per 1 mei 2025 in werking en zal na een half jaar geëvalueerd worden.
-
RV25_033 (GEWIJZIGD) Raadsvoorstel Verordening tegemoetkoming kosten kinderopvang (1).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening tegemoetkoming kosten kinderopvang Gemeente Zeist 2025". Het voorstel beoogt de vaststelling van nieuwe kaders voor de uitvoering van de tegemoetkoming kosten kinderopvang in de gemeente Zeist. Er zijn twee regelingen: een voor inwoners met een laag inkomen die werken, studeren, inburgeren of een re-integratietraject volgen, en een voor inwoners met een Sociaal Medische Indicatie (SMI). De verordening is nodig vanwege stijgende kosten en een evaluatie van het beleid in 2024. Het Centrum Jeugd en Gezin (CJG) zal verantwoordelijk worden voor de indicatiestelling van de SMI.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de regelingen, de noodzaak voor de verordening, en de financiële implicaties. Echter, er is beperkte informatie over hoe de stijgende kosten structureel aangepakt zullen worden.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren en de verordening vaststellen. Dit is een besluitvormende rol waarbij de raad de kaders voor de uitvoering van de tegemoetkoming vastlegt.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de verantwoordelijkheid voor de indicatiestelling bij het CJG willen leggen, ondanks de huidige wachtlijsten. Ook moeten ze overwegen hoe om te gaan met de stijgende kosten van de SMI-regeling.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn duidelijke doelen en een tijdlijn, maar de meetbaarheid en haalbaarheid van de kostenbeheersing zijn niet volledig uitgewerkt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële onzekerheden zijn een aandachtspunt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de verordening vast te stellen, waarmee de nieuwe kaders voor de tegemoetkoming kosten kinderopvang worden ingevoerd.
Participatie:
Er is geen specifieke informatie over participatie van inwoners of belanghebbenden in het proces van het opstellen van de verordening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn significant, met stijgende kosten voor de SMI-regeling. De begroting voor 2025 is € 229.809, maar er is een risico dat de werkelijke kosten hoger uitvallen. Er is geen duidelijk plan voor hoe eventuele tekorten gedekt zullen worden, wat een financieel risico voor de gemeente vormt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tegemoetkoming kosten kinderopvang Sociaal Medische Indicatie (SMI) Regionale Sociale Dienst Kromme Rijn Heuvelrug (RSD) Laag inkomen Kinderopvangtoeslag Centrum Jeugd en Gezin (CJG) Evaluatie Begroting Multi-problematiek GemeentefondsVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Informatiebijeenkomst Resultaten inventarisaties Omgevingswet
Agendapunt Informatiebijeenkomst ICT Visie 2030 in uitvoering en Cyberveiligheid
Agendapunt 5 Wijze van behandeling raadsvoorstel Gebiedsvisie Driebergen-Zeist
Samenvatting
Op 8 mei vond een overleg plaats tussen de griffies en projectleiding over de gebiedsvisie Driebergen-Zeist. Er zijn enkele punten waarover nog geen overeenstemming is bereikt. Op 3 juli is er een informatiebijeenkomst gepland, waar colleges het raadsvoorstel toelichten en vragen beantwoorden. Deze bijeenkomst is openbaar, maar belanghebbenden kunnen geen vragen stellen. Er is een voorstel om de avond in twee delen te splitsen: een formeel deel door de colleges en een informeel netwerkevenement door de raden. De colleges zijn het hier niet mee eens. De bijeenkomsten vinden plaats in het Cultuurhuis Pleiade in Doorn.
Voor de Ronde Tafel/Beeldvorming op 4 en eventueel 11 september is er onenigheid over de spreektijd voor insprekers en het aantal voorzitters. Het voorstel is om de spreektijd op 3 minuten te zetten en met 2 voorzitters te werken. Over een gezamenlijk debat zijn de colleges voorstander, maar de agendacommissies willen apart debatteren. Het advies is om elke raad apart te laten debatteren, maar ruimte te houden voor een gezamenlijk debat met lokale oordeelsvorming.