Vergadering Ronde Tafel rv 1e Bestuursrapportage2024 en Kadernota 2025 11-06-2024
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1. 1e bestuursrapportage 2024
Financiële Stabiliteit Zeist Onder Druk: Gemeente Behoudt Zelf Regie
ZEIST - De Gemeente Zeist staat voor een uitdaging. De 1e Bestuursrapportage 2024 toont een financieel voordeel van € 143.000, maar het begrotingssaldo is uiteindelijk € 45.000 negatief. Schommelingen in het gemeentefonds en besluiten over parkeren en onderwijshuisvesting drukken op de balans. Toch behoudt de gemeente de regie over belangrijke thema's.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een energieke ronde tafel discussie in de Gemeente Zeist werden de schijnwerpers gericht op de 1e Bestuursrapportage 2024. "Deze avond is cruciaal voor de fracties om alle vragen te stellen over de stukken die voorliggen," opende de voorzitter de sessie.Hafid Boutahar van D66 trapte af met scherpe vragen over burgerparticipatie: "Hoe gaat het college de Raad meenemen in vraagstukken rondom de positie van wijk- en buurtverenigingen?" Hij uitte ook zijn bezorgdheid over de aanstaande verkenning van het buurtbudget en de dienstverlening, waarbij hij de organisatie complimenteerde voor de behaalde resultaten.
Marco Huiben van de VVD uitte zijn waardering voor de leesbaarheid van de stukken en vroeg om opheldering over het weerstandsvermogen en de tekorten bij leerlingenvervoer en regiotaxi. "Hoe kan het dat de ratio nu zo hoog is, en wat zijn de consequenties als de doelen van de RES niet behaald worden?" vroeg hij zich af.
GroenLinks' Roel van Nieuwstadt toonde bezorgdheid over de mogelijke bezuinigingen op de zogenaamde 'spuk gelden' vanuit Den Haag. "Wat zijn de gevolgen voor onze gemeente als deze gelden met 10% gekort worden?" vroeg hij aan het college.
Marcel Fluitman van het CDA had vragen over schoolverzuim, de inzet van jongerenwerkers en de voortgang van infrastructurele projecten. "Welke beleidsmatige initiatieven zijn er in gang gezet om ongeoorloofd schoolverzuim tegen te gaan?" vroeg hij.
Jan Bredius van Nieuw Democratisch Zeist benadrukte het belang van het aanpakken van personeelskrapte, vooral binnen het team control. "Dat moet toch eigenlijk niet plaatsvinden," merkte hij op.
David Tompot van de SP wees op een fout in de rapportage en vroeg om duidelijkheid over de opvang van vluchtelingen. "Is er al voorzien in het budget als de opvang voor Afghaanse evacuees na 1 juli niet door kan gaan op het Wallart Sacré Kamp?" vroeg hij.
Het college, vertegenwoordigd door alle wethouders en burgemeester, gaf uitgebreid antwoord op de vragen. Wethouder Walter van Dijk benadrukte dat de gemeente twee keer per jaar de risico's heroverweegt en dat de huidige ratio van het weerstandsvermogen een resultaat is van zorgvuldige afwegingen.
De avond werd afgesloten met een voorstel om de effecten van de meicirculaire te bespreken als overgang naar het volgende agendapunt, de kadernota. Dit voorstel werd na enige discussie aangenomen, waarmee de weg vrijgemaakt werd voor een diepgaande analyse van de financiële vooruitzichten van Zeist.
Samenvatting
Samenvatting:
De 1e Bestuursrapportage 2024 van de Gemeente Zeist, opgesteld door Pim Deijns en goedgekeurd door het college op 28 mei 2024, geeft inzicht in de afwijkingen van het uitgevoerde beleid ten opzichte van de geplande beleidsvoornemens. Het doel is om de gemeenteraad te informeren en indien nodig bij te laten sturen. De rapportage toont een financieel voordeel van € 143.000, maar het begrotingssaldo is uiteindelijk € 45.000 negatief, wat deels komt door schommelingen in het gemeentefonds en besluiten over parkeren en onderwijshuisvesting. Er is een verschuiving van structurele inkomsten naar incidentele uitkeringen, wat de financiële stabiliteit beïnvloedt. De gemeente behoudt echter zelf de regie over verschillende thema's.
De rapportage bevat vijf onderdelen: beleidsrapportage, financiële rapportage, rapportage IAC, heroverwegingen & beleidskeuzes, rapportage voortgang uitvoeringsprogramma coalitieakkoord en rapportage stelpost prijsstijgingen. Afwijkingen en de financiële consequenties worden in de financiële rapportage toegelicht en moeten door de raad worden goedgekeurd voor rechtmatigheid.
Er worden drie begrotingswijzigingen voorgesteld: 2024019 (budgettair neutraal), 2024020 (met effect op saldo) en 2024021 (overige bestuursrapportage). Deze wijzigingen vertalen de financiële resultaten van de rapportage naar de begroting.
De juridische basis voor de rapportage is het budgetrecht van de gemeenteraad zoals vastgelegd in de Gemeentewet. Duurzaamheidsaspecten worden in de rapportages meegenomen en de financiële effecten zijn gerelateerd aan het meerjarenperspectief van de Kadernota 2025.
De verdere procedure omvat een technische informatiesessie, een ronde tafel, een debat en de besluitvorming in de raadsvergadering. De evaluatie vindt jaarlijks plaats in de jaarstukken. Tot slot worden de begrotingswijzigingen vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 9 juli 2024.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "1e Bestuursrapportage 2024". Het voorstel bevat een overzicht van de afwijkingen in de uitvoering van het beleid zoals voorgenomen voor 2024 en de financiële consequenties daarvan. Het doel is om de gemeenteraad in staat te stellen kennis te nemen van deze afwijkingen en indien nodig bij te sturen. Het voorstel omvat een positief financieel resultaat van € 143.000, maar het begrotingssaldo is € 45.000 negatief, wat een verslechtering is ten opzichte van de oorspronkelijke begroting. De rapportage bevat verschillende onderdelen, waaronder beleidsrapportage, financiële rapportage, en rapportages over heroverwegingen, beleidskeuzes en prijsstijgingen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde uiteenzetting van de beleids- en financiële rapportages, inclusief de voortgang van heroverwegingen en beleidskeuzes. Het bevat ook een financiële toelichting en de juridische basis voor de bevoegdheid van de raad.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de afwijkingen en de financiële consequenties te accorderen en de begrotingswijzigingen vast te stellen. De raad heeft de bevoegdheid om het budgetrecht uit te oefenen en kan bijsturen waar nodig.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, hebben te maken met het al dan niet accorderen van de afwijkingen en de financiële consequenties, en het vaststellen van de begrotingswijzigingen. De raad moet ook beoordelen of de voorgestelde maatregelen in lijn zijn met hun beleidsdoelstellingen en prioriteiten.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), aangezien het concrete afwijkingen en financiële resultaten presenteert en een tijdspad voor de besluitvorming aangeeft. Er worden geen duidelijke inconsequenties vermeld.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de afwijkingen op het bestaande beleid en de daaruit volgende financiële consequenties accorderen en de voorgestelde begrotingswijzigingen vaststellen.
Participatie:
Het voorstel geeft aan dat participatie niet van toepassing is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het voorstel activiteiten rondom duurzaamheid benoemt in de beleidsrapportage en de rapportage van het uitvoeringsprogramma van het coalitieakkoord.
Financiële gevolgen en dekking:
Het voorstel geeft een gedetailleerde financiële toelichting, inclusief een overzicht van de begrotingswijzigingen. Het laat zien hoe de financiële gevolgen zijn uitgewerkt en welke impact ze hebben op de begroting. Er wordt echter niet gespecificeerd hoe de nadelige saldo van € 45.000 gedekt zal worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestuursrapportage Financiële consequenties Begrotingswijzigingen Gemeentefonds Beleidsrapportage Financiële rapportage Schommelingen SPUK's (Specifieke Uitkeringen) Coalitieakkoord PrijsstijgingenVerfijning van de zoekopdracht:
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 273 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 233 w/m
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks:
- 183 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 219 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 132 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- -
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 183 w/m
David Tompot - SP:
- 148 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 148 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 142 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 286 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 223 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 206 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 206 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 214 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 214 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 214 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 520 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 213 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 333 w/m
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks:
- 333 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 347 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 144 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 440 w/m
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks:
- 440 w/m
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks:
- 186 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 232 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 139 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 205 w/m
Angèle Welting - Wethouder:
- 219 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 400 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 168 w/m
Hafid Boutahar - D66:
- 249 w/m
Hafid Boutahar - D66:
- 174 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 298 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 251 w/m
Onbekende spreker
- 186 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- -
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 249 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 202 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 168 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 257 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 135 w/m
Marco Huijben - VVD:
- -
Marco Huijben - VVD:
- 264 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 325 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 249 w/m
Angèle Welting - Wethouder:
- 600 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- -
Angèle Welting - Wethouder:
- 239 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 237 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 157 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 241 w/m
David Tompot - SP:
- 163 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 122 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 136 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 120 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 223 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 187 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 572 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 253 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 199 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 216 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 347 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 235 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 199 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- -
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- -
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 276 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 144 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 178 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter
00:11:07 - 00:13:59 - 00:15:19 - 00:16:02 - 00:18:26 - 00:19:32 - 00:20:23 - 00:21:08 - 00:23:36 - 00:24:55 - 00:24:58 - 00:26:35 - 00:29:49 - 00:32:22 - 00:32:29 - 00:37:35 - 00:38:47 - 00:42:37 - 00:43:58 - 00:44:59 - 00:46:10 - 00:53:46 - 00:54:19 - 00:56:40 - 00:57:31 - 00:59:40 - 01:01:44 - 01:02:27 - 01:02:58 - 01:03:23 - 01:03:59 - 01:04:09 - 01:04:14
Walter van Dijk - Wethouder
Onbekende spreker -
Agendapunt 2. Kadernota 2025
Gemeente Zeist zet koers naar financiële toekomst met Kadernota 2025
ZEIST - De Kadernota 2025, die de financiële koers voor de komende jaren bepaalt, is besproken in een Ronde Tafel. De nota, voorbereid door portefeuillehouder Walter van Dijk en opsteller Pim Deijns, toont een positief beeld voor 2025 maar voorspelt tekorten voor de daaropvolgende jaren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een dynamische raadsvergadering heeft wethouder Walter van Dijk de Kadernota 2025 toegelicht, die een sluitende meerjarenbegroting moet waarborgen. "Het is mooi om te zien dat de doorrekening van de meicirculaire tot hilariteit leidt," grapte Van Dijk, verwijzend naar de onverwachte positieve cijfers voor 2024. Hij benadrukte echter dat de jaren daarna een ander beeld laten zien, met name door de opschalingskorting van het rijk.Raadslid Jan Bredius van Nieuw Democratisch Zeist uitte zijn zorgen over de wettelijke ontwikkelingen en nieuwe beleidswensen die de cijfers voor 2025 negatiever maken. "Als je daar die min van 2026 bij optelt, dan kom je minder positief uit dan aanvankelijk bedacht," merkte hij op.
Wilma Breddels van de Partij van de Arbeid vroeg naar de besteding van de middelen uit het Rios-fonds. "Ik ben heel erg nieuwsgierig waar die bedragen voor die incidentele middelen dan voor zijn," zei Breddels, bezorgd over de afnemende reserves.
Ernst van Splunter van de VVD toonde zich bezorgd over de oplopende uitvoeringskosten bij buitensportlocaties en vroeg naar de nul lijn in de begroting. "Kunt u aangeven waarom hiervoor is gekozen?" vroeg hij aan de wethouder.
De SP, vertegenwoordigd door David Tompot, uitte zijn zorgen over de financiering van de taalaanpak na 2026 en de implementatiekosten van de Omgevingswet. "Hoe kan het bedrag dan zo laag zijn voor een extern huurteam?" vroeg hij, wijzend op de nieuwe regelgeving rond wonen.
Roel van Nieuwstadt van GroenLinks vroeg naar de criteria voor het onttrekken van middelen aan de algemene reserve en of er overwogen is om kleine taakstellingen te schrappen.
De raadsleden drongen aan op meer duidelijkheid en concrete plannen, waarbij de wethouders beloofden om met gedetailleerde informatie en financiële plaatjes te komen in aanloop naar de begroting.
De Kadernota 2025 is een cruciaal document dat de financiële koers van de gemeente Zeist voor de komende jaren zal bepalen. Met de evaluatie van de nota in de jaarstukken en de technische informatiesessies, ronde tafelgesprekken en debatten in het vooruitzicht, blijft de gemeente streven naar een zorgvuldige en transparante besluitvorming.
Samenvatting
Samenvatting:
De Kadernota 2025 is een document dat de uitgangspunten voor de Begroting 2025 vaststelt en de richting aangeeft voor het bereiken van een sluitende meerjarenbegroting. Portefeuillehouder Walter van Dijk en opsteller Pim Deijns hebben de nota voorbereid, met besluitvorming in de raadsvergadering op 9 juli 2024.
De Kadernota toont een positief financieel beeld voor 2025, maar voorspelt tekorten voor de jaren 2026 tot 2028, voornamelijk door stijgende kosten in de gehele organisatie en schommelingen in het gemeentefonds. De nota inventariseert nieuwe ambities, maar benadrukt dat er weinig ruimte is voor nieuwe ontwikkelingen gezien de financiële situatie.
De Kadernota behandelt de onzekere inkomsten uit het gemeentefonds en de impact van landelijk beleid. Er worden verschillende scenario's gepresenteerd om met deze onzekerheden om te gaan. De nota stelt voor om de indexatiemethodiek voor prijzen en lonen te vereenvoudigen en af te stemmen op landelijke indexaties.
De Kadernota benadrukt de wens van de gemeente om zelf regie te houden en lokale beleidskeuzes te maken, met aandacht voor het groene karakter van de gemeente en sociale programma's.
De financiële toelichting geeft een overzicht van de beschikbare middelen en de effecten uit de 1e Bestuursrapportage 2024. De Kadernota is juridisch gebaseerd op het budgetrecht van de Gemeenteraad. De nota heeft ook een relatie met de 1e Bestuursrapportage 2024 en dient als basis voor het begrotingsproces van het volgende jaar.
De besluitvorming rondom de Kadernota omvat technische informatiesessies, ronde tafelgesprekken, debatten en uiteindelijk de raadsbesluitvorming. De evaluatie van de Kadernota vindt jaarlijks plaats in de jaarstukken. Het voorstel is om de Kadernota 2025 inclusief de uitgangspunten voor de Begroting 2025 vast te stellen.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kadernota 2025". De Kadernota 2025 is een beleidsdocument dat de uitgangspunten voor de Begroting 2025 vaststelt en een meerjarenperspectief biedt voor de financiële situatie van de gemeente. Hoewel 2025 een positief financieel beeld laat zien, worden voor de jaren 2026 tot en met 2028 tekorten verwacht. De nota signaleert stijgende kosten in verschillende domeinen en presenteert de onzekere ontwikkelingen rondom het gemeentefonds. Het voorstel omvat ook een nieuwe methodiek voor het berekenen van indexaties voor prijzen en lonen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een meerjarenperspectief biedt, de uitgangspunten voor de begroting vaststelt, en de onzekerheden rondom het gemeentefonds en de financiële effecten daarvan in kaart brengt.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de Kadernota 2025 vast te stellen. Dit omvat het goedkeuren van de uitgangspunten voor de Begroting 2025 en het meerjarenperspectief.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de voorgestelde uitgangspunten en de nieuwe methodiek voor indexaties. Daarnaast moet de raad afwegen hoe om te gaan met de verwachte tekorten en welke beleidsprioriteiten gesteld moeten worden gezien de financiële beperkingen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar en Tijdgebonden. Of het voorstel ook Acceptabel en Realistisch is, hangt af van de politieke afwegingen en de haalbaarheid van de voorgestelde maatregelen. Er worden geen duidelijke inconsequenties genoemd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de Kadernota 2025 inclusief de uitgangspunten voor de Begroting 2025 vaststelt.
Participatie:
Er wordt niet gesproken over participatie in het voorstel, wat suggereert dat dit geen onderdeel uitmaakt van het besluitvormingsproces voor de Kadernota.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt een onderdeel te zijn van de overwegingen, gezien de verwijzing naar het groene karakter van de gemeente en de wens om dit te versterken.
Financiële gevolgen:
Het voorstel schetst de financiële gevolgen voor de jaren 2025 tot en met 2028 en presenteert een meerjarenperspectief. Er wordt echter niet gesproken over hoe de tekorten gedekt zullen worden, wat een belangrijk punt van overweging is voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kadernota 2025 Begroting 2025 Meerjarenperspectief Gemeentefonds Structurele kosten Meicirculaire 2024 Financiële toelichting Indexaties Sociaal domein Lokale uitwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel: Uitkomst meicirculaire 2024 gemeentefonds
Samenvatting:
De meicirculaire 2024 heeft betrekking op de financiële uitkomsten voor de gemeente Zeist uit het gemeentefonds. Het voorziet in een positief effect op het begrotingssaldo vanaf 2026, met name door het schrappen van de opschalingskorting en de ruimte onder het BTW compensatiefonds. Voor 2025 is echter een negatief effect voorzien. De circulaire bevat diverse mutaties, waaronder loon- en prijsindexering, aanpassingen in het aantal inwoners, en specifieke uitkeringen voor taken zoals jeugdhulp en participatie.
Analyse:
1. Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt gedetailleerd en uitgebreid, met een uiteenzetting van de verschillende financiële effecten en mutaties. Het bevat zowel de positieve als de negatieve financiële gevolgen voor de gemeente.
2. Rol van de raad:
De gemeenteraad zal moeten debatteren over de eerste bestuursrapportage 2024 en de kadernota 2025, waarbij de uitkomsten van de meicirculaire worden meegenomen. De raad zal besluiten moeten nemen over de verwerking van de financiële effecten in de begroting.
3. Politieke keuzes:
De raad zal moeten beslissen hoe om te gaan met de financiële meevallers en tegenvallers, en of en hoe de algemene reserve ingezet moet worden voor het negatieve effect in 2025.
4. SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel en Realistisch. Of het Tijdgebonden is, hangt af van de besluitvorming door de raad en de implementatie van de voorstellen.
5. Inconsequenties:
Er worden geen directe inconsequenties genoemd in het voorstel.
6. Participatie:
Het voorstel zelf gaat niet direct in op burgerparticipatie, maar de financiële uitkomsten kunnen gevolgen hebben voor de diensten die aan burgers worden geleverd.
7. Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet specifiek genoemd, maar de financiële middelen kunnen invloed hebben op duurzaamheidsprojecten binnen de gemeente.
8. Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft gedetailleerd de financiële gevolgen weer en hoe deze gedekt worden. Er wordt voorgesteld om een deel van het rekeningresultaat 2023 toe te voegen aan de algemene reserve om mogelijke tekorten in 2025 op te vangen.
Conclusie:
Het voorstel is uitgebreid en geeft de gemeenteraad een duidelijk beeld van de financiële situatie als gevolg van de meicirculaire 2024. De raad heeft nu de taak om te beslissen hoe deze informatie wordt omgezet in beleid en begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Meicirculaire 2024 Gemeentefonds Begrotingssaldo Begroting 2025 Accres Opschalingskorting BTW Compensatie Fonds (BCF) Jeugdhulp Participatie IndexeringVerfijning van de zoekopdracht:
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 156 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 334 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- -
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 331 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 225 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 158 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 325 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 247 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 163 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 151 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 238 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 224 w/m
Hafid Boutahar - D66:
- 116 w/m
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks:
- 96 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 181 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 197 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 265 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 246 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 169 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 185 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 205 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 169 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 206 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- -
Wilma Breddels - PvdA:
- 153 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 67 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 127 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 213 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- -
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 202 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 202 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- -
Marcel Fluitman - CDA:
- 165 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- -
Marcel Fluitman - CDA:
- -
Walter van Dijk - Wethouder:
- 179 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 104 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 445 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 445 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 159 w/m
Angèle Welting - Wethouder:
- 177 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 200 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 216 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 263 w/m
Marco Huijben - VVD:
- -
Walter van Dijk - Wethouder:
- 125 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 522 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 227 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 169 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 338 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 367 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 316 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- -
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 159 w/m
Hafid Boutahar - D66:
- 163 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 180 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 180 w/m
Angèle Welting - Wethouder:
- 244 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 173 w/m
Angèle Welting - Wethouder:
- 163 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 139 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 194 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 189 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 197 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 229 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 192 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 144 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 182 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 138 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 112 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 140 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 239 w/m
Angèle Welting - Wethouder:
- 176 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 269 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 474 w/m
Angèle Welting - Wethouder:
- 474 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 171 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 159 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 183 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 245 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 133 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 173 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 273 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter
01:05:26 - 01:06:16 - 01:06:24 - 01:09:57 - 01:11:06 - 01:13:04 - 01:14:20 - 01:15:23 - 01:17:15 - 01:18:56 - 01:20:44 - 01:20:49 - 01:21:35 - 01:24:19 - 01:28:16 - 01:32:47 - 01:32:51 - 01:33:17 - 01:33:23 - 01:34:04 - 01:35:05 - 01:35:07 - 01:35:20 - 01:39:40 - 01:42:11 - 01:44:08 - 01:48:58 - 01:50:16 - 01:50:59 - 01:51:17 - 01:54:01 - 01:56:57 - 01:57:12 - 01:58:28 - 01:59:22 - 02:00:00 - 02:00:06 - 02:01:08 - 02:01:51 - 02:03:35 - 02:04:01 - 02:07:44 - 02:08:37
Ernst van Splunter - VVD
David Tompot - SP
Onbekende spreker -
Angèle Welting - D66
Agendapunt 3. Resultaatbestemming 2023
Samenvatting
Samenvatting:
Het raadsvoorstel "Resultaatbestemming 2023" heeft als doel een positief saldo van de Jaarstukken 2023 te bestemmen in lijn met vastgesteld beleid. Portefeuillehouder W. van Dijk en opsteller Pim Deijns presenteren een voorstel waarin verschillende budgetten uit het jaarsaldo worden toegewezen voor verdere besteding in 2024. Dit omvat onder andere projecten zoals Utrechtseweg Noord, Gebiedsvisie Mr. De Klerkstaart/Voorheuvel, de uitvoering van de sportvisie, de kerkenvisie, gemeentelijke monumentale structuren, onderzoek naar Joods vastgoed, het uitvoeringsprogramma van het coalitieakkoord, de Woonzorgvisie en het innovatiebudget. Daarnaast wordt een restantsaldo van € 1.716.005 toegevoegd aan de Algemene Reserve. Het voorstel omvat ook een begrotingswijziging "2024025 BGW Resultaatbestemming 2023". De raad zal hierover besluiten in de vergadering van 9 juli 2024. Het voorstel is een apart onderdeel van de discussie over de jaarstukken om een zuiver debat te waarborgen en vereist een expliciet besluit van de raad omdat sommige budgetten niet via de gebruikelijke reserve egalisatiesystematiek kunnen worden doorgeschoven. Het voorstel is in lijn met de gemeentewet en heeft geen directe participatie- of duurzame aspecten. Het is gerelateerd aan het raadsvoorstel "Jaarstukken 2023".
-
Analyse van het document
Analyse van het raadsvoorstel "Resultaatbestemming 2023"
Titel en samenvatting:
Het voorstel, genaamd "Resultaatbestemming 2023", heeft als doel het toewijzen van het positieve saldo van de Jaarstukken 2023 aan verschillende projecten en reserves. Het voorstel omvat het labelen van budgetten voor specifieke projecten voor verdere besteding in 2024 en het toevoegen van het overgebleven saldo aan de Algemene Reserve.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt compleet, met een gedetailleerde beschrijving van de bestemmingen voor elk budget en een bijbehorende begrotingswijziging. Het bevat ook de juridische basis, de financiële toelichting, en de planning en uitvoering.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de resultaatbestemming vast te stellen, zoals voorgesteld door het college van burgemeester en wethouders. Dit is in lijn met de gemeentewet die de raad het budgetrecht geeft.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de toewijzing van de budgetten zoals voorgesteld en of het restantsaldo inderdaad aan de Algemene Reserve moet worden toegevoegd. Er kan politieke discussie ontstaan over de keuze van projecten en de hoogte van de bedragen.
SMART-analyse en inconsequenties:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, en Tijdgebonden. De vraag of het Realistisch is, kan afhangen van de uitvoerbaarheid van de projecten in 2024. Er lijken geen duidelijke inconsequenties in het voorstel te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het bestemmingsvoorstel en de bijbehorende begrotingswijziging vaststelt zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat participatie niet van toepassing is. Dit kan een punt van aandacht zijn als de raad participatie van belanghebbenden belangrijk vindt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn bij de uitvoering van de projecten, zoals de kerkenvisie en de gemeentelijke monumentale structuren.
Financiële gevolgen en dekking:
Het voorstel geeft een duidelijke uiteenzetting van de financiële gevolgen en de dekking van het positieve saldo. Het restantsaldo wordt voorgesteld toe te voegen aan de Algemene Reserve.
Conclusie:
Het voorstel is goed uitgewerkt en biedt de raad een duidelijk overzicht van de voorgestelde bestemmingen van het positieve saldo. De raad moet nu besluiten of zij akkoord gaat met deze bestemmingen en of de financiële keuzes in lijn zijn met het beleid en de verwachtingen van de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Resultaatbestemming Jaarstukken 2023 Jaarsaldo Reserve Zelfregulerende projecten Utrechtseweg Noord Gebiedsvisie Mr. De Klerkstaart / Voorheuvel Sportvisie Kerkenvisie Gemeentelijke monumentale structuren InnovatiebudgetVerfijning van de zoekopdracht:
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 183 w/m