14-01-2025 Vergadering Raad 14-01-2025
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening van de vergadering door de voorzitter, mededelingen en vaststellen van de agenda
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang:
- 121 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 164 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang
Agendapunt 2 Besluitenlijsten
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 185 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter
Agendapunt 3 Lijst Ingekomen stukken raad januari
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 149 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 174 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 146 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Agendapunt 4 Mondeling te beantwoorden vragen incident Den Dolder
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 154 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 152 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 176 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 219 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 143 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 229 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 306 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 176 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 169 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 162 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 169 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 161 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 148 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- -
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 167 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 196 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- -
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 167 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- -
Wilma Breddels - PvdA:
- 195 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 195 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 168 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 168 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 253 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 150 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 162 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- -
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 162 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 422 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- -
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- -
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 171 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 235 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 245 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 159 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 706 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 163 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- -
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 185 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 168 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 168 w/m
Freerk André de la Porte - D66:
- 156 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 158 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 213 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 216 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 216 w/m
Freerk André de la Porte - D66:
- 280 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 216 w/m
Freerk André de la Porte - D66:
- 223 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- -
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 163 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 197 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 211 w/m
Freerk André de la Porte - D66:
- 178 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 445 w/m
Onbekende spreker
- 184 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 94 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 176 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- -
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 649 w/m
Bas van der Schild - GroenLinks:
- 214 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 131 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang:
- 153 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 176 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter
00:15:47 - 00:20:23 - 00:45:22 - 00:48:17 - 00:49:05 - 00:50:35 - 00:51:34 - 00:52:20 - 00:56:47 - 00:58:31 - 01:01:47 - 01:03:01 - 01:04:50 - 01:05:03 - 01:05:32 - 01:06:01 - 01:07:01 - 01:08:01 - 01:09:06 - 01:11:00 - 01:13:59 - 01:14:54 - 01:16:57 - 01:18:46 - 01:19:19 - 01:21:04 - 01:21:41 - 01:21:43 - 01:22:09 - 01:23:59 - 01:26:50 - 01:27:32 - 01:29:04 - 01:31:43 - 01:31:52 - 01:32:53 - 01:34:32
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
Joyce Langenacker - Burgemeester
00:21:10 - 00:45:23 - 00:56:19 - 00:57:09 - 00:58:31 - 00:59:10 - 01:03:02 - 01:04:51 - 01:05:04 - 01:05:34 - 01:06:04 - 01:07:02 - 01:07:04 - 01:08:03 - 01:09:08 - 01:11:01 - 01:11:27 - 01:14:08 - 01:14:55 - 01:16:58 - 01:18:46 - 01:19:19 - 01:21:03 - 01:22:10 - 01:24:00 - 01:29:12 - 01:29:16 - 01:32:55
Walter van Dijk - Wethouder
Onbekende spreker -
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang
Agendapunt 5 Aanpassingen Algemene Plaatselijke Verordening (APV)
Zeist Actualiseert APV: Nieuwe Regels voor Veiligheid en Evenementen
De gemeenteraad van Zeist heeft ingestemd met de actualisering van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), die onder andere nieuwe regels introduceert voor veiligheid, evenementen en horeca. Het debat over de wijzigingen was levendig, met bijzondere aandacht voor vuurwerkregulering en houtstook.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een poging om de APV van Zeist te moderniseren, heeft de gemeenteraad ingestemd met een reeks wijzigingen die de bevoegdheden van de burgemeester aanscherpen, het landelijke lachgasverbod integreren, en een verbod op het dragen van messen als steekwapens invoeren. Ook worden definities rondom evenementen en horeca uitgebreid en wordt een verbod op happy hours ingevoerd. De nieuwe regels, die onder de naam APV 2025 zijn vastgesteld, treden in werking op de achtste dag na officiële bekendmaking.Tijdens het debat werden verschillende amendementen en moties besproken. Een voorstel van GroenLinks om het aantal vuurwerkshows buiten feestdagen te beperken, werd verworpen. "Iedere kilo vuurwerk is er een teveel," betoogde GroenLinks-raadslid Van Nieuwstad, die pleitte voor het belang van natuur en milieu. De VVD en D66 benadrukten echter de noodzaak van een geleidelijke aanpak en wezen op de reeds bestaande vergunningsplicht voor vuurwerk.
Een ander amendement, ingediend door Nieuw Democratisch Zeist, dat de leesbaarheid van de vuurwerkvergunningen in de APV verbeterde, werd unaniem aangenomen. "Met deze wijziging wordt de onduidelijkheid weggenomen," aldus raadslid Bredius.
Een motie van de SP om houtstook te beperken bij slechte luchtkwaliteit werd eveneens verworpen. De SP waarschuwde voor de gezondheidsrisico's van houtstook, maar stuitte op weerstand vanwege zorgen over handhaafbaarheid en de voorkeur voor bewustwordingscampagnes. "We willen inzetten op een campagne die gericht is op voorlichting," verklaarde D66-raadslid Patina.
Ondanks de afwijzing van enkele voorstellen, stemde de raad unaniem in met de algehele aanpassing van de APV. De wijzigingen zijn deels een reactie op een motie over vuurwerkregulering en anticiperen op een toekomstige herziening van de Model-APV. Participatie bij de totstandkoming van de wijzigingen heeft niet plaatsgevonden, wat enige kritiek opleverde, maar de raad is vastberaden om met de nieuwe regels de veiligheid en leefbaarheid in Zeist te verbeteren.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de aanpassing van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van Zeist, met als doel deze te actualiseren. De voorgestelde wijzigingen richten zich op veiligheid, evenementen, horeca, verkeer en het bedrijfsmatig afsteken van vuurwerk. Belangrijke wijzigingen omvatten onder andere het aanscherpen van de bevoegdheden van de burgemeester, het vervallen van het lachgasverbod door een landelijke regeling, en het verbod op het dragen van messen als steekwapens. Ook worden definities rondom evenementen en horeca uitgebreid en wordt een verbod op happy hours ingevoerd. De wijzigingen zijn deels een reactie op een motie over vuurwerkregulering en anticiperen op een toekomstige herziening van de Model-APV. De nieuwe APV, genaamd APV 2025, wordt vastgesteld en treedt in werking op de achtste dag na officiële bekendmaking. Participatie bij de totstandkoming van de wijzigingen heeft niet plaatsgevonden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "A25.001 Amendement APV vuurwerk". Het amendement beoogt de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente Zeist aan te passen om de vergunningverlening voor het bedrijfsmatig afsteken van vuurwerk buiten de jaarwisseling, Koningsdag en Bevrijdingsdag te blokkeren. De indieners benadrukken de negatieve impact van vuurwerk op natuur en milieu, met name vanwege de geluidsoverlast en de vervuiling door giftig afval. Ze pleiten voor het gebruik van schonere alternatieven voor vuurwerkevenementen, die volgens hen al beschikbaar en uitvoerbaar zijn.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het duidelijk de wijzigingen in de APV specificeert en de redenen voor deze wijzigingen toelicht. Het biedt een duidelijke context en motivatie voor de voorgestelde aanpassingen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het amendement te bespreken, te evalueren en uiteindelijk te beslissen of de voorgestelde wijzigingen in de APV worden aangenomen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de milieu- en natuurbeschermingsargumenten zwaarder laten wegen dan de belangen van bedrijven die vuurwerkevenementen organiseren. Er moet ook worden overwogen of de voorgestelde alternatieven voor vuurwerk voldoende zijn om aan de behoeften van de gemeenschap te voldoen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijzigingen die in de APV moeten worden aangebracht. Het is echter minder specifiek over hoe de handhaving precies zal plaatsvinden en welke alternatieven concreet worden aanbevolen. Er lijken geen duidelijke inconsistenties in het voorstel te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen en daarmee de APV aanpassen om de vergunningverlening voor bedrijfsmatig vuurwerk buiten de genoemde feestdagen te blokkeren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers of belanghebbenden in het besluitvormingsproces is meegenomen, behalve dat het losstaat van het advies van het burgerberaad jaarwisseling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, gezien de nadruk op de negatieve milieu-impact van vuurwerk en de promotie van schonere alternatieven.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe eventuele kosten worden gedekt. Het impliceert echter dat er geen significante financiële impact is, aangezien alternatieven al beschikbaar en uitvoerbaar zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement APV Vuurwerk Vergunningverlening Natuur en milieu Geluidsoverlast Drinkwatertekort Giftig afval Schonere alternatieven HandhaafbaarVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie: Beperken houtstook naar aanleiding van raadsvoorstel Aanpassingen APV
Samenvatting: De motie verzoekt de gemeenteraad van Zeist om een verordening op te nemen in het gemeentelijke Omgevingsplan die houtstook verbiedt onder de oranje en rode codes van de Stookwijzer van het RIVM. Dit verzoek komt voort uit de constatering dat houtstook aanzienlijke gezondheidsrisico's met zich meebrengt, zoals astma en longkanker, en dat de huidige maatregelen, die voornamelijk gericht zijn op voorlichting, onvoldoende zijn. De motie benadrukt de zorgplicht van de gemeente om de gezondheid van haar inwoners te bevorderen en vraagt om nadere regulering van houtstook.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de gezondheidsrisico's en de noodzaak voor regulering. Echter, het biedt geen gedetailleerd plan voor de implementatie van de voorgestelde verordening, noch een uitgebreide analyse van de mogelijke gevolgen voor de inwoners en de handhaving.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet de motie beoordelen en besluiten of zij het college verzoekt om de voorgestelde verordening in het Omgevingsplan op te nemen. De raad speelt een cruciale rol in het afwegen van de gezondheidsvoordelen tegen eventuele nadelen voor de inwoners die hout stoken.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet kiezen tussen het huidige beleid van voorlichting en het invoeren van strengere reguleringen op houtstook. Dit omvat het afwegen van gezondheidsvoordelen tegen de vrijheid van inwoners om hout te stoken en de praktische aspecten van handhaving.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het vraagt om een verordening en een rapportage binnen het jaar. Het is echter minder meetbaar en haalbaar, omdat het geen concrete handhavingsmechanismen of evaluatiecriteria biedt. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de praktische uitvoerbaarheid kan beter worden uitgewerkt.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten of zij het college verzoekt om de voorgestelde verordening op te nemen in het Omgevingsplan en hoe zij de uitvoering en handhaving daarvan willen vormgeven.
Participatie
De motie vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of belanghebbenden in het proces. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad om draagvlak te creëren en input te verzamelen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien houtstook invloed heeft op luchtkwaliteit en milieu. De motie richt zich echter voornamelijk op gezondheidsaspecten.
Financiële gevolgen
De motie bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Mogelijke kosten kunnen voortkomen uit handhaving en communicatie, wat aandacht vereist bij de verdere uitwerking van de motie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Houtstook Gezondheidsklachten Fijnstof Polycyclische Aromatische Koolstoffen (PAK) Zorgplicht Omgevingsplan Verordening Stookwijzer RIVM VoorlichtingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Aanpassingen Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Zeist 2025
Samenvatting: Het voorstel betreft de actualisatie van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van Zeist, met als doel deze aan te passen aan de huidige maatschappelijke en juridische context. De belangrijkste wijzigingen betreffen veiligheid, evenementen, horeca, verkeer en het bedrijfsmatig afsteken van vuurwerk. De wijzigingen zijn deels een reactie op een motie van de gemeenteraad over vuurwerkregulering. De nieuwe APV 2025 zal in werking treden op de achtste dag na officiële bekendmaking.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke verwijzingen naar bijlagen die de wijzigingen en de nieuwe tekst van de APV bevatten. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde financiële toelichting en participatie-informatie.
Rol van de Raad
De raad moet het voorstel goedkeuren en de nieuwe APV vaststellen. De raad heeft ook een rol gespeeld in het initiëren van de vuurwerkregulering via een motie.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de balans tussen veiligheid en vrijheid, bijvoorbeeld bij het verbod op messen en het reguleren van evenementen. Ook de keuze om geen participatieproces te volgen kan politiek gevoelig zijn.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, zoals concrete doelen of evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van participatie en financiële details kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de APV 2025 vast te stellen en de ingangsdatum te bevestigen.
Participatie
Er is geen participatieproces geweest, wat kan leiden tot kritiek over het gebrek aan inspraak van burgers en belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel.
Financiële Gevolgen
Er is geen financiële toelichting gegeven, wat een belangrijk gemis is. Het is onduidelijk of er kosten zijn verbonden aan de implementatie van de wijzigingen en hoe deze gedekt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Veiligheid Vuurwerk Evenementen Horeca Verkeer Lachgasverbod Woonoverlast Ondermijning ExploitatievergunningVerfijning van de zoekopdracht:
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 137 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 112 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 153 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 141 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 155 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 144 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 150 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 161 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 198 w/m
Onbekende spreker
- 146 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 219 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 202 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 160 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 152 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 189 w/m
David Tompot - SP:
- 202 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 198 w/m
Onbekende spreker
- 157 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 184 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 166 w/m
Jeroen van den Heuvel - D66:
- 183 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 143 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 261 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 216 w/m
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks:
- 166 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 153 w/m
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks:
- 139 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 145 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 162 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 130 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 142 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 149 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 128 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 155 w/m