Vergadering Uitloop raad 27-03-2024
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 10 Gebiedsvisie Vollenhove
Vollenhove Krijgt Groen Licht voor Toekomstvisie
Een nieuwe toekomst voor de buurt Vollenhove is een stap dichterbij gekomen na een intensief debat in de raad. De gebiedsvisie, die onder meer de vernieuwing van het park, kleinschalige woningbouw en een nieuw Buurthart omvat, is vastgesteld ondanks enige weerstand.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Na een levendige discussie heeft de gemeenteraad de gebiedsvisie voor de buurt Vollenhove vastgesteld. De visie, die tot doel heeft de wijk te transformeren tot een aangename woonomgeving, omvat een breed scala aan voorstellen, waaronder het opknappen van het park, het versterken van het groen in de buurt, kleinschalige woningbouw, en de oprichting van een nieuw Buurthart met ontmoetingsruimte.De SP diende een amendement in om de differentiatie van bestaande sociale woningbouw uit de visie te halen, maar dit werd verworpen met 23 tegen 8 stemmen. "Hoewel de gebiedsvisie veel goede elementen bevat waar wij als SP achter kunnen staan, is het idee om bestaande sociale woningen om te zetten naar middeldure woningen voor ons een pijnpunt," zei de heer Tompot van de SP. "Dat had niet in de visie thuisgehoord."
De wethouder benadrukte dat de visie met bewoners is ontwikkeld en dat het belangrijk is om hun werk te respecteren door de visie vast te stellen zoals die is. "Laten we de kansen die er zijn gaan uitvoeren," zei ze.
Een motie van de VVD om de differentiatie van woningen in Vollenhove te concretiseren werd ook verworpen, met 16 tegen 15 stemmen. "Het doel is niet differentiatie, maar de kwaliteit van de wijk te verbeteren," betoogde de heer Pieterse van de VVD.
Een andere motie, gericht op het verbeteren van de participatie van bewoners, met name die uit de componistenbuurt, werd unaniem aangenomen. "Participatie is ontzettend belangrijk," zei de heer Fiscalini van Nieuw Democratisch Zeist.
Met de vaststelling van de gebiedsvisie en een voorbereidingskrediet van €50.000 voor de planvorming rondom de Weggeefwinkel, is de weg vrijgemaakt voor de toekomstige ontwikkeling van Vollenhove. "Het is een prachtig plan waar werken, verblijven, wonen, groen, verschillende culturen en beweging mooi bij elkaar komen," zei mevrouw Breddels van de Partij van de Arbeid.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de gebiedsvisie voor de buurt Vollenhove, met als doel het creëren van een aangename woonomgeving voor de toekomst. De visie omvat ambities en concrete voorstellen voor de buurt, zoals het vernieuwen van het park, versterken van groen, kleinschalige woningbouw, een nieuw Buurthart met ontmoetingsruimte en een andere aanpak van parkeren. Er wordt voorgesteld om de visie vast te stellen, de uitvoering te starten en €50.000,- beschikbaar te stellen voor de planvorming van de herontwikkeling rondom de Weggeefwinkel.
Vollenhove is een buurt uit de jaren '60/'70 met veel sociale huurwoningen en bekende flats zoals de L-flat. Recent zijn er investeringen gedaan in verduurzaming en renovatie van flats en in de leefbaarheid van de buurt. De gebiedsvisie is ontwikkeld met input van bewoners en belanghebbenden, en bevat een ontwikkelstrategie met stappenplan, samenwerkingsvoorstellen en financiële onderbouwing.
De visie ziet kansen in de herontwikkeling van leegstaande schoolgebouwen, het verbeteren van de groene beleving, het aanpakken van sociaal-maatschappelijke uitdagingen en het benutten van de hoge bevolkingsdichtheid. Er zijn echter ook kanttekeningen, zoals de hoge kosten zonder kostendragende oplossing binnen de buurt en de afwijking van de woonvisie door te focussen op middeldure huur en koop in plaats van sociale huur.
De gebiedsvisie is opgebouwd uit verschillende hoofdstukken, waaronder de huidige staat van Vollenhove, ambities, het Parkplan, deeluitwerkingen en de ontwikkelstrategie. Er zijn ook bijlagen met adviezen en participatieverslagen.
Participatie met bewoners is vormgegeven via het Vollenhove Advies Team (VAT), en er is terugkoppeling naar de buurt geweest. De financiële toelichting geeft aan dat de uitwerking van de visie in deelprojecten zal plaatsvinden, met eigen financiële onderbouwing voor elk project. De gebiedsvisie heeft ook duurzame aspecten en hangt samen met andere projecten in de omgeving.
De planning voor de uitvoering van de gebiedsvisie loopt van 2024 tot verder in de toekomst, met quickwins en deelprojecten. Communicatie met bewoners blijft een belangrijk onderdeel, en er zal een evaluatie plaatsvinden van de werkwijze van het VAT.
Het raadsbesluit bevat de besluiten om de gebiedsvisie vast te stellen, de uitvoering te starten en het voorbereidingskrediet beschikbaar te stellen.
-
10a-24RV009 Amendement SP Geen vermindering van sociale woningbouw in Vollenhove.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het amendement is "Amendement geen differentiatie van bestaande sociale woningbouw in Vollenhove". Het amendement stelt voor om een passage uit de gebiedsvisie Vollenhove te schrappen die suggereert dat differentiatie van de bestaande woningvoorraad een speerpunt is van de nieuwe Woonvisie van Zeist. De indiener, David Tompot (SP), betoogt dat deze suggestie niet correct is en dat de discussie over differentiatie eerst met de raad gevoerd moet worden.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt niet volledig omdat het geen duidelijke uitwerking of kaderstelling bevat voor de differentiatie van de bestaande woningvoorraad. Er wordt niet gesproken over hoeveel woningen omgezet zouden moeten worden of over compensatie elders in Zeist.
Rol van de raad:
De raad moet besluiten of ze het amendement aanneemt en daarmee de passage uit de gebiedsvisie schrapt. De raad heeft ook de rol om de discussie over differentiatie van de woningvoorraad te voeren, los van de gebiedsvisie.
Politieke keuzes:
De politieke keuze die gemaakt moet worden is of de raad instemt met het schrappen van de passage en of zij differentiatie van de bestaande woningvoorraad als een speerpunt of instrument ziet voor de vitaliteit van de wijk.
SMART:
Het voorstel is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen concrete doelen of criteria bevat voor de differentiatie van de woningvoorraad.
Inconsequenties:
Er lijken inconsequenties te zijn in de gebiedsvisie, zoals de verwijzing naar de bestaande in plaats van de nieuwe Woonvisie en de suggestie dat differentiatie een speerpunt is zonder dat dit met de raad is besproken.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het amendement aanneemt en daarmee de passage uit de gebiedsvisie schrapt.
Participatie:
Het voorstel zegt niets over participatie, maar de indiener suggereert dat de discussie over differentiatie met de raad en mogelijk met de gemeenschap gevoerd moet worden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet direct aangesproken in het voorstel, maar kan relevant zijn in de bredere context van de Woonvisie en de ontwikkeling van de wijk.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt niet de financiële gevolgen of dekking van het schrappen van de passage. Dit zou onderdeel kunnen zijn van de bredere discussie over de Woonvisie en de gebiedsvisie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gebiedsvisie Vollenhove Sociale woningbouw Differentiatie woningvoorraad Betaalbare woningen Middeninkomens Nieuwbouw Woningtoewijzing Sociale tegenprestatie Woonvisie Vitalisering wijkVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Motie Woningdifferentiatie Vollenhove". De motie verzoekt het college om, in samenwerking met corporaties en bewoners, de mogelijkheden te onderzoeken voor woningbouwdifferentiatie in de wijk Vollenhove. Dit met het doel de buurt te versterken en binnen 18 maanden een plan met concrete aantallen voor te leggen aan de raad.
Analyse van volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een duidelijke opdracht aan het college geeft om een plan te ontwikkelen. Het bevat overwegingen die de context en de noodzaak van het voorstel schetsen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol van kadersteller en controleur. Zij moet het college opdracht geven tot het uitvoeren van de motie en later het voorgestelde plan beoordelen en goedkeuren.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, betreffen de mate van differentiatie in woningbouw, de focus op het middensegment, en de verdeling van sociale huurwoningen in de gemeente.
SMART-analyse:
Specifiek: Ja, het vraagt om een plan voor differentiatie.
Meetbaar: Ja, het vraagt om concrete aantallen.
Acceptabel: Afhankelijk van de raad en betrokkenen.
Realistisch: Dit hangt af van de haalbaarheid van de differentiatie.
Tijdgebonden: Ja, binnen 18 maanden.
Inconsequenties:
Er lijken geen directe inconsequenties in de motie te staan, maar de uitvoerbaarheid en impact op de huidige bewoners moeten nog worden onderzocht.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het college opdracht geeft om het onderzoek te starten en een plan te ontwikkelen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de participatie van corporaties en bewoners bij de ontwikkeling van de plannen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan een rol spelen bij de ontwikkeling van nieuwe woningen of renovatie van bestaande woningen.
Financiële gevolgen:
De motie noemt geen specifieke financiële gevolgen of dekking, maar suggereert dat differentiatie aanvullende middelen voor sociale huurwoningen kan genereren. Het plan dat ontwikkeld moet worden, zal waarschijnlijk meer inzicht geven in de financiële aspecten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woningbouwdifferentiatie Vollenhove Sociale woningbouw Gebiedsvisie Middensegmentwoningen Wijkontwikkeling Sociale huurvoorraad Middeninkomens Woonvisie Hugo de JongeVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van de motie is "Motie participatie in Vollenhove". De motie verzoekt het college om bij de ontwikkeling van de plannen voor het Noorderpunt in Vollenhove de direct omwonenden actief te betrekken en rekening te houden met de laagbouw van de Componistenbuurt. Dit volgt na zorgen die zijn geuit door bewoners tijdens een Ronde Tafel en eerdere oproepen van de raad om omwonenden te betrekken bij de ontwikkelingen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de zorgen van de bewoners adresseert en specifieke acties voorstelt voor het college om deze zorgen aan te pakken.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het college te sturen en te controleren op de uitvoering van beleid. In dit geval is de raad gevraagd om een besluit te nemen over de motie die het college verzoekt om bepaalde acties te ondernemen.
Politieke keuzes:
De politieke keuze die gemaakt moet worden, is of de raad het belangrijk vindt dat omwonenden actief betrokken worden bij de ontwikkeling van het Noorderpunt en of de raad instemt met de voorgestelde wijze van participatie.
SMART:
De motie is specifiek en actiegericht, maar mist mogelijk meetbare criteria voor wat 'actieve betrokkenheid' inhoudt. Het is wel tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op de huidige plannen voor het Noorderpunt.
Inconsequenties:
Er lijken geen directe inconsequenties in de motie te staan, maar de uitvoering kan complex zijn als niet duidelijk is gedefinieerd wat actieve betrokkenheid inhoudt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het college verzoekt om de acties uit te voeren zoals voorgesteld in de motie.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie van omwonenden bij de ontwikkeling van het Noorderpunt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet direct genoemd, maar kan impliciet een rol spelen bij de ruimtelijke inpassing en ontwikkeling van het gebied.
Financiële gevolgen:
De motie specificeert niet de financiële gevolgen of dekking van de voorgestelde acties. Dit zou in de verdere uitwerking van het voorstel aan bod moeten komen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Participatie Vollenhove Gebiedsvisie Noorderpunt Omwonenden Componistenbuurt Ontwikkeling Plannen Belangen Ruimtelijke inpassingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen gebiedsvisie Vollenhove". De gebiedsvisie is gericht op het creëren van een aangename woonomgeving in de buurt Vollenhove, met aandacht voor wonen, spelen en ontmoeten. De visie bouwt voort op eerdere documenten en is tot stand gekomen met inbreng van bewoners en andere belanghebbenden. Het bevat concrete voorstellen voor de vernieuwing van het park, versterking van het groen, kleinschalige woningbouw, een nieuw Buurthart met ontmoetingsruimte en een andere benadering van parkeren. De bijlage bevat een ontwikkelstrategie met een stappenplan, samenwerkingsvoorstellen en financiële onderbouwing.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke visie, ontwikkelstrategie en financiële onderbouwing. Het bevat ook een participatieverslag en een reactie op ontvangen feedback.
Rol van de raad:
De raad moet de gebiedsvisie vaststellen, de uitvoering ervan opstarten en een voorbereidingskrediet beschikbaar stellen voor de eerste deelontwikkeling.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de visie en de financiële implicaties ervan. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van sociale huurwoningen versus middeldure huur en koop, en hoe de visie zich verhoudt tot andere projecten en beleidsdoelen zoals biodiversiteit en duurzaamheid.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en een tijdspad voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de gebiedsvisie vaststellen, de uitvoering ervan opstarten en het voorbereidingskrediet toekennen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie met bewoners via het Vollenhove Advies Team (VAT) en andere betrokkenen. Er is een participatieverslag bijgevoegd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in de visie, met aandacht voor duurzame maatregelen in woningen, energiebronnen, mobiliteit, groen, biodiversiteit en klimaatadaptatie.
Financiële gevolgen en dekking:
Het voorstel bevat een financiële doorrekening en vraagt om een voorbereidingskrediet van €50.000,-. Er wordt aangegeven dat de financiering voor de uitvoering van de visie in deelprojecten wordt uitgewerkt, met aandacht voor subsidies, cofinanciering en samenwerking met andere partijen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gebiedsvisie Vollenhove Woningbouw Buurthart Participatie Duurzaamheid Groen en biodiversiteit Sociaal-maatschappelijke doelen Weggeefwinkel Financiële onderbouwing OntwikkelstrategieVerfijning van de zoekopdracht:
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 124 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 231 w/m
David Tompot - SP:
- 258 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 189 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 123 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 214 w/m
David Tompot - SP:
- 217 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 199 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 143 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 240 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 195 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 189 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 204 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 173 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 165 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 143 w/m
Alexander Pieters - VVD:
- 194 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 203 w/m
Freerk André de la Porte - D66:
- 202 w/m
Alexander Pieters - VVD:
- 205 w/m
Alexander Pieters - VVD:
- 197 w/m
Freerk André de la Porte - D66:
- 315 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 256 w/m
Freerk André de la Porte - D66:
- 184 w/m
Alexander Pieters - VVD:
- 169 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 203 w/m
Alexander Pieters - VVD:
- 234 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 195 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 229 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 175 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 318 w/m
Alexander Pieters - VVD:
- 343 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 167 w/m
Alexander Pieters - VVD:
- 236 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 205 w/m
Alexander Pieters - VVD:
- 205 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 164 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 181 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 234 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 242 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 203 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 247 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 123 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 155 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 179 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 169 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 174 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 139 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 136 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 63 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 205 w/m
David Tompot - SP:
- 150 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 232 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 170 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 272 w/m
Bas van der Schild - GroenLinks:
- 127 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 158 w/m
Bianca Osinga-Tamming - Onafhankelijk raadslid B. Osinga-Tamming:
- 159 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 104 w/m
Alexander Pieters - VVD:
- 179 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 121 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 126 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 162 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 157 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 166 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 163 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 160 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 527 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- -
Marcel Fluitman - CDA:
- 572 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 196 w/m
Alexander Pieters - VVD:
- 140 w/m
Esther Kant - CDA:
- 146 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 190 w/m
Freerk André de la Porte - D66:
- 178 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 270 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 158 w/m
Bas van der Schild - GroenLinks:
- 126 w/m
Julian Wassink - ChristenUnie-SGP:
- 126 w/m
Julian Wassink - ChristenUnie-SGP:
- 219 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 140 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 245 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 146 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 129 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter
00:13:43 - 00:19:57 - 00:20:06 - 00:24:46 - 00:27:21 - 00:28:28 - 00:29:25 - 00:32:35 - 00:34:59 - 00:36:28 - 00:40:28 - 00:41:51 - 00:44:42 - 00:46:47 - 00:48:14 - 00:49:01 - 00:50:02 - 00:50:33 - 00:53:07 - 00:53:11 - 00:53:21 - 00:54:15 - 00:54:54 - 00:55:00 - 00:55:32 - 00:56:24 - 00:56:33 - 00:56:55 - 00:58:24 - 00:59:14 - 00:59:50 - 01:00:34 - 01:01:17 - 01:02:18 - 01:04:03 - 01:04:31 - 01:06:08 - 01:06:45 - 01:06:49 - 01:08:31 - 01:09:07 - 01:11:00 - 01:11:49 - 01:13:15 - 01:13:55
Bianca Osinga-Tamming - Onafhankelijk raadslid B. Osinga-Tamming
Esther Kant - CDA
Wilma Breddels - PvdA
Agendapunt 11 Herijking woningbouwdifferentiatie
Herijking Woonvisie Zeist: Meer betaalbare woningen in 2024
ZEIST - De gemeenteraad van Zeist heeft ingestemd met een belangrijke herijking van de woningbouwdifferentiatietabel. De aanpassing moet zorgen voor een betere balans in het aanbod van betaalbare huur- en koopwoningen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de raadsvergadering heeft de gemeente Zeist een belangrijke stap gezet richting een evenwichtiger woningmarkt. De herijking van de differentiatietabel, onderdeel van de Woonvisie voor 2024, werd na een intensief debat met een ruime meerderheid aangenomen. De aanpassingen moeten leiden tot een groter aanbod van betaalbare woningen voor inwoners van Zeist.Mevrouw Roelofsen van Seyst.nu sprak haar tevredenheid uit over de herijking: "Wij zijn blij met deze herijking en met de ambitie om meer woningen in het betaalbare middensegment te realiseren." Ze benadrukte echter ook het belang van toezicht op de naleving van de differentiatie: "We zullen blijven monitoren of er niet te veel van de differentiatie afgeweken wordt."
GroenLinks, vertegenwoordigd door mevrouw Folkersma, stemde eveneens in met het voorstel. "Het is een prima voorstel waarin voor beide groepen waar de woningnood het hoogst is, iets gedaan wordt," zei ze. GroenLinks maakte zich wel zorgen over de dalende trend van het aandeel sociale huurwoningen en riep het college op om het aandeel sociale huur minimaal op 30% te houden.
De heer Fluitman van het CDA gaf aan dat zijn partij het voorstel steunt, maar uitte kritiek op de communicatie rondom de herijking: "Waar komt de verwarring wel door? Door eigenlijk niet te lezen stukken." Hij benadrukte het belang van een duidelijke en eenduidige interpretatie van de voorstellen.
D66, bij monde van de heer André de La Porte, stemde ook in met het voorstel, maar deed een oproep aan het college om de raad beter te betrekken bij de nieuwe Woonvisie: "Zorg ervoor dat we het over dezelfde zaken hebben."
De VVD, vertegenwoordigd door de heer Pieters, was kritisch en vroeg om het agendapunt aan te houden vanwege de onduidelijkheid die de cijfers met zich meebrachten. "Bij twijfel steek ik graag niet over," verklaarde hij, waarmee hij aangaf dat de VVD niet voor het voorstel zou stemmen als er geen duidelijkheid kwam.
Uiteindelijk werd het voorstel aangenomen met 26 stemmen voor en 5 stemmen tegen. De herijking van de differentiatietabel zal vanaf de datum van besluitvorming gelden en eind 2025 opnieuw worden geëvalueerd. Met deze stap hoopt Zeist de lokale woonopgave beter te kunnen sturen en meer inwoners van een passende woning te voorzien.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de herijking van de woningbouwdifferentiatietabel van de Woonvisie voor het jaar 2024. De portefeuillehouder is Laura Hoogstraten. De herijking is bedoeld om de differentiatietabel, die de verhoudingen binnen de prijssegmenten van huur- en koopwoningen reguleert, aan te passen. Deze tabel is belangrijk voor de sturing op de realisatie van de lokale woonopgave.
De evaluatie van de tabel is uitgevoerd in de tweede helft van 2023 en betrof een analyse van de toepassing bij ongeveer 1.700 woningen, gesprekken met betrokkenen en informatie uit wetgeving en regionale afspraken (Woondeal 2022-2030 regio U10). Uit de evaluatie bleek dat de meeste woningen volgens de tabel werden gerealiseerd, maar dat er aanpassingen nodig zijn om de tabel in lijn te brengen met landelijke wetgeving en regionale afspraken.
De voorgestelde aanpassingen omvatten onder andere de introductie van een landelijke prijsgrens voor middenhuur, een verhoging van het aandeel betaalbare koop en middenhuur in de nieuwbouw naar ongeveer 40%, en een verhoging van de ondergrens voor sociale huur naar 25%. Deze wijzigingen zijn in overeenstemming met de Woondeal U10 en het wetsvoorstel Versterking regie volkshuisvesting.
Het voorstel bevat geen financiële of duurzame aspecten en is niet controversieel. De herijkte tabel zal vanaf de datum van besluitvorming gelden en de toepassing ervan zal eind 2025 worden geëvalueerd. Het raadsbesluit is om de herijking van de differentiatietabel voor 2024 vast te stellen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel: Herijking woningbouwdifferentiatietabel Woonvisie voor 2024
Samenvatting: Het voorstel betreft de herijking van de differentiatietabel die onderdeel is van de Woonvisie 2021-2025. Deze tabel bepaalt de verhoudingen binnen de prijssegmenten voor huur- en koopwoningen in nieuwbouw- en transformatieprojecten. De herijking is gebaseerd op een evaluatie van de toepassing van de tabel bij ongeveer 1.700 woningen en gesprekken met betrokkenen. De aanpassingen zijn in lijn met landelijke wetgeving en regionale afspraken (Woondeal U10). De raad moet besluiten over de herijking van de tabel voor 2024.
Volledigheid: Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uiteenzetting van de redenen voor herijking, de betrokkenheid van stakeholders, en de afstemming met landelijke en regionale kaders.
Rol van de raad: De raad heeft de bevoegdheid om de differentiatietabel aan te passen. Zij moeten het herijkte voorstel goedkeuren.
Politieke keuzes: De raad moet beslissen of zij instemmen met de voorgestelde aanpassingen, die gericht zijn op het realiseren van meer betaalbare woningen en het in lijn brengen van lokale beleid met regionale en landelijke afspraken.
SMART: Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden, met duidelijke aanpassingen en een evaluatie gepland voor eind 2025.
Inconsequenties: Er worden geen inconsequenties genoemd in de samenvatting.
Besluit van de raad: De raad moet besluiten de herijking van de differentiatietabel voor 2024 vast te stellen.
Participatie: Er is participatie geweest van interne gemeentelijke afdelingen en externe projectontwikkelaars en woningcorporaties.
Duurzaamheid: Duurzaamheid wordt niet specifiek genoemd, maar kan impliciet een rol spelen bij de ontwikkeling van woningbouwprojecten.
Financiële gevolgen: Er wordt gesteld dat financiële toelichting niet van toepassing is, wat suggereert dat er geen directe financiële gevolgen zijn of dat deze al gedekt zijn binnen bestaande budgetten.
Conclusie: Het voorstel lijkt goed onderbouwd en in lijn met zowel lokale behoeften als regionale en landelijke kaders. De raad zal moeten overwegen of de voorgestelde aanpassingen de gewenste effecten op de woningmarkt zullen hebben en of deze passen binnen de bredere strategische doelstellingen van de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woningbouwdifferentiatietabel Woonvisie Herijking Nieuwbouw Transformatieprojecten Huurwoningen Koopwoningen Prijssegmenten Woondeal U10 VolkshuisvestingVerfijning van de zoekopdracht:
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 116 w/m
Hanny Roelofsen - Seyst.nu:
- 150 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 166 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 225 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 191 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 238 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 204 w/m
Alexander Pieters - VVD:
- 253 w/m
Alexander Pieters - VVD:
- 201 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 159 w/m
Hanny Roelofsen - Seyst.nu
Martine Folkersma - GroenLinks
Freerk André de la Porte - D66
Agendapunt 12 Controleprotocol jaarrekening Zeist 2023 e.v.
Zeist zet nieuwe stap in financiële transparantie met vernieuwd Controleprotocol
In een unanieme stemming heeft de gemeenteraad van Zeist het nieuwe Controleprotocol voor de jaarrekening 2023 en daaropvolgende jaren aangenomen. Dit protocol, dat de richtlijnen voor de accountantscontrole actualiseert, is een reactie op de recente wetswijzigingen en de invoering van de Rechtmatigheidsverantwoording.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de actualisatie van het Controleprotocol voor de jaarrekening van de gemeente Zeist voor het jaar 2023 en de daaropvolgende jaren. Dit is nodig om te voldoen aan de huidige wet- en regelgeving, met name door de invoering van de Rechtmatigheidsverantwoording. Het voorstel omvat het vaststellen van het nieuwe Controleprotocol en het intrekken van het oude protocol uit 2009. Het nieuwe protocol geeft de accountant duidelijke richtlijnen voor de accountantscontrole, inclusief toetsingsnormen en deelonderzoeken. De verantwoordelijkheid voor rechtmatig handelen ligt bij het college, maar de accountant controleert of de jaarrekening een getrouw beeld geeft, inclusief de rechtmatigheidsverantwoording. De Auditcommissie blijft betrokken bij de ontwikkelingen en bepaalt de focus van de deelonderzoeken. Het nieuwe Controleprotocol is in lijn met de Financiële verordening en andere relevante verordeningen. De accountant heeft positief gereageerd op het nieuwe protocol. Het is niet verplicht een Controleprotocol vast te stellen, maar het biedt wel duidelijkheid over de verwachtingen. Na vaststelling zal het protocol gebruikt worden voor de controle van de jaarrekening vanaf 2023. Het protocol zal meerjarig gelden, tenzij er wijzigingen in wet- en regelgeving zijn of de raad andere wensen heeft. Het protocol zal worden geëvalueerd voorafgaand aan de aanbesteding van een nieuwe accountant. Het raadsbesluit is genomen in de openbare raadsvergadering van 26 maart 2024.
-
Analyse van het document
Titel: Controleprotocol jaarrekening Zeist 2023 en volgende jaren
Samenvatting:
Het voorstel betreft de actualisatie van het Controleprotocol voor de jaarrekening van de gemeente Zeist, in lijn met de geldende wet- en regelgeving, vooral vanwege de invoering van de Rechtmatigheidsverantwoording. Het protocol geeft aanwijzingen aan de accountant over de reikwijdte van de accountantscontrole. Het voorstel omvat het vaststellen van het nieuwe Controleprotocol en het intrekken van het oude protocol uit 2009. Er zijn geen inhoudelijke wijzigingen ten opzichte van het oude protocol, behalve de aanpassingen aan de nieuwe wetgeving.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, aangezien het de noodzakelijke actualisatie van het Controleprotocol behandelt en rekening houdt met de nieuwe wetgeving en de Rechtmatigheidsverantwoording.
Rol van de raad:
De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van het Controleprotocol, wat de reikwijdte van de accountantscontrole bepaalt. De raad blijft via de Auditcommissie betrokken bij de ontwikkelingen en bepaalt de specifieke deelonderzoeken voor de accountant.
Politieke keuzes:
De politieke keuze ligt voornamelijk in het al dan niet aannemen van het nieuwe Controleprotocol en het intrekken van het oude. De raad kan ook besluiten over de specifieke inhoud van het protocol en de reikwijdte van de accountantscontrole.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel en Realistisch. Of het Tijdgebonden is, hangt af van de meerjarige geldigheid en of er een evaluatiemoment is ingebouwd.
Inconsequenties:
Er lijken geen inconsequenties te zijn in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het nieuwe Controleprotocol vast te stellen en het oude protocol in te trekken.
Participatie:
Participatie is in dit geval niet van toepassing, aangezien het een intern controle-instrument betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, tenzij de raad besluit dat duurzaamheidsaspecten onderdeel moeten uitmaken van de accountantscontrole.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft geen specifieke financiële gevolgen aan. Het gaat om de vaststelling van een protocol, wat geen directe financiële implicaties heeft. De kosten voor de accountantscontrole zijn waarschijnlijk reeds opgenomen in de begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Controleprotocol Jaarrekening Rechtmatigheidsverantwoording Wet- en regelgeving Accountantscontrole Financiële verordening Auditcommissie Deelonderzoeken Wetswijziging VerantwoordingsgrenzenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Nota waardering, activering en afschrijving
Gemeente Zeist zet nieuwe stap in financieel beheer met Nota waardering
Zeist stemt in met vernieuwde financiële richtlijnen
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de introductie van de Nota waardering, activering en afschrijving 2024, van wethouder Van Dijk. Het doel van de nota is om te voldoen aan artikel 14 van de Financiële verordening, waarin staat dat het college elke vier jaar een geactualiseerde nota over waarderen en afschrijven aan de raad moet voorleggen. Dit is de eerste nota sinds de invoering van het nieuwe artikel.
De nota behandelt de waardering, activering en afschrijving van (im)materiële en financiële vaste activa van de gemeente Zeist, zoals gebouwen, computers, auto's, wegen en leningen. Deze activa worden op de balans opgenomen en moeten eenduidig en correct gewaardeerd worden. De nota geeft richtlijnen voor het activeren van kosten, waardering van activa en de afschrijvingsmethoden, inclusief aspecten als restwaarde en gebruiksduur.
Het voorstel vraagt de raad om de nota en bijlagen vast te stellen en de tijdelijke overbruggingsregeling uit de financiële verordening 2023 in te trekken. De auditcommissie zal de nota op 12 maart 2024 behandelen, waarna besluitvorming op 26 maart 2024 volgt. Bij het opstellen van de nota zijn verschillende afdelingen en de externe accountant geraadpleegd. Juridische aspecten, planning, uitvoering en communicatie worden genoemd, maar financiële, duurzame aspecten en evaluatie zijn niet van toepassing verklaard. Het raadsbesluit bevestigt de vaststelling van de nota en het intrekken van de overbruggingsregeling.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Nota waardering, activering en afschrijving 2024". Het voorstel introduceert een nota die richtlijnen biedt voor het waarderen, activeren en afschrijven van gemeentelijke activa zoals gebouwen, wegen en leningen. Deze activa worden op de balans geplaatst en moeten eenduidig worden gewaardeerd en afgeschreven over de tijd. Het voorstel voldoet aan artikel 14 van de Financiële verordening, dat vereist dat het college elke vier jaar een geactualiseerde nota aanbiedt aan de raad.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, aangezien het voldoet aan de vereisten van de Financiële verordening en de BBV-voorschriften. Het bevat een duidelijke procedure voor de behandeling van investeringen en de afschrijving van activa.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de nota te beoordelen en vast te stellen. De raad heeft de bevoegdheid om de nota goed te keuren en eventuele wijzigingen voor te stellen.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes kunnen betrekking hebben op de richtlijnen voor waardering en afschrijving, de gebruiksduur van activa, en de manier waarop investeringen worden behandeld. De raad kan besluiten om bepaalde aspecten van de nota aan te passen op basis van politieke prioriteiten of financiële strategieën.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel en Realistisch. Of het Tijdgebonden is, hangt af van de implementatie en evaluatie van de nota. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel vermeld.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de nota en bijlagen vast te stellen en de tijdelijke overbruggingsregeling in te trekken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat bij de totstandkoming van de nota diverse afdelingen en de externe accountant zijn geraadpleegd. Dit duidt op een vorm van interne participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp in dit voorstel genoemd.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen verbonden aan het voorstel zelf, aangezien het een nota betreft die richtlijnen vaststelt. De financiële gevolgen zullen voortkomen uit de toepassing van de nota op de gemeentelijke financiën.
Conclusie:
Het voorstel lijkt goed onderbouwd en volledig te zijn, en het voldoet aan de wettelijke vereisten. De raad zal moeten beslissen of de richtlijnen in de nota overeenkomen met hun visie op financieel beheer en of de nota in lijn is met de gemeentelijke doelstellingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Waardering Activering Afschrijving Financiële verordening BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) Vaste activa Investeringen College Auditcommissie Financiële toelichtingVerfijning van de zoekopdracht:
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 122 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter
Agendapunt 14 Financiële Verordening 2024
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 148 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 140 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 169 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Agendapunt 15 Bestemmingsplan Huis ter Heide Zuid conserverend
Raad Stemt Unaniem voor Behoud Huis ter Heide Zuid
De gemeenteraad heeft het bestemmingsplan 'Huis ter Heide Zuid conserverend' unaniem aangenomen. Het plan, dat de bestaande situatie behoudt en geen exploitatieplan vereist, werd zonder tegenstand vastgesteld.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het vaststellen van het bestemmingsplan 'Huis ter Heide Zuid conserverend'. Het doel is om de bestaande percelen een passende bestemming te geven. Het voorstel is om het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen. Het bestemmingsplan voorziet in een bestemming voor percelen die niet waren opgenomen in een eerder uitwerkingsplan en behoudt de huidige situatie met zeven woningen, groen en verkeer. Dit is nodig omdat onder de nieuwe Omgevingswet uitwerkingsplannen niet meer mogelijk zijn. Het plan heeft de wettelijke procedure doorlopen en er zijn geen zienswijzen ontvangen. Het plan is beleidsneutraal en conserverend van aard. De omwonenden zijn betrokken geweest bij het proces en het plan wordt gefinancierd uit gemeentelijke middelen. Het voorstel wordt ter vaststelling aangeboden aan de raad.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen bestemmingsplan Huis ter Heide Zuid conserverend". Het voorstel behelst het vaststellen van een nieuw bestemmingsplan voor het gebied Huis ter Heide Zuid, met als doel de bestaande situatie van (woon)percelen te conserveren. Dit is nodig omdat de Omgevingswet geen uitwerkingsplannen meer toestaat en er voor 1 januari 2024 een ontwerpbestemmingsplan ter inzage moest liggen om een actueel planologisch kader te behouden. Het plan heeft geen zienswijzen ontvangen en wordt ongewijzigd ter vaststelling aangeboden.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke beschrijving van de doelstellingen, de procedure die is gevolgd, en de argumenten voor het vaststellen van het bestemmingsplan. Er is ook aandacht besteed aan participatie, financiële aspecten, juridische aspecten en duurzaamheid.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen. Dit is een formele stap in het planologische proces waarbij de raad de juridische basis legt voor de bestemming van de gronden in het plangebied.
Politieke keuzes:
De politieke keuze ligt voornamelijk in het al dan niet instemmen met het conserverende karakter van het bestemmingsplan en het niet opstellen van een exploitatieplan.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden (SMART), met duidelijke doelstellingen en een tijdspad voor de implementatie.
Inconsequenties:
Er lijken geen inconsequenties aanwezig te zijn in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel beschrijft uitgebreid hoe participatie heeft plaatsgevonden, inclusief communicatie met eigenaren, buurt- en belangenverenigingen en de mogelijkheid voor het indienen van zienswijzen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct relevant voor dit voorstel, aangezien het een conserverend bestemmingsplan betreft zonder nieuwe ontwikkelingen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel wordt gefinancierd uit gemeentelijke middelen, en er is budget beschikbaar binnen een specifieke kostenplaats. Er is geen exploitatieplan nodig omdat de kosten anderszins verzekerd zijn.
Conclusie:
Het voorstel is goed onderbouwd en lijkt klaar voor een besluitvorming door de raad. Het biedt een duidelijk kader voor de bestaande situatie in Huis ter Heide Zuid en voldoet aan de vereisten van de nieuwe Omgevingswet.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Huis ter Heide Zuid Conserverend Omgevingswet Woonpercelen Uitwerkingsplan Groen en verkeer Planologisch kader Wethouder Welting Wet ruimtelijke ordeningVerfijning van de zoekopdracht:
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 146 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter
Agendapunt 16 Bestemmingsplan Steynlaan 63
Zeist maakt ruimte voor wonen: Bestemmingsplan Steynlaan 63 vastgesteld
In een streven naar een compacter centrum heeft de gemeenteraad van Zeist het bestemmingsplan voor Steynlaan 63 unaniem vastgesteld. Het pand, voorheen in gebruik door de Wereldwinkel, zal getransformeerd worden naar een woonbestemming.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
ZEIST – De gemeenteraad van Zeist heeft in de raadsvergadering van 26 maart een belangrijke stap gezet in de herontwikkeling van het centrum. Het bestemmingsplan voor Steynlaan 63 is vastgesteld, waarmee de weg vrij is voor de transformatie van een voormalige winkellocatie naar een woonbestemming. Dit besluit past binnen het Retailperspectief uit 2019, dat een compact centrum met kernwinkelgebieden voorstaat.Tijdens het debat benadrukte de heer André de La Porte van D66 de positieve ontwikkelingen in de buurt: "We zien dat er steeds meer richting wonen gaat en er ook jonge gezinnen in die omgeving gaan wonen." Hij riep het college op om de focus en aandacht te houden op de groep mensen die zich actief bemoeien met hun leefbaarheid in de buurt. "Er is een actieve vereniging met goede plannen, en ik zou graag zien dat de contacten met die vereniging gecontinueerd worden."
De heer Bredius van Nieuw Democratisch Zeist stemde ook voor het raadsvoorstel, maar stelde een kritische vraag over de monumentenstatus van het pand, dat dateert uit de art deco periode. "Waarom heeft het geen monumentenstatus? En hoe zit het met beschermd dorpsgezicht?" vroeg hij zich af. Het college beloofde schriftelijk op deze vragen terug te komen.
Met de vaststelling van het bestemmingsplan is ook besloten geen exploitatieplan vast te stellen, aangezien het een gemeentelijk initiatief betreft. De verkoop van het pand zal openbaar plaatsvinden, met voorwaarden zoals een anti-speculatiebeding en zelfbewoningsverplichting, om speculatie tegen te gaan en de lokale woningmarkt te ondersteunen.
De unanieme steun voor het bestemmingsplan toont de gedeelde visie van de raad op de toekomst van Zeist. Met de transformatie van Steynlaan 63 zet Zeist een stap vooruit in het realiseren van een levendig en bewoonbaar centrum.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het vaststellen van het bestemmingsplan voor Steynlaan 63 in Zeist, met als doel de bestaande centrumbestemming te wijzigen naar een woonbestemming. Dit is in lijn met het Retailperspectief uit 2019, dat streeft naar een compact centrum met centrumvoorzieningen en het verplaatsen van retail naar het kernwinkelgebied. Het perceel, voorheen de locatie van de Wereldwinkel, is eigendom van de gemeente en zal verkocht worden. Het bestemmingsplan heeft de wettelijke procedure doorlopen zonder zienswijzen en kan ongewijzigd vastgesteld worden. Er is geen exploitatieplan nodig, omdat het een gemeentelijk initiatief betreft. De omwonenden zijn geïnformeerd en er is geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid tot het indienen van zienswijzen. Het pand zal openbaar verkocht worden met een gestructureerde verkoopprocedure, inclusief voorwaarden zoals een anti-speculatiebeding en zelfbewoningsverplichting. Het raadsbesluit is om het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen. Dit besluit is genomen in de raadsvergadering van 26 maart 2024.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen bestemmingsplan Steynlaan 63". Het doel is om de bestaande centrumbestemming van het perceel Steynlaan 63 in Zeist te wijzigen naar een woonbestemming. Dit sluit aan bij het Retailperspectief uit 2019, waarin de ambitie is opgenomen om het centrum van Zeist als ontmoetingsplek te versterken door het kernwinkelgebied te concentreren en de aanloopstraten, waaronder de Steynlaan, te extensiveren. Het perceel was voorheen in gebruik door de Wereldwinkel en is eigendom van de gemeente. Er zijn geen zienswijzen ontvangen tijdens de terinzagelegging van het ontwerpbestemmingsplan.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke beschrijving van de huidige situatie, de gewenste verandering, en de stappen die zijn genomen om het bestemmingsplan te wijzigen. Het bevat ook informatie over de participatie van omwonenden en de financiële en juridische aspecten.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen. Dit is een formele stap die nodig is om de bestemmingswijziging juridisch geldig te maken.
Politieke keuzes:
De politieke keuze die gemaakt moet worden, is of de raad instemt met de wijziging van de bestemming van het perceel van centrum naar wonen, in lijn met het Retailperspectief.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, en Tijdgebonden. Het is echter niet duidelijk of het Realistisch is, aangezien er geen informatie is over eventuele bezwaren of uitdagingen. Er lijken geen inconsequenties te zijn in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat omwonenden zijn geïnformeerd en de kans hebben gehad om contact op te nemen met de gemeente, maar dat hier geen gebruik van is gemaakt. Ook zijn er geen zienswijzen ingediend.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt indirect aangesproken door het streven naar een compact centrum, wat kan bijdragen aan minder leegstand en mogelijk een efficiënter gebruik van stedelijke ruimte.
Financiële gevolgen:
Het voorstel wordt gefinancierd vanuit gemeentelijke middelen. Er wordt geen exploitatieplan vereist, omdat de kosten anderszins verzekerd zijn. Er wordt niet gespecificeerd hoe de financiering precies gedekt wordt binnen de gemeentelijke begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Steynlaan 63 Woonbestemming Retailperspectief Centrumvoorzieningen Kernwinkelgebied Detailhandel Horeca Wijziging ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 144 w/m
Freerk André de la Porte - D66:
- 224 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 181 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 172 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 167 w/m
Angèle Welting - Wethouder:
- 215 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 164 w/m
Agendapunt 17 Ontwerp verklaring van geen bedenkingen afwijken BP Kantoorgebouw Dolderseweg (Huis ter Heide)
Groen licht voor nieuw politiekantoor in Huis ter Heide
De gemeenteraad heeft ingestemd met de bouw van een nieuw kantoorgebouw voor de Nationale Politie aan de Dolderseweg. Het plan omvat een duurzaam gebouw dat voldoet aan de ruimtelijke ordening zonder bomenkap of verlies van parkeerplaatsen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het afgeven van een ontwerpverklaring van geen bedenkingen voor een omgevingsvergunning om af te wijken van het bestemmingsplan voor de bouw van een nieuw kantoorgebouw voor de Nationale Politie aan de Dolderseweg 34A-146 in Huis ter Heide. Het huidige gebouw is verouderd en er is behoefte aan uitbreiding nabij de datacentrale. Het nieuwe kantoorgebouw zal buiten het bestaande bouwvlak worden gerealiseerd, zonder dat daarvoor bomen gekapt of parkeerplaatsen opgeofferd moeten worden.
De belangrijkste argumenten voor het voorstel zijn dat de locatie geen negatieve impact heeft op de omgeving, het plan voldoet aan goede ruimtelijke ordening en overige wetgeving, er wordt een duurzaam gebouw gerealiseerd, en de economische uitvoerbaarheid is verzekerd. Er is geen exploitatieplan nodig omdat de kosten anderszins verzekerd zijn.
Het college van B&W heeft op 12 maart 2024 ingestemd met het voorstel en de gemeenteraad zal op 26 maart 2024 een besluit nemen. Na goedkeuring door de raad zal het ontwerpbesluit ter inzage worden gelegd. Als er geen zienswijzen worden ingediend, kan de omgevingsvergunning verleend worden. Bij ingediende zienswijzen zal het plan opnieuw aan de raad worden voorgelegd.
Bijlagen bij het voorstel bevatten onder andere het ontwerpbesluit, de aanvraag voor de omgevingsvergunning, situatietekening en ruimtelijke onderbouwing.
-
Analyse van het document
Titel: Beschikking omgevingsvergunning voor het afwijken van het bestemmingsplan voor een kantoorgebouw aan de Dolderseweg 34A 146 te Huis ter Heide.
Samenvatting: De gemeente Zeist heeft een omgevingsvergunning verleend voor het bouwen van een kantoorgebouw buiten het bouwvlak, wat in strijd is met het huidige bestemmingsplan. De aanvraag is voorzien van een goede ruimtelijke onderbouwing en er zijn geen zienswijzen ingebracht. De gemeenteraad heeft een (ontwerp)verklaring van geen bedenkingen afgegeven. Aan de vergunning zijn voorschriften verbonden en de financiële gevolgen in de vorm van legeskosten zijn gespecificeerd.
Volledigheid van het voorstel: Het voorstel lijkt volledig, inclusief wettelijke grondslag, motivering, voorschriften, en informatie over de financiële gevolgen.
Rol van de raad: De gemeenteraad heeft een (ontwerp)verklaring van geen bedenkingen afgegeven, wat noodzakelijk is voor het verlenen van de vergunning.
Politieke keuzes: De raad moet beslissen of het afwijken van het bestemmingsplan gerechtvaardigd is en of de ruimtelijke ontwikkeling past binnen de visie van de gemeente.
SMART: Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, en Tijdgebonden. Relevantie en Realistisch zijn afhankelijk van de context en de inhoud van de bijlagen.
Inconsequenties: Er zijn geen directe inconsequenties te vinden in de samenvatting.
Besluit van de raad: De raad moet beslissen of zij de (ontwerp)verklaring van geen bedenkingen definitief maken.
Participatie: Er is een zienswijzenprocedure geweest en er zijn geen zienswijzen ingebracht. Verdere participatie wordt niet gespecificeerd.
Duurzaamheid: Duurzaamheid wordt niet direct genoemd, maar kan een overweging zijn bij de ruimtelijke onderbouwing.
Financiële gevolgen: De legeskosten zijn gespecificeerd en bedragen €38.336,00. Er wordt aangegeven dat er een aanslag zal volgen voor deze kosten.
Conclusie: Het voorstel lijkt goed onderbouwd en volledig, met duidelijke financiële gevolgen en een proces voor beroep en bezwaar. De raad moet de politieke en ruimtelijke implicaties overwegen en een besluit nemen over de (ontwerp)verklaring van geen bedenkingen. -
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontwerpverklaring van geen bedenkingen afwijken bestemmingsplan kantoorgebouw Dolderseweg 34A-146 te Huis ter Heide". Het voorstel behelst het afgeven van een ontwerpverklaring van geen bedenkingen om een omgevingsvergunning te verlenen voor de bouw van een nieuw kantoorgebouw voor de Nationale Politie buiten het bestaande bouwvlak. Dit is nodig om de werkzaamheden nabij een datacentrale uit te breiden en te verbeteren. Het gebouw zal duurzaam worden uitgevoerd en de economische uitvoerbaarheid is gewaarborgd.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke beschrijving van de situatie, de noodzaak voor het nieuwe kantoorgebouw, de duurzaamheidsaspecten, en de juridische en financiële overwegingen. Er zijn bijlagen bijgevoegd voor verdere details.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de ontwerpverklaring van geen bedenkingen en besluiten of een exploitatieplan nodig is. De raad heeft ook de taak om eventuele zienswijzen die binnenkomen na de terinzagelegging te beoordelen.
Politieke keuzes:
De raad moet afwegen of het afwijken van het bestemmingsplan gerechtvaardigd is en of de voordelen van het nieuwe kantoorgebouw opwegen tegen eventuele nadelen. Ook moet de raad de duurzaamheidsambities en de impact op de omgeving meewegen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden (SMART), met duidelijke stappen en een tijdlijn. Er worden geen inconsequenties genoemd in de samenvatting.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de ontwerpverklaring van geen bedenkingen en of een exploitatieplan nodig is.
Participatie:
Er is aangegeven dat er niet geparticipeerd is vanwege de minimale ruimtelijke impact, aangezien het nieuwe gebouw op de plek van een bestaand tijdelijk gebouw komt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp; het voorstel benadrukt de ambitie om een energieneutraal gebouw te realiseren met duurzame materialen en technieken.
Financiële gevolgen:
De economische uitvoerbaarheid is gewaarborgd en de kosten voor de procedure worden gedekt door leges. Er is geen exploitatieplan nodig omdat de kosten anderszins verzekerd zijn. Er is een planschadeovereenkomst gesloten met de initiatiefnemer.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Bestemmingsplan Kantoorgebouw Dolderseweg Ruimtelijke ordening Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) Datacenter Duurzaamheid Exploitatieplan ZienswijzenprocedureVerfijning van de zoekopdracht:
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 143 w/m
Freerk André de la Porte - D66:
- 161 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 190 w/m
Freerk André de la Porte - D66
Agendapunt 18 Sluiting vergadering
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- -