Vergadering Vragenuur Lijst ingekomen stukken 30-08-2022
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt Opening vragenuur door de voorzitter
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 142 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 282 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 69 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks
Agendapunt A-Post derden
Gemeente De Wolden in de Bres voor Agrarische Sector: Pleit voor Integrale Stikstofaanpak
De Wolden roept op tot een eerlijke verdeling van stikstofreductie over alle sectoren en waarschuwt voor de impact op het platteland en agrarische bedrijven.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een recent debat heeft de gemeente De Wolden zich sterk gemaakt voor een integrale aanpak van de stikstofproblematiek. De motie, aangenomen op 30 juni 2022, reageert op de startnotitie van het Nationaal Programma Landelijk Gebied en bekritiseert de focus op landbouw in de stikstofreductiedoelstellingen. "We moeten alle sectoren betrekken, niet alleen de landbouw," benadrukt een gemeenteraadslid.De gemeente, onderdeel van de Gebiedsgerichte aanpak Drenthe, vreest dat de huidige plannen de leefbaarheid van het platteland en het voortbestaan van agrarische bedrijven in gevaar brengen. "Deze doelstellingen zijn niet goed onderbouwd en kunnen verstrekkende gevolgen hebben," waarschuwt een raadslid.
De motie roept op tot voortzetting van de gebiedsgerichte aanpak en betrokkenheid van de gebiedscoöperatie Zuidwest-Drenthe. "We moeten samenwerken en onze krachten bundelen," zegt een ander raadslid. De motie is verstuurd naar diverse bestuurlijke lagen, waaronder de Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten van Drenthe.
Tijdens het debat kwam ook de invloed van de gemeente op het beheer van de Zeister bossen door het Utrechts Landschap ter sprake. "Heeft de gemeente nog mogelijkheden om het Utrechts Landschap hierop aan te spreken of te beïnvloeden?" vroeg Gerard van Vliet. Wethouder Catsburg verzekerde dat er geen klachten zijn binnengekomen bij de gemeente en dat de huidige overeenkomst met het Utrechts Landschap niet herzien hoeft te worden. "We hebben regelmatig gesprekken met Utrechts Landschap en zullen dit punt zeker meenemen," voegde hij toe.
Annie van Kippersluis van de gemeenteraad toonde zich tevreden met de toezegging van de wethouder om het gesprek aan te gaan. "Dat was precies waar wij naar op zoek waren," zei ze.
Het debat behandelde ook andere onderwerpen, zoals de jaarrekening van Stichting Energy Zeist en de gebiedsvisie van de KNVB. De wethouders beloofden de raad te betrekken bij belangrijke besluiten en benadrukten het belang van goede communicatie en participatieprocessen.
De discussie over de deelname van de gemeente aan een burgerberaad over het drugsbeleid, voorgesteld door de Stichting Drugsbeleid, leidde tot een duidelijk standpunt van het college. "Wij ondersteunen de oproep tot legalisatie van drugs niet en vinden een burgerberaad voor dit onderwerp niet geschikt," verklaarde wethouder Wiltink.
Tot slot werd de zorg over een bedreigd monument op de WA Hoeve aangekaart. Wethouder van Dijk verzekerde dat het monument belangrijk is en dat er een zorgvuldig proces gaande is om een geschikte locatie te vinden. "We kunnen de strekking van de brief niet plaatsen, gezien het zorgvuldige proces dat loopt," concludeerde hij.
De gemeente De Wolden blijft zich inzetten voor een evenwichtige aanpak van de stikstofproblematiek en andere belangrijke kwesties die de gemeenschap raken.
Samenvatting
Samenvatting:
De gemeente De Wolden heeft op 30 juni 2022 een motie aangenomen over de stikstofaanpak, als reactie op de startnotitie van het Nationaal Programma Landelijk Gebied die op 10 juni 2022 door het kabinet is gepubliceerd. De motie bekritiseert de stikstofreductiedoelstellingen die voornamelijk op de landbouw gericht zijn en pleit voor een integrale aanpak waarbij alle sectoren betrokken worden. De gemeente De Wolden maakt deel uit van de Gebiedsgerichte aanpak Drenthe en benadrukt dat de huidige plannen niet goed onderbouwd zijn en negatieve gevolgen kunnen hebben voor de leefbaarheid van het platteland en het voortbestaan van agrarische bedrijven. De motie verzoekt het college om aan de provincie Drenthe te communiceren dat de doelstellingen uit de startnotitie verstrekkende gevolgen hebben en dat het Natuurnetwerk Nederland niet bij deze plannen betrokken moet worden. Er wordt opgeroepen om door te gaan met een gebiedsgerichte aanpak en de gebiedscoöperatie Zuidwest-Drenthe hierbij te betrekken. De motie is verstuurd naar de Provinciale Staten, Gedeputeerde Staten van Drenthe, de regiegroep / Bestuurlijke Tafel Stikstof en alle Nederlandse gemeenteraden.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Motie stikstofaanpak startnotitie Nationaal Programma Landelijk Gebied". De motie, aangenomen door de gemeenteraad van De Wolden, uit zorgen over de stikstofreductiedoelstellingen die door het kabinet zijn vastgesteld en die onevenwichtig zouden zijn gericht op de landbouw. De motie roept op tot een integrale aanpak waarbij alle sectoren betrokken worden en vraagt het college om bij de provincie Drenthe aan te dringen op het stopzetten van het betrekken van het Natuurnetwerk Nederland bij de plannen en het voortzetten van de gebiedsgerichte aanpak.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een duidelijke positie inneemt tegen de huidige stikstofaanpak en specifieke acties voorstelt.
Rol van de raad:
De raad heeft de motie aangenomen en verzoekt het college om actie te ondernemen. De raad speelt een controlerende en richtinggevende rol.
Politieke keuzes:
De politieke keuze die gemaakt moet worden, is of men de huidige stikstofaanpak steunt of dat men pleit voor een meer gebalanceerde aanpak die de landbouwsector minder benadeelt.
SMART:
De motie is specifiek en actiegericht, maar de doelstellingen zijn niet meetbaar, acceptabel, realistisch of tijdgebonden gedefinieerd. Er zijn geen duidelijke criteria voor succes of een tijdlijn voor de uitvoering.
Inconsequenties:
Er lijken geen directe inconsequenties in de motie te staan, maar de haalbaarheid en impact van de verzoeken kunnen in twijfel worden getrokken.
Besluit van de raad:
De raad heeft besloten de motie aan te nemen en het college te verzoeken actie te ondernemen.
Participatie:
Het voorstel suggereert participatie door de gebiedscoöperatie Zuidwest-Drenthe bij de gebiedsgerichte aanpak te betrekken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de motie gaat over stikstofreductie en natuurherstel.
Financiële gevolgen:
De motie specificeert niet de financiële gevolgen of dekking van de voorgestelde acties. Dit zou in verdere uitwerking moeten worden meegenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stikstofaanpak Nationaal Programma Landelijk Gebied Stikstofreductiedoelstellingen Landbouw Natuurnetwerk Nederland Innovatie Leefbaarheid platteland Gebiedsgerichte aanpak Agrarische sector Integrale aanpakVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Motie over stikstofaanpak startnotitie Nationaal Programma Landelijk Gebied Oldebroek". De motie, aangenomen door de gemeenteraad van Oldebroek, uit zorgen over de stikstofreductiedoelstellingen die door het kabinet zijn vastgesteld en die voornamelijk gericht zijn op de landbouw. De motie stelt dat deze doelstellingen de aanpak van de provincie Gelderland ondermijnen, sociaaleconomische schade toebrengen en een integrale aanpak vereisen waarbij alle sectoren betrokken zijn. De motie roept op tot het communiceren van deze zorgen aan de provincie en het benadrukken van het belang van de Gelderse Maatregelen Stikstof als uitgangspunt voor de stikstofaanpak.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de belangrijkste zorgen en oproepen bevat. Het geeft echter geen gedetailleerde analyse of alternatieve oplossingen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol van het aannemen van de motie en het communiceren van de zorgen en standpunten aan de provincie en andere gemeenten.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, betreffen de balans tussen economische belangen en milieubescherming, de verdeling van verantwoordelijkheden tussen landbouw en andere sectoren, en de mate van autonomie van lokale en regionale overheden in de stikstofaanpak.
SMART:
De motie is specifiek en actiegericht, maar mist meetbaarheid, haalbaarheid en tijdgebondenheid in termen van de voorgestelde acties.
Inconsequenties:
Er lijken geen directe inconsequenties in de motie te zijn, maar de motie kan wel spanningen veroorzaken tussen lokale en nationale beleidsdoelstellingen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de motie aan te nemen en de acties die daarin worden opgeroepen uit te voeren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van een integrale aanpak en lijkt daarmee impliciet participatie van alle sectoren te bepleiten, maar geeft geen specifieke details over participatieprocessen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een zeer relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat over de aanpak van stikstofuitstoot en de impact op natuur en milieu.
Financiële gevolgen:
De motie gaat niet in op de financiële gevolgen of de dekking van eventuele kosten die voortvloeien uit de voorgestelde acties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stikstofaanpak Startnotitie Nationaal Programma Landelijk Gebied Sociaaleconomische gevolgen Agrarische sector Gelderse Maatregelen Stikstof (GMS) Integrale aanpak Platteland Provincie Gelderland Natuurbeheer MotieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel: Motie Zorgvuldig Stikstofbeleid
Samenvatting: De gemeenteraad van Etten-Leur roept op tot een herziening van het stikstofbeleid. De nadruk moet liggen op feitelijke metingen in plaats van modellen, een reële beoordeling van de natuurstaat, onderzoek naar diverse beïnvloedende factoren, natuurbeheer voor instandhouding van soorten, aanpassing van onhaalbare natuurdoelen, technologische oplossingen met juridische houdbaarheid, perspectief voor boeren, behoud van sociale cohesie op het platteland, en een gelijktijdige bijdrage van alle sectoren aan de oplossing, met inbreng van het landbouwcollectief uit 2020.
Oordeel over volledigheid: Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het verschillende aspecten van het stikstofprobleem aanpakt. Het vraagt om een integrale benadering en betrekt meerdere stakeholders.
Rol van de raad: De raad heeft de rol van initiator en belangenbehartiger voor de lokale gemeenschap. De raad kan druk uitoefenen op hogere overheden om beleid te herzien.
Politieke keuzes: Er moeten keuzes worden gemaakt over de balans tussen economische ontwikkeling en milieubescherming, de mate van technologische innovatie in de landbouw, en de verdeling van verantwoordelijkheden tussen verschillende sectoren.
SMART: Het voorstel is specifiek en actiegericht, maar het kan uitdagend zijn om de resultaten meetbaar, acceptabel en tijdgebonden te maken zonder concrete doelstellingen en deadlines.
Inconsequenties: Zonder nadere uitwerking kan het voorstel inconsequenties bevatten, vooral in de afstemming tussen lokale en nationale beleidsdoelen.
Besluit van de raad: De raad moet besluiten de motie aan te nemen en deze door te sturen naar de Tweede Kamer, andere gemeenteraden en Provinciale Staten.
Participatie: Het voorstel impliceert participatie door het betrekken van het landbouwcollectief en het streven naar behoud van sociale cohesie.
Duurzaamheid: Duurzaamheid is een kernonderwerp, aangezien het voorstel gericht is op het aanpakken van milieuproblemen door middel van een zorgvuldig stikstofbeleid.
Financiële gevolgen: Het voorstel specificeert niet de financiële gevolgen of dekking, wat een punt van aandacht is voor de haalbaarheid van de voorgestelde maatregelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stikstofbeleid Metingen Natuurbeheer Technologie Innovatie Boeren Sociale cohesie Landbouwcollectief PAS-melders Juridische houdbaarheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel: Motie: Uitstel lachgas niet meer acceptabel!
Samenvatting: De gemeenteraad van Oldambt heeft unaniem een motie aangenomen die het kabinet oproept om lachgas op te nemen in lijst II van de Opiumwet, zonder verdere uitstel. De motie benadrukt de gezondheidsschade bij jongeren, de toename van verkeersslachtoffers door lachgasgebruik, en de overlast en handhavingsproblemen die gemeenten ervaren. De motie verzoekt het college om bij het kabinet aan te dringen op snelle actie en deze oproep te verspreiden onder andere gemeenteraden.
Volledigheid van het voorstel: Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de problematiek rondom lachgasgebruik en de gevolgen ervan duidelijk schetst en een concrete actie voorstelt.
Rol van de raad: De raad heeft de motie unaniem aangenomen en draagt het college op om actie te ondernemen richting het kabinet en andere gemeenten.
Politieke keuzes: De politieke keuze die gemaakt moet worden, is of men het eens is met de urgentie van het opnemen van lachgas in de Opiumwet en of men bereid is om druk uit te oefenen op het kabinet om dit te bewerkstelligen.
SMART: De motie is specifiek en actiegericht, maar mist mogelijk een meetbare uitkomst, een tijdgebonden doelstelling en de verantwoordelijkheden zijn niet volledig uitgewerkt.
Inconsequenties: Er lijken geen directe inconsequenties in de motie te staan.
Besluit van de raad: De raad moet besluiten om het college op te dragen actie te ondernemen zoals beschreven in de motie.
Participatie: Het voorstel spreekt niet direct over participatie van burgers of belanghebbenden.
Duurzaamheid: Duurzaamheid is niet direct een onderwerp van deze motie, tenzij men de volksgezondheid en sociale duurzaamheid meeweegt.
Financiële gevolgen: De motie vermeldt geen financiële gevolgen of dekking, aangezien het voornamelijk een oproep tot beleidswijziging betreft.
De motie vraagt om een duidelijk standpunt en actie van de gemeente Oldambt en andere gemeenten om het kabinet te bewegen tot snelle wetgeving omtrent lachgas.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Lachgas Opiumwet Gezondheidsschade Jongeren Verkeersslachtoffers Overlast Handhaving Uitgaansleven Verslavingszorg UrgentieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel: Reactie op verzoek tot voorkeursadvies raad over aanwijzing lokale omroep
Samenvatting: De gemeenteraad van Pijnacker-Nootdorp is verzocht door het Commissariaat voor de Media om een advies uit te brengen over de aanwijzing van een lokale omroep voor 2022-2027. Er zijn twee kandidaten, maar de raad vindt het ongewenst om tussen hen te kiezen, omdat dit de onafhankelijkheid van de media kan schaden. De raad verzoekt het Commissariaat om zelf een keuze te maken en uit ongenoegen over de procedurele gang van zaken een brief te sturen.
Volledigheid: Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de zorgen van de raad over de procedure en de onafhankelijkheid van de media adresseert en een duidelijke actie voorstelt.
Rol van de raad: De raad wordt gevraagd om een advies uit te brengen, maar het voorstel suggereert dat de raad deze verantwoordelijkheid teruglegt bij het Commissariaat voor de Media.
Politieke keuzes: De raad moet beslissen of ze een voorkeursadvies willen geven of de verantwoordelijkheid terug willen leggen bij het Commissariaat. De keuze gaat over het waarborgen van de onafhankelijkheid van de media versus het vervullen van de gevraagde adviserende rol.
SMART: Het voorstel is specifiek, meetbaar (een brief sturen), acceptabel (voor de raad), realistisch en tijdgebonden (reageren op een verzoek).
Inconsequenties: Er lijken geen inconsequenties in het voorstel te zijn.
Besluit van de raad: De raad moet besluiten of ze de brief zoals voorgesteld zullen sturen.
Participatie: Het voorstel gaat indirect over participatie, omdat het de onafhankelijkheid van de lokale omroep betreft, die een rol speelt in de participatie van burgers bij lokale kwesties.
Duurzaamheid: Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen: Het voorstel lijkt geen directe financiële gevolgen te hebben, behalve mogelijk minimale kosten voor het opstellen en versturen van de brief.
De uitslag van de stemming is niet vermeld, dus het is onduidelijk of het voorstel is aangenomen, verworpen of ingetrokken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Lokale omroep Onafhankelijkheid Media Commissariaat voor de Media Aanwijzing Procedure Afhankelijkheid Politiek Voorkeursadvies ToetsingVerfijning van de zoekopdracht:
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 158 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 169 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 194 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang:
- 191 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 273 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 207 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 221 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 230 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 210 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang:
- 173 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 390 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang:
- 368 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 187 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 166 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 348 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 143 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 179 w/m
Angèle Welting - D66:
- 180 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 264 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 243 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 334 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 189 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 194 w/m
Angèle Welting - D66:
- 221 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 924 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 166 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 159 w/m
Angèle Welting - D66:
- 173 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 259 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 155 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 228 w/m
Roy Luca - Seyst.nu:
- 178 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 159 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 243 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 139 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 181 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 274 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 221 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 360 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 294 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 174 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 183 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 247 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 232 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 706 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 197 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 144 w/m
Roy Luca - Seyst.nu
Agendapunt B-Beantwoording raadsvragen
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 169 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang:
- 171 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 132 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 203 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 199 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 316 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 294 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 212 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 324 w/m
Angèle Welting - D66:
- 196 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 219 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 234 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 200 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 177 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 201 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 225 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 201 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 238 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- -
Marcel Fluitman - CDA:
- 288 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 258 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 224 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 217 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 133 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 258 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 288 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 244 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 200 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 334 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 296 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 198 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 184 w/m
Chimène van Lunteren - SP:
- 135 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 155 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 234 w/m
Chimène van Lunteren - SP:
- 304 w/m
Hanny Roelofsen - Seyst.nu:
- 164 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 219 w/m
Hanny Roelofsen - Seyst.nu:
- 118 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 190 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 221 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 143 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 172 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 125 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 379 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 169 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 205 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 223 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 392 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 148 w/m
Roy Luca - Seyst.nu:
- 202 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 188 w/m
Angèle Welting - D66:
- 170 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 165 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 125 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 136 w/m
Angèle Welting - D66:
- 191 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 204 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang
Roy Luca - Seyst.nu
Agendapunt C-Raadsinformatiebrieven (ter kennisgeving)
-
Analyse van het document
Titel: Huisvesting statushouders
Samenvatting: De gemeente Zeist informeert de raad over de huisvesting van statushouders. De taakstelling voor 2022 is 99 statushouders te huisvesten. De eerste helft van het jaar is de doelstelling gehaald met 54 gehuisveste statushouders. Er zijn afspraken met woningcorporaties om de taakstelling tijdig te halen en er worden gesprekken gevoerd met andere verhuurders. Ook wordt gekeken naar tijdelijke huisvesting voor alleenstaanden in afwachting van gezinshereniging. De gemeente zet in op het voorkomen van verdringing op de woningmarkt door extra betaalbare woningen te realiseren.
Volledigheid: Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uiteenzetting van de situatie, de genomen en geplande acties, en de resultaten tot nu toe.
Rol van de raad: De raad wordt geïnformeerd en kan toezicht houden op de uitvoering van het beleid. De raad kan ook aanvullende vragen stellen of voorstellen doen om het beleid bij te sturen.
Politieke keuzes: De raad kan overwegen of de huidige aanpak voldoende is of dat er meer of andere acties nodig zijn om de huisvesting van statushouders te waarborgen.
SMART: Het voorstel is Specifiek, Meetbaar en Tijdgebonden. Het is echter minder duidelijk of het voorstel Acceptabel en Realistisch is, gezien de uitdagingen op de woningmarkt.
Inconsequenties: Er lijken geen duidelijke inconsequenties in het voorstel te staan.
Besluit van de raad: De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde aanpak of dat zij aanvullende maatregelen of wijzigingen wil voorstellen.
Participatie: Het voorstel gaat niet direct in op participatie van burgers, maar het gaat wel over een maatschappelijk relevant onderwerp waarbij participatie van belang kan zijn.
Duurzaamheid: Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn bij de bouw van nieuwe woningen of het aanpassen van bestaande woningen voor de huisvesting van statushouders.
Financiële gevolgen: Het voorstel geeft geen specifieke financiële details. Het is onduidelijk of en hoe eventuele extra kosten gedekt worden. Dit zou een punt van aandacht voor de raad kunnen zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huisvesting Statushouders Taakstelling Woningcorporaties Woningen Gemeente Ter Apel Versnellingsopgave Prestatieafspraken Sociale huurVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel: Plan van aanpak NPO (Nationaal Programma Onderwijs)
Samenvatting: De gemeente Zeist heeft een plan van aanpak ontwikkeld voor de besteding van €1,6 miljoen uit het Nationaal Programma Onderwijs (NPO), bedoeld om de door de coronapandemie veroorzaakte problemen bij kinderen en jongeren aan te pakken. Het plan richt zich op het versterken van sociaal-emotionele vaardigheden, het stimuleren van een gezonde leefstijl en het voorkomen van zwaardere jeugdhulp door preventieve ondersteuning op scholen. De focus ligt op kinderen in de voorschoolse periode en leerlingen van het primair en voortgezet onderwijs, met extra aandacht voor kansarmere jeugd.
Volledigheid van het voorstel: Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uiteenzetting van de problematiek, doelstellingen, doelgroepen, en een plan voor de uitvoering en monitoring.
Rol van de raad: De gemeenteraad wordt geïnformeerd over het plan en zal waarschijnlijk de voortgang monitoren en eventueel bijsturen waar nodig.
Politieke keuzes: De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde speerpunten en de verdeling van de middelen. Ook moeten ze overwegen hoe dit plan zich verhoudt tot andere initiatieven en budgetten.
SMART: Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, en Tijdgebonden. Of het Realistisch is, hangt af van de uitvoeringscapaciteit en de effectiviteit van de interventies.
Inconsequenties: Er lijken geen directe inconsequenties in het voorstel te staan.
Besluit van de raad: De raad moet besluiten of ze instemmen met het plan van aanpak en de toewijzing van de NPO-middelen zoals voorgesteld.
Participatie: Het voorstel vermeldt overleg met partners uit onderwijs, zorg, welzijn en de Jongerenraad van Zeist, wat wijst op een participatieve aanpak.
Duurzaamheid: Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar een gezonde leefstijl en preventieve ondersteuning kunnen als duurzame investeringen in de jeugd worden beschouwd.
Financiële gevolgen: Het voorstel omvat €1,6 miljoen aan NPO-middelen. Hoe dit gedekt wordt, is niet gespecificeerd in de samenvatting, maar het lijkt erop dat dit budget al is toegewezen door het Rijk.
Opmerking: Voor een gedetailleerde analyse is het noodzakelijk om het volledige plan van aanpak en de bijbehorende documenten te raadplegen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nationaal Programma Onderwijs (NPO) Corona-pandemie Jeugd Sociaal-emotionele vaardigheden Mentale welbevinden Gezonde leefstijl Onderwijsachterstanden Preventieve ondersteuning Jeugdhulp InterventiesVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel: Werkbezoek Noord-Marokko; Berkane
Samenvatting: Van 13 t/m 16 september 2022 ontvangt de gemeente Zeist een delegatie uit Berkane, Marokko, om de vriendschapsband te versterken. Het programma omvat onder andere een constitutioneel beraad, ondernemersgesprekken, rondleidingen, en een afscheidsdiner in de Marokkaanse moskee. De thema's zijn ondernemerschap, inclusie, onderwijs en verbinding met de samenleving. Het doel is het verdiepen van wederzijdse contacten en leren van elkaars culturen en thema's.
Volledigheid van het voorstel: Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerd programma en duidelijke doelstellingen.
Rol van de raad: De raad wordt uitgenodigd om deel te nemen aan het programma en bij te dragen aan de uitwisseling van kennis en ervaringen.
Politieke keuzes: De raad moet beslissen over de mate van betrokkenheid en de toewijzing van middelen voor dit bezoek.
SMART: Het voorstel is Specifiek, Meetbaar (door deelname en uitwisseling), Acceptabel, en Tijdgebonden. Relevantie en haalbaarheid van de doelstellingen kunnen worden beoordeeld na het bezoek.
Besluit van de raad: De raad moet besluiten over de deelname aan het programma en de toewijzing van eventuele middelen.
Participatie: Het voorstel benadrukt de participatie van de raad en de uitwisseling tussen de gemeenten.
Duurzaamheid: Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan een onderliggend thema zijn in de discussies over ondernemerschap en onderwijs.
Financiële gevolgen: Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of dekking, wat een punt van overweging voor de raad kan zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Werkbezoek Berkane Marokko Vriendschapsband Ondernemerschap Inclusie Onderwijs Culturele uitwisseling Gemeentebestuur ProgrammaVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel: Evaluatie prestatieafspraken woningcorporaties Zeist
Samenvatting:
De evaluatie betreft de prestatieafspraken van 2021 tussen de gemeente Zeist en de Zeister corporaties (ZCO), inclusief hun huurdersorganisaties. De afspraken richten zich op samenwerking, beschikbaarheid en betaalbaarheid van woningen, huisvesting van bijzondere doelgroepen, duurzaamheid en kwaliteit van woningen, leefbare wijken en buurten, en wonen in combinatie met welzijn en zorg. Successen zijn onder andere verbeterde samenwerking, verduurzaming van woningen, nieuwbouwprojecten en de aanpak in de wijk Vollenhove. Aandachtspunten zijn de huisvesting van bijzondere doelgroepen, leefbaarheid, voortgang van renovatie- en nieuwbouwprojecten, en de aanpak van monumenten.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uiteenzetting van successen, aandachtspunten, en een gedetailleerde monitoringstabel.
Rol van de raad:
De raad heeft een controlerende en kaderstellende rol. Zij moet de voortgang en uitvoering van de prestatieafspraken monitoren en waar nodig bijsturen of aanvullende besluiten nemen.
Politieke keuzes:
De raad moet besluiten over de balans tussen huisvesting van reguliere woningzoekenden en bijzondere doelgroepen, investeringen in duurzaamheid, en de aanpak van leefbaarheid in wijken.
SMART:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel en realistisch, maar de tijdgebondenheid kan beter worden benadrukt door duidelijke deadlines en tussentijdse evaluatiemomenten.
Inconsequenties:
Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over de voortzetting van de prestatieafspraken, eventuele aanpassingen en de prioritering van aandachtspunten.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de betrokkenheid van huurdersorganisaties en de inzet van bewoners in projecten zoals Vollenhove Vooruit.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een kernonderdeel van het voorstel, met aandacht voor verduurzaming van de woningvoorraad en energiebesparing.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bevat informatie over investeringen in duurzaamheid en leefbaarheid. Er wordt aangegeven dat de gemeente middelen uit de reserve sociale woningbouw beschikbaar stelt voor duurzaamheidsmaatregelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woningcorporaties Verduurzaming Zonnepanelen Nieuwbouw Leefbaarheid Huurdersorganisaties Wijkgericht werken Bijzondere doelgroepen Energie-index RenovatieprojectenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Het voorstel betreft de Programmabegroting 2023 van Reinigingsbedrijf Midden-Nederland (RMN) en de jaarrekening RMN 2021. De begroting toont een stijging van € 1.210.000,- voor Zeist in 2023 ten opzichte van 2022, voornamelijk door mutaties in uren, ritten en materiaal. De jaarrekening 2021 laat een positief resultaat zien van € 85.600,-, voornamelijk door hogere opbrengsten van papier. Er zijn risico's geïdentificeerd in personeelskosten, wagenbeheer, administratieve processen en verwerkingskosten van afvalstromen. Er is een post onvoorzien van € 200.000,- opgenomen voor 2023.
De volledigheid van het voorstel lijkt adequaat, met een gedetailleerde uiteenzetting van de financiële situatie, risico's en beheersmaatregelen.
De raad heeft een controlerende en kaderstellende rol. Zij moet de begroting goedkeuren, wijzigingen voorstellen of aanvullende eisen stellen.
Politieke keuzes betreffen de goedkeuring van de begroting, het adresseren van geïdentificeerde risico's en het bepalen van prioriteiten voor RMN.
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar de risico's vereisen continue monitoring en mogelijk aanpassing van de strategie.
De raad moet besluiten over de goedkeuring van de begroting en de jaarrekening.
Het voorstel benoemt de participatie van stakeholders zoals gemeenten en het Afvalfonds.
Duurzaamheid is relevant, gezien RMN's rol in afvalbeheer en bijdrage aan circulaire doelstellingen.
De financiële gevolgen zijn uiteengezet, inclusief de dekking van kosten via de DVO-afrekeningen met deelnemende gemeenten en een post onvoorzien voor risico's.
De raad moet besluiten over de goedkeuring van de begroting en de jaarrekening, rekening houdend met de geïdentificeerde risico's en de financiële positie van RMN.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
RMN (Reinigingsbedrijf Midden-Nederland) Programmabegroting 2023 Afvalinzameling Afvalverwerking Kostenstijgingen Zienswijzeprocedure Verbeterplan Meerjarenbeleidsplan 2022-2025 Recyclingstation VANG-maatregelen (Van Afval Naar Grondstof)Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel: Bestuursovereenkomst en stand van zaken Noodopvang Kamp van Zeist
Samenvatting:
De gemeente Zeist informeert de raad over de afspraken met het COA en gemeente Soest betreffende de noodopvang voor 200 personen op Kamp van Zeist, die sinds 28 april operationeel is. De noodopvang, bedoeld als tijdelijke voorziening in afwachting van een asielzoekerscentrum (azc), huisvest een diverse groep asielzoekers. Er zijn bestuursovereenkomsten en werkafspraken gemaakt over veiligheid, leefbaarheid, onderwijs, gezondheidszorg en communicatie. De eerste weken waren uitdagend, maar inmiddels is de situatie gestabiliseerd. Kinderen volgen onderwijs en er zijn diverse activiteiten voor bewoners. De gemeente heeft positieve reacties ontvangen op een oproep voor vrijwilligers en donaties. De tiny houses op het terrein worden verplaatst om ruimte te maken voor het azc, dat naar verwachting in december opent.
Analyse:
1. Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met informatie over de huidige situatie, de gemaakte afspraken, de samenstelling van de bewoners, de uitdagingen, de huidige stand van zaken en een vooruitblik.
2. Rol van de raad:
De raad wordt geïnformeerd en kan op basis van deze informatie toezicht houden en eventueel aanvullende vragen stellen of actie ondernemen.
3. Politieke keuzes:
De raad kan overwegen of de huidige afspraken en voorzieningen voldoende zijn en of er aanvullende maatregelen nodig zijn.
4. SMART:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de huidige situatie en de gemaakte afspraken. Het is actueel en relevant. De tijdgebondenheid is duidelijk met een verwachte opening van het azc in december. Er worden geen expliciete inconsequenties genoemd.
5. Besluit van de raad:
Er wordt geen specifiek besluit gevraagd, het is voornamelijk een informatieve brief.
6. Participatie:
Het voorstel vermeldt de betrokkenheid van vrijwilligers en de gemeenschap, wat wijst op een vorm van participatie.
7. Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn in de context van de bouw en exploitatie van het azc.
8. Financiële gevolgen:
Er wordt vermeld dat de gemeente Zeist een vergoeding ontvangt van het COA, die wordt ingezet voor de leefbaarheid in de noodopvang. Er worden geen specifieke bedragen of budgettaire consequenties genoemd.
Opmerking: De tekst die u heeft verstrekt lijkt een brief van het gemeentebestuur aan de gemeenteraad te zijn, geen formeel voorstel, amendement of motie. De analyse is daarom gebaseerd op de inhoud van de brief als informatief document.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Noodopvang Kamp van Zeist COA (Centraal Orgaan asielzoekers) Asielzoekerscentrum (azc) Vergunninghouders Leefbaarheid Onderwijs Gezondheidszorg Vrijwilligers Tiny houses VoorinburgeringVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Evaluatie inkoop ambulante hulp Jeugd/Wmo en Jeugd-verblijf in ZOU". Het voorstel betreft een evaluatie van het inkoopproces van jeugdhulp en Wmo-begeleiding door gemeenten in Zuid Oost Utrecht (ZOU). De evaluatie onderzoekt of de inkoop voldoet aan de doelstellingen van de Regionale Inkoopkoers 2020-2025. Er zijn nieuwe contracten afgesloten met zorgaanbieders, waarbij kwaliteitseisen zijn gesteld en een reductie van het aantal aanbieders is gerealiseerd. Echter, het doel om administratieve lasten te verminderen is niet behaald.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uiteenzetting van de doelstellingen, het proces, en de uitkomsten van de evaluatie. Het bevat ook een overzicht van de bevindingen en conclusies.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de Inkoopkoers vastgesteld en zal de evaluatie gebruiken om toezicht te houden op de uitvoering van het beleid. De raad kan ook aanbevelingen doen voor toekomstige inkoopprocessen.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, betreffen de afweging tussen kwaliteit van zorg, kostenbeheersing, en administratieve lasten voor zorgaanbieders. Ook moet besloten worden over de mate van regionale samenwerking en de focus op innovatie binnen de zorginkoop.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar het doel om administratieve lasten te verminderen is niet behaald, wat wijst op een inconsequentie. Er moet worden gekeken hoe dit in de toekomst verbeterd kan worden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de bevindingen en aanbevelingen van de evaluatie en of er actie ondernomen moet worden om de geïdentificeerde problemen aan te pakken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet over participatie van cliënten of burgers. Wel is er gesproken met zorgaanbieders en ambtenaren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet direct genoemd, maar kan relevant zijn in termen van de duurzaamheid van zorgaanbod en langetermijnkostenbeheersing.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat er reële tarieven en een vaste indexeringssystematiek zijn vastgesteld. De financiële gevolgen lijken in het voorstel te zijn meegenomen, maar specifieke dekking wordt niet gedetailleerd beschreven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jeugdhulp Wmo-begeleiding Inkoopproces Evaluatie Contracten Administratieve lasten Kwaliteitseisen Zorgaanbieders Innovatie TarievenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel: Aankondiging rekenkameronderzoek naar de (financiële) ondersteuning van (decentrale) volksvertegenwoordigers
Samenvatting:
De Rekenkamer Zeist kondigt een DoeMee-onderzoek aan, gefaciliteerd door de NVRR, naar de financiële ondersteuning van volksvertegenwoordigers. Dit onderzoek is relevant gezien de toenemende complexiteit van het werk van lokale overheden, vooral na decentralisaties en de komende Omgevingswet. De centrale vraag is de staat van de financiële ondersteuning van het volksvertegenwoordigende orgaan, met focus op het budget, de financiering en de doeltreffendheid van de middelen. Het onderzoek wordt uitgevoerd door PBLQ en start in september, met resultaten verwacht in 2023.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke onderzoeksvraag, een beschrijving van de uitvoering en de betrokken partijen. Het geeft ook aan dat er een mogelijkheid is voor aanvullend onderzoek afhankelijk van de resultaten.
Rol van de raad:
De raad wordt geïnformeerd over het onderzoek en zal de resultaten ontvangen. De raad kan op basis van de bevindingen besluiten nemen over eventuele aanpassingen in de financiële ondersteuning van volksvertegenwoordigers.
Politieke keuzes:
De raad moet bepalen of en hoe de financiële ondersteuning van volksvertegenwoordigers moet worden aangepast op basis van de onderzoeksresultaten. Dit kan politieke discussies over prioriteiten en budgetallocatie met zich meebrengen.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar en Relevant, maar het is niet duidelijk of het Tijdgebonden is, aangezien er geen specifieke deadline is voor het afronden van het onderzoek. De vraag of het voorstel Acceptabel en Realistisch is, kan pas beantwoord worden na het zien van de onderzoeksresultaten.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de aanbevelingen van het onderzoek zal overnemen en of er aanvullend onderzoek nodig is.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet specifiek over participatie van burgers of volksvertegenwoordigers in het onderzoek, maar het gaat wel over de ondersteuning van de laatstgenoemden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet direct genoemd, maar kan een overweging zijn bij het beoordelen van de doeltreffendheid van de financiële middelen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat het onderzoek tegen beperkte kosten wordt uitgevoerd, maar specifieke financiële gevolgen voor de gemeente Zeist worden niet genoemd. Het is onduidelijk hoe deze kosten gedekt worden.
Opmerking: De analyse is gebaseerd op de verstrekte informatie en kan verder worden verfijnd met meer details uit het volledige voorstel of amendement.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkameronderzoek Financiële ondersteuning Volksvertegenwoordigers NVRR Decentralisaties Omgevingswet PBLQ Bestuursorganen Doeltreffendheid BudgetVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel: Onderzoek naar omgang met Joods Vastgoed tijdens en na WOII
Samenvatting:
De gemeente Zeist start een onderzoek naar de rol van het gemeentebestuur tijdens en na de Tweede Wereldoorlog in de onteigening en verkoop van Joods vastgoed. Dit volgt na publicaties en vragen over de kwestie. Het onderzoek richt zich op de betrokkenheid van de gemeente bij de koop en verkoop van Joods vastgoed, de aankoop van onroerend goed door de gemeente, en het naoorlogse rechtsherstel, inclusief de omgang met heffingen zoals erfpacht, straatgeld en rioolgeld. Een externe projectcoördinator en onderzoeker zijn aangesteld, en een begeleidingscommissie uit de lokale samenleving zal het proces begeleiden. De gemeente vraagt de raad om €60.000,- beschikbaar te stellen voor de uitvoering van het onderzoek.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke context, doelstellingen, een beschrijving van de uitvoering, de samenstelling van de begeleidingscommissie, en een overzicht van de financiële consequenties.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om het benodigde budget voor het onderzoek goed te keuren en eventuele vragen of opmerkingen te stellen bij de bespreking van de postlijst of tijdens de behandeling van de begrotingswijziging.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het belangrijk vindt dat dit onderzoek wordt uitgevoerd en of zij bereid is het benodigde budget beschikbaar te stellen. Ook moet de raad overwegen hoe zij omgaat met de resultaten van het onderzoek en eventuele vervolgacties.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel en Realistisch. De Tijdgebondenheid is aangegeven met de verwachting dat het onderzoek in de tweede helft van 2023 wordt afgerond. Er worden geen duidelijke inconsequenties genoemd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het budget van €60.000,- goedkeurt voor de uitvoering van het onderzoek.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door de oprichting van een begeleidingscommissie bestaande uit lokale experts en vertegenwoordigers van de Joodse gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om historisch onderzoek en rechtsherstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met een totaalbedrag van €60.000,-. Het voorstel geeft aan dat de kosten gedekt worden ten laste van de post onvoorzien.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Joods vastgoed Tweede Wereldoorlog onteigening rechtsherstel onderzoek Verkaufsbücher nazis heffingen (zoals erfpacht, straatgeld, rioolgeld) begeleidingscommissie Maarten Jan Vos (historisch onderzoeker)Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel: 6e lokaal Pirapoleon, Austerlitz
Samenvatting:
De basisschool Pirapoleon in Austerlitz, onderdeel van een complex met woningen, dorpshuis en peuterspeelzaal, heeft een groter leerlingenaantal dan verwacht. De school, gebouwd voor ca. 120 leerlingen, heeft nu 140 leerlingen en een ruimtebehoefte van 904 m². Een spoedprocedure is gestart voor uitbreiding. Een berging wordt omgebouwd tot klaslokaal voor € 92.000, met jaarlijkse kapitaallasten van ca. € 2.185. De kosten worden gedekt uit het risicobudget van de reserve onderwijshuisvesting. Een begrotingswijziging wordt voorgelegd aan de raad.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uiteenzetting van de situatie, de noodzaak voor uitbreiding, de gekozen oplossing en de financiële implicaties.
Rol van de raad:
De raad moet de begrotingswijziging goedkeuren om de financiering van de uitbreiding mogelijk te maken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde oplossing en de financiering ervan. Dit kan politieke discussie oproepen over prioriteiten in onderwijshuisvesting en het gebruik van het risicobudget.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel en Realistisch. De Tijdgebondenheid wordt niet expliciet genoemd, maar de spoedprocedure suggereert een snelle uitvoering.
Inconsequenties:
Er lijken geen directe inconsequenties in het voorstel te zitten.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaat met de begrotingswijziging om de uitbreiding van de school te financieren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet specifiek over participatie van bijvoorbeeld ouders of buurtbewoners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet direct aangehaald in het voorstel, maar kan een overweging zijn bij de bouw of aanpassing van het schoolgebouw.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een eenmalige uitgave van € 92.000 en jaarlijkse kapitaallasten van ca. € 2.185. Deze worden gedekt uit het risicobudget van de reserve onderwijshuisvesting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Basisschool Pirapoleon Uitbreiding Leerlingenaantal Prognoses Ruimtebehoefte Integraal Huisvestingsplan (IHP) Spoedprocedure Berging Begrotingswijziging OnderwijshuisvestingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel: Woningbouwplan fase 3 Vogelwijk
Samenvatting:
Het voorstel betreft de aanpassing van de verkoopprijzen voor de laatste fase van het woningbouwproject Vogelwijk in Zeist. In 2014 zijn prijzen vastgesteld voor koopwoningen, maar door ontwikkelingen zoals gasloos bouwen en hogere duurzaamheidseisen (BENG) zijn de bouwkosten aanzienlijk gestegen. De ontwikkelaar vraagt om de prijzen aan te passen naar het niveau van de Woonvisie 2021-2025, waardoor de kwaliteit van de woningen verbetert en de haalbaarheid van het project toeneemt. De aanpassing houdt in dat 14 appartementen en 3 grondgebonden woningen worden verkocht voor gemiddeld €275.000 en 13 grondgebonden woningen voor €375.000. De ontwikkelaar wil een zelfbewoningsplicht en antispeculatiebeding hanteren en de woningen met voorrang aan starters en Zeistenaren aanbieden.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uitleg van de redenen voor prijsaanpassingen en de gevolgen voor de woningkwaliteit en doelgroep. Het bevat ook informatie over de voorwaarden die de ontwikkelaar wil stellen.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel beoordelen en besluiten of zij instemt met de aangepaste prijzen en voorwaarden.
Politieke keuzes:
De raad moet afwegen of de prijsaanpassingen acceptabel zijn en of deze bijdragen aan het behalen van de doelstellingen van de Woonvisie. Ook moet de raad overwegen of de voorwaarden zoals zelfbewoningsplicht en voorrang voor starters en Zeistenaren wenselijk zijn.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel en Realistisch. De vraag of het Tijdgebonden is, hangt af van de planning en deadlines die niet in de samenvatting zijn vermeld.
Inconsequenties:
Er lijken geen directe inconsequenties in het voorstel te zitten.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de aangepaste prijzen en de voorwaarden die de ontwikkelaar wil stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet specifiek over participatie van belanghebbenden, maar de voorrang voor Zeistenaren kan worden gezien als een vorm van lokale participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de bouwkosten mede zijn gestegen door hogere duurzaamheidseisen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel gaat in op de financiële gevolgen van de prijsaanpassingen voor de ontwikkelaar, maar het is niet duidelijk of er financiële gevolgen zijn voor de gemeente en hoe deze eventueel gedekt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woningbouwplan Vogelwijk Woongoed Zeist Bouwkosten Middeldure huur Middeldure koop Sociale (zorg)appartementen Ééngezinskoopwoningen Duurzaamheidseisen WoonvisieVerfijning van de zoekopdracht:
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 162 w/m
Angèle Welting - D66:
- 192 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 71 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 268 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 198 w/m
Angèle Welting - D66:
- 180 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 39 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 201 w/m
Angèle Welting - D66:
- 172 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 219 w/m
Angèle Welting - D66:
- 211 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 131 w/m
Angèle Welting - D66:
- 179 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 180 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 199 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 146 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 172 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 311 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 202 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 217 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 159 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 195 w/m