21-01-2025 Vergadering Agendacommissie 21-01-2025
Agendapunt 4d Wegencategoriseringsplan
Samenvatting
Het raadsvoorstel voor het Wegencategoriseringsplan van de gemeente Zeist heeft als doel een nieuwe categorisering van wegen vast te stellen om de veiligheid en leefbaarheid te verbeteren, terwijl de bereikbaarheid behouden blijft. Het plan dient als kader voor toekomstige verkeers- en ontwerpvraagstukken en is gebaseerd op de principes van Duurzaam Veilig en CROW-richtlijnen. Het voorstel omvat het vaststellen van het plan en de financiering ervan, die in de Kadernota 2026 wordt opgenomen voor een integrale afweging bij de Begroting 2026. Het plan richt zich op het verlagen van snelheden binnen de bebouwde kom naar 30 km/u, met uitzondering van hoofdroutes, en buiten de bebouwde kom van 80 naar 60 km/u. Participatie met diverse stakeholders heeft geleid tot aanpassingen in het plan. De totale kosten voor de uitvoering van 2026 tot 2030 bedragen €6,33 miljoen, met verwachte subsidies van €1,64 miljoen. Het plan wordt na vaststelling over een periode van 10 jaar geïmplementeerd, met evaluatie door deelname aan een landelijke evaluatie.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijziging verordening sociaal domein Zeist". Het voorstel beoogt de verordening Sociaal Domein Zeist te actualiseren naar aanleiding van nieuwe ontwikkelingen, zoals uitspraken van de Centrale Raad van Beroep over tarieven voor persoonsgebonden budgetten en de start van een pilot voor een was-en strijkservice. De wijzigingen zijn bedoeld om de verordening beter aan te laten sluiten bij de praktijk en jurisprudentie, zonder de basis van de eerder vastgestelde verordening te veranderen. De verordening biedt kaders voor de uitvoering van taken op het gebied van jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de achtergrond als de specifieke wijzigingen en hun redenen beschrijft. Het bevat ook informatie over de financiële en juridische aspecten, participatie en de planning van de uitvoering.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de gewijzigde verordening vast te stellen. Dit betekent dat zij de voorgestelde wijzigingen moeten beoordelen en goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de aanpassing van de tarieven voor persoonsgebonden budgetten en de implementatie van de was-en strijkservice als algemene voorziening. Dit zijn keuzes die invloed hebben op de manier waarop zorg en ondersteuning worden aangeboden in de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, vooral met betrekking tot de pilot voor de was-en strijkservice. Het is echter minder meetbaar en haalbaar, aangezien er geen concrete doelstellingen of evaluatiecriteria zijn genoemd. Er lijken geen grote inconsistenties te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de gewijzigde Verordening Sociaal Domein Zeist vast te stellen en deze in werking te laten treden.
Participatie:
De participatie is beperkt tot een mondelinge toelichting aan de Adviesraad Sociaal Domein, die geen noodzaak zag om te adviseren. Er is overleg geweest met betrokken consulenten en juristen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een streven om inwoners met een hulpvraag duurzaam te ondersteunen, maar er zijn geen specifieke duurzame maatregelen of doelen opgenomen.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen andere financiële consequenties dan waar al rekening mee is gehouden in de programmabegroting. De voorgestelde beleidskeuzes hebben geen financiële gevolgen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Sociaal Domein Jeugdhulp Maatschappelijke ondersteuning Wmo Jeugdwet Persoonsgebonden budget (PGB) Centrale Raad van Beroep Was-en strijkservice CAO VVT JurisprudentieVerfijning van de zoekopdracht:
-
RV25_007 rv Raadsvoorstel Startnotitie, Integrale Buurtaanpak Staatsliedenkwartier.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Startnotitie Integrale Buurtaanpak Staatsliedenkwartier
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Startnotitie Integrale Buurtaanpak Staatsliedenkwartier." Het voorstel betreft de herontwikkeling van het Staatsliedenkwartier, waarbij 308 naoorlogse portiekwoningen worden vervangen door moderne, energiezuinige sociale huurwoningen. De herontwikkeling biedt kansen voor verdichting en vergroening van de wijk, met aandacht voor biodiversiteit en klimaatadaptatie. De gemeente en Woongroen werken samen aan dit project, waarbij de raad wordt gevraagd de Startnotitie met de uitgangspunten voor de herontwikkeling vast te stellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat duidelijke uitgangspunten voor de herontwikkeling, participatie-informatie, en een overzicht van de planning en communicatie. Echter, gedetailleerde financiële informatie ontbreekt, wat een belangrijk aspect is voor de besluitvorming.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de Startnotitie en de daarin genoemde uitgangspunten voor de herontwikkeling vast te stellen. Dit besluit vormt de basis voor verdere stappen in het project.
Politieke Keuzes:
De raad moet keuzes maken over de mate van verdichting, de balans tussen sociale huur- en vrije sectorwoningen, en de integratie van maatschappelijke voorzieningen. Ook moet de raad beslissen over de betrokkenheid van bewoners en de impact op de buurtidentiteit.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke doelen en een tijdlijn, maar mist meetbare criteria voor succes en gedetailleerde financiële dekking. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële onderbouwing is beperkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Startnotitie met de uitgangspunten voor de herontwikkeling vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door bewoners en omwonenden via een meedenkteam. Er is een communicatietraject gestart en er zijn sessies gepland om input te verzamelen voor het Toekomstplan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, met aandacht voor energiezuinige woningen, vergroening, biodiversiteit en klimaatadaptatie.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet gedetailleerd besproken in het voorstel. Er wordt verwezen naar een anterieure overeenkomst voor risico- en financiële afspraken, maar specifieke kosten en dekkingsmogelijkheden worden niet genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Staatsliedenkwartier Startnotitie Herontwikkeling Woongroen Sociale huurwoningen Woningtekort Biodiversiteit Klimaatadaptatie Participatie ToekomstplanVerfijning van de zoekopdracht:
-
RV25_008 (0) rv Zienswijze gemeenschappelijke regeling 1 Omgevingsdienst in Utrecht (gewijzigd).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze ontwerp-Gemeenschappelijke Regeling Eén Omgevingsdienst in de Provincie Utrecht." Het voorstel betreft de oprichting van één Omgevingsdienst voor de provincie Utrecht, die de huidige RUD Utrecht en ODRU zal vervangen. Het doel is om de kwaliteit van de taakuitvoering te verhogen, kosten te beheersen, en een gelijk speelveld voor inwoners en bedrijven te creëren. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met fase 2 van het traject, zonder een zienswijze in te dienen op de ontwerp-gemeenschappelijke regeling.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke argumenten voor de oprichting van één Omgevingsdienst en een overzicht van de betrokken partijen en processen. Echter, de precieze kosten per deelnemer zijn nog niet volledig in beeld.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze in te dienen op de ontwerp-gemeenschappelijke regeling en om in te stemmen met de voortgang naar fase 2 van het traject.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de oprichting van één Omgevingsdienst en of ze een zienswijze willen indienen. Dit omvat overwegingen over kosten, efficiëntie, en de impact op de leefomgeving.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART: het heeft een specifieke doelstelling en een tijdsgebonden planning (1 januari 2026). Echter, de meetbaarheid en haalbaarheid zijn minder duidelijk door de nog onbekende kosten.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de opdracht tot uitvoering van fase 2 en om al dan niet in te stemmen met het advies om geen zienswijze in te dienen.
Participatie:
Er is sprake van participatie door middel van webinars en bijeenkomsten voor raads- en statenleden. Er is ook betrokkenheid van diverse stakeholders in de programmaorganisatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als onderdeel van de missie van de Omgevingsdienst, maar er zijn geen specifieke duurzame aspecten in het voorstel zelf.
Financiële gevolgen:
De oprichting brengt eenmalige kosten van bijna €5 miljoen met zich mee, waarvan €2,6 miljoen wordt gedekt door bijdragen van de provincie en het ministerie van I&W. Er is nog een tekort van €789.000, dat mogelijk uit de vermogens van de ODRU en RUD Utrecht wordt gedekt. De structurele financiële effecten worden in fase 2 duidelijk.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsdienst Utrecht Provincie Utrecht RUD Utrecht ODRU Routekaart Fase 1 'richten' Fase 2 'inrichten' Gemeenschappelijke regeling Robuustheid Kwaliteit leefomgevingVerfijning van de zoekopdracht:
-
RV25_008 Bijlage 1 Aanbiedingsbrief voorstel oprichting 1 omgevingsdienst provincie Utrecht.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Voorstel oprichting één omgevingsdienst in de provincie Utrecht door het treffen van de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Utrecht
Samenvatting: Het voorstel betreft de oprichting van één omgevingsdienst in de provincie Utrecht door het samenvoegen van de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Utrecht en de Omgevingsdienst regio Utrecht (ODRU). Het doel is om de dienstverlening te centraliseren en te verbeteren. Het traject bestaat uit drie fasen: richten, inrichten en verrichten, met een geplande startdatum van 1 januari 2026. De gemeenteraden en provinciale staten worden gevraagd hun zienswijze te geven op de ontwerpregeling. De uiteindelijke besluitvorming moet uiterlijk in oktober 2025 zijn afgerond.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel lijkt volledig te zijn, met een duidelijke structuur en planning. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere toelichting en details bieden, zoals een rudimentaire begroting, een routekaart en een stroomschema voor de besluitvorming.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om zijn zienswijze te geven op de ontwerpregeling. Dit is een cruciale stap in het besluitvormingsproces, aangezien de uiteindelijke instemming van de raden/staten nodig is voor de oprichting van de nieuwe omgevingsdienst.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De belangrijkste politieke keuze betreft de instemming met de oprichting van één omgevingsdienst. Dit omvat het overwegen van de voordelen van centralisatie versus de autonomie van lokale diensten. Daarnaast moeten de financiële implicaties en de impact op de dienstverlening worden overwogen.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het heeft duidelijke doelen, een tijdlijn en een gestructureerd proces. Er zijn geen directe inconsequenties opgemerkt, maar de haalbaarheid van de tijdlijn moet worden bewaakt.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten of zij instemt met de vorming van één omgevingsdienst en de inhoud van de ontwerpregeling. Daarnaast moeten zij hun zienswijze kenbaar maken aan de stuurgroep.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat de colleges en raden/staten betrokken worden in het besluitvormingsproces. Er wordt echter niet gedetailleerd ingegaan op bredere participatie van andere belanghebbenden of het publiek.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Echter, gezien de aard van omgevingsdiensten, kan duurzaamheid impliciet een rol spelen in de uitvoering van hun taken.
Financiële gevolgen
Er is een rudimentaire begroting bijgevoegd, maar het voorstel geeft geen gedetailleerde informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad bij het overwegen van hun zienswijze.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsdienst Utrecht Gemeenschappelijke regeling RUD Utrecht ODRU (Omgevingsdienst regio Utrecht) Fasen: richten, inrichten, verrichten Dienstverlening Liquidatieplan Zienswijze Planning StuurgroepVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Wegencategoriseringsplan gemeente Zeist". Het doel is om een nieuwe categorisering van wegen vast te stellen die de veiligheid en leefbaarheid verbetert, terwijl de bereikbaarheid behouden blijft. Het plan dient als kader voor toekomstige verkeers- en ontwerpvraagstukken en is gebaseerd op de principes van Duurzaam Veilig en CROW-richtlijnen. Het introduceert de GOW30-categorie voor wegen met conflicterende functies en stelt snelheidsverlagingen voor binnen en buiten de bebouwde kom. Het plan is kaderstellend voor de lange termijn en wordt gefaseerd uitgevoerd, met financiering opgenomen in de Kadernota 2026.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke doelstelling, een overzicht van de benodigde maatregelen, financiële implicaties, en participatie-informatie. Echter, de exacte planning en specifieke uitvoeringsdetails kunnen uitgebreider zijn.
Rol van de raad:
De raad moet het Wegencategoriseringsplan en de bijbehorende Reactienota vaststellen, evenals de financiering opnemen in de Kadernota 2026. De raad speelt een beslissende rol in het goedkeuren van het plan en de financiële middelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van verkeersveiligheid versus bereikbaarheid, de toewijzing van financiële middelen, en de mate waarin participatie-inbreng wordt meegenomen in het uiteindelijke plan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en haalbaarheid zijn minder duidelijk. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de afhankelijkheid van externe subsidies kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het Wegencategoriseringsplan en de Reactienota vast te stellen en de financiering op te nemen in de Kadernota 2026.
Participatie:
Het voorstel beschrijft een uitgebreid participatieproces met diverse stakeholders, waarvan de input is verwerkt in de Reactienota. Dit toont een betrokkenheid bij de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de focus op verkeersveiligheid en leefbaarheid. Het plan streeft naar een duurzame inrichting van wegen volgens de principes van Duurzaam Veilig.
Financiële gevolgen:
De totale kosten bedragen €6,33 miljoen, met verwachte subsidies van €1,64 miljoen. Er is een tekort van €2,39 miljoen, waarvoor dekking wordt gezocht via SFI/VIS en toekomstige begrotingen. De financiële planning is opgenomen in de Kadernota 2026.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wegencategorisering Veiligheid Leefbaarheid Bereikbaarheid GOW30 Mobiliteitsplan Duurzaam Veilig CROW Snelheidsverlaging ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Wijziging verordening sociaal domein
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de wijziging van de Verordening Sociaal Domein Zeist, met als doel het vaststellen van kaders voor de uitvoering van jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning. De verordening, oorspronkelijk vastgesteld in januari 2021, wordt aangepast vanwege nieuwe ontwikkelingen, zoals uitspraken van de Centrale Raad van Beroep over tarieven voor persoonsgebonden budgetten en de start van een pilot voor een was- en strijkservice. De verordening is op deze punten aangepast en andere artikelen zijn aangescherpt om beter aan te sluiten bij de praktijk en jurisprudentie. De basis van de verordening blijft ongewijzigd. De wijzigingen zijn tot stand gekomen in overleg met betrokken consulenten en juristen. De financiële consequenties zijn al opgenomen in de programmabegroting. Na vaststelling treedt de verordening in werking de dag na publicatie en vervangt deze de eerdere versies. De verordening wordt op de gebruikelijke wijze bekendgemaakt en gepubliceerd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijziging verordening sociaal domein Zeist". Het voorstel beoogt de verordening Sociaal Domein Zeist te actualiseren naar aanleiding van nieuwe ontwikkelingen, zoals uitspraken van de Centrale Raad van Beroep over tarieven voor persoonsgebonden budgetten en de start van een pilot voor een was-en strijkservice. De wijzigingen zijn bedoeld om de verordening beter aan te laten sluiten bij de praktijk en jurisprudentie, zonder de basis van de eerder vastgestelde verordening te veranderen. De verordening biedt kaders voor de uitvoering van taken op het gebied van jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de achtergrond als de specifieke wijzigingen en hun redenen beschrijft. Het bevat ook informatie over de financiële en juridische aspecten, participatie en de planning van de uitvoering.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de gewijzigde verordening vast te stellen. Dit betekent dat zij de voorgestelde wijzigingen moeten beoordelen en goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de aanpassing van de tarieven voor persoonsgebonden budgetten en de implementatie van de was-en strijkservice als algemene voorziening. Dit zijn keuzes die invloed hebben op de manier waarop zorg en ondersteuning worden aangeboden in de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, vooral met betrekking tot de pilot voor de was-en strijkservice. Het is echter minder meetbaar en haalbaar, aangezien er geen concrete doelstellingen of evaluatiecriteria zijn genoemd. Er lijken geen grote inconsistenties te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de gewijzigde Verordening Sociaal Domein Zeist vast te stellen en deze in werking te laten treden.
Participatie:
De participatie is beperkt tot een mondelinge toelichting aan de Adviesraad Sociaal Domein, die geen noodzaak zag om te adviseren. Er is overleg geweest met betrokken consulenten en juristen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een streven om inwoners met een hulpvraag duurzaam te ondersteunen, maar er zijn geen specifieke duurzame maatregelen of doelen opgenomen.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen andere financiële consequenties dan waar al rekening mee is gehouden in de programmabegroting. De voorgestelde beleidskeuzes hebben geen financiële gevolgen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Sociaal Domein Jeugdhulp Maatschappelijke ondersteuning Wmo Jeugdwet Persoonsgebonden budget (PGB) Centrale Raad van Beroep Was-en strijkservice CAO VVT JurisprudentieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Zienswijze gemeenschappelijke regeling één Omgevingsdienst in Utrecht
Samenvatting
De stuurgroep 'Naar Eén Omgevingsdienst Utrecht' heeft een voorstel gedaan voor de oprichting van een gezamenlijke Omgevingsdienst Utrecht, door de samenvoeging van de RUD Utrecht en de Omgevingsdienst regio Utrecht (ODRU). Het doel is om de nieuwe dienst per 1 januari 2026 operationeel te maken. Het proces bestaat uit drie fasen: richten, inrichten en verrichten. De colleges van de betrokken gemeenten en de provincie Utrecht worden gevraagd in te stemmen met de vorming van deze dienst en de bijbehorende ontwerpregeling. De definitieve besluitvorming wordt verwacht in april 2025, waarna de regeling in werking kan treden. De stuurgroep biedt aan om verdere toelichting te geven aan de betrokken raden en staten.
-
RV25_008 (0) rv Zienswijze gemeenschappelijke regeling 1 Omgevingsdienst in Utrecht (gewijzigd).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze ontwerp-Gemeenschappelijke Regeling Eén Omgevingsdienst in de Provincie Utrecht." Het voorstel betreft de oprichting van één Omgevingsdienst voor de provincie Utrecht, die de huidige RUD Utrecht en ODRU zal vervangen. Het doel is om de kwaliteit van de taakuitvoering te verhogen, kosten te beheersen, en een gelijk speelveld voor inwoners en bedrijven te creëren. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met fase 2 van het traject, zonder een zienswijze in te dienen op de ontwerp-gemeenschappelijke regeling.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke argumenten voor de oprichting van één Omgevingsdienst en een overzicht van de betrokken partijen en processen. Echter, de precieze kosten per deelnemer zijn nog niet volledig in beeld.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze in te dienen op de ontwerp-gemeenschappelijke regeling en om in te stemmen met de voortgang naar fase 2 van het traject.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de oprichting van één Omgevingsdienst en of ze een zienswijze willen indienen. Dit omvat overwegingen over kosten, efficiëntie, en de impact op de leefomgeving.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART: het heeft een specifieke doelstelling en een tijdsgebonden planning (1 januari 2026). Echter, de meetbaarheid en haalbaarheid zijn minder duidelijk door de nog onbekende kosten.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de opdracht tot uitvoering van fase 2 en om al dan niet in te stemmen met het advies om geen zienswijze in te dienen.
Participatie:
Er is sprake van participatie door middel van webinars en bijeenkomsten voor raads- en statenleden. Er is ook betrokkenheid van diverse stakeholders in de programmaorganisatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als onderdeel van de missie van de Omgevingsdienst, maar er zijn geen specifieke duurzame aspecten in het voorstel zelf.
Financiële gevolgen:
De oprichting brengt eenmalige kosten van bijna €5 miljoen met zich mee, waarvan €2,6 miljoen wordt gedekt door bijdragen van de provincie en het ministerie van I&W. Er is nog een tekort van €789.000, dat mogelijk uit de vermogens van de ODRU en RUD Utrecht wordt gedekt. De structurele financiële effecten worden in fase 2 duidelijk.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsdienst Utrecht Provincie Utrecht RUD Utrecht ODRU Routekaart Fase 1 'richten' Fase 2 'inrichten' Gemeenschappelijke regeling Robuustheid Kwaliteit leefomgevingVerfijning van de zoekopdracht:
-
RV25_008 Bijlage 1 Aanbiedingsbrief voorstel oprichting 1 omgevingsdienst provincie Utrecht.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Voorstel oprichting één omgevingsdienst in de provincie Utrecht door het treffen van de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Utrecht
Samenvatting: Het voorstel betreft de oprichting van één omgevingsdienst in de provincie Utrecht door het samenvoegen van de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Utrecht en de Omgevingsdienst regio Utrecht (ODRU). Het doel is om de dienstverlening te centraliseren en te verbeteren. Het traject bestaat uit drie fasen: richten, inrichten en verrichten, met een geplande startdatum van 1 januari 2026. De gemeenteraden en provinciale staten worden gevraagd hun zienswijze te geven op de ontwerpregeling. De uiteindelijke besluitvorming moet uiterlijk in oktober 2025 zijn afgerond.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel lijkt volledig te zijn, met een duidelijke structuur en planning. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere toelichting en details bieden, zoals een rudimentaire begroting, een routekaart en een stroomschema voor de besluitvorming.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om zijn zienswijze te geven op de ontwerpregeling. Dit is een cruciale stap in het besluitvormingsproces, aangezien de uiteindelijke instemming van de raden/staten nodig is voor de oprichting van de nieuwe omgevingsdienst.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De belangrijkste politieke keuze betreft de instemming met de oprichting van één omgevingsdienst. Dit omvat het overwegen van de voordelen van centralisatie versus de autonomie van lokale diensten. Daarnaast moeten de financiële implicaties en de impact op de dienstverlening worden overwogen.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het heeft duidelijke doelen, een tijdlijn en een gestructureerd proces. Er zijn geen directe inconsequenties opgemerkt, maar de haalbaarheid van de tijdlijn moet worden bewaakt.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten of zij instemt met de vorming van één omgevingsdienst en de inhoud van de ontwerpregeling. Daarnaast moeten zij hun zienswijze kenbaar maken aan de stuurgroep.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat de colleges en raden/staten betrokken worden in het besluitvormingsproces. Er wordt echter niet gedetailleerd ingegaan op bredere participatie van andere belanghebbenden of het publiek.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Echter, gezien de aard van omgevingsdiensten, kan duurzaamheid impliciet een rol spelen in de uitvoering van hun taken.
Financiële gevolgen
Er is een rudimentaire begroting bijgevoegd, maar het voorstel geeft geen gedetailleerde informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad bij het overwegen van hun zienswijze.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsdienst Utrecht Gemeenschappelijke regeling RUD Utrecht ODRU (Omgevingsdienst regio Utrecht) Fasen: richten, inrichten, verrichten Dienstverlening Liquidatieplan Zienswijze Planning StuurgroepVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Startnotitie, Integrale Buurtaanpak Staatsliedenkwartier
Samenvatting
De Startnotitie voor de Integrale Buurtaanpak Staatsliedenkwartier in Zeist beschrijft de plannen voor de herontwikkeling van de wijk. Het project omvat de vervanging van 308 verouderde portiekwoningen door moderne, energiezuinige sociale huurwoningen, met mogelijkheden voor verdubbeling van het aantal woningen om het woningtekort aan te pakken. De plannen benadrukken het behoud en de versterking van het groene karakter van de wijk, de toevoeging van diverse woningtypes, en de integratie van maatschappelijke voorzieningen. De gemeente en Woongroen werken samen aan dit project, waarbij participatie van bewoners en belanghebbenden centraal staat. De Startnotitie dient als basis voor verdere planvorming en besluitvorming, met een focus op duurzaamheid en sociale cohesie. De raad wordt gevraagd de uitgangspunten van de Startnotitie vast te stellen om het project verder te kunnen ontwikkelen.
-
RV25_007 rv Raadsvoorstel Startnotitie, Integrale Buurtaanpak Staatsliedenkwartier.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Startnotitie Integrale Buurtaanpak Staatsliedenkwartier
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Startnotitie Integrale Buurtaanpak Staatsliedenkwartier." Het voorstel betreft de herontwikkeling van het Staatsliedenkwartier, waarbij 308 naoorlogse portiekwoningen worden vervangen door moderne, energiezuinige sociale huurwoningen. De herontwikkeling biedt kansen voor verdichting en vergroening van de wijk, met aandacht voor biodiversiteit en klimaatadaptatie. De gemeente en Woongroen werken samen aan dit project, waarbij de raad wordt gevraagd de Startnotitie met de uitgangspunten voor de herontwikkeling vast te stellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat duidelijke uitgangspunten voor de herontwikkeling, participatie-informatie, en een overzicht van de planning en communicatie. Echter, gedetailleerde financiële informatie ontbreekt, wat een belangrijk aspect is voor de besluitvorming.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de Startnotitie en de daarin genoemde uitgangspunten voor de herontwikkeling vast te stellen. Dit besluit vormt de basis voor verdere stappen in het project.
Politieke Keuzes:
De raad moet keuzes maken over de mate van verdichting, de balans tussen sociale huur- en vrije sectorwoningen, en de integratie van maatschappelijke voorzieningen. Ook moet de raad beslissen over de betrokkenheid van bewoners en de impact op de buurtidentiteit.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke doelen en een tijdlijn, maar mist meetbare criteria voor succes en gedetailleerde financiële dekking. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële onderbouwing is beperkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Startnotitie met de uitgangspunten voor de herontwikkeling vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door bewoners en omwonenden via een meedenkteam. Er is een communicatietraject gestart en er zijn sessies gepland om input te verzamelen voor het Toekomstplan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, met aandacht voor energiezuinige woningen, vergroening, biodiversiteit en klimaatadaptatie.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet gedetailleerd besproken in het voorstel. Er wordt verwezen naar een anterieure overeenkomst voor risico- en financiële afspraken, maar specifieke kosten en dekkingsmogelijkheden worden niet genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Staatsliedenkwartier Startnotitie Herontwikkeling Woongroen Sociale huurwoningen Woningtekort Biodiversiteit Klimaatadaptatie Participatie ToekomstplanVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Wegencategoriseringsplan
Samenvatting
Het raadsvoorstel voor het Wegencategoriseringsplan van de gemeente Zeist heeft als doel een nieuwe categorisering van wegen vast te stellen om de veiligheid en leefbaarheid te verbeteren, terwijl de bereikbaarheid behouden blijft. Het plan dient als kader voor toekomstige verkeers- en ontwerpvraagstukken en is gebaseerd op de principes van Duurzaam Veilig en CROW-richtlijnen. Het voorstel omvat het vaststellen van het plan en de financiering ervan, die in de Kadernota 2026 wordt opgenomen voor een integrale afweging bij de Begroting 2026. Het plan richt zich op het verlagen van snelheden binnen de bebouwde kom naar 30 km/u, met uitzondering van hoofdroutes, en buiten de bebouwde kom van 80 naar 60 km/u. Participatie met diverse stakeholders heeft geleid tot aanpassingen in het plan. De totale kosten voor de uitvoering van 2026 tot 2030 bedragen €6,33 miljoen, met verwachte subsidies van €1,64 miljoen. Het plan wordt na vaststelling over een periode van 10 jaar geïmplementeerd, met evaluatie door deelname aan een landelijke evaluatie.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Wegencategoriseringsplan gemeente Zeist". Het doel is om een nieuwe categorisering van wegen vast te stellen die de veiligheid en leefbaarheid verbetert, terwijl de bereikbaarheid behouden blijft. Het plan dient als kader voor toekomstige verkeers- en ontwerpvraagstukken en is gebaseerd op de principes van Duurzaam Veilig en CROW-richtlijnen. Het introduceert de GOW30-categorie voor wegen met conflicterende functies en stelt snelheidsverlagingen voor binnen en buiten de bebouwde kom. Het plan is kaderstellend voor de lange termijn en wordt gefaseerd uitgevoerd, met financiering opgenomen in de Kadernota 2026.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke doelstelling, een overzicht van de benodigde maatregelen, financiële implicaties, en participatie-informatie. Echter, de exacte planning en specifieke uitvoeringsdetails kunnen uitgebreider zijn.
Rol van de raad:
De raad moet het Wegencategoriseringsplan en de bijbehorende Reactienota vaststellen, evenals de financiering opnemen in de Kadernota 2026. De raad speelt een beslissende rol in het goedkeuren van het plan en de financiële middelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van verkeersveiligheid versus bereikbaarheid, de toewijzing van financiële middelen, en de mate waarin participatie-inbreng wordt meegenomen in het uiteindelijke plan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en haalbaarheid zijn minder duidelijk. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de afhankelijkheid van externe subsidies kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het Wegencategoriseringsplan en de Reactienota vast te stellen en de financiering op te nemen in de Kadernota 2026.
Participatie:
Het voorstel beschrijft een uitgebreid participatieproces met diverse stakeholders, waarvan de input is verwerkt in de Reactienota. Dit toont een betrokkenheid bij de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de focus op verkeersveiligheid en leefbaarheid. Het plan streeft naar een duurzame inrichting van wegen volgens de principes van Duurzaam Veilig.
Financiële gevolgen:
De totale kosten bedragen €6,33 miljoen, met verwachte subsidies van €1,64 miljoen. Er is een tekort van €2,39 miljoen, waarvoor dekking wordt gezocht via SFI/VIS en toekomstige begrotingen. De financiële planning is opgenomen in de Kadernota 2026.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wegencategorisering Veiligheid Leefbaarheid Bereikbaarheid GOW30 Mobiliteitsplan Duurzaam Veilig CROW Snelheidsverlaging ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht: