Vergadering Vervolgonderzoek zuid nieuwe verbindingen Den Dolder 20-06-2024
Agendapunt Vervolgonderzoek zuid nieuwe verbindingen Den Dolder
Samenvatting
Samenvatting:
Het raadsvoorstel behandelt het vervolgonderzoek naar de zuidelijke ontsluitingsroute voor het project Nieuwe Verbindingen in Den Dolder. Na een besluit op 7 november 2023 is onderzoek gedaan naar de consequenties en impact van vijf mogelijke varianten. Het onderzoek, uitgevoerd door bureau OKRA in samenwerking met diverse partijen, heeft geleid tot de aanbeveling om de viertaksvarianten over landgoed Den Engh niet verder te overwegen en in plaats daarvan een voorkeur uit te spreken voor een geoptimaliseerde Drietaksvariant. Deze variant moet nog getoetst worden op verkeerskundige haalbaarheid, ruimtelijke inpasbaarheid en financiële haalbaarheid.
Het voorstel bevat ook het besluit om €4 miljoen te reserveren voor extra leefbaarheidsmaatregelen, waaronder aanpassingen in het centrum van Den Dolder. De raad wordt gevraagd in te stemmen met het niet verder gaan met de routes over landgoed Den Engh, het uitspreken van een voorkeur voor de Drietaksvariant en het in reserve houden van de genoemde €4 miljoen.
Het onderzoek toont aan dat de Drietaksvariant het meest bijdraagt aan de toekomstvisie van Den Dolder en dat er draagvlak is bij samenwerkingspartners. Er is echter nog geen definitieve keuze gemaakt, aangezien verdere uitwerking en financiële onderbouwing nodig zijn. Het voorstel benadrukt ook de noodzaak van een kortsluitroute voor de vitaliteit en bereikbaarheid van het centrum en toekomstige ontwikkelingen. Er zijn juridische en financiële uitdagingen, waaronder een tekort aan budget bij ProRail en de noodzaak voor aanvullende financiële bijdragen van andere partijen.
Het raadsbesluit bevat de besluiten zoals voorgesteld door burgemeester en wethouders en is vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 9 juli 2024.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vervolgonderzoek zuidkant Nieuwe Verbindingen Den Dolder". Het voorstel beoogt een besluit te nemen over de zuidelijke ontsluitingsroute in Den Dolder na een vervolgonderzoek. Vijf varianten zijn beoordeeld op hun impact en consequenties. De aanbeveling is om de viertaksvarianten over landgoed Den Engh niet verder te overwegen en de voorkeur te geven aan een geoptimaliseerde Drietaksvariant. Deze moet nog getoetst worden op verkeerskundige en ruimtelijke inpasbaarheid en financiële haalbaarheid. Er is €4 miljoen gereserveerd voor leefbaarheidsmaatregelen, waaronder aanpassingen in het centrum van Den Dolder.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt compleet, met een gedetailleerde beschrijving van het onderzoek, de betrokkenheid van externe partijen, en de financiële en juridische implicaties. Het bevat ook een besluitvormingsproces en participatie van belanghebbenden.
Rol van de raad:
De raad heeft de taak om het voorstel te beoordelen, te debatteren en een besluit te nemen over de aanbevelingen. De raad moet ook de financiële en maatschappelijke gevolgen van het voorstel overwegen.
Politieke keuzes:
De belangrijkste politieke keuze is de beslissing over de zuidelijke ontsluitingsroute. Er moet een afweging worden gemaakt tussen de verschillende belangen, zoals leefbaarheid, cultuurhistorische waarde, financiële haalbaarheid en de toekomstvisie van Den Dolder.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar en Relevant, maar de Aspecten Tijdgebonden en Acceptabel moeten nog worden bevestigd door verdere uitwerking en toetsing van de Drietaksvariant. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze akkoord gaan met het stopzetten van de viertaksvarianten en of ze de Drietaksvariant willen optimaliseren en verder willen onderzoeken.
Participatie:
Het voorstel beschrijft de participatie van belanghebbenden, waaronder een klankbordgroep en samenwerking met externe partijen. Er is een webinar en inloopmoment voor inwoners gepland voor verdere communicatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de nadruk op langzaamverkeerverbindingen en de toekomstvisie van Den Dolder als dorp in transitie.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat de kosten voor de Drietaksvariant rond de €20 miljoen worden geschat. Er is €4 miljoen gereserveerd voor leefbaarheidsmaatregelen. ProRail heeft aangegeven dat het beschikbare budget niet toereikend is en vraagt om een bijdrage van andere partijen. Er wordt nog gezocht naar extra financiering, waaronder mogelijke subsidieregelingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Drietaksvariant Nieuwe Verbindingen Den Dolder Vervolgonderzoek Zuidkant ProRail Rijksvastgoedbedrijf/Atelier Rijksbouwmeester Provincie Utrecht Leefbaarheidsmaatregelen Cultuurhistorie VerkeerskundigVerfijning van de zoekopdracht: