Vergadering Debat Transitiestrategie omgevingsplan Zeist 2024 17-10-2024
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt Transitiestrategie omgevingsplan Zeist 2024
Zeist zet koers naar een integraal omgevingsplan: "Een megaklus voor de gemeente"
De gemeenteraad van Zeist heeft ingestemd met de "Transitiestrategie omgevingsplan Zeist 2024", een ambitieus plan dat de basis legt voor een integraal omgevingsplan dat de gemeente tot 2032 moet begeleiden. Het plan moet de waarden van Zeist beschermen en maatschappelijke uitdagingen aanpakken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 12 november 2024 werd het voorstel uitvoerig besproken. Voorzitter Marco Huijben opende de bijeenkomst en benadrukte het belang van de transitiestrategie als vervolg op het eerder vastgestelde Plan van aanpak Omgevingsplan Zeist. "We werken toe naar één omgevingsplan dat voldoet aan de Omgevingswet," aldus Huijben.Wethouder Welting gaf een toelichting op de strategie en benadrukte dat het om een procesvoorstel gaat. "We bouwen het omgevingsplan gefaseerd op en combineren gebiedsgericht werken met een thematische werkwijze," legde ze uit. De wethouder benadrukte dat de transitieperiode tot 2032 loopt en dat er jaarlijks geëvalueerd wordt om bij te sturen waar nodig.
Tijdens het debat werden er vragen gesteld door onder andere GroenLinks en het CDA. GroenLinks vroeg naar de uitvoering van de groencompensatie en de inventarisatie van groenblauwe waarden. Wethouder Welting antwoordde dat deze aspecten integraal worden meegenomen in de ontwikkeling van de Omgevingsvisie 2050. "We moeten dit in samenhang zien met andere ambities zoals wonen en werken," aldus Welting.
Het CDA vroeg hoe de gemeente ervoor zorgt dat ze opgewassen is tegen partijen die andere belangen nastreven. Welting verzekerde dat de gemeente gebruikmaakt van interne en externe professionals om de nodige kennis en expertise te waarborgen.
Een belangrijk punt van discussie was de keuze om deelgebieden tussentijds vast te stellen. De SP uitte zorgen over mogelijke vertragingen door procedures bij de Raad van State. De betrokken ambtenaar, hoofd ruimtelijke ontwikkeling, legde uit dat het belangrijk is om nu al te leren van het proces en eventuele feedback van de Raad van State. "We willen niet wachten tot het eind om te leren hoe we met het nieuwe omgevingsplan moeten werken."
Er werd besloten om het voorstel zonder verdere discussie door te geleiden naar de raadsvergadering van 12 november. Partijen die nog bezwaren hebben, kunnen overwegen om een amendement of motie in te dienen.
De transitiestrategie is een cruciale stap voor Zeist om te voldoen aan de eisen van de Omgevingswet en om de gemeente toekomstbestendig te maken. Het is een omvangrijke taak, maar de gemeente is vastberaden om deze uitdaging aan te gaan. "Het is een megaklus, maar we zijn er klaar voor," concludeerde wethouder Welting.
Samenvatting
Het raadsvoorstel "Transitiestrategie omgevingsplan Zeist 2024" heeft als doel een aanpak vast te stellen voor de opbouw van een integraal omgevingsplan voor de gemeente Zeist voor de periode 2024-2032. Dit plan moet eenduidige en begrijpelijke regels bevatten om de waarden en kwaliteiten van Zeist te beschermen en maatschappelijke opgaven aan te pakken. De transitiestrategie is een vervolg op het eerder vastgestelde Plan van aanpak Omgevingsplan Zeist en beschrijft de route naar één omgevingsplan, inclusief de verbinding met de Omgevingsvisie Zeist 2050.
De transitieperiode loopt tot 1 januari 2032, waarin de bestaande regels uit bestemmingsplannen, de bruidsschat en lokale verordeningen worden omgezet naar één omgevingsplan dat voldoet aan de Omgevingswet. De strategie bevat 13 inhoudelijke keuzes over de opbouw, inhoud, planning, proces en participatie van het omgevingsplan. Participatie vindt plaats tijdens de opbouw van het omgevingsplan, waarbij diverse maatschappelijke partners betrokken worden.
De financiële kosten voor de eerste twee deelgebieden zijn geraamd op € 235.000,- en worden gedekt uit beschikbare budgetten en Rijksbijdragen. De raad ontvangt jaarlijks een voorstel om de voortgang te evalueren en indien nodig bij te sturen. Het raadsbesluit om de transitiestrategie vast te stellen werd genomen op 12 november 2024.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Transitiestrategie omgevingsplan Zeist 2024
#Titel en Samenvatting
Titel: Transitiestrategie omgevingsplan Zeist 2024
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de 'Transitiestrategie omgevingsplan Zeist 2024', die de aanpak en keuzes beschrijft voor de opbouw van een integraal omgevingsplan voor de gemeente Zeist in de periode 2024-2032. Dit plan moet voldoen aan de eisen van de nieuwe Omgevingswet, die op 1 januari 2024 in werking is getreden. De strategie omvat de opbouw van het omgevingsplan, de inhoudelijke keuzes, en de planning en participatieprocessen. Het doel is om tot één omgevingsplan te komen met duidelijke en begrijpelijke regels die de waarden en kwaliteiten van Zeist beschermen en ontwikkelen.
#Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd. Het bevat een duidelijke beschrijving van de aanleiding, de opgave, de inhoudelijke keuzes, en de planning en participatieprocessen. Het voorstel lijkt volledig en goed doordacht, hoewel de daadwerkelijke uitvoering en eventuele aanpassingen gedurende de transitieperiode nog onzekerheden met zich meebrengen.
#Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft een beslissende rol bij het vaststellen van de transitiestrategie. Daarnaast zal de raad jaarlijks een raadsvoorstel ontvangen om over de voortgang van de implementatie van de Omgevingswet te besluiten en om, indien nodig, keuzes bij te stellen.
#Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de transitiestrategie en de daarin voorgestelde keuzes voor de opbouw van het omgevingsplan. Dit omvat onder andere de gebiedsgerichte en themagerichte opbouw, de verwerking van buitenplanse omgevingsvergunningen, en de participatieprocessen.
#SMART-analyse en Inconsistenties
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). De doelen en planning zijn duidelijk omschreven, en er is een tijdlijn tot 2032. Echter, er zijn onzekerheden en afhankelijkheden, zoals de werking van het Digitaal Stelsel Omgevingswet en de mogelijke noodzaak tot bijsturing op basis van nieuwe ontwikkelingen en jurisprudentie. Dit kan de haalbaarheid en meetbaarheid beïnvloeden.
#Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om de 'Transitiestrategie omgevingsplan Zeist 2024' met de daarbij horende bijlagen vast te stellen.
#Participatie
Het voorstel vermeldt dat er geen participatie heeft plaatsgevonden bij het opstellen van de transitiestrategie, omdat het een voorbereidend document is. Tijdens het opstellen van het integrale omgevingsplan zal wel participatie plaatsvinden, waarbij verschillende belanghebbenden zoals inwoners, ondernemers, en maatschappelijke partners worden betrokken.
#Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel. Het voorstel richt zich voornamelijk op de opbouw van het omgevingsplan en de naleving van de Omgevingswet.
#Financiële gevolgen
De kosten voor de eerste twee deelgebieden zijn geraamd op € 235.000,- en worden gedekt uit de beschikbare budgetten voor de Omgevingswet en de bijdrage van het Rijk. Of de budgetten voor de overige deelgebieden toereikend zijn, is nog niet bekend en zal worden meegenomen in de jaarlijkse evaluatie.
Conclusie
Het raadsvoorstel voor de 'Transitiestrategie omgevingsplan Zeist 2024' is uitgebreid en goed onderbouwd. De raad moet beslissen over de vaststelling van deze strategie, waarbij de belangrijkste politieke keuzes betrekking hebben op de opbouw en inhoud van het omgevingsplan en de participatieprocessen. Hoewel het voorstel grotendeels SMART is, zijn er enkele onzekerheden die gedurende de transitieperiode aangepakt moeten worden. De financiële dekking voor de eerste deelgebieden is geregeld, maar verdere budgettaire evaluaties zijn noodzakelijk.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsplan Omgevingswet Transitiestrategie Implementatie Participatie Integrale opbouw Fysieke leefomgeving Deelgebieden Evaluatie PlanningVerfijning van de zoekopdracht:
Marco Huijben - VVD:
- 241 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 289 w/m
Angèle Welting - Wethouder:
- 289 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 186 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 214 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 265 w/m
Angèle Welting - Wethouder:
- 196 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 147 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 200 w/m
Angèle Welting - Wethouder:
- 194 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 153 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 144 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 242 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 240 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 448 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 117 w/m
Falco van 't Riet - GroenLinks:
- 158 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 169 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 183 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 152 w/m
Angèle Welting - Wethouder:
- 131 w/m
Gastspreker 3 - Gastspreker:
- 161 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 293 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 90 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 207 w/m
Leo Oosterveen - CDA:
- -
Marco Huijben - VVD:
- 188 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 188 w/m
Angèle Welting - Wethouder:
- 186 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 193 w/m
Angèle Welting - Wethouder:
- 200 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 113 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 280 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 115 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 178 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 146 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 163 w/m
Angèle Welting - Wethouder:
- 204 w/m
Gastspreker 2 - Gastspreker:
- -
Marco Huijben - VVD:
- 174 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 169 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 322 w/m
Berend van den Bosch - VVD:
- 331 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 224 w/m
David Tompot - SP:
- 250 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 203 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 290 w/m
Berend van den Bosch - VVD:
- 148 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 233 w/m
Julian Wassink - ChristenUnie-SGP:
- 265 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 82 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 176 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 546 w/m
David Tompot - SP:
- 186 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 295 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 172 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 212 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 166 w/m
Julian Wassink - ChristenUnie-SGP:
- 242 w/m
Falco van 't Riet - GroenLinks:
- 199 w/m
Leo Oosterveen - CDA:
- 181 w/m
Falco van 't Riet - GroenLinks:
- 176 w/m
Falco van 't Riet - GroenLinks:
- 214 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 245 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 177 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 243 w/m
Berend van den Bosch - VVD:
- 246 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 246 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 189 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 194 w/m
Marco Huijben - VVD
00:08:13 - 00:15:17 - 00:16:13 - 00:17:33 - 00:23:49 - 00:24:58 - 00:26:18 - 00:27:31 - 00:27:36 - 00:28:39 - 00:30:18 - 00:32:32 - 00:34:00 - 00:38:45 - 00:40:05 - 00:40:24 - 00:42:03 - 00:42:47 - 00:43:15 - 00:45:09 - 00:46:54 - 00:47:30 - 00:48:46 - 00:51:17 - 00:52:14 - 00:53:43 - 00:54:06 - 00:55:14 - 00:56:08 - 00:56:37 - 00:57:17 - 00:57:35 - 00:58:39 - 00:59:10 - 01:00:26 - 01:01:58 - 01:02:46