Vergadering Ronde Tafel RV Bestuursrapportage en Kadernota 06-06-2023
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt Opening
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 139 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter
Agendapunt Ronde Tafel Bestuursrapportage en Kadernota 2024
Gemeente Zeist worstelt met financiële uitdagingen en zoekt naar balans
Politiekverslaggever Rijk de Bat
De gemeente Zeist staat voor een financiële uitdaging, blijkt uit de 1e Bestuursrapportage 2023 en de Kadernota 2024. Tijdens een recente raadsvergadering werden de zorgen en vragen van de raadsleden besproken. De rapportage toont een nadelig saldo van € 6.227.000, een verslechtering ten opzichte van de begroting. De negatieve ontwikkeling wordt veroorzaakt door lagere inkomsten en hogere kosten in het sociaal domein, tegenvallende parkeerinkomsten en cao-effecten.Het college stelt voor om de financiële afwijkingen te accorderen en drie begrotingswijzigingen vast te stellen. De raad heeft unaniem besloten deze voorstellen te accepteren. De gemeente Zeist houdt zelf regie op financiële thema's, ondanks afhankelijkheid van het gemeentefonds. Het programma "Sociaal in Balans" is een voorbeeld van deze aanpak.
De financiële consequenties van de rapportage zijn verwerkt in de begrotingswijzigingen en er wordt een aanspraak van € 300.000 op het weerstandsvermogen gedaan. De meicirculaire 2023 kan mogelijk positieve effecten hebben op het negatieve saldo.
Tijdens het debat werden vragen gesteld over de duiding van de kadernota, de toekomst van het project "Voor Elkaar" in Vollenhoven, en de financiering van een dorpshuis in Den Dolder. Er werd ook gesproken over de reserve Integrale Ontwikkeling Zeist (RIOS) en de noodzaak van een realistische begroting.
De raad benadrukte het belang van een nauwere betrokkenheid bij het programma "Sociaal in Balans" en de voorbereiding van de Algemene Beschouwingen. De volgende raadsvergadering op 15 juni zal zich richten op de jaarrekening, die mogelijk nog meer inzicht zal geven in de financiële situatie van de gemeente.
De raad zal zich moeten buigen over de keuzes die gemaakt moeten worden om tot een structureel sluitende begroting te komen, waarbij pijnlijke politieke keuzes niet uitgesloten zijn. De komende periode zal cruciaal zijn voor het vinden van een balans tussen de financiële uitdagingen en het behoud van de kwaliteit van dienstverlening aan de inwoners van Zeist.
Samenvatting
Samenvatting:
De 1e Bestuursrapportage 2023 van de gemeente Zeist, opgesteld door Pim Deijns en gepresenteerd door portefeuillehouder W. van Dijk, geeft inzicht in de afwijkingen van het voorgenomen beleid en de financiële gevolgen daarvan. De rapportage toont een nadelig saldo van € 6.227.000, wat een verslechtering is ten opzichte van het positieve saldo van € 1.481.000 bij de vaststelling van de Begroting 2023. Deze negatieve ontwikkeling komt door lagere inkomsten uit het gemeentefonds, hogere kosten in het sociaal domein, tegenvallende parkeerinkomsten en cao-effecten op personeelslasten.
Het college stelt voor om de financiële afwijkingen te accorderen en drie begrotingswijzigingen vast te stellen. De gemeenteraad heeft unaniem besloten deze voorstellen te accepteren. De rapportage bevat een beleidsrapportage met statusupdates van beleidsvoornemens, een financiële rapportage als input voor de Kadernota 2024, en rapportages over heroverwegingen, de voortgang van het coalitieakkoord en prijsstijgingen.
De gemeente Zeist houdt zelf regie op financiële thema's, ondanks afhankelijkheid van het gemeentefonds. Het programma "Sociaal in Balans" is een voorbeeld van deze aanpak. De gemeente volgt een vaste lijn voor het bereiken van een sluitende meerjarenbegroting, inclusief financieel technische maatregelen, innovatie, beleidsheroverweging, formatieaanpassingen en als laatste optie lastenverzwaring.
De financiële consequenties van de rapportage zijn verwerkt in de begrotingswijzigingen en er wordt een aanspraak van € 300.000 op het weerstandsvermogen gedaan. De meicirculaire 2023 kan mogelijk positieve effecten hebben op het negatieve saldo. Juridisch gezien is het vaststellen van de rapportage een raadsbevoegdheid. Duurzaamheidsaspecten en de samenhang met andere projecten worden ook in de rapportage behandeld.
De verdere procedure omvat een technische informatiesessie, een ronde tafel, een debat en de besluitvorming in de raad. De evaluatie van de planning & control cyclus vindt jaarlijks plaats. Bijlagen bij de rapportage bevatten de bestuursrapportage en de begrotingswijzigingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: 1e Bestuursrapportage 2023
Samenvatting: De 1e Bestuursrapportage 2023 van de Gemeente Zeist toont een negatief saldo van € 6.227.000, een verslechtering ten opzichte van de positieve begroting van € 1.481.000. Oorzaken zijn onder meer lagere inkomsten uit het gemeentefonds, hogere kosten in het sociaal domein, tegenvallende parkeerinkomsten en cao-effecten. Er zijn maatregelen voorgesteld om de financiën te stabiliseren, waaronder het programma “Sociaal in Balans”. De rapportage bevat beleids- en financiële updates en voorstellen voor begrotingswijzigingen.
Analyse van het Voorstel
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde uiteenzetting van de financiële situatie, beleidsupdates, en voorgestelde begrotingswijzigingen. Het bevat ook een plan voor het omgaan met de huidige financiële uitdagingen.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het voorstel te accorderen en de begrotingswijzigingen vast te stellen. De raad moet ook toezicht houden op de uitvoering van het beleid en indien nodig bijsturen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde afwijkingen en financiële consequenties accepteert en of ze instemt met de begrotingswijzigingen. Ook moet de raad overwegen of de voorgestelde maatregelen in lijn zijn met hun politieke visie en prioriteiten.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel en Realistisch, maar de Tijdgebondenheid is minder duidelijk. Het is niet direct duidelijk of er deadlines zijn voor de voorgestelde acties. Er lijken geen grote inconsequenties in het voorstel te zitten.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de afwijkingen en financiële consequenties goedkeurt en de begrotingswijzigingen vaststelt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet specifiek hoe participatie van burgers of belanghebbenden is meegenomen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een thema binnen de beleidsrapportage en het coalitieakkoord, maar het is niet het hoofdonderwerp van deze rapportage.
Financiële gevolgen en dekking:
Het voorstel geeft een gedetailleerd overzicht van de financiële gevolgen. Er wordt aangegeven dat er mogelijk positieve tegenhangers zijn in de meicirculaire 2023, wat kan leiden tot een verbetering van het negatieve saldo. De dekking van de financiële gevolgen wordt niet expliciet vermeld, maar er wordt gesuggereerd dat er aanvullende voorstellen kunnen komen als de meicirculaire niet voldoende is.
Conclusie
Het voorstel is grondig en biedt een duidelijk overzicht van de financiële situatie en de voorgestelde maatregelen. De raad moet nu een besluit nemen op basis van de informatie en de politieke afwegingen die het voorstel met zich meebrengt. Duurzaamheid en participatie zijn onderwerpen die wellicht meer aandacht vereisen in de discussie en besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestuursrapportage 2023 Financiële consequenties Beleidsafwijkingen Begrotingswijzigingen Gemeentefonds Sociaal domein Weerstandsvermogen Kadernota 2024 Stelpost prijsstijgingen CoalitieakkoordVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kadernota 2024 Begroting 2024 Meerjarenbegroting Negatief saldo Gemeentefonds Sociaal domein Bestuursrapportage Financiële stabiliteit Meicirculaire 2023 BeleidsheroverwegingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kadernota 2024 Begroting 2024 Meerjarenbegroting Negatief saldo Gemeentefonds Sociaal domein Bestuursrapportage Financiële stabiliteit Meicirculaire 2023 BeleidsheroverwegingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestuursrapportage Financiële consequenties Begrotingswijzigingen Gemeentefonds Sociaal domein Kadernota 2024 Beleidsrapportage Weerstandsvermogen Stelpost prijsstijgingen CoalitieakkoordVerfijning van de zoekopdracht:
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 125 w/m
Bianca Osinga-Tamming - Onafhankelijk raadslid B. Osinga-Tamming:
- 124 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 145 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 165 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 129 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 163 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 181 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 65 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 117 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 184 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 280 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 229 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 353 w/m
Vincent van Voorden - CDA:
- 186 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 211 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 177 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 255 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 191 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 227 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 176 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 278 w/m
Hafid Boutahar - D66:
- 175 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 242 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 158 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 219 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 181 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 253 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 211 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 1334 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 160 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 348 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 186 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 270 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 156 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 192 w/m
Roy Luca - Seyst.nu:
- 208 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 337 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 202 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 315 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 178 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 182 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 212 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 601 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 276 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 374 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 150 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 273 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 224 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 194 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 191 w/m
Bianca Osinga-Tamming - Onafhankelijk raadslid B. Osinga-Tamming:
- 189 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 171 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 197 w/m
Roy Luca - Seyst.nu:
- 196 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 179 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 261 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 156 w/m
Julian Wassink - ChristenUnie/SGP:
- 227 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 160 w/m
Angèle Welting - D66:
- 190 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 600 w/m
Julian Wassink - ChristenUnie/SGP:
- 221 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 210 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 123 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 219 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 195 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 312 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 191 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 141 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 118 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 202 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 214 w/m
Esther Kant - Seyst.nu:
- 176 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 316 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 168 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 109 w/m
Esther Kant - Seyst.nu:
- 156 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 185 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 111 w/m
Esther Kant - Seyst.nu:
- 530 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 234 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 155 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 195 w/m
Julian Wassink - ChristenUnie/SGP:
- 191 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 107 w/m
Angèle Welting - D66:
- 218 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 256 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 189 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 91 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 183 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 201 w/m
Angèle Welting - D66:
- 184 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 145 w/m
Hafid Boutahar - D66:
- 167 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 242 w/m
Bar Bakker - VVD:
- 202 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 168 w/m
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks:
- 135 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 180 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 134 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 202 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 166 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 206 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 176 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 316 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 152 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 118 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 195 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 325 w/m
Angèle Welting - D66:
- 207 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 79 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 183 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 189 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 164 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- -
Angèle Welting - D66:
- 188 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 124 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 144 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 284 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 175 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 320 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 221 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- -
Angèle Welting - D66:
- 197 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 289 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 167 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 228 w/m
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks:
- 190 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 188 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 215 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 190 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 258 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 148 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 341 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 162 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 177 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- -
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 131 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 300 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- -
Marco Huijben - VVD:
- 234 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 181 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 183 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 203 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 210 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 173 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 199 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 546 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 193 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 693 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 219 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 194 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 232 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 149 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 218 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 296 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 265 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 281 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 137 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 209 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 327 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 109 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 139 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 170 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 286 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 169 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 194 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 254 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 179 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 160 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 215 w/m
David Tompot - SP:
- 163 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 345 w/m
Hafid Boutahar - D66:
- 157 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 168 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 200 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 273 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 201 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 205 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 162 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 180 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- -
David Tompot - SP:
- 213 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 191 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- -
Marcel Fluitman - CDA:
- 159 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 149 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 150 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 207 w/m
Angèle Welting - D66:
- 178 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 273 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 189 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 250 w/m
Hafid Boutahar - D66:
- 207 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- -
Walter van Dijk - Wethouder:
- 215 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 156 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 256 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 172 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter
00:02:01 - 00:04:07 - 00:04:41 - 00:05:14 - 00:05:38 - 00:08:29 - 00:08:34 - 00:09:19 - 00:11:21 - 00:12:18 - 00:14:34 - 00:16:08 - 00:16:13 - 00:17:25 - 00:17:51 - 00:18:35 - 00:18:46 - 00:20:03 - 00:20:19 - 00:21:27 - 00:22:28 - 00:22:36 - 00:23:41 - 00:23:56 - 00:31:48 - 00:32:36 - 00:33:10 - 00:34:32 - 00:36:25 - 00:36:46 - 00:38:54 - 00:40:34 - 00:43:35 - 00:46:30 - 00:47:46 - 00:48:55 - 00:49:56 - 00:49:59 - 00:51:24 - 00:52:34 - 00:53:23 - 00:54:51 - 00:55:48 - 00:56:40 - 00:59:21 - 01:00:03 - 01:02:57 - 01:03:13 - 01:04:42 - 01:07:38 - 01:10:02 - 01:15:16 - 01:17:44 - 01:20:55 - 01:21:32 - 01:23:08 - 01:24:48 - 01:26:22 - 01:27:02 - 01:29:20 - 01:31:15 - 01:37:13 - 01:42:01 - 01:42:55 - 01:43:14 - 01:46:42 - 01:48:06 - 01:48:33 - 01:49:26 - 01:49:41 - 01:49:47 - 01:52:12 - 01:53:29 - 01:55:33 - 01:56:35 - 01:56:46 - 01:57:53 - 02:00:05 - 02:01:14 - 02:03:24 - 02:04:02 - 02:07:16 - 02:08:58 - 02:09:34 - 02:12:38 - 02:14:43 - 02:15:11 - 02:15:40 - 02:16:05