Vergadering Uitloop raad 14-11-2024
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt Heropening van de vergadering
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 103 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 179 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 148 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 153 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 153 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 180 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 180 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 134 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 136 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 229 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 128 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 155 w/m
Freerk André de la Porte - D66:
- 72 w/m
Freerk André de la Porte - D66:
- 202 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu
Angèle Welting - Wethouder
Agendapunt 9 Transitiestrategie omgevingsplan Zeist 2024
Zeist Stelt Besluitvorming Omgevingsplan Uit Vanwege Motie
In een verhitte raadsvergadering over de transitiestrategie voor het omgevingsplan van de gemeente Zeist, werd de besluitvorming uitgesteld tot 17 december 2024. Omdat een motie van VVD en GroenLinks door de indieners werd aangehouden tot de volgende vergadering stelde de heer Visser van Seyst.nu voor om ook het raadsvoorstel zelf in de volgende raadsvergadering te behandelen. Dit ordevoorstel werd door 20 raadsleden gesteund, maar de gang van zaken zal worden besproken in de Agendacommissie.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de transitiestrategie voor het omgevingsplan van de gemeente Zeist voor de periode 2024-2032. Het doel is om een integraal omgevingsplan te ontwikkelen dat voldoet aan de Omgevingswet, die op 1 januari 2024 in werking is getreden. De strategie beschrijft de aanpak voor het samenvoegen van bestaande regels en verordeningen tot één omgevingsplan, met aandacht voor gebieds- en themagerichte opbouw. De transitieperiode loopt tot 2032, waarbij jaarlijks de voortgang wordt geëvalueerd en zo nodig bijgestuurd. Participatie van de samenleving is gepland tijdens de opstelling van het omgevingsplan. De financiële middelen voor de eerste deelgebieden zijn geraamd op € 235.000,-. De besluitvorming over het voorstel is verplaatst naar 17 december 2024.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Transitiestrategie omgevingsplan Zeist 2024
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de 'Transitiestrategie omgevingsplan Zeist 2024', een document dat de aanpak beschrijft voor het ontwikkelen van een integraal omgevingsplan voor de gemeente Zeist. Dit plan moet voldoen aan de eisen van de nieuwe Omgevingswet en is bedoeld om de bestaande regels te harmoniseren en te integreren in één samenhangend document. De strategie omvat keuzes over de opbouw en inhoud van het omgevingsplan, evenals de planning en participatie. Het uiteindelijke doel is om de waarden en kwaliteiten van Zeist te beschermen en te ontwikkelen, terwijl maatschappelijke opgaven worden aangepakt.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke beschrijving van de doelen, de aanpak en de context binnen de Omgevingswet. Er zijn echter enkele onzekerheden, zoals de financiële dekking voor toekomstige deelgebieden en de afhankelijkheid van externe factoren zoals het Digitaal Stelsel Omgevingswet.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de transitiestrategie en het monitoren van de voortgang. Jaarlijks ontvangt de raad een voorstel om de voortgang te evalueren en indien nodig bij te sturen.
Politieke Keuzes
De raad moet keuzes maken over de opbouw en inhoud van het omgevingsplan, de mate van participatie, en de prioritering van deelgebieden. Er moeten ook beslissingen worden genomen over de financiële toewijzing en de evaluatie van de voortgang.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het heeft een duidelijke tijdlijn tot 2032, maar er zijn onzekerheden over de haalbaarheid en financiële dekking. Inconsistenties kunnen ontstaan door veranderende wetgeving of technische eisen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de transitiestrategie vast te stellen en de voortgang jaarlijks te evalueren. De besluitvorming is verplaatst naar 17 december 2024.
Participatie
Participatie is gepland tijdens de opstelling van het integrale omgevingsplan, met een focus op raadpleging. Er is geen participatie bij de transitiestrategie zelf, maar wel bij de verdere uitwerking per deelgebied.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel, hoewel het impliciet een rol kan spelen in de bescherming en ontwikkeling van de fysieke leefomgeving.
Financiële Gevolgen
De kosten voor de eerste twee deelgebieden zijn geraamd op €235.000 en worden gedekt door bestaande budgetten en rijksbijdragen. De financiële dekking voor overige deelgebieden is nog onzeker en wordt jaarlijks geëvalueerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsplan Omgevingswet Transitiestrategie Implementatie Participatie Integrale opbouw Fysieke leefomgeving Omgevingsvisie Deelgebieden EvaluatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "A24.016 Amendement wijziging gebieden (Transitiestrategie Omgevingsplan)." Het amendement stelt voor om de Zeisterbossen als één geheel te behandelen binnen het deelgebied Austerlitz en Zeisterbossen, in plaats van een deel ervan te splitsen naar andere deelgebieden. Dit moet zorgen voor een eenduidige behandeling en consistent beheer van het gebied, in lijn met het bestaande bestemmingsplan voor Austerlitz-Zeisterbossen. Het amendement is ingediend door Gerard van Vliet (GL) en wordt ondersteund door milieuorganisaties die pleiten voor een uniforme aanpak van de Zeisterbossen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement lijkt volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft welke wijzigingen worden voorgesteld en waarom. Het verwijst naar relevante documenten en biedt een toelichting die de noodzaak van de wijziging onderbouwt.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en besluiten of de voorgestelde wijziging in de Transitiestrategie Omgevingsplan wordt aangenomen. Dit omvat het evalueren van de argumenten voor een uniforme behandeling van de Zeisterbossen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de Zeisterbossen als één geheel willen behandelen binnen het deelgebied Austerlitz en Zeisterbossen, wat kan impliceren dat andere deelgebieden minder aandacht krijgen. Dit kan politieke implicaties hebben voor de betrokkenheid van verschillende belanghebbenden en de prioritering van middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijziging van de gebiedsgrenzen. Het is echter minder duidelijk over de tijdsgebonden aspecten en de haalbaarheid van de implementatie. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn, maar de praktische uitvoering kan uitdagingen met zich meebrengen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen en de voorgestelde wijzigingen in de gebiedsgrenzen goedkeuren.
Participatie:
Het amendement verwijst naar input van milieuorganisaties, wat wijst op enige mate van participatie. Het is echter onduidelijk in hoeverre andere belanghebbenden zijn betrokken bij het opstellen van het amendement.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het amendement streeft naar een consistente en duurzame benadering van het beheer van de Zeisterbossen.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad bij het overwegen van de haalbaarheid en impact van de voorgestelde wijzigingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Transitiestrategie Omgevingsplan Austerlitz Zeisterbossen Deelgebied Gebiedsbegrenzing Omgevingswet Bestemmingsplan Amendement Stichting Milieuzorg Werkgroep Natuurlijk Zeist WestVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: M24.037 Motie planning amendementen en motie EZO – Transitiestrategie Omgevingsplan
Samenvatting: Deze motie verzoekt het college om de gemeenteraad van Zeist te informeren over de voortgang en planning van de Omgevingsvisie en het Omgevingsplan, met speciale aandacht voor de uitvoering van eerder aangenomen burgeramendementen en moties met betrekking tot groenblauwe waarden. De motie benadrukt de noodzaak van een inventarisatie van beschermwaardige gebieden en het ontwikkelen van een afwegingskader voor toekomstige ontwikkelingen. Het college wordt gevraagd om tijdige updates en bijeenkomsten te organiseren om de raad te informeren en te betrekken bij de voortgang van deze plannen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in termen van de stappen die moeten worden genomen om de raad te informeren en te betrekken. Het bevat specifieke deadlines en verzoeken voor informatievoorziening, maar mist mogelijk gedetailleerde informatie over de inhoudelijke aspecten van de groenblauwe inventarisatie en de exacte criteria voor het afwegingskader.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende en sturende rol. Ze moeten het college aansturen om de gevraagde informatie te leveren en de voortgang te monitoren. De raad moet ook politieke keuzes maken over de prioriteiten binnen de transitiestrategie.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de prioritering van groenblauwe waarden binnen de Omgevingsvisie en hoe deze waarden worden geïntegreerd in toekomstige ontwikkelingen. Er moeten keuzes worden gemaakt over de balans tussen ontwikkeling en natuurbehoud.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel bevat SMART-elementen, zoals specifieke deadlines voor rapportage en bijeenkomsten. Echter, er zijn mogelijk inconsistenties in de haalbaarheid van de tijdlijnen, gezien de complexiteit van het dossier en eerdere vertragingen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze instemmen met de voorgestelde planning en informatievoorziening, en of ze aanvullende eisen willen stellen aan het college.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, behalve de eerder aangenomen burgeramendementen. Er lijkt een focus te zijn op interne gemeentelijke processen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de nadruk op groenblauwe waarden en compensatie. Het voorstel richt zich op het behoud en de integratie van natuurlijke elementen in de ruimtelijke planning.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad om te adresseren in hun besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Transitiestrategie Omgevingsplan Groenblauwe waarden Groenambities Inventarisatie Beschermwaardige gebieden Afwegingskader Omgevingsvisie 2050 Groencompensatie Burgeramendementen VoortgangsrapportageVerfijning van de zoekopdracht:
Marcel Fluitman - CDA:
- 225 w/m
Freerk André de la Porte - D66:
- 171 w/m
Agendapunt 10 Gebiedsvisie Dijnselburg
Groen licht voor gebiedsvisie Dijnselburg: Gemeenteraad Zeist stemt unaniem in
Na zes jaar van intensieve participatie en overleg heeft de gemeenteraad van Zeist unaniem ingestemd met de gebiedsvisie voor Dijnselburg. De visie richt zich op het behoud en de versterking van de landschappelijke, cultuurhistorische en ecologische waarden van het gebied, met beperkte woningbouw als onderdeel van de plannen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd de gebiedsvisie voor Dijnselburg, een gebied in de gemeente Zeist, met enthousiasme ontvangen. De visie, die na een uitgebreid participatieproces tot stand is gekomen, biedt een kader voor toekomstige ontwikkelingen en legt de nadruk op het behoud van het waardevolle landgoed en de versterking van de ecologie.GroenLinks toonde zich trots op de visie. "Het is een visie waarin een waardevol landgoed behouden blijft en waarin kansen geschetst worden om het landgoed te herstellen en de ecologie te versterken," aldus een woordvoerder van de partij. De partij benadrukte het belang van het herstellen van de toegang tot het landgoed voor inwoners van Huis ter Heide, een punt dat tijdens het proces verloren is gegaan.
Nieuw Democratisch Zeist sloot zich aan bij de positieve woorden over de visie, maar riep op tot blijvende betrokkenheid van de samenleving bij de verdere uitwerking van de plannen. "Je kunt niet iedereen tevreden stellen, maar het is belangrijk om rekening te blijven houden met alle meningen die een rol hebben gespeeld in de voorbereiding," aldus de partij.
De SP sprak zijn tevredenheid uit over de concentratie van woningbouw op het gebied waar nu de camping is gelegen. Toch wees de partij op een pijnpunt: de noodzaak om de eenheid van het landgoed te herstellen en de ecologie, waaronder de dassenburcht, te beschermen. "De ecologie mag niet verslechteren," benadrukte de SP.
De VVD, vertegenwoordigd door een vervanger vanwege de afwezigheid van hun vaste woordvoerder, prees de integrale afweging van de gebiedsvisie. De partij riep de wethouder op om na de vaststelling van de visie opnieuw in contact te treden met alle eigenaren, met name die van het landgoed, om te zoeken naar een gezamenlijke grondslag. "De beoogde kwaliteitsverbetering behalen we alleen als het plan integraal wordt uitgevoerd," aldus de VVD.
Met de unanieme instemming van de gemeenteraad kan de gebiedsvisie nu verder worden uitgewerkt. De start van de bouw is gepland voor 2027, na het opstellen van een omgevingsplan en het verkrijgen van de benodigde vergunningen. De provincie Utrecht heeft haar steun toegezegd, mits de gemeente zich politiek committeert aan de gebiedsvisie.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de gebiedsvisie voor Dijnselburg, een gebied in de gemeente Zeist. De visie richt zich op het behoud en de versterking van landschappelijke, cultuurhistorische en ecologische waarden, en biedt een kader voor toekomstige ontwikkelingen. Na een intensief participatieproces en het verwerken van zeven zienswijzen, is de gebiedsvisie op enkele punten aangepast. Belangrijke aanpassingen zijn onder andere het verwijderen van paden in ecologisch gevoelige gebieden en het verplicht aanlijnen van honden. De visie voorziet in beperkte woningbouw, met name op het recreatiepark en in de sporthoek, om de kwaliteit van het gebied te verbeteren en financiële middelen te genereren voor het herstel van het landgoed. De gemeente en BPD werken samen aan een plan voor een natuurinclusieve woonbuurt. De provincie Utrecht ondersteunt de plannen, mits de gemeente zich politiek committeert aan de gebiedsvisie. De gemeenteraad heeft ingestemd met de nota van beantwoording en de aangepaste gebiedsvisie. De start van de bouw is gepland voor 2027, na het opstellen van een omgevingsplan en het verkrijgen van de benodigde vergunningen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Gebiedsvisie Dijnselburg
Samenvatting: Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de gebiedsvisie voor Dijnselburg, een gebied met belangrijke landschappelijke, cultuurhistorische en ecologische waarden. De visie biedt een kader voor toekomstige ontwikkelingen, waarbij de nadruk ligt op kwaliteitsverbetering en behoud van natuurlijke waarden. Er zijn plannen voor woningbouw, met name op het recreatiepark en in de sporthoek, om te voldoen aan de woningbehoefte in Zeist. De visie is aangepast na zeven ingediende zienswijzen. Het voorstel benadrukt participatie en duurzaamheid, en streeft naar een evenwicht tussen ontwikkeling en behoud van het gebied.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een uitgebreide toelichting op de achtergrond, het participatieproces, de zienswijzen en de financiële en juridische aspecten. Echter, er is ruimte voor meer gedetailleerde informatie over de financiële dekking en de specifieke duurzaamheidsmaatregelen.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om de gebiedsvisie vast te stellen. Dit besluit vormt de basis voor toekomstige gebiedsontwikkelingen en geeft richting aan de ruimtelijke en functionele kwaliteiten van Dijnselburg.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de balans tussen woningbouw en behoud van cultuurhistorische en ecologische waarden. Ook moet de raad zich uitspreken over de mate van participatie en de rol van de gemeente in het openstellen van het landgoed.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen, vooral op het gebied van financiële dekking en duurzaamheid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële en duurzaamheidsaspecten kunnen beter worden uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet instemmen met de 'Nota van Beantwoording gebiedsvisie Dijnselburg' en de vaststelling van de gebiedsvisie.
Participatie
Het voorstel erkent het belang van participatie en beschrijft een uitgebreid participatieproces. Er is echter kritiek geweest op het eerdere proces, wat aangeeft dat verdere verbetering mogelijk is.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp. De gebiedsvisie bevat richtlijnen voor duurzaam bouwen, zoals energieneutrale en klimaatadaptieve gebouwen. Er is echter ruimte voor meer concrete duurzaamheidsdoelen.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vermeldt dat het voorbereidingskrediet is uitgeput en dat aanvullend budget wordt aangevraagd. Er is sprake van een mogelijke financiële bijdrage vanuit woningbouwontwikkeling, maar de dekking is nog niet volledig uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gebiedsvisie Dijnselburg Cultuurhistorische waarden Ecologische waarden Woningbouw Landgoed Participatieproces Recreatiepark Kwaliteitsverbetering Kernrandzone Provinciaal beleidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel Gebiedsvisie Dijnselburg
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Gebiedsvisie Dijnselburg". Het voorstel beoogt de vaststelling van de gebiedsvisie voor Dijnselburg, inclusief de 'Nota van Beantwoording' die wijzigingen in de visie beschrijft. De gebiedsvisie richt zich op het behoud en de versterking van ruimtelijke, functionele, cultuurhistorische en ecologische kwaliteiten. Het biedt een kader voor toekomstige ontwikkelingen, inclusief woningbouw, met aandacht voor leefbaarheid en samenhang. De visie is ontwikkeld in samenwerking met omwonenden en belanghebbenden, en er zijn zeven zienswijzen ingediend die tot enkele aanpassingen hebben geleid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde beschrijving van de achtergrond, het participatieproces, de zienswijzen en de daaropvolgende aanpassingen. Het biedt een duidelijk overzicht van de stappen die zijn genomen en de toekomstige planning.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de gebiedsvisie vast te stellen. Dit besluit vormt de basis voor toekomstige gebiedsontwikkelingen en is essentieel voor de politieke commitment aan de visie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen woningbouw en het behoud van cultuurhistorische en ecologische waarden. Er moet ook worden besloten over de mate van participatie en samenwerking met de landgoedeigenaar.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en een tijdlijn. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de afhankelijkheid van overeenstemming met de landgoedeigenaar kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet instemmen met de 'Nota van Beantwoording' en de vaststelling van de gebiedsvisie Dijnselburg.
Participatie:
Er is een uitgebreid participatieproces geweest, hoewel er ongenoegen was over eerdere fasen. De gemeente streeft naar verdere betrokkenheid van omwonenden bij de planvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een belangrijk onderdeel van de gebiedsvisie, met eisen voor energieneutrale, klimaatadaptieve en natuurinclusieve bouw.
Financiële gevolgen:
Het voorbereidingskrediet is uitgeput, en er wordt aanvullend budget aangevraagd. Er zijn financiële implicaties verbonden aan de woningbouwontwikkeling en de mogelijke financiële bijdrage aan het landgoed. De dekking hiervan is afhankelijk van overeenkomsten met betrokken partijen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gebiedsvisie Dijnselburg Cultuurhistorische waarden Ecologische waarden Woningbouw Kernrandzone Participatieproces Recreatiepark Landgoed Kwaliteitsverbetering Provinciaal beleidVerfijning van de zoekopdracht:
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 96 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 129 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 255 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 126 w/m
Agendapunt 11 Actualisatie Economisch Kompas
Zeist zet koers naar economische vernieuwing met geactualiseerd Economisch Kompas
De gemeenteraad van Zeist heeft unaniem ingestemd met de actualisatie van het Economisch Kompas, een beleidskader dat de economische ontwikkeling van de gemeente richting moet geven tot 2028. Het vernieuwde kompas richt zich op vier speerpuntsectoren: ICT, gezondheidseconomie, duurzaamheid en vrijetijdseconomie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering op 12 november 2024 werd het voorstel om het Economisch Kompas te actualiseren met enthousiasme ontvangen. De fracties spraken hun steun uit voor de ambities en de strategische focus van het document. "De ambities zijn hoog, en die onderschrijven we," aldus een woordvoerder van de fractie Nieuw Democratisch Zeist. De fractie benadrukte echter ook enkele aandachtspunten, zoals het belang van dwarsverbanden met circulair ondernemen en de noodzaak van een bedrijvenmonitor om inzicht te krijgen in de lokale bedrijvigheid.De VVD-fractie toonde zich eveneens positief over het voorstel. "We zijn het helemaal eens met de bevindingen en conclusies," verklaarde de heer Remkes van de VVD. Hij prees de duidelijke speerpunten en de intensievere samenwerking met het Utrecht Science Park en de regionale ontwikkelingsmaatschappij. "In de uitvoering gaan we zien hoe het allemaal werkt. Wij stemmen voor."
Het vernieuwde Economisch Kompas is tot stand gekomen met input van lokale ondernemers en de Adviescommissie Milieukwaliteit en Leefomgeving (AML). Het programma kan grotendeels binnen het huidige budget worden uitgevoerd, met een specifiek budget voor de visie op werklocaties. De uitvoering loopt tot 2028, waarna een evaluatie zal plaatsvinden.
Met de unanieme goedkeuring van de raad is de weg vrijgemaakt voor de uitvoering van het vernieuwde beleidskader. De gemeente Zeist zet hiermee een belangrijke stap richting een toekomstbestendige economische ontwikkeling, waarbij innovatie en duurzaamheid centraal staan.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de actualisatie van het Economisch Kompas van de gemeente Zeist, dat oorspronkelijk in 2017 werd vastgesteld. Het doel is om een vernieuwd beleidskader vast te stellen voor de economische ontwikkeling van de gemeente. De focus blijft op vier sectoren: ICT, gezondheidseconomie, duurzaamheid en vrijetijdseconomie. Er zijn vier centrale opgaven: het ontwikkelen van een extern economisch profiel, strategische ontwikkeling van werklocaties, versterking van ondernemersnetwerken en regionale samenwerking, en maatschappelijk betrokken ondernemen en verduurzaming. De actualisatie is gebaseerd op input van lokale ondernemers en de Adviescommissie Milieukwaliteit en Leefomgeving (AML). De uitvoering van het programma kan grotendeels binnen het huidige budget plaatsvinden, met een specifiek budget gereserveerd voor de visie op werklocaties. De raad heeft op 12 november 2024 besloten de actualisatie vast te stellen. Het uitvoeringsprogramma loopt tot 2028, waarna een evaluatie zal plaatsvinden.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Actualisatie Economisch Kompas
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Actualisatie Economisch Kompas". Het voorstel betreft de vaststelling van een geactualiseerd beleidskader voor de economische ontwikkeling van de gemeente Zeist. Het oorspronkelijke Economisch Kompas uit 2017 is op bepaalde punten verouderd. De actualisatie bevestigt de koers van 2017 en legt de focus op vier sectoren: ICT, gezondheidseconomie, duurzaamheid en vrijetijdseconomie. Vier centrale opgaven zijn: het ontwikkelen van een extern economisch profiel, strategische ontwikkeling van werklocaties, versterking van ondernemersnetwerken en maatschappelijk betrokken ondernemen. Deze opgaven zijn uitgewerkt in een uitvoeringsprogramma voor de komende jaren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist een ruimtelijke vertaalslag voor bedrijventerreinen en werklocaties. Dit kan het voorstel 'onaf' doen overkomen. Er is een voornemen om dit in een aparte visie uit te werken.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het geactualiseerde Economisch Kompas vast te stellen en daarmee het beleidskader voor economische ontwikkeling te bekrachtigen.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de focus op specifieke sectoren en opgaven, en over de mate waarin duurzaamheid en regionale samenwerking worden gestimuleerd.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART, met duidelijke sectoren en opgaven, maar mist specifieke meetbare doelen en tijdsgebonden elementen voor sommige acties. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de ontbrekende ruimtelijke vertaalslag is een aandachtspunt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Actualisatie Economisch Kompas vast te stellen, wat unaniem is aangenomen.
Participatie:
Er is participatie geweest met ondernemers via bijeenkomsten en overleg met de ondernemersvereniging. De input van ondernemers is meegenomen in de actualisatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant en integraal onderdeel van het voorstel, met aandacht voor de transitie naar een circulaire economie en verduurzaming van bedrijfsvoering.
Financiële Gevolgen:
De uitvoering kan grotendeels binnen het huidige budget plaatsvinden. Voor de visie op werklocaties is budget gereserveerd in het UVP. Verdere financiële dekking lijkt niet expliciet genoemd, maar wordt impliciet als afgedekt beschouwd binnen bestaande middelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Economisch Kompas Economische ontwikkeling Duurzaamheid Ondernemersnetwerken Werklocaties Regionale samenwerking Maatschappelijk betrokken ondernemen Circulaire economie Uitvoeringsprogramma OndernemerspleinVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Actualisatie Economisch Kompas
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Actualisatie Economisch Kompas". Het voorstel beoogt een geactualiseerd beleidskader vast te stellen voor de economische ontwikkeling van de gemeente Zeist. Het oorspronkelijke Economisch Kompas uit 2017 is op bepaalde punten verouderd. De actualisatie bevestigt de koers van 2017 en richt zich op vier sectoren: ICT, gezondheidseconomie, duurzaamheid en vrijetijdseconomie. Vier centrale opgaven zijn: het ontwikkelen van een extern economisch profiel, strategische ontwikkeling van werklocaties, versterking van ondernemersnetwerken en regionale samenwerking, en maatschappelijk betrokken ondernemen en verduurzaming. Deze opgaven zijn uitgewerkt in een uitvoeringsprogramma voor de komende jaren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist een ruimtelijke vertaalslag voor bedrijventerreinen en werklocaties. Dit kan het document 'onaf' doen overkomen, hoewel er een voornemen is om dit in een aparte visie uit te werken.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het geactualiseerde Economisch Kompas vast te stellen. Dit betekent dat de raad het beleidskader goedkeurt en daarmee de richting voor de economische ontwikkeling van de gemeente bepaalt.
Politieke Keuzes:
De raad moet keuzes maken over de focus op specifieke sectoren en opgaven, en over de mate waarin de gemeente een faciliterende, agenderende of stimulerende rol moet spelen in de economische ontwikkeling.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het een uitvoeringsprogramma tot 2028 bevat. Echter, de afwezigheid van een ruimtelijke vertaalslag kan als een inconsistentie worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Actualisatie Economisch Kompas vast te stellen.
Participatie:
Er is participatie geweest met ondernemers via het Ondernemersplein en bijeenkomsten, en het concept is besproken met ondernemersvereniging Zakelijk Zeist Onderneemt! en de Adviescommissie Milieukwaliteit en Leefomgeving.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant en integraal onderdeel van het voorstel. Het stimuleert verduurzaming van bedrijfsvoering en circulair ondernemen.
Financiële Gevolgen:
De uitvoering kan grotendeels binnen het huidige budget plaatsvinden. Voor de visie op werklocaties is budget gereserveerd in het UVP. Verdere financiële details worden niet uitgebreid besproken, maar lijken gedekt te zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Economisch Kompas Economische ontwikkeling Duurzaamheid Ondernemersnetwerken Regionale samenwerking Werklocaties Circulaire economie Ondernemersplein Uitvoeringsprogramma EvaluatieVerfijning van de zoekopdracht:
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 206 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 117 w/m
Aat Grinwis - VVD:
- 133 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 131 w/m
Agendapunt 12 Technische begrotingswijziging 2024
Gemeenteraad Zeist stemt unaniem in met technische begrotingswijziging
De gemeenteraad van Zeist heeft op 12 november 2024 unaniem ingestemd met een technische begrotingswijziging voor november 2024. Het voorstel, opgesteld door M. van Leijenhorst, beoogt de begroting aan te passen binnen de bestaande beleidskaders, met budgetneutrale wijzigingen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werden enkele punten van het voorstel nader belicht. De wijzigingen, die maandelijks aan de raad worden voorgelegd, zijn bedoeld om de sturingsmogelijkheden van budgethouders te optimaliseren. Ze vallen in drie categorieën: over raadsprogramma's heen, met betrekking tot reserves/voorzieningen, en wijzigingen in het totale saldo van baten en lasten. Specifieke wijzigingen omvatten correcties in ICT-kosten, aanpassingen in de begroting voor mentale gezondheid, en investeringen in onderwijshuisvesting en openbare verlichting.Meneer Bredius van Nieuw Democratisch Zeist bracht twee punten onder de aandacht. "Punt 3 gaat over IT en de kosten. Daarin lees ik dat €250.000 wordt onttrokken uit de reserve. Dat vraagt om een apart raadsvoorstel," stelde hij. Hij vroeg zich af of er niet een specifiek voorstel aan de raad gedaan moet worden over dit bedrag. De heer Van Dijk, namens het college, verduidelijkte dat er later dit jaar nog een aanvullend voorstel zal worden gedaan. "Dat zult u dan bij de raadsvergadering van december tegemoet zien," verzekerde hij.
Een ander punt van discussie betrof de €500.000 voor de Gebiedsvisie Driebergen-Zeist. Bredius vroeg of de twee oormerken, zoals aangegeven in het uitvoeringsprogramma van het coalitieakkoord, gerespecteerd zouden worden. Mevrouw Wilting van het college bevestigde dat de middelen inderdaad voor de beoogde doelen, waaronder het participatietraject, zouden worden ingezet.
Na deze verduidelijkingen stemde de raad unaniem in met de voorgestelde wijzigingen. "Het is een technische begrotingswijziging, dus we gaan akkoord," concludeerde Bredius. Hiermee werd het voorstel zonder verdere tegenstand aangenomen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft een technische begrotingswijziging voor november 2024, opgesteld door M. van Leijenhorst en goedgekeurd door de gemeenteraad van Zeist op 12 november 2024. Het doel is om de begroting aan te passen binnen de bestaande beleidskaders, waarbij wijzigingen budgetneutraal moeten zijn. De wijzigingen worden maandelijks aan de raad voorgelegd om de sturingsmogelijkheden van budgethouders te optimaliseren. De wijzigingen vallen in drie categorieën: over raadsprogramma's heen, met betrekking tot reserves/voorzieningen, en wijzigingen in het totale saldo van baten en lasten. Enkele specifieke wijzigingen omvatten correcties in ICT-kosten, aanpassingen in de begroting voor mentale gezondheid, en investeringen in onderwijshuisvesting en openbare verlichting. De raad heeft unaniem ingestemd met de voorgestelde wijzigingen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Technische begrotingswijziging november 2024
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Technische begrotingswijziging november 2024". Het voorstel betreft een reeks technische wijzigingen in de gemeentelijke begroting van Zeist voor 2024. Deze wijzigingen zijn bedoeld om de begroting aan te passen aan actuele ontwikkelingen en om fouten uit eerdere begrotingen te corrigeren. De wijzigingen zijn budgetneutraal en vallen binnen het bestaande beleid. Ze omvatten onder andere aanpassingen in IT-kosten, onderwijsuitgaven, en de financiering van openbare verlichting en sportfaciliteiten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het gedetailleerde informatie biedt over de verschillende wijzigingen en de redenen daarvoor. Er is een duidelijke opsomming van de wijzigingen en de financiële implicaties daarvan.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de voorgestelde begrotingswijzigingen goed te keuren. Dit is een standaardprocedure om ervoor te zorgen dat de begroting actueel blijft en dat de raad zijn budgetrecht kan uitoefenen.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk technische en budgetneutrale wijzigingen betreft. De raad moet echter wel beslissen over de prioritering van middelen binnen de bestaande kaders.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële wijzigingen die worden voorgesteld. Het is tijdgebonden, aangezien de wijzigingen betrekking hebben op de begroting van 2024. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de technische begrotingswijziging 2024027 vast te stellen.
Participatie:
Er wordt geen participatie van burgers of andere belanghebbenden genoemd in het voorstel, wat logisch is gezien de technische aard van de wijzigingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp, hoewel de vervanging van conventionele verlichting door LED-verlichting wel een duurzaamheidsaspect heeft.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn overwegend budgetneutraal, met enkele uitzonderingen zoals de onttrekking uit de IT-reserve. De dekking van de wijzigingen wordt binnen de bestaande budgetten georganiseerd, en er zijn geen nieuwe financiële lasten voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijziging Technische wijzigingen Budgetneutraal IT kosten Reserve Baten en lasten Meicirculaire Onderwijshuisvesting Openbare verlichting Masterplan BuitensportVerfijning van de zoekopdracht:
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 155 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 203 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 187 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 96 w/m
Angèle Welting - Wethouder:
- 210 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 166 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 135 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 178 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 149 w/m
Agendapunt 13 Herbenoeming lid Raad van Toezicht Stichting WereldKidz
Herbenoeming Van Leeuwen als toezichthouder WereldKidz zorgt voor verdeeldheid in de raad
In de raadsvergadering van de gemeente Zeist werd het voorstel om de heer M. van Leeuwen te herbenoemen als lid van de Raad van Toezicht van Stichting WereldKidz besproken. Hoewel de herbenoeming in lijn is met de wettelijke en statutaire bepalingen, leidde het voorstel tot een levendig debat onder de raadsleden.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de herbenoeming van de heer M. van Leeuwen als lid van de Raad van Toezicht (RvT) van Stichting WereldKidz. WereldKidz verzorgt openbaar onderwijs in meerdere gemeenten, waaronder Zeist. De RvT bestaat uit minimaal vier en maximaal zes leden, benoemd door de gemeenteraden op bindende voordracht van de RvT. De heer Van Leeuwen, sinds 2020 lid van de RvT, voldoet aan de profielschets en wordt voorgesteld voor herbenoeming per 1 december 2024 voor vier jaar. De herbenoeming is in lijn met de wettelijke en statutaire bepalingen. De gemeente heeft geen financieel belang in WereldKidz, aangezien de rijksvergoedingen direct aan de stichting worden verstrekt. Het besluit tot herbenoeming is genomen in de raadsvergadering van de gemeente Zeist.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Herbenoeming lid Raad van Toezicht Stichting WereldKidz
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Herbenoeming lid Raad van Toezicht Stichting WereldKidz". Het voorstel betreft de herbenoeming van de heer M. van Leeuwen als lid van de Raad van Toezicht (RvT) van Stichting WereldKidz. De RvT heeft de gemeenteraden gevraagd om de heer Van Leeuwen per 1 december 2024 voor een periode van vier jaar te herbenoemen. De herbenoeming is in overeenstemming met de statuten van WereldKidz en de profielschets voor leden van de RvT.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de herbenoeming, inclusief de wettelijke en statutaire basis, de profielschets en de procedurele aspecten.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de herbenoeming van de heer Van Leeuwen te bekrachtigen. Dit is een formele bevoegdheid van de gemeenteraad, zoals vastgelegd in de statuten van WereldKidz.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien de herbenoeming op bindende voordracht van de RvT plaatsvindt en in overeenstemming is met de statuten en profielschets.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de heer M. van Leeuwen per 1 december 2024 te herbenoemen als lid van de RvT van WereldKidz voor een periode van vier jaar.
Participatie:
Participatie is niet van toepassing op dit voorstel, aangezien het een interne aangelegenheid betreft die geen directe invloed heeft op externe belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op een personele aangelegenheid binnen de RvT.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien WereldKidz zelf verantwoordelijk is voor haar uitgaven en de bezoldiging van de RvT-leden. De rijksvergoedingen worden direct door WereldKidz ontvangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
WereldKidz Raad van Toezicht (RvT) M. van Leeuwen Herbenoeming Openbaar Onderwijs Gemeenten Profielschets Statuten Primair Onderwijs BenoemingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Herbenoeming lid Raad van Toezicht Stichting WereldKidz." Het voorstel betreft de herbenoeming van de heer M. van Leeuwen als lid van de Raad van Toezicht (RvT) van Stichting WereldKidz voor een periode van vier jaar, ingaande op 1 december 2024. De benoeming is op bindende voordracht van de RvT en is in overeenstemming met de statuten van WereldKidz, die bepalen dat de RvT uit minimaal vier en maximaal zes personen bestaat. De heer Van Leeuwen voldoet aan de profielschets voor leden van de RvT, die is afgestemd met de betrokken gemeenten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de herbenoeming, inclusief de wettelijke en statutaire basis, de profielschets, en de procedurele aspecten.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de herbenoeming van de heer Van Leeuwen te bekrachtigen, zoals voorgesteld door de RvT van WereldKidz.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien de herbenoeming op bindende voordracht van de RvT plaatsvindt en de heer Van Leeuwen voldoet aan de profielschets.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Participatie:
Participatie is niet van toepassing op dit voorstel, aangezien het een interne benoemingsprocedure betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om een personele benoeming zonder directe impact op duurzame ontwikkeling.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien WereldKidz zelf verantwoordelijk is voor haar uitgaven, inclusief de bezoldiging van de RvT-leden. De rijksvergoedingen worden direct door WereldKidz ontvangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
WereldKidz Raad van Toezicht (RvT) M. van Leeuwen Herbenoeming Openbaar Onderwijs Gemeenten Profielschets Statuten Benoeming Primair OnderwijsVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14a M24.033 Motie vreemd aan de orde van de dag Behoud kruising Woudenbergseweg - Jagersingel
"Verkeerslichten of Rotonde? Zeist Debatteert over Toekomst van Drukke Kruising"
De gemeenteraad van Zeist stond op 12 november 2024 voor een belangrijke beslissing: het behoud van de huidige verkeerslichten op de kruising Woudenbergseweg - Jagersingel of de aanleg van een rotonde. Het voorstel van het college om de kruising om te bouwen tot een rotonde stuitte op weerstand, ondanks dat onderzoek van adviesbureau Goudappel aangaf dat beide opties voldoende capaciteit bieden voor de toekomst.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de kruising om te bouwen tot een rotonde uitvoerig besproken. De discussie draaide om de vraag of de verkeersveiligheid daadwerkelijk zou verbeteren met een rotonde, vooral gezien het feit dat er in de afgelopen tien jaar geen ongevallen op de kruising zijn geregistreerd. "Hoe veilig wil je het hebben? Min één ongeluk?" vroeg raadslid Visscher zich af, verwijzend naar de goede veiligheidshistorie van de huidige verkeerslichten.Wethouder Catsburg verdedigde het voorstel van het college door te wijzen op de richtlijnen van het CROW, een onafhankelijk kenniscentrum dat rotondes als de veiligste optie beschouwt. "Iedereen in Nederland die er verstand van heeft, is het erover eens dat een rotonde de meest veilige oplossing is," benadrukte Catsburg. Hij wees erop dat de gemeente zich aan de uitkomsten van het onderzoek van Goudappel zou conformeren, dat de aanleg van een rotonde als een prima optie zag.
Toch was er veel weerstand vanuit de raad en de omwonenden. Mevrouw Roelofsen benadrukte het belang van participatie en het luisteren naar de bewoners. "Wij hebben onze eigen inspraakmomenten gehad en bijna 90% van de aanwezigen wil dat het een kruising met vernieuwde verkeerslichten blijft," stelde ze.
Ook de financiële aspecten werden in het debat betrokken. Raadslid Fiscali Ini vroeg zich af of de kosten voor de aanleg van een rotonde, geschat op 1 miljoen euro, wel verantwoord waren. "Is het college bereid zoveel geld uit te geven voor een rotonde als er ook subsidie mogelijk is voor de vernieuwing van de verkeerslichten?" vroeg hij zich af.
Na een korte schorsing besloot de raad om de motie aan te houden, wat betekent dat er nog geen definitieve beslissing is genomen. De discussie zal ongetwijfeld worden voortgezet, waarbij de stem van de inwoners en de gebruikers van de kruising een belangrijke rol zal blijven spelen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Zeist heeft op 12 november 2024 een motie besproken over het behoud van de kruising Woudenbergseweg - Jagersingel. Het college had voorgesteld om de verouderde verkeerslichten te vervangen en de kruising om te bouwen tot een rotonde, met als doel de verkeersveiligheid te verbeteren. Uit onderzoek van adviesbureau Goudappel bleek echter dat zowel een verkeerslichtinstallatie als een enkelstrookrotonde voldoende capaciteit hebben voor het toekomstige verkeersaanbod. Hoewel er de afgelopen tien jaar geen ongevallen op de kruising zijn geregistreerd, zijn er zorgen over de verkeersveiligheid op rotondes, vooral voor fietsers. Bovendien zou de aanleg van een rotonde leiden tot de kap van minimaal 15 bomen, wat ongewenst is vanwege klimaatverandering. De motie verzoekt het college om de huidige verkeerslichten te vernieuwen in plaats van een rotonde aan te leggen, en benadrukt het belang van participatie van inwoners en omwonenden bij dergelijke beslissingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: M24.033 Motie vreemd aan de orde van de dag Behoud kruising Woudenbergseweg - Jagersingel
Samenvatting: De motie verzoekt het college om af te zien van de herinrichting van de kruising Woudenbergseweg - Jagersingel tot een rotonde en in plaats daarvan de bestaande verkeerslichteninstallatie te vernieuwen. Het college had voorgesteld de kruising te reconstrueren tot een rotonde om de verkeersveiligheid te verbeteren. Echter, de motie benadrukt dat er de afgelopen tien jaar geen ongevallen zijn geregistreerd op de huidige kruising, terwijl rotondes elders wel ongevallen hebben veroorzaakt. Daarnaast zijn er zorgen over de verkeersveiligheid voor fietsers, de kap van bomen en het gebrek aan participatie van omwonenden.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is redelijk volledig in het presenteren van argumenten tegen de herinrichting naar een rotonde. Het biedt zowel verkeersveiligheidsargumenten als milieuoverwegingen en wijst op het belang van participatie van omwonenden. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde gegevens over de kosten en technische aspecten van beide opties.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet de motie beoordelen en beslissen of zij het college verzoekt om de huidige verkeerslichteninstallatie te vernieuwen in plaats van een rotonde aan te leggen. De raad speelt een cruciale rol in het afwegen van de belangen van verkeersveiligheid, milieu en participatie van de gemeenschap.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet kiezen tussen het volgen van het advies van het college om een rotonde aan te leggen of het behouden van de huidige verkeerslichteninstallatie. Dit omvat het afwegen van verkeersveiligheid, milieu-impact, kosten en de mening van de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het is specifiek in zijn verzoek, maar mist meetbare doelen en een tijdsbestek. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is een gebrek aan gedetailleerde financiële en technische informatie.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten of zij het college verzoekt om de huidige verkeerslichteninstallatie te vernieuwen in plaats van een rotonde aan te leggen.
Participatie
De motie benadrukt het belang van participatie en wijst op de bezwaren van inwoners en omwonenden. Het stelt dat de mening van deze ervaringsdeskundigen onvoldoende is meegenomen in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in de motie, met name door de bezorgdheid over de kap van bomen die nodig zou zijn voor de aanleg van een rotonde. Bomen worden gezien als belangrijk in de strijd tegen klimaatverandering.
Financiële gevolgen
De motie geeft geen gedetailleerde financiële analyse, noch hoe de kosten van het vernieuwen van de verkeerslichteninstallatie gedekt zouden worden. Het zou nuttig zijn om een kostenvergelijking te hebben tussen de twee opties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verkeersveiligheid Rotonde Verkeerslichteninstallatie Goudappel Ongevallen Fietsers Provinciale weg Omgevingswet Bomenkap InwonersparticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 154 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 168 w/m
Hanny Roelofsen - Seyst.nu:
- 122 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 236 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- -
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- -
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 163 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 186 w/m
Hanny Roelofsen - Seyst.nu:
- 252 w/m
Hanny Roelofsen - Seyst.nu:
- 176 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 186 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 157 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 166 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 186 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 159 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 226 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 129 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 306 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 128 w/m
Hanny Roelofsen - Seyst.nu:
- 125 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder
Agendapunt 14b M24.032 Motie vreemd aan de orde van de dag Voorrang fietsers op de rotonde Woudenbergseweg - Jagersingel (gewijzigd)
Fietsers of auto's: wie krijgt voorrang op de rotonde?
De gemeenteraad van Zeist heeft een motie aangenomen die het college verzoekt om de voorrangssituatie voor fietsers op de rotonde bij de Woudenbergseweg en Jagersingel opnieuw te evalueren. Het debat draaide om de vraag of fietsers of auto's voorrang moeten krijgen, met als doel een veilige en efficiënte verkeerssituatie te creëren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 12 november 2024 werd een motie besproken die de verkeerssituatie op de rotonde bij de Woudenbergseweg en Jagersingel onder de loep neemt. Het college had eerder aangegeven dat auto's voorrang zouden moeten hebben, omdat de rotonde buiten de bebouwde kom ligt. Echter, de indieners van de motie, waaronder het CDA en de VVD, pleiten voor voorrang voor fietsers.De heer Fluitman van het CDA benadrukte het belang van een zorgvuldige evaluatie: "We willen vinger aan de pols houden en daarom hebben wij deze motie ingediend." Hij riep het college op om na de aanvullende uitvraag bij adviesbureau Goudappel en consultatie van de bewonersverenigingen, de bevindingen aan de gemeenteraad voor te leggen.
Wethouder Catsburg gaf aan dat er een open uitvraag is gedaan naar Goudappel, waarbij de specifieke kenmerken van de rotonde zijn meegenomen. "De onderzoeksvraag die door de bewoners is geformuleerd, hebben we een op een doorgegeven aan Goudappel," aldus Catsburg. Hij benadrukte dat de locatie van de rotonde, die fietsers van de ene wijk naar de andere laat fietsen, een neutrale beoordeling vereist.
De motie kreeg brede steun in de raad, inclusief van D66. De heer van Ginkel van D66 vroeg om verduidelijking over de juridische status van de rotonde en steunde vervolgens de motie. "De D66 steunt de motie," bevestigde hij.
Met de unanieme goedkeuring van de motie is het college nu verplicht om de bevindingen van Goudappel en de consultatie met de bewonersverenigingen terug te koppelen aan de gemeenteraad. Het doel is om tot een weloverwogen beslissing te komen die de verkeersveiligheid en doorstroming op de rotonde optimaliseert.
Samenvatting
De gemeenteraad heeft op 12 november 2024 een motie besproken over de voorrangssituatie voor fietsers op de rotonde bij de Woudenbergseweg en Jagersingel. Het college heeft eerder aangegeven dat auto's voorrang moeten hebben, omdat de rotonde buiten de bebouwde kom ligt. Er zijn schriftelijke vragen gesteld door CDA en Seyst.nu, waarop het college heeft geantwoord. Het college is van plan om, in overleg met de bewonersvereniging, een bredere uitvraag te doen bij adviesbureau Goudappel over de beste inrichting van de kruising. De indieners van de motie geven de voorkeur aan voorrang voor fietsers. De motie verzoekt het college om, na ontvangst van de aanvullende uitvraag en consultatie van de bewonersverenigingen, de bevindingen en de beoordeling van het college aan de gemeenteraad voor te leggen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Voorrang fietsers op de rotonde Woudenbergseweg – Jagersingel (gewijzigd)." De gemeenteraad bespreekt een motie over de verkeerssituatie bij de rotonde Woudenbergseweg – Jagersingel. Het college heeft eerder besloten dat auto's voorrang hebben, omdat de rotonde buiten de bebouwde kom ligt. De motie vraagt het college om, na een aanvullende uitvraag en overleg met bewonersverenigingen, de resultaten en hun beoordeling aan de gemeenteraad voor te leggen. De indieners geven de voorkeur aan voorrang voor fietsers.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig, maar mist specifieke details over de inhoud van de aanvullende uitvraag en de criteria voor de beoordeling.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om de resultaten van de aanvullende uitvraag en de beoordeling van het college te bekijken en mogelijk te beïnvloeden.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de huidige voorrang voor auto's of het bevorderen van voorrang voor fietsers, wat een bredere discussie over verkeersveiligheid en prioriteiten in mobiliteit kan aanwakkeren.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er ontbreken specifieke tijdlijnen en meetbare criteria voor de beoordeling. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie kan concreter.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het college willen verzoeken om de resultaten van de aanvullende uitvraag en hun beoordeling voor te leggen.
Participatie:
De motie benadrukt participatie door overleg met bewonersverenigingen, wat wijst op betrokkenheid van de gemeenschap bij de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar het bevorderen van fietsverkeer kan bijdragen aan duurzame mobiliteit.
Financiële gevolgen:
De motie vermeldt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een belangrijk punt van discussie zijn bij de verdere uitwerking van de plannen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fietsers Rotonde Woudenbergseweg Jagersingel College Bewonersvereniging Goudappel Uitvraag Voorrang KruispuntVerfijning van de zoekopdracht:
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 141 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 206 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 206 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 166 w/m
Dick van Ginkel - D66:
- 182 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- -
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 177 w/m
Dick van Ginkel - D66:
- 286 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 126 w/m