09-01-2025 Vergadering Vragenuur Lijst ingekomen stukken 09-01-2025
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt Opening Vragenuur door de voorzitter
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Voorlopige keuzes Maatwerk GGDrU 2026". Het document betreft een raadsinformatiebrief van de gemeente Zeist over de voorgenomen bezuinigingen op maatwerkdiensten van de Gemeentelijke Gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU) voor 2026. De gemeente Zeist heeft geen budgettaire noodzaak om te bezuinigen op de maatwerkdiensten van de GGD, aangezien de meerjarenbegroting sluitend is. Er wordt voorgesteld om door te gaan met de huidige diensten, met uitzondering van enkele onderdelen die tijdelijk gefinancierd worden vanuit specifieke budgetten (SPUK IZA en GALA). De uiteindelijke keuzes worden in 2025 gemaakt op basis van de impactanalyse van de GGDrU.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van de informatie die het biedt over de voorgenomen keuzes en de financiële overwegingen. Het bevat een gedetailleerde tabel met de verschillende maatwerkonderdelen en de bijbehorende financiële implicaties.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om kennis te nemen van de voorlopige keuzes en om input te geven indien nodig. De raad kan ook betrokken worden bij de uiteindelijke besluitvorming in 2025.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet voortzetten van bepaalde maatwerkdiensten van de GGD, rekening houdend met de financiële situatie en de impact op de dienstverlening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat de uiteindelijke beslissingen pas in 2025 worden genomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van tijdelijke budgetten kan voor onzekerheid zorgen.
Participatie:
Het voorstel zegt weinig over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om financiële en beleidsmatige keuzes binnen de gezondheidszorg.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt voor de gemeente Zeist, aangezien er geen noodzaak is om te bezuinigen. De dekking van de kosten wordt voornamelijk geregeld via bestaande budgetten en tijdelijke financieringen vanuit SPUK IZA en GALA.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Maatwerk GGDrU Bezuinigingen Gemeenschappelijke regelingen Financiële taakstelling Gezonde School-aanpak Preventie Jeugdgezondheidszorg (JGZ) SPUK-budgetten BeleidsvormingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de aanpak van de jaarwisseling 2024-2025 in de gemeente Zeist, zoals beschreven in de RIB 25.002. Het plan omvat een vuurwerkshow en een Oud- en Nieuwfeest op het Slotplein, in lijn met de adviezen van het Burgerberaad Jaarwisseling. De aanpak richt zich op voorlichting, preventie, handhaving en monitoring, met speciale aandacht voor kwetsbare groepen en milieu. Er zijn vrijwillige vuurwerkvrije zones ingesteld en buurtinitiatieven worden gestimuleerd. De uitvoering wordt begeleid door een interne kerngroep en er is een evaluatie gepland voor begin 2025.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde beschrijving van de geplande activiteiten en maatregelen. Het omvat zowel preventieve als handhavingsaspecten en betrekt verschillende partners.
Rol van de Raad:
De raad wordt geïnformeerd over de aanpak en heeft eerder ingestemd met de adviezen van het Burgerberaad. Hun rol is voornamelijk toezichthoudend en adviserend.
Politieke Keuzes:
De raad moet keuzes maken over de balans tussen traditie en veiligheid, de mate van handhaving in vuurwerkvrije zones, en de ondersteuning van buurtinitiatieven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), vooral in termen van geplande activiteiten en evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van vrijwillige vuurwerkvrije zones kan een punt van discussie zijn.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het betrekken van buurtbewoners bij initiatieven en het gebruik van persoonlijke verhalen in campagnes.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de aandacht voor milieuvriendelijke alternatieven voor vuurwerk en bescherming van natuurgebieden.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet expliciet genoemd, maar er is sprake van subsidies voor buurtinitiatieven. Het is onduidelijk hoe deze kosten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarwisseling Vuurwerkshow Burgerberaad Preventie Vuurwerkvrije zones Campagne Veiligheidspartners Jongerenwerk Buurtinitiatieven EvaluatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Terugkoppeling U10 Bestuurstafels november". Het document informeert de gemeenteraad van Zeist over de onderwerpen die zijn besproken tijdens de U10 Bestuurstafels op 27 november 2024. De U10 Bestuurstafels richten zich op vijf sectorale thema's: Gezonde Woon- en Leefomgeving, Duurzame Bereikbaarheid, Economische Positionering, Groen en Landschap, en Klimaatneutrale Regio. De brief bespreekt de voortgang van de Uitvoeringsagenda Integraal Ruimtelijk Perspectief (IRP), de Regionale Energie Strategie (RES), en andere regionale samenwerkingsprojecten. Het doel is om de raad te informeren en te betrekken bij de regionale ontwikkelingen en besluitvorming.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een uitgebreide terugkoppeling biedt van de besproken onderwerpen tijdens de U10 Bestuurstafels. Het document behandelt verschillende thema's en geeft inzicht in de voortgang en uitdagingen van regionale projecten.
Rol van de raad:
De rol van de raad is voornamelijk informatief en toezichthoudend. De raad wordt op de hoogte gehouden van de regionale ontwikkelingen en kan op basis van deze informatie besluiten nemen of richtlijnen geven voor verdere betrokkenheid.
Politieke keuzes:
Politieke keuzes betreffen de prioritering van regionale projecten, de mate van samenwerking met andere gemeenten en overheden, en de inzet op thema's zoals duurzaamheid, woningbouw, en economische ontwikkeling.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel het specifieke projecten en doelen noemt, ontbreken concrete meetbare resultaten en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering van het IRP lijkt achter te blijven, wat een aandachtspunt is.
Participatie:
Het voorstel zegt weinig over participatie van burgers of andere belanghebbenden. De focus ligt op bestuurlijke samenwerking en besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, vooral in de context van de Klimaatneutrale Regio en de Regionale Energie Strategie (RES). Er wordt gesproken over het potentieel voor duurzame elektriciteit en de noodzaak van integrale samenhang in ruimtelijke opgaven.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsplannen. Het richt zich meer op beleidsmatige en strategische aspecten van regionale samenwerking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Uitvoeringsagenda Integraal Ruimtelijk Perspectief (IRP) Bestuurstafels U10 Regionale Energie Strategie (RES) Klimaatneutrale regio Groen en Landschap Economische Positionering Duurzame Bereikbaarheid Woondeal Nationale Omgevingsvisie (NOVEX)Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Jaarplan 2025 Zeist B.V." en richt zich op de exploitatie van het zwembad en klimbos Dijnselburg in Zeist. Het plan benadrukt de rol van het zwembad als een integraal sociaal en educatief centrum dat toegankelijk is voor alle inwoners, ongeacht hun achtergrond. Het jaarplan bevat doelen zoals het verhogen van de zwemvaardigheid, het verbeteren van de dienstverlening, en het bevorderen van duurzaamheid en innovatie. Financiële aspecten worden ook behandeld, met een focus op een gezonde exploitatie en het behalen van een positief bedrijfsresultaat.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke doelen en strategieën. Het behandelt zowel operationele als financiële aspecten en biedt een uitgebreide meerjarenbegroting. Echter, sommige financiële consequenties, zoals die voor de zwemlessen voor vluchtelingen, zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van tarieven voor maatschappelijke producten en diensten en in het goedkeuren van de begroting en exploitatieovereenkomst. De raad moet ook beslissingen nemen over eventuele extra financiering bij onvoorziene kostenstijgingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van middelen, vooral met betrekking tot de financiering van zwemlessen voor kwetsbare groepen en investeringen in duurzaamheid. Er moeten ook beslissingen worden genomen over de indexering van tarieven en de toewijzing van budgetten.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel bevat SMART-doelen, zoals het streven naar een 10% toename in zwemlescapaciteit. Echter, sommige doelen missen specifieke tijdlijnen of meetbare criteria, zoals de exacte financiële impact van bepaalde initiatieven.
Participatie:
Het voorstel benadrukt samenwerking met lokale partners, scholen en maatschappelijke organisaties. Er is een focus op het betrekken van de gemeenschap bij het verbeteren van de dienstverlening en het aanpassen van de programmering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een kernonderdeel van het voorstel, met aandacht voor energieverbruik en het streven naar een duurzame exploitatie van de faciliteiten.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel voorziet in een positief bedrijfsresultaat van €35.000 voor 2025. Er zijn plannen voor omzetgroei en kostenbeheersing, maar sommige kosten, zoals personeelskosten, zijn afhankelijk van externe factoren zoals CAO-onderhandelingen. De dekking van extra kosten wordt besproken met de gemeente, maar is niet altijd gegarandeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zwembad SRO Zeist B.V. Zwemvaardigheid Duurzaamheid Inclusiviteit Zwemdiploma Klanttevredenheid Exploitatie Innovatie SamenwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "SRO Tarieven Zwembad Tarieven 2025". Het voorstel betreft een overzicht van de voorgestelde tariefwijzigingen voor verschillende diensten en activiteiten in de zwembaden van Zeist voor het jaar 2025. De tarieven voor losse baden, meerbadenkaarten, zwemlessen, kinderfeestjes, verhuur van baden en klimmen worden licht verhoogd, met stijgingen variërend van 2,2% tot 10%. Deze aanpassingen zijn inclusief BTW en zijn bedoeld om de kosten te dekken en de inflatie bij te houden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in termen van het bieden van een gedetailleerd overzicht van de tariefwijzigingen. Echter, er ontbreekt context over de redenen achter de specifieke verhogingen en hoe deze zich verhouden tot de kostenstructuur van de zwembaden.
Rol van de Raad:
De raad speelt een rol in het goedkeuren van de voorgestelde tariefwijzigingen. Ze moeten beoordelen of de verhogingen redelijk zijn en in lijn met de gemeentelijke doelen en budgettaire overwegingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde tariefverhogingen gerechtvaardigd zijn en of ze in overeenstemming zijn met de sociale en economische doelen van de gemeente, zoals toegankelijkheid voor alle inwoners.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde tariefverhogingen. Het is echter niet tijdgebonden, omdat er geen specifieke implementatiedatum wordt genoemd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een rationale voor de verhogingen kan als een tekortkoming worden gezien.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van belanghebbenden, zoals gebruikers van de zwembaden of verenigingen, bij het bepalen van de tarieven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel. Het is onduidelijk of de tariefverhogingen verband houden met duurzame initiatieven of verbeteringen in de faciliteiten.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk in termen van de extra inkomsten die gegenereerd worden door de tariefverhogingen. Er wordt echter niet aangegeven hoe deze extra inkomsten worden gedekt of besteed, bijvoorbeeld of ze worden gebruikt voor onderhoud, verbeteringen of andere kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tarieven Zwembad Recreatiebad Banenzwemmen Meerbadenkaart Jaarkaart Doelgroepen Aquasport Zwemlessen KinderfeestjesVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Jaarplan 2025 SRO Zeist BV". Het voorstel betreft de goedkeuring van het jaarplan voor 2025 van SRO Zeist BV, dat verantwoordelijk is voor de exploitatie van Zwembad Dijnselburg. Het plan omvat de ambitie om de omzet en bezoekersaantallen te verhogen, de zwemvaardigheid te verbeteren, en het zwembad toegankelijker en duurzamer te maken. Er is een tijdelijke verlenging van de overeenkomst met SRO Zeist BV met één jaar om een grondige evaluatie van de samenwerking mogelijk te maken. De begroting voor 2025 is goedgekeurd, ondanks stijgende kosten, met een geplande winst van 35.000 euro.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van het bieden van een gedetailleerd overzicht van de plannen, ambities, en financiële implicaties voor 2025. Het bevat informatie over de begroting, de noodzaak van een evaluatie, en de verlenging van de overeenkomst.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van het jaarplan en de financiële implicaties, en om in te stemmen met de voorgestelde wijzigingen in de begroting en de tijdelijke verlenging van de overeenkomst.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de begroting en de verlenging van de overeenkomst. Er moet ook worden overwogen of de huidige samenwerking met SRO Zeist BV de gewenste resultaten oplevert of dat een andere partner of organisatievorm wenselijk is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. De doelen zijn specifiek en relevant, maar er ontbreekt een duidelijke tijdsgebonden planning voor sommige ambities. Er zijn geen duidelijke meetbare criteria voor succes gedefinieerd. Er lijken geen grote inconsistenties te zijn.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de overlegstructuur is verbeterd om gemeentelijke ambities beter te integreren, maar er is geen specifieke informatie over participatie van inwoners of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een belangrijk onderdeel van het voorstel, met de nadruk op het bieden van duurzame sport- en recreatievoorzieningen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel erkent stijgende kosten, met name in personeelskosten en energie. De exploitatiebijdrage stijgt met 20.000 euro, en er is een geplande winst van 35.000 euro. Er wordt een extra onttrekking van 71.000 euro uit de reserve maatschappelijk rendement zwembad (MRZ) voorgesteld om het tekort te dekken. De raad wordt gevraagd om de jaarlijkse dotatie aan de reserve MRZ te heroverwegen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zwembad Dijnselburg SRO Zeist BV Jaarplan 2025 Zwemvaardigheid Duurzaamheid Exploitatiebijdrage Begroting Zwemlessen Bezoekersaantallen EvaluatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Programma Centrum Zeist". Het richt zich op het verbeteren van het centrum van Zeist door middel van een gecoördineerde aanpak van strategische projecten. Het doel is om het centrum aantrekkelijker en uitnodigender te maken voor inwoners en bezoekers. Het programma omvat onder andere de actualisatie van het Retailperspectief, het opstellen van een gebiedsvisie voor de Markt en omgeving, het bepalen van de toekomst van het gebouw 'De Klinker', en het opstellen van een beeldkwaliteitplan voor de Slotlaan. Participatie met lokale belanghebbenden is een belangrijk onderdeel van het proces.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke beschrijvingen van de projecten en de stappen die genomen moeten worden. Er is echter ruimte voor meer gedetailleerde informatie over de specifieke acties en tijdlijnen.
Rol van de Raad:
De raad speelt een kaderstellende en besluitvormende rol. Ze moeten de voorgestelde plannen goedkeuren en kunnen bijsturen waar nodig. De raad wordt ook geïnformeerd over de voortgang van de projecten.
Politieke Keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van projecten, de toewijzing van middelen, en de mate van participatie van belanghebbenden. Er moeten ook beslissingen worden genomen over de toekomst van specifieke gebouwen en gebieden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er doelen en projecten zijn, ontbreken specifieke meetbare resultaten en tijdlijnen voor sommige onderdelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer detail zou helpen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie met ondernemers, vastgoedeigenaren, culturele instellingen en bewoners. Participatie is belangrijk voor draagvlak en wordt op projectniveau georganiseerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een focuspunt, maar kan relevant zijn bij de herontwikkeling van vastgoed en openbare ruimtes.
Financiële Gevolgen:
De financiële dekking voor de projecten wordt op projectniveau geborgd en deels via structurele middelen in de begroting. Er is geen gedetailleerde financiële analyse in het voorstel opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Centrum Zeist Programma Participatie Retailperspectief Gebiedsvisie Beeldkwaliteitplan Ontwikkelingsplan Communicatie Evenementen VastgoedherontwikkelingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Regionale Aanpak Dakloosheid en UVP Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang." Het voorstel omvat twee beleidsdocumenten die gericht zijn op het verminderen van dakloosheid en het verbeteren van beschermd wonen en maatschappelijke opvang in de U16-regio. De beleidsnota "Regionale Aanpak Dakloosheid U16 2024-2030" stelt kaders voor een gezamenlijke aanpak van dakloosheid, met als doel om tegen 2030 dakloosheid zoveel mogelijk te voorkomen en voldoende stabiele woonplekken te creëren. Het uitvoeringsprogramma voor 2025-2026 richt zich op het bieden van passende zorg en ondersteuning, met nadruk op ambulantisering en een dekkend zorglandschap.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel strategische doelen als concrete uitvoeringsplannen bevat. Het biedt een uitgebreide aanpak voor zowel dakloosheid als beschermd wonen, inclusief evaluatie en herijking van eerdere programma's.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren en ondersteunen van de voorgestelde beleidsdocumenten. Ze moeten instemmen met de regionale koers en toezien op de uitvoering van de plannen binnen hun gemeente.
Politieke keuzes:
Politieke keuzes omvatten het prioriteren van middelen voor dakloosheid en beschermd wonen, het bepalen van de mate van regionale samenwerking, en het vaststellen van lokale initiatieven die aansluiten bij de regionale doelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke doelen en tijdlijnen, maar mist gedetailleerde meetbare indicatoren voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties opgemerkt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in de ontwikkeling van de beleidsdocumenten, wat een gemiste kans kan zijn voor bredere betrokkenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp, maar het creëren van stabiele woonplekken kan bijdragen aan sociale duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet gedetailleerd besproken in het voorstel. Er is geen informatie over hoe de plannen gefinancierd zullen worden of welke budgetten beschikbaar zijn, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dakloosheid Beschermd Wonen Maatschappelijke Opvang U16-regio Psychische Kwetsbaarheid Ambulantisering Zorg en Ondersteuning Regionale Aanpak Woonplekken Ethos Light TellingVerfijning van de zoekopdracht:
-
RIB25_006 Bijlage 1 Uitvoeringsprogramma Beschermd wonen en Maatschappelijke Opvang U16.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Uitvoeringsprogramma Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang U16 2025 – 2026
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Uitvoeringsprogramma Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang U16 2025 – 2026". Het document beschrijft de plannen en doelstellingen voor beschermd wonen en maatschappelijke opvang in de U16-regio voor de jaren 2025-2026. Het richt zich op het bieden van passende ondersteuning aan kwetsbare volwassenen met psychische of psychosociale beperkingen, zodat zij zo zelfstandig mogelijk kunnen leven. Het programma omvat hervormingen, de ontwikkeling van een basisset van voorzieningen, het creëren van woonplekken, het verbeteren van de toegang tot zorg, en het sturen op het zorglandschap. Er is ook aandacht voor jongeren en jongvolwassenen, monitoring, dialoog, en financiële aspecten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke structuur en beschrijving van de verschillende pijlers en doelstellingen. Het bevat ook bijlagen met aanvullende informatie, zoals een begrippenlijst en financiële verdeling. Er zijn echter enkele punten die verder verduidelijkt kunnen worden, zoals de exacte implementatie van bepaalde hervormingen en de specifieke rol van verschillende stakeholders.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in de besluitvorming en goedkeuring van het uitvoeringsprogramma. Ze moeten instemmen met de voorgestelde plannen en budgetten, en toezicht houden op de uitvoering en voortgang van het programma.
Politieke keuzes:
Belangrijke politieke keuzes omvatten de verdeling van middelen tussen lokale en regionale basisvoorzieningen, de prioritering van bepaalde hervormingen, en de aanpak van het woningtekort. Er moet ook worden besloten hoe de samenwerking tussen de U16-gemeenten verder wordt vormgegeven, vooral in het licht van de mogelijke doordecentralisatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is over het algemeen SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) in zijn doelstellingen, maar er zijn enkele gebieden waar meer specificiteit gewenst is, zoals de exacte tijdlijnen voor bepaalde hervormingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van externe factoren zoals landelijke beleidsveranderingen kan uitdagingen opleveren.
Participatie:
Het voorstel erkent het belang van participatie van verschillende stakeholders, waaronder cliënten, zorgaanbieders, en gemeenten. Er zijn plannen voor structurele dialoog en betrokkenheid van deze groepen, maar de exacte mechanismen voor participatie kunnen verder worden uitgewerkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als een centraal thema, maar het streven naar meer ambulante zorg en het gebruik van bestaande woonvoorraad kunnen bijdragen aan duurzame zorgoplossingen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bevat een uitgebreide financiële paragraaf met een begroting voor 2025 en een voorlopige begroting voor 2026. Er zijn zorgen over financiële tekorten en de noodzaak van hervormingen om kosten te beheersen. De dekking van kosten wordt deels gevonden in de herverdeling van middelen en het creëren van een buffer. Er is echter onzekerheid over toekomstige financiering, vooral in het licht van mogelijke bezuinigingen en hervormingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beschermd wonen Maatschappelijke opvang Hervormingen U16-regio Basisset Woonplekken Zorglandschap Jongeren/jongvolwassenen Lokale toegang Ambulante hulpverleningVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Beleidsnota Regionale Aanpak Dakloosheid U16 Staat als een (t)huis 2024 – 2030
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Beleidsnota Regionale Aanpak Dakloosheid U16 Staat als een (t)huis 2024 – 2030". Het voorstel richt zich op het verminderen van dakloosheid in de regio Utrecht door middel van een regionale en lokale aanpak. Het plan is gebaseerd op het landelijke actieplan en streeft naar een verschuiving van opvang naar zelfstandig wonen met begeleiding. Het legt de nadruk op preventie, vroegtijdige signalering, en het creëren van voldoende betaalbare woonplekken. De samenwerking tussen gemeenten, woningcorporaties, zorg- en opvangorganisaties is cruciaal om de onderliggende oorzaken van dakloosheid aan te pakken en te zorgen voor een duurzame oplossing.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke structuur en een breed scala aan onderwerpen die worden behandeld. Het biedt een uitgebreide analyse van de huidige situatie, de uitdagingen en de voorgestelde oplossingen. De volledigheid is goed, hoewel de implementatie en de praktische uitvoering van sommige onderdelen verder kunnen worden uitgewerkt.
Rol van de raad:
De raad speelt een belangrijke rol in het goedkeuren van het voorstel en het toezien op de uitvoering ervan. De raad moet ervoor zorgen dat de voorgestelde maatregelen effectief worden geïmplementeerd en dat de voortgang regelmatig wordt geëvalueerd.
Politieke keuzes:
Politieke keuzes omvatten prioritering van middelen, het vaststellen van prestatie-indicatoren, en het maken van afspraken over regionale samenwerking. Er moeten beslissingen worden genomen over de verdeling van middelen en de focus op specifieke doelgroepen, zoals jongeren en economisch daklozen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn duidelijke doelen en tijdlijnen, maar sommige acties kunnen specifieker worden geformuleerd. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de haalbaarheid van sommige doelen kan worden beïnvloed door externe factoren zoals de woningmarkt.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de betrokkenheid van verschillende stakeholders, waaronder ervaringsdeskundigen en belangenbehartigers. Participatie is een belangrijk onderdeel van de aanpak, met aandacht voor medezeggenschap en ervaringskennis.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant in de context van het creëren van langdurige oplossingen voor dakloosheid. Het voorstel richt zich op het bieden van stabiele huisvesting en het versterken van de sociale basis, wat bijdraagt aan duurzame maatschappelijke structuren.
Financiële gevolgen:
Het voorstel beschrijft de financiële middelen die beschikbaar zijn voor de uitvoering van het plan, inclusief structurele middelen van het Rijk. Er is een verdeling van middelen over de regio's en een afwegingskader voor de inzet van middelen. De financiële dekking lijkt adequaat, maar er is een risico dat de middelen niet gelijkmatig over de jaren worden ingezet.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dakloosheid Regionale Aanpak U16 gemeenten Preventie Wonen Eerst Housing First Zelfstandige woonplekken Regionale samenwerking Bestaanszekerheid Maatschappelijke opvangVerfijning van de zoekopdracht:
Vincent van Voorden - Voorzitter:
- 168 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 195 w/m
Vincent van Voorden - Voorzitter:
- 223 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 212 w/m
Vincent van Voorden - Voorzitter:
- 348 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 115 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 198 w/m
Vincent van Voorden - Voorzitter:
- 129 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- -
Vincent van Voorden - Voorzitter:
- 218 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 237 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 213 w/m
Vincent van Voorden - Voorzitter:
- 166 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 170 w/m
Vincent van Voorden - Voorzitter:
- 236 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 414 w/m
Vincent van Voorden - Voorzitter:
- 214 w/m
Vincent van Voorden - Voorzitter:
- 165 w/m
Chimène van Lunteren - SP:
- 277 w/m
Vincent van Voorden - Voorzitter:
- 462 w/m
Chimène van Lunteren - SP:
- 212 w/m
Vincent van Voorden - Voorzitter:
- 205 w/m
Vincent van Voorden - Voorzitter:
- 217 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 269 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 283 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 176 w/m
Vincent van Voorden - Voorzitter:
- 180 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 219 w/m
Vincent van Voorden - Voorzitter:
- 189 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 283 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 271 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 45 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 218 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 313 w/m
Vincent van Voorden - Voorzitter:
- 290 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 214 w/m
Vincent van Voorden - Voorzitter:
- 196 w/m
Vincent van Voorden - Voorzitter:
- 182 w/m
Vincent van Voorden - Voorzitter:
- 166 w/m
Vincent van Voorden - Voorzitter:
- 222 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 136 w/m
Vincent van Voorden - Voorzitter:
- 237 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 264 w/m
Vincent van Voorden - Voorzitter:
- 288 w/m
Vincent van Voorden - Voorzitter:
- 120 w/m
Vincent van Voorden - Voorzitter:
- 279 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 288 w/m
Vincent van Voorden - Voorzitter:
- 238 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 221 w/m
Vincent van Voorden - Voorzitter:
- 411 w/m
Vincent van Voorden - Voorzitter:
- 203 w/m
Vincent van Voorden - Voorzitter:
- -
David Tompot - SP:
- 189 w/m
Vincent van Voorden - Voorzitter:
- 164 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 167 w/m
Vincent van Voorden - Voorzitter:
- -
Vincent van Voorden - Voorzitter:
- 194 w/m
Vincent van Voorden - Voorzitter
00:11:58 - 00:15:28 - 00:16:41 - 00:16:57 - 00:17:00 - 00:17:29 - 00:18:19 - 00:18:41 - 00:20:03 - 00:21:57 - 00:22:01 - 00:26:19 - 00:26:53 - 00:26:55 - 00:27:38 - 00:28:00 - 00:30:56 - 00:33:51 - 00:40:18 - 00:41:15 - 00:41:22 - 00:42:52 - 00:44:29 - 00:46:25 - 00:46:49 - 00:46:51 - 00:48:53 - 00:49:43 - 00:50:52 - 00:52:22