Vergadering Raad 28-05-2024
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening van de vergadering door de voorzitter, mededelingen en vaststellen van de agenda
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 146 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter
Agendapunt 2 Besluitenlijsten
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 157 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Agendapunt 4 Bestemmingsplan Amandelpark, Arnhemse Bovenweg 2, Zeist
Raad Zeist stemt in met vernieuwing zorgcomplex Amandelhof met 184 nieuwe appartementen
Op 28 mei 2024 heeft de gemeenteraad van Zeist het herontwikkelingsplan voor zorgcomplex 'Amandelhof' goedgekeurd. Ondanks een levendig debat en een verworpen amendement van de SP, zal het complex plaats bieden aan 140 zorgappartementen en 44 reguliere (zorg)appartementen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
ZEIST - De toekomst van zorgcomplex 'Amandelhof' in Zeist is veiliggesteld na een levendige raadsvergadering waarbij de gemeenteraad groen licht gaf voor de herontwikkeling tot 184 nieuwe appartementen. Het plan, dat een parkachtige omgeving belooft, stuitte op weerstand van de SP, die pleitte voor inclusie van sociale huurwoningen. Ondanks hun inspanningen werd het amendement verworpen en het bestemmingsplan aangenomen."Deze herontwikkeling is een kans om in het middensegment huurwoningen toe te voegen," verklaarde portefeuillehouder Angèle Welting, die het amendement van de SP ontraadde. "We hebben al een voorraad sociale huur en dure woningen, maar juist in het middensegment ontbreekt een groot aanbod."
De SP, vertegenwoordigd door de heer Tompot, bracht een amendement in met de intentie om de deuren van 'Amandelhof' ook open te zetten voor sociale huurders. "Wonen met een plus moet ook toegankelijk zijn voor ouderen met een laag inkomen," betoogde Tompot. "Het is niet wenselijk dat ouderen met een zorgvraag naar inkomensklasse gescheiden op verschillende locaties gaan wonen."
Ondanks de passievolle pleidooien van de SP en steun van enkele andere partijen, waaronder GroenLinks en Zeister Belang, werd het amendement met 12 stemmen voor en 20 tegen verworpen. De VVD, vertegenwoordigd door meneer Bakrin, benadrukte dat het plan al 140 zorgappartementen bevat die toegankelijk zijn voor alle inkomensgroepen en dat het debat over woonzorgvisie nog zal plaatsvinden.
De raad stemde uiteindelijk met overgrote meerderheid voor het bestemmingsplan, met alleen de SP die tegenstemde. "We zullen tegen dit Raadsvoorstel stemmen, gezien het amendement dat het niet heeft gehaald," verklaarde Tompot voor de stemming.
Met de goedkeuring van het bestemmingsplan zet Zeist een stap vooruit in het realiseren van haar ambities op het gebied van wonen en zorg. Het vernieuwde 'Amandelhof' zal niet alleen een thuis bieden aan ouderen met een intensieve zorgvraag, maar ook de landschappelijke kwaliteit van de omgeving verbeteren, waarmee de gemeente haar visie van een inclusieve en zorgzame samenleving verder vormgeeft.
Samenvatting
Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft de herontwikkeling van zorgcomplex 'Amandelhof' in Zeist tot 140 zorgappartementen voor mensen met een intensieve zorgvraag en maximaal 44 reguliere (zorg)appartementen voor ouderen. De portefeuillehouder is Angèle Welting en het voorstel is opgesteld door Arjen Broekstra. De besluitvorming vindt plaats in verschillende fasen, met een raadsvergadering gepland op 28 mei 2024.
Het voorstel omvat de gewijzigde vaststelling van het bestemmingsplan 'Amandelpark, Arnhemse Bovenweg 2, Zeist' en het ongewijzigd vaststellen van het beeldkwaliteitsplan 'Amandelpark'. Het doel is om de planologische kaders te regelen voor de herontwikkeling van de locatie. De ontwikkeling past binnen de gemeentelijke ambities op het gebied van wonen en zorg, maar vereist een wijziging van het huidige bestemmingsplan.
De herontwikkeling omvat de sloop van bestaande gebouwen en de realisatie van nieuwe woonzorgappartementen in een parkachtige omgeving. Het stedenbouwkundig plan richt zich op het verbeteren van de landschappelijke kwaliteit en het creëren van een geleidelijke overgang naar de omliggende bossen. Het beeldkwaliteitsplan borgt de architectonische en landschappelijke kwaliteit.
De Woonvisie Zeist 2021-2024 is toegepast en de woningbouwprogrammering is hieraan getoetst. De zorgappartementen worden intramuraal bewoond en de appartementen 'Wonen met een Plus' worden als middenhuurwoningen verhuurd. Er is een anterieure overeenkomst gesloten voor het kostenverhaal en de financiële verplichtingen.
Het bestemmingsplan en het beeldkwaliteitsplan hebben ter inzage gelegen en er is één zienswijze ontvangen, die heeft geleid tot wijzigingen in de toelichting van het bestemmingsplan. De raad wordt voorgesteld in te stemmen met de Nota van zienswijzen en het gewijzigde bestemmingsplan vast te stellen, evenals het beeldkwaliteitsplan als onderdeel van de Welstandsnota 2010. Er wordt geen exploitatieplan vastgesteld, omdat de kostenverhaal anderszins is geregeld.
Participatie heeft plaatsgevonden via een openbare informatiebijeenkomst en gesprekken met omwonenden. Het Utrechts Landschap is betrokken bij het waterplan voor het gebied. De Commissie ruimtelijke kwaliteit heeft het plan positief beoordeeld.
Financiële, juridische en duurzame aspecten zijn beschreven, waarbij duurzaamheidsmaatregelen zijn vastgelegd in de anterieure overeenkomst. Na vaststelling van het bestemmingsplan zal de initiatiefnemer een aanvraag omgevingsvergunning uitwerken. Communicatie over de vaststelling van het bestemmingsplan zal plaatsvinden via de gebruikelijke kanalen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan "Amandelpark, Arnhemse Bovenweg 2, Zeist" en het beeldkwaliteitsplan 'Amandelpark'. Het doel is om de herontwikkeling van de zorglocatie 'Amandelhof' mogelijk te maken, wat inhoudt dat het verouderde pand gesloopt wordt en er 140 zorgappartementen en maximaal 44 reguliere (zorg)appartementen voor ouderen worden gerealiseerd. Het plan omvat ook de verbetering van de landschappelijke kwaliteit van de buitenruimte.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke beschrijving van de plannen, de procedure die is gevolgd, en de maatschappelijke effecten en doelen. Het bevat ook informatie over participatie, financiële gevolgen, juridische aspecten, en duurzaamheid.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan en het beeldkwaliteitsplan vaststellen en besluiten over het al dan niet vaststellen van een exploitatieplan.
Politieke keuzes:
De raad moet afwegen of het plan voldoet aan de lokale behoeften op het gebied van wonen en zorg, of het past binnen de stedenbouwkundige visie, en of het voldoet aan duurzaamheidsdoelstellingen.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, en Tijdgebonden. De Relevantie is aangetoond door de behoefte aan zorgappartementen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan en het beeldkwaliteitsplan vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Er is participatie geweest in de vorm van een informatiebijeenkomst en gesprekken met omwonenden. De Commissie ruimtelijke kwaliteit (CRK) is ook betrokken geweest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant en is meegenomen in het voorstel, met maatregelen zoals energieleverende nieuwbouwwoningen, zonnepanelen, en waterberging.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn gedekt door een anterieure overeenkomst tussen de gemeente en de initiatiefnemer, waarin het kostenverhaal is verzekerd.
Conclusie:
Het voorstel is goed onderbouwd en lijkt in lijn met de gemeentelijke ambities op het gebied van wonen en zorg. De raad dient het voorstel te beoordelen op basis van de lokale context en de behoeften van de gemeenschap.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Amandelpark Zorgappartementen Herontwikkeling Beeldkwaliteitsplan Zorgcomplex Amandelhof Woonconcept Stedenbouwkundig plan Woonvisie Zeist Duurzaamheid ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Amendement Sociale huur, ook voor Wonen met een Plus, behorend bij raadsvoorstel Bestemmingsplan Amandelpark". Het amendement stelt voor om het bestemmingsplan Amandelpark aan te passen zodat 100% van de nieuw te bouwen appartementen in het project "Wonen met een Plus" als sociale of middenhuurwoning worden aangeboden. Dit is in lijn met de Woonvisie 2021-2025 en het woonconcept van Zorggroep Charim, waarin staat dat deze appartementen deels ook als sociale huur beschikbaar moeten zijn.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt compleet, met een heldere toelichting en een specifieke wijziging van het bestemmingsplan. Het geeft de redenatie achter de wijziging en verwijst naar relevante beleidsdocumenten.
Rol van de raad:
De rol van de gemeenteraad is om het bestemmingsplan vast te stellen, inclusief de wijzigingen die door het amendement worden voorgesteld. De raad moet de afweging maken of zij het eens zijn met de voorgestelde aanpassingen.
Politieke keuzes:
De politieke keuze die gemaakt moet worden, is of de raad het belangrijk vindt dat er binnen het project "Wonen met een Plus" ook appartementen beschikbaar zijn voor sociale huur, in lijn met de Woonvisie en het woonconcept van Zorggroep Charim.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden (SMART), aangezien het een concrete wijziging voorstelt die uitvoerbaar is binnen het bestaande beleidskader.
Inconsequenties:
Er lijken geen inconsequenties te zijn in het voorstel zelf, maar het is belangrijk om na te gaan of de wijziging geen onvoorziene effecten heeft op andere beleidsterreinen of projecten.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het amendement aanneemt en daarmee het bestemmingsplan wijzigt om sociale huurwoningen mogelijk te maken binnen het project "Wonen met een Plus".
Participatie:
Het voorstel geeft niet direct aan hoe participatie is of wordt vormgegeven, maar het verwijst naar beleidsdocumenten die mogelijk participatieprocessen beschrijven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet specifiek genoemd in het voorstel, maar kan een overweging zijn bij de ontwikkeling van de woningen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel gaat niet in op de financiële gevolgen of dekking van de kosten. Dit zou een aandachtspunt kunnen zijn voor de raad bij het overwegen van het amendement.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociale huur Wonen met een Plus Bestemmingsplan Amandelpark Middenhuurwoningen Woonvisie 2021-2025 Differentiatiepercentages Zorggroep Charim Ouderen Verzorgingshuis WoonconceptVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is niet expliciet gegeven, maar het lijkt te gaan om het "Raadsvoorstel Bestemmingsplan Amandelpark". Het voorstel betreft de ontwikkeling van een woonzorgcomplex met een mix van zorgwoningen en zelfstandige huurwoningen in de middenhuurcategorie. Het plan voorziet in 40 tot 44 zelfstandige huurwoningen ('Wonen met een Plus') en 140 zorgwoningen. De zelfstandige woningen moeten voldoen aan de prijscategorie middenhuur zoals vastgelegd in de lokale verordening.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt gedetailleerd en specifiek over de bestemmingscategorieën en de financiering van de zorgwoningen. Er wordt echter een vraag gesteld over de beperking tot alleen middenhuur en het ontbreken van sociale huur in het voorstel zelf, wat wijst op mogelijke onvolledigheden of inconsistenties.
Rol van de raad:
De rol van de raad is het beoordelen en goedkeuren van het bestemmingsplan, waarbij zij de belangen van verschillende stakeholders afwegen en besluiten of het voorstel in lijn is met de woonvisie en de behoeften van de gemeente.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, omvatten de beslissing over de verdeling van woningtypen (sociale huur versus middenhuur), de betaalbaarheid voor verschillende inkomensgroepen, en de mate van diversiteit en inclusiviteit binnen het woonzorgcomplex.
SMART:
Het voorstel lijkt specifiek en meetbaar wat de aantallen en typen woningen betreft. Het is echter niet duidelijk of het voorstel tijdgebonden en haalbaar is, en of de gestelde doelen realistisch zijn. Er lijken inconsequenties te zijn tussen de bijlagen en het voorstel zelf wat betreft de verdeling van sociale en middenhuurwoningen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of het bestemmingsplan wordt goedgekeurd zoals voorgesteld, of dat er wijzigingen nodig zijn om meer sociale huurwoningen op te nemen of andere aanpassingen te maken.
Participatie:
Het voorstel zelf geeft geen informatie over participatie, maar participatie is vaak een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling van bestemmingsplannen, waarbij belanghebbenden en omwonenden betrokken worden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet specifiek genoemd, maar het kan een relevant onderwerp zijn, afhankelijk van de bouwstandaarden en het beheer van het woonzorgcomplex.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet in de samenvatting besproken, maar het antwoord suggereert dat de financiering van de zorgwoningen via intramurale financiering wordt geregeld. Er wordt niet gesproken over dekking van kosten voor de zelfstandige middenhuurwoningen. Dit zou in het volledige voorstel verder uitgewerkt moeten zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Amandelpark Middenhuur Woonvisie Zorgwoningen Sociale huur Wonen met een Plus Prijsdifferentiatie Maatschappelijk Intramurale financieringVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Rv Bestemmingsplan Amandelpark". Het betreft een bestemmingsplan voor de herontwikkeling van de Amandelhof in Zeist, waarbij de bestaande verouderde bebouwing wordt vervangen door nieuwe gebouwen voor zorgdoeleinden en 'Zorg met een plus'. Het plan omvat een verhoging van de bouwhoogte en een toename van het aantal wooneenheden. Er is aandacht voor duurzaamheid en ecologie, zoals het gebruik van een bodemenergiesysteem en vleermuisvriendelijke verlichting. De Stichting Milieuzorg Zeist e.o. heeft bezwaren tegen de nieuwe ontsluitingsweg en de vele parkeerplaatsen aan de voorzijde van het terrein.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt redelijk volledig, met aandacht voor duurzaamheid, ecologie, en de historische context. Echter, de Stichting Milieuzorg Zeist e.o. wijst op mogelijke strijdigheden met beleidskaders en mist een ecologische visie als onderdeel van de stukken.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan goedkeuren of afwijzen. Zij moeten de bezwaren van de Stichting Milieuzorg Zeist e.o. en de beleidskaders afwegen tegen de voordelen van het plan.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de afweging tussen ontwikkeling en behoud van groen en historische waarden, de mate van participatie van maatschappelijke organisaties, en de naleving van duurzaamheidsprincipes.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat sommige aspecten, zoals de ecologische visie, niet concreet zijn uitgewerkt. Er zijn bezwaren over mogelijke inconsequenties met betrekking tot beleidskaders.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het bestemmingsplan goedkeuren, eventueel met aanpassingen, of afwijzen op basis van de geuite bezwaren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt een openbare informatiebijeenkomst en een overleg na de zienswijze van de Stichting Milieuzorg Zeist e.o., maar de stichting geeft aan dat maatschappelijke organisaties niet bij de herontwikkeling betrokken zijn.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de aandacht voor een bodemenergiesysteem en vleermuisvriendelijke verlichting.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet specifiek genoemd in de samenvatting. Het is onduidelijk of en hoe deze gedekt worden. Dit is een punt dat de raad moet overwegen bij het nemen van een besluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Amandelpark Stichting Milieuzorg Zeist e.o. Nieuwbouw Zorggebouwen Beeldkwaliteitsplan Cultuurhistorische Hoofdstructuur (CHS) Parkeerplaatsen Ecologische visie Verlichtingsplan Ladder van Duurzame VerstedelijkingVerfijning van de zoekopdracht:
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 149 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 208 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 164 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 173 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 174 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 114 w/m
Falco van 't Riet - GroenLinks:
- 153 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 174 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 220 w/m
David Tompot - SP:
- 165 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 168 w/m
Julian Wassink - ChristenUnie-SGP:
- 238 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 111 w/m
Angèle Welting - Wethouder
Hanny Roelofsen - Seyst.nu
Timo Bakrin - VVD
Falco van 't Riet - GroenLinks
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Freerk André de la Porte - D66
Julian Wassink - ChristenUnie-SGP
Agendapunt 5 Bestemmingsplan Utrechtseweg 48
Zeist Regelt Formeel Laboratoriumgebruik Utrechtseweg 48
Op 28 mei heeft de gemeente Zeist een belangrijke stap gezet om het langdurige gebruik van een locatie aan de Utrechtseweg 48 voor laboratoriumonderzoek officieel te regelen. Dit besluit komt na een periode waarin het laboratorium zonder formele bestemming heeft gefunctioneerd.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
ZEIST – De gemeenteraad van Zeist heeft unaniem ingestemd met de partiële herziening van het bestemmingsplan voor de Utrechtseweg 48, waarmee het gebruik van de locatie als laboratorium nu formeel is vastgelegd. De beslissing, die zonder debat werd genomen, volgde op een ronde tafelgesprek waarin de noodzaak van de herziening werd besproken."De situatie heeft zoveel jaren kunnen voortduren zonder de correctie die we vandaag doorvoeren," verklaarde D66-voorzitter André de la Porte. "Laten we dit vooral heel snel doorvoeren en hopen dat we niet veel van dit soort situaties meer op ons bord krijgen."
De herziening was nodig omdat de voormalige TNO-locatie wel de benodigde faciliteiten voor laboratoriumonderzoek bood, maar het huidige bestemmingsplan geen officiële laboratoriumfunctie toestond. De groeiende vraag naar laboratoriumruimte in de regio, die niet langer alleen door Utrecht Science Park kan worden opgevangen, onderstreepte de urgentie van de herziening.
De heer Fiscalini van Nieuw Democratisch Zeist uitte zijn verbazing over het feit dat "laboratoria gevestigd konden zijn, terwijl dat bij het bestemmingsplan in feite verboden was." Hij benadrukte het belang van de gezondheid van de inwoners en de noodzaak om deze te waarborgen. "Er is hier de mogelijkheid om bedrijven te vestigen wat voor de economie van Zeist natuurlijk voordelen heeft, maar ik hoop wel dat zodra die bedrijven daar aan de gang gaan er in ieder geval alles aan wordt gedaan om te garanderen dat er geen nadelige effecten voor de gezondheid van de inwoners zal zijn," zei Fiscalini.
Het college had eerder besloten dat een milieueffectrapportage niet nodig was en dat er geen exploitatieplan vastgesteld hoefde te worden, aangezien de kosten op een andere manier worden verhaald. Dit besluit werd echter met enige scepsis ontvangen, gezien de aard van de activiteiten die op de locatie plaatsvonden.
Met de vaststelling van het bestemmingsplan is het gebruik als laboratorium nu formeel geregeld. De planning omvat communicatie en terinzagelegging in juni, waarbij het besluit via de gemeentelijke kanalen wordt gecommuniceerd en de initiatiefnemer wordt geïnformeerd.
De raad heeft met deze beslissing een duidelijk signaal afgegeven over het belang van het reguleren van dergelijke situaties en het waarborgen van de gezondheid van de inwoners bij de ontwikkeling van lokale bedrijvigheid.
Samenvatting
Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan "partiële herziening Utrechtseweg 48, Zeist" om het langdurige gebruik van de locatie voor laboratoriumonderzoek formeel te regelen. De portefeuillehouder is dhr. W. van Dijk en het voorstel is opgesteld door E. Eilander. Het college heeft op 26 maart 2024 besloten geen milieueffectrapportage nodig te hebben en geen exploitatieplan vast te stellen, omdat de kosten al op een andere manier worden verhaald. Het bestemmingsplan is digitaal vastgesteld met de ondergrond van de Basisregistratie grootschalige topografie en Kadaster van 4 oktober 2023.
De noodzaak voor de herziening komt voort uit de groeiende vraag naar laboratoriumruimte in de regio, waarbij de Utrecht Science Park niet meer kan voorzien. De voormalige TNO-locatie in Zeist heeft de benodigde faciliteiten, maar het huidige bestemmingsplan biedt geen officiële laboratoriumfunctie. Het herziene plan voegt een specifieke functieaanduiding toe voor een laboratorium. Er zijn geen zienswijzen ontvangen tijdens de terinzagelegging van het ontwerpbestemmingsplan.
Juridisch gezien volgt het voorstel de procedure van de Wet ruimtelijke ordening en is de oude wetgeving nog van toepassing vanwege het overgangsrecht. Er is een anterieure overeenkomst gesloten voor kostenverhaal. Duurzaamheidsmaatregelen zijn niet direct verbonden aan de toevoeging van de aanduiding. De locatie is onderdeel van het Utrecht Science Park en de ontwikkelingen daar.
Na vaststelling zal het bestemmingsplan bekendgemaakt worden en is het gebruik als laboratorium formeel geregeld. De planning omvat beeld- en oordeelsvorming in april/mei 2024, besluitvorming in mei, en communicatie en terinzagelegging in juni. Het besluit wordt gecommuniceerd via de gemeentelijke kanalen en de initiatiefnemer wordt geïnformeerd.
Het raadsbesluit bevat de besluiten over het niet nodig hebben van een milieueffectrapportage, het niet vaststellen van een exploitatieplan en het ongewijzigd vaststellen van het bestemmingsplan. Het besluit is genomen in de raadsvergadering van 28 mei 2024.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is niet expliciet gegeven, maar het lijkt te gaan over een raadsvoorstel betreffende het bestemmingsplan van Utrechtseweg 48. Het voorstel betreft de bestemming van een perceel dat historisch als laboratorium is gebruikt, ondanks dat dit niet conform het geldende bestemmingsplan was. Er wordt voorgesteld om de bestemming aan te passen om het gebruik als laboratorium te legaliseren. Dit roept vragen op over de rechtmatigheid van het historische gebruik en de procedure voor het wijzigen van het bestemmingsplan.
Volledigheid van het voorstel:
De volledigheid van het voorstel kan niet beoordeeld worden zonder de volledige tekst van het voorstel. De vragen van Carlo Fiscalini suggereren echter dat er onduidelijkheden en mogelijke tegenstrijdigheden zijn in de documentatie en historie van het bestemmingsplan.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het bestemmingsplan vast te stellen, te wijzigen en te handhaven. In dit geval moet de raad beoordelen of het historische gebruik van het perceel als laboratorium gelegaliseerd kan en moet worden en of het voorstel daartoe rechtmatig en wenselijk is.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, betreffen de afweging tussen het legaliseren van een historisch gegroeide situatie en het handhaven van het huidige bestemmingsplan. Ook moet er een afweging gemaakt worden over de veiligheid en gezondheid van omwonenden.
SMART:
Het voorstel moet Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden zijn. De vragen van Fiscalini suggereren dat er mogelijk inconsequenties zijn en dat het voorstel mogelijk niet aan alle SMART-criteria voldoet.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of het bestemmingsplan gewijzigd wordt om het gebruik van laboratoria op het perceel toe te staan.
Participatie:
Het voorstel zegt niets expliciet over participatie, maar gezien de zorgen over veiligheid en gezondheid van omwonenden, zou participatie een belangrijk onderdeel moeten zijn van het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid kan relevant zijn, afhankelijk van de aard van de laboratoriumactiviteiten en de impact op de omgeving.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen van het voorstel zijn niet beschreven in de vragen van Fiscalini. Het is belangrijk dat deze gevolgen en de dekking ervan duidelijk worden gemaakt in het voorstel.
De vragen van Carlo Fiscalini wijzen op een complexe situatie waarbij zorgvuldigheid en transparantie in het besluitvormingsproces essentieel zijn. Het is belangrijk dat de raad alle relevante informatie heeft om een weloverwogen besluit te kunnen nemen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Laboratorium Utrechtseweg 48 Bedrijf Onderzoek en Ontwikkeling (R&D) Hinderzonering Specifieke vorm van bedrijf Milieuvergunningen Veiligheid en gezondheid OvergangsrechtVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststelling bestemmingsplan ‘partiële herziening Utrechtseweg 48, Zeist’". Het voorstel betreft de formele vastlegging van het gebruik van een locatie aan de Utrechtseweg in Zeist voor laboratoriumonderzoek, wat al decennialang plaatsvindt. Het huidige bestemmingsplan biedt hier echter geen ruimte voor. De herziening voegt een specifieke laboratoriumfunctie toe aan de bestaande bestemmingen. Er zijn geen zienswijzen ontvangen tijdens de terinzagelegging, en er is geen milieueffectrapportage nodig. De kosten worden verhaald via een anterieure overeenkomst.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke beschrijving van de situatie, de noodzaak voor herziening, en de juridische en financiële aspecten. Het bevat ook een besluitvormingsproces en communicatieplan.
Rol van de raad:
De raad is het bevoegde orgaan om het bestemmingsplan vast te stellen. Zij moeten het voorstel beoordelen en een besluit nemen.
Politieke keuzes:
De politieke keuze ligt voornamelijk in het al dan niet formaliseren van het bestaande gebruik van de locatie als laboratorium. De raad moet ook de afweging maken of de huidige situatie en de voorgestelde herziening passen binnen het bredere beleid en de visie van de gemeente.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke acties en een tijdlijn. Er lijken geen inconsequenties te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het bestemmingsplan ongewijzigd vaststellen, inclusief de besluiten over de milieueffectrapportage en het exploitatieplan.
Participatie:
Er is aangegeven dat er geen participatie heeft plaatsgevonden vanwege de beperkte verandering. Bij toekomstige herontwikkeling zal participatie plaatsvinden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct een onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om een bestaand gebruik en gebouw.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn geregeld via een anterieure overeenkomst met de initiatiefnemer. De gemeente heeft hiermee het kostenverhaal verzekerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Laboratoriumfunctie Partiële herziening Utrechtseweg 48 Wet ruimtelijke ordening Milieueffectrapportage Anterieure overeenkomst Utrecht Science Park Planologisch regime TNO-locatieVerfijning van de zoekopdracht:
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 149 w/m
Freerk André de la Porte - D66:
- 164 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 159 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 215 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 154 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 151 w/m
Agendapunt 6 Verlengen zendmachtiging Stichting Lokale Omroep Zeist en Bunnik
Zeist en Bunnik verlengen zendmachtiging Slotstad RTV met vijf jaar
In een unanieme beslissing heeft de gemeenteraad van Zeist een positief advies uitgebracht aan het Commissariaat voor de Media voor de verlenging van de zendmachtiging van Slotstad RTV. De lokale omroep blijft daarmee de komende vijf jaar de publieke media-instelling voor Zeist en Bunnik.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
ZEIST – De gemeenteraad van Zeist heeft in een recente vergadering unaniem ingestemd met de verlenging van de zendmachtiging voor Slotstad RTV. De lokale omroep, die een cruciale rol speelt in de verspreiding van nieuws en informatie in de regio, kan daarmee haar werkzaamheden voortzetten tot na oktober 2029.Mevrouw Bakker van de VVD gaf tijdens het debat een stemverklaring: "We begrijpen dat er haast zat achter dit besluit, dus dank aan het college en de ambtenaren dat dit stuk zo snel op onze agenda staat." Ze benadrukte het belang van onafhankelijke en vrije journalistiek voor de lokale democratie en prees Slotstad RTV voor hun uitstekende werk.
De heer Bredius, die ook een korte verklaring aflegde, sprak zijn trots uit over de manier waarop Slotstad RTV functioneert, inclusief de kritische benadering van de lokale politiek. "Dat het vertrouwen in de politiek ook een gezicht geeft," voegde hij eraan toe.
De raad erkende dat hoewel zij slechts een adviserende rol hebben in de toewijzing van zendmachtigingen, het belangrijk is dat lokale omroepen zoals Slotstad RTV blijven bestaan om de gemeenschap te dienen.
Met een volledige steun van de gemeenteraad is het duidelijk dat Slotstad RTV een gewaardeerde bron van nieuws en informatie is voor de inwoners van Zeist en Bunnik. Na de stemming in de raad kan het advies nu worden doorgestuurd naar het Commissariaat voor de Media, die de uiteindelijke beslissing zal nemen over de zendmachtiging.
De gemeenteraad ging vervolgens over tot de evaluatie van het experiment gerichte woningtoewijzing Vollenhoven, waarbij de effectiviteit van het beleid onder de loep werd genomen.
Samenvatting
Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft de verlenging van de zendmachtiging voor Stichting Lokale Omroep Zeist en Bunnik. De gemeenteraad van Zeist wordt gevraagd een positief advies uit te brengen aan het Commissariaat voor de Media (CvdM) over de aanwijzing van Slotstad RTV als lokale publieke media-instelling voor de komende vijf jaar, na 26 oktober 2024. De aanvraag is de enige ontvangen aanvraag en voldoet aan de wettelijke toegangscriteria. De raad moet beoordelen of de aanvrager een rechtspersoon is, zich richt op de publieke mediaopdracht op lokaal niveau, een orgaan heeft voor media-aanbodbeleid en of het programmabeleidbepalende orgaan (pbo) representatief is samengesteld. De gemeenteraden van Zeist en Bunnik moeten gezamenlijk advies uitbrengen, maar hoeven niet in een gezamenlijke vergadering bijeen te komen. De aanvraag voldoet aan de gestelde voorwaarden en de gemeenteraad wordt geadviseerd de vragen met 'ja' te beantwoorden en dit te delen met het CvdM. Na raadsbesluitvorming kan het besluit naar het CvdM worden verzonden, waarna zij overgaan tot besluitvorming. Het raadsbesluit is genomen in de openbare raadsvergadering van 28 mei 2024.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verlengen zendmachtiging Stichting Lokale Omroep Zeist en Bunnik". Het voorstel betreft een advies aan het Commissariaat voor de Media om de zendmachtiging van Slotstad RTV als lokale publieke media-instelling voor de gemeenten Zeist en Bunnik voor een periode van vijf jaar te verlengen. De aanvraag is ingediend door Stichting Lokale Omroep Zeist en Bunnik en de gemeenteraad moet beoordelen of de aanvrager voldoet aan de wettelijke toegangscriteria.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt compleet, met een heldere beschrijving van de procedure, de wettelijke adviescriteria, en de noodzaak van een gezamenlijk advies met de gemeente Bunnik. Het bevat ook een toelichting op de vragen die de raad moet beantwoorden en de bijbehorende documentatie.
Rol van de raad:
De rol van de raad is het uitbrengen van een gemotiveerd advies aan het Commissariaat voor de Media over de vraag of de aanvrager voldoet aan de wettelijke toegangscriteria voor de zendmachtiging.
Politieke keuzes:
De politieke keuze die gemaakt moet worden, is of de raad een positief advies wil uitbrengen over de verlenging van de zendmachtiging. Dit hangt af van de beoordeling of de lokale omroep aan de wettelijke criteria voldoet.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), omdat het een specifieke aanvraag betreft met duidelijke criteria en een tijdgebonden besluitvormingsproces. Er worden geen inconsequenties genoemd in de samenvatting.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij een positief advies uitbrengt aan het Commissariaat voor de Media over de verlenging van de zendmachtiging.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat participatie niet van toepassing is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat er geen financiële gevolgen zijn en dat een financiële toelichting niet van toepassing is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zendmachtiging Stichting Lokale Omroep Commissariaat voor de Media Slotstad RTV Publieke mediaopdracht Wettelijke toegangscriteria Programmabeleidbepalend orgaan (PBO) Media-aanbod Lokale democratie AanwijzingsprocedureVerfijning van de zoekopdracht:
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 153 w/m
Bar Bakker - VVD:
- 165 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 187 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 150 w/m
Bar Bakker - VVD
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Agendapunt 7 Evaluatie en vervolg van het experiment gerichte woningtoewijzing Vollenhove
Experiment Gerichte Woningtoewijzing Vollenhove Krijgt Groen Licht voor Verlenging
In de raadsvergadering van 28 mei is besloten het experiment met gerichte woningtoewijzing in Vollenhove te verlengen. Het project, dat zich richt op het verbeteren van de leefbaarheid door gemotiveerde bewoners aan te trekken, heeft positieve resultaten opgeleverd en zal nu ook in de Geroflat worden toegepast.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een levendige raadsvergadering is het besluit gevallen om het experiment met gerichte woningtoewijzing in de L-flat van Vollenhove met twee jaar te verlengen en uit te breiden naar de Geroflat. Het experiment, dat de leefbaarheid in de buurt een impuls heeft gegeven, heeft volgens het evaluatierapport van Movisie 'Impuls voor positief buurtcontact' zijn vruchten afgeworpen.De heer André de La Porte van D66 sprak vol lof over het project: "We zien dat naast het toevoegen van kwaliteit we ook nog een keer gaan naar die sociale cohesie die zich daar kan voltrekken." Hij benadrukte het enthousiasme van het team achter het experiment en de positieve impact op de gemeenschap.
Ook de SP, die aanvankelijk kritisch was over het experiment, erkent de positieve effecten. "Het zorgt wel voor meer gemeenschapsgevoel in de buurt," zei een woordvoerder van de partij. Wel werd er een kanttekening geplaatst over de duur van de tegenprestatie die van de nieuwe bewoners wordt verwacht.
Mevrouw Bakels van Nieuw Democratisch Zeist noemde de ontwikkelingen in Vollenhove "een wondertje" en sprak haar steun uit voor de verlenging van het experiment. De heer Visscher van Seyst.nu benadrukte het belang van lokale toewijzing: "Zet die verhouding vooral voort."
De VVD uitte een licht kritische noot over de mogelijke verdringing van reguliere woningzoekenden, maar steunde het voorstel vanwege de positieve resultaten. GroenLinks toonde zich eveneens enthousiast en wenste de betrokkenen veel succes.
Het experiment, dat zich juridisch in een grijs gebied bevindt, wordt gefinancierd met middelen uit de Regiodeal Vitale Wijken. Na de stemming, die ondanks enkele technische hobbels unaniem positief uitviel, is het duidelijk dat het experiment een vervolg krijgt en de raad zal worden geïnformeerd over de voortgang na de volgende evaluatieperiode.
Samenvatting
Samenvatting:
Het raadsvoorstel behandelt de evaluatie en het vervolg van het experiment gerichte woningtoewijzing in Vollenhove, specifiek de L-flat. Het experiment, dat eind 2021 begon en in oktober 2023 eindigde, had als doel de leefbaarheid in de flat en buurt te verbeteren door gemotiveerde bewoners aan te trekken die zich inzetten voor de gemeenschap. Het evaluatierapport van Movisie, 'Impuls voor positief buurtcontact', toont positieve resultaten en aanbevelingen voor het experiment, dat nog in de kinderschoenen staat en een vervolg verdient.
Het voorstel omvat vier besluiten: het onderschrijven van de evaluatieconclusies, het verlengen van het experiment in de L-flat met twee jaar, het uitbreiden van het experiment naar de Geroflat voor twee jaar, en het opnieuw evalueren van het experiment aan het einde van deze periode.
De gerichte woningtoewijzing wijkt af van de gebruikelijke toewijzing op basis van inschrijftijd en richt zich op de motivatie van kandidaten om bij te dragen aan de buurt. Het experiment is toegepast op 25% van de vrijkomende woningen in de L-flat, met een maximum van 20 woningen per jaar.
De evaluatie toont aan dat het experiment niet heeft geleid tot negatieve reacties of bezwaren en dat het een rechtvaardige en evenwichtige verdeling van woonruimte niet ondermijnt. Er wordt ook onderzocht of gerichte woningtoewijzing een permanente plek kan krijgen in de Huisvestingsverordening.
Juridisch gezien bevindt het experiment zich in een grijs gebied, maar vergelijkbare experimenten worden in andere gemeenten succesvol toegepast. De financiële middelen voor het experiment komen deels uit de Regiodeal Vitale Wijken.
De planning is om na goedkeuring door de raad het experiment voort te zetten en de aanbevelingen uit het rapport te implementeren. Het experiment wordt na twee jaar opnieuw geëvalueerd en de raad wordt hierover geïnformeerd. Het voorstel is afgestemd met betrokken partijen en de media worden geïnformeerd via een gezamenlijk persbericht.
-
Analyse van het document
Titel: Evaluatie en vervolg van het experiment gerichte woningtoewijzing Vollenhove
Samenvatting:
Het experiment gerichte woningtoewijzing in Vollenhove, gestart in 2021, heeft als doel de leefbaarheid in de L-flat te verbeteren door gemotiveerde nieuwe bewoners aan te trekken die zich inzetten voor de buurt. Het evaluatierapport van Movisie toont positieve resultaten en aanbevelingen voor vervolg. Het voorstel is om het experiment met 2 jaar te verlengen in de L-flat en uit te breiden naar de Geroflat, met een nieuwe evaluatie na deze periode.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke beschrijving van het experiment, de evaluatie, de betrokken partijen, de juridische grondslag, en de aanbevelingen voor vervolg.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel beoordelen, de conclusies en aanbevelingen onderschrijven, en besluiten over de verlenging en uitbreiding van het experiment.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze het belangrijk vinden om de leefbaarheid in de wijk te verbeteren door middel van dit experiment en of de positieve resultaten opwegen tegen eventuele juridische risico's.
SMART-analyse:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar (door evaluatie), Acceptabel, en Tijdgebonden. Of het Realistisch is, hangt af van de uitvoerbaarheid en de acceptatie door de gemeenschap.
Inconsequenties:
Er lijken geen duidelijke inconsequenties in het voorstel te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de verlenging en uitbreiding van het experiment en de aanbevelingen van het evaluatierapport.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de betrokkenheid van alle deelnemende partijen en de positieve houding ten opzichte van het experiment.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct een onderwerp van dit voorstel, hoewel leefbaarheid en gemeenschapszin duurzame sociale waarden zijn.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat er middelen beschikbaar zijn vanuit de Regiodeal Vitale Wijken en dat de inzet van MeanderOmnium en gemeente Zeist mede gefinancierd kan worden vanuit deze deal. Er wordt niet gesproken over additionele kosten of dekking daarvan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gerichte woningtoewijzing Leefbaarheid Experiment Evaluatierapport Movisie L-flat Geroflat Woongroen MeanderOmnium HuurdersPlatform SeystVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Om een gedetailleerde analyse te kunnen maken, is het noodzakelijk om de volledige tekst van het voorstel, amendement of motie te hebben. Echter, op basis van de verstrekte informatie, kan ik een algemene benadering geven van hoe je de genoemde punten zou kunnen benaderen:
1. Titel en samenvatting: Zonder de exacte titel is het moeilijk om een samenvatting te geven. De samenvatting zou de essentie van het voorstel moeten weergeven, inclusief de hoofddoelstellingen en de voorgestelde maatregelen.
2. Volledigheid van het voorstel: De volledigheid kan worden beoordeeld door na te gaan of alle noodzakelijke informatie aanwezig is, zoals achtergrond, doelstellingen, middelen, verwachte resultaten, en een implementatieplan.
3. Rol van de raad: De raad kan verschillende rollen hebben, zoals het goedkeuren, wijzigen of afwijzen van het voorstel, of het toezicht houden op de uitvoering ervan.
4. Politieke keuzes: Deze hangen af van de inhoud van het voorstel. Het kan gaan om keuzes over de toewijzing van middelen, beleidsprioriteiten, of de balans tussen verschillende belanghebbenden.
5. SMART: Om te beoordelen of het voorstel SMART is (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), moet je kijken of het concrete en haalbare doelstellingen heeft met een duidelijk tijdspad.
6. Inconsequenties: Dit vereist een kritische beoordeling van het voorstel om eventuele tegenstrijdigheden of onduidelijkheden te identificeren.
7. Besluit van de raad: Afhankelijk van de inhoud van het voorstel, kan de raad besluiten het voorstel aan te nemen, te wijzigen of te verwerpen.
8. Participatie: Het voorstel zou moeten aangeven hoe belanghebbenden betrokken zijn of zullen worden bij de ontwikkeling en uitvoering van het beleid.
9. Duurzaamheid: Als duurzaamheid een relevant onderdeel is van het voorstel, zou dit moeten worden weerspiegeld in de doelstellingen en maatregelen.
10. Financiële gevolgen: Het voorstel moet de kosten uiteenzetten en aangeven hoe deze gedekt worden, bijvoorbeeld via de begroting, subsidies of andere financieringsbronnen.
Wat de specifieke vraag over het experiment gerichte woningtoewijzing Vollenhove betreft, lijkt het erop dat het voorstel deels gaat over de lokale impact van een woningtoewijzingsbeleid. Het feit dat 20 van de toegewezen woningen naar bewoners uit Zeist zijn gegaan, waarvan 5 uit de Warande, geeft inzicht in de lokale effecten van het beleid. Dit kan belangrijk zijn voor de raad bij het beoordelen van de effectiviteit en rechtvaardigheid van het toewijzingsbeleid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woningtoewijzing Vollenhove Bewoners Evaluatie Experiment Gehuisveste Tijmen Visser Ronde Tafel Warande Aangeboden woningenVerfijning van de zoekopdracht:
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 126 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- -
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 170 w/m
Petra Bakels - NieuwDemocratischZeist:
- 136 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 170 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 196 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 211 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 212 w/m
Bas van der Schild - GroenLinks:
- 150 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 207 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang:
- 155 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 86 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 155 w/m
J. Janssen - Griffier:
- 192 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 205 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 174 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- -
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- -
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 104 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 158 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 182 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 138 w/m
Freerk André de la Porte - D66
David Tompot - SP
Petra Bakels - NieuwDemocratischZeist
Tijmen Visser - Seyst.nu
Bar Bakker - VVD
Bas van der Schild - GroenLinks
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang
J. Janssen - Griffier
J. Janssen - Griffier
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Agendapunt 8 Wijziging verordening op de heffing en de invordering van marktgeld 2024.
Gemeenteraad Stemt In Met Wijziging Marktverordening: Marktondernemers Betalen Direct Voor Stroom
In een poging om het exploitatietekort van de warenmarkt terug te dringen, heeft de gemeenteraad ingestemd met een wijziging in de verordening voor de heffing en invordering van marktgeld. Deze aanpassing, die ingaat per 1 juli 2024, zal de financiële positie van de markt verbeteren en bijdragen aan de taakstelling van de Inwoners Advies Commissie.
Samenvatting
Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft de eerste wijziging op de verordening voor de heffing en invordering van marktgeld in 2024, met als doel het terugdringen van het exploitatietekort van de warenmarkt. De wijziging is nodig vanwege een aanpassing in de stroomvoorziening op de markt, waardoor marktondernemers voortaan direct gefactureerd worden voor hun stroomverbruik door een externe organisatie. Dit heeft gevolgen voor de invordering van marktgeld, dat via de BghU wordt geïnd. De wijziging zorgt ervoor dat er geen verlies meer wordt geleden op de stroomkosten en draagt bij aan het voldoen aan een taakstelling van €34.000 van de Inwoners Advies Commissie vanaf 2025. De wijziging heeft echter tot gevolg dat de kosten voor andere aanslagen in het pluspakket van de BghU iets zullen stijgen in 2025. De markt streeft naar financiële neutraliteit, mede door het creëren van extra plaatsen voor meer inkomsten. De wijzigingen gaan in per 1 juli 2024, en de marktondernemers zullen na vaststelling van het voorstel worden geïnformeerd over de nieuwe werkwijze. Het raadsbesluit is genomen in de openbare raadsvergadering van 28 mei 2024.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Eerste wijziging op de verordening op de heffing en de invordering van marktgeld 2024". Het voorstel beoogt de exploitatietekorten van de warenmarkt terug te dringen door de stroomvoorziening aan te passen en de kosten hiervan rechtstreeks aan de marktondernemers en evenementorganisatoren door te berekenen. Dit vereist een aanpassing van de huidige verordening. De verwachting is dat de aanpassing bijdraagt aan het behalen van de financiële taakstelling van de Inwoners Advies Commissie.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt compleet, met een duidelijke beschrijving van de noodzaak, de financiële implicaties, de juridische aspecten, de duurzaamheidsoverwegingen en de participatie van de belanghebbenden.
Rol van de raad:
De rol van de raad is het vaststellen van de wijziging op de verordening. Dit is een besluitvormende taak waarbij de raad de wijzigingen goedkeurt en de uitvoering ervan mogelijk maakt.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, betreffen de afweging tussen de financiële gezondheid van de markt en de mogelijke impact op de marktondernemers en de organisatoren van evenementen. Ook moet worden overwogen of de verhoging van de BghU aanslagen acceptabel is.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel en Realistisch. De Tijdgebondenheid is ook aanwezig, gezien de implementatiedatum van 1 juli 2024. Er lijken geen duidelijke inconsequenties te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de eerste wijziging op de verordening op de heffing en de invordering van marktgeld 2024 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er gesprekken zijn gevoerd met de marktondernemers en dat zij voorstander zijn van het behouden van de markt bij de gemeente en zoeken naar kostenbesparing.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien de verwachting is dat marktondernemers zuiniger zullen zijn met stroom nu ze voor het feitelijk gebruik betalen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat er een tekort is in de begroting en dat de wijzigingen geen effect zullen hebben op de begroting van 2024, maar wel zichtbaar worden in de begroting van 2025 en verder. Er wordt niet gesproken over hoe dit tekort gedekt wordt, wat een punt van aandacht kan zijn voor verdere discussie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Marktgeld Verordening Stroomvoorziening Invordering Heffing Marktondernemers Kostenbesparing Exploitatie Warenmarkt BegrotingVerfijning van de zoekopdracht:
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 146 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter
Agendapunt 9 Motie vreemd aan de orde van de dag Mensenrechtenvlag op 10 december
Zeist hijst Mensenrechtenvlag: Een symbool van gelijkwaardigheid
In een tijd waarin mensenrechten wereldwijd onder druk staan, kiest de gemeente Zeist voor een krachtig symbool: de Mensenrechtenvlag wordt jaarlijks gehesen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
ZEIST - De gemeenteraad van Zeist heeft in een levendige discussie besloten om de Mensenrechtenvlag jaarlijks te hijsen op 10 december, de Internationale Dag voor de Rechten van de Mens. De motie, getiteld "Mensenrechtenvlag, juist NU", benadrukt de noodzaak om op te komen voor gelijkwaardigheid en mensenrechten, zowel lokaal als wereldwijd.De motie, ondersteund door ChristenUnie-SGP, VVD, D66 en PvdA, roept op tot een herziening van het vlaggenprotocol en de aanschaf van de Mensenrechtenvlag. "Deze vlag is van en voor iedereen en benadrukt wat mensen gemeen hebben in plaats van de verschillen," zei mevrouw Ploeg van ChristenUnie-SGP, de hoofdindiener van de motie.
De discussie in de raad was niet zonder tegenstand. Sommige raadsleden uitten hun zorgen over "vlaggeninflatie" en de effectiviteit van het hijsen van een vlag als middel om mensenrechten te bevorderen. "We moeten geen vlaggetjesdag gaan doen," stelde een raadslid van Nieuw Democratisch Zeist.
Burgemeester en wethouders toonden zich terughoudend en benadrukten de onbekendheid van de vlag bij inwoners en de kracht van bestaande symbolen. Desondanks werd de motie met 21 stemmen voor en 11 tegen aangenomen.
"We willen staan voor vrijheid, rechten en waardigheid van alle inwoners," verklaarde mevrouw Ploeg. "Laat zien dat we staan voor de bescherming van de menselijke waardigheid van de inwoners van de gemeente Zeist."
De Mensenrechtenvlag, met een ontwerp gebaseerd op een DNA-streng en de kleuren van de aarde, lucht en zon, zal nu een jaarlijks terugkerend symbool zijn in Zeist. Daarnaast zal het gemeentehuis van 25 november tot 10 december oranje kleuren om aandacht te vragen voor geweld tegen vrouwen en meisjes.
De beslissing van Zeist om de Mensenrechtenvlag te hijsen is een duidelijk signaal dat de gemeente zich sterk maakt voor de rechten van de mens en gelijkwaardigheid voor iedereen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Zeist heeft op 28 mei 2024 een motie besproken over het gebruik van de Mensenrechtenvlag, met als titel "Mensenrechtenvlag, juist NU". De raad constateert dat mensenrechten wereldwijd en ook in Zeist onder druk staan en dat de Mensenrechtenvlag, die op 10 december 2020 door discriminatie.nl is gelanceerd, een symbool is voor gelijkwaardigheid. De vlag, met een ontwerp gebaseerd op een DNA-streng en de kleuren van de aarde, lucht en zon, benadrukt wat mensen gemeen hebben in plaats van de verschillen.
De raad verzoekt het college om het vlaggenprotocol te herzien, de Mensenrechtenvlag aan te schaffen en deze jaarlijks op 10 december, de Internationale Dag voor de Rechten van de Mens, te hijsen. De toelichting benadrukt dat de vlag van en voor iedereen is en dat het gemeentehuis van 25 november tot 10 december oranje kleurt om aandacht te vragen voor geweld tegen vrouwen en meisjes. De motie wordt ondersteund door de partijen ChristenUnie-SGP, VVD, D66 en PvdA.
-
Analyse van het document
Titel: M24.016 Motie vreemd aan de orde van de dag Mensenrechtenvlag, juist NU.
Samenvatting:
De motie roept de gemeente Zeist op om de Mensenrechtenvlag aan te schaffen en deze jaarlijks op 10 december, de Internationale Dag voor de Rechten van de Mens, uit te hangen. De vlag symboliseert gelijkwaardigheid en verbinding tussen mensen, ongeacht verschillen. De motie verzoekt ook om het huidige vlaggenprotocol te herzien zodat het alle inwoners recht doet.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met duidelijke constateringen en overwegingen die leiden tot concrete verzoeken aan het college.
Rol van de raad:
De raad moet de motie bespreken en besluiten of zij het college verzoekt om actie te ondernemen op basis van de motie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het belangrijk vindt om de Mensenrechtenvlag te adopteren en of het vlaggenprotocol herzien moet worden om inclusiviteit en respect voor mensenrechten te benadrukken.
SMART:
Specifiek: Ja, het gaat om de Mensenrechtenvlag en het vlaggenprotocol.
Meetbaar: Ja, de vlag moet jaarlijks gehesen worden.
Acceptabel: Afhankelijk van de politieke consensus.
Realistisch: Ja, het is een uitvoerbare actie.
Tijdgebonden: Ja, jaarlijks op 10 december.
Inconsequenties:
Er lijken geen directe inconsequenties in het voorstel te zitten.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het college verzoekt om de Mensenrechtenvlag aan te schaffen en het vlaggenprotocol aan te passen.
Participatie:
Het voorstel spreekt indirect over participatie door te benadrukken dat het vlaggenprotocol alle inwoners recht moet doen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct een onderwerp van dit voorstel, tenzij de productie en het gebruik van de vlag duurzaamheidsaspecten hebben.
Financiële gevolgen:
De motie specificeert niet de kosten van de aanschaf van de vlag of de herziening van het vlaggenprotocol. Er wordt ook niet aangegeven hoe deze kosten gedekt zouden moeten worden. Dit zou in de discussie of in een vervolgvoorstel aan de orde kunnen komen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mensenrechtenvlag Mensenrechten Gelijkwaardigheid Internationale Dag voor de Rechten van de Mens Vlaggenprotocol Discriminatie Respect Verbinding DNA-streng SymboliekVerfijning van de zoekopdracht:
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 197 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 215 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 109 w/m
Annet Ploeg-Bos - ChristenUnie/SGP:
- 221 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 168 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 182 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 184 w/m
David Tompot - SP:
- 210 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 155 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 142 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 189 w/m
Annet Ploeg-Bos - ChristenUnie/SGP:
- 233 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 161 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 72 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 160 w/m
Annet Ploeg-Bos - ChristenUnie/SGP:
- 195 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 167 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 148 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 105 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 151 w/m
Bianca Osinga-Tamming - Onafhankelijk raadslid B. Osinga-Tamming:
- 162 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 217 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 181 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 231 w/m
Vincent van Voorden - CDA:
- 233 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 218 w/m
Bar Bakker - VVD:
- 184 w/m
David Tompot - SP
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Bianca Osinga-Tamming - Onafhankelijk raadslid B. Osinga-Tamming
Wilma Breddels - PvdA
Agendapunt 10 Motie vreemd aan de orde van de dag verduurzaming gemeentelijke woningen versneld uitvoeren
Zeist zet niet versneld in op verduurzaming gemeentelijke woningen
Motie voor snellere verduurzaming van 23 gemeentelijke woningen in Zeist verworpen ondanks oproep tot proactieve aanpak.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
ZEIST – De gemeenteraad van Zeist heeft een motie verworpen die het college opriep om versneld 23 gemeentelijke woningen met een energielabel E of lager te verduurzamen. De motie, ingediend door David Tompot (SP) en Hanny Roelofsen (Seyst.nu), stelde dat de gemeente een voorbeeldfunctie heeft in het behalen van duurzaamheidsdoelen en dat huurders niet onevenredig belast moeten worden met de kosten van verduurzaming.Tijdens het debat benadrukte Tompot dat de gemeente "proactief aan de slag moet gaan met de verduurzaming van de gemeentelijke woningdienst." Hij pleitte ervoor dat de gemeente zelf langs gaat bij de bewoners om te kijken wat er aan gedaan kan worden, in plaats van te wachten tot inwoners zelf aankloppen.
Roelofsen voegde toe dat de gemeente een "morele verplichting heeft waar mogelijk bij te dragen aan de gezondheid van haar huurders." Ze benadrukte dat de gemeente actief inwoners moet benaderen met goede voorlichting over verduurzaming.
De motie werd echter ontraden door het college. Wethouder Van Dijk gaf aan dat de gemeente bij de verduurzaming dezelfde lijn volgt als woningcorporaties en dat er al een maatwerkoplossing geboden wordt aan huurders die willen verduurzamen. Hij benadrukte dat de gemeente zich richt op het maken van de grootste maatschappelijke impact en dat de 23 woningen "Alleen om historische redenen nog steeds eigendom zijn" van de gemeente.
De VVD, vertegenwoordigd door de heer Pieters, stelde dat de motie een probleem aankaart dat niet bestaat, aangezien de gemeente al maatwerk levert. André de la Porte (D66) sloot zich hierbij aan en vroeg zich af waarom bewoners niet naar het steunpunt gaan dat al voorzieningen biedt voor verduurzaming.
Met 7 stemmen voor en 25 tegen werd de motie verworpen. De gemeente Zeist zal dus niet versneld inzetten op de verduurzaming van de betreffende gemeentelijke woningen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Zeist heeft op 28 mei 2024 een motie besproken over het versneld verduurzamen van 23 gemeentelijke woningen met een energielabel E of lager. De motie constateert dat de gemeente geen prioriteit geeft aan deze verduurzaming en dat huurders zelf voor de kosten opdraaien. De raad overweegt dat de gemeente een voorbeeldfunctie heeft in het behalen van duurzaamheidsdoelen en dat het versneld verduurzamen van deze woningen andere inwoners kan stimuleren hetzelfde te doen. Daarnaast worden huurders nu onevenredig belast met de kosten van verduurzaming.
De motie verzoekt het college om proactief te werk te gaan en samen met de huurders te kijken naar mogelijke en makkelijk te realiseren verduurzamingsmaatregelen. Daarbij moet een aanbod worden gedaan voor basisvoorzieningen zonder dat de huurlasten stijgen, een aanpak die ook bij woningcorporaties gebruikelijk is. Tot slot vraagt de motie het college om de raad te informeren over de resultaten van deze aanpak. De indieners van de motie zijn David Tompot van de SP Zeist en Hanny Roelofsen van Seyst.nu.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Motie vreemd aan de orde van de dag: verduurzaming gemeentelijke woningen versneld uitvoeren (versie 2)". De motie roept op tot een proactieve aanpak van de verduurzaming van 23 gemeentelijke woningen met een laag energielabel. De gemeente Zeist wordt verzocht om samen met huurders te onderzoeken welke verduurzamingsmaatregelen mogelijk zijn, zonder dat dit leidt tot hogere huurlasten voor de huurders. De raad wordt gevraagd om later geïnformeerd te worden over de resultaten van deze aanpak.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de huidige situatie, de overwegingen en het verzoek aan het college duidelijk beschrijft. Het geeft ook aan dat de raad geïnformeerd zal worden over de resultaten.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en te beslissen of het college verzocht wordt om de voorgestelde acties uit te voeren. De raad zal ook de uitkomsten van de verduurzamingsinspanningen evalueren.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, betreffen de prioritering van duurzaamheid en de verdeling van financiële middelen. Er moet worden besloten of de gemeente investeert in de verduurzaming van haar woningen en of dit zonder extra kosten voor de huurders moet gebeuren.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en actiegericht, maar het mist mogelijk meetbare doelstellingen, tijdsgebondenheid en de mate van haalbaarheid (SMART-criteria). Er worden geen specifieke deadlines of kwantitatieve doelen genoemd. Er lijken geen directe inconsequenties in het voorstel te staan.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het college verzoekt om de verduurzaming van de gemeentelijke woningen proactief en op korte termijn aan te pakken.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de participatie van huurders door met hen te overleggen over mogelijke verduurzamingsmaatregelen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een zeer relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het de kern van de motie vormt.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet specifiek in de motie genoemd. Er wordt wel gesteld dat de huurlasten voor de huurder niet hoger mogen worden, wat impliceert dat de gemeente de kosten zou moeten dragen. Er wordt niet aangegeven hoe deze kosten gedekt zullen worden. Dit is een punt dat verder uitgewerkt moet worden om het voorstel volledig te maken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verduurzaming Gemeentelijke woningen Energielabel Huurders Investeringen Voorbeeldfunctie Duurzaamheidsambities Subsidies Proactief MaatregelenVerfijning van de zoekopdracht:
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 163 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 177 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 189 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 134 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang:
- 169 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 124 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 124 w/m
Hanny Roelofsen - Seyst.nu:
- 168 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 183 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 214 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 177 w/m
David Tompot - SP:
- 224 w/m
David Tompot - SP:
- 207 w/m
David Tompot - SP:
- 195 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 202 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 230 w/m
Freerk André de la Porte - D66:
- -
Freerk André de la Porte - D66:
- 224 w/m
Freerk André de la Porte - D66:
- 214 w/m
Freerk André de la Porte - D66:
- 134 w/m
Freerk André de la Porte - D66:
- 204 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 160 w/m
Bianca Osinga-Tamming - Onafhankelijk raadslid B. Osinga-Tamming:
- 2
- 2
- 4.0
- 162 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 202 w/m
Falco van 't Riet - GroenLinks:
- 152 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 318 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 291 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang
Alexander Pieters - VVD
Bianca Osinga-Tamming - Onafhankelijk raadslid B. Osinga-Tamming
Falco van 't Riet - GroenLinks
Marcel Fluitman - CDA
Agendapunt 11 Sluiting
David Tompot - SP:
- 224 w/m
David Tompot - SP:
- 207 w/m
David Tompot - SP:
- 195 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 202 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 230 w/m
Freerk André de la Porte - D66:
- -
Freerk André de la Porte - D66:
- 224 w/m
Freerk André de la Porte - D66:
- 214 w/m
Freerk André de la Porte - D66:
- 134 w/m
Freerk André de la Porte - D66:
- 204 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 160 w/m
Bianca Osinga-Tamming - Onafhankelijk raadslid B. Osinga-Tamming:
- 2
- 2
- 4.0
- 162 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 202 w/m
Falco van 't Riet - GroenLinks:
- 152 w/m
Joyce Langenacker - Voorzitter:
- 318 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 291 w/m