Vergadering Agendacommissie 29-08-2024
Agendapunt Transitiestrategie omgevingsplan Zeist 2024
Samenvatting
Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de 'Transitiestrategie omgevingsplan Zeist 2024', een strategie voor de ontwikkeling van een integraal omgevingsplan voor de gemeente Zeist in de periode 2024-2032. Dit is een vervolg op het eerder vastgestelde Plan van aanpak Omgevingsplan Zeist. De strategie beschrijft de aanpak en keuzes voor de opbouw van het omgevingsplan, dat moet leiden tot eenduidige en begrijpelijke regels om de waarden en kwaliteiten van Zeist te beschermen en ontwikkelen. Het omvat ook de aanpak voor maatschappelijke vraagstukken.
De Omgevingswet is per 1 januari 2024 in werking getreden, waardoor gemeenten een 'omgevingsplan van rechtswege' hebben gekregen. Dit tijdelijke omgevingsplan, samengesteld uit bestaande bestemmingsplannen en lokale verordeningen, moet voor 2032 omgezet worden naar een definitief omgevingsplan dat voldoet aan de nieuwe wet. De transitiestrategie bevat 13 inhoudelijke keuzes voor de opbouw van dit plan en beschrijft de planning, het proces en de participatie van belanghebbenden.
Er zijn geen participatieactiviteiten voor de transitiestrategie zelf, maar participatie vindt plaats tijdens het opstellen van het definitieve omgevingsplan. De financiële middelen voor de eerste twee deelgebieden zijn geraamd op € 235.000,-, gedekt door budgetten voor de Omgevingswet en een bijdrage van het Rijk. De juridische basis voor het omgevingsplan is vastgelegd in artikel 2.4 van de Omgevingswet.
De raad wordt jaarlijks geïnformeerd over de voortgang en kan indien nodig aanpassingen doen. De communicatie over de transitiestrategie en participatie verloopt via de gemeentelijke website en het participatieplatform. Het raadsbesluit is om de 'Transitiestrategie omgevingsplan Zeist 2024' en bijbehorende bijlagen vast te stellen.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Transitiestrategie omgevingsplan Zeist 2024". Het voorstel beschrijft de aanpak en keuzes voor de ontwikkeling van een integraal omgevingsplan voor de gemeente Zeist in de periode 2024-2032, in lijn met de nieuwe Omgevingswet. Het omvat de stappen om te komen tot een omgevingsplan met eenduidige regels die de waarden en kwaliteiten van Zeist beschermen en bijdragen aan maatschappelijke opgaven.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt compleet, met een gedetailleerde beschrijving van de aanpak, de verbinding met de omgevingsvisie, de inhoudelijke keuzes, en de participatie van belanghebbenden. Het bevat ook een financiële toelichting en juridische aspecten.
Rol van de raad:
De raad heeft de taak om het voorstel te beoordelen, eventuele aanpassingen voor te stellen, en uiteindelijk de transitiestrategie vast te stellen. De raad is ook verantwoordelijk voor het monitoren van de voortgang en het maken van aanpassingen indien nodig.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die moeten worden gemaakt, zijn gerelateerd aan de opbouw en inhoud van het omgevingsplan, de planning en het proces, en de mate van participatie van belanghebbenden.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) te zijn, gezien de duidelijke doelstellingen, planning en processtappen. Er worden geen duidelijke inconsequenties genoemd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of de "Transitiestrategie omgevingsplan Zeist 2024" wordt vastgesteld, inclusief de bijbehorende bijlagen.
Participatie:
Het voorstel geeft aan dat er geen participatie plaatsvindt bij het opstellen van de transitiestrategie zelf, maar wel bij het ontwikkelen van het integrale omgevingsplan. Er wordt een tweefasen participatieproces beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet als onderwerp genoemd, maar kan impliciet een rol spelen gezien de focus op het beschermen en ontwikkelen van de waarden en kwaliteiten van Zeist.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden geschat op € 235.000,- voor de eerste twee deelgebieden, gedekt door beschikbare budgetten en een bijdrage van het Rijk. Er is nog onzekerheid over de budgetten voor de overige deelgebieden, wat jaarlijks geëvalueerd zal worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsplan Transitiestrategie Omgevingswet Implementatie Participatie Integraal Fysieke leefomgeving Planning Regelgeving Gemeentelijk grondgebiedVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Beleidskader gezondheid, sport en bewegen 2024-2027
Samenvatting
Samenvatting:
Het raadsvoorstel behandelt het nieuwe beleidskader 'Bewegen naar een gezonder leven 2024-2027' voor de gemeente Zeist, gericht op gezondheid, sport en bewegen. Portefeuillehouder Angèle Welting en opsteller Marcel van der Vaart presenteren het voorstel dat de gemeenteraad vraagt in te stemmen met het beleidskader en de benodigde middelen beschikbaar te stellen in de Begroting 2025.
Het beleidskader heeft als doel de gezondheid van inwoners te bevorderen, met speciale aandacht voor gelijke kansen en het verkleinen van gezondheidsverschillen. Het bouwt voort op eerdere akkoorden en plannen, zoals het Sport- en Preventieakkoord (2022) en het plan 'Samen Gezonder in Zeist' (2023). Het beleidskader integreert gezondheid met andere beleidsterreinen zoals bestaanszekerheid en cultuur en bevat zeven speerpunten, waaronder het stimuleren van een gezonde leefstijl en leefomgeving, gezond opgroeien en ouder worden, en het verkleinen van sociaaleconomische verschillen.
De uitvoering vereist samenwerking met diverse partners en een langetermijnperspectief voor gedragsverandering. Het beleidskader is tot stand gekomen na een uitvoerig participatieproces met stakeholders en inwoners. Om de ambities te realiseren zijn aanvullende financiële middelen nodig, waarvoor voorstellen zijn opgenomen in de Kadernota 2025. Het beleidskader zal in 2027 worden geëvalueerd, met tussentijdse monitoring van de voortgang.
Het voorstel bevat ook een toelichting op de financiële aspecten, juridische en duurzame aspecten, en de samenhang met andere projecten. Het beleidskader wordt ondersteund door diverse bijlagen, waaronder evaluaties, rapportages en reacties van het college op adviezen. Het raadsbesluit is een formele bekrachtiging van het voorstel.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Beleidskader gezondheid, sport en bewegen 2024-2027". Het beleidskader beoogt de gezondheid van inwoners van Zeist te bevorderen door middel van sport en bewegen, met gelijke kansen als uitgangspunt. Het verbindt de visie op gezondheid aan diverse lokale en landelijke akkoorden en beleidsdocumenten en bouwt voort op eerder beleid. Het beleidskader bevat zeven speerpunten gericht op het stimuleren van een gezonde leefstijl, het ontwikkelen van een gezonde leefomgeving, en het ondersteunen van kwetsbare groepen, onder andere.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt uitgebreid en gedetailleerd, met een heldere visie, uitgangspunten, en concrete speerpunten. Het is gebaseerd op evaluaties van vorige plannen en input van stakeholders, wat wijst op een zorgvuldige voorbereiding.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd in te stemmen met het beleidskader en de benodigde middelen beschikbaar te stellen bij de begroting van 2025.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde visie en speerpunten en of zij bereid is de benodigde financiële middelen beschikbaar te stellen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), gezien de concrete speerpunten en de evaluatieplannen. Er worden geen duidelijke inconsequenties genoemd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het beleidskader en de financiering ervan.
Participatie:
Het voorstel beschrijft een uitgebreid participatieproces met stakeholders en inwoners, wat wijst op een inclusieve benadering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar gezondheid en een gezonde leefomgeving hebben raakvlakken met duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
Er is een tekort op de bestaande budgetten voor sport en bewegen en gezondheid. Het voorstel vraagt om extra middelen, die bij de begroting van 2025 moeten worden afgewogen. Er wordt aangegeven dat de financiële dekking nog niet volledig is en afhankelijk is van toekomstige beslissingen over specifieke uitkeringen.
Conclusie:
Het beleidskader is goed onderbouwd en lijkt een gedegen voorstel voor het bevorderen van gezondheid, sport en bewegen in Zeist. De raad moet de financiële implicaties afwegen en besluiten of zij de voorgestelde visie en middelen ondersteunt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gezondheid Sport Bewegen Beleidskader Positieve gezondheid Sociaaleconomische gezondheidsverschillen Preventie Leefstijl Leefomgeving ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Preventie-en handhavingsplan Alcohol 2024-2027
Samenvatting
Samenvatting:
Het raadsvoorstel gaat over het Preventie- en Handhavingsplan Alcohol 2024-2027 voor de gemeente Zeist, met als doel goedkeuring van de gemeenteraad te verkrijgen. Het plan richt zich op het terugdringen van alcoholgebruik onder jongeren onder de 18 jaar, het bevorderen van verantwoord alcoholgebruik onder alle leeftijdsgroepen en het versterken van de naleving van de Alcoholwet. Het Trimbos Instituut heeft geholpen bij het opstellen van het plan, dat gebaseerd is op het preventiemodel van Reynolds met drie beleidspijlers: educatie, regelgeving en handhaving.
Het plan omvat maatregelen zoals het bijwerken van aanvraagformulieren voor tijdelijke alcoholverstrekking, het monitoren van schenktijden in de paracommercie en het niet opnemen van een verbod op happy hours in de APV. Toezicht en handhaving zijn gericht op risicogestuurde controles, gebaseerd op jaarlijkse risicoanalyses. Educatie en communicatie zijn gericht op het vergroten van kennis en bewustwording bij alcoholverstrekkers, scholen en ouders.
Recent onderzoek toont aan dat de naleving van de leeftijdsgrens verslechterd is, wat de noodzaak van zowel preventie als handhaving benadrukt. Voor de uitvoering van het plan zijn extra financiële middelen nodig, die afhankelijk zijn van goedkeuring bij de Begroting 2025. Het plan wordt na goedkeuring door de raad uitgevoerd in samenwerking met diverse stakeholders, waaronder sportverenigingen en horecaondernemers. Het plan wordt eind 2027 geëvalueerd. Bijlagen bij het voorstel zijn het Preventie- en Handhavingsplan zelf, de resultaten van het Jong Proef Onderzoek en de reactie van het college op het advies van de Adviesraad Sociaal Domein.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel draagt de titel "Preventie- en handhavingsplan alcohol 2024-2027". Het plan omvat de doelstellingen en inzet voor de komende vier jaar op het gebied van naleving van de leeftijdsgrens 18-, de preventie van alcoholgebruik onder jongeren en verantwoord alcoholgebruik onder volwassenen. Het is gericht op het verbeteren van de gezondheid van de inwoners van Zeist en de naleving van de Alcoholwet.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke beschrijving van de doelstellingen, de betrokkenheid van verschillende stakeholders, en een financiële paragraaf. Het bevat ook de juridische aspecten en de samenhang met andere projecten.
Rol van de raad:
De rol van de raad is het goedkeuren van het preventie- en handhavingsplan en het beschikbaar stellen van de benodigde middelen bij de integrale afweging van de Begroting 2025.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die moeten worden gemaakt, zijn gerelateerd aan de goedkeuring van het plan en de toewijzing van de benodigde financiële middelen voor de uitvoering ervan.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) te zijn, met concrete doelstellingen en een uitvoeringsplan. Er worden geen duidelijke inconsequenties genoemd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het Preventie- en Handhavingsplan Alcohol 2024-2027 en of zij de benodigde middelen beschikbaar stelt.
Participatie:
Het voorstel beschrijft uitgebreid hoe participatie heeft plaatsgevonden, met inbegrip van interviews, enquêtes en bijeenkomsten met belanghebbenden zoals horeca en sportverenigingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct een relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich specifiek richt op alcoholpreventie en -handhaving.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden beschreven, inclusief de bronnen van financiering zoals het Integraal Zorg Akkoord (IZA) en de Brede SPUK-regeling. Er wordt aangegeven dat voor de uitvoering van het nieuwe PHP extra middelen nodig zijn, waarvoor een aanvraag is ingediend bij de Kadernota 2025.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Alcoholpreventie Handhaving Leeftijdsgrens 18- Gezondheidsbeleid Trimbos Instituut Educatie Naleving Alcoholwet APV (Algemene Plaatselijke Verordening) Jongeren HorecaVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Revolverend fonds verduurzaming Sport en Cultuur
Samenvatting
Samenvatting:
Het raadsvoorstel behandelt de instelling van een revolverend fonds voor de verduurzaming van vastgoed van sportclubs en culturele instellingen in Zeist. Het doel is om de duurzaamheidsambities van de gemeente te ondersteunen, gericht op energieneutraliteit in 2050, het vergroten van ecologische diversiteit en het stimuleren van een circulaire economie. Het fonds biedt leningen tegen zeer gunstige voorwaarden om investeringen in duurzaamheid, zoals zonnepanelen en isolatie, te financieren. De aflossingen van de leningen worden hergebruikt voor nieuwe aanvragen, waardoor het geld meerdere keren ingezet kan worden.
Argumenten voor het voorstel zijn dat het bijdraagt aan de duurzaamheidsambities, aansluit bij landelijke verduurzamingsmogelijkheden, en door het revolverende karakter en een rentepercentage van nul meerdere organisaties kan ondersteunen. Er zijn maatregelen om risico's te beperken, zoals gedegen risicoanalyses en financiële monitoring.
Tegenargumenten zijn dat leningen risicovol kunnen zijn, vooral voor de cultuursector waar geen borgorganisatie is zoals de Stichting Waarborgfonds Sport (SWS) voor de sportsector. Daarnaast is er beperkte capaciteit binnen de organisatie voor de uitvoering van dit nieuwe beleid.
Financieel wordt een fondsomvang van € 1,5 miljoen voorgesteld, met leningen tot € 250.000. Er zijn geen directe kosten, maar niet-terugbetaalde leningen kunnen een dekkingsprobleem veroorzaken. Er zijn jaarlijkse kosten voor financiële beoordeling en ambtelijke capaciteit, waarvoor nog dekking gevonden moet worden.
Juridisch gezien richt het fonds zich op niet-commerciële maatschappelijke organisaties om staatssteun te vermijden. Duurzaamheid wordt gestimuleerd door de verduurzamingsmaatregelen.
Na goedkeuring zal het voorstel in werking treden en wordt er gecommuniceerd naar de betrokken organisaties. Een tussentijdse evaluatie is gepland voor Q4 2025 om de werking en risico's te beoordelen.
Bijlagen bij het voorstel zijn de nota 'Revolverend fonds verduurzaming Sport en Cultuur' en het raadsbesluit.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Revolverend fonds verduurzaming Sport en Cultuur". Het voorstel beoogt de instelling van een revolverend fonds om de verduurzaming van vastgoed van sportclubs en culturele instellingen in Zeist te stimuleren. Het fonds zal leningen verstrekken tegen zeer gunstige voorwaarden, waardoor deze organisaties hun energieverbruik kunnen verminderen en daarmee hun energielasten kunnen verlagen. Dit draagt bij aan de duurzaamheidsambities van de gemeente Zeist om in 2050 energieneutraal te zijn.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt compleet, met een gedetailleerde beschrijving van de doelstellingen, de werking van het fonds, de financiële implicaties, en de risico's. Er is ook aandacht voor de juridische aspecten en de participatie van belanghebbenden.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het voorstel goed te keuren, de uitvoering ervan te monitoren, en deel te nemen aan de tussentijdse evaluatie. De raad heeft ook een controlerende taak om te waarborgen dat het college de afgesproken informatievoorziening nakomt.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, zijn onder andere de goedkeuring van het instellen van het fonds, de omvang ervan, en de voorwaarden waaronder leningen worden verstrekt. Ook moet besloten worden over de mate van risico die de gemeente bereid is te nemen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met concrete doelstellingen en een duidelijke planning. Er lijken geen duidelijke inconsequenties in het voorstel te staan.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de nota en daarmee de oprichting van het revolverend fonds goedkeurt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er overleg is geweest met interne teams en met Saestum, een lokale sportclub die ervaring heeft met een soortgelijke lening. Er is ook contact geweest met de Stichting Waarborgfonds Sport (SWS).
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een zeer relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het hele doel is om de verduurzaming van maatschappelijk vastgoed te stimuleren.
Financiële gevolgen en dekking:
Het voorstel geeft aan dat er een startkapitaal van € 1,5 miljoen nodig is voor het fonds. Er zijn jaarlijkse kosten verbonden aan de financiële beoordeling en monitoring, geschat op € 23.500, waarvoor nog geen dekking is gevonden. Dit zal worden meegenomen in de tweede bestuursrapportage 2024 en begroting 2025. Het risico van niet terugbetaalde leningen wordt als klein beschouwd, maar kan niet volledig worden uitgesloten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Revolverend fonds Verduurzaming Sportclubs Cultuurorganisaties Duurzaamheidsambities Financieel instrument Energiebesparing Maatschappelijk vastgoed Rentepercentage RisicobeheersingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt ICT visie 2030
Samenvatting
Samenvatting:
Het raadsvoorstel, opgesteld door Johan Jansen en gepresenteerd door portefeuillehouder Walter van Dijk, heeft als doel de 'ICT visie 2030' voor de gemeente Zeist vast te stellen. Deze visie is ontwikkeld om de gemeentelijke dienstverlening tot 2030 te begeleiden en te verbeteren door in te spelen op relevante ICT-ontwikkelingen en uitdagingen. Vijf belangrijke thema's worden aangesneden: de kwaliteit van dienstverlening, een betrouwbare en veilige overheid, de keuze tussen uitbesteding en zelf doen, het belang van collectiviteit en samenwerking, en de impact van deze transitie op de organisatie.
De visie benadrukt de noodzaak van een stabiele ICT-infrastructuur, het belang van digitale veiligheid, en de overgang naar een regiemodel waarbij de gemeente niet alles zelf doet, maar meer stuurt en regisseert. Dit vereist nieuwe competenties en een andere invulling van ICT-functies. De visie is tot stand gekomen door middel van interviews en een workshop onder leiding van Kees Groeneveld en Herman Timmermans.
Financieel zijn er geen directe consequenties verbonden aan het vaststellen van de visie, maar het zal wel invloed hebben op toekomstige ontwikkelingen en projecten. Juridisch gezien blijft de gemeente bij uitbesteding van ICT-diensten de verantwoordelijkheid en het eigenaarschap behouden. Duurzame aspecten zijn niet van toepassing verklaard. De visie is in lijn met een lopende aanbesteding voor de vervanging van het datacenter.
De uitvoering van de visie omvat de verdere uitbesteding van applicaties en het intensiveren van de rol als regiegemeente. Dit heeft impact op de hele organisatie en vereist een professioneel leveranciersmanagement. Communicatie over de visie heeft al plaatsgevonden via een RIB en een raadsbijeenkomst, en verdere communicatie zal plaatsvinden indien nodig. Het voorstel sluit af met een formele vaststelling van de 'ICT visie 2030' door de gemeenteraad.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "ICT visie 2030". Het voorstel beschrijft de toekomstige ontwikkelingen en keuzes op ICT-gebied voor de gemeente Zeist tot 2030. Het benadrukt de noodzaak van een flexibele en betrouwbare ICT-infrastructuur, de overgang naar een ICT-regie gemeente, en de samenwerking met externe partijen. Vijf thema's worden aangehaald: kwaliteit van dienstverlening, een betrouwbare en veilige overheid, uitbesteding versus zelf doen, collectiviteit en samenwerking, en de impact op de organisatie.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt uitgebreid en behandelt verschillende belangrijke aspecten van ICT binnen de gemeente. Het gaat in op de noodzaak van aanpassing aan technologische ontwikkelingen en de impact daarvan op de organisatie.
Rol van de raad:
De rol van de raad is het vaststellen en onderschrijven van de "ICT visie 2030". De raad moet de visie goedkeuren en ondersteunen, wat de basis zal leggen voor de toekomstige richting van ICT binnen de gemeente.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die moeten worden gemaakt, hebben te maken met de mate van uitbesteding van ICT-diensten, de mate van samenwerking met andere gemeenten en partijen, en de investeringen in ICT-infrastructuur en -personeel.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt specifiek en meetbaar in zijn doelstellingen, maar het is niet duidelijk of het tijdgebonden en haalbaar is zonder verdere informatie over de implementatieplannen en middelen. Er worden geen duidelijke inconsequenties genoemd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de "ICT visie 2030" vast te stellen en te onderschrijven.
Participatie:
Het voorstel geeft aan dat participatie niet van toepassing is. Dit kan duiden op een gebrek aan betrokkenheid van externe belanghebbenden bij het opstellen van de visie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel, wat een gemiste kans kan zijn gezien de toenemende nadruk op duurzame technologieën en processen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat de vaststelling van de visie zelf geen financiële consequenties heeft, maar dat de uitvoering ervan wel tot extra investeringen kan leiden. Financiële dekking voor specifieke vraagstukken zal apart worden voorgelegd of via de begrotingsnota worden ingebracht.
Conclusie:
Het voorstel lijkt een gedegen visie te bieden voor de toekomst van ICT binnen de gemeente Zeist. Het is echter belangrijk dat de raad de haalbaarheid, de financiële implicaties en de betrokkenheid van belanghebbenden nauwkeurig overweegt voordat een besluit wordt genomen. Duurzaamheid zou ook een overweging moeten zijn in de verdere ontwikkeling van de ICT-strategie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
ICT visie 2030 digitale transformatie dienstverlening digitale veiligheid uitbesteding samenwerking regiegemeente leveranciersmanagement datacenter technologische ontwikkelingenVerfijning van de zoekopdracht: