09-05-2023 Vergadering Debat RV Eerste Zeister Omgevingsvisie 09-05-2023
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt Debat RV Eerste Zeister Omgevingsvisie
Samenvatting
Het burgeramendement betreft de uitwerking van omgevingswaarden en de introductie van een planweger als onderdeel van de omgevingsvisie. Het stappenplan wordt mogelijk aangevuld in de tweede Omgevingsvisie rond 2026. Bestaande bestemmingsplannen blijven geldig tot 2029, maar veel plannen vereisen aanpassingen die buiten de huidige bestemmingsplannen vallen. Deze aanpassingen moeten getoetst worden aan zelfbindende EZO-richtlijnen.
Het burgeramendement biedt een alternatief voor het stappenplan en moet binnen de termijn van de aanvulling van de EZO (eind 2024) worden uitgevoerd. Het biedt kaders voor het concretiseren van waarden en participatie en geeft duidelijkheid over de aanvulling van de omgevingsvisie.
De uitwerking van de omgevingswaarden omvat zes punten van het amendement, waarbij voor 1 oktober 2024 de waarden en ambities per buurt of gebied moeten worden uitgewerkt, op voordracht van inwoners en belanghebbenden, met participatie gefaciliteerd door de gemeente. De gemeente bepaalt de waarden en ambities in het kader van het algemeen belang.
De planweger, die de waardenweger vervangt, is gebaseerd op punten 7 tot en met 11 van het amendement. Hierbij worden plannen getoetst aan concrete omgevingswaarden uit de EZO, met als doel de omgevingskwaliteit, plannen en draagvlak te verbeteren. Als verbetering onmogelijk is, moet er (groene) compensatie plaatsvinden naar oppervlak en kwaliteit.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen Eerste Zeister Omgevingsvisie 2023 - 2026". Het voorstel betreft het vaststellen van een omgevingsvisie die de basis legt voor de inrichting van de fysieke leefomgeving in Zeist, conform de Omgevingswet. De visie is tot stand gekomen met inbreng van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties en bevat waarden, ambities en uitgangspunten voor de leefomgeving. Het is een eerste stap naar verdere beleidsontwikkeling en regelgeving, met een tweede visie gepland voor 2026.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke inleiding, argumenten voor en tegen, een financiële en juridische toelichting, en een beschrijving van het participatieproces. Het bevat ook een stappenplan voor de implementatie van de Omgevingswet tot 2030.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de omgevingsvisie vast te stellen en het stappenplan te accorderen. De raad is betrokken geweest bij het participatieproces en zal betrokken blijven bij de verdere uitwerking en evaluatie van de visie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde waarden en ambities overeenkomen met de visie die zij voor de gemeente hebben. Ook moeten zij afwegen of de visie voldoende basis biedt voor toekomstig beleid en regelgeving.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel en Realistisch, maar de Tijdgebondenheid is minder duidelijk omdat het een visie betreft die een basis legt voor toekomstige ontwikkelingen. Er lijken geen directe inconsequenties in het voorstel te staan.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het vaststellen van de Eerste Zeister Omgevingsvisie 2023 - 2026 en het bijbehorende stappenplan.
Participatie:
Het voorstel beschrijft uitgebreid het participatieproces en de betrokkenheid van verschillende stakeholders bij het tot stand komen van de visie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt een relevant onderwerp, aangezien de visie betrekking heeft op de fysieke leefomgeving en de ontwikkeling daarvan. Het is echter niet expliciet genoemd in de samenvatting.
Financiële gevolgen:
De financiële toelichting geeft aan dat de kosten voor het proces tot nu toe gedekt zijn uit het budget voor de invoering van de Omgevingswet. Er wordt ook gesproken over beoogde kosten voor communicatie en digitale toegankelijkheid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvisie Participatie Leefomgeving Waarden Omgevingswet Beleid Stappenplan Inrichting Ambities DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel: Proces ontwikkeling omgevingsvisie
Samenvatting:
De brief van Stichting Beter Zeist, gericht aan de gemeenteraad en de raadswerkgroep Omgevingsvisie, uit zorgen over het proces en de inhoud van de ontwikkeling van de eerste Zeister Omgevingsvisie. De stichting waardeert de pogingen tot dialoog met betrokken burgers en organisaties, maar ziet dat de wetgeving nieuw is voor alle partijen en dat er een zoektocht gaande is naar een bevredigend resultaat. De stichting onderscheidt het proces en de inhoud en geeft aan dat de positie van de samenleving duidelijk verankerd moet worden, niet alleen bij de evaluatie van het plan, maar ook tijdens concrete planontwikkelingsprocessen. De stichting stelt voor om in gesprek te gaan over hoe de positie van de samenleving bij uitwerking en invulling van de omgevingsvisie geborgd kan worden. Ook worden zorgen geuit over essentiële onderdelen van de omgevingsvisie die nog niet voldoende uitgewerkt zijn, zoals het 'goede gesprek' op basis van de waardenweger, de formele omschrijving en vastlegging van de status en gewicht(en) van de wijk- en gebiedswaarden, en de correcte vaststelling van wijk- en gebiedsgrenzen. De stichting verzoekt de raad om het college te bevorderen dat de vertegenwoordiging van de samenleving een formele positie krijgt in het verder uitwerken van de omgevingsvisie en om de omgevingsvisie pas vast te stellen als de inhoud meer in lijn is met de onderwerpen die nu nog onvoldoende tot uitdrukking komen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt een reactie te zijn op het huidige proces en geeft aan dat er nog belangrijke stappen genomen moeten worden om tot een volledige en gedragen omgevingsvisie te komen. Het benadrukt de noodzaak van een formele positie voor de samenleving in het proces en een meer uitgewerkte inhoud van de omgevingsvisie.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om actie te ondernemen om het college aan te sporen de positie van de samenleving te formaliseren en om de omgevingsvisie pas vast te stellen als deze voldoende is uitgewerkt.
Politieke keuzes:
De politieke keuze die gemaakt moet worden, is of de raad het college zal aansporen om de positie van de samenleving te formaliseren en of de raad zal wachten met het vaststellen van de omgevingsvisie tot deze voldoende is uitgewerkt.
SMART:
Het voorstel is specifiek in zijn verzoeken, maar het is niet volledig meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden aangezien het afhankelijk is van de bereidheid van het college en de raad om de verzoeken op te volgen.
Inconsequenties:
Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel zelf, maar het wijst op mogelijke inconsequenties in het huidige proces van de ontwikkeling van de omgevingsvisie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het college zal aansporen om de positie van de samenleving te formaliseren en of zij zal wachten met het vaststellen van de omgevingsvisie tot deze voldoende is uitgewerkt.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van burgerparticipatie en de formele positie van de samenleving in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet direct genoemd, maar kan een onderdeel zijn van de omgevingsvisie en de waarden die daarin worden opgenomen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel gaat niet in op de financiële gevolgen, maar het proces van participatie en het uitwerken van de omgevingsvisie kan financiële implicaties hebben. -
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsdebat Eerste Zeister Omgevingsvisie Burgeramendementen Groenambities". Het voorstel omvat twee burgeramendementen die gericht zijn op het versterken van de groene ambities in de gemeente Zeist. Het eerste amendement streeft naar de opname van groenambities in de Eerste Zeister Omgevingsvisie (EZO) en het tweede amendement beoogt de instelling van een Adviesgroep voor de Raad om de ontwikkeling van deze ambities door een expertgroep te begeleiden. De amendementen worden ondersteund door lokale belangenorganisaties en burgers.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een duidelijke probleemstelling, doelstellingen en een voorgestelde oplossing bevat. Het benadrukt het gebrek aan een referentiekader voor groen in de EZO en stelt concrete maatregelen voor om dit aan te pakken.
Rol van de raad:
De raad heeft een kaderstellende en controlerende rol. Het is aan de raad om de groenambities vast te stellen en te zorgen voor de implementatie ervan. De raad zal ook besluiten over de instelling van de voorgestelde Adviesgroep.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, betreffen de mate waarin groenambities worden opgenomen in de EZO en de mate van betrokkenheid van de Adviesgroep bij de ontwikkeling en uitvoering van deze ambities.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) te zijn, met duidelijke doelstellingen en termijnen. Er worden geen directe inconsequenties genoemd, maar deze kunnen ontstaan bij de uitvoering van de plannen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de amendementen aanneemt en zo ja, hoe deze geïmplementeerd moeten worden.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de participatie van burgers en belangenorganisaties, wat blijkt uit de ondersteuning van de amendementen door persoonlijke verklaringen en een petitie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een zeer relevant onderwerp bij dit voorstel, aangezien het gaat om het behoud en de versterking van groene ruimtes in de gemeente Zeist.
Financiële gevolgen:
Het voorstel gaat niet in detail in op de financiële gevolgen of de dekking van de kosten. Dit zou een punt van aandacht moeten zijn in de verdere uitwerking van de amendementen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Groenambities Omgevingsvisie Burgeramendementen Adviesgroep Raadsdebat Leefomgeving Groendatabase KPI's (Key Performance Indicators) Groene Compensatieformule InventarisatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is niet expliciet gegeven, maar het lijkt te gaan om een "Burgeramendement: Uitwerking omgevingswaarden en planweger". Dit amendement stelt voor om voor 1 oktober 2024 de omgevingswaarden en ambities per buurt of gebied uit te werken met inbreng van inwoners en belanghebbenden, gefaciliteerd door de gemeente. Het introduceert een 'planweger' in plaats van een 'waardenweger', waarbij plannen worden getoetst aan de vastgestelde omgevingswaarden. Het doel is om de omgevingskwaliteit, plannen en draagvlak te verbeteren, met compensatie in groen als dat niet mogelijk is.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt een duidelijk kader te bieden voor de uitwerking van omgevingswaarden en de wijze van participatie. Het noemt specifieke termijnen en processen. Echter, zonder de volledige context van het voorstel te kennen, is het moeilijk om de volledigheid te beoordelen.
Rol van de raad:
De raad zal waarschijnlijk verantwoordelijk zijn voor het goedkeuren van dit amendement, het toezicht houden op de uitvoering ervan en het waarborgen dat de participatieprocessen en de uitwerking van de omgevingswaarden volgens het amendement verlopen.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, omvatten de mate van participatie, de prioritering van omgevingswaarden, de afweging tussen ontwikkeling en behoud van kwaliteit, en de wijze van compensatie bij onmogelijkheid om aan de waarden te voldoen.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, en Tijdsgebonden. Echter, de Relevantie en haalbaarheid kunnen niet volledig worden beoordeeld zonder meer informatie over de context en de middelen die beschikbaar zijn voor de uitvoering.
Inconsequenties:
Zonder de volledige tekst van het voorstel en de context is het niet mogelijk om inconsequenties te identificeren.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het amendement goedkeuren, wijzigen of verwerpen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie van inwoners en belanghebbenden bij het uitwerken van de omgevingswaarden en ambities.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt relevant, aangezien het voorstel spreekt over omgevingskwaliteit en groencompensatie.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen en dekking worden niet expliciet genoemd in de samenvatting. Dit is een belangrijk aspect dat in het volledige voorstel geadresseerd zou moeten worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Burgeramendement Omgevingswaarden Planweger Participatie EZO (Eigen Zelfbindende Omgevingsvisie) Bestemmingsplannen Omgevingskwaliteit Ambities Draagvlak CompensatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het amendement is "Verankering bestaand omgevingsbeleid". Het amendement stelt voor om een overzicht te bieden van bestaande gemeentelijke beleidsdocumenten die na de inwerkingtreding van de Omgevingswet blijven gelden. Dit overzicht moet voor 1 januari 2024 aan de raad worden aangeboden en als bijlage aan de omgevingsvisie worden toegevoegd. Het amendement beoogt duidelijkheid te scheppen over de geldigheid van bestaand beleid en hoe dit zich verhoudt tot de nieuwe omgevingsvisie.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een duidelijke opdracht geeft aan het college om een overzicht te creëren van bestaande beleidsdocumenten en hun relatie tot de omgevingsvisie. Het geeft ook een duidelijke deadline voor wanneer dit overzicht beschikbaar moet zijn.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen en te besluiten of het wordt aangenomen. Na aanname is het de taak van de raad om toezicht te houden op de uitvoering van het besluit en te beoordelen of het overzicht voldoet aan de gestelde eisen.
Politieke keuzes:
De politieke keuze die gemaakt moet worden, is of de raad het belangrijk vindt dat er duidelijkheid komt over de geldigheid van bestaand beleid en de relatie met de nieuwe omgevingsvisie. Ook moet worden besloten of de gestelde deadline haalbaar en wenselijk is.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden (SMART), met een duidelijke taak en deadline. Er zijn geen directe inconsequenties te herkennen in de informatie die is verstrekt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of het amendement wordt aangenomen en daarmee of het college de opdracht krijgt om het overzicht te creëren en aan de raad te presenteren.
Participatie:
Het voorstel zegt niets specifieks over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het creëren van het overzicht.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet direct genoemd, maar kan een relevant onderwerp zijn als het gaat om beleidsdocumenten die betrekking hebben op duurzaamheidsdoelstellingen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen of dekking. Het is aan de raad om te vragen naar de kosten van het opstellen van het overzicht en hoe deze gedekt zullen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingswet Omgevingsvisie Beleidsdocumenten Geldigheid Overgangsrecht Beleidsregels Aanpassing Inventarisatie Strategisch beleid Niet-strategisch beleidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van de motie is "Op weg naar het eerste Zeister Omgevingsplan". De motie is aangenomen tijdens de raadsvergadering van 23 mei 2023 en verzoekt het college een procesontwerp (PVA) op te stellen voor de tweede Zeister Omgevingsvisie. Dit procesontwerp moet de rol van inwoners, maatschappelijke organisaties en belangenverenigingen benoemen en aangeven hoe de samenwerking met hen vorm krijgt rondom thema's als groen en natuur, wonen, mobiliteit, economie, gezondheid, duurzaamheid/biodiversiteit, cultuur en recreatie. Ook moet het aangeven hoe omgevingswaarden en -kwaliteiten periodiek worden geëvalueerd.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig te zijn in de zin dat het een duidelijk verzoek aan het college formuleert en de relevante thema's en processen benoemt die in het procesontwerp moeten worden opgenomen.
Rol van de raad:
De raad heeft een kaderstellende en controlerende rol. Zij moet het procesontwerp goedkeuren en kan later controleren of het college het procesontwerp en de daaruit voortvloeiende Omgevingsvisie volgens de gestelde kaders uitvoert.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, betreffen de prioritering van de verschillende thema's, de mate van betrokkenheid van inwoners en belanghebbenden, en de balans tussen ontwikkeling (rood) en groen (bomen).
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel en Realistisch. Of het Tijdgebonden is, hangt af van de termijn waarbinnen het procesontwerp aan de raad wordt aangeboden. Inconsequenties zijn op basis van de verstrekte informatie niet direct zichtbaar.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het college op te dragen het procesontwerp te ontwikkelen en aan de raad voor te leggen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de participatie van inwoners, maatschappelijke organisaties en belangenverenigingen in het procesontwerp.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid en biodiversiteit zijn expliciet genoemd als relevante thema's in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De motie specificeert niet de financiële gevolgen of dekking. Dit zou in een later stadium, bij de uitwerking van het procesontwerp en de Omgevingsvisie, aan de orde moeten komen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvisie Burgeramendement Groenwaarden Procesontwerp (PVA) Rood-Groen balans Belangenverenigingen Samenwerking Duurzaamheid / biodiversiteit Evaluatie omgevingswaarden Maatschappelijke organisatiesVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van de motie is "Motie inventariseren, borgen en evalueren van natuur- en groenblauwe waarden en invoeren gelijkwaardige groencompensatie". De motie, ingediend door Gerard van Vliet van GroenLinks en unaniem aangenomen door de gemeenteraad van Zeist, verzoekt het college om de natuur- en groenblauwe waarden in de gemeente te inventariseren en te borgen. Dit omvat het ontwikkelen van een systeem voor gelijkwaardige groencompensatie bij verlies van groenwaarden door nieuwe ontwikkelingen, geïnspireerd door beleid uit andere gemeenten zoals Amsterdam en Amersfoort. De motie vraagt ook om een stappenplan, regelmatige audits en integratie van deze elementen in de toekomstige omgevingsvisie en -plan.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig te zijn in de zin dat het duidelijke verzoeken aan het college formuleert en verwijst naar bestaande voorbeelden van groencompensatiebeleid.
Rol van de raad:
De rol van de raad is het vaststellen van de motie en het toezicht houden op de uitvoering ervan door het college.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, betreffen de prioriteit van groenbehoud en -compensatie, de mate van inspanning en middelen die de gemeente bereid is te investeren in het inventariseren en borgen van natuurwaarden, en de keuze voor het soort compensatiesysteem.
SMART:
De motie lijkt Specifiek, Meetbaar en Relevant. De vraag of het Acceptabel is, lijkt bevestigd door de unanieme steun. Of het Tijdgebonden is, hangt af van de uitwerking van het stappenplan en de tijdsaanduidingen die nog ontwikkeld moeten worden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het college op te dragen de verzoeken uit de motie uit te voeren.
Participatie:
Het voorstel impliceert participatie door te verwijzen naar het betrekken van initiatiefnemers bij de toetsing aan natuurwaarden bij nieuwe ontwikkelingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een zeer relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat over het behoud en de compensatie van natuur- en groenwaarden.
Financiële gevolgen:
De motie specificeert niet direct de financiële gevolgen of dekking, maar het ontwikkelen van een compensatiesysteem en het uitvoeren van inventarisaties zullen kosten met zich meebrengen. Het is aan het college om dit verder uit te werken en eventueel financieringsbronnen voor te stellen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Groencompensatie Natuurwaarden Groenblauwe waarden Inventariseren Borgen Evaluatie Ecologische verbindingszones Natuurcorridors Omgevingsvisie MonitoringVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Eerste Zeister Omgevingsvisie 2023-2026". Het voorstel betreft het vaststellen van een nieuwe omgevingsvisie voor de gemeente Zeist, die de fysieke leefomgeving inricht volgens de principes van de Omgevingswet. De visie is ontwikkeld in samenwerking met inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties en legt de nadruk op waarden, ambities en uitgangspunten voor de leefomgeving. Het is een beschrijvend document dat dient als basis voor toekomstig beleid en regelgeving, met het oog op een Tweede Zeister Omgevingsvisie in 2026.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uiteenzetting van de inhoud, het proces en de betrokkenheid van de gemeenschap. Het bevat een stappenplan voor de implementatie van de Omgevingswet en een overzicht van de financiële, juridische en procesmatige aspecten.
Rol van de raad:
De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van de omgevingsvisie en het bijbehorende stappenplan. De raad heeft ook de taak om de voorgestelde waarden en ambities te beoordelen en te koppelen aan de omgevingsvisie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van waarden en ambities binnen de omgevingsvisie, zoals de balans tussen groenbehoud en ontwikkeling (rood), en hoe deze keuzes worden geïntegreerd in het toekomstige beleid en regelgeving.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt SMART-elementen te bevatten, zoals specifieke doelstellingen en een tijdgebonden stappenplan. Inconsequenties zijn niet direct zichtbaar in de samenvatting, maar kunnen ontstaan bij de uitvoering van de visie, vooral als het gaat om het balanceren van tegenstrijdige ambities.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over het vaststellen van de Eerste Zeister Omgevingsvisie 2023-2026 en het bijbehorende stappenplan.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de participatie van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties in het ontwikkelingsproces van de visie. Er is een uitgebreid overzicht van participatiemomenten en interacties.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp binnen de omgevingsvisie, gezien de nadruk op groenbehoud en de ontwikkeling van duurzame energie.
Financiële gevolgen:
De kosten voor het ontwikkelen van de visie zijn gedekt uit het budget voor de invoering van de Omgevingswet. Toekomstige kosten zijn voornamelijk communicatief van aard en voor het digitaal toegankelijk maken van de visie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvisie Participatie Groencompensatie Waarden Stappenplan Omgevingswet Beleid Evaluatie Ambities LeefomgevingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Ingekomen post en bijdragen insprekers Eerste Zeister Omgevingsvisie
Dick van Ginkel - Voorzitter
Onbekende spreker
Dick van Ginkel - Voorzitter
Freerk André de la Porte - D66
Dick van Ginkel - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Dick van Ginkel - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Dick van Ginkel - Voorzitter
Wilma Breddels - PvdA
Dick van Ginkel - Voorzitter
Wilma Breddels - PvdA
Dick van Ginkel - Voorzitter
Roy Luca - Seyst.nu
Dick van Ginkel - Voorzitter
Freerk André de la Porte - D66
Dick van Ginkel - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Dick van Ginkel - Voorzitter
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Dick van Ginkel - Voorzitter
Alexander Pieters - VVD
Dick van Ginkel - Voorzitter
Gerard van Vliet - GroenLinks
Dick van Ginkel - Voorzitter
David Tompot - SP
Dick van Ginkel - Voorzitter
Onbekende spreker
Dick van Ginkel - Voorzitter
Onbekende spreker
Dick van Ginkel - Voorzitter
Dick van Ginkel - Voorzitter
Roy Luca - Seyst.nu
Dick van Ginkel - Voorzitter
Onbekende spreker
Dick van Ginkel - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Dick van Ginkel - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Dick van Ginkel - Voorzitter
Onbekende spreker
Dick van Ginkel - Voorzitter
Alexander Pieters - VVD
Dick van Ginkel - Voorzitter
Onbekende spreker
Dick van Ginkel - Voorzitter
Julian Wassink - ChristenUnie-SGP
Dick van Ginkel - Voorzitter
Onbekende spreker
Dick van Ginkel - Voorzitter
Julian Wassink - ChristenUnie-SGP
Dick van Ginkel - Voorzitter
Onbekende spreker
Dick van Ginkel - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Onbekende spreker
Marcel Fluitman - CDA
Dick van Ginkel - Voorzitter
Dick van Ginkel - Voorzitter
Onbekende spreker
Dick van Ginkel - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Onbekende spreker
Dick van Ginkel - Voorzitter
Freerk André de la Porte - D66
Freerk André de la Porte - D66
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Dick van Ginkel - Voorzitter
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Dick van Ginkel - Voorzitter
Freerk André de la Porte - D66
Dick van Ginkel - Voorzitter
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Dick van Ginkel - Voorzitter
Freerk André de la Porte - D66
Dick van Ginkel - Voorzitter
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Dick van Ginkel - Voorzitter
Freerk André de la Porte - D66
Dick van Ginkel - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Dick van Ginkel - Voorzitter
Onbekende spreker
Dick van Ginkel - Voorzitter
David Tompot - SP
Dick van Ginkel - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Marcel Fluitman - CDA
Dick van Ginkel - Voorzitter
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Dick van Ginkel - Voorzitter
Onbekende spreker
Dick van Ginkel - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Dick van Ginkel - Voorzitter
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Dick van Ginkel - Voorzitter
Onbekende spreker
Dick van Ginkel - Voorzitter
Gerard van Vliet - GroenLinks
Dick van Ginkel - Voorzitter
Onbekende spreker
Dick van Ginkel - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Dick van Ginkel - Voorzitter
Wilma Breddels - PvdA
Dick van Ginkel - Voorzitter
Gerard van Vliet - GroenLinks
Dick van Ginkel - Voorzitter
Onbekende spreker
Dick van Ginkel - Voorzitter
Gerard van Vliet - GroenLinks
Onbekende spreker
Dick van Ginkel - Voorzitter
Angèle Welting - D66
Dick van Ginkel - Voorzitter
Onbekende spreker
Dick van Ginkel - Voorzitter
Dick van Ginkel - Voorzitter
Onbekende spreker
Dick van Ginkel - Voorzitter
Julian Wassink - ChristenUnie-SGP
Dick van Ginkel - Voorzitter
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Dick van Ginkel - Voorzitter
Roy Luca - Seyst.nu
Dick van Ginkel - Voorzitter
Alexander Pieters - VVD
Dick van Ginkel - Voorzitter
David Tompot - SP
Dick van Ginkel - Voorzitter
Gerard van Vliet - GroenLinks
Dick van Ginkel - Voorzitter
Wilma Breddels - PvdA
Dick van Ginkel - Voorzitter
Angèle Welting - D66
Dick van Ginkel - Voorzitter
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Onbekende spreker
Dick van Ginkel - Voorzitter
Freerk André de la Porte - D66
Dick van Ginkel - Voorzitter
Onbekende spreker
Freerk André de la Porte - D66
Dick van Ginkel - Voorzitter
David Tompot - SP
Dick van Ginkel - Voorzitter
Angèle Welting - D66
Dick van Ginkel - Voorzitter
David Tompot - SP
Dick van Ginkel - Voorzitter
Angèle Welting - D66
Dick van Ginkel - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Dick van Ginkel - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Dick van Ginkel - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Dick van Ginkel - Voorzitter
Gerard van Vliet - GroenLinks
Dick van Ginkel - Voorzitter
Gerard van Vliet - GroenLinks
Dick van Ginkel - Voorzitter
Gerard van Vliet - GroenLinks
Dick van Ginkel - Voorzitter
Gerard van Vliet - GroenLinks
Onbekende spreker
Dick van Ginkel - Voorzitter
Gerard van Vliet - GroenLinks
Dick van Ginkel - Voorzitter
Onbekende spreker
Dick van Ginkel - Voorzitter
Gerard van Vliet - GroenLinks
Onbekende spreker
Dick van Ginkel - Voorzitter
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Dick van Ginkel - Voorzitter
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Dick van Ginkel - Voorzitter
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Dick van Ginkel - Voorzitter
Gerard van Vliet - GroenLinks
Dick van Ginkel - Voorzitter
Onbekende spreker
Dick van Ginkel - Voorzitter
Roy Luca - Seyst.nu
Dick van Ginkel - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Dick van Ginkel - Voorzitter
Roy Luca - Seyst.nu
Dick van Ginkel - Voorzitter
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Dick van Ginkel - Voorzitter
Freerk André de la Porte - D66
Dick van Ginkel - Voorzitter
David Tompot - SP
Dick van Ginkel - Voorzitter
Alexander Pieters - VVD
Dick van Ginkel - Voorzitter
Gerard van Vliet - GroenLinks
Dick van Ginkel - Voorzitter
Angèle Welting - D66
Dick van Ginkel - Voorzitter
Angèle Welting - D66
Dick van Ginkel - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Angèle Welting - D66
Dick van Ginkel - Voorzitter
Angèle Welting - D66
Dick van Ginkel - Voorzitter
Roy Luca - Seyst.nu
Dick van Ginkel - Voorzitter
Angèle Welting - D66
Roy Luca - Seyst.nu
Dick van Ginkel - Voorzitter
Roy Luca - Seyst.nu
Dick van Ginkel - Voorzitter
Angèle Welting - D66
Dick van Ginkel - Voorzitter
Angèle Welting - D66
Dick van Ginkel - Voorzitter
Dick van Ginkel - Voorzitter
00:00:01 - 00:18:24 - 00:28:57 - 00:29:05 - 00:29:32 - 00:29:48 - 00:30:47 - 00:32:10 - 00:32:21 - 00:36:57 - 00:40:32 - 00:46:25 - 00:51:03 - 00:52:59 - 00:54:47 - 00:55:50 - 00:56:13 - 00:56:44 - 01:00:06 - 01:00:17 - 01:00:50 - 01:01:46 - 01:02:27 - 01:04:07 - 01:04:56 - 01:06:49 - 01:07:41 - 01:09:18 - 01:11:01 - 01:11:04 - 01:13:29 - 01:14:14 - 01:16:24 - 01:16:32 - 01:19:04 - 01:20:56 - 01:21:40 - 01:22:26 - 01:22:49 - 01:23:21 - 01:25:36 - 01:26:01 - 01:26:52 - 01:27:12 - 01:29:06 - 01:29:51 - 01:30:11 - 01:31:19 - 01:32:13 - 01:33:53 - 01:34:39 - 01:34:53 - 01:35:29 - 01:37:38 - 01:39:02 - 01:43:40 - 01:54:06 - 01:54:18 - 01:59:29 - 02:01:15 - 02:02:06 - 02:03:29 - 02:04:45 - 02:07:34 - 02:10:09 - 02:10:59 - 02:14:40 - 02:20:39 - 02:22:25 - 02:24:18 - 02:25:06 - 02:26:27 - 02:27:24 - 02:28:34 - 02:28:51 - 02:29:06 - 02:29:11 - 02:29:34 - 02:29:50 - 02:30:22 - 02:31:13 - 02:31:18 - 02:32:32 - 02:33:53 - 02:34:19 - 02:34:22 - 02:34:51 - 02:35:38 - 02:36:23 - 02:40:30 - 02:47:44 - 02:50:39 - 02:56:39 - 03:00:50 - 03:04:53 - 03:08:36 - 03:11:09 - 03:16:37 - 03:17:54 - 03:19:05 - 03:19:47 - 03:21:43 - 03:22:56 - 03:23:20 - 03:23:52 - 03:24:01