Vergadering Ronde Tafel thema Bestuur RV Leges WABO en RV Leges Omgevingswet/WKB 13-10-2022
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt Ronde Tafel RV Leges WABO en Leges Omgevingswet/WKB
Gemeente Zeist zet in op volledige kostendekkendheid leges
De gemeente Zeist heeft het raadsvoorstel voor de Legesverordening 2023 unaniem aangenomen. De nieuwe verordening streeft naar een (nagenoeg) 100% kostendekkendheid, in lijn met de wens van de raad.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
ZEIST – In een recente raadsvergadering is de nieuwe Legesverordening 2023 vastgesteld, waarbij de gemeente Zeist een belangrijke stap zet richting volledige kostendekkendheid van de leges. De verordening, die een jaarlijkse opbrengst van circa €4,7 miljoen vertegenwoordigt, is een essentiële bron van inkomsten voor de gemeente. "We willen de kosten laten landen waar ze gemaakt worden," benadrukte wethouder Walter van Dijk.De focus van de herziening lag op de ruimtelijke leges, die na een grondige evaluatie en onderzoek uit 2021 zijn aangepast. De nieuwe tarieventabel voor Titel 2 is zowel inhoudelijk als financieel onderbouwd en streeft naar een kostendekkendheid van 97,4%. Over alle titels heen wordt een totale kostendekkendheid van 82,2% bereikt.
Tijdens het debat werden vragen gesteld over de impact van de nieuwe wetgeving, waaronder de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging, op de leges en de dienstverlening. "We volgen twee sporen: het Wabo-spoor en het Omgevingswet-spoor," legde Van Dijk uit, "zodat we op het laatste moment kunnen inspelen op de actualiteit."
De raadsleden toonden zich tevreden over de transparantie en de onderbouwing van de nieuwe verordening. "Het is prettig dat we op basis van feiten de juiste beslissingen kunnen nemen," merkte raadslid Marco Huijben (VVD) op.
Een punt van aandacht was de communicatie naar de inwoners, vooral met betrekking tot de stijging van de leges voor kleinere projecten. "Het is belangrijk dat we dit goed uitleggen," erkende Van Dijk, die toezegde dat er uitgebreid gecommuniceerd zal worden afhankelijk van de impact van de nieuwe wetgeving.
De verordening wordt jaarlijks geëvalueerd en geactualiseerd, met een quickscan gepland voor Titel 1 en 3 om de kostendekkendheid verder te verhogen. De raad besloot dat er geen debat nodig is en dat het voorstel naar de Raadsvergadering van 8 november gaat. Met deze stap bevestigt Zeist haar inzet voor een financieel gezonde en transparante gemeente.
Samenvatting
Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de Legesverordening 2023, die de basis vormt voor het heffen van leges in het komende jaar. De verordening is een belangrijke inkomstenbron voor de gemeente, met een jaarlijkse opbrengst van ongeveer €4,7 miljoen. De focus ligt op de ruimtelijke leges (Titel 2), die volledig zijn herzien om kostendekkend te zijn, in lijn met een motie van de raad en de uitkomsten van een onderzoek uit 2021. De nieuwe tarieventabel voor Titel 2 is inhoudelijk en financieel onderbouwd, met als doel (nagenoeg) 100% kostendekkend te zijn. De leges voor Algemene dienstverlening (Titel 1) en Europese dienstenrichtlijn (Titel 3) zijn met enkele aanpassingen overgenomen uit 2022. De totale kostendekkendheid van de verordening wordt over alle titels samen bekeken.
De raad wordt voorgesteld de Legesverordening 2023 vast te stellen en te publiceren met ingang van 1 januari 2023. De verordening is gebaseerd op de modelverordening van de VNG en houdt rekening met de balans tussen grote en kleine bouwprojecten. De kostendekkendheid van Titel 2 is 97,4%, en samen met Titel 1 en 3 is de totale kostendekkendheid 82,2%. Er zijn aanpassingen gedaan aan de tarieven om de kostendekkendheid te verbeteren, en er is een quickscan gepland voor Titel 1 en 3 om de kostendekkendheid verder te verhogen.
De financiële bijstelling voor 2023 is positief, met een verwachte opbrengst van €3,995 miljoen voor Titel 2. De juridische basis is de gemeentewet, die voorschrijft dat de leges niet meer dan 100% kostendekkend mogen zijn. De verordening wordt jaarlijks geëvalueerd en geactualiseerd.
Het raadsbesluit is unaniem aangenomen in de raadsvergadering van 8 november 2022, waarbij de legesverordening 2023 is vastgesteld en gepubliceerd met ingang van 1 januari 2023.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting van het voorstel
Titel: Legesverordening 2023 (Omgevingswet en Wkb)
Samenvatting: Het voorstel betreft het vaststellen van de Legesverordening 2023, die de basis vormt voor het heffen van leges in het komende jaar. De verordening is aangepast aan de nieuwe Omgevingswet en Wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen (Wkb). Het doel is om de ruimtelijke leges (Titel 2) nagenoeg 100% kostendekkend te maken, conform een motie van de raad. De tarieventabel voor Titel 2 is volledig herzien en financieel onderbouwd. De leges voor Algemene dienstverlening (Titel 1) en Europese dienstenrichtlijn (Titel 3) zijn met enkele aanpassingen overgenomen van 2022.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel lijkt volledig te zijn, met een gedetailleerde financiële onderbouwing en een duidelijke relatie met de nieuwe wetgeving. Het bevat ook een evaluatie van de huidige legesstructuur en aanbevelingen voor verbeteringen.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van de Legesverordening. De raad moet de afweging maken of de voorgestelde legesverordening voldoet aan de gestelde doelen en of het in lijn is met de wensen van de raad, zoals de kostendekkendheid.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De politieke keuzes betreffen de mate van kostendekkendheid van de leges, de balans tussen leges voor grote en kleine bouwprojecten, en de stimulering van beleidsdoelen zoals duurzaamheid via de legesstructuur.
Is het voorstel SMART?
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel en Realistisch. Of het Tijdgebonden is, hangt af van de evaluatiecyclus en de mate waarin de raad de voortgang en effecten van de verordening zal monitoren.
Inconsequenties
Er lijken geen grote inconsequenties in het voorstel te zitten. Er is aandacht voor de balans tussen verschillende soorten bouwprojecten en voor de relatie tussen leges en beleidsdoelen.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten of zij de Legesverordening 2023 vaststelt en of deze gepubliceerd wordt met ingang van 1 januari 2023.
Participatie
Het voorstel vermeldt niet expliciet over participatie van burgers of belanghebbenden bij het opstellen van de verordening.
Relevantie van duurzaamheid
Duurzaamheid is relevant, aangezien er specifieke 'groene leges' zijn die ongewijzigd worden overgenomen en er in 2023 onderzoek wordt gedaan naar de vormgeving van stimuleringsregelingen voor duurzaamheid.
Financiële gevolgen en dekking
Het voorstel bevat een uitgebreide financiële onderbouwing met de verwachte inkomsten uit leges. Er is een positieve bijstelling van de inkomsten ten opzichte van de eerdere ramingen. De kostendekkendheid van de leges is gedetailleerd uitgewerkt en wordt gemonitord.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Legesverordening Omgevingswet Wkb (Wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen) Kostendekkendheid Ruimtelijke leges Tarieventabel Inkomstenbron Indexering Beleidsdoelen MilieuvergunningenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel Legesverordening 2023 (Wabo)
#Titel en Samenvatting
De titel van het voorstel is "Legesverordening 2023 (Wabo)" en het doel is het vaststellen van de leges voor 2023, wat een belangrijke inkomstenbron voor de gemeente vormt. De verordening is opnieuw opgebouwd en financieel onderbouwd om (nagenoeg) 100% kostendekkend te zijn voor ruimtelijke leges, in lijn met een motie van de raad en de uitkomsten van een onderzoek naar de leges.
#Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde financiële onderbouwing, juridische toetsing, en een beschrijving van het proces en de argumentatie voor de nieuwe legesstructuur.
#Rol van de Raad
De raad moet de legesverordening vaststellen en publiceren, zodat deze per 1 januari 2023 van kracht kan worden.
#Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de mate van kostendekkendheid van de leges en de balans tussen de tarieven voor grote en kleine bouwprojecten. Ook moet de raad overwegen hoe kortingen en stimuleringsmaatregelen, zoals groene leges, worden toegepast.
#SMART en Inconsequenties
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelstellingen en een tijdspad. Er lijken geen grote inconsequenties te zijn, hoewel de kostendekkendheid van Titel 1 en 3 nog niet op 100% ligt.
#Besluit van de Raad
De raad moet besluiten de legesverordening 2023 vast te stellen en te publiceren met ingang van 1 januari 2023.
#Participatie
Het voorstel vermeldt niet expliciet over participatie van burgers of belanghebbenden in het proces van het opstellen van de legesverordening.
#Duurzaamheid
Duurzaamheid is relevant, gezien de vermelding van groene leges, die ongewijzigd blijven voor 2023 en in dat jaar verder onderzocht zullen worden.
#Financiële Gevolgen en Dekking
Het voorstel geeft een gedetailleerde financiële onderbouwing, met een verwachte opbrengst van € 4.685.984,- aan leges voor 2023. Er is een positieve bijstelling van € 566.778,- ten opzichte van de eerdere inschattingen. De kostendekkendheid van de leges is uitgebreid besproken, met een totaal dekkingspercentage van 82,2%. De financiële gevolgen zijn geïntegreerd in de begroting voor 2023 en verder.
#Conclusie
Het voorstel is goed onderbouwd en lijkt gereed voor besluitvorming door de raad. De raad zal moeten overwegen of de voorgestelde tarieven en kostendekkendheid in lijn zijn met hun beleidsdoelstellingen en of de balans tussen de tarieven voor grote en kleine projecten acceptabel is. Duurzaamheid en participatie kunnen punten van aandacht zijn in de discussie. Financieel lijkt het voorstel goed geïntegreerd in de gemeentelijke begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Legesverordening Kostendekkendheid Ruimtelijke leges Tarieventabel Inkomstenbron Wabo Titel 2 Indexering Anterieure overeenkomst BouwprojectenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Legesverordening 2023 (Wabo)". Het voorstel beoogt de Legesverordening voor 2023 vast te stellen, waarmee de gemeente leges kan heffen voor diensten in het individuele belang. De verordening is herzien om de ruimtelijke leges (Titel 2) nagenoeg 100% kostendekkend te maken, conform een motie van de raad en de uitkomsten van een onderzoek. De verordening omvat ook algemene dienstverlening (Titel 1) en Europese dienstenrichtlijn (Titel 3), die grotendeels ongewijzigd blijven, behalve indexering en kleine aanpassingen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde financiële onderbouwing en een duidelijke uiteenzetting van de wijzigingen ten opzichte van de vorige verordening. Het bevat ook een juridische toetsing en een plan voor publicatie en implementatie.
Rol van de raad:
De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van de Legesverordening. De raad heeft eerder een motie aangenomen om de ruimtelijke leges kostendekkend te maken, wat een directe invloed heeft op de inhoud van dit voorstel.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde tarieven en de mate van kostendekkendheid. Ook moet de raad overwegen of de verdeling van de lasten tussen kleine en grote bouwprojecten politiek wenselijk is.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelstellingen en een tijdspad. Er lijken geen grote inconsequenties te zijn, hoewel de raad moet overwegen of de significante tariefstijgingen voor kleinere bouwprojecten en de hoge kostendekkendheid voor grotere projecten wenselijk zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de Legesverordening 2023 vaststelt en publiceert met ingang van 1 januari 2023.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet over participatie van burgers of belanghebbenden in het proces van het opstellen van de verordening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van 'groene leges', die ongewijzigd blijven en waarvoor in 2023 een onderzoek naar vormgeving wordt voorgesteld.
Financiële gevolgen en dekking:
Het voorstel bevat een uitgebreide financiële analyse, inclusief de verwachte inkomsten en de impact op de begroting. Er wordt aangegeven dat de legesinkomsten voor Titel 2 structureel negatief zijn bijgesteld met 1 miljoen euro, maar dat er voor 2023 een positieve bijstelling is van € 566.778. Het totale dekkingspercentage van de leges is 82,2%, wat onder de 100% norm blijft.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Legesverordening Kostendekkendheid Ruimtelijke leges Tarieventabel Inkomstenbron Wabo Indexering Motie Onderzoek BegrotingVerfijning van de zoekopdracht:
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 138 w/m
Onbekende spreker
- 142 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 193 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 165 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 320 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 375 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 162 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 151 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang:
- 150 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 360 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang:
- 93 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 207 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 193 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 407 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 222 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- -
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 153 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 248 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 161 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 175 w/m
Dick van Keeken - Seyst.nu:
- 189 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 306 w/m
Freerk André de la Porte - D66:
- 190 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 181 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 183 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 214 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 349 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 234 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 188 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 197 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 205 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 168 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 201 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 218 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 215 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 235 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 221 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 151 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 186 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- -
Walter van Dijk - Wethouder:
- 187 w/m
Freerk André de la Porte - D66:
- 210 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 211 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 220 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 176 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 249 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 207 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 511 w/m
Onbekende spreker
- 224 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 346 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 180 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 248 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 207 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 221 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 321 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 175 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 356 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 178 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 182 w/m
J. Janssen - Griffier:
- 197 w/m
Onbekende spreker
- 150 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 155 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 158 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 138 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 160 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 170 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 203 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 286 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 293 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 156 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 154 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 201 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 69 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 157 w/m
Onbekende spreker
- 167 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 231 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 200 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 182 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 262 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 201 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 278 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 164 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 378 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 192 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 262 w/m
Dick van Keeken - Seyst.nu:
- 182 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 424 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 227 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 266 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 171 w/m
Esther Kant - Seyst.nu:
- 243 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 125 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter
00:00:04 - 00:09:23 - 00:10:33 - 00:12:05 - 00:13:08 - 00:13:15 - 00:13:44 - 00:13:51 - 00:14:22 - 00:17:36 - 00:18:31 - 00:20:31 - 00:23:52 - 00:24:03 - 00:33:28 - 00:39:59 - 00:40:57 - 00:41:37 - 00:42:06 - 00:43:56 - 00:49:20 - 00:49:29 - 00:51:01 - 00:51:07 - 00:52:00 - 00:52:28 - 00:54:43 - 00:58:12 - 00:58:56 - 00:59:17 - 00:59:27